Gå til innhold

Ny start, ammende men snart slutt...

Koalamamma

Anbefalte innlegg

Nå må det et krafttak til om jeg skal komme meg videre! Så at selv om det har gått litt opp og ned siste halvåret så er jeg faktisk fremdeles rundt samme vekta jeg hadde tre uker etter fødselen i september. Fettprosenten har heldigvis gått litt ned men dog! Tulla mi er nå 7mnd, det er mitt tredje og sannsynligvis siste barn og jeg vil ha kroppen min tilbake :) Hun spiste ofte og mye når jeg fullammet, gjerne hver time og iallfall hverandre time på dagtid. Og ved 4,5mnd måtte jeg til med fast føde selv om jeg synes det var for tidlig. Nå er hun i full gang med frokost (grøt el.skive), lunsj (samme), middag og kvelds (grøt) og jeg ammer 6 ganger i tillegg, før måltidene. Hun sover hele natten, fra 1900-0600 og to ganger på dagen.

Jeg har brukt meny 4 (2200kcal) men har nok ligget over det da jeg ikke har veid maten, har vært veldig sulten og fysen og spist mye sjokolade. Har spist for lite grønnsaker og frukt. Nå tar jeg en uke eller to med veiing og legger meg på meny 3 (1900kcal) som jeg vanligvis har til daglig. Vet ikke hvor mye ammingen nå betyr, sikkert litt men ikke så mye som ved fullamming, får prøve og se. Blir det mye aktivitet i tillegg må jeg kanskje gå opp igjen til meny 4 og heller holde meg strngt til menyen.

Godt begynt er halvt ferdig sier et ordtak, føles veldig bra nå i alle fall :)

Mål 70kg

Igjen til målet er nådd: 23kg

Vektnedgang: +1,9kg

Første delmål er under 90kg innen 17.mai (4uker)

Vekt

19.04.10 92kg FP:38,4

26.04.10 91,1kg -900g Midje:72cm Lår:64cm

03.05.10 93,8kg +2,7kg!!! Hva skjer???

17.05.10 93kg -0,8kg Midje:72cm Lår:64,5cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du! Det er nok lurt å sette seg et sånt mål som du har gjort. Og fokuser på det målet. Ned 2 kg til 17. mai. Det er realistisk, og en fin start :-)

Nå er det bare å glemme alt du ikke fikk til, og starte på ny. Det er nå det gjelder :-)

Selv begynner jeg også på en slags ny frisk. Synes det har gått meget tregt siden jul, litt opp, litt ned, litt opp igjen... Men nå begynner jeg for alvor igjen! Vi vet jo hva som skal til, så det er jo bare å sette i gang egentlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Må bare registrere og holde seg strikt til opplegget for en stund så de riktige mengdene setter seg igjen. Merker at jeg ikke er SÅ sulten ug fysen lenger, sikkert fordi ammingen er på retur. Hun spiser jo 4 fulle måltider nå så selv om jeg ammer først er ikke melken hovedmaten lenger føler jeg.

Lykke til selv, da! SKal nok holde øye med deg vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ekkel operasjon! Ikke vondt men uggent når en kjenner at operatøren haler og drar i øyet. Men virker som alt er ok og har ikke hatt vondt etterpå heller. Skal til kontroll i morgen.

Så får vi se hvordan vekta har det i morgen... har nok gått litt oppover siden forrige positive snikveiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, har greid å hanke meg inn og etter en uke er det 0,9kg ned tross bursdagsfeiring og "sjokkis" (sjokoladekake)! Tror det var lurt å gå ned en meny fra 4 til 3 så gjør det ikke noe om jeg ligger litt over iblant. Tenker at et gjennomsnitt på 2000+/-100kcal er passe nå som jeg ammer 6ganger og hun spiser 3-4faste måltider, har ca.7-10 trimpoeng i uken i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det betyr nok at du har gjort noen riktige valg :-) Bare å håpe at det fortsetter. Og det gjør det sikkert. Som regel går det jo lettere når det først har begynt å løsne.

For min del går det tregt. Men ser likevel at jeg har gått i sammen. Trener jo en del, så håper at noe av vekta skyldes muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trening bremser vektnedgangen i starten men så kommer det lettere senere. For min del ble det ett skritt fram og to tilbake... Mandag viste vekta 93,8 og opp 2kg eller noe slikt! Konfirmasjon i helgen... Men jeg drikker for lite vann for tiden merker jeg. Kjenner at melkemengden minker også nå som hun spiser så mye annet så om jeg vil fortsette å holde på må jeg prioritere masse vann og sunn mat uten å tenke for mye på slanking. Får prøve å spise hver 3. time og holde meg unna sjokoladen samt bevege meg masse så får vi se hva som skjer. 1.mann vennet jeg av selv når hun var 15mnd mens 2.mann sluttet av seg selv når hun var 9mnd. Vil gjerne holde på lenger denne gang så da må jeg nok jobbe litt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjedelig at det ble sånn. Men ofte når man spretter sånn opp litt i vekt, så setter det seg ikke så hardt fast, så hvis man bare er litt flink, så slipper det som regel fort taket igjen.

Spise hver 3. time er nok den beste regelen. Da rekker man ikke å bli så sulten at man tyr til lettvindt og usunn mat. Jeg skal forsøke det jeg også! Så må jeg også drikke mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, høres lurt ut! Har allerede tapt en kilo av de 2,7 jeg gikk opp så det må jo være mye vann jeg har holdt. Satte inn hormonspiralen for 3-4mnd siden og kroppen jobber mot den ennå (spot-blødning daglig i over 3mnd) så det kan jo også spille inn tenker jeg.

I går fikk tulla sine to første tenner, begge nede samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg begynte i dag jeg, på nytt igjen! Nå veier jeg maten. Kuttet ut snop totalt. Føles godt! Nå er jeg bestemt og vet at jeg skal klare det! Det er jo egentlig ikke så vanskelig når man bare har bestemt seg... Det vanskelige er jo faktisk å si til seg selv at NÅ er det NOK! og mene det...

Så må man bare arrestere seg selv når man begynner å finne på unnskyldninger i hodet for å skeie ut... "jeg har hatt en tung dag, litt må man jo få kose seg..." o.l. Det finnes alltid en unnskyldning. Skal man komme seg ned i vekt må man bare innse at man ikke kan bruke noen unnskyldninger.

Jeg er nok som deg, sjoko-man. Må ha enten eller. Så nå har jeg kuttet helt. I alle fall for et par måneder. Det er tungt de første dagene, men så blir det en vane og da forsvinner lysten.

Så hva sier du, skal du slenge deg med på en ikke-spise-sjokolade-periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tror nok det er lurt! Jeg merker at jeg "skynder meg " å spise snop når ungene har lagt seg eller Mannen er ute om kvelden, akkurat som om det ikke skal merkes... Har til og med funnet på å erstatte en sjokolade med ny så jeg ikke skulle bli avslørt! Snakk om tullete :D I går kom varmen hos oss og jeg hadde ingenting å ha på meg, så i dag var jeg for å handle men det var ikke noe gøy. Når selv XL og str.44 kjennes ut som str.36, svetten siler i prøverommet og klærne nærmest krymper mens du tar dem på. Kom likevel hjem med en kjole (for dyr), to gensere og en lang shorts. Men humøret har vært på bunnnivå i kveld, men har ikke godtet meg likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen... Har også smugspist sjokolade... Det er vel et godt tegn på at man har et problem... Også fornekter man det kanskje litt ovenfor seg selv også. Tenker at man ikke har spist SÅ mye sjokolade. Spiser, så "glemmer" at man har spist. Jeg er sikker på at det er en sykdom. At man blir avhengig av sjokolade. Snart kommer det vel advarsler på sjokoladene "kan føre til avhengighet"!

Jeg har slitt veldig med sjokoladesug de siste dagene, men har klart å styre unna. Selv når mannen satt å gomlet sjokolade her om dagen og jeg tenkte på å ta bare en liten bit, så klarte jeg å la være. Nå går det egentlig mye bedre. Og det er også lettere å gå forbi godtehyllene på butikken også :-) Så det skal faktisk ikke mange dagene til før man venner seg til å være sjokoladefri. Bare 3-4 dager, så blir det alt mye lettere!

Huff, jeg vet alt om det der å gå på klesshopping og oppleve at man sloss med klærne i prøverommet. Det er ikke noe moro. Husker da jeg var yngre, da var det mange ganger jeg var på gråten i prøverommet fordi jeg ikke passet noen klær. Jeg var på shopping i går, og selv om jeg er god å rund ennå, er det jo en vannvittig forskjell. Det er jo ikke så verst å slippe å lete etter de største størrelsene. Du kommer deg nok dit du også!

Bra at du ikke tydde til trøstespising av godterier selv om humøret ikke var helt på topp. Det er det som kalles viljestyrke. Når man har egentlig en "god" unnskyldning for å snope, men greier å la være likevel. Bare å fortsette med det!

Du haddfe økt med en meny, hadde du ikke? Hvordan synes du det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vel, å øke en meny funket dårlig... Gikk raskt opp! Så jeg må nok kanskje heller ned en meny til det som er min normal-dagsforbruk; 1900kcal om det skal skje noe. Så jeg holder meg på meny 3-4 dvs at det ikke er krise om jeg spiser mer enn 1900 men prøver å holde meg ca rundt der. Men er ikke motivert nok til å veie og måle så det går litt på slump. Tenker jeg må ha lettvinte løsninger i hverdagen som er sunne og lette og holde meg unna snopet. Fikk igjen mensen denne uken så nå går det litt nedover igjen vektmessig heldigvis.

Takk for oppmuntringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har et godt mot. Som aldri gir opp, selv om kroppen ikke har samarbeidet så mye. Hadde det vært meg hadde jeg nok gitt opp for lenge siden, og sannsynligvis gitt opp og latt vekta økt med ganske så mange kilo også... Sånn som det skjedde med meg under graviditeten...

Hvordan går det med sjokoladestoppen? Jeg sprakk jo godt forrige helg. Men nå har jeg vært uten hele denne uken, og det går bare fint :-) Nå skal jeg i bryllup til helgen, og da blir det nok en kveld med noen utskeielser, men skal ikke ta helt av. Og når den dagen er overstått blir det ingen flere utskeielser på en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladestoppen går ikke så verst, blir bare en is i ny og ne og det hører liksom sommeren med. Men Mannen fant den "hemmelige" sjokoladen jeg hadde gjemt i grønnsaksskuffen... Litt pinlig menmen. Føler meg som en junkie.

Det som er positivt er at målene går nedover! krymper 4-6cm i uken siste 3-4 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åj, det er jo kjempebra. Angrer så på at jeg ikke har tatt målene... Men det er jo ikke for sent å begynne nå da...

Ekkelt å bli avslørt... Har selv gjemt unna noe sjokolade. En sjokoladeappelsin. Kjøpte noen på tilbud etter påske. Og sparte en. Er egentlig mest redd for at han skal finne den å spise den opp... Har tenkt å ta den som belønning når jeg har nådd 60 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...