Gå til innhold

160 cm og litt for tung fortsatt...


Gjest xlnt

Anbefalte innlegg

Har ført dagbok her siden i januar og har siden da gått ned fra 65 kg til 55,2 idag. Men i det siste har det gått så langsomt nedover og det irriterer meg!

 

Hadde egentlig aldri trodd at jeg skulle klare å komme meg under 60 kg, men det gikk overraskende lett. Så ble målet 58, og så 55, og nå tror jeg at 50 kg er målet. Det som er merkelig er at jeg trodde at jeg skulle være SÅ fornøyd når jeg kom ned til 55 men føler meg fortsatt 'lubben'... Nesten litt skummelt.

 

Litt om meg; jeg er 38 år og har tre barn i skolealder. Jeg prøver å trimme litt hver dag, men det er ikke bestandig lysten er der. Har i det siste hatt ca. 15 trimpoeng per uke. Jeg ligger på 1300 kcal per dag i gjennomsnitt, med noen dager over og flere dager under...

 

Er litt urolig at jeg har spist for lite slik at kroppen har satt på sparebluss og at det er grunnen til at det har gått sakte siste ukene... Men jeg tror at jeg får problemer med å spise mer, det blir nok heller at jeg minsker enda mer på kcal.

 

SKal i alle fall prøve å notere erfaringer her så får vi se om det har noen effekt!

 

Håper noen har lyst å skravle litt så det blir litt liv i tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Det her med å kun veie seg en gang i uken fungerer ikke for meg. Jeg veier meg morgen og kveld hver eneste dag, klarer bare ikke å la være...

Og det er klart at for å bli overrasket på 'veiedagen' må det ha skjedd ganske mye for at jeg skal bli fornøyd... Og det gjør det jo sjelden.

Så idag kom jeg meg under 55 på morgenveiingen! Ble kjempeglad selv om jeg vet at den spretter opp rett etter frokost! Men bare det å ha sett 54, .... :-) GLAD! Nå blir det lettere å holde seg til den smale linje resten av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

En kjapp test på en BMI kalkulator viser at du er helt på normalvekt nå, går du ned til 50 kg så begynner du å nærmer deg undervektig i forhold til BMI.

Det er nok derfor kroppen protesterer og holder igjen på kiloene.

 

Kjenner meg godt igjen i at man føler seg lubben selv om man er helt normal, men det sitter i "hodet" ikke rundt hoftene ;) Jeg tror jeg ville prøvd å endre fokus litt - hva med å jobbe med å stramme opp og kanskje bytte ut fett med muskler men la vekta stoppe der den er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg prøver å bygge litt muskler samtidig som jeg tenker på hva jeg stopper i meg, men håndtakene kan ikke bli til muskler! De må bare spises bort!

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg hadde godt kunnet sagt det samme til en annen med samme vekt og høyde som meg selv, men jeg vil ned 'litt' til!

 

Var en tur i klesbutikker i helgen og prøvde klær. Kroppen ser jo helt annerledes ut der enn hjemme! Til og med jeg såg jo at jeg var ganske tynn nå! (Må skrive 'ganske' føler ikke at jeg kan skrive bare tynn - det blir for sterkt!) Men kan liksom ikke tro på det... Merkelige greier. Som sagt så sitter masse i hodet.

 

Skal kjøre barn på fotballtrening i kveld så da får jeg trimmet en time. Det blir deilig - i hvert fall etter en god og varm dusj etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter helgens lørdagskos med hjemmelaget pizza og litt snop har jeg ikke greid å stoppe å spise... MÅ ha i meg noe søtt HELE TIDEN! Det er frustrerende å ikke greie å ta kontroll, bare går i skapet og finner noe, men vet jo selvfølgelig at det er helt feil... Dessuten har jeg ikke greid å få ræva i gir og komme meg ut og trimme heller så alt bare faller sammen som et korthus... Uæææææ!!!!!

En sak er sikker i alle fall dette var siste gangen som jeg unnet meg noe godis. Er ganske sikker på at det er sukkeret som er problemet.

Har tenkt tanken tidligere at jeg er sukkeravhengig, men nå er jeg ganske sikker på at jeg faktisk er det... Og da nytter det ikke å unne seg litt godis en gang i uka for da blir de neste dagene like ille som nå og det orker jeg ikke!

Men idag skal jeg ut og trimme i alle fall!

Takk og pris for at jeg har en trimmekamerat som kan og vil bli med ut på tur! Du er gull verdt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kom jeg meg endelig ut og leet litt på meg. Faktiskt så ble det to turer, en på morgenen og en på kvelden. Føler meg veldig flink nå altså!

 

Men fortsatt spiser jeg for mye. SKjønner ikke at det skal være så vanskelig å stoppe? Ikke det at jeg spiser så mye, men litt all bran flakes her og litt skinke der og så videre osv... Det blir jo kalorier ut av det også. Saken er bare den at jeg MÅ ha i meg et eller annet. Tygget sikkert i meg en kilo med gulrøtter i går også bare for å ha noe å tygge på!

 

Nei, jeg skal ikke 'unne meg' noe godis på LENGE. Det går jo bare ut over meg selv, og ikke er det særlig godt heller. Tror liksom at jeg skal få DET sukker kikket når jeg spiser det, men så skjer det ingenting... Så ikke no godis på meg. :-(

 

Satt og planla mat til 17. mai igår og fråtset i oppskrifter istedet! Hahaha...!

 

Mener å prøve å komme meg ut på noe trim idag også, men det er så mye enklere når man har noen med seg! Takk og pris går slike perioder preget av u-motivasjon over etter en stund, men når det står på så er det øtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri trodd etter en uke preget av spising til alle døgnets tider! Ned 0,6 kg og det er jo bra! Merkelig... Men jeg er selvfølgelig kjempefornøyd! Men uka som kommer må jeg være flinkere til å trimme hjemme på egenhånd. Har blitt vant til å henge meg med på en venninne når hun skal ut, men da blir det ikke til at jeg trimmer på egen hånd. Det er litt dumt. Har ikke hatt faste dager som jeg skal trimme på hittill fordi jeg har greit å komme meg ut i alle fall, men nå spørs det om jeg ikke må bestemme meg for noen faste dager for trim.

Hmm. Rekker fortsatt en trimtur i kveld... Urk! Mangler motivasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldratrollet
Har ført dagbok her siden i januar og har siden da gått ned fra 65 kg til 55' date='2 idag. Men i det siste har det gått så langsomt nedover og det irriterer meg!

 

Hadde egentlig aldri trodd at jeg skulle klare å komme meg under 60 kg, men det gikk overraskende lett. Så ble målet 58, og så 55, og nå tror jeg at 50 kg er målet. Det som er merkelig er at jeg trodde at jeg skulle være SÅ fornøyd når jeg kom ned til 55 men føler meg fortsatt 'lubben'... Nesten litt skummelt.

 

Litt om meg; jeg er 38 år og har tre barn i skolealder. Jeg prøver å trimme litt hver dag, men det er ikke bestandig lysten er der. Har i det siste hatt ca. 15 trimpoeng per uke. Jeg ligger på 1300 kcal per dag i gjennomsnitt, med noen dager over og flere dager under...

 

Er litt urolig at jeg har spist for lite slik at kroppen har satt på sparebluss og at det er grunnen til at det har gått sakte siste ukene... Men jeg tror at jeg får problemer med å spise mer, det blir nok heller at jeg minsker enda mer på kcal.

 

SKal i alle fall prøve å notere erfaringer her så får vi se om det har noen effekt!

 

Håper noen har lyst å skravle litt så det blir litt liv i tråden![/quote']

 

Hei, jeg er selv 160 cm, vekten viser 59 kg nå, noe jeg er glad for, endelig under 60! :D jeg misstenker selv at trivselsvekten er 50 kg, finner så klart dette ut. Dette med bmi er slik at det tar ikke hensyn til hva av vekta de som er bein, muskler, fett. Dermed så kan vi litt nette pikene med en beinbygning som er litt smal og veier litt mindre, ha en lav trivselsvekt, men ikke så sund i følge bmi.

Dette kan du finne ut ved å måle håndleddene dine, har du håndledd på 15 cm så kan trivselvekta være høyde minus 5-10 kg. For eksempel 160 høy, 60-5/10 kg = 55/50kg :) Se også på fingrene dine, mine er veldig smale i beine.

Som alltid, har man mye muskler så veier man litt mer, men man ser jo flott å stram ut selv om. :) Det er mange jenter på 160 som har en trivselsvekt på 60 faktisk, men de er slanke på den vekta.

Vi er forskjellig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg tidlig at jeg skulle spise det jeg ville på 17. mai som dessuten er min fødselsdag!

 

Dagen var kjempekoselig og med en overkommelig mengde mat og drikke og

ikke minst kaker.... Men nå i dagene etterpå så er det vanskelig å gi opp kakespisingen. Ble jo en del rester igjen...

 

Men vekta viste 53 kg på søndag så da har jeg egentlig litt å gå på fordi DET var over all forventing! Så hvis vekta kommer på 53,0 - 54,0 ved neste veiing så er det helt ok - har jeg bestemt meg for!

 

Akkurat nå er jeg mer bekymret over at jeg har så vanskelig for å motivere meg til trimming... Har ikke lyst å lea på meg i det hele tatt! I hvert fall ikke alene. Sammen med min trimkompis så koser jeg meg med trimming - og vi trener hardt - men alene byr det meg emot å trimme om dagen... Dumt...

 

Men akkurat NÅ skal jeg ut og sykle meg en hard halvtime har jeg bestemt meg for! Og så litt sol etterpå så har jeg fått en god start på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldratrollet

så flink du er som har kommet deg ned på 53 :)

må si jeg er en smule misunnelig hehe :) ønsker meg så veldig nedover selv, men vet ikke helt hvordan jeg skal spise, er så lett å spise for mye og syns jeg... arbeidsledig og går glipp av den bevegelsen, pleier å gå 1 t tur hver dag,men ønsker å få inn 2-3 t tur hver dag, og trene spinning 30 min + 20 min pilates annenhver(starta denne uka, så ser vel ikke så mye resultater enda men :))

Prøver å spise passe mengde for kroppen min, spise seg lett mett osv, men sliter til tider med det, blir så psykisk sulten.

 

Hvordan er det du spiser ? Har du noen gode tips? :)

 

Lykke til i dag, får håpe det ikke blir noe kake i dag da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd at det skulle bli slik ja... Vekta idag viste 54,4 så det er opp 1,3 fra forrige søndag. Men jeg vet jo at det ikke er fett alt i hvert fall... Det er så mye som kan spille inn, som hvor mye jeg har drukket eller om jeg har vært på do i det seneste...

 

Men det er øtt å se tallet i alle fall! ;-( Men det ha i hvert fall gjort at jeg har kommet meg ut og trimmet igjen de siste tre dagene, og DET er jo bra! ;-)

 

Maten går egentlig bra. Til frokost blir det stort sett det samme hele tiden; 70g cottage cheese med masse kanel på og litt natreen, en fiberrik og to skiver kokt skinke. Noen dager skjærer jeg opp 100- 200 gr gulrot og spiser dem også men det er kun hvis jeg føler meg ekstra sulten.

 

Sult er egentlig greit å takle, men det er verre med SUGET. Nå etter 17.mai har det vært ille igjen. Må bare holde meg vekk fra søtsaker fordi det gir meg slikt sug i dagene etterpå.

 

Lunsj pleier jeg å spise ca 100g kyllingfilet og 100g kokt ris og salat. (Steker opp 2 kg kylling om gangen og fryser ned i 100g pk - samme med ris - da er det bare å fiske opp en pakke fra fryseren, tine den i micron og så har jeg mat på null komma niks.)

 

Middag spiser jeg det samme som resten av familien, men jeg veier alt slik at jeg holder meg innenfor 400 kcal.

 

Kveldsmat ofte samme som frokost.

 

Det er slik jeg spiser. De dagene jeg gidder skjærer jeg opp 2 kg gulrøtter og har liggende i vann på kjøkkenbenken, da har jeg bestandig noe å gnage på når jeg begynner å lete i skapene etter noe å tygge på.

 

Huldratrollet: Ser du ønsker å gå turer på 2-3 timer hver dag - det er mye tid å bruke på trening! Du har ikke vurdert å heller trimme litt mer intensivt når du først trimmer så du slipper å holde på så lenge?

 

Jeg pleier å trene intervaller for å få kjørt meg skikkelig. Men da orker jeg jo ikke så lenge, men forbrenningen fortsetter å være høy lenger enn om jeg bare hadde gått en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldratrollet

hei, bare for å svare på det med trening, sån det ser ut nå så vet jeg at jeg kan klare litt over en time tur hver dag med hunden, men dette er ikke selve treningen min, den planen er 3-4 ganger i uka med spinning 30 min og pilates 20 min. :) Må virkelig få det til, hadde vært så deilig om dette ble vaner, må nok få dette til i føste omgang i hverfall

 

Akkuratt i dag så har jeg vært på bursdag i hele natt, drukket en del, spist pølser og chips :/ og så klart så spiste jeg junk i dag.

Ville kose meg siden jeg ikke får muligheten så ofte, men nå er jeg livredd for at vekta viser opp opp oppgang! Prøver å tenke som så at vekta kan komme av like fort som den kom på.. bare opp til meg det.

Men ja.. vet ikke hvor mye jeg har gått opp før i morra tidlig, litt spennende det kan man si. Hvor mye kan man klare å gå opp på to dager ?:D

 

Planen er å ikke gi opp av oppgang, men være litt viking og kjempe enda hardere, kan jo funke som en motivasjon, må bare se riktig på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i grunn ikke at du kan gå opp så mye på bare en dags utskeielser, men vekta dagen derpå har sikkert gått opp, men hvis du har en fast dag i uka som du registrerer på så er det ikke sikkert at det merkes så mye da - hvis du er flink de andre dagene...

 

Gåturer med hunden er grei fettforbrenning det! Jeg driv og går turer på morgenen før frokost med hunden- en liten overvektig dachs! - i tilegg til annen trim. Idag ble det 1 h og 40 min - men da var hun sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldratrollet

vekta viste 60 kg i dag, og det er jeg fornøyd med, de 400 gramma går jeg jo fort ned igjen :D håper jeg kan klare å komme meg ned på 58 snart, er så lett å miste motivasjonen om jeg ikke får noen skikkelige resultater .

 

Godt for hunden å gå skikkelig tur også ja :) hunden min har mye energi, men er litt smålubben, lett å legge på seg i en alder av snart 12 år tror jeg.

 

jeg veier meg hver dag nesten, egentlig bare for å minne meg selv på at jeg skal ned og ikke opp hehe :)

men registerer det på nett hver mandag, etter en helg så er det lett å gå litt opp, men håper at tanka på den vekten skal hjelpe meg å ikke spise for mye i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og jogget i 30 min og tatt 15 min med styrke - og er veldig fornøyd med meg selv! Endelig virker det som om jeg har funnet motivasjonen igjen og lengter ut å trimme!

 

Merkelig at det skal variere slik... Vekta var nede på 53,4 kg idag igjen. Det var godt. Håper å se 53 jevnt til helgen... Ikke sikkert at det blir så enkelt da jeg skal bort i tre dager nå og bo på hotell... Men jeg får prøve å være flink og tenkt på hva jeg stopper i meg. Det verste er vel at jeg føler at 'jeg må da kunne unne meg noe...' Men jeg VET at det straffer seg med en gang fordi jeg får slikt SUG etterpå og det er skikkelig slitsomt. Sult er helt ok å føle, men sug takler jeg dårlig.

 

Skal ta med joggeskoene på turen og prøve å få gått litt i alle fall - bedre enn ingenting.

 

Ja, ja. Denne dagen har startet bra i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldratrollet

så flink du er som er ute å jogger og styrke i tilegg.

Den turen jeg egentlig skal gå om dagen, her jeg ikke gått på noen dager nå :/

Føler at det er så kaldt ute og lar det liksom hindre meg i å komme avgårde.. har alltid vært så flink til å tenke og ikke gjøre noe. Blir sittene å tenke istede for å bare koble av hjernen og gå på tur... har så veldig lyst til å gå masse, siden jeg har tiden til det.

Heldigvis så klarte jeg å ta meg sammen og trene i går da :)

 

Men en ting jeg lurer på er om 1600 kal om dagen er litt mye for meg.. hadde en oppgang i dag etter å ha startet med kaltelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemme igjen etter hotell i to netter. Men hadde med meg trimklær og gikk meg tur både morgen og kveld og var 'moderat' med matinntaket så jeg håper på å se 53, et eller annet i morgen tidlig.

 

Ang. kaldt ja - trodde at jeg skulle bli en isklump på mine gåturer! Skikkelig kaldt. Hadde ikke med lue og votter, det burde jeg ha hatt. Sto en halvtimme i dusjen etterpå for å få varmen i armene og hendene igjen!

 

Så synd at du ikke har fått deg ut på tur de siste dagene... Men tenk på at det er en ny hverdag du har startet på med trim og mer fokus på matinntak, derfor gjør det ikke så mye om du står over trimmen noen dager - bare du kommer igang igjen etter noen dager!

 

Jeg hadde jo selv noen dager med NULL lyst å trimme - og gjorde det heller ikke, men så en dag var lysten der igjen og da var jeg igang. Merkelig, men det er i hvert fall slik jeg fungerer har jeg skjønt!

 

Om 1600 kcal er for mye eller ikke for deg vet jeg ikke da jeg ikke vet hvor lang du er osv. Har du prøvd å legge inn dine tall i kalkulatoren?

 

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Da får du opp hvor mye du kan spise. Men husk også på at vekta er avhengig av så mye. Det er ikke hver gang den er reell. Det henger sammen med matinntak, om kroppen holder på vann, pms, evt. uteblidde dobesøk, ... mm. Så ikke depp selv om det denne gangen ble en oppgang på vekta. Dessuten veier muskler mer enn vann så kanskje du har bygget litt muskler?

Åkke som; Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Idag viser vekta 52,5! Skjønner ingenting, men glad er jeg! Men har igrunn jobbet bra denne uka og fått 18 trimpoeng så det hjelper tydeligvis. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldratrollet

Så bra at du har kommet ned soppas, heldig du :)

Jeg sliter jo selv litt nå, må ha pause i opplegget på grunn av ommøblering og rydding og litt av hvert, men må ikke gi meg, prøve å skvise inn treninga fordet.

 

 

Stå på videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den tiden du trenger til å rydde, men du behøver ikke overspise for det - da gjør det ikke så mye om du tar en pause vet du! Lykke til!

 

Nå skal jeg ut og gå morgentur med bikkja - hun gleder seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Veide meg lørdag morgen og det var ned 0,1 til 52,2 kg. Bedre enn ingenting, men jeg ønsker jo bestandig at det skal bli et jafs. Men jeg skjønner jo også at når jeg begynner å bli såpass liten så er det sikkert vanskelig å gå ned en halv kilo på en uke... I hvert fall er det vanskelig for meg.

 

Har begynt å sykle litt på grusveier her omkring og det er faktisk moro! Trodde ikke at det skulle være noe særlig, men der tok jeg feil. Men jeg liker meg mest i oppoverbakker, liker ikke å kjøre fort nedover - er helt enkelt for pysete. Og å bare kjøre på flat bakke synes jeg tar for dårlig. Vurderer å finne en grei bakke og kjøre den opp og ned noen ganger istedet for å kjøre langt.

 

Maten går egentlig over all forventing. Ren sult er lett å stå over, men søtsuget er verre... Og det blir som regel verst de første dagene etter helgen - ettersom jeg har spist smågodt da... Har bare meg selv å skylde på.

 

Men i det siste så har familien begynt å kommentere at "Mamma slanker seg!" med fryd i stemmen når jeg sier nei takk til usunne ting eller porsjon nr to av mat. Det irriterer meg. Vil ikke ha noe fokus på det.

 

Ja,ja. Det går nå nedover i alle fall selv om det ikke var et jafs denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har det gått noen uker uten særlig nedgang i vekta... Kjedelig. Men så har jeg begynt å smake på litt potetgull på kvelden og en godisbit i ny og ne...

 

Også har jeg ikke vært så flink til å komme meg ut og trimme. Har vært dårlig vær, men har jo sykkel inne som jeg kunne trent på, så det er bare dårlige unnskyldninger.

 

Det blir spennende å se hvordan det går nå med sommerferie for både ungene og meg - om jeg klarer å passe på maten og trimme nok.

 

Håper å kunne rapportere at jeg har gått ned de siste to kiloene i august, men er redd at det er en utopi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta har ikke rørd på seg de siste ukene - eller jo, den har gått både ned og opp og ned og opp igjen.... Sukk.

 

Men de siste dagene har jeg vært flink og trimmet mye ( til å være meg) igjen og hvis jeg i tilegg greier å passe på hva jeg stopper i meg i dagene fremover så kanskje jeg kan komme under 52 kg til helgen. Håper og krysser fingrene.

 

Ser av loggen at når jeg trimmer mye så går jeg ned så da er det jo 'bare' å stå på. Men er ikke motivasjonen der så er det så tungt å komme seg ut!

 

Ettersom kiloene fra 65 til 55 gikk så enkelt så hadde jeg håpet at det skulle fortsette slik hele veien, ,men det er visst ikke slik min kropp fungerer.

 

Vet egentlig ikke hva som er mitt mål heller, startet med 60 kg som mål men skrev 58 for å ha noe å strekkemeg etter. Og så plutselig var jeg der og da var det jo fortsatt fett igjen så da var det bare å fortsette. Og her er jeg altså ca 52 og mener fortsatt at jeg er litt for tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på en real joggetur igår og følte meg SÅ bra etterpå! Hadde håpet at det skulle merkes på vekta idag tidlig, men nei det gjorde det ikke...

 

Grrrr.... Men akkurat nå blir jeg bare enda mer motivert til å dra ut og jogge!

Det er jo flott at det slår den veien noen ganger!

 

Merkelig hvordan det kan snu. Fin dag idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager detaljen, men idag kom jeg meg endelig 'orntlig' på do og da tippet vekta ned under 52 kg på dagen med mat i magen! Det er første gangen på 6 uker at jeg går ned litt. :-)

 

Håper inderlig at vekta på mandag også viser et resultat under 52. Synes at jeg fortjener det etter så mange uker med stillestand på vekta tross matinntak og trim etter 'oppskriften'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...