Gå til innhold

Nygravid

Gjest TNS

Anbefalte innlegg

Da er jeg visst gravid igjen ;)

Det er fortsatt veldig tidlig, men jeg håper det går bra :)

Tanken er at jeg skal bruke denne tråden for å holde litt kontroll på hva jeg putter i munnen de neste månedene. Det blir ingen diett på meg, men jeg ønsker å redusere inntaket av godteri, is og chips.

Første delmål er å komme halvveis uten og gå opp i vekt.

Jeg er nå 5 fullgåtte uker.

Jeg tror jeg må legge startvekten på skremmende 80 kilo.

Det er nok 20 kilo for mye for min 165 cm, ikke så lange, kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag:

hadde ikke begynt enda...

Tirsdag:

2 x ostebrød (store...) med skinke

2 pølser i brød m/ tilbehør

2 sjokolader...

Tydelig at jeg spiser for to ja.... jeg kommer ikke på mer jeg har puttet i meg i dag, men NOE er det nok.

Lakris og Twist ;)

Onsdag:

2 jødekaker

Middag

2 iser

Daimsjokolade

Tre sånne små kinderegg

Litt chips og nøtter

Rapporteringen bekrefter hvorfor jeg sliter med vekten ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Ønsker deg lykke til med svangerskapet, har du termin i desember? Jeg selv prøver å kontrollere hva jeg putter i munnen, er 19+4 idag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på egenhånd regnet meg frem til at terminen er ca midt i januar:)

Du er jo så godt som halvveis, mitt første delmål ;)

Det er ikke alltid enkelt å kontrollere inntaket når en kanskje blir sittende med plager og behovet for trøstespising tar seg opp.... denne gangen må jeg forebygge, hehe

Jeg fikk noen bekkenløsningskilo forrige gang...

Så snart som jeg har fått bekreftet at dette er liv laga, så skal jeg kjøpe meg en eller annen DVD for å trene opp bekkenbunnen, forebygge, forebygge og forebygge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Hei! Jeg vil gjerne være med på denne tråden hvis det er ok! Jeg er også nygravid, 6 uker og 4 dager nå. Har jo ikke sagt det til andre enn mannen, så det er koselig å "si" det her inne :-) Også trenger jeg motivasjon!! Jeg gikk Grete Roede kurs i fjor sommer og var kjempefornøyd med elleve kilo ned og har holdt vekten helt til nå.. Målet var liksom å gå ned de siste fem kiloene for å stramme opp magen og baken til bikinisesongen, men motivasjonen dalte på akkurat det området når jeg fikk vite jeg var gravid! Vi har prøvd så lenge og endelig!! Derfor er det eneste jeg tenker på å kose meg å slapp av så dette går bra. Kjenner meg igjen i det du sier, blir godteri nesten daglig på meg og! Buhu, og jeg som elsker frukt og grønt, hvorfor skal det være så vanskelig å fortsette i det gode sporet??

Trener du mye, i tilfelle hva?

Vi får heie på hverandre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere alle sammen :) og lykke til i svangerskapet! Jeg er i permisjon med mitt tredje og siste (planlagte i hvertfall) barn, litt vemodig å tenke på... Men jeg går stort sett bare opp i vekt når jeg er gravid, så må jeg slite meg ned etterpå. Så det er godt å vite at jeg ikke skal gjøre akkurat det mer. Når jeg går ned nå så er det for alltid liksom. Problemet er bare at jeg ikke går noe særlig ned for tiden... Men vet av erfaring at det løsner litt når ammingen er over for da er jeg ikke like sulten og godtesugen.

Men stå på dere, men ikke glem å nyte tiden for den er jo spesiell og vekten kan dere alltids gjøre noe med siden ;) Hold fokus på frukt og grønt i tillegg til kosematen så får nurket det det trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke nye sjanser :)

Egentlig greit med 17. mai feiring på en mandag, ellers kunne det fort kræsjet hele uken for oss slankere!

Selvsagt kan et Trimmetryne få bli med meg på veien ;) Du har jo vært kjempeflink og tatt av 11 kilo før start!

Jeg prøver å "trene", om en kan kalle turgåing for trene. Jeg liker og gå tur, men jeg er ingen fjellgeit på noen måte. Mer en asfaltsliter.... Går alltid med skritteller, og prøver da å kommer over de 10 000 anbefalte hver dag.

Jeg kjenner allerede at bekkenet krangler litt, så jeg får se hvordan treningen utvikler seg, håper Kari Jaquesons gravid DVD er bra for bekkenbunnen.

Det positive med å tenke vekt og helse som gravid, er tidsperspektivet! Vi vet at om ca 34 uker så er vi i mål :) Da begynner nok en ny vekt-krig, men den tid den sorg.

Målet for de neste fire dagene:

INGEN godteri what so ever!

Det holder med det ene målet, klarer jeg det blir jeg stolt av meg selv!

På 17. mai har jeg spist:

Ehhhh.... 6-7 is, i varierende størrelser...

middag

en melkerull

sju-åtte konfekter

Chips

Kuleis

Tirsdag 18. mai:

1 eple

1 pk kjeks.....

Middag

Onsdag 19. mai:

Frokost

Mellommåltidkjeks

Middag

Smil

Lang seig snopting

2 saftis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Kjempebra tns! Alle bevegelser hjelper, det er sånn vi må se på det! Og det med mål om å ikke spise snop bestemte jeg meg og for etter 17.mai, for den to helt av! Spiste så det datt i meg, og kjente jeg ble klar for en uke med frukt! Har gått sånn cirka greit, spiste noen kjeks på onsdag og et lite kakestykke på jobb torsdag, men ellers ikke godteri! Målet er å pørve å ha snop i helgen, altså fredag eller lørdag, og begynne vanlig sunn uke igjen søndager!

Ellers litt mer om meg:

Jeg har som mål å sykle til jobb tre dager i uken, ca førti min hver vei så det er en kamp hver gang - men så deeeilig når jeg har gjort det!

Jeg veide 67.4 kg da jeg oppdaget at jeg var gravid og veier nå 68.8kg.. det går fort oppver. Mået er å ikke ha gått opp mer enn 2 til 3 kg innen utgangen av 4.måned.. Så får vi se, bedre å ha et litt høyt mål enn å bare tenke at det går som det går, da skjerper man seg litt! Jeg håper å ikke gå opp mer en 10 kg til sammen. Noen av dere andre som har erfaring hvor mye man egentlig legger på seg av et svangerskap? I bøkene står det mellom 10-12 kg..

Vi har prøvd i tre år og skulle til på prøverør til høsten, men vips så slo det til! Er veldig spent på tidlig UL neste uke ( uke 8)! Sist vi var på det hadde det gått galt, så kjnner jeg tenker litt på det.. Men prøver å tenke at denne gangen skal det gå bra!

Ok, ønsker dere en herlig pinse med masse sol og frukt og grønt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Glemte å si at jeg syns det begrepet høres kjent ut! Jeg er heller ingen fjellgeit, men elsker å gå tur og pørver å gå en sånn halv times eller times tur de dagene jeg ikke sykler til jobb. Blir ikke alltid sånn, men det er et mål. Sånn som i går vasket vi båt i flere timer og luket og drev på i hgen, me det er jo mosjon det og!

Men en skritteller høres lurt ut, da vet man jo hvor mye man har gått! Måler du deg på jobb også, kaskje? Da stiger fort poengene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Hei er 4+1 dager inn i mitt første svangerskap.

Er veldig glad men også litt overbeskyttenede over den lille som er svært ønsket.

Har lest meg opp på internett om at barnet får et bedre utgangspunkt hvis jeg bytter ut sukker og sofa med frukt og minst en halvtime trenning hverdag.

Derfor hadde jeg håpet å kunne joine en tråd som kunne oppmuntre hverandre til et sunnere liv. Starter på 162 cm høg og ca 75 kg har ikke vekt hjemme så dette er litt usikert, men er der jeg bruker å ligge.

Vet dere om noen sider med gode trenningsforslag for gravide? Har funnet noen lette styrkeøvelser og kostholds råd i helsedirektoratets gravid brosjyre.

http://helsedirektoratet.no/gravid/ men vet fra tidligere trening at varierte øvelser er alfa omega for at jeg klarer å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Hei og velkommen, så spennende når alt er så nytt! Har du vært gravid før? Vi har prøvd i tre år og har hatt to spontanaborter de siste to årene, så vår lille knott er også svært etterlengtet! Jeg hadde tidlig u.l i dag, og det var fantastisk å se det pittelille nurket! Den er bare 18mm og jeg fikk beskjed om at jeg sannsynlig er 8 uker + 3-4 dager. Jeg spurte legen om dette ang. løft, for jeg har hørt at det ikke er bra å løfte for mye, men han beroliget meg med at man skal leve som normalt når man er gravid, og trene og trimme og spise sunt, så gir man de beste forutsetningene. Tror ikke det er farlig å trene litt mage og litt styrke, så lenge det er moderat. Jeg går mye tur, en liten halvtime om gangen, men alt hjelper! Jeg sykler også, det tror jeg er veldig bra! Jeg klarer såvidt å holde vekten nede, har til nå lagt på meg mellom 1,5-2 kg et sted, veier nå 69kg. Leste et sted at man burde forsøke å ikke legge på seg mer enn 2 kg når man er uti den fjerde måneden, så da har jeg litt av et mål å jobbe mot! Må holde meg stabil og glad der jeg er nå!

Gøy hvis dere andre også skriver litt mer om dere selv hva dere spiser og hva slags trening, så blr vi litt "kjent" :-) Jeg skal ut å gå nå før jeg sovner for kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Vi er av de du sikkert er lei av som ble gravid på første forsøk så nå håper jeg bare at den klorer seg fast.

Var i bryllup i helga så ble selfølgelig mye kaker og god mat, men klarte å ungå at noen la merke til at jeg ikke drakk.

Har gåttt en halvtime tur så og si hver dag. Fra uke tre da jeg led av inbilt svangerskap elelr fikk jo positiv test så det var jo ikke inbilt bare ikke påvist.

I tilleg til at jeg har gjort styrkeøvelsene fra helsedirektoratet. http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf

Så langt har jeg byttet ut sjokomelk og toast på kveldene ut med frukt og leverpostei brødskive ellers er alt som normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 uker på vei, og ned 600 gram.

Dvs et par turer ekstra på do før veiingen, hehe

Men i hvert fall ingen oppgang.

Hva jeg spiser? Kvalmen har meldt seg, så nå spiser jeg det jeg har mest lyst på. Men det frister lite med søtsaker, og det er jo bra.

Det blir en del brødmat, siden det er raskt og enkelt og tilberede. Blir maten for avansert mister jeg interessen før den er ferdig...

Den eneste formen for trim er bedriver er turer. Jeg får se om jeg utvider når jeg kan bøye overkroppen uten og brekke meg...

Men fysisk aktivitet holder faktisk kvalmen litt på avstand :)

Jeg har både født og mistet før, så jeg tar det litt med ro frem til jeg er helt sikker på at dette går bra. Helt sikker blir vi vel aldri, men over 12 uker i hvert fall.

Det er spennende å være gravid, jeg er like i tåka denne gangen som jeg har vært de andre gangene:)

Nå skal jeg legge meg, det har en tendens til å bli alt for sent på kveldene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Så flinke dere er TNS og Crazynorway!

Jeg bøyer meg i støvet.. jeg har spist mye rart denne uken for å si det sånn.. Mcdonalds mat to ganger og pølser med rekesalat til middag like mange dager.. humm.. ikke bra... MEN jeg har holdt treningen ved like og håper bare det holder vekten nede! Har spist masse frukt og grovbrød og, så det er kanskje ikke SÅ ile heller når jeg tenker meg om.. Jeg er kvalm og supersulten om hverandre, men mest av alt bare såå sliten og trøtt etter jobb.. Jobber dere 100%? Jeg syns det begynner å bli tung, i hvert fall når det er høyt stressnivå på jobb i tillegg.. har liksom ikke noe futt igjen til etter jobb..

Men,men, nå skal jeg legge meg et par timer og satse på at jeg våkner før i morgen så det blir litt fredagskos. Er så heldig å ha en snill mann som alltid lager fredagsmaten, så da kan jeg bare slappe av :-)

God helg til dere alle flinke gravide kvinner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Føler det er litt juks å fremstå som flink når sanheten er at det eneste jeg har lyst på etter at jeg begynte og tru at jeg var gravid er leverpostei og makrell i tomat.

Kan skyldes at vi har vært i bryllup og skla ha gjester til helgen slik at det helle er en uendelig linje av kaker så langt kalendern viser gleder meg til 7 juni når kakeløypa er over hvis jeg skal skjeie ut en gang i uka er det greit og velge selv med hva.

Hvordan forløp deres første svangerskap jeg og min kjære har bestemt oss for ikke å fortelle noen om frøet før faren for spontan abort er borte.

Derfor lurer jeg på om det er vannlig å ha hodepine og være trøtt. Har liksom altid trudd man skulle kjenne det mer i magen og på kvalme. Har lest og funnet ut at kvalmen vannligvis ikke kommer før i uke 7 hva er deres erfaringer med dette.

Er så rart og ha noe som har overvunnet så mye alerede, men som er så lite inne i meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Så flink dere er, er ikke nygravid, men følger med dere litt allikavel, her har det kommet 1kg på to uker, håper det bare er baby:P Men er fortsatt på to minus, blir spennende framover:) Satser på å fortsette så lenge som mulig med step, spinning og aerobic, hva trener dere andre?

Crazynorway- jeg var sykt trøtt å hadde masse hodepine fra uke 6, noen sier at hodepine tyder på gutt,, stemte hos oss;) Matlyst og formen ble bedre i uke 20 her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Hei Snart to barnsmor, hvor langt er du på vei da? Koselig at du er med her likevel! Uff, ble du ikke bedre før i uke 20??? Såå lenge orker jeg ikke ligge på sofaen og "urke" meg kvalm og fæl.. Det siste døgnet har jeg bare sovet og sovet og vært kvalm/uggen. Vurderer sykemelding fra jobb snart hvis dette ikke blir bedre de neste dagene.

Crazynorway, jeg hadde mye hodeverk for noen uker siden, men akkurat dette er jeg kvitt nå hedigvis. Det er helt vanlig!

Vi har også bestemt oss for å vente så leenge som mulig med å si det til både venner og familie, men dette er nok pga dårlige erfaringer fra de to siste svangerskapene som gikk galt.. Klarer vi å vente med å si noe til uke 14 skal jeg være fornøyd, men vi får se. Det viktigste er uansett at dette går BRA, jeg vet ikke hvor jeg gjør av meg hvis ikke. Syns det var kjempetøft med de to andre gangene. Men som regel går det jo bra, så ikke bekymre deg Crazy Norway! Ikke meningen å spre noen dårlige tanker her..

Jeg fikk som sagt stort håp etter den tidlige U.L en sist uke, og skal ha en ny en om to uker, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

I går var plutselig min fars forhenværende kone i byen med to av mine halvsøsken i byen så da møtes vi hos den halvsøstren som bor her i byen og spiste is.

Siden tre av oss er 20++ jeg er eldst på 26 i en familie der forige generasjon alle hadde barn før fylte 20 var det litt fleip med når skal jeg bli tante. Min kjære så rart på meg, vred meg unna med å si ikke i år er jo i og for seg sant.

Ble selfølgelig spist is er heltutrolig at en liten skål is kan ha nesten like mye kalorier som frokost middag og lunsj. Trenningen uteble, men skla en tur på trimrommet litt sent i dag satser på at alle andre er ute og drikker på en lørdag.

Føler liksom at jeg burde kjenne graviditeten mer i magen. Men med et frø som bare er 4 milimeter langt og et gram stort er det vel mer hormonele påvirkninger enn fysiske påvirkninger. Oppdaget nettop at jeg skal ha 900 mg kalsium i meg. Hadde fått med meg at man skulle ha litt mer melk i seg når man var gravid så jeg har spist en kopp yoghurt hverdag og trudd det var nok men dette dreier seg jo om 8 dl melk jeg som ikke spiser eller drikker melke produkter til vannlig.

Blir en kopp yoghurt og en halv liter melk.

Moren min og tanten min holdt stillt med sine svangerskap lenge så jeg tenkte jeg skulle hive meg på den trenden er litt godt og kjenne på babyen og glede seg uten at bestemødrene skal ringe hver kveld for status oppdateringer.

Tante var jo bare 17 så hun kvidde seg så lenge at hun og gutten lå på prematur avdelingen før hun fikk sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Så bra med en positiv UL da Trimmetrynet, er du langt på vei?

Jeg er 22+2 idag, var fælt å være så dårlig form, spesielt med ei lita ei på 10mnd da jeg ble gravid:/ Blir spennende å følge dere og formen, håper vi alle får ett fint svangerskap:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Jeg har ikke klart å holde noen av mine svangerskap hemmelige spesielt lenge, røpte det vel i uke 8 begge gangene, men har full forståelse for at andre vil vente, spesielt om ting går galt, men vi har en veldig åpen familie;)

Is er jo så godt da Crazynorway, d går endel i saftis her for tiden;)

Du må glede deg til babyen blir så stor at du kan kjenne liv, det er en helt ubeskrivelig følelse, gleder meg sånn til fødsel å nyfødtbaby igjen selv om det ikke er lenge siden:) Krysser bare fingrene for en litt lettere fødsel denne gang, helst litt kortere også, da skal jeg være fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet

Så godt å ha noen her "inne" på vektklubben altså :-) Sjekker siden ofte, og syns det er spennende å høre hva dere andre har å si!

Takk for gode råd og oppmuntringer "Snart tobarnsmor", det trengs! Godt med en som har gode erfaringer å vise til! Jeg er 9 + 1 dag i dag.. men synes tiden går alt for sakte.. Vet liksom ikke hvor jeg skal gjøre av meg før det er gått 12,13 eller 14 uker.. Prøver å være fornuftig å fokusere på andre koselige ting, og tror ikke så mange merker noe annerledes på meg, men tankene flakser litt her og der. Forrige gang gikk det galt i uke 7/8 og første gangen i uke 11.. så jeg/vi klarer liksom ikke å helt være glad selv om U.L var bra... Har likom både vært kvalm, trøtt og sliten to ganger før uten noen "resultater" i andre enden, så ser ikke helt for meg at det blir en mage og at vi "bikker" over til "sikre" uker.. men jeg håper jo og drømmer og det likevel! Jeg er nok egentlig en optimist, men mannen min en skeptiker, så det er vanskeligst for ham tror jeg. Men.. snart bare en uke til neste U.L, er så glad for at vi får god oppfølging, gynekologen vi har er en kjempeskjønn mann, og veldig flink!

Is er fantastisk CrazyNorway! Vi kjøpte en to pakker med sånne 6-pack Kroneis i går.. og de ligger og skriker til meg fra frysa.. He,he! Jeg er opptatt av å forsøke å spise sunt, og få i meg masse næringsstoffer, men tror ikke det er bra å bli helt friik heller liksom. Må du virkelig drikke så mye melk hver dag CrazyNorway? Jeg spiser kornblanding eller drikker et glass melk til frokost, også spiser man jo ost eller en yoghurt i ny og ne, tror det er bra jeg :-) Jeg trosser kvalmen og tar tran og folat daglig, så det synes jeg er "bra nok" i tillegg til frukt og grønnsaker osv. Variert er fint! Jeg kjenner så mange som har spist så mye rart i svangerskapet men som likevel har fått noen flott unger, så akkuart det orker jeg ikke "stresse" meg opp på.. Eller hva sier dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trimmetrynet
Så flink dere er' date=' er ikke nygravid, men følger med dere litt allikavel, her har det kommet 1kg på to uker, håper det bare er baby:P Men er fortsatt på to minus, blir spennende framover:) Satser på å fortsette så lenge som mulig med step, spinning og aerobic, hva trener dere andre?

Crazynorway- jeg var sykt trøtt å hadde masse hodepine fra uke 6, noen sier at hodepine tyder på gutt,, stemte hos oss;) Matlyst og formen ble bedre i uke 20 her:)[/quote']

Mener du å si at du er to kilo i minus fra da du ble gravid, også er du tjueto uker på vei? Oh my! Og jeg som har lagt på meg to kilo allerede!! Jeg tror jeg må ta en innskjerping! Takk for forbilde!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Jeg orker ikke å stresse sånn med melka ihvertfall, har aldri likt melk, men spiser endel havregrynsgrøt til frokost, sunt for meg, jenta å babyn i magen å det varer lenge:) Jordbær med melk over blir det hver dag også..

Ja Trimmetrynet er 2kg under startvekta nå ja, merker at de siste ukene har vært harde å være flink med kosthold, for er endel mer sulten nå, som jeg skrev i den andre tråden til deg så er det noen lyster ute å går;) Så arti at du ser meg som et forbilde, men jeg har lært fra sist gang, å skulle ønske noen var der å reiv meg i øret når jeg spiste tortilla chips og cheesedip hver dag...

Huff, så leit at dere har mistet to ganger, og så seint som uke 11, da er man jo nesten kommet over den sikre perioden:( Men om dere føler for å røpe det til venner og slekt, så er det jo litt godt å kan støtte seg til dem om det mot all formodning går galt? Slik har jeg tenkt begge gangene, men jeg har aldri mistet så jeg vet ikke hvordan dere føler det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Jeg klarer ikke å la være å lese meg opp på ting som opptar meg.

Så nå da jeg har lest at jeg skal ha i meg så mye kalsium føler jeg at jeg må.

Tar multivitaminpiller med folat hverdag. Har drukket melk i to dager det går faktisk overaskende lett tiltross for at jeg egentlig ikke liker melk. Et stort glass ekstra lett melk og et stort glass drikke yoghurt iriterer meg stadig at det kommer en stor stygg N opp på yoghurt trur kanskje de er litt vel fokusert på slanking her inne.

Jeg studerer og har lesedager nå så vil ikke påstå at jeg jobber hundre prosent. Hodepinen har faktisk ikke vist seg i dag, men min kjære mener det vil være lettere og telle timer jeg har vært våken en timer jeg har sovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Skjønner godt hva du mener, vanskelig å la være å følge anbefalinger, jeg tar multivitamin med folsyre, kalsiumtilskudd og omega tre, pluss sanasol:) I en liten kalsiumtablett får jeg i meg nesten hele dagsbehovet, kansje det hadde vært noe, så slipper du/dere å "bruke opp" kalorier på melk?

Syns også det er teit at det kommer opp en stygg N, melk er jo sunt i reduserte mengder, det er jo bare når du spiser helt grønt at det kommer opp J, det er ikke nok J på min matplan ihvertfall:/ Så bra at hodepinen ikke er der idag, kansje den delen er over? Du får bare sove det du må i starten, nyte at du kan sove når du vil, jeg sov en dupp på dagen samtidig som snuppa i starten av svangerskaper, og la meg nesten samtidig som henne, men følte jeg aldri fikk nok søvn, bra det bare er forbigående, og vi får jo den beste premien av alle, en nydelig baby:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...