Gå til innhold

HJELP! Hvor mye kan man trene??


Gjest Lykke21

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner absolutt ingenting, det er så utrolig mye forskjellig informasjon overalt!

 

Jeg er veldig dårlig trent fra før av og har de siste dagene trent slik:

 

Søndag: Yoga 1 time

Mandag: 1 times rask gange

Tirsdag: 1 times rask gange, styrketrening

( knebøy 4 sett med 10 rep, Sit-ups 5 sett med 10 rep, push-ups 3 sett med 10 rep og utfall 2 sett med 8 rep for da orker jeg ikke mer hehe)

Onsdag: 1.5 times rask gange.

Torsdag: 1.5 times rask gange + styrke.

Fredag: Hvile.

Lørdag: 1.5 times rask gange + styrke.

Søndag: 1.5 times rask gange.

 

DVS. Lett styrke 3 ganger i uken dag, og rask gange hver dag.

Sånn har jeg holdt på i ca 3 uker.

 

 

Jeg har vært så sinnsykt plaget med gangsperr i hele kroppen, spesielt i lårene, det er skikkelig vondt!

 

Er dette et tegn på at jeg bør ta en pause, og i såfall hvor lenge?

 

Og jeg lurer også på om det er mulig for meg å gå raske spaserturer på 1.5 time hver dag når man restituerer så lenge jeg ikke gjør hardere trening som styrke og høy intensitets kondisjons trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig dårlig trent, så høres det du gjør nå kanskje litt mye ut...

 

Jeg er ikke noen treningsekspert på noen måte, men har lest at man skal begynne litt forsiktig når man begynner å trene. Dette fordi man lett kan trene for mye i begynnelsen, slite kroppen ut og gjerne ende opp med å droppe all treningen. Er bedre å begynne litt forsiktig og heller øke på etterhvert.

 

Men det er vel noe du bør føle på kroppen din, hvis den føles tung og sliten kan det være at du trener for mye rett og slett.

 

Når det gjelder gangsperr, så er vel det bare at du bruker muskler du ikke er vant til å bruke/på en annen måte/hardere enn du er vant til. Tror ikke det at du har gangsperr betyr at du har gjort noe "feil" egentlig, bare at du ikke er vant til det.

 

Men, som sagt, jeg er ingen treningsekspert, så jeg har ikke noen fasitsvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Ja den delen med gangsperr er jeg klar over. Jeg burde kanskje formulert meg litt tydligere: Det er en del mennesker (bla treningseksperten på trim.no) som sier at hvis man trener en dag man har treningsverk (dvs gangsperr) så bryter man ned det man har trent opp. Og at gangsperr er en måte kroppen gir beskjed om at man må hvile f.eks. 1-5 dager før man tar en treningsøkt igjen. Jeg lurer fælt på om dette stemmer, og i såfall lurer jeg på om det kun gjelder tunge treningsøkter man skal unngå noen dager, eller om man må la være å gå tur også!

 

Veldig forvirrende alt sammen, i og med at mange mener forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Jeg har aldri hørt om gangsperr, men forskere er enige om at farene for skade er mye høyere om man har overtrent. Jeg tror forresten det er stor forskjell på å være støl i muskulaturen og å være overtrent. Man får for eksempel strekk hvis man ikke tar hensyn til kroppens restitusjonsmønster. Kanskje du skal spørre en idrettsfysiolog nærmere? Det høres ikke ut som overtrening å gå tur, spør du meg da. Men siden du gjør det såpass mye kan det være at kroppen trenger andre øvelser å bryne seg på? Kan du ikke prøve å bytte ut en dag med sykling og en dag med svømming? Jeg går selv mye tur de dagene jeg ikke trener "ordentlig", men når jeg velger å sykle i stedet blir jeg støl på helt andre steder, siden jeg gjør det så sjelden. Så muskler på lårene med en gang også, selv om jeg har trent lårmuskulaturen mye med jogging/gåing i bratte bakker lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marthe123

"Hvor mye kan man trene?"

Det må du kjenne på selv.

Mitt mål hver uke er å komme over 20 trimpoeng.

Trener med pulsklokke, så har oversikt over kalorier som jeg forbrenner.

Denne uken har jeg trent 8 timer spinning, der gjennomsnittspulsen har ligget på over 84% alle gangene. Mens jeg har tatt meg to løpeturer i skogen, begge to på en time hver.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...det er ikke farlig å være litt støl, men så mye trening om du er utrent kan nok bli mye både for kroppen og motivasjonen. 2 hardere økter i uka er nok mer passe...så kan du heller gå roligere de andre dagene. Kanskje svøemme litt en dag om du har mulighet for det? Kjenner du at du er gjennomført sliten i hele kroppen så bør du jusetere ned mengden til du får tilbake overskudd. Viktigere å kjenne på det, enn på gangsperra ofte.

 

Ett annet tips er at du på en av øktene tar på joggesko og går først i 15 min og legger derretter inn noen 1 minuttere med jogg (f.eks 5 stk i starten og øk etterhvert til 2-3-4 min og flere ganger...) slik at du får en dag med mer intervallbasert trening. Det har bedre effekt på kondisjonen:) men husk rolig dag etterpå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har trent "hele livet" og har da selvsagt også hatt forferdelig gangsperr enkelte ganger. Det er IKKE farlig å trene med gangsperr. Det kan være ubehagelig, men ikke farlig. Dersom du har trent styrke en dag og har gangsperr så er det nok ikke lurt å gjøre de samme øvelsene dagen etter, og det er som regel værst 2 dager etter og så blir det bedre den 3. dagen. Som MaritO sier så kan det være lurt å heller legge inn litt hardere økter enn mange "slakke". Da får du dager som er treningsfrie og du får like mye utbytte både når det gjelder kondisjon,styrke og forbrenning.

 

Dersom du legger inn 3 treningsdager kan du legge inn to dager intensiv kondisjon, dvs gå raskt 10min jogg 1min, gå 5min, jogg 1min, gå 5min osv i ca 30min.

Etter to uker kan du øke til 2min jogg og 4min gange.

Etter 4 uker øker du til 3min jogg, 2min pause

Etter 6 uker øker du til 4min jogg og 1min pause.

Etter 8 uker kan du øke intensiviteten på joggingen slik at du løper i 4min og har 1min pause, gjerne med litt motbakke. Ha løp 4x4min (inkl pauser blir det 20min) jogg 15min før du starter og 15min til slutt. da har du 50min god, hard treningsøkt!

 

Nå er du i god form til å dra på spinning-intervalltime om du har lyst til det, evt puls, step e.l.

 

Den tredje økta hver uke kan være styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si det som jeg har lært av min fysioterapeut...det beste er og trene noe hverdag.

jeg og var veldig utrent,men trente hard trening 3 dager i uka med trener.

ja vi ble skikkelige støle men trente videre forde...tren det du orker ...men det som er med styrke trening er det at da bruker man jo musklene mye hardere..og da brytes musklaturen ned...derfor er det viktig og spise noe raskt etter trening dette er med og bygger de opp igjen, men musklene trenger rundt 48 timer til og restaurere seg helt...det er ikke farlig og trene styrke heller hverdag, men trenger ikke og trene samme musklegruppe hardt hver gang.

 

lykke til!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Nessimelle

Er ikke noe flink med kardio, men kan litt om styrke.

 

For det første kutt ut sit-ups! Les dette:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=800105&postcount=164

Resten av øvelsene er veldig bra. Bare husk å øk belastningen jevnlig :D

 

[highlight]Slenger opp noen linker som kan være verdt å se på (om programmer og øvelsesvalg):[/highlight]

http://sandvikstraining.com/hvordan-bestemme-hvilke-øvelser-benytte/'>http://sandvikstraining.com/hvordan-bestemme-hvilke-øvelser-benytte/

http://www.adressa.no/forbruker/article1431919.ece

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/1/2/la-deg-inspirere-av-disse-treningsprogrammene/

http://sandvikstraining.com/ [highlight]<- Er mange fine artikler her[/highlight]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvor mye kan man trene?"

Det må du kjenne på selv.

Mitt mål hver uke er å komme over 20 trimpoeng.

Trener med pulsklokke' date=' så har oversikt over kalorier som jeg forbrenner.

Denne uken har jeg trent 8 timer spinning, der gjennomsnittspulsen har ligget på over 84% alle gangene. Mens jeg har tatt meg to løpeturer i skogen, begge to på en time hver.

 

:D[/quote']

 

Herlig å høre noen som har samme må som meg ... 20-27 treningspoeng per uke fordelt på løping, spinning hard aerobic og styrke. samt matinntak på ca 800-900 kcal. Trener 5-7 ganger i uken, ... Jeg vil bare ned noen få kg.... veier nå 51 kg- er bare 1.61 cm lav.... vil ned til ca46-47 kg - og ønsker en trent og fettfri kropp.. er det noen andre her inne som har samme mål og er like dedikert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å blande meg i sakene dine, Minnna, men det der høres ganske skummelt ut. 8-900 kalorier om dagen er veldig lite, Grete Roede anbefaler å ikke gå under 1300 selv når man slanker seg. Og du trener veldig mye, kroppen trenger næring for å yte godt.

 

Og du er allerede slank. Med din høyde og vekt har du en BMI på 19, altså på grensen til undervektig. Går du ned til 46 kg, som du vil, er du helt nede på 17, noe som de fleste leger vil mene er for lite.

 

Så - vær forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Å være støl betyr bare at du bruker muskler du aldri bruker ellers, og det er en god ting. Varier treningen litt. Selv trener jeg selv om jeg blir litt støl, og det resulterer i at jeg ikke blir støl lenger.

 

Løper hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...