Gå til innhold

40, frisk og frodig!


Anbefalte innlegg

Det er i allefall målet! :D

 

Men jeg har noen mål for å komme dit også, da...

 

1 - Gå ned - på sikt - 33 kilo

2 - Gå ned - før 40-års dagen min i slutten av april - 15 kg

3 - Komme i bedre form, for å kunne gjøre morsomme ting med kjæresten min. Som kanskje kommer til å bli mannen min også, i løpet av året???

4 - Spise sunt, mer grønnsaker

5 - Stresse mindre, sette av tid til meg selv. Til trening, til kjæreste og til venner.

6 - Trene minst to ganger i uka. Med hva, vet jeg ikke ennå. Men har en ambisjon om å finne på noe gøy! :-)

 

Jeg begynte på kurs i går. Mitt første, selv om jeg har vært inne på disse sidene litt til og fra ganske lenge. Startet å slanke meg i 2006, gikk ned nesten 10 kg på egen hånd. Men så snek de seg på igjen, og flere fulgte med. Faktisk er jeg nesten 20 kg tyngre i dag enn jeg var i 2007. Har vært mye endringer i livet mitt siden da, flyttet to ganger, avsluttet et samboerskap og startet et nytt et. Nå har jeg det i grunnen veldig bra, og nå er jeg motivert for å gjøre noe med kroppen også! Så disse 8 ukene som kommer blir et startskudd - oppussingsprosjektet fram mot 40-årsdagen er herved i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med livsstilsendringen :-) Du har tydeligvis mye spennende i vente, og mange gode grunner til å opprettholde motivasjonen. Gi meg et hint når du finner denne motivasjonsformen som er så spennende.. Sliter litt med å finne min :-) Ha en fortsatt god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, Lisa42 og Tronderpi1! Skal absolutt dele eventuelle spennende motivasjonsfaktorer som dukker opp! :-)

 

Har innsett at jeg må ha en ambisjon til - en ganske viktig en: Komme i en god døgnrytme, få spist før kvelden er altfor sen og få lagt meg i rimelig tid. Jeg vet at jeg har det best, og har mest overskudd, når jeg får 8 timers søvn. Nå har det vært en tendens til at det bare blir 5-6 timer, og det kjenner jeg er for lite.

 

Spisingen har gått bra så langt, til tross for reisedag i går! Men litt aha-opplevelse over hvor mange kalorier det egentlig er i knekkebrød med kaviar... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir litt forskjøvne måltider, da... :)

 

Kalorimessig går det veldig greit, jeg hadde egentlig tenkt å legge meg på en meny 3 med rundt 1900 om dagen, men det har blitt adskillig færre denne uka, med i underkant av meny 2. Har ligget på 1300-1600 kcal jevnt over. Tenker at det ikke gjør så mye om jeg får en kickstart, så kan jeg heller korrigere etterhvert.

 

I går ble det en liten utskeielse. Ble sittende ganske sent på kontoret, så det ble middag på kinarestaurant med min kjære på vei hjem. Tok kylling i sursøt saus og var forsiktig med risen, så det gikk ikke så verst allikevel. Men brukte noen frimerker (kosemerker) på å dele en flaske rødvin med ham.

 

Har foreløpig ikke sett på en vekt, og får vel heller ikke gjort det før kursdag på tirsdag. Har nemlig flyttet nylig, og vekten er fortsatt i en uidentifisert flyttekasse. Men det er kanskje like greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok anbefale deg å prøve å øke på litt.. Spiser du for lite mat så stopper forbrenningen din opp, kroppen tror det er sultedød, og du slutter å gå ned i vekt. Vi er mange som har vært der :-) Tålmodighet er en dyd i denne bransjen har jeg lært :-) Jeg bruker å pøse på med litt yoghurt eller fet fisk som pålegg når det blir knapt, og da går det fort på noen kalorier. Dessuten slipper man å gå sulten gjennom dagen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett i det, Lisa42. Mente bare at sånn i startfasen (det er bare første uka ennå), så gjør det vel ikke så mye å komme litt i gang. Må etterhvert komme i bedre rutiner, både på tidspunkt for måltider og antall "mellommål". Slurver fælt med både melk og frukt, men det går seg nok til etterhvert.

 

I morgen blir kurskveld nr 2, og det blir spennende å se om det er noen utslag på vekta. Var oppe på tre-sifret første kurskveld (for å være nøyaktig, 102, 8), men da hadde jeg akkurat spist middag (kinamat ute), jeg hadde mensen, og litt mye klær pga kulda. Så litt nedgang bør være "gratis", og jeg har dessuten vært ganske flink, så jeg håper å se to-sifret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med middag på kvelden, kom jeg ikke opp i mer enn 1400 i går, så pizzabitene gjorde ikke så stor skade. I kveld er kursdag nr 2, og jeg er spent på hvordan det går!!

 

Må bli noen kreative løsninger i kveld også - skal igjen på møte rett etter jobb, så blir det å spurte derfra til kurset. Må ha i meg noe mat i mellomtiden, så jeg vurderer å ty til Fjordland og microen på jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da nærmer det seg tirsdag og ny veiedag. Har gått ganske bra, selv om jeg fortsatt ligger for lavt i kaloriinntak. Ble litt rødvin igjen på fredag, men selv med det var totalinntaket kun i underkant av 1900. Så ble det under 1100 i går, tross middag på Ikea.... Sliter også litt med regelmessigheten av måltidene, særlig i helgene da man kanskje står opp sent og er oppe sent. "Overkill" på frimerker, siden det ble to dager med vin denne uka. Og jeg fyller sjelden melk- og frukt kvoten.

 

Trimmen blir mest gåturer, selv om jeg må si at jeg kjente tirsdagens styrketrening rimelig godt i lårene noen dager etterpå... ;)

 

Ja, ja - rom for forbedring, men vi er da i allefall i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

døgnrytmen. Jeg legger meg for seint, spiser kveldsmaten for seint, er for trøtt når jeg står opp...

 

Håper det er greit om jeg skriver litt her.

Likte så godt tittelen på denne tråden.

 

Flott å lese om optimismen og pågangmotet, det smitter. Jeg trenger det absolutt nå. Har startet på internettkurs og har ikke gått ned noe den første uka!!!! Trodde nesten ikke det var mulig. Har heldigvis gått ned 5 cm så jeg får ta med meg det. Har gått på Grete Roede kurs før så jeg er kjent med opplegget, veier og noterer det jeg spiser og ligger på 1500-1900 kcal. Har en eldre modell av digitale vekter så jeg kan ha gått ned noen hundre gram uten at det gir utslag.

 

Her må det uansett leses kursbok. Må finne ut hva som blir feil. Satser på å få noen tips og råd fra kurslederen også.

 

Det med døgnrytmen er absolutt noe jeg må gjøre noe med. Målet denne uken får bli å få orden på soving og kveldsmat. Kanskje det hjelper....

 

Med ønske om sunne og aktive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Muligheten!

 

Takk for innlegg, synes det er veldig bra å få respons på tråden! Ingenting er bedre enn om vi er flere som kan følge hverandre opp litt!

 

5 cm er jo flott, selv om det ikke synes på vekta!! Er jo nesten det viktigste, det å stramme seg opp litt, og merke det på klærne! Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver, særlig i helgene er det vanskelig å holde på rutinene. I blant også i ukedagene - det er ofte noe eom skjer på kveldene, så det er ikke så lett... Men - vi får stå på, og satse på at det år seg til etterhvert!

 

Lykke til videre, håper å høre fra deg igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, denne lørdagen har minnet meg på betydningen av jevn energitilførsel. Sov lenge, surret rundt, ble en kombinert frokost og lunsj litt ut på dagen. Så var jeg ute og gikk litt, hadde masse planer, men plutselig var det null og niks overskudd og energi igjen. Hjem igjen for å spise... MÅ bli flinkere til å passe på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så heldig jeg er som er frisk og frodig. Min mann sier ofte at damer jeg synes er tynne og fine, er beinrangel. Slik må ikke du bli sier han. Godt å ha en mann som liker litt kjøtt på beina, men jeg har planer om å bli litt mindre frodig. (Må bare skynde meg å si at han støtter meg 100%. Backer meg opp når det går imot og skryter når jeg er flink.)

 

Er på vei med minus 1.kg og 7 cm denne uka. Ikke så verst det.

Har jobbet med søvnmønsteret, kommer meg tidligere i seng og merker at jeg har mer overskudd.

 

Har planer om å fortsette den fine trenden i uka som kommer også.

 

Nique: Det er helt klart viktig med jevn energitilførsel. Jeg har også noen dager der jeg glemmer å spise, så blir jeg PLUTSELIG sulten og MÅ ha mat. Synes det går fint i hverdagene. Når jeg går litt lengre turer så pleier jeg å ha en slik WASA Sandwich med meg. Det har reddet meg flere ganger.

 

Med ønske om flotte dager!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig! Vi er alle forskjellige, og jeg blir nok aldri noe lite persilleblad! :P Og er som deg så heldig at jeg har en samboer som liker meg akkurat som jeg er. (Han blir rent redd når jeg sier jeg skal prøve å gå ned 30 kg!) Men er også en god støtte.

 

Var en nedtur med veiingen på tirsdag, jeg hadde stått helt stille. Kan være forklarlig med at det har vært en utrolig slitsom og stressende uke, både jobbmessig og med sykdom i familien.

 

Nå skal jeg ha fri noen dager, men reise og konsert i utlandet med gode venner blir nok også en utfordring. Får prøve å begrense meg, selv om jeg nok føler at jeg skal kose meg litt også. Så får jeg ta det igjen ved mye bevegelse!

 

Ha en strålende uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...