Gå til innhold

5 kg på 5 uker - en smal sak?


Gjest Virrevirrevapp

Anbefalte innlegg

Gjest Virrevirrevapp

Feriekos og julemat har lagt seg godt til rette på feil steder, og nyttårsforsettet var å gå ned fra 61 til 56 kilo. Uff - hvordan skulle dette gå?

 

Første uken er tilbakelagt. den startet som et mareritt, med masse fristelser og kampen mot gamle vaner. Men - hver dag ble enklere, og det gikk sport i å føre dagbok på nettet og surfe etter gode oppskrifter. Resultat:

 

- Bedre middager enn jeg har giddet å lage på lenge (nam!)

- Stoltere for hver dag!

- Minus 2 kilo (men forventer ikke like rask nedgang i ukene som kommer)

 

Nå må jeg bare bli flinkere til å trene...

 

FLERE SOM VIL KASTE SEG PÅ 5-6 UKERS-MÅLET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

 

Hvor mange kalorier har du lagt deg på? Hvordan spiser du på en vanlig dag?

Jeg har gitt meg selv litt lengre frist enn deg, men henger meg gjerne på hvis du har noen gode tips å dele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virrevirrevapp

Jeg ligger på gjennomsnittlig 1200 kalorier pr. dag.

Frokost: Litt frokostblanding med ekstra lettmelk (er ikke noe frokostmenneske - men .

Lunsj: 2 skiver av det deilige "Hansens supergrov"-brødet (anbefalt av Grete Roede) med kokt egg eller ost. Deilig og mettende. Noen ganger med en liten salat med yoghurtdressing i tillegg.

Mellommåltid: et eple

Middag: Høydepunktet! Som regel kylling eller fisk med masse grønnsaker (har funnet flere gode oppskrifter)

Kvelds: En Q-Skyr og/eller Maggi kyllingsuppe med nudler eller en brødskive til

 

Synes jeg spiser ofte - men er fortsatt ørlite sulten innimellom. Det må være julematen og marsipanen som har satt eksempel :P - Og så klarer jeg ikke å rote meg ut på turer eller SATS i denne kulden!

 

Tips på oppskrifter:

- Chili con carne: http://iform.nu/kosthold/sunne-oppskrifter/chili-con-carne-0

- Kyllingbryst (istedenfor biff) med bulgursalat (ha på en spiseskje yoghurt naturell, så blir det enda bedre) og tomatsaus: http://www.matogdrikke.no/content/view/4117/10058/

 

Har DU noen gode tips så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker også å gå ned 5 kg på 5 uker, og håper det beste! I går begynte jeg på kurs og er full av pågangsmot!

For min del er faktisk den største utfordringen å spise nok, noe jeg erfarte da jeg gikk på kurs for sju år siden, også. Men det går seg vel til! Når jeg bare skal spise mat og ingenting av kjeks, kaker, sjokolade etc, er vel egentlig greit å ha litt å gå på...

I tillegg trener jeg to-tre ganger pr.uke på treningssenter.

Vi får se - kanskje suksessen er nær?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virrevirrevapp
Jeg ønsker også å gå ned 5 kg på 5 uker' date=' og håper det beste! I går begynte jeg på kurs og er full av pågangsmot!

For min del er faktisk den største utfordringen å spise nok, noe jeg erfarte da jeg gikk på kurs for sju år siden, også. Men det går seg vel til! Når jeg bare skal spise mat og ingenting av kjeks, kaker, sjokolade etc, er vel egentlig greit å ha litt å gå på...

I tillegg trener jeg to-tre ganger pr.uke på treningssenter.

Vi får se - kanskje suksessen er nær?! :-)[/quote']

 

En halv Nutrilett Brownie gjør seg når man får søtsug! Det kaller jeg "vare-lenge-godt" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snopejenta

Kaster meg gjerne på 5-6 ukers opplegget, hehe! Ble litt for mange ekstra kg på kroppen i 2009, så satser på at 2010 er året for å komme tilbake til trivselvekta. Vekten ligger på +- 60/61 nå (har ikke veid meg på litt over en uke pga oppblåst mage og diverese), men håper den vil gå ned igjen til 55 kg innen mars starter (senest!!)

 

Dette skal vi klare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virrevirrevapp
Kaster meg gjerne på 5-6 ukers opplegget' date=' hehe! Ble litt for mange ekstra kg på kroppen i 2009, så satser på at 2010 er året for å komme tilbake til trivselvekta. Vekten ligger på +- 60/61 nå (har ikke veid meg på litt over en uke pga oppblåst mage og diverese), men håper den vil gå ned igjen til 55 kg innen mars starter (senest!!)

 

Dette skal vi klare :P[/quote']

 

Felles mål - felles trøst :P ! JA - vi skal klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virrevirrevapp
Jeg er med. Ligger på 66 kilo nå' date=' men vi ned til 59-60.

Dette blir bra! :D[/quote']

 

Bare å komme seg gjennom de første to dagene - så går det (nesten) av seg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg trent mage/rygg + kondisjon, og jeg er så støl!!

Det skal bli fint å få matmengde etc. "under huden", så en slipper å veie alt HELE tiden, og å måtte passe så veldig på at det blir nok av både det ene og det andre! :-)

I kveld dskal jeg ha besøk, og har bakt kringle som jeg egentlig ikke kan spise noe av! Men - det er da det er fint å ha FRImerker, så kan jeg i det minste ta et lite stykke!

Lurer på om jeg skal jeg veie meg i morgen... Det er jo stas å se om det har skjedd noe positivt siden mandag morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på 5 kg på 5 uker. Veier nå 57, skal ned til 52 og begynner fra fredag. Har prøvd litt nå etter nyttår, ligger på ca 1000 kcal til 1200 kcal om dagen men det er for mye hvis jeg skal ned 1 kg i uken. (har en veldig energibesparende kropp og stoffskiftesykdom) Jeg har igrunnen aldri klart å gå ned 1 kg i uken, men har klart 700 gram i uken hvis jeg ligger på ca 600 kcal om dagen. Tror jeg har noe høyere forbrenning nå som jeg får stoffskiftemedisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virrevirrevapp
I dag har jeg trent mage/rygg + kondisjon' date=' og jeg er så støl!!

Det skal bli fint å få matmengde etc. "under huden", så en slipper å veie alt HELE tiden, og å måtte passe så veldig på at det blir nok av både det ene og det andre! :-)

I kveld dskal jeg ha besøk, og har bakt kringle som jeg egentlig ikke kan spise noe av! Men - det er da det er fint å ha FRImerker, så kan jeg i det minste ta et lite stykke!

Lurer på om jeg skal jeg veie meg i morgen... Det er jo stas å se om det har skjedd noe positivt siden mandag morgen![/quote']

 

 

Så flink! Nå ble jeg motivert til å dra frem bosu-ballen og gi mage og rumpe noen omganger! Så kan vi sammenligne stølhet i morgen :D

 

Om du klarer å unngå mer en en liten skive kringle, så fortjener du medalje;) Eplekake er et godt alternativ når man skal kose seg. Har ikke forsøkt eplekakeoppskriften på Vektklubben. Noen andre som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virrevirrevapp
Jeg er med på 5 kg på 5 uker. Veier nå 57' date=' skal ned til 52 og begynner fra fredag. Har prøvd litt nå etter nyttår, ligger på ca 1000 kcal til 1200 kcal om dagen men det er for mye hvis jeg skal ned 1 kg i uken. (har en veldig energibesparende kropp og stoffskiftesykdom) Jeg har igrunnen aldri klart å gå ned 1 kg i uken, men har klart 700 gram i uken hvis jeg ligger på ca 600 kcal om dagen. Tror jeg har noe høyere forbrenning nå som jeg får stoffskiftemedisiner.[/quote']

HÆ?? 600 kcal??? Det må være umulig i lengden - og ikke spesielt sunt for kroppen heller? Det må bli mange gulrøtter :D Men jeg vet ikke så mye om stoffskiftesykdommer, og regner med at du har lege til å følge opp vektnedgang... Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snopejenta
Noen av dere som vil dele noen spennende matoppskrifter som vi kan forsøke oss på?

 

Har ikke noen bestemt oppskrift, men wok er jo en super oppfinnelse spør du meg. Kan variere med både kjøtt og kylling, og ikke minst forskjellige sauser. En sikker vinner hos meg!

 

Trente litt kondisjon + styrke (overkropp) idag, men merket kroppen streika litt.. Sliter også å få i meg 1600 kalorier, i og med at jeg sliter med oppblåst mage. Noen tips btw? :D Hehe.

 

Virker som alle har fått en bra start på uken! Keep it going :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink! Nå ble jeg motivert til å dra frem bosu-ballen og gi mage og rumpe noen omganger! Så kan vi sammenligne stølhet i morgen :D

 

Om du klarer å unngå mer en en liten skive kringle' date=' så fortjener du medalje;) Eplekake er et godt alternativ når man skal kose seg. Har ikke forsøkt eplekakeoppskriften på Vektklubben. Noen andre som har det?[/quote']

 

 

Gårsdagen gikk bra, og jeg spiste deilig suppe (som jeg hadde regnet ut kaloriinnholdet til!) og unnlot hvitløksbaguetter, rømme og ost som jeg hadde satt fra til de andre gjestene! Utrolig nok klarte jeg meg med et lite stykke kringle, også! DA følte jeg meg flink! ;-) På bordet sto det en bolle med deilige, små, steinfrie druer som ble rednignen! Spiste sakte en og en...

 

Jeg dristet meg til å gå på vekta i dag tidlig, også. Det går den rette veien... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på 5 kg på 5 uker. Veier nå 57' date=' skal ned til 52 og begynner fra fredag. Har prøvd litt nå etter nyttår, ligger på ca 1000 kcal til 1200 kcal om dagen men det er for mye hvis jeg skal ned 1 kg i uken. (har en veldig energibesparende kropp og stoffskiftesykdom) Jeg har igrunnen aldri klart å gå ned 1 kg i uken, men har klart 700 gram i uken hvis jeg ligger på ca 600 kcal om dagen. Tror jeg har noe høyere forbrenning nå som jeg får stoffskiftemedisiner.[/quote']

 

 

Det høres ut som om du rett og slett spiser for lite, men jeg kan ikke noe om stoffskiftesykdommen din, da. Går du på Grete Roede-kurs eller holder du på på egen hånd? Jeg ville nok ha rådført meg med fagfolk på vektreduksjon hvis jeg var deg, for 600 kcal er vanligvis veldig mye for lite...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annikken

Jeg har i flere år slitt med jojo slanking, noe som jeg føler godt på kroppen. Jeg har funnet ut at hvis jeg dropper frokost går jeg ned i vekt hvis jeg holder meg til minimalt mat reseten av uken, og forstår jo etter å ha lest litt her inne at det er helt feil, men problemet mitt er at jeg er redd for å spise frokost osv, for jeg føler jeg legger på meg så veldig av det. Er det noen som kan komme med noen råd og tips på hvordan jeg kan snu dette slik at jeg nå ikke ødelegger mer for meg selv og kroppen min. Vil ned 5 kilo, og det er jo ikke alt for mye, men klarer aldri og holde vekten.

 

Syntes dette er et stort problem, som kanskje andre har vært borti?

 

-Annikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snopejenta
Jeg har i flere år slitt med jojo slanking' date=' noe som jeg føler godt på kroppen. Jeg har funnet ut at hvis jeg dropper frokost går jeg ned i vekt hvis jeg holder meg til minimalt mat reseten av uken, og forstår jo etter å ha lest litt her inne at det er helt feil, men problemet mitt er at jeg er redd for å spise frokost osv, for jeg føler jeg legger på meg så veldig av det. Er det noen som kan komme med noen råd og tips på hvordan jeg kan snu dette slik at jeg nå ikke ødelegger mer for meg selv og kroppen min. Vil ned 5 kilo, og det er jo ikke alt for mye, men klarer aldri og holde vekten.

 

Syntes dette er et stort problem, som kanskje andre har vært borti?

 

-Annikken[/quote']

 

Har alltid hatt som god vane å spise frokost hver morgen når jeg står opp. Jojo-slankingen skyldes nok nettopp det at du holder deg til alt for lite mat en periode ,noe som senker forbrenningen, så når du begynner å spise "normalt" igjen, vil kiloene du gikk ned, komme på plass igjen.

 

Jeg spiste 3 bixit kjeks med brunost idag, og vips, der gikk jammen meg 16 frimerker. Dette ble en liten åpenbaring må jeg si! - Jeg var så stolt over å ha holdt meg til kjeks fremfor godteri. Vel, helt fram til jeg registrerte maten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Jeg er ny her men har begynt å registrere maten jag spiser. Men jeg er anbefalt å spise 1600 kalorier. Men det er jo nærmest umulig. Jeg har lagt på rundt 1300, men det er vel det man skal ligge på om man vil ned i vekt?

Er det noen andre som registrere kaloriene i skjemaet til vektklubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år slitt med jojo slanking' date=' noe som jeg føler godt på kroppen. Jeg har funnet ut at hvis jeg dropper frokost går jeg ned i vekt hvis jeg holder meg til minimalt mat reseten av uken, og forstår jo etter å ha lest litt her inne at det er helt feil, men problemet mitt er at jeg er redd for å spise frokost osv, for jeg føler jeg legger på meg så veldig av det. Er det noen som kan komme med noen råd og tips på hvordan jeg kan snu dette slik at jeg nå ikke ødelegger mer for meg selv og kroppen min. Vil ned 5 kilo, og det er jo ikke alt for mye, men klarer aldri og holde vekten.

 

Syntes dette er et stort problem, som kanskje andre har vært borti?

 

-Annikken[/quote']

 

Hei Annikken

 

Jeg tror det aller første du skal begynne med er nettopp å starte med en ok frokost. Når du hopper over den gir du jo beskjed til kroppen din om at den må spare på det den får i seg. Ved å starte dagen med et måltid får du i gang forbrenningen din allerede fra morgenen av. Det handler ikke bare om hva du spiser, men hvor ofte du spiser :D

 

Da jeg gikk på kurs brukte de en fin metafor på dette: Forbrenningen er som en vedovn - en god, vedvarende flamme får du ved å jevnlig legge på passe mengde ved. Legger du på ved for sjelden, dør flammen ut. Legger du på for mye ved klarer ikke flammen å tenne fyr på all veden...

 

Jeg gikk ned ca 17 kilo ved å spise mye mer mat, mye oftere og ved å lære å lese innholdsfortegnelse for kcal. Jeg har holdt meg stabil i snart tre år nå!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Jeg er ny her men har begynt å registrere maten jag spiser. Men jeg er anbefalt å spise 1600 kalorier. Men det er jo nærmest umulig. Jeg har lagt på rundt 1300' date=' men det er vel det man skal ligge på om man vil ned i vekt?

Er det noen andre som registrere kaloriene i skjemaet til vektklubben?[/quote']

 

Jeg synes at skjemaet i vektklubben er kjempefint og er godt i gang med å bruke det! Det som er ekstra bra, er mitt skjønn, er at en får en så god pekepinn på hvordan fordelingen av kalorier, fiber, proteiner etc. er, slik at en får en viss mulighet til å få et riktig sammensatt kosthold etterhvert. :-)

Som deg, har jeg problemer med å komme opp i nok kalorier. I "testen" på kurset havnet jeg midt mellom meny 1 og 2, men jeg jobber hardt for å komme opp i nesten 1300 kalorier om dagen, så jeg har havnet på meny 1.

Siden dette er den første uka mi på kurs og med registrering, er jeg spent på hva kurslederen min mener på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas veiing i dag, det ble ned 200 gram på en uke. Jaja. Det ble i snitt 1050 kcal pr dag, tydeligvis litt mye hvis jeg skal ned 5 kg på 5 uker :D

Neste jul blir det bare 1 kake om dagen på meg hvertfall. I desember skeiet jeg ut og spiste sikkert 1800 kcal om dagen i perioder som førte til en vektøkning på 5 kg i desember.

Men hvis man skal gå ned 1 kg på en uke må man ligge 1000 kcal i underskudd pr dag, og det er ikke lett når man bare forbrenner 1100. Så det lar seg ikke gjøre i praksis.

Og til de som syntes 600 kcal var lite mat så er jeg helt enig. Men jeg klarte hvertfall å gå ned 12 kg på 9 mnd og var veldig fornøyd med det. Folks kropper er jo forskjellige og det er ikke alt som kan standardiseres.

Jeg får heller gjøre det langsommere, og heller melde meg på en tråd som heter "ned 200 gram pr uke" hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas veiing i dag' date=' det ble ned 200 gram på en uke. Jaja. Det ble i snitt 1050 kcal pr dag, tydeligvis litt mye hvis jeg skal ned 5 kg på 5 uker :D

Neste jul blir det bare 1 kake om dagen på meg hvertfall. I desember skeiet jeg ut og spiste sikkert 1800 kcal om dagen i perioder som førte til en vektøkning på 5 kg i desember.

Men hvis man skal gå ned 1 kg på en uke må man ligge 1000 kcal i underskudd pr dag, og det er ikke lett når man bare forbrenner 1100. Så det lar seg ikke gjøre i praksis.

Og til de som syntes 600 kcal var lite mat så er jeg helt enig. Men jeg klarte hvertfall å gå ned 12 kg på 9 mnd og var veldig fornøyd med det. Folks kropper er jo forskjellige og det er ikke alt som kan standardiseres.

Jeg får heller gjøre det langsommere, og heller melde meg på en tråd som heter "ned 200 gram pr uke" hehe.[/quote']

 

Hei knottus!

 

200 gram pr uke, det er no at fremskritt. Bare vi når målet, så får det ta den tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...