Gå til innhold

ChillCatch's "gå-ned-i-vekt" dagbok


Gjest ChillCatch

Anbefalte innlegg

Gjest ChillCatch

Kanskje jeg bør starte min egen lille dagbok for å se hva jeg egentlig gjør når jeg går ned i vekt, og hva jeg gjør når jeg står "stand still" vektmessig- slik at jeg kan forandre på det.

 

Min historie :

Jeg har helt siden jan. 2005 (da min andre sønn ble født) veid mer enn det jeg egentlig ville, men har aldri gjort noe med det pga latskap og mangel på viljestyrke.

Da veide jeg vel rundt 90-95 kg etter fødselen.

Vekta steg flere hakk, opp til 103 kg da jeg gikk gravid med yngstejenta som ble født i sept. 2006.

Gikk ned til 85-87kg etter fødselen uten å gjøre no særlig for det, og syntes det var ganske "allright" , da.

Sluttet å røyke i oktober 2009, og vekta gikk opp til ufattelige 97.7 kg.

Jeg sto alene og så på vekta og gråt, hvordan kunne jeg la meg selv forfalle på den måten ?? Hvorfor tok jeg ikke mer vare på meg selv ?

Vet ikke hvor jeg fikk styrken ifra, men jeg sa høyt og tydelig til meg selv at NOK ER NOK, dette kan ikke fortsette mer !!

 

Fra den dagen sluttet jeg å spise snop, potetgull, brus , poteter, brød , fete sauser og pasta. Erstattet alt dette med frukt og grønnsaker. Ikke mer småspising-kjedespising!!

Begynte å spise 4 måltider hver dag med 3.5 - 4 timers mellomrom, noe jeg aldri har gjort før i voksen alder.

Begynte også å gå hver dag fra 30 min til 1 time, først sakte så raskere gange til jogging.

Med tre barn kunne det av og til virke umulig, men jeg ville få det til og snek til meg mine trimturer mens de var på skole/barnehage, eller når de ble lagt for natten og mannen var hjemme.

Situps tok jeg også når lysta var der, og tok opp medlemskapet mitt på Nautilus etter å ha vært "støttemedlem" i ett år.

Brusen jeg så og si daglig drakk byttet jeg ut med vann.

 

Gikk fort fra 97.7 kg til 88kg som jeg veier nå, og midjemålet minsket fra 120 cm til 105.5 cm.

Motivasjonen var, og er fortsatt, på topp. Og dette skal jeg og MÅ fortsette med om jeg skal ha mulighet til å leve lenge og sunt. Og det vil jeg jo pga mine tre herlige barn og min mann og ikke minst meg selv !

 

Det var vel det.. Her begynner min "Treningsdagbok" .. Kanskje jeg etter hvert skriver opp hva jeg spiser også, men nå orker jeg ikke.. for sliten hehe.

 

 

 

 

 

Dagens treningsøkt :

Rask gange / Jogging = 35 min

Sykling 24-29km/t = 40 min

Situps = 0 min

Dette er noe jeg gjør hver dag / kveld, og foreløbig duger det.. Har tenkt å kjøpe meg rokkering med vekter også, men det får vente til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Hittil har jeg spist havregrøt og drukket masse vann og litt kaffe, skal innta lunsj om 1 time regner med det blir knekkebrød og ett glass skummet melk + frukt. Så stikker jeg på jobb hvor jeg ca kl 18 spiser middag... så blir det vel ett knekkebrød og eple til kveldsmat kl 22.

 

Har tatt min vanlige runde i dag, jogget / rask gange i 35 min.

Håper på å sykle i 40 min foran tv'n når jeg kommer fra jobb i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

Pass på å få i deg litt fett og proteiner også så du beholder musklene : ) ser du skriver en del frukt, og havegrøt og mye korn så det blir mye karbohydrater.

 

Dette går nok fint, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Takk for innspill :(

 

Det er vanskelig å finne ut hva man bør spise, og ikke bør spise.. Men jeg lærer noe nytt hver dag..

Spiser ikke så mye frukt, blir vel ett eple og en appelsin pr.dag. Spiser tilsammen ca 4-6 knekkebrød pr.dag. Av og til ha man ikke tid til annet, men prøver å variere med forskjellige salater til lunsj.

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør spise for å få mer fett og proteiner... Fortsatt nybegynner i dette jeg :)

 

Pass på å få i deg litt fett og proteiner også så du beholder musklene : ) ser du skriver en del frukt' date=' og havegrøt og mye korn så det blir mye karbohydrater.

 

Dette går nok fint, lykke til![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

I dag har jeg gått , rolig , i 35 min og skal snart sette meg på sykkelen min og sykle i 40min. Orket ikke i går etter jobb, var såå sent.

Håper det går noe på tv som får tiden til å gå mens jeg sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

Nei det er ikke alltid man orker, og da kan man også høre på kroppen =) greit, det er jo bra å presse seg noen ganger men det er vel best når man føler kroppen er klar for det! :(

 

Tips til ting med fett og proteiner : f.eks avocado og nøtter, men husk ikke for mye av det gode : ) Egg, kyllingskinke etc.

 

Lykke til, stikker innom en annen dag igjen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Endelig har jeg klart det jeg trodde jeg ikke skulle klare, men som jeg aldri ga opp håpet på og som jeg virkelig har jobbet hardt for. Delmål to, og dermed 10 kg lettere !!

Det har vært tøft, og til tider ett ork. Men mest av alt en glede å kjenne kroppen blir lettere, pusten går normalt og jeg har mer energi hver dag.

Endelig er jeg over første kneika.

Nå sikter jeg mot delmål 3 som er -5kg , og det skal jeg sannelig klare !

 

Ps: midjen er ikke blitt mindre på den her uka, men faktisk større.. Lurer på om ikke jeg skal vente med å måle midjen til den berømte "tanta fra Raufoss" har reist om 1-3 dager hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Vekta har takket for seg !!! Regner med det er batteriet som er gått, men aner ikke hvor jeg får kjøpt sånne bittesmå runde batterier.... Men jeg tar hintet, kanskje det å veie seg hver mårran er dumt hehe :(

Tror jeg lar være å kjøpe batterier (når jeg finner ut hvor de selges) nå, venter heller en til to uker før jeg gjør ett forsøk. Godt å ikke tenke på vektnedgang hele tiden, men heller måle cm .

 

Ja ja, har Nu på mårrakvisten iallefall syklet 40 min på sykkelen min, med Oprah som selskap.. Hyggelig dame det ! Og tia går fort når hun snakker :)

Skulle på trening med ei venninne, men hørte ikke mer fra henne... Så jeg tar meg en kveldstur som vanlig når mannen kommer hjem og kanskje 40 min på sykkel igjen.. Får se hva jeg får til..

 

Er litt kjedelig å ikke ha jobb før om 8 dager, men også ufattelig godt å sitte hjemme, pusle med sitt og ha tid til å tenke. Nå som unga er på skole og barnehage har man mye tid til egenpleie og tenking....

 

 

lagt til:

Da har jeg testet min nye skritteller :D

2155 STEP

1.29KM (Viser feil, har gått ca 3km)

107CAL

0.28.56 TMR (Tror dette er timer, men jeg har vært ute og gått i ca 35-40 min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

I går kjøpte jeg nye batterier til vekta.. Jada, jeg holdt ikke ut å vente.

I dag tidlig gikk jeg på den og vekta viser en nedgang på 600g på 4 dager !!! Så jeg er fornøyd jeg .

 

Gikk også min vanlige tur i går, den tok litt over 40 min. Og fikk rokkeringen min som jeg prøvde, og det gjorde fryktelig vondt !!

 

Var på "åpningen" av venninna mi sin fotoutstilling på kunstpassasjen i Oslo i går.

Sjekk ut "på vegne av..." som utstillingen heter, den er verdt å få med seg.

Bildene er av Oslo's "glemte sjeler" ...

 

 

 

Dagens trening:

Pga kneet som er skikkelig vond har jeg vært ute å gått sammen med unga og mannen, er god trening å trekke rattkjelke etter seg oppoverbakker hehe. Vi gikk i sakte gange i ca 1.5 time.

Nå har jeg akkurat "rokka" litt , og det var vondt. Ca 10 min tilsammen, og til slutt fikk jeg det jaggu meg til også med den der sablas tunge rokkeringen :P

40 min foran tv'n på sykkel ble det også.

 

 

Ha en herlig lørdag alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

08.februar.2010

Dagens vekt 86.7kg !!

 

Mine delmål :

(-5kg) 97.7 - 92.7 oppnådd

 

(-5kg) 92.7 - 87.7 oppnådd

 

(-5kg) 87.7- 82.7 holder på, "bare" 4kg til....

 

(-5kg) 82.7 - 77.7

 

(-5kg) 77.7 - 72.7

 

(-5kg) 72.7 - 67.7 I mål, forhåpentligvis. Vet ikke hvor mange kg jeg må veie før jeg føler det er passe for meg. Men håper å veie rundt 65-70kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Etter at jeg leverte ungene på barnehagen gikk jeg meg en tur, prøvde å gå så raskt som mulig uten å jogge for å ikke belaste kneet så mye. Turen varte i ca 30 min, og kneet er fortsatt ganske bra.. Verker mye, men klarer fint å gå på den uten å halte.

 

Så har jeg igjen prøvd meg på rokkeringen, og ser fremgang. Klarer å spinne ringen mer enn to ganger uten at den faller i gulvet.. tror jeg klarer hele 6 runder hehe.

Det er jaggu meg ikke lett, hvordan jeg har klart å rokke i en evighet når jeg var yngre aner jeg ikke ;p

 

I kveld blir det igjen spinning foran tv'n etter at unga har lagt seg.. 40 min i dag også:(

 

Ha en fin tirsdag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er i gang med rockeringen;-)

Har nå holdt på siden desember med min. I begynnelsen var det ikke mange rundene jeg klarte før den datt ned, nå kan jeg holde på så lenge jeg gidder, som regel 10-15 minutter hver vei.

Husk bare å ta det rolig til å begynne med, jeg hadde store blåmerker i sidene til å begynne med... Glem heller ikke å rocke like lenge til hver side, selv syns jeg det var mye vanskeligere å svinge den mot venstre til å begynne med, nå er det like lett begge veier.

 

Lykke til!

Klem fra Tomo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Ja, hehe. Men jeg kan ikke si jeg lykkes særlig godt altså. Klarer fortsatt ikke mer enn ett par få runder , men du verden så sliten jeg blir av å bøye meg ned å plukke den opp i 10 hver dag haha. Trening det også, ikke sant ? :(

 

Blåmerker ja, har allerede noen..

Dæven, 10-15 min hver vei ? oiisann, du er flink !!! Hvordan får du den til å holdes der den skal, for uansett hva jeg gjør så faller den ned etter maks 3-6 runder hihi.

 

Ser du er i gang med rockeringen;-)

Har nå holdt på siden desember med min. I begynnelsen var det ikke mange rundene jeg klarte før den datt ned' date=' nå kan jeg holde på så lenge jeg gidder, som regel 10-15 minutter hver vei.

Husk bare å ta det rolig til å begynne med, jeg hadde store blåmerker i sidene til å begynne med... Glem heller ikke å rocke like lenge til hver side, selv syns jeg det var mye vanskeligere å svinge den mot venstre til å begynne med, nå er det like lett begge veier.

 

Lykke til!

Klem fra Tomo[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bare får skikkelig sving på ringen så går det av seg selv. Selv om den da kan bevege seg litt nedover hoftene er det bare å bøye knærne litt så spretter den på plass igjen. Stå med bena litt fra hverandre, det ene benet litt foran det andre, gi rockeringen et skikkelig puff. Bare vær tolmodig. Prøv igjen og igjen, litt hver dag. Du kommer dithen at det er DU som stopper ringen, ikke at du må stoppe fordi den faller ned.... Jeg lover;-)

 

Klem fra Tomo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChillCatch

Takker :( Skal gjøre mitt beste... Men skal man virkelig se sååå dum ut som det jeg gjør når jeg rokker ? Nå kan jeg faktisk stå og rokke opptil ett halvt minutt hihi. Trente MASSE i går kveld, og har vondt overalt nå :D

Men skal man rotere hoftene, eller ikke ? Noen sier man skal rotere dem, mens andre sier man skal ta hoftene frem og tilbake.. Har prøvd begge og ser likevel både teit ut, og mister den i gulvet hehe

Men morsomt er det, uten tvil .. Har ledd godt !

 

Når man bare får skikkelig sving på ringen så går det av seg selv. Selv om den da kan bevege seg litt nedover hoftene er det bare å bøye knærne litt så spretter den på plass igjen. Stå med bena litt fra hverandre' date=' det ene benet litt foran det andre, gi rockeringen et skikkelig puff. Bare vær tolmodig. Prøv igjen og igjen, litt hver dag. Du kommer dithen at det er DU som stopper ringen, ikke at du må stoppe fordi den faller ned.... Jeg lover;-)

 

Klem fra Tomo[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen;-)

 

Et halvt minutt - ja nå begynner du å få dreisen på det!!

 

He he... nei det er ikke bare noe du tror - det ser superteit ut å bruke rockeringen ... Jeg varierer mellom å rotere på hoftene og å bevege hoftene frem og tilbake - innbiller meg at det gir best trening å variere. Det er like lett (eller vanskelig) å gjøre det på begge måter.

 

God rockehelg;-)

Klem fra Tomo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...