Gå til innhold
Gjest ElisabethV

Uncle Bens fullkorn ris !

Anbefalte innlegg

Gjest ElisabethV

Den er bare såå god !

Spiste den til middag i dag, og veide meg opp 150 gram ris. ( Ja, det såg litt mye ut...)

Satte meg inn på GR og skulle legge inn middagen med ris og bali kylling gryte, og fikk SJOKK !! 500 kalorier på ris !!!!!!!!!!!!!

Hæ ??

Så i dag ble det visst middag med maaange kalorier :-(

Trodde at denne risen skulle være litt sunnere jeg...

Er på en meny 3 på kurs, dvs 225 gr ris eller poteter til middag... Nesten så jeg tror det er lagt inn feil på kcal på risen....

Noen med erfaringer ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest IC242

Ja det er feil på den risen, det er tall for ukokt ris. Kokt ris har mange færre kcal fordi det da har trukket masse vann inn i riskornene. Hvis du kun har spist 150 gram kokt fullkornris har du helt garantert ikke fått i deg 500 kcal i ris :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest IC242

Fant forresten dette i et annet forum, på http://www.iform.no

100g (kokt) fullkornsris:

Kalorier 82,21 Kcal

Protein 8 gram

Karbohydrater 73 gram

Fett 2,21 gram

Sum mettede 0,44 gram

Kan jo ikke vite om det er uncle bens-risen da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest IC242

Og jammen har ikke jeg svart i en sånn tråd tidligere! Hehe, den gang hadde jeg nok rispakken foran meg:

Jeg tror det som står her på sidene på den risen er feil ift det som står på pakka. 100 gram ukokt har 344 kcal står det på pakningen, og det er 125 gram i hver porsjonspose med 2 porsjoner. Dvs at 1 sånn porsjon (altså halve posen) har 215 kcal og det er ganske mye ris (har ikke veid, men det er i alle fall mer enn 1 GR-porsjon).

Teoretisk sett skal 40 gram tørr ris tilsvare 100 gram kokt. Det vil si at 100 gram kokt uncle bens narurris har 137 kcal ( i teorien i alle fall)

(kopiert inn fra en tråd startet av Monarda)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ElisabethV

Da ser jeg at jeg har lagt inn tørr ris, og IKKE kokt...

Så da ble kalori inntaket til middag med en gang litt bedre !

Og jeg er sååå letta !!

( Jeg vurderte å heller spise en diger sjokolade i stedet for ris neste gang, hehe !!! )

Men står litt dårlig beskrevet på pakken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider