Gå til innhold

Rosiner og popkorn


Gjest Rona

Anbefalte innlegg

Rosiner fremfor popcorn, for å si det sånn. Husk at det er mer sukker i tørket frukt, enn den friske.

Popcorn er ikke sunt, nei, så det er noe du bør bruke kosemerker på.

En håndfull rosiner om søtsuget blir for intenst er greit, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dinapina

Jeg spiser ofte en pose med maarud popkorn (300 i en pose) når jeg vil kose meg med noe.. Jeg følger ikke kosemerker så nøye da, så jeg unner meg foreksempel en pose popkorn 2 kvelder i uka ca og jeg går ned fint jeg ;) Bare passer på at det passer inn i inntaket mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke om jeg skulle velge rosiner fremfor popkorn' date=' men om popkorn var et alternatv for potetgull o.l.[/quote']

 

Du spurte om rosiner og popkorn er sunt, så det var det jeg svarte på.

 

Det er i underkant av 500 kcal i popkorn, litt mindre enn potetgull. Det er et bedre alternativ til potetgull, ja, men det er fortsatt ikke sunt.

Siden popkorn veier mindre, får du mer popkorn enn potetgull pr. 100 gram.

 

 

Ang, det med å spise 2 poser popkorn i uka, som personen over her skriver: en pose popkorn (300g) er litt over 1200 kcal. Det kan fort ødelegge for deg, og det er veldig dumt å erstatte så mye av maten du kunne spist, med popkorn. Du går glipp av næringsstoffer kroppen trenger. Det er selvsagt opp til hver og enkelt hvordan man vil gjøre dette, men bare sier ifra at det ikke er det lureste å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dinapina

Jeg mente 300 kalorier i en pose, ikke gram :D

 

Men jeg er enig i det du skriver.. Popcorn er ikke akkurat helsekost, men det er mye sunnere enn potetgull! Bedre hvis man popper selv med lite fett og salt, men jeg synes personlig at maarud sin er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den store fordelen med popcorn er ikke at det er sunt, men at det er lett. Jeg veide en kopp popcorn til 9 gram, mens samme mengden potetgull var 52 gram. Så selv om det er like mye kalorier pr. 100 gram, kan man få tilfredstilt behovet for litt snacks med langt færre kalorier dersom man spiser popcorn foran potetgull.

 

Kaloriinnholdet i popcorn kommer an på måten det poppes på. Dersom du popper på varmluft, uten fett er det ca 350 kcal pr. 100 gr, mens mikropopcorn eller poppet i smør gir langt flere kalorier. Luftpoppet popcorn har like mange karber som potetgull, men langt mindre fett.

 

Men det er først og fremst vekten som gjør at jeg spiser en liten skål popcorn framfor annen snacks. Man kan si seg fornød med en skål, på omtrent 30 kalorier, mens tilsvarende volum potetgull gir 250 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popcorn er da sunt det!! Er jo en grønnsak, og selvom det inneholder mer kalorier enn andre grønnsaker så betyr det slettes ikke at det er usunt og det er ikke noe mindere usunt enn rosiner. Men det er lurt å poppe det selv, da har du jo kontrollen på hvor mye fett som blir brukt. Selv bruker jeg litt rapsolje å poppe i og det funker kjempefint, og så er det mye mindre kalorier og mye sunnere enn i en ferdig poppet pose elle micro popcorn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...