Gå til innhold

12 uker en mil på en time


Gjest norman33

Anbefalte innlegg

Gjest norman33

På mandag starter jeg et treningsopplegg jeg fant i magasinet "Aktiv Trening". Målet er å løpe en mil på en time etter 12 ukers trening. Hver uke er det tre treningsøkter og programmet er variert. Det meste av programmet kommer til å foregå på tredemølle for min del pga all snøen som er ute nå. Testene underveis vil foregå ute.

 

Om det er andre som ønsker å nå dette målet på 12 uker så er det bare å henge seg på. Dagen før trening kommer jeg til å fortelle hvilken form for trening som skal gjennomføres.

 

All trening kommer til å bli målt med pulsklokke for å kontrollere kroppens utholdenhet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norman33

Den første økten av tre denne uka:

12 minutter VAN.

 

Dvs: Vanlig tur i jevnt, moderat tempo. Farten skal være slik at du kan føre en kort samtale. Legg inn gåpauser etter behov (kommer i tillegg til de angitte minuttene). Løp avslappet, og hold så jevnt tempo som mulig.

 

Jeg ser frem i mot denne og tror det skal gå bra.

 

Dere må sjekke ut dette treningsprogrammet om dere ønsker å nå dette målet. Har letet lenge etter noe liknende men dette virker overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norman33

Jogging i 12 minutter med oppvarming. Dette gikk overraskende bra, jogga i 8,5 km/t hele veien på mølla. Så ser lyst på fortsettelsen. Likevel synes jeg pulsen var urovekkende høy under hele løpet men nå har jeg jo høy makspuls også da.

 

Den neste økten skal gjennomføres på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norman33

I morgen er det dags for treningsøkt nummer to. Da blir det 15 minutter VAN, altså rolig jogging i 15 minutter. For meg blir dette på tredemølle i 8,5 km/t. Tror dette skal gå greit, jeg gleder meg nesten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gikk kjempe bra! Løp i 15 minutter uten stans og hadde merkelig nok lavere gjennomsnittspuls og makspuls enn forrige gang. I dag var det virkelig gøy. Til fredag er det testløp, gleder meg til å se hvor langt jeg kan løpe på 12 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er tredje treningsøkt der man skal løpe så langt man kommer på 12 minutter. Jeg er litt usikker på hva som lønner seg, enten å løpe på tredemølle i høyere hastighet enn jeg pleier eller å løpe ute. Er jo tross alt noe glatt ute enda så jeg kommer nok til å stille mølla på 10 km/t og se hvor langt jeg orker dette tempoet. Er svært spent for resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende opplegg ;)

 

Selv har jeg lagd meg ett eget opplegg. Skal prøve å nå 7 km på 40 min innen 1. mars. Er nå nede i 45:26 på 7 km. Og løper på 9,2 km/t hele veien, var nødt til å ha en gå pause midt inni og spurte på slutten for å klare 45:26 sist. Det jeg prøver på er å øke med 0,1 Km/t hver gang jeg løper. Det eneste er at jeg får bare løpt en gang i uken.

Kanskje jeg skal prøve å følge programmet ditt ? Hvilke dager er det du løper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt unna målet da rags.. Jeg løper mandag, onsdag og fredag. Liker virkelig dette opplegget selv, føles som det er gjennomførbart til tross for at det er en lang vei å gå.

 

Dessverre har jeg slitt med en del sykdom i starten av dette året og klarte selvfølgelig å pådra meg en infulensa på fredag. Så har liggi hele natta med ledd smerter og svette. Så da blir det testløp så snart sykdommen er ute av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. det er ikke bra. Men det er bare å starte igjen så fort du er frisk. Når man først får startet er det lett å fortsette ;)

 

Vet ikke hvor langt jeg er unna målet, det gikk fort ned til 47 min, men så har det gått litt saktere ned. Men jeg er ved godt mot. Så snart jeg har kommet meg ned til 40 min, er målet å klare å løpe 1 mil på 1 time.

 

Masse god bedring.. Kommer nok til å følge med på denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det rags!

 

Formen er bedre nå så da ser det ut til at det blir testløp i morgen. Da skal jeg løpe så langt jeg klarer på 12 minutter. Veldig spent på formen etter å ha vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ikke bli for skuffet om ikke resultatet er optimalt. Man bygger seg fort opp vet du ;)

 

Jeg løp 4X4 intervall på søndag (hadde ikke løpt det siden før jul) og nå måtte jeg løpe i 11 km/t for å nå 90% av maks puls, mot 8,5km/t før jul. Det var veldig gøy å se fremgang.

 

Håper test løpet ditt gikk bra i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en fremgang du har hatt. Håper jeg er i nærheten av det om noen uker for i dag gikk et virkelig tungt. Jeg ønsket jo virkelig å løpe så langt som overhode mulig på 12 minutter. Jeg stilte mølla på 10 km/t i starten og klarte å holde dette i ca 7 minutter da gikk jeg ned til 8,5 km/t før jeg gikk opp til 10 igjen det siste minuttet. Til sammen løp jeg 1,93 km. Jeg var så sliten etterpå at det gikk helt rundt for meg.. hehe.. Måtte bare legge meg ned og var nær ved å kaste opp. Så ingen tvil om at jeg tok ut absolutt alt. Pulsen min var utrolig høy hele veien og nådde nok maks pulsen rett før jeg gikk av mølla.

 

Rart å tenke tilbake da man var ungdom og løp 3000 meter på litt over 11 minutter. Har vel ikke akkurat mål om å komme dit igjen men det får en til å tenke litt.

 

Hvor lenge har du holdt på med løping rags? Du er jo i knall form som løper så langt så fort som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det dags for ny løpetrening. Da blir det 15 minutter rolig jogging. Kommer da til å stille mølla på 8,5 km/t. Er fortsatt litt tung i kroppen etter den harde økta i går men tror nok økta i morgen skal gå ganske lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en fremgang du har hatt. Håper jeg er i nærheten av det om noen uker for i dag gikk et virkelig tungt. Jeg ønsket jo virkelig å løpe så langt som overhode mulig på 12 minutter. Jeg stilte mølla på 10 km/t i starten og klarte å holde dette i ca 7 minutter da gikk jeg ned til 8' date='5 km/t før jeg gikk opp til 10 igjen det siste minuttet. Til sammen løp jeg 1,93 km. Jeg var så sliten etterpå at det gikk helt rundt for meg.. hehe.. Måtte bare legge meg ned og var nær ved å kaste opp. Så ingen tvil om at jeg tok ut absolutt alt. Pulsen min var utrolig høy hele veien og nådde nok maks pulsen rett før jeg gikk av mølla.

 

Rart å tenke tilbake da man var ungdom og løp 3000 meter på litt over 11 minutter. Har vel ikke akkurat mål om å komme dit igjen men det får en til å tenke litt.

 

Hvor lenge har du holdt på med løping rags? Du er jo i knall form som løper så langt så fort som du gjør.[/quote']

 

 

Det der må du være super fornøyd med :o det var jo døds bra. Vet du at om man løper 2 km på under 12 min så er man i god form. Du løp nesten 2 km på 10 min. Drit bra.

 

Jeg har alltid vært dårlig på å løpe. Hyperventilerte på slike friidrettsdager på skolen hehe. Men jeg løp litt før jul, og nå har jeg løpt sånn seks eller sju ganger etter jul tror jeg.

Grunnen til at jeg klarer å løpe som jeg gjør nå er at jeg har trent mye styrke, og ved å trene styrke øker man også prestasjonen innen kondisjonstrening. Fordi musklene jobber mer effektivt og økonomisk. Så hvis du ønsker enda bedre resultat, anbefaler jeg deg å trene styrke i tillegg :) Om du velger å gjøre det, så husk at du trenger ikke å ta mer enn maks 15 repetisjoner, og jo tyngere vekt du jobber med jo bedre. (var på foredrag i dag om akkurat dette)

Det er også viktig å huske på at for å bedre kondisjonen og fettforbrenning må man forbedre oksygenopptaket, da er det viktig å ha høy intensitet på treningsøkten det vil si 85-95% av maks puls, men ikke så høy at man stivner.

 

Tenkte jeg bare kunne dele litt av det jeg lærte i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene rags! Jeg har trent en del vekter siden i fjor sommer og forsøker å løfte ca to ganger i uka nå. Det var 12 minutter jeg løp og ikke 10 så er nok ikke i så god form som man skulle ønske.. hehe..

 

For å komme skikkelig i gang med løpsprogrammet igjen etter sykdom så må jeg starte på uke to en gang til. Dvs at i morgen skal jeg jogge i 15 minutter med en hastighet på 8,5 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag løp jeg 15 minutter med en hastighet på 8,5. Dette var kjempe slitsomt, vurderte å hoppe av mølla mange ganger men klarte å tvinge meg til å nå målet. Pulsen var nesten like høy som ved testen i forrige uke noe som ikke er så bra. Det kan kanskje ha sammenheng med helgens utskeielser. Jeg avsluttet treningen med en halv time vekter.

 

Allerede i morgen blir det en ny økt, da blir det 18 minutter jogging. Kommer til også i morgen å sette hastigheten på 8,5 km/t. Gruer meg litt til denne men skal forsøke å gjøre det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norman33

Økt 2 var løping i 18 minutter noe som gikk ganske lett og ble gjennomført på fredag. Hadde litt høyere puls enn ønskelig.

 

Økt 3 var intervall 8x1 med et minutt gange imellom. Dette klarte jeg rett og slett ikke. Stilte mølla på 12 km/t og klarte kunn to minutter. Litt fortvila men må skylde på ol og lange kvelder før denne økta.

 

I morgen blir det 20 minutter i 8,5 km/t tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest norman33

Har ikke fått skrevet den siste tiden men har fulgt programmet til punkt og prikke og det har gått greit. Merker at løpeformen er mye bedre enn da jeg startet å løpe. I dag skal jeg løpe i 4 perioder der hver periode består av 4 minutter. Kommer til å starte med rask gange før jeg løper i vanlig tempo 8,5 km/t. Så blir det 4 minutter med 10 km/t før det avsluttes med 7,5 km/t.

 

Pulsklokka mi har gått dukken så må løpe uten denne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei..

 

Hvordan går det med løpingen?

 

Har ikke løpt på to uker, så løp jeg i dag. Tenkte først at jeg skulle løpe 4x4 med ti min oppvarming. Da jeg var ferdig med intervalet fant jeg ut at jeg skulle prøve å holde ut en hel time, ble litt varierende fart, men nådde en time. Ble 9 km på 63,23 min. Halv fornøyd, tror det hadde blitt bedre resultat om jeg ikke hadde løpt intervall først. Merket det faktisk på formen at jeg ikke hadde løpt på to uker. Jaja, det er bare å komme i gang igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppogner

Så spennende opp legg der holder på med. Går det an å finne dette på nettet et sted?

Jeg har lyst til å prøve dette opplegget..

Alle på jobb skal løpe en runde på 6,6 kilometer første fredag i juni. Målet mitt er 43 minutter fordi jeg løp dette lpet for ca 10 årsiden på 43 min.

Jeg har nå hatt to turer på tredemølla og da har jeg løpt 3,3 km på 25 og så 24 min. Tenkte å øve meg på halvedistansen først, og da må jeg ned i 21,5 min på denne distansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...