Gå til innhold

BMI-sjokk :O


Gjest bollemajen

Anbefalte innlegg

Gjest bollemajen

Jeg fikk en herlig sønn for fem mnd'er siden. Etter fødselen gikk jeg ned 17 kg på to uker, og kom da ned i 91 kg. Så gikk jeg opp 3 kg igjen.. :/

 

Jeg er nå 93,9 kg! Det tyngste jeg har vært siden 2006. Jeg gikk inn på VG sin vektklubb idag og la inn høyde og vekt i BMI-kalkulatoren deres. Der kom det opp en søyle med BMI'er og jeg kom i kategorien SVÆRT OVERVEKTIG. Sukk! Jeg er 171 cm høy.

Jeg har hatt noen tilbakefall til mine tidligere laster. I 2006 gikk jeg fra å vere 93 kg til å komme ned i 84,5 kg. Deretter gikk det sakte men sikkert opp igjen, til jeg på nyåret 2009 veide 92 kg. Jeg klarte da å komme ned i 82,9 kg. Jeg følte meg fantastisk! Jeg har nå gått ned de samme kiloene to ganger før. Når skal jeg lære??

 

Mitt første mål er å komme ned i 89 kg (5 kg ned). Jeg har skrevet i dagboken her hver dag denne uken (fra tirsdag), og ser at jeg ligger på mellom 2200-1950 kcal. Da stresser jeg ikke med maten, men prøver å ligge unna de verste fellene. Jeg ammer fortsatt mye, så vil prøve på meny 1900 en stund og se om jeg går ned. Hvis ikke, får jeg prøve på 1600.

Jeg skal forsøke å ikke sette så mange delmål enda. Jeg skal sakte men sikkert ta ett og ett mål. Først 89 kg.

 

Jeg vil veldig gjerne ha flere barn, men da må jeg kvitte meg med noen kilo. Jeg hadde et problemfritt svangerskap nå sist, og det tror jeg var pga at jeg var i god form når jeg ble gravid. Det hadde også en del å si at jeg ikke var så tung (selv om jeg i følge BMI-kalkulatoren en overvektig). Jeg hadde så høy BMI at jeg måtte ta glukosebelastningstest i forbindelse med graviditeten...

 

Jeg tenker å skrive på denne tråden så ofte jeg får tid. Dette mest for meg selv. Håper det kan motivere meg at jeg må skrive inn vektrapporteringen min her hver uke. Da blir rapporten "offentlig". Jeg håper jeg klarer dette "alene", siden det er litt for langt til nærmeste kurs her..

 

Tenker å ha veiedag mandag (da kan jeg ikke skeie ut søndagen). Håper noen ser innom tråden min innimellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar
Gjest bollemajen

Da var veiingen unnagjort og jeg kunne konstatere at vekten er den samme.. 94,1 kg. Jeg har altså ikke gått ned noe som helst. Her må jeg begynne og presse ned antall kalorier (1900) og ikke ligge så langt over som jeg har gjort..

 

Målet for denne uken er minst en trilletur for dag. I tillegg skal jeg gå meg en tur på kvelden eller sykle. Jeg skal få minimum 7 trimpoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske ny her (denne gangen), har vært litt sånn av og på i lengre tid, men NÅ er det definitivt satt sluttstrek for jo-jo slankingen min, nå skal jeg ned 22 kg, og jeg startet også på mandag. dvs. jeg har meldt meg på et internettkurs (Roede maxi) og det tenker jeg å fortsette med til målet er nådd. Jeg har veie /rapporteringsdag på onsdager, og ut fra det jeg leser her på sidene har folk like bra resultater på nettkursene.

Jeg kan titte innom p tråden din og se hvordn det går, så kan jeg skrive litt om min vektnedgang (forhåpentligvis). Lykke til :D

 

Hilsen Ruske-snella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei, bollemaja!

Ser at du er ammende, og da er det spesielt viktig at du ikke spiser for lite! En/vi går ikke ned i vekt dersom vi/en spiser for lite og setter kroppen på sparebluss. Samt ta hensyn til fysisk aktivitet og de kcal.du da brenner ekstra.

 

Jeg spiser selv for lite dersom jeg har det for travelt osv., og ser tydelig vilke feil jeg gjør da. (Er ikke ammenede, bare alt for tung:-)).

Tror noe av det viktigste du kan gjøre for å komme i mål er å spise ofte nok, og å drikke nok - minst to liter vann per dag. Og det er også lurt å ikke veie seg for ofte, iflg.kurslederne. (Men det meste at dette vet du sikkert allerede når du har gjort dette tidligere.) Og tenk på det som kostholdomlegging med delmål og ikke "slanking".

 

Ser du har fine planer om trim, og det vil helt sikkert gjøre susen og stramme bra opp:-).

Dersom du - og Ruske-snella - føler for å ha selskap i en eksisterende tråd, er du hjertelig velkommen inn på "ned mellom 20-30" og "puppola" sin tråd. (Hun forsvant etter bare ett innlegg, men vi andre fortsetter tråden:-)).

Ikke så veldig mye aktivitet der nå midt på sommeren, men de fleste kommer helt sikkert sterkere tilbake litt etterhvert.

 

Ønsker deg lykke til med kostholdomleggingen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Så bra at noen kikker innom tråden min, Ruske-snella og Sundshine :) Jeg har ikke vært så veldig flink siste dagene.. Blir litt for lenge mellom måltidene, og spiser litt for mye, men jeg har kuttet litt ned på drikke. Juice, melk, det blir en del kalorier det også.

Jeg sliter med å drikke nok vann, sjøl om jeg vet at det fungerer. Nå håper jeg på at gubben får makrell, så vi kan ha skikkelig sommer-middag i heimen :) NAM!

 

Jeg har nå investert i en ordentlig tjukk gym-matte til småen og meg, så nå skal magemusklene til pers. Trenger litt motivasjon hva knipeøvelser angår.. Det er ikke like spennende øvelser ;P

 

Der hadde jeg helt i meg 7 dl vann, gitt. Mens jeg skreiv dette :D

 

God sommer til alle som er innom tråden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen
Jeg er også ganske ny her (denne gangen)' date=' har vært litt sånn av og på i lengre tid, men NÅ er det definitivt satt sluttstrek for jo-jo slankingen min, nå skal jeg ned 22 kg, og jeg startet også på mandag. dvs. jeg har meldt meg på et internettkurs (Roede maxi) og det tenker jeg å fortsette med til målet er nådd. Jeg har veie /rapporteringsdag på onsdager, og ut fra det jeg leser her på sidene har folk like bra resultater på nettkursene.

Jeg kan titte innom p tråden din og se hvordn det går, så kan jeg skrive litt om min vektnedgang (forhåpentligvis). Lykke til :D

 

Hilsen Ruske-snella[/quote']

 

Ser at du har meldt deg på internettkurs. Jeg har bare gått sånne face-to-face-kurs før. Hvordan fungerer det maxi-kurset? Det er nok noe sånt jeg burde meldt meg på også. Har du en kursleder?

 

Mvh Bollemajen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Ja, så var tiden inne for å sulle seg på vekten.. Snikveiing torsdag antydet 93,5, men idag stod vekten stille på 94 blank.

Jeg har ikke fått trimmet så mye siste dagene, er nok der forklaringen ligger. Merker at jeg ikke er 100% inne på kostholdsomleggingen enda. Tar det litt gradvis.

Jeg har spist de rugbrødene til inger, men synes ikke de har hatt noen effekt. Er ikke helt sikker på hva jeg forventet av de heller :D Spiser opp resten jeg har i fryseren, og så er det slutt på de.. Lager heller normale brød som ikke veier det samme som en murstein!

 

Idag blir det mager fiskemiddag (saltet brosme) med potet til. Nam! Det er drittvær her idag, så det spørs om trimsykkelen må til pers! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Idag har jeg faktisk vært veldig flink. Børstet støvet at pulsklokka, og gikk en tur med barnevogna og min 9,5 kg tunge sønn oppi. Det ble svetting og 330 kcal forbrent :) Veldig fornøyd med meg selv. Jeg merker at de siste dagene med intens regnvær har tatt på motivasjonen. Jeg må få ræva i gir og hive meg på trimsykkelen. Den står jo bare og venter på meg. Men idag var det fint vær, og da fikk jeg rumpa opp av sofaen og ut på tur. Jeg fikk til og med 10 minutter styrketrening på matta! My God, måtte det bare fortsette! :D

 

Jeg fant i går ut at puppene mine veier tilsammen 2 kg, nå når jeg ammer. GOSH! De er ikke små fra før av, men nå føles de blytunge. Jeg har ikke veid de altså.. Hehe.. Bare leste litt på nettet..

Kroppen min har forandret seg etter jeg gikk gravid. Jeg veier mye, ja, men føler liksom at alt er på puppene, magen, rumpa. Har aldri hatt så tynne armer og armledd. Hva kommer det av?? Hmm...

 

Jeg har ganske mye slapp hud (med fett under.. haha!) på magen. Lurer på om dette må trenes bort (fettet må selvsagt trenes/slankes bort), eller om huden strammer seg opp av seg selv? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Jeg skal herved skrive opp mine delmål. Deretter må jeg finne på noen belønninger når jeg kommer meg dit.... Setter dato for neste mål når jeg kommer meg dit.

 

Startvekt: 94 kg, Høyde: 171 cm. BMI: 32,1.

 

Delmål 1: 89 kg. BMI: 30,4 (Fedme). Innen: 30. 08. 2010.

Delmål 2: 84 kg. BMI: 28,7 (Overvekt)

Delmål 3: 79 kg. BMI: 27,0 (Overvekt)

Delmål 4: 74 kg. BMI: 25,3 (Lett overvekt)

 

De to siste delmålene var litt "skumle" å skrive. Jeg har aldri slanket meg lengre ned enn til 83 kg tidligere. Sist jeg veide under 79 kg var nok da jeg var 17 år! Da så jeg slank ut, men inni mitt rare hode, var jeg tykk (eller tykkere enn de jeg sammenlignet meg med). Kroppen min er ikke den samme som da jeg var 17, og det må jeg kanskje bare innse med en gang! I april 2009 veide jeg 83,5 kg. Det føltes godt, og jeg fikk mye kommentarer på at jeg så flott ut. Jeg vil dit igjen.

Jeg må bare finne ut hva jeg skal gjøre for å komme meg dit igjen, holde meg der, og stabilisere vekten. Jeg klarer gang på gang å gå ned 10 kg, og så stopper det opp. Jeg vet hvorfor. Jeg slapper av, begynner å spise "litt godteri, for det kan jo ikke skade". Kanskje jeg skal nyte det litt og prøve å slappe av uten å trykke i meg usunne ting, når jeg kommer til delmål 2? Prøve å få kroppen til å like seg der en stund, før jeg skal "slanke meg videre".

 

Dette ble mye fundering... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NyttÅrNyeMuligheter

det er fint å sette seg mål :D håper du når de innenfor den tiden du har satt-og om du nå ikke kommer heelt dit.. vær stolt av det du har klart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

theaelise: Ja, det er noe med det.. Å være fornøyd med det man har oppnådd :)

Her skinner solen i kveld! Deilig! Men det er ikke varmt ute... Brr.. Bare 14 grader, men kan ikke klage. Det er soool!

 

Nå skal jeg snart planlegge hva jeg skal spise til kvelds. Har bare spist 1350 kcal i dag (følger 1900 kcal-meny pga amminga). Lurer på å lage med havregrøt med kli med en liten klatt lett eplesyltetøy, kanel og rosiner. Og så noe mer etterpå.. Hmmmm.. Jeg har vært ganske sulten idag.. Merker at jeg har slurvet litt med maten tidligere om dagene.. Har gått og småspist hele dagen, men nå er det slutt, SLUTT! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Dagen endte på 1750 kcal. 150 kcal under målet.

Lagde meg kosemåltid av 1/2 eple uten skall og en nektarin i biter med vaniljekesam på toppen. Yummy! Neste gang skal jeg kun ha eple med litt kanel på toppen. Det er nok kjempegodt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Snikveide meg idag tidlig, og da veide jeg 93,1 kg :) Nå må jeg bare følge på og fortsette slik som i går. Satser på å få gått en del tur i helgen i fineveret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Søndagen kom opp i 2200 kcal :D Huff!

Endte opp på 5,7 trimpoeng i går, og det er jeg fornøyd med. 12,5 poeng på hele uka! Klarte å trakke over da jeg var på en liten fjelltur i går, og det verket hele natten.. Håper det går fort over..

Vekten viste 94 kg idag også. Veier på nytt i morgen. Jeg har ikke fått drukket nok vann i helgen. Må skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Dagen endte på 1870 kcal. Er ganske fornøyd med det :) Har ikke fått trimmet noe, bortsett fra å løfte/bære sønnen min rundt. Hehe.. Kjenner at armene mine er mye sterkere enn da jeg gikk gravid.

 

Jeg tråkket over i går da jeg gikk tur, og nå er ankelen skikkelig hoven. Har ikke så vondt lenger, så satser på at det skal gå fort over. Derfor har jeg ikke hatt noen trimpoeng idag..

 

Leiter hardt etter motivasjonen min nå. Var inne og såg på Alli-pillen idag. Noen som har prøvd den og har erfaring med hvordan den virket? Jeg kan uansett ikke bruke den mens jeg ammer, men seinere kanskje??

 

Skal veie meg på nytt i morgen tidlig hvis jeg husker på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Har vært konstant sulten og godtesyk det meste av dagen.. Da jeg hadde spist middag fikk jeg akutt lyst på non-stop, mitt favorittsnop. Jeg brukte å ha en pose stående på kjøla, og så stakk jeg innom der og tok en neve eller to jevnt og trutt. For en uvane! Det kunne på de verste dagene gå med en hel pose på en dag!! Lion ble jeg også hekta på. Det gikk også ned en sånn i tillegg til non stop på en dag. Det er egentlig utrolig at jeg ikke gikk opp mer enn jeg har gjort i denne tiden!

 

Nå har jeg ingen non stop i hus, vi har riktignok en lion, en japp, to store blandingsposer med nidar smågodt og en åpnet pose med sjokkis. Utrolig nok har jeg klart å holde meg borte. I am shocked! Samboeren min spiser veldig lite godteri og klarer å stoppe når han bare har spist litt.

Men dagen idag har vært en prøvelse. Jeg klarte da å trykke i meg tre små hjemmelagede kanelsnurrer som jeg hadde i frysern. Jaja.. 350 kcal der. Hadde jeg bare spist to!! Nå er jeg komt opp i 2100 kcal for dagen.

 

Jeg har vært ute i hele dag og jobbet, så jeg har jo forbrent noen kcal. Kanskje det er derfor jeg har vært så sulten?

 

Etter at jeg prøvde å legge om kostholdet og spise sunnere måltider og oftere, virker det som jeg blir mer og mer sulten. Jeg kunne tidligere gå 5-6 timer mellom frokost og middag og middag til kvelds, uten å reagere på sult. Nå merker jeg sulten etter 2 timer. Håper dette er et tegn på at forbrenningen har øket :) Er skikkelig dårlig til å drikke vann om dagen. Klarer å supe i meg en flaske (7 dl) sånn i ni-tiden, og da blir jeg jo mega-tissetrengt om natten! Haha.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Jeg har gått lang tur på skogsvei med mamma i kveld og det gav 3,8 trimpoeng! :D

Lagde meg en smoothie før idag av jordbær, banan og vaniljeyoghurt og den mettet veldig! Samtidig som den var søt og god :D Jeg har fortsatt mange kalorier igjen idag, men jeg har jo spist rikelig tidligere i uka, så det tar jeg ikke så tungt! Håper å få se 92-tallet denne uka :)

 

Etter en rimelig laber dag på motivasjonsfronten i går, er motivasjonen nå på topp! Måtte det bare vare!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Redigerer denne hver uke.

 

Startvekt 05.07.: 94,0 kg

 

12.juli: 94,1 (+0,1) TP: 9,0

19.juli: 94,0 (-0,1) TP: 2,6

26.juli: 93,6 (-0,4) TP: 12,5.

02.aug.: 92,4 (-1,2) TP: 15,8 (3,4 kg til 89 kg)

09.aug.:

16.aug.:

23.aug.:

30.aug.:

 

Delmål 1: 89 kg innen 30.aug 2010!!

 

Delmål 2: 84 kg

Delmål 3: 79 kg

Delmål 4: 74 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Hadde en aldri så liten sprekk i går: to sjokoladedonuts og en gigant (stor is med sjokolade, jordbær... NAM!). Kom opp i "bare" 2050 kcal tross sprekken.

 

Spiste kyllingsalat til kvelds, og det er jo ikke all verden med kcal :) Fikk ikke trent noe i går. Har fått trent litt innendørs idag. Været er ikke på topp her idag. Satser på å gå meg en tur senere. Det skal bli en flott dag! :)

 

Målet til mandag er å ha gått ned 0,7 kg. Da ser jeg 92-tallet :D Kom igjen, dette klarer jeg! Har gått til innkjøp av havregrøt med eple og kanel, den ser så god ut. Kanskje jeg skal teste den til kvelds?

 

Kvelds er det måltidet på dagen jeg sprenger budsjettet mitt på.. Det er så koselig å lage noe godt sammen til kveldsmat (jeg og sambo), men da går jo kostholdet til hel..... Så jeg må bare skjerpe meg, stå i mot fristelsene! For hva er vel vitsen med å vere kjempeflink på dagen med frokost, middag og alt, og så rote det bort på en mega-kvelds... Nei, jeg må ta meg sammen. Lørdagskvelden riktignok, da skal det vere lov å bruke noen ekstra kcal på pizza eller lasagne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Gikk tur i regnet og sanket 2,3 TP :) Så fornøyd med meg sjøl. Lillegutt tok seg en liten lur mens regndråpene trommet på vognen og jeg svettet som en gal. Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Da har jeg syklet 10km på trimsykkel mens jeg så på The Doctors på FEM :D Hehe.. Det går så mye fortere da...

 

Merker at det er lenge siden kroppen og rumpa har sittet på en sykkel. Etter 4 km kjentes det ut som rumpa mi løsnet fra beina! Svettet som en gris, gjorde jeg også! Jaja.. Forbrente 330 kcal, og det er jo noe. Stolt over at jeg fikk rikket ræva mi opp på sykkelen. Det var på høy tid!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

I morgen er det veiedag. Gledegruer meg litt til det. Har sett hele uka at vekta er på vei ned.. Jeg drakk altfor lite vann i går, og det merker jeg idag. Er tørst og vekta viste ikke noe nedgang, selv om jeg var flink med mat og aktivitet i går.. Så her er det tre ting som ska skje idag:

 

1. Drikke ca 3 liter vann (drukket 1 l til nå)

2. Minimum 10 km på trimsykkelen (ca 1,5 TP)

3. Gå trilletur (ca 400 kcal) eller skogstur (ca 2,5-3 TP).

 

TP-mål for idag: minimum 4 TP

TP-mål for uka: 15,8 TP (kl 12.20 har jeg 13,8)

 

Været bestemmer om det blir trilletur og/eller skogstur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemajen

Dagen endte på 1839 kcal og totalt for uka fikk jeg 15,8 trimpoeng! Yeah! :D

Jeg har bare drukket to liter til nå, så det blir nok ikke mer enn 2,5 liter idag, men det får være bra, det! Er litt usikker på hvor mange kcal jeg skal ligge på. Resultatet i morgen får veilede. Denne uken har jeg ligget 50-100 under 1900, og to dager 100 over.

 

Jeg har nå bestilt meg TANITA badevekt (med fettsammensetning og diverse fixfaxerier på). Litt spent på om den fungerer.. Er litt usikker på hvordan jeg skal sjekke om den fungerer.. Høhø.. Kostet nesten tusenlappen på XXL. Skal komme tilbake med kommentarer på hvordan ut-testingen gikk! :D

 

I morgen er det veiedag! Det laveste jeg har sett på vekta denne uka er 93,3 kg, så den helt store nedgangen forventer jeg ikke... Men ned er ned!! Jeg ammer mye mindre nå (1-2 gg per dag) og det kan virke som kiloene slipper lettere nå. Er det mulig??

 

Som kveldsmat testet jeg ut Havregrøt med eple og kanel. Ble ganske mange kcal (brukte skummet melk). Advarer folk mot å stikke fingrene oppi slik mikrovarm grøt.. Hehe.. Jeg fikk en aldri så liten brannskade på tommelen! Grøten var god, men neste gang skal jeg prøve med vann, selv om jeg er litt skeptisk til havregrøt lagd på vann...

 

Neste uke skal målet være å opprettholde fokuset, unngå søtt og spise fornuftige måltider :) Ja, for det SKAL jeg klare! Motivasjon, here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...