Gå til innhold

Off hva gjør jeg galt??


Gjest Madeleine80

Anbefalte innlegg

Gjest Madeleine80

Er med på kurset for gravide og ammede på nett. jeg er gravid i uke 31 og skal følge meny 3. 1900 kcal daglig. Jeg klarer det ikke hver dag for jeg er så sulten.

Syns jeg spiser lite men likevel kommer jeg ofte opp på 2300 kcal og da har jeg vørt sulten store deler av dagen. Drikker mye melk da men har lest at gravide skal ha 1 ltr om dagen og syns Roede menyen på 3 glass er for lite..fler som har problemer å holde seg innenfor kcal av dere som er gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det høres lite ut med 1900kcal nå når du er gravid.. Det er nesten det man kan ligge på når man skal ned i vekt.. Og det er vel ikke akkurat målet når man er gravid.. Har du regnet ut dagsbehovet ditt??? Du kan nok med trygghet øke til det.. OG dessuten vil du jo forbrenne litt ekstra nå som du er så langt i graviditeten..

Man merker at man trenger ordentlig med mat.. Jeg klarer meg ikke uten 2200+/- hver dag.. Er sulten som fy..

Nå er jeg 21 uker.. Men det er to stk der inne da... Men var like sulten da jeg gikk med velslesnuppa sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Jeg også syntes 1900 høres lite ut men det er det kursleder har skrevet i start brevet jeg skal spise så jeg må nesten stole på at det er riktig. Jeg havner som regel på 2200 og det er jeg stort sett fornøyd med men blir så oppgitt når jeg skal holde meg til 1900 at jeg aldri klarer det. Ville bare høre om det faktisk er mulig å få til det he he ikke min sultne kropp tydligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hvor mye veier du da??? Hvis du vil ut med dette da selvfølgelig;)

 

Jeg er 172 høy og veier "pinlige" 97 kilo for tiden.. SKylder febrilsk på tvillingsvagerskap(selv om det bare er tull- veide jo endel når jeg ble på tykken også:))

MEn utifra det skal jeg ha et daglig inntak på 2228kcal.. Og det er uten å gå hverken opp eller ned.. Dette er kcalforbrenningen min uten noen form for aktivitet og jeg har regnet utifra en lav hverdagsaktivitet..

 

Så jeg ligger på 2200 uten å blunke.. For poenget er jo ikke å gå så mye ned.. MEn heller holde vekten litt stabil..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Jeg veier 94 kg og er 180 høy. Grunnen til at jeg meldte meg på kurset var at jeg gikk opp 36,5 kg sist svangeskap. Og det var tungt å gå ned så håper på å begrense det denne gangen. Veide 78 når jeg ble gravid denne gang så har jo gått opp litt men satse på at det ikke bli like ille som sist. men med denne sultemenyen så går vel ikke det an he he. Jeg spiser veldig mye til vanlig. 4 skiver til frokost er piff paff til meg så uvant å telle kalorier og spise max 2 stk. Prøver å spise mest knekkebrød slik at jeg får litt mer mat ut av kaloriene siden jeg er så sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Synes det høres ut som du spiser lite fant denne formelen for utregning av daglig kcal behov. Hvis man prøver å tape vekt skal man spise litt mindre enn dette, men ikke kutte med mer enn 500 kcal. Så er det vel 300 kcal man skal legge til for fosteret. Men det anbefales jo og gå opp 10-12 kg i svangerskapet selv om man er litt lubben når man starter

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Jeg lurer på om jeg skal gjøre det for jeg tror det er for lite med 1900 kcal. Alle plasser jeg leser står det at leger anbefaler gravide 2500 kcal og ca 1 ltr melk. Jeg tror ikke kurslederen har fått med seg at jeg er gravid. Føler ikke akkurat at hun er noe støtte da jeg har sendt inn et spørsmål tidligere som hun ikke svarte på. Ukesbrevet jeg har fått var bare noen grill oppskrifter ble litt skuffet. Trodde det skulle være litt personlig oppfølging. Spent på neste ukesbrev. Er det bare sånn så syns jeg det er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Har aldri betalt for grete roede kurs er bare medlem for og høste råd og motivasjon fra andre i samme situasjon. Og dele erfaringer og tips men det høres jo ut som du får utrolig dårli valuta for pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Kan ikke si jeg er spesielt imponert foreløpig men er andre uka dette så håper det bedrer seg. Jeg trenger litt rammer for å klare dette og det er veldig bra at jeg får skrevet det jeg spiser og har lært meg å telle kalorier det har jeg aldri brydd meg om før.Men hadde no bare vært å googlet litt så hadde jeg nok fått det til fint på egen hånd. Satse på at det kommer seg. Takk for svar forresten det er supert at folk gidder hjelpe hverandre.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

er artigere å prøve seg på en sunn livsstill hvis man kan ha kontakt med andre i samme situasjon. Trener du eller passer du bare på maten?

Jeg føler ofte at det hjelper å spise frukt i biter når jeg prøver å begrense mat inntaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Til vanlig spiller jeg håndball og er veldig aktiv men sluttet når jeg ble gravid da det ikke fungerer noe særlig. Så har veldig dårlig sanvittighet for at jeg ikke har trenet noe i svangerskapet. Har lett bekkenløsning så er begrenset hva jeg kan trene. Kjøpte med en dvd fit mama her på nettbutikken. Den anbefales ikke.Ble så irritert da jeg satt den på for den er amerikansk så har de bare langt over svensk tale så du hører begge stemmene samtidig. Ikke bra for treningen er ok. Skal prøve å få gjort det 2 ganger i uka likevel. Du da flink å trene ?

Jeg er forresten kjempeskuffet for jeg veide meg i går og har gått opp 2 kg enda jeg har vært så sulten og har ikke vært langt over anbefalt kcal. Ikke spist en ting som er usunn. Men må bare holde ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

Sjekk med kurslederen din. Da jeg ammet, ble jeg satt på den "vanlige" menyen fordi kurslederen glemte å plusse på det ekstre jeg skulle ha. Jeg sendte en mail og det stemte at jeg skulle opp en meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

begynet og gå tur i det som er uke tre altså før jeg hadde fått bekreftet det.

Er bare 4+3 dager på vei men har fått gått tur og gjort styrkeøvelsene fra gravid brosjyren til helsedirektoratet nesten hver dag.

Uff bekken løsning høres ikke noe gøy ut.

tror ikke moren min hadde det vet ikke om det er arvelig, men håper jeg slipper uansett. Jeg surfer etter gratis trenningsprogram på nettet er litt gjerig.

Tenkte jeg skulle prøve aerobics øvelsen fra puls. nrk i dag da jeg har lest at lett aerobic er ypperlig for gravide.

Har ikke vekt hjemme så blir ike så lett å følge med hva jeg legger på meg i svangerskapet, men satser på at når jeg bytter ut godter og snacks med frukt så begrenser det seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleMy76

Så mye melk? Jeg fikk beskjed om at et glass melk om dagen holdt, det var det jordmor som sa. Så sjekk opp det med melken med jordmor, der går det jo mange kalorier som ikke gir så fryktelig mye metthetsfølelse. Kalsiumen du trenger kan du også få gjennom ost, yoghurt etc.

Jeg fikk vite at når en er gravid skal en spise ca. 2000 kalorier i døgnet, og så ca.2500 kalorier under ammingen. Da får både du og babyen det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Hvis du går inn på denne siden kan du regne ut ditt daglige behov.. OG jeg vil nok tro at du ikke skal ligge noe særlig under det i inntak.. Hadde du ikke vært gravid og ikke ammende kunne nok 16-1900kcal om dagen stemme.. Du som er så høy og veier såpass i tilegg.. Nei.. Dette må du ta opp med kursleder. Nå er ikke jeg sikker på hvor gammel du er(da dette er ett felt i formelen for utregning). Men noe særlig under 2400 skal nok ikke du ligge, hvis du har en normal hverdagsaktivitet. (bare regnet kjapt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Vil tro du godt kan ligge på en 2200 kalorier pr dag, et er det daglige forbruket ditt sånn ca uten trim, så er det jo bare å øke om du trimmer litt en dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt en forespørsel til kursholderen din om meny valget. Som snarttobarnsmor skriver så har du jo et forbruk før trim på rundt 2200. Det er ikke anbefalt å gå ned i vekt når man er gravid, men om du har litt å gå på er det helt greit å holde vekten stabil. 10-12 kg er jo anbefalt vektøkning, men de fleste jeg kjenner ligger litt over det;) Du skal ikke gå rundt og være sulten, det er viktig at du spiser deg mett. Du kan jo også høre med kurslederen din om hun kan gi deg noen tips til hva du evt. kan bytte ut med magrere produkter? Da er det mye mulig du får mer ut av maten;)

 

Jeg limer inn anbefalingen fra mattilsynet til gravide om kalsium: "For at barnet skal utvikle skjelettet sitt, trenger du ekstra kalsium. I norsk kosthold er melk og melkeprodukter den største kilden til kalsium. Også enkelte andre matvarer er rike på kalsium, som sardiner. Kalsium får vi dessuten fra grove kornprodukter, spinat og brokkoli. Fordi mange melkeprodukter inneholder mye fett, er det best å velge skummet melk, ekstra lett melk eller lettmelk, halvfete eller magre oster og smøreoster. Alternativer til vanlig melk er syrnede melkeprodukter eller yoghurt. Velg helst typer med lite fett og sukker. Du trenger 900 mg kalsium om dagen når du er gravid. Hvis du ikke drikker melk, spiser yoghurt eller ost, kan det være vanskelig å få i seg nok. Da kan det hende du trenger kalsiumtilskudd. Snakk med jordmor eller lege om dette."

 

Da kan du jo selv regne ut hvor mye melk du burde drikke for å få i deg 900 mg;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

900 mg kalsium det er jo 7.82 dl lett melk melk eller 7 dl yoghurt.

Føler nå at frokosten må byttes ut med frokost blanding eller yoghyurt for det er eneste måten jeg kan komme i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort et lite regnestykke for deg :) Dette vil gi deg 965 mg kalsium

 

5 dl ekstra lett melk

1 yoplait yoghurt, 0,1 %

4 skiver grovt brød

Lettere gulost til en skive (2 høvelskiver)

125 g brokkoli

 

Husk at du må få nok D-vitamin ellers kan ikke kroppen nyttiggjøre seg av kalsiumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Jeg kommer til å fortsette å drikke melk da det tydeligvis er det som er anbefalt.

Syns det hørtes rart ut at jeg fikk anbefalt bare 3 små glass daglig på 1,5 dl. Jeg drikker rundt 1 liter daglig. Jeg er veldig glad i melk så det er ikke problemet. men mitt problem er at det blir for lite mat da melken får opp kcal min mye i løpet av dagen.

Jeg har fått mange gode tips og ser at jeg nærmer meg å få til 1900 kcal uten å sulte men da kreves det full disiplin og ingen utskeielser for at jeg skal få et variert og godt kosthold. Frimerkene kan jeg nok se langt etter. Målet mitt er ikke å gå ned i vekt men å unngå å legge mer på meg. Har gått opp 14 kg tilsammen denne gang og hadde vært flott om jeg klarer å ikke gå opp så mye mer. Men et par kg til det må man nesten regne med. Jeg skrev på papport til kursleder og presiserte at jeg er gravid så vi får se om hun sier noe om at jeg er satt feil her kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser 1900 kcal per dag vil du etterhvert gå ned i vekt. Dette er 300 kcal mindre enn du forbrenner uten trim per dag med din vekt og høyde. Så hvis målet er å holde vekta stabil, som det jo er for deg, kan du spise 2200 kcal per dag uten å gå opp i vekt. Du får oppdatere oss om hva kurslederen din svarer. Nysgjerrig jeg nå på hva hun sier;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeleine80

Kursleder sier 1900 kcal pr dag er nok mat til meg som er gravid. Så da må jeg vel anta at hun vet hva hun prater om :) Men samboeren min er ikke overbevisst og er fryktelig skeptisk til at kurslederen vet hva hun snakker om. Han sitter å leser på nett og viser meg stoff fra leger ang anbefalt kcal inntak og jeg blir så forvirret. Jeg må jo stole på at det er folk som er oppdaterte og flinke på dette som holder kurs. El ? Jeg ønsker å følge dette opplegget men må si jeg blir litt skeptisk. Jeg trenger sikkert ikke ha dårlig sannvittighet om jeg havner litt over ... Ulempe med å gå nettkurs at man ikke får siskutert mer med leder og stilt mer spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazynorway

Vet ikke helt jeg syns den kalori telle boken her er veldig sær.

Den har yoghurt listet som nei mat og leverpostei og makrell i tomat som anbefales fordi det inneholder mange stoffer man trenger som litt mat.

Mistenker at de kanskje er mer opptat av vekttap en ett sunt svangerskap.

Hvis jeg var deg ville jeg spist meg mett og heller rådført meg med legen.

Der har du en person som nok vet litt av hvert om både sunne kostvaner og et sundt svangerskap. Du driver tross alt og bygger et helt lite meneske. Blir veldig skeptisk når du skal spise mindre enn jeg skal i følge vektklubben kalkulatore tiltross for at du er høyere tyngre og lenger på vei.

Sitter her og baler med melk drikker det ikke til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarttobarnsmor

Jeg ville ikke latt kroppen få 1900 kalorier og vært slapp og i dårlig form, ville lagt meg på en meny over, skal jo ikke være sånn at du skal går rundt å føle deg slapp og utilpass, heller spare det til etter graviditet og amming kjære deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarte du også kurslederen at du går rundt og er sulten? Synes det er rart at hun ikke veileder deg litt mer. Nå er det absolutt ikke noe å bekymre seg for om du skulle gå litt ned i vekt, det er på ingen måte farlig for babyen din. Det som er viktig er at du velger riktig og sunn mat som gir deg og den lille god næring. Må legge til at en jeg kjenner har gått flere kurs (ikke over nettet) hun slet en periode med at hun konstant var mer sulten enn menyen tilsa selv om hun var veldig flink i sine valg av mat. Kurslederen hennes var ihvertfall klar på at hun ikke skulle være sulten hele tiden og veiledet henne ift det. Min klare anbefaling er ihvertfall at du skal spise deg mett!:) Det er nok ingen fare om du spiser litt mer enn det hun anbefaler...

 

Kanskje du skal se litt mer på hva du spiser i løpet av en dag, er det noen ting du kan bytte ut med mer kcal fattige alternativer som kan gi deg mer mat i magen? Hva med å bytte ut 4 brødskiver til frokost med en god porsjon havregrøt? Magre kjøttpålegg er gode proteinkilder som gir lite kcal. Hva med middag? Fullkornspasta, brun ris og karbonadedeig er det allerede en del av kosten eller er det noe du kan bytte ut her?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...