Gå til innhold

Den gyldne middelveg


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

Gjest froeken frue

Den gyldne middelvei er et filosofisk betegnelse eller leveregel, særlig i henhold til Aristoteles, som fremmer et ønske om en middelvei mellom to ekstreme posisjoner. Den gyldne middelvei var det greske idealet for moderasjon og en dyd som står i opposisjon til grådighet og fråtseri. Begrepet ble knyttet til guden Apollon i motsetning til de motsatte dyder som Dionysos sto for, ekstase og kaos. (Wikipedia)

 

Ja der møtte jeg meg selv i døren gitt. Grådighet og fråtseri beskriver veldig godt hvordan jeg lever livet mitt til tider. Fråtser i usunne goder og er grådig på tiden min i den forstand at jeg heller sitter hjemme og "koser" meg foran TVn enn å dra på besøk til gode venner. Ja, av og til har jeg avlyst trivelige avtaler for å gjøre akkruat det, å sitte foran TVn og trykke trynet fullt av dritt. SEnest i dag faktisk. Det er jeg ikke stolt av og resultatet er som i definisjonen: ekstase og kaos. Ekstase i det jeg spiser og "koser" meg, kaos i det tankene mine gjør opprør.

 

Nå skal jeg finne min gyldne middelvei og jeg skal gå fra mitt ekstreme Jekyll og Hyde-liv til en frøken frue-liv med noe mere preg av stabilitet og harmoni. Jeg gleder meg til å ta meg tid til mine egne tanker og gruer meg til de utfordrer meg, men det må til. JEg kan ikke fortsette i denne pendellivsstilen lengre. Jeg må møte problemene og håndtere de der og da. Jeg liker veldig godt ordtaket om ikke å utsette til i morgen det man kan gjøre i dag... Jeg har blitt flinkere til dette hva husarbeid angår, og jeg har lyst til å gripe an dagene på denne måten! Det er utrolig hva man får gjort unna på den måten :D Kanskje funker det som livsstilsmantra også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar
Gjest maraton

Det å komme så langt at vi våger og gå i kamp "med oss selv" , ja da har vi kommet langt.

Fråtseri, kjenner meg igjen. Utsette, det er vel meg det ogås. Eller, jeg jobber mer og mer målbevist på å ikke utsette kjendelig ting ( ta ut av oppvaskemaskin..)

Ønsker deg lykke til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

HEi og tusen takk for innspill.

 

Jeg er i gang. JEG våknet faktisk i natt og tenkte "gylden middelvei" Hehe, så dette er noe som opptar meg.

 

Startet dagen med å rydde kjøkkenet før jeg laget meg en porsjon havregrøt og blåbær-te. Det gikk ned på høykant og nå har jeg akkurat spist fire havreknekkebrød med hvitost. Kjenner at jeg fortsatt er sulten, så skal gå og finne frem gulrøttene min mann har skåret opp og lagt i kjøleskapet :D Jeg skal ikke gå sulten, men jeg skal ihvertfall ikke fordype meg i twistskåla i skapet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Var på vei opp bakken min med hjulet og der stod det et glass peanøttsmør på kjøkkenbenken. Fikk så himla lyst til å stikke en skje oppi og bare mumse i meg. Stoppet opp og tenkte "Hvorfor har jeg lyst til det egentlig?" Svaret var veldig enkelt: "fordi jeg er sulten etter å ha vært ute og hakket og lempet is fra gårdsplassen!" Så jeg lagde meg knekkebrød i stedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asteria

Hei på deg!

Høres ut som du har tatt tak i ting og er godt i gang - lykke til!

Man kan godt spise peanøttsmør som pålegg av og til.

1ts/10 g = 64 kcal.

Det inneholder sunt fett, og er godt for hjertet.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Ja jeg må le av meg selv. PLutselig fikk vi middagsgjester og ihuga vertinne som jeg er svinger jeg meg og lager dessert i full fart. En slags kake/sjokopudding med krem på toppen og nøtter og sjokolade. -Jeg spiste ikke så mye middag og jeg tok en rimelig stor porsjon dessert, og det heeeelt uten å huske på hva det er jeg holder på med. Jeg kom midt i skåla før jeg husket at jeg trenger å kvitte meg med mine kilo, og da ble jeg så flau at jeg spiste opp og satte fra meg. Kjente jeg fikk lyst på en porsjon til, for ikke å snakke om Twisten jeg satte frem, MEN jeg tenkte meg om. "HVorfor har jeg lyst på mer??" Kom fram til at det hadde jeg egentlig ikke :D DET har ikke skjedd før altså! Så i stedet for å gjøre som de andre dagene og være lei meg for at jeg feilet og kaste i meg det som var igjen i skålene, så pakket jeg bort resten, og vet med meg selv at det får stå ut kvelden :D DET kaller jeg den gyldne middelveg. Jeg tok dessert, men jeg hadde ingen orgie.

 

HVa peanøttsmør angår, så er jeg ikke redd for det som pålegg, det er værre når jeg bare vil gafle i meg hele glasset med en skje :D Når det er sagt, så er den typen til Mills full av herdet fett som ikke er bra. Skal bli flinkere til å kjøpe organisk på Mega...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

DA endte jeg opp på 2400 kcal i dag. HAdde jeg ikke tatt den desserten hadde jeg vært nesten innenfor rammen av det som er greit... Det er en tankevekker at de 90 minuttene jeg var ute i dag og hamret løs på isen med spett ikke er nok til å dekke de kaloriene i den ene porsjonen med dessert...

 

I morgen er en ny dag. JEg skal på fest og kose meg. MEN jeg skal ikke handle sjokolade på vei hjem fra byen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner positiviteten din helt hit jeg, frøken frue. Så deilig da! Virkelig flott det der med desserten, at du klarte å stoppe etter at du hadde "gått første skrittet". Det er jo nettopp det som er den gyldne middelvei, og som vi må øve på!

 

Nå gleder jeg meg til helga, for da skal jeg kose meg litt, jeg også. Det skal være lov, det. Og, for å bruke metaforen din, det blir en kjempeutfordring å ikke rulle helt tilbake i grøfta selv om man tar en pust i bakken. Men jeg er klar for å møte utfordringen!

 

Ha en strålende dag og en flott fest, frøken frue! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

HEi maraton, selv takk! Pass på at du ikke NEKTER deg selv sjokolade. Da kommer du nemlig ikke til å tenke på annet ...

 

Nå sitter jeg med havregrøten og en kopp te og gleder meg til resten av dagen heller enn å grue meg for å feile. Det er godt å kjenne på! Og kommer det harde kneiker opp bakken min, så får jeg stoppe opp da.

 

Var forresten innom Kari Jaquesson sin blogg i går, og den gikk rett hjem hos meg. Latskap - ikke bare i form av mangel på trening og å gjøre ting, men latskap i den forstand at jeg aldri orker å ta meg tid til å lære meg de systemene, finne ut av de tingene som vil gi meg en bedre hverdag. Jeg føler det er akkurat det jeg jobber med: selvbeherskelse. FInne ut av mønstrene mine og ta meg tid til å gjøre riktige valg der og da, ikke bare på sikt. Hun sier en del ting i den bloggen som jeg tidligere ville blitt provosert over, men som jeg nå innser hun har rett i. Det handler kun om kaloriinntak og -uttak hva kroppsvekt angår (med mindre man tilhører unntaket som strever med andre ting) og at uansett hvilken slankekur man går på, så spiller det ingen rolle dersom man er for lat til å bruke systemene eller holde ut over tid.

 

Dette kan jeg alt om. Først så har jeg jobbet meg gjennom flere GR-kurs og gått ned masse i vekt. Så, når jeg har kommet dit jeg ville har jeg sakte men sikkert sklidd ut igjen i stedet for å holde meg til de tingene jeg vet funker. Det starter med å flytte på små aspekter, og tilslutt kjenner man ikke igjen opplegget. Senere begynte jeg, som flere her inne kjenner til, på Reductil, et reseptbelagt slankemiddel som kun gis til de med for høy BMI og risiko for hjerte- karsykdom. Den fungerer ved å "bedøve" sultsenteret i hjernen, samt er en svak antidepressiv. Jeg gikk ned i vekt uten å gjøre andre endringer. Jeg var så lat at jeg spiste bare dritt og gikk ned i vekt likevel. Resultat: Jeg var like tung da jeg avsluttet kuren som da jeg startet og det er helt og holdent min feil. Det står på pakken at det er viktig å kombinere med kost og treningsvaner. Legen presiserte og jeg var bare for bedagelig til å gjøre som jeg skulle.

 

Senere ble jeg gravid igjen og mistet matlysten slik jeg gjorde i første svangerskap. JEg veide like mye den dagen lillegutt ble født som jeg gjorde da jeg ble gravid, 88kg. To uker etter fødselen veide jeg 77,9 kg og det er det letteste jeg har vært på 10 år. En gylden mulighet til å være fornuftig, men nei da. Jeg spiste dritt og masse av den og veier nå ca 84 igjen (tror jeg, tør rett og slett ikke å gå på vekta enda...) Altså har jeg lagt på meg mer de siste 3 mnd enn under hele svangerskapet. Det er latterlig. Og jeg ser hvorfor; jeg har vært for lat til å legge vekta fremover i bakken i møte med kneiker og andre hindre, og heller latt vekta starte styrten ned i avgrunnen.

 

Men nok er nok. Å nekte seg noe er neppe lurt, men å stoppe opp og bestemme seg for hvorfor og hvor mye man kan tillate seg har jeg tro på. Mange lar være å ta en sjokoladebit eller to fordi de vet det alltid ender opp i en 200 grams plate. Hvorfor? Fordi vi ikke har selvbeherskelse nok til å tåle at vi har lyst på mer uten å få. Sånn er det ihvertfall for meg og jeg har ikke lyst til å ha det slik. Hvordan er det med de som er slanke da? Tipper de har mer selvbeherskelse i sånne situasjoner. Et sunt forhold til mat og godis, akkurat det jeg vil ha, i stedet for total avholdenhet. Noen kan sikkert spise masse usunt uten at det vises på utsiden, men garantert vises det på innsiden om de ikke har en treningsmengde som veier opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hjemme fra bytur og litt påseilet. MEN jeg handlet ikke sjokkis på vei hjem fra byen og jeg spiste ikke altfor mange nøtter på puben:) Har hatt et par seire i dag også, og det føles godt :D I tillegg fikk jeg masse komplimenter på byen i dag og det gjorde noe med meg kjenner jeg. Fikk litt rakere rygg og høyere hode. Føler meg som mer enn en klump med ister igjen :D

 

Gleder meg til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Våget meg på vekta i morges, 81,8. Ikke så ille som jeg var redd for og jeg har muligheten til å komme meg under 80 om ikke så altfor lang tid om jeg bare følger den gyldne middelveg... I dag er det lørdag, og lørdag er godtedag her i huset. Det skal det få fortsette å være, og det er noe ekstra spesielt med lørdag, dersom man bare har én lørdag i uka (om dere skjønner hva jeg mener.) Og så skal det ikke spises godis hele dagen, slik vi har hatt en tendens til her i huset, men vente til utpå ettermiddagen. Jeg er litt i mot å gi godisen til barne-tv til gutten vår på 4, for han blir så altfor våken av sukkeret og finner ikke søvnen like godt som han ellers ville gjort. Så vi bruker å la han få lørdagsgodtet sitt etter lunsj og så disponerer han det utover dagen selv. På denne måten kvitter han seg med det høye blodsukkeret før leggetid og det er aldri noe problem her i huset.

 

Svigers kommer på besøk i morgen. Da lker jeg å servere noe. Har snickerskakebunn i fryseren etter navnefesten sist helg, men jeg vet at om jeg lager den (og svigermor spiser halve kaka) så kommer jeg til å spise opp resten. Slike situasjoner trenger jeg å trene meg på. Da jeg gikk GR-kurs hadde jeg en strategi som gikk ut på at når jeg planla å skeie ut, så skulle jeg trene tilsvarende tidliger på dagen, slik at kaloribalansen bestod. Det funket veldig fint den gangen, men så var jeg også singel, ikke gift og tobarnsmor. Det er noe med tid og energinivå som har endret seg. Så hvilken strategi skal jeg benytte nå da? JEg vet at jeg heller kan servere noe sunt og godt, men likefullt føler jeg at jeg må lære meg å beherske slike situasjoner. Jeg må trene opp selvbeherskelsen min. LEste nettopp en artikkel her, sjekk linken (http://simula.no/research/se/publications/Simula.SE.190/simula_pdf_file) der det stod at funnene de gjorde i undersøkelser av selvbeherskelse er at man på en måte bruker den opp. La oss si at jeg er i bursdagsselskap søndagsformiddag og har bestemt meg for ikke å forsyne meg med kake. I selskapet kjenner jeg at jeg har lyst på, men bruker mye energi på å ikke forsyne meg med kaken. Vel hjemme får vi overraskelsesbesøk som har med seg en diger pose sjokolade. Jeg vet jeg ikke burde spise av den, men jeg klarer ikke beherske meg for jeg har brukt opp selvbeherskelsen tidligere på dagen. Ikke nok med at jeg da forsyner meg med sjokkis, men jeg fråtser. Dette har jeg opplevd mange ganger og kjenner meg godt igjen. Tilsvarende ser jeg også i jobben min som lærer. Av og til har jeg vært i situasjoner der jeg har måttet jobbe hardt for å ikke miste beherskelsen med elever som har gått inn for å provosere. Jeg har klart det og forlatt situasjonen sliten med fornøyd. Senere på dagen skjer det noe helt annet (kanskje noe så teit som at en kollega nok en gang har "glemt" å rydde klasserommet etter seg) og det sier bare pang for meg, mister beherskelsen og farer opp, noe jeg ikke normalt ville gjort, for jeg har lang lunte i jobbsammenheng.

 

Poenget er at selvbeherskelsen trenger å trenes opp for å være mer utholdende, akkurat som musklene våre. Og DET har jeg tro på. Og det skal jeg jobbe med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

lesning dette her.

helt enig, dette handler om selvbeherskelse og mentale prosesser.

Hva vil vi egentlig, og hva vi de facto gjør.

Tankeløs, eller desperat spising er ikke akkurat et virkemidel mot det målet vi ønsker; en sunn og velfungerende kropp.

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

I min siste innsats på slankefronten har dette vært sentrale ting som jeg har jobbet mye med, og som jeg ser at jeg må fortsette å jobbe mye med.

Jeg er nok en glupsk person; liker å mye av alt, og mye vil gjerne ha mer...er det ikke det det heter.

MEN, jeg ser jo at jeg blir mett og fornøyd og glad og lett på moderate porsjoner av god enkel mat.

Måtehold ja - det er et bra ord for oss det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Ja, jeg kjenner at jeg tenker: Det ER en GRUNN til at jeg er overvektig... Mine foreldre gjorde sitt beste i barndommen min for at jeg skulle bli et sunt voksent menneske. Jeg tør påstå at de lyktes på mange områder der, men akkurat det med maten har vært og er et problem. Jeg ble tvunget til å spise opp mat jeg ikke likte (merk, vi hadde okselever en gang i uken og fisk en til to ganger i uken.) Jeg skulle ønske de hadde sagt: Du trenger ikke spise opp, men du MÅ smake litt. Da tror jeg at mye av aversjonen min for mat ville vært avverget. Spiste jeg ikke opp middagen min så måtte jeg sitte til jeg var ferdig. Resultatet var at de tingene spiser jeg ikke den dag i dag, og jeg blir uvel bare av tanken på de.

 

En annen ting de gjorde i beste mening var at de inngikk godteavtaler med meg og broren min. Avtalen gikk ut på at vi skulle la være å spise godterier i skoleåret, med unntak av bursdager og hellidagene og da få 500 kroner til sommerferien. Dette var mye penger den gangen. Vi fikk lov til å spise saltsnacks fredag og lørdag, og den gangen ble det kjøpt inn EN pose potetgutt til en familie på fire, og EN flaske brus.

Resultatet ble at når det var dager vi fikk lov å spise godis, så fråtset vi. Til gjengjeld tenkte vi lite på det i hverdagen. Når sommeren kom derimot brukte jeg mine 500 kr på godis og satt på rommet mitt og trykket i meg. Neppe det som var hensikten, og jeg ser at dette henger igjen. Jeg har et usunt forhold til snop. Jeg kan gå en hel uke og glede meg til å fråtse på lørdagskveld. Ikke til å kose meg med en liten plate sjokkis nei, men til å fråtse i meg minst 200 gr helnøtt, en pose potetgull og et par flasker pepsi max. De gangene jeg har planlagt slike fråtserier og ender opp med å ikke spise særlig mye eller vi er invitert bort og vi kommer hjem sent, så har jeg følt meg snytt for opplevelsen. Tenk det: Snytt for fråtseriet, og dermed tar jeg den på søndag i stedet med den tanken at jeg var jo så flink i går at jeg med god samvittighet kan fråtse i dag.

 

Nei, mine barn skal ikke ha godteriavtaler. De skal få godterier på lørdager og de skal få gjøre som de vil med de godteriene den dagen. når kvelden kommer skal de ryddes vekk slik at de ikke blir utsatt for fristelsene dagen etter. Det er vanskelig å være konsekvent her som på andre områder, men så er det jo akkurat det det handler om da: selvbeherskelse, kontinuitet og å ikke utsette for utsettelsens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

SEndte ut 4-åringen til å leke i snøen her og var på vei bort i godteskapet for å hente fram posen med super chips (har dere smakt den nye med sour cream and onion????) og bråstoppet med hånda på dørhåndtaket. HVORFOR vil jeg spise pottis nå? Hmmm fordi jeg er sulten og fordi det er lørdag... Ok, da spiser jeg knekkebrød først og ser så om det er noe "behov" for potetgull etterpå.

 

Nå har jeg spist tre knekkebrød med hvitos og drukket et glass pepsi max, og borte vekk er lysten på potetgull :D En liten seier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig å lese her, frøken frue. Og fremdeles veldig mye jeg kjenner meg igjen i. Det med fråtsinga, for eksempel. Selv om jeg fikk lørdagsgodt av mine foreldre, har lørdager likevel betydd fråtsing for meg i mitt voksne liv. En diger pose smågodt og så spise til man blir nesten kvalm. Rare greier. I går koset vi oss med litt sjokolade etter pizzaen. Det var mørk sjokolade og et lite marsipanbrød, kuttet i små biter. Jeg spiste ikke mer enn jeg hadde lyst på, og et var faktisk ikke så mye. Veldig fornøyd! :D

 

I kveld skal vi lage dampkokte vårruller med scampi, og grillede, marinerte kyllinglår. Sammen med en liten salat blir det kjempedigg!!

 

Ha en fortsatt fin dag, og gratulerer med en ny, liten, stor seier! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hei Kveita!

 

HÅper du slår følge på den gyldne middelvei!

 

I dag har jeg vært så utrolig flink! JEg har måket snø i over 1,5 time (sykt mye snø som har falt i Trøndelag siste døgnet...), vært på kaffe hos naboen og spist "bare" 1,5 boller med brunost og enda ikke rørt lørdagsgodsakene. Jeg kommer til å gjøre det, men hungeren etter dem har jeg dempet med bevisste valg (knekkebrød før måking, og eple etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg stikker nok innom av og til, skal du se. Alltid hyggelig på dine tråder, frøken frue. :D

 

Selv er jeg litt slakk i formen i dag, har en forkjølelse som er i ferd med å slå inn. Æsj... Men det forklarer forsåvidt hvorfor jeg har følt meg litt sliten et par dager. Dermed ble det bare en liten times spasertur i stedet for lang skitur. Jaja, håper det gir seg til uka så jeg kan dra på treningstimene mine, i alle fall.

 

Nå har jeg fyra i peisen og titta litt tv, venter bare på sambo så skal vi lage god torskemiddag og kose oss med Himmelblå og Monsen. Har fulgt frøken frues eksempel og spist knekkebrød og banan i stedet for å gå berserk i skapene mens jeg venter. Veldig smart! Og så skal jeg bruke ukas siste frimerker til å spise fruktkompott med melk til dessert, og en sjokoladebit til tv-kos. Nam!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Må si det at det å følge den gyldne middelveg krever konsentrasjon... Jeg kom sent i gang med godsakene i går og jeg nøt hver en bit sjokolade og superchips, helt til jeg plutselig ble oppslukt av det som gikk på TV og derr mistet jeg kontrollen og måket innpå. Altså er lørdagskos og TV kanskje en skummel kombinasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Vært superflink i hele dag, frem til klokka rundet syv og jeg ble fordypet i PC og kjøkkenplanlegging. Vips var all selvbeherskelse og jeg har satt til livs hele snickerskak!!!!! Det er helt utrolig! Jeg tror jeg må slutte å spise mens jeg gjør andre ting. MAn glemmer at man skal nyte og kose seg for man er så opptatt av andre ting. Fyttigrisen altså nå er jeg kvalm! Gleder meg til en nyu dag uten fristelser i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Det må jeg si, jeg leste tilbake til for to dager siden der jeg forutså at dette kom til å skje. Men jeg har bøtet bittelitt på saken, dvs på ett av kakestykkene, for jeg har vært ute nå og måket snø i høyt tempio i en time. Måket til og med fram naboens garasje for å tyne mest mulig sukker ut av kroppen. Men jeg kjenner det, at nå er det faktisk nok. Jeg er ikke bekymret for morgendagen og evt fristelser (mulig det er sukkeret som snakker her nå...) for jeg har fått nok for resten av året... Gleder meg til frukt og grønt og deilige brødskiver i morgen, og til å være ute med storesønn i snøen mens lillebror sover i senga.

 

Ja, det var en kjempekneik i bakken i dag, og hjulet var på vei bakover igjen. Heldigvis klarte jeg å sette på bremsen før jeg nådde grøfta og bunnen og mista motivasjonen for fortsettelsen. Det ble vel mer et fandenivoldsk resultat. Jeg skal da for pokker klare dette her! Og jeg skal faktisk være på toppen av den forbaska bakken til sommeren!! Til påske skal jeg forbi 80-tallet og da må jeg stå på. 2-3 kg må jeg klare!

 

To knekkebrød og en flaske vann nå så er det natta! Så skal jeg humre litt i skjegget jeg nettopp la i postkassa og øve meg litt på selvbeherskelse i søvne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smukkeline
Vært superflink i hele dag' date=' frem til klokka rundet syv og jeg ble fordypet i PC og kjøkkenplanlegging. Vips var all selvbeherskelse og jeg har satt til livs hele snickerskak!!!!! Det er helt utrolig! Jeg tror jeg må slutte å spise mens jeg gjør andre ting. MAn glemmer at man skal nyte og kose seg for man er så opptatt av andre ting. Fyttigrisen altså nå er jeg kvalm! Gleder meg til en nyu dag uten fristelser i morgen![/quote']

 

Spis knaskerøtter!! Det gjør jeg, når jeg får "suget" etter å proppe noe i munnen mens jeg feks leser bok :( Kommer til å bli orange i løpet av 2010 - så hvis du ser en orange jente i løpet av året - så er det nok meg he he...

 

Smukkeline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...