Gå til innhold

Tålmodighetsprøven

Gjest gilmoregirl

Anbefalte innlegg

Gjest tronderpi1
JA' date=' det må jo telle når man ikke har fjell i nærheten :-)

Æ var og gikk i Jotunheimen for 3 år sia - hard og herlig opplevelse. Her jeg bor, er det fjell og hav i skjønn forening, er helgi sånn her oppunder isen/Nordpolen

JA, det kunne vært moro å delt bilder - blir vel til at det utvikler seg til at man blir venner på FB etterhvert kanskje?

Store spreke kropper er også fine ;-)

GG[/quote']

Vi hadde faktisk "bryllupsreisen" vår som fottur i Trollheimen. Rart å tenke på at jeg er så stor men likevell så glad i turer. Men man kan gjøre mye skade med "innputt" av diverse, så ærlig må jeg være :D

Kanskje vi er klare for FB etter hvert ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar
Gjest tulipanen

Så flinke dere er som kommer dere til fjells. Dere er mine forbilder.

Håper jeg også kan finne gleden med å få beveget meg mer. Jeg har vært syk i mange år og mangler "startmotoren" som gjør det vanskelig å komme i gang. Har en forståelsesfull lege som mener jeg skal fokusere mer på å finne "lysten og gleden" ved å komme meg ut, enn at jeg skal ut for å trimme. Han mener det andre kommer etter hvert.

Jeg bor landlig til i et naturskjønt område med fjord, fjell og skog. Så alt ligger til rette for flotte turer. To hunder har jeg også, og de elsker å gå tur.

I dag skal vinterklærne vekk fra skapet og sommerklærne fram. Senere skal båten på sjøen, og da blir det vel en tur med fiskestangen også. Det er synd jeg ikke får trimpoeng for å fiske, da kunne jeg hatt mange.

Ha en god og "lett" pinsehelg.

tulipanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Håper jeg også kan finne gleden med å få beveget meg mer. Jeg har vært syk i mange år og mangler "startmotoren" som gjør det vanskelig å komme i gang. Har en forståelsesfull lege som mener jeg skal fokusere mer på å finne "lysten og gleden" ved å komme meg ut' date=' enn at jeg skal ut for å trimme. Han mener det andre kommer etter hvert.

Jeg bor landlig til i et naturskjønt område med fjord, fjell og skog. Så alt ligger til rette for flotte turer. To hunder har jeg også, og de elsker å gå tur.

tulipanen[/quote']

Da synes jeg du har en fornuftig lege! Begynn i det små med det du liker. Ha gjerne med en liten sekk med thermos og sitteunderlag hvis du er på tur. Sett deg ned underveis og nyt livet og inntrykkene. Så godt synes jeg. Balsam for kropp og sjel sånt, ja for meg iallefall! Jeg bruker naturen mye, både ford jeg synes det er veldig fint og så slipper jeg all asfalten som blir for hard til knærne mine... Jeg merker at formen min er på bedring (lavt jernalger for tiden, så ingenting alvorlig, men slitsom i en travel hverdag), men det svinger veldig. En dag er jeg i grei form og gjør dermed for mye, så ender det opp med slapp kropp igjen... Familien merker det veldg godt at jeg ikke er i form, ser det godt sier de. Men jobber med saken og da hjelper turer i skog og mark -og jerntabletter :D

God pinse Tulipanen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

Hei! Hyggelig at du blir imponert, håper også du blir inspirert til å komme igang med aktivitet ute, der du "tjener" trimpoeng. Denne årstiden er jo som laget for det, etter en kald mørk vinter. Det jeg synes er så herlig nå, er at jeg er i ganske god form til sommeren og kan utforlde meg mer. I fjor var jeg skutt etter en lett fjelltur, regner med det blir en helt annen opplevelse i år. Det å komme dit er SELVGJORT og resultat av VALG :-) Kom igjen Tulipanen, ut på tur!

GG

Så flinke dere er som kommer dere til fjells. Dere er mine forbilder.

Håper jeg også kan finne gleden med å få beveget meg mer. Jeg har vært syk i mange år og mangler "startmotoren" som gjør det vanskelig å komme i gang. Har en forståelsesfull lege som mener jeg skal fokusere mer på å finne "lysten og gleden" ved å komme meg ut' date=' enn at jeg skal ut for å trimme. Han mener det andre kommer etter hvert.

I dag skal vinterklærne vekk fra skapet og sommerklærne fram. Senere skal båten på sjøen, og da blir det vel en tur med fiskestangen også. Det er synd jeg ikke får trimpoeng for å fiske, da kunne jeg hatt mange.

Ha en god og "lett" pinsehelg.

tulipanen[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

Da va en begivenhet i familien feiret med stil! En søstersønn er konfirmert og vi har vært i selskap. Det gikk helt greit, men når jeg skal være ærlig - hadde ikke vekt med til kakeveiing, så jeg har IKKE kontroll på hvor mange FRImerker jeg har fått i meg. Men har koset meg med grove rundstykker og sunt pålegg, smakt på kakene (4 av dem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) - men hallo!! For noen måneder tilbake hadde jeg tatt STORE stykker og gjerne forsynt meg en ekstra gang eller to. Stor forbedring - jeg var flink! I kveld - etter festen - på med jobbeskoene og en langt tur i motbakke opp på fjellet (langs veien) - 1 time og 15 minutter - flere trimpoeng og masse steg. BRA JOBBA!!! Sånn skal det være, holde seg selv i nakken og ikke slippe gamle lyster løs, målet i sikte - selv om det er i det fjerne.. Dette er vel det som kalles å MESTRE!!

GG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

Den nye uka er egentlig startet, men siden det er rød dag i dag og arbeidsuka begynner i morgen - og kursdag - også i morgen, ja, så starter min uke i morgen. Kursdag=veiedag. Spennende hver tirsdag og jeg bruker ha en god feeling med dette. ER usikker nå. Vært ei travel uke med for lite vellagede middager med masse grønnsaker, selv om jeg har fulgt rådene på alt det andre, så er det noe som mangler. Gleder meg til tur med gå-stavene i morra kveld på kurset, det er så fantastisk bare å si det - for det har vært en ork så lenge og jeg trodde aldri det skulle bli godt igjen å trimme og være ute - men det ble det :-) Det lover godt for de neste månedene med barmark og lyse dager og netter.

Sykkelen er gjort klar til sesongen i dag, men er ikke enda prøvd. I stedet ble det en god lang og rolig tur med hunden - øver meg på å gå litt rolige turer. Har enda mye vekt å bære på, så når jeg går lange tur i høyt tempo blir jeg helt gåen etterpå. Føtter, knær og hofter protesterer heftig og ber om nåde. Korter turer med tempo og oppoverbakke er OK, lengre turer (over en time) må skje med saktere tempo - da går det bedre - Jeg lytter og godtar, spiller på lag med kroppen ;-) Derfor blir det nok en fin avveksling og ta sykkelen på tur i stedet noen kvelder, så får underekstremitetene hvile seg fra tyngda og heller jobbe med styrken.

Gleder meg til en ny uke, med utforsking av de nye oppskriftene i ny kursbok, bli ferdig med eksamensoppgaven (frist fredag) og det varme været som loves.

Ha en fin uke alle lesere og medsøstre/-brødre(?)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tulipanen

I dag har jeg vært på kaffebesøk hos svigermor. Hun dekker som vanlig fint opp med kaffe og god mat. Det var veldig fristende alt, men jeg greide for en gangs skyld å styre meg. Jeg tror ikke noen merket det en gang i alle fall var det ingen som sa noe. De kjenner jo til prosjektet mitt om å gå ned i vekt og støtter meg i det.

I morgen er det veie- og måle-dag. Gleder meg og kan nesten ikke vente. Jeg har en god følelse denne gangen. Jeg kommer nok til å bli veldig skuffet hvis jeg ikke har gått ned denne uken. Det har ikke blitt så mange trimpoeng, men jeg jobber med det og det går lettere nå enn det gjorde til å begynne med.

Alt i alt er jeg positiv.

GG håper du er fornøyd med resultatene i kveld, du skal vel veies og måles. Du fortjener at det går bra.

tulipanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

TO UKER - O,1 KG OPP FORRIGE UKE - 0,1 KG NED DENNE UKA = STILLSTAND OG STATUS Q

I dag ble jeg sur! Har trimmet og fulgt kostprinsippene ganske så bra, sånn bortsett fra for lite grønnsaker og kanskje ikke helt kontroll på vekta på kakesmaking i helga, men på ingen måte utskeielser og mangel på kontroll. Ja, jeg hadde fortjent å gå ned og få "lønn" for strevet, men nei.. det er kipt og det tærer på tålmodigheten og gjøre en så god innsats også vises det ingenting på vekta.. hmmmm.. tar nok noen dager før jeg er blid og fornøyd igjen...

I dag har vi gått raskt og med intervalltrening i bakker i en hel time, herlig økt med fart og puls. Hadde 12-13 trimpoen i uka som gikk og over 56000 steg. Æ e aktiv! :-) Tung og aktiv ;-)

Lykke til med vektkontroll jenter! Håper dere har bedre resultat på vekta enn jeg - det fortjener dere virkelig. Ha det fint!

GG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hegebolla

Hei!

Skjønner godt at du synes det er kjipt å ikke gå ned når du har vært så flink med mat og trening. Men tenk på alt du allerede har oppnådd; mange, mange cm, færre kilo (tross alt!) bedre form og helse! Du er flink! :)

At ikke du har gått ned flere kilo kan vel også skyldes mere muskelmasse?

Håper du får en flott og aktiv dag i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tulipanen

Da var dagens veiing og måling unnagjort. Ned 0,8 kg. totalt ned 1,7 kg. på 2 uker. Veldig fornøyd med det.

Hvis jeg har målt rett har jeg gått inn 14 cm denne uken, 25 cm totalt på 2 uker. Jeg synes det er så utrolig, kan nesten ikke tro det er sant. Hvordan kan det være mulig? Jeg har ikke så mange trimpoeng. Kan det være det endrede kostholdet som får magen til å krympe? Magen har gått 10 cm. inn på 2 uker. Jeg har ikke noen annen forklaring. Vet dere hva som gjør det?

Har gode håp for denne uken. Skal riktignok i et bursdagsselskap, men det tror jeg går bra. Vil prøve å få i alle fall et trimpoeng hver dag denne uken.

Ha en "lett og aktiv" uke.

tulipanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1
Da var dagens veiing og måling unnagjort. Ned 0' date='8 kg. totalt ned 1,7 kg. på 2 uker. Veldig fornøyd med det.

Hvis jeg har målt rett har jeg gått inn 14 cm denne uken, 25 cm totalt på 2 uker.

tulipanen[/quote']

Flotte resultater! Cm merkes nok godt på klærne vil jeg tro - MORO :) Keep up the good work :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

tror ikke det er mye mer muskelmasse, trimmer jevnt og trutt, og har nok ikke økt muskemassen så mye at vekta ikke skulle gå ned av den grunn. Min kropp er bare veldig følsom og holder på ALT i lange perioder, uansett hva jeg gjør. Spiser meny 4, og må ha fokus på å få i meg nok i følge ekspertene. For lav meny gjorde at vekta gikk opp!! Jeg gjør det rette, det er bare det at det går så sakte at det tærer enormt på tålmidigheten innimellom. Andre skeier ut og går ned tross det, jeg holder meg og har ingen utskeielser og vekta står stille - i min fortvilelse synes jeg det er urettferdig, men det er jo unødvendig tankegang, det er jo bare min kropp som trenger tid og tålmodighet. Det må jeg gi den og være snill.

Har hatt en stressende tid med lite søvn de siste to ukene, kan være det som spiller meg et puss. Eksamensjobb, men nå er den levert og jeg er klar til å slappe litt av og nyte livet.

Ha en aktiv dag med stegteller!

GG

Hei!

Skjønner godt at du synes det er kjipt å ikke gå ned når du har vært så flink med mat og trening. Men tenk på alt du allerede har oppnådd; mange' date=' mange cm, færre kilo (tross alt!) bedre form og helse! Du er flink! :)

At ikke du har gått ned flere kilo kan vel også skyldes mere muskelmasse?

Håper du får en flott og aktiv dag i dag! :)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var kiipt å se hvordan du sliter. Jeg skjønner at du blir fortvila da.

Jeg vet ikke når du gikk på kurs, og noen kursledere har vært veldig opptatt av at en ikke skal spise for lite. Men kurslederen som jeg hadde var skeptisk til det. Hun hadde drevet med kurs i tyve år eller noe sånt. Hun mente at folk gikk mye saktere ned etter at Grete Roede la om og økte kcal inntaket. Sånn helt uoffisielt sa hun til oss at vi måtte passe oss for å ikke ligge høyt i kcal. Jeg tror at hvis en har slanket seg veldig lenge så kan det være lurt å legge seg litt opp i kcal en periode for å sette opp forbrenningen litt. Men jeg tror at du bør prøve å legge deg i meny to i to uker for å se om det hjelper deg.

MEN jeg må jo bare si at du har en tolmodighet av stål hvis du er helt slavisk og ikke går ned, men ikke gir opp. Du er kjempeflink! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

Hei!

Takk for gode råd! Jeg går på kurs nå jeg, tredje kurset siden i januar i år. Går jo ned, bare at det går veldig sakte. for meg er det viktig å gå ned og bli nede. Når man har så mye overvekt som jeg har (ca 35 kg) tar det sin tid å gå ned, det er jeg forberedt på. Jeg har slanket meg mange mange ganger og levd etter meny 1-2varianten. Går ned, holder på å sulte meg i hjel, skeier ut og er lettet når det hele er over og jeg kan spise normalt!!!!!!!!!!!!! Dit skal jeg ikke igjen. Derfor har jeg tenkt å holde meg til anbefalte meny nok en stund, føler meg vel, blir sulten til hvert måltid og har ikke noe behov for å "kaste" i meg noe mellom måltidene, for at jeg holder på å sulte meg i hjel :-) Det er kipt, men dette handler ikke bare om vekta skjønner du, det handler også om å finne en livsstil jeg kan leve med og holde meg slank når jeg er kommet i mål.

Ja, det er sånn at det er mer mat og folk går saktere ned nå. OG for meg handler det også om alder, første gang jeg slanket meg gikk jeg ned fort, da var jeg 22-23 år, nå er jeg snart 47 år, og kroppen min er nok ganske lei av den sultingen jeg har drevet med tidvis i alle år - derfor gir jeg opplegget en sjanse. Også får jeg leve med at tålmodigheten setter på prøve når alt står stille, være litt irritert :-)

Jeg klarer dette, har bestemt meg!

GG

Huff' date=' det var kiipt å se hvordan du sliter. Jeg skjønner at du blir fortvila da.

Jeg vet ikke når du gikk på kurs, og noen kursledere har vært veldig opptatt av at en ikke skal spise for lite. Men kurslederen som jeg hadde var skeptisk til det. Hun hadde drevet med kurs i tyve år eller noe sånt. Hun mente at folk gikk mye saktere ned etter at Grete Roede la om og økte kcal inntaket. Sånn helt uoffisielt sa hun til oss at vi måtte passe oss for å ikke ligge høyt i kcal. Jeg tror at hvis en har slanket seg veldig lenge så kan det være lurt å legge seg litt opp i kcal en periode for å sette opp forbrenningen litt. Men jeg tror at du bør prøve å legge deg i meny to i to uker for å se om det hjelper deg.

MEN jeg må jo bare si at du har en tolmodighet av stål hvis du er helt slavisk og ikke går ned, men ikke gir opp. Du er kjempeflink! Lykke til![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skikkelig reflektert forhold til dette og har funnet din vei. Jeg kjenner også at når en har blitt såpass voksen og prøvd utallige varianter så blir en mer klar over hva som passer en selv best. Jeg synes det er bra at du klarer å tenke sånn når du går på kurs. Jeg blir så bundet av at en skal gå ned hver gang. For oss så er jo poenget å komme ned en eller annen gang og at det som er av blir borte for alltid. Det er litt deilig også synes jeg , å ikke ha det stresset som jeg har hatt utallige ganger, jeg skal bare ned til det eller det. Men for meg er det faktisk hyggelig med en som bruker tid på dette. Jeg skal jo ned 40 kilo. Mulig jeg stopper før, men det er absolutt maksmålet. Og det tar tid! Med andre ord: Jeg blir her lenge!

Jepp, jeg merker også det med alderen, men den tid er forbi!

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

..som blir her lenge :-) Klarer vi å nyte prosessen, slappe av og unngå stress, sove godt og være i aktivitet, spise sunt og godt, jobbe mentalt med positiv holdning og tro på mål - så blir vi lettere og lettere og lettere og gladere og gladere. Alderen er vår styrke - eller hur??

Godt å ha noen som forstår og som kan heie på :-)

Ha en fin helg du og!

GG

Du har skikkelig reflektert forhold til dette og har funnet din vei. Jeg kjenner også at når en har blitt såpass voksen og prøvd utallige varianter så blir en mer klar over hva som passer en selv best. Jeg synes det er bra at du klarer å tenke sånn når du går på kurs. Jeg blir så bundet av at en skal gå ned hver gang. For oss så er jo poenget å komme ned en eller annen gang og at det som er av blir borte for alltid. Det er litt deilig også synes jeg ' date=' å ikke ha det stresset som jeg har hatt utallige ganger, jeg skal bare ned til det eller det. Men for meg er det faktisk hyggelig med en som bruker tid på dette. Jeg skal jo ned 40 kilo. Mulig jeg stopper før, men det er absolutt maksmålet. Og det tar tid! Med andre ord: Jeg blir her lenge!

Jepp, jeg merker også det med alderen, men den tid er forbi!

Ha en fin helg![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Octavia

Hei,

Jeg blir her også lenge. Jeg har vært her nesten et år nå og kommer nok til å bli her et år til. Jeg er 46 år og merker alderen i forhold til at det går langsommere nå. Jeg har 35 kg jeg skal ned og jeg har gått ned 16 av dem siden august. Det går langsomt, men det går nedover. Jeg er nå i gang med mitt femte kurs.

Det som hjelper meg er trening. Jeg trener nå 3-4 ganger i uken med en kombinasjon av styrke og kondisjon. Kroppen blir mindre:)

Ønsker deg en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

Hei!

Bra å høre at vi er flere som har samme utfordring, det er lettere når man står sammen. Jeg er ikke kommet meg i gang med styrketrening, det er min store utfordring. Ellers er jeg flink å være i aktivitet; rask gange, stavgang og nå er sykkelen tatt i bruk. Jeg klarer det så fremt jeg består tålmodighetsprøven! :-)

GG

Hei' date='

Jeg blir her også lenge. Jeg har vært her nesten et år nå og kommer nok til å bli her et år til. Jeg er 46 år og merker alderen i forhold til at det går langsommere nå. Jeg har 35 kg jeg skal ned og jeg har gått ned 16 av dem siden august. Det går langsomt, men det går nedover. Jeg er nå i gang med mitt femte kurs.

Det som hjelper meg er trening. Jeg trener nå 3-4 ganger i uken med en kombinasjon av styrke og kondisjon. Kroppen blir mindre:)

Ønsker deg en riktig god helg![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

denne uka har vært tung - tankemessig sett - lurer veldig på hvorfor kroppen min reagerer så tregt på tiltakene og omlegging av livsstilen min.. plager meg selv med tanker som - det er jo det samme hva jeg gjør, vekta står stille uansett!!! jajajaja, jeg vet at det ikke er rett innstilling og utgangspunkt for videre jobbing, men sånn har altså denne uka vært siden vekta sto på stedet hvil i to uker - igjen - og når den har gjort det samme 2 måneder av 4, ja så sliter jeg. Hrmffff.. HVORFOR!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tulipanen

Hei GG

Forstår frustrasjonen din. Du er tøff som greier å stå på uke etter uke. Får håpe det bare er en terskel du må over. Alt du gjør må jo vise igjen på vekten til slutt.

Jeg har også en terskel jeg må over, og det handler om overspising. Har vært i bursdagsselskap i dag. Hadde planlagt menyen min og pakket med meg knekkebrød og cottage cheese, men da kakene kom på bordet glemte jeg hele knekkebrødene. Så nå sitter jeg her stappmett og angerfull og lurer på hvordan jeg kan gjøre det godt igjen.

Ja, ja det skal visst ikke være lett. Får starte på ny frisk i morgen, og gleder meg over at det ikke er flere fødselsdagsselskaper igjen i familien før slutten av august. Kanskje jeg kan være sterkere neste gang.

Ha en "lett og aktiv" uke

tulipanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

I morra e det kurskveld og økt med gåstavene med kurset. Ukens høydepunkt på trimfronten for det er så gøy å trene med andre.

Vekta har hengt seg oppe, kroppen har hengt seg opp og jeg blir sintere og sintere kjenner jeg :-( - må snu den trenden og finner på no lurt! Bruke sinnet til å finne en ny vei, en ny innfallsvinkel - finne noe som fungerer for meg - som får kroppen til å slippe og slappe av og være i balanse, senke skuldrene og bare nyte.

Trur æ veit..

GG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi forstår vel noe av hverandre. Men jeg har en helt annen problemstiling enn deg. Jeg vet at jeg hadde gått ned så det suser hvis jeg bare var stright og fulgte et opplegg. Og jeg misunner dere så som klare å være helt stighte og følge skjema. Jeg har veid og målt to uker på disse åra. Jeg vet ikke hvorfor , men jeg klarer ikke. Jeg har en total sperre på at dette er ikke noe slanking. Og så fort det begynner å lukte litt svidd, kiloa går av og jeg nærmer meg et skjema; ja da flagger jeg ut. Så jeg spør juo meg selv millionvis av ganger hvorfor jeg ikke klare å følge en plan. Men det står ikke noe svar på veggen for meg heller!

Men det har vi til felles: vi gir oss ikke! og sammen skal vi i alle fall bli mye mindre! Ha en fin natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hegebolla
I morra e det kurskveld og økt med gåstavene med kurset. Ukens høydepunkt på trimfronten for det er så gøy å trene med andre.

Vekta har hengt seg oppe' date=' kroppen har hengt seg opp og jeg blir sintere og sintere kjenner jeg :-( - må snu den trenden og finner på no lurt! Bruke sinnet til å finne en ny vei, en ny innfallsvinkel - finne noe som fungerer for meg - som får kroppen til å slippe og slappe av og være i balanse, senke skuldrene og bare nyte.

Trur æ veit..

GG[/quote']

Vil bare si stå på!!! til deg! Synes du er superflink som greier å holde ut uke etter uke selv om du ikke får de resultatene du ønsker, og jeg håper virkelig at ting snart snur for deg! Håper du får en flott dag og kurskvelg. Lykke til! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...