Gå til innhold
bitty

katt1 sin tråd mot det bedre liv

Anbefalte innlegg

Jeg vurderte å gå inn her i dag og legge denne tråden død.

Ikke egentlig fordi jeg har lyst til det, men fordi denne tråden ikke bare handler om det å gå ned i vekt. Er blitt som en form for dagbok egentlig.

Dette er jo tross alt forumet til Vektklubben og jeg tenkte at jeg kanskje tøyer den strikken litt vel langt i forhold til hva jeg skriver her inne. Det blir jo veldig personlig og andre er kanskje ikke så intressert i å lese om alle de små og store ting jeg lever med til hverdags.

Så leste jeg den koslige tilbakemeldingen du skrev Lisa40 og så ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg lander nok på at jeg fortsetter en stund til og at visst folk ikke liker hva jeg skriver at de gir meg tilbakemelding på det.

Så vil jeg takke for tips til hvilken hobby man kan få seg ;)

I morgen er det høstferie og jeg og barna er klare for å få en liten ferie, selv om vi bare blir hjemme i år. Skal i hvertfall ta de med ut å gå tur :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest tronderpi1

Enig med Lisa, håper du fortsetter! Om noen ikke "liker" innholdet i tråden, så får de bare lese noen andre i stedet. Sånn tenker jeg i forhold til egen tråd i allefall. Er da ikke noe fasitt ;)

Hobby? Jeg strikker. Fint å ha noe å henge fingra i :( Håper du finner noe du liker å gjøre.

Lykke til i ny uke for oss :D

Og god høstferie!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bursdagen var det en god del snop igjen...well...not anymore ;)

Har trykket i meg rubbel og bit og sitter nå igjen med verdens dårligste samvittighet. Pokker!! Jeg vet jo at sånt skjer når det er overflod av søtt.

I stedenfor å gå ned i kjelleren skal jeg børste av meg det verste av sukkerert og fortsette å tenke på at dette skal jeg klare!

Hatt en superfin dag med mine jenter i dag. Vi nyter å ha ferie og har vært å gått tur i "klatreskogen" og kastet stein i vannet.

Tror ikke det forbrant mange kalorier, men jeg ladet batteriene og føler at dette ga meg overskudd :(

Å være mamma er en gave! Det å få barn er det mest fantastiske, men også den mest skremmende opplevelsen i mitt liv. Er sååå redd for å gjøre feil, men jeg ser jo at noe bra får jeg til. Har hatt en redsel for at jeg skulle bli som min mor, men det har jeg ikke. Hurra for meg :D !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått på en smell. Jeg..som alltid har klart meg og uansett kommet meg opp igjen når jeg har ligget nede. Nå er jeg 60% sykemeldt pga. depresjon og utbrenthet.

Jeg glemte å ta vare på meg selv og fokuserte på å hjelpe andre. Jeg glemte å være glad i meg selv og gi meg egenpleie. Jeg glemte å kjenne etter om jeg hadde behov for hjelp. Jeg strakk meg altfor langt i søken på å være den perfekte arbeidstaker, kone, mamma,vennine....pen,flink,snill..

Her sitter jeg da og tenker over hvordan kunne jeg la dette gå for langt. På ett vis føles dette som ett nederlag, selv om jeg vet at jeg skal være stolt over at jeg har grepet tak i livet mitt og oppsøkt hjelp. Terapeuten min ønsket egentlig at jeg skulle ta en fullstendig time-out fra livet, men jeg ønsket å kunne jobbe delvis slik at jeg ikke sitter hjemme og graver meg mere ned enn nødvendig.

Hva er jeg redd for når jeg strekker strikken så langt uten å se meg til siden eller stoppe opp og kjenne etter hvordan det egentlig står til med meg selv? Er jeg redd for at folk skal dømme meg fordi jeg ikke er perfekt og ikke gi meg aksept for bare lille meg?

Det er nok en sannhet. Jeg er redd for å kjenne på følelser som er begravet dypt inni meg. Jeg er redd for å snakke om "lille meg". Jeg er vant til å passe på andre for at dagen skal gå nogenlunde smurt. Jeg er ikke så viktig. Det viktigste er at alle de andre har det bra. Jeg er jo ingenting....ingen...ingenting å bry seg om... Jeg er lokomotivet som skal fram fram fram og serve alle andre enn meg selv.

Og nå er det stopp. Hvor lenge dette varer vet jeg ikke. Jeg orker ikke å stresse meg opp pga det. Jeg har en fantastisk sjef som skjønte dette kan ta tid.

Det er en utfordring å gjøre INGENTING. Jeg er rastløs og kjenner jeg får dårlig samvittighet av bare å gjøre ingenting. Hva liker jeg å gjøre utenom jobb,stelle huset, være mamma, prøve å være perfekt? Jeg aner ikke...det er så lenge siden jeg bare har tenkt på meg selv at jeg har glemt hva jeg liker å gjøre. Utrolig egentlig. Det må jeg prøve å finne ut av. Det er nå jeg får tid til å finne tilbake til meg selv. Og dette skal jeg virkelig gjøre. Finne ting som gjør meg glad igjen og som gjør at jeg får overskudd til å takle stress og mas i hverdagen. Ikke være "ropemamma,frustrertekone,trøttemamma,surekone". Jeg skal bli meg selv igjen! ;)

En ting som gjør meg glad er at folk påpeker at jeg har gått ned i vekt. Jeg har fått litt mere selvtillit fordi jeg saaaakte, men sikkert går ned. På mitt tyngste følte jeg meg helt forferdelig. Jeg eide ikke selvtillit og prøvde å unngå å se meg i speilet eller at noen skulle ta bilde av meg. Nå føles det ok igjen. Jeg blir nok aldri 60 kg igjen, men jeg er glad for de kiloene jeg har klart å gå ned ;)

I dag har jeg allerede gått meg en tur. Jeg likte det og har planer om å gjøre det oftere :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest steg

Ja, ta vare på deg selv.

Noen hobbytips:

Lage såper: Det nærmer seg jul. Lag noen fine såper, pakk inn i celofan heng på en til og fra lapp. Alt utstyr og bruksanvisning finnes i hobbybutikk el tilsv. på nettet.

Lag til og fra lapper: Bruk feks lapper som henger inni nye klær. De er ofte stive, har en fin tråd, liten sikkerhetsnål. Lim en lapp over prislappen som er av litt stivt papir. Lim så en ny papirlapp i annen farge på der igjen, den kan rives, klippes eller brennes rundt. Så kan du skrive hva du vil.

Smågaver: Pakk tre stearinlys inn med en bred papirremse eller to, slå en grov snor eller garn runndt papiret igjen. Knyt sløyfe. Legg litt godteri oppi, pakk inn i celofan og vips, hyggelig gave.

Strikk lappe teppe: Pinner fem og grovt ullgarn passer flott til ustrikkede. Lær rett og vrang og strikk lapper. Sy sammen med masikn, eller så kan du lære å hekle sammen.

Spill gitar: Finnes fine kurs på internett. Alle akkorder står lett forklart.

Scrapping. Super hobby for livet. Har kan du lime inn bilder i album til ungene.

Synge i kor: Sosialt, gøy og utviklende.

Lese bøker: biblioteket har råd til såvell leseulver som uleste.

Puss opp et rom. massevis av fin blogger med masse fine tips.

makrame. Knutene finnes på nettet. Er nok litt vanskeligere å ta seg til på egenhånd hvis du ikke er litt fingernem. Men det er jo sjømennenes nr en i tidsfordriv.

Plukk kastanjenøtter. Legg en langpanne full og sett stekeovnen på ca femti grader. la de tørke leeeeeeeeeeeeeeeenge. Til de virker tørre. Når de har blitt kalde kan du legge de på et bakepapir og spraye de med klarlakk , neste dag snur du alle sammen og lakker de på andre siden. Deretter kan du lime mange tett i tett på en isoporring. Eller du kan kjøpe en liten speilflis og lime de på rundt som kant.......

Saml kongler, legg de på et fat sammen med kastanjenøttene, sett noen telys innimellom. Du kan ev kjøpe billige asjetter, lage slike fat og pakke inn til gaver...

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjempefine tips!!

Jeg fikk veldig lyst å prøve meg på flere av tipsene.

Nå kjenner jeg hvor godt det er å jobbe redusert. Jeg har allerede mere overskudd til familien tiltross for at jeg ikke har vært så lenge sykemeldt. Familien er tross alt viktigere enn jobben ;)

Har en jobb jeg elsker, men den er veldig krevende. Jobber med mennesker med dobbeldiagnose rus/psykiatri og selv om pasientene på mange måter er herlige og spennende å jobbe med er det en til tider tøff jobb.

Jeg er optimist og regner med at jeg får overskuddet tilbake og om en stund vil være på jobb igjen for fullt. Akkurat nå skal jeg bare leve i nuet og lade batteriene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i år gleder jeg meg enormt til jul!!!

Vi skal feire vår første jul i huset og jeg har gått lettere bananas i julepynt innkjøp. Ok....ikke såååå ille da, men det er morsomt å kjøpe inn juleting til vårt eget hus ;)

Jeg tror vi kommer til å få en rolig og koslig jul. En av grunnen er at jeg er 100% sykemeldt nå. Ble 100% sykemeldt for ca. 14 dager siden. Det var en utrolig tung avgjørelse for meg å ikke kunne jobbe,men jeg innså at jeg ikke kunne være på arbeid nå da jeg ikke føler at jeg mestrer hverken jobben eller andre ting i livet mitt.

Jeg er en person som ofte identifiserer meg gjennom det jeg gjør heller gjennom den jeg er. Jeg er arbeidstaker. Jeg er mamma. Jeg er kone. Jeg er x-misbruker. Jeg er barn av rusmisbruker.....men hvem er jeg egentlig? Det jobber jeg med nå. Hvem er jeg,lille fantastiske meg :D

Jeg har jo faktisk klart å stable meg på bena, fått en fantastisk mann,vidunderlige barn og en bra jobb. Hvorfor tviler jeg så på meg selv da? Og hvorfor er det så vanskelig å tro at jeg er betydningsfull og verdifull for andre? Hvorfor mener jeg at alle andre er flinkere,dyktigere,mere betydningsfull enn meg?

Det er jo egentlig helt sprøtt.....

Verdien med å være sykemeldt er at jeg får ladet batteriene mine for første gang. Jeg får pleie meg selv, ha egenomsorg for meg selv og ikke bare serve andre hele tiden. Dette igjen kommer min familie tilgode. Jeg holder på å lære meg å leve her og nå og ikke i fortiden/framtiden. Min lege sa at jeg er en resurssterk dame som vil komme meg tilbake når jeg har fått hentet meg inn igjen. Fader jeg ble så glad for de ordene!!!! Jeg er jo deprimert for tiden og ergo også redd for at denne tilstanden av tomhet og svartsyn ikke skal gå over....men det vil jo det selvfølgelig! Og den dagen når jeg våkner opp og føler meg glad,takknemlig for livet mitt,har troen på meg selv igjen,ikke føle meg konstant sliten...ja da skal det virkelig feires! Jeg har vært der før og skal tilbake dit igjen :)

Nå skal jeg bruke tiden på meg selv,kose meg med familien,huske å ta livet med ro og ikke stresse meg opp så fælt og selvfølgelig kose meg med juleforberdelsene. Jeg har allerede begynnt å bake og laget ribbesylte. Neste er å lage sild og enda flere kaker...og ja jeg har gått litt opp igjen,men jeg skal forsette å gå turer for det gjør virkelig godt for kropp og sjel (og vekten). :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest igjennom tråden din, eller skummet igjennom den. Synes du er veldig flink. Av og til må vi bare ha ein time-out. Jeg har ingen psykiatrisk bakgrunn, men i fjor høst sa det stopp for meg og. Men med støtte rundt så kom jeg meg på bena igjen.

Du skrev i et innlegg at du liker å danse. Har du vurdert å begynne i en danseklubb? Da får du utløp for energi og du får mosjonert deg litt og så er det jo så gøy!

Har du forsøkt å male?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare innom en tur for å ønske alle ett godt nyttår!

Julen har vært fin og vi har koset oss masse. Jeg har vel koset meg i overkant mye med både sjokolade og marsipan ;-)

Men snart er det januar og hverdagen er tilbake igjen.

Takk for gode ord TinaP :-) Jeg har aldri tatt dansetime, men kanskje jeg skulle prøvet det? Maling er jeg ikke så god på hehehe ;-)

Håper dere har en trivelig høytid, så snakkes vi i januar. Da må jeg begynne med de gode rutinene igjen :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest steg

I dag har jeg lest gjennom hele tråden din. Jeg fikk så hjerte for deg. Det er en utrolig fin tråd. Jeg liker best sånne tråder som handler om menneksene bak vektproblemer og ikke bare loggføring over trimturer og mat. Men stakkars deg, du har hatt mye. Men du er utrolig flink. tenk at du har stablet på bene et så bra liv. Og at du har klart å gå ned og holde deg der er så flott. Nå står vi sammen mot nye kilo og vet du 40 er ikke farlig. Jeg har prøvd det noen månder:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg er forsatt sykemeldt og vil være det i januar også. Så håper jeg at jeg kan få lov å begynne å jobbe så smått igjen. Tenkte på en dag i uken som en langsom og fin start. Terapeuten er litt streng synes jeg siden jeg ikke kunne starte i januar, men hun vet nok hva hun gjør. Det som gjør meg glad er at hun ser på meg som en veldig resurssterk kvinne. Ja jeg er det!!! Jeg må bare begynne å tro på det selv. Det er ikke lett når man har null selvtillitt.

Ja hvordan går det da? Bedre? Tja...jo bedre, men jeg er ikke helt bra enda. Blir enda fort stresset,sinna og småfortvilt. Ikke mye som skal til for å vippe meg av pinnen for å si det sånn. Og hva har jeg trøstet med siden sykemeldingen? Joda det er min venn godteri og sjokolade. OG DETTE GJØR MEG SÅ IRRITERT PÅ MEG SELV!!! Jeg vet jo at dette ikke er bra og at vekten raser oppover, men jeg lukker øyne igjen og dytter innpå. Vekten min i dag viste at jeg var kommet over den magiske 90 kg grensen. Ikke så rart spør dere meg, men jeg har levd i fornektelsen en stund.

Altså enda en gang har jeg trøstespist meg opp i vekt. Herregud nå må jeg da snart lære!!??! Jeg vet jo hva som skal til for å ikke gå i vektfella, men hvorfor klarer jeg ikke å omstille hode mitt lengere enn for en kun kort stund?

Snopet er mitt dop! Sukkeret har kontroll over mitt liv! Jeg smugspiser sjokolade sånn at barna mine ikke skal lære de ufyselige vanene mine. Dette VIL JEG IKKE VÆRE MED PÅ LENGERE!

Så jeg har meldt meg inn til en konkurrent av GR. Sist gikk jeg ned 10 kg. Og med hjelp derfra og fra dere her inne skal jeg få kuttet ut sukkermonsteret!

Jepp jeg skal inn på den smale sti (...atter en gang...) og jeg skal klare det :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av og til får jeg lyst å si som min 4 åring gjør når hun er i dårlig humør. ÆsjBæsj!

Sånn er det nå. Etter siste innlegg her meldte jeg meg inn i VG sin vektklubb....var flink i nøyaktig 3 uker. "Hele" 3 usle uker :)

Har krøpet opp til 93 kilo etter å ha veltet meg i mat og sjokolade i noen månder. Nå prøver jeg igjen og komme meg ned i vekt. Jeg vet jo hva som skal til så hvorfor klarer jeg ikke å holde meg på den smale sti da? Jeg kan jo ikke gi opp og herved prøver jeg meg atter en gang :)

Ellers så er det mange spennende ting som skjer i livet mitt for tiden. Jeg er enda delvis sykemeldt og planen er å starte på skole fra i høst. Dette med delvis støtte fra NAV og samtidig jobbe max 50%. I tillegg så går jeg enda til samtaler hos en behandler som mener at jeg kan ha ADHD. Jeg har aldri tenkt den tanken om at jeg kan ha dette. Jeg så for meg bl.a at man var veldig hyperaktiv, noe som jeg ikke er. Jeg fikk forklart at jenter og gutter har forskjellige symptomer på ADHD. Etter å ha lest meg opp på ADHD symptomene fikk jeg en AHA opplevelse. Dette er jo meg! Det var en fantastisk opplevelse for meg personlig og godt å kunne sette ord på en del av de tingene jeg opplever til daglig. Utredning vil starte til høsten.

Så her er jeg tilbake hos dere igjen for jeg gir meg aldri :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja egentlig er det vel ikke så mye å si juhu for. Jeg er ikke fokusert for tiden, men jeg sier som min minstejente" inni hode mitt sier det juhu" og dit skal jeg komme!! Jeg skal få en følelsen av ett skikkelig JUUUHUUU ! Det skal være mitt mål :D

Jeg trår stadig feil og skipper å lage meg ordentlig mat og desverre gi etter for sjokoladehylla i butikken. Jeg liker å lage mat, men da gjerne til flere og gjerne middager. Jeg syns det er kjedelig å lage mat bare til meg selv og tyr da gjerne til enkle og dårlige løsninger. Frokost og lunsj er jeg ikke så god på. Jeg tror nok at det skyldes latskap. Jeg er ikke så glad i brødskiver med mindre brødet er fersk. Jeg kan finne på å dytte i meg tørt knekkebrød fordi jeg er nødt til å spise noe, men ikke orker å lage meg noe ordentlig å spise. Det oppmuntrer jo ikke akkurat å lage seg gode sunne vaner. Så var det jo denne sjokoladen da...

Tiden er kommet for å omstille hode,finne fram de gode sunne vanene og slutte å kjedespise :)

Visst noen har noen gode frokost/lunsj forslag som ikke krever mye tid så setter jeg pris på visst dere har lyst å dele det med meg :)

Ellers så skal familien en uke til Spania snart. Det skal bli deilig med sol og varme. Jeg er ikke helt komfortabel med å skulle gå i bikini, men det får jeg bare komme over. Jeg hater meg selv i bikini! Føler at jeg er en eneste stor overvektig cellulitt..usj usj usj. Men likevel skal jeg ikke la meg stoppe av det, for jeg har planer om å bade og kose meg i bassenget sammen med barn og mann :)

Hasta la vista

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider