Gå til innhold

Mål trivselsvekt!

Koalamamma

Anbefalte innlegg

Mannen feiret 40 i helgen, stor fest med masse venner, tapas, vin og kaker. Har sendt endel med Mannen på jobb men går ennå og momser på en sjokoladekake. Det som er greit er at nå kjenner jeg at det holder liksom, smaker ikke like godt lenger når det blir en slik "overdose" med kake. Neste utskjeielse er om to uker, da er det julebord med jobbe min, koselig å se igjen kolleger nå som jeg er i permisjon.

Men nå skal jeg ut på trilletur til byen for i dag skinner sola og det er lenge siden sist! Gleder meg til å nyte finværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

I går la jeg meg kl.20.30 etter at ungene var i seng og sov til 08.30 bare avbrutt av 2 nattmåltider for minsten. Deilig! Var så sinnsykt trøtt og vet at om jeg ikke legger meg der og da så blir jeg sittende til sent på kveld. Merker også at jeg er mer sulten og fysen når jeg er trøtt. Sover jeg mer så spiser jeg også mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke var det faktisk ned 400g tross 40 års festen, spent på om jeg klarer å komme videre ned i morgen :) Har gått ned 12,5kg nå av svangerskapskiloene (21kg) og hadde vært morro å komme ned på 80-tallet før jul! Veier nå 91,1kg så det er jo mulig.

I går kveld satt jeg oppe til 03.00 med kalenderpakkene. Vesla var urolig på kvelden så kom ikke igang før i 23-tiden og det tar litt tid å pakke inn og henge opp 48 småpakker... Men det er verdt det når man ser glansen i små barneøyne som kommer ned om morgenen og ser KALENDEREN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 80-tallet er jo fullt innen rekkevidde da :-) Selv håper jeg å bikke under 70 til jul. Hadde vært herlig å se 60-tallet på vekta igjen. Har i grunn liten tro for vektnedgang denne uken. Men er jo ennå noen dager igjen... Har vært litt utskeielser i forbindelse med bursdag og sånt. Så nå må jeg bare være flink resten av uka!

Kan tenke meg det tar tid å pakke inn så mange pakker da... Her hadde vi bare 24 pakker, og mannen hjalp til, så det gikk jo superfort... Snuppa skal få åpne når hun kommer hjem fra barnehagen. Det blir moro. Hennes første pakkekalender :-) I fjor var hun jo så lita, da fikk hun en sjokoladekalender. Men hun skjønte det litt da, at det var bare en om dagen som skulle åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på hvor høy du er? Jeg er 171 og trivselsvekt er vel beregnet til å være mellom 60 og 68kg men jeg trives godt med å ligge på rundt 70kg så det er målet mitt. Når jeg var 20 veide jeg 60kg +/- 2kg men etter hvert som årene har gått føles det mer naturlig med høyere vekt. Er 38år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke høy i det hele tatt jeg, hehe :-)

Ca 153 cm. Har aldri vært slank jeg. Var ganske lubben i begynnelsen av tenårene, og det ble bare mer og mer med tiden. Så jeg aner egentlig ikke hvilken vekt som vil passe meg... Normal bmi er mellom 46 og 59 kg... Tenker at et sted mellom 50-55 vil passe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Veldig i tvil nå om jeg skal melde meg på kurs eller ikke. De starter opp mamma-ammende-kurs her i byen nå etter nyttår og det hadde jo vært artig, kan ta med tulla og får en pangstart på året. Men hun er jo bare 4mnd når kurset starter og fullammes ennå fram til 6mnd og de anbefaler ikke kurs mens man fullammer. I tillegg er kurset kl.13 og da er eldstemann kommet hjem fra skolen og må enten ha SFO den dagen eller være med noen andre hjem disse ukene, hun liker ikke å være så lenge alene hjemme (7år, 2.klasse) Og så koster det jo nesten 2000kr så jeg må vite at motivasjonen er på topp for det er for mye penger å kaste bort.

Samtidig har vekta stått stille i 2-3mnd nå så det hadde vært deilig å kommet igang igjen... Noen råd og innspill??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du tviler... Jeg hadde jo tenkt å begynne på kurs etter jul, men jeg skal drøye det litt til. Som du sier... Det koster jo, og man vil jo ha valuta for pengene...

Tror jeg ville ventet var jeg deg. Særlig om du vet at kroppen din vil krampholde på kiloene så lenge du fullammer. Og å holde vekten klarer du jo fint på egen hånd. Så kanskje du skal bare holde fokus på å ikke gå opp frem til fullammingen avtar. Så heller slenge deg på et kurs da, når det kanskje blir enklere å gå ned. Vil tro kurset vil føles litt bortkastet om du ikke går ned noe særlig.

Men om du tror du kommer til å gå ned, så er det jo kanskje verd forsøket? Nei vanskelig... Du må nok følge magefølelsen din tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;)

Jeg kjenner at det hadde vært deilig med fast oppfølging ukentlig og er jo fint med babykurs men... Kurset går kl.13 og da er eldstejenta ferdig på skolen og går ikke på SFO så da må jeg ordne pass til henne. Dessuten spiser jeg ikke alt av matvarer ennå da tulla er litt sart i magen. Og så vet jeg ikke om jeg er motivert nok til å begrense inntaket med veiing osv. Mange argumenter mot ser jeg :) Tror nok jeg heller må begynne i en annen kant, nemlig å ta ibruk treningskortet mitt. De har barnepass og nå er hun stor nok til at jeg kan trene på dagtid med henne på passing. I tillegg må alt julegodtet bort! Ikke lett å gå ned i vekt når man spiser sjokolade hver dag, i mengder! Men samtidig er det lettere å kutte slikt når man er på kurs. Litt dilemma. Dessuten har jeg etterlyst mamma-kurs her på Sørlandet og nå startet de opp det så det er litt teit om jeg ikke melder meg på liksom. Men kanskje det som holder meg mest igjen er det at hun bare er 4mnd når kurset starter og fremdeles fullammes.

Er du med på en ukentlig vektrapport-tråd slik som vi hadde som gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da var det problemet løst. De har endret mor-barn kurset til vanlig kurs så da frister det ikke like mye lenger. Var kanskje ikke nok respons fra mødre i området.

Har hatt barnebursdag for 7-åringen i kveld... 17halvgale jenter og gutter som kakler i munnen på hverandre og prøver å rope høyest for å bli hørt. Morsomt men galskap! Men veeeeldig god sjokoladekake og muffins :D Laget 59 muffins og nå er det 8 igjen! Og nei, jeg har ikke spist dem. Har spist 3-4 selv og resten er det ungene som har gjort kål på. Og laget en fin barbie-kake av sjokoladekake med rosa glasur på skjørtet og barbi-dukke inni, ga en skikkelig WOW-faktor blant jentene men ikke så mange som ville spise den, gikk mest muffins.

Har klart å kutte ned på snopet ellers og prøver å få gått en tur hver dag, så det ble halvkilo ned denne uken. Er 18 uker til vi har 10-års bryllupsdag og jeg vil gjerne ned minst 9kg men gjerne 18kg innen da. Tidligere på kurs har jeg i snitt gått ned 700g pr uke og med det for øyet er det realistisk å gå ned 12-13kg til 20.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bra å tenke litt realistisk. Er så fort gjort å miste motivasjonen dersom man har for høye mål.

Tenkte jeg skulle be deg gå inn på den første ammende rapporttråden som ble laget, da kan du redigere overskriften/tittelen, og bare skrive inn avsluttet eller noe, så slipper det å bli tull med at det ligger to tråder ute...

Hvordan går det med vesla di? Her går det veldig bra. Har begynt å få gode rutiner. Kolikken er over, og det ser ikke ut som hun reagerer på noe jeg spiser :-) Liker å være tobarnsmamma. Men synes tiden går litt for fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89,9kg! Resultat etter et døgn med oppkast. Vet det går omgangssyke men ingen jeg kjenner som har hatt det. Tror kanskje heller det er en reaksjon etter innsetting av hormonspiralen i forgårs. Snakket med gyn og han sa at noen fikk slik reaksjon første dagene. Håper jeg ikke får noe særlig plager av spiralen videre. Prøvde kobberspiralen sist men da blødde jeg jo nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt manduca bæresele og yttertrekk til Tulla :) Har Baby-bjørn fra tidligere og brukt den mye inne men blir så trangt med ytterdress på ute og hodet kommer liksom i veien for synsfeltet så den er ikke noe god på turer. Ei venninne har manduca og veldig fornøyd så derfor ble det den. Da kan jeg ha storesøster i sykkelvognen og lillesøster på ryggen og gå til barnehagen istedetfor bil :) Har sykkelvogn med håndtak som en vogn men babyen er for liten til å sitte der ennå selv om det er plass til to. Til sommeren derimot kan vi sykle sammenalle tre, mens store-store-søster sykler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har fremdeles ikke fått tak i nytt batteri til vekta men kjenner at det er litt deilig å ikke kunne veie seg, få litt annen fokus liksom. Har blitt litt lei av å ikke se noe særlig resultater. Det går nedover men fryktelig sakte og mye opp/ned/opp/ned så det er bare å flere ukers snitt at jeg ser nedgangen. Har greid å kutte ned på snopet selv om suget er der iblant men har ikke kommet skikkelig igang med trimmen. Lite fristende å gå turer i 15cm snø eller 10minus... Og medlemskortet på treningssenteret har jeg ikke kommet igang med ennå. Vet jeg bare må begynne en dag men... Ser fram mot vår og lysere tider nå!

Men jeg unner meg at glass rødvin i ny og ne for det savnet jeg skikkelig under svangerskapet, og da nikoser jeg meg! Blir jo ikke så mye festing med to unger og et ammebarn så litt må jo være "lov". Ellers har vi slitt litt med nattesøvnen siste ukene, amming annehver time eller oftere! SÅ begynte med først ett grøtmåltid(4mnd og 3uker) og nå to (er nå 5mnd og 1uke) og endelig begynner det visst å hjelpe på :o Kanskje overskuddet til trening kan komme nå med litt mer søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøøøøøtt! Tulla tror visst det er dag om natten... Våkner ofte og selv om jeg gir mat så sovner hun ikke alltid igjen men ligger våken og "prater" en time eller to. Så mellom 20 og 04 ammet jeg 4ganger for så å ligge våken mellom 04 og 06. Fikk en liten time søvn før det var på tide å få storesøster på skolen... Hun sovnet til sist når jeg lot henne sove i armkroken, var kanskje litt ensomt i egen seng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ser det ut til å bedre seg igjen :o Nå våkner hun bare rundt midnatt, i 4-tiden og så er det morgen halv7-7. Er utrolig stor forskjell på å sove tre timer i strekk og tre timer oppstykket! Merker at jeg blir veldig søtsugen når jeg er trøtt så det er bra at hun sover bedre på mange måter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med hyppige oppvåkninger. Har det slik for tiden hos oss også. Men nå er vi i full gang med å pusse opp barnerom, så skal minsta få flytte inn dit straks. Da vil jeg tro det blir mindre oppvåkninger. Tror hun våkner lettere når hun ligger på samme rom som oss.

Bra at det er bedre hos dere nå. Håper jeg snart også får oppleve å sove litt lengre enn 1-2 timer i strekk...

Hvordan går det med vekta? Jeg står liksom litt bom stille for tiden. Har stått høvelig på samme sted i et par måneder nå. Men skal ta skikkelig tak i det fremover nå. Nå SKAL kiloene av altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...