Gå til innhold

18 år, skal ned 12-15 kilo!


Gjest Nattie

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 18 år, som i løpet av en periode på ett og et halvt år, har lagt på meg en del kilo! Vi snakker rundt 10-15 kilo, jeg har muligens vært i vekst i løpet av denne tiden, og en del av vektøkningen skyldes det. Problemet er bare at jeg stadig legger på meg, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Jeg trener 5-7 ganger i uken, opptil flere ganger om dagen. Spiser sunt, rikelig med frukt og grønt, drikker kun vann(2-3 liter om dagen), og spiser sjelden søtsaker og snop. Så jeg har nå blitt enig med meg selv om at jeg skal legge om livsstilen og kostholdet mitt, og bli enda strengere med meg selv, og se om det kan vise en bedring på vekta. Jeg har funnet ut at jeg kan ligge på 1600 kcal per dag.

 

Målet mitt er å komme under 65 kilo igjen, idag veier jeg 77 kilo.

Innen juli neste år skal jeg ha nådd målet mitt, og det tilsvarer en vektreduksjon på 0,3 kilo i uka, noe som er forsvarlig. Jeg er 1,72 høy.

 

Jeg er opptatt av trening og kosthold, lever mye sunnere enn mange av mine venner, derfor føles det veldig urettferdig at jeg stadig legger på meg. Har også fått mange strekkmerker, som heller ikke øker selvtilliten min.

 

Er det noen som vil dele noen tips eller motivere meg, fyr løs! Jeg trenger den hjelp jeg kan få, og jeg SKAL nå målet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg velkommen hit! ;)

 

Du trener jo helt utrolig mye, og det høres ut som at du spiser bra! Det er i det hele tatt fryktelig vanskelig å komme med noen gode råd.

Kanskje du burde spørre noen erfarne til råds, rett og slett, her på GR for eksempel, for å få litt råd om hva som er lurt for deg og din kropp? :) Vet ikke helt om jeg har så mye smart å komme med, iallefall.

 

Men. Hmm.. Spiser du nok til at du trener så mye? Ja, du sier jo du skal ligge på ca. 1600 kcal. Har egentlig ingen andre råd enn å få i deg det hver dag i allefall :)

 

Ønsker deg lykke til med dine mål. Med 5-7 treningsøkter i uka står det i allefall ikke på viljen...!

 

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Kjenner jeg blir motivert av at du motiverer meg, og det er vel en av hovedgrunnen til at jeg prøvde meg på dette! ;-)

 

Jeg har viljestyrke ja, så satser på at dette går veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

hei ;)

syns du er kjempe flink med mat og trening jeg.. vekta må jo før eller siden gå ned, men har du tenkt på at du kanskje spise litt for lite til all treningen som tidligere er sakt her, hva med å prøve å få i seg 1800kcal og se om vekta vil gå ned da?

 

du som er så flink til å trene har du noe bra tips for å slankere lår og mindre mage?

 

uansett masse lykke til<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre, men fortsatt ganske frustrert av at vektpila ikke går nedover, men vi får ta tiden til hjelp! Ja, jeg har vurdert om jeg får i meg for lite, men det føles så unaturlig å spise seg så overmett, når man vil ned i vekt!

 

Man kan (desverre) ikke punktforbrenne noen områder av kroppen, så for at mage og lår skal minske, må man gå ned i vekt. Det man derimot kan gjøre, er å stramme opp områder, ved å trene styrketrening. Jeg ser mange jenter som er tynne, men som er slappe i kroppen fordi de ikke trener, altså tynnfeite. Dersom de samme jentene hadde trent en kombinasjon av styrke og utholdenhet, hadde kroppene deres mest sannsynlig vært strammere og sterkere.

Men du som har så få kalorier å gå på, tror jeg kanskje må få i deg mer næring dersom du skal begynne med styrketrening. Si ifra om du vil ha noen gode øvelser, som iallefall har strammet opp meg litt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trener du?

 

Om det er mest styrke vil jeg anbefale deg at du bytter ut 1-2 av disse øktene disse med intervalltrening med høy intensitet. Det setter fart på forbrenningen.

 

4x4 intervaller har vist seg å være av det aller beste. Varm opp i 10-15 min. Rolig. Du skal være i samtaletempo. deretter øker du intensiteten raskt slik at du kommer så høyt opp i puls/pust at du virkelig ikke kan snakke med noen og kjenner du blir så andpusten at det er ubehaglig. Ro ned til oppvarmingstempo i 3 min. Ikke for lavt i puls. Ikke stopp opp. Du skal ikke ville snakke i mer enn korte setninger. Men tempo skal være såpass at kroppen klarer å kvitte seg med avfallsstoffer. Dette gjentar du slik at du har 4 drag med 4 min og med 3 min pause i mellom. Når du er ferdig rapper du ned med oppvarmingstempo i 10 min slik at sklaggstoffer blir fraktet bort fra kroppen. Dette er hardt, så kjenner du deg veldig sliten en dag i kroppen en dag så vent til du har mer å gå på. Pass på at du spiser litt med en gang du er ferdig. da er forbrenningen på topp og du restituerer fortere.

 

Mulig du sliter med å gå ned om du trener mye styrke også. Har du målt cm? Det kan være du ser det bedre på cm enn på kg:)

 

Masse lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det utholdenhet jeg trener, men prøver å putte inn to styrkeøkter i uka også. Jeg skal ærlig innrømme at intervalltrening, er noe jeg lett sluntrer unna, men jeg kal prøve å ta meg inn på det og kjøre to økter med intervall i uka.

Jeg er egentlig ikke så veldig opphengt i vekta, jeg vet jeg har lagt på meg en del muskler etter jeg begynte å trene litt skikkelig styrke, men det er mer det at jeg kjenner det godt på klærne. Ting blir trangere og trangere, spesielt på lår og hofter. Skal måle litt mer i cm, så får vi se om det kan gi meg en bedre pekepinn! Tusen takk for gode tips!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tidlig trente jeg styrke på hele kroppen, og i kveld har jeg trent utholdenhet! Deilig! Ellers har jeg bestemt meg for å spise mer enn før, men uansett så greier jeg ikke komme meg opp på 1600 kcal, men er fornøyd om jeg kommer meg over 1300 kcal.

 

Nå er jeg sliten, må vel gjøre meg klar for en lang dag med skole, jobb og trening i morgen! Sånn går no' dagan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...