Gå til innhold

Normal vektøkning ved graviditet?


Gjest SnartMamma
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest SnartMamma

Hei !

 

Jeg avsluttet mitt 2 Grete Roede kurs i juli og hadde da nådd det jeg anser som min omtrentlige trivselsvekt. Jeg er 166 cm og veide da 66, 5 kg. Nå er jeg gravid i uke 14+4 og har allerede lagt på meg 4 kilo.... Har vært en del kvalm de første 3 mnd og det har derfor blitt en del småspising.... Nå når formen er blitt bedre har jeg imidlertid ikke klart helt å komme inn gode rutiner igjen - og det er grunnen til at jeg melder meg inn i vektklubben. Jeg ønsker hjelp til en kontrollert og normal vekt økning under graviditeten. Har kunnskapen om hva som må til i fht kosthold ( kcal inntak ) og trim - men mangler akkurat nå motivasjonen :-( Jeg ser at vekten fyyyker i været, fortere enn den bør, men klarer likevell ikke å gjøre noe for å endre dette.

 

Jeg vet at det nesten er umulig å svare på dette, siden det varier veldig og noen får mye vann i kroppen og andre ikke osv...

 

Noen som har noen gode tips og /eller oppmuntrende ord å komme med :-) ??

 

Hilsen SnartMamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

Jeg har gått på GR kurs for gravide/ammende og begge gangene gikk jeg ca.3-4kg ned før 5. mnd. Etter 5. gikk det oppover og oppover til tross for sundt kosthold og trim. (Trente t.o.m 6 mnd sist gang).

 

Men jeg har i begge svangerskapene gått opp 18-20 kg! :)

 

Så jeg tror du heller må huske på at alt det du tar til deg nå, skal av igjen etter fødselen. Og selv tror jeg at et sundt kosthold under sv.skapet er det beste for fosteret.

 

Kos deg masse i tiden som kommer.

PS! Etter svangerskapsmåned nr 5, fikk jeg beskjed om å spise mer. Men jeg vet ikke hvordan det er ifht til det nye opplegget. Du kan sikkert høre med en av ekspertene her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tornerose

Har lest veldig mange steder at det er normalt med en vekt økning på 12-15kg i svangerskapet.

La selv på meg 24kg i det første og 20kg i det andre svangerskapet. Sliter ennå med å få vekk minst 20kg før jeg får tilbake den gamle vekta mi.

Håper denne klubben her er til motivasjon, så det blir litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-15 kg er normalt. Mindre vektøkning til mer overvektig en er, svært overvektige kan til å med gå litt ned, hvis de spiser normalt, har jeg lest.

 

Jeg var gravid i fjor, og var livredd for å gå opp for mange kg, siden jeg veide mer i utgangspkt enn jeg var komfortabel med. I tidligere svangerskap la jeg på meg 18-20 kg, men var da lettere når jeg ble gravid. Denne gangen la jeg på meg 13 kg. Ble ett kg tyngre enn med de andre. Tror det er veldig viktig å være i aktivitet, så sant man kan. Da får man ikke så stor sjanse til å putte noe i munnen hele tiden. Jeg er sykepleier, og var i jobb til perm begynte. Gå turer er også deilig, hvis en ikke har bekkenløsning.

 

Jeg var også småkvalm i beg. Spiste da en del frukt. Tre mnd på vei hadde jeg lagt på meg 1 kg. Sklei litt mer ut etter hvert.

 

Småspising er jo verste sort, selv om jeg vet det er vanskelig å la være. Etter fødselen hadde jeg fire-fem kg mer enn da jeg ble gravid. Noen gikk av den første mnd, resten måtte jeg arbeide litt for. Er nå, 8 mnd etter, 7 kg mindre enn jeg var før jeg ble gravid. Det kan jeg takke amminga mye for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp ca 20 kg mens jeg var gravid, men disse gikk veldig lett av etter fødselen. De kg jeg sliter med nå, er de ekstra jeg hadde før jeg ble gravid. Vil råde deg til å være litt forsiktig med hva du spiser, fokuser på å spise sunt og godt med mat, men ikke vær for opphengt i det. Når babyen kommer får man knapt tid til å spise! Ønsker deg en "god graviditet" videre (nytt uttrykk? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg hhv.12 og 10kg i mine svangerskap. Hade masse vann i kroppen slik at jeg var nede i førgravid vekt etter hhv.6 og 2 uker. La dessverre på meg etter første fødsel slik at jeg var 7kg tyngre før jeg bøle gravid med nr.2.

Tror dette er ganske normal vektoppgang. Men så lenge du spiser sunt og riktig så er det det vitigste. Jeg trente forresten helt opp til fødsel begge ganger. Sistemann ble født 13dager over termin og jeg hadde min siste steptrening 10 dager over termin.

Lykke til med svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også gravid nå. Har ca en og en halv måned igjen til termin, og har i dette svangerskapet gått ned 5 kg, og nå de siste mnd gått opp to av de fem jeg gikk ned. Dette er meget heldig for meg, i og med at jeg er ganske overvektig fra før. Det ejg har gjort for å holde vekten, er å følge den Grete Roede menyen jeg hadde da jeg gikk på kurs i vår. Inspirasjonen min er mye at jeg vet at barnet mitt har godt av at jeg lever sundt, og jeg vil jo som alle andre mødre, det beste for mine små.

 

Om dette betyr for meg at jeg har gått ned mellom 10-15 kg, vil jo vise seg etter svangerskapet er over. Personlig tør jeg ikke satse på det, men det hadde jo vært veldig bra for meg. Sunn og riktig mat og litt mosjon, er vel det beste for alle, enten man er gravid eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp 18 kg. når jeg var gravid. Dette forsvant tre uker etter fødselen - og jeg var nesten ikke i bevegelse - tok keisersnitt. Nå begynner kampen mot kiloene jeg hadde før jeg ble gravid... skal ned i vekt!! Skal gifte meg til sommeren - da må vekta vise noe annet enn den gjør nå.

 

Nyt svangerskapet og ikke tenk på vekta. Spiser du sunt og ikke stapper deg med brus og sjokolade, så går du bare opp det du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tror det er viktig å ikke tenke slanking når vi går gravide. Normalt, sunt kosthold med litt "ekstra" til babyen, er veldig bra. Spise for 2 er gammel overtro - men det er lett å bruke det som en unnskyldning!

 

Babyen tar den næringen den skal ha - resten går til deg. Er inntaket for høyt, går det dessverre utover deg selv (akkurat som vanlig vektoppgang..).

 

Selv har jeg 5 uker igjen til termin og har lagt på meg 5 kilo. Ikke spesielt mye og jordmor/lege følger meg nøye. Men alle andre verdier er bra og jeg er i god form. Det skal også sies at jeg ikke var "skrapa" før jeg ble gravid heller! Så jeg lener meg til teorien om at babyen får først - og at den ikke lider noen nød!

 

Jeg kjenner godt til Grete Roede opplegget og kan bare gi min støtte til det som er sagt her tidligere - spis normalt sunt (inkl. normale porsjoner!), vær i aktivitet så godt du kan og ikke minst: nyt graviditeten og den fantastiske jobben kroppen gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, så er du ikke aleine om å gå opp i vekt. Jeg er 24 uker påvei, og har allerede gått opp 13 kg. Jeg var lett overvektig fra før, så jeg trenger ikke akkurat noen ekstra kilo. Men nå prøver jeg i det mindste å spise sundt ved hjelp av denne klubben. Jeg har også gått kurs tidligere. Jeg trener min. 3 ganger pr uke. Men jeg er veldig svak for søtsaker for tiden..... Ikke bra... Har satt meg et mål om at fra mandag av så skal jeg følge Grethe Roede boken for gravide og ammende:)Lykke til til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har termin i mai. Vekten fyker i været. Nå må jeg inn i klubben hvis jeg skal gidde noe som helst over jul...enn å gå rundt i 5.måned å se ut som fødeklar. Men appetitten er enorm!!!Det er problemet. Jeg er rett og slett veldig sulten!

Deilig å lese at andre sliter.Jeg mener, det gjør at jeg ikke føler meg gal etterhvert som jeg vokser. Ambivalensen rundt det å bli større. Hvilket må til !! Logget meg inn i dag og akter å snu denne dårlige trenden med vaniljeis .

Buky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Gjest TrudeL

Hei. Gjennomsnittlig vektoppgang ligger vel på rundt 12,5 kg. Er man overvektig bør man gå opp litt mindre, og er man undervektig bør man gå opp litt mer. De fleste går nok opp mer. Det sies også at man ofte går opp mye mer hvis man er litt overvektig fra før. I forrige svangerskap gikk jeg opp hele 22 kg. Denne gangen har jeg vært med på internettkurs, og har passet på hva jeg putter i meg. Er 24 uker på vei og har gått opp 1 kg. Gikk ned 8 kg i begynnelsen av svangerskapet pga oppkast, men det gikk fort på igjen når jeg fikk i meg mat og væske. Var nok mye væsketap. Det viktigste er vel å spise sunt og variert, men man trenger jo ikke å få i seg mye mer kalorier enn hva man har behov for. Anbefalt er vel å ligge på mellom 1900-2200 kalorier. Jeg klarer såvidt å komme meg opp til mellom 1500-1700. Det er ikke så lett. ;) Men barnet tar i seg det den skal uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...