Gå til innhold

gravid og ca 40 kg overvekt


Gjest matti06

Anbefalte innlegg

Føler bare for å lette litt på tankene. Jeg er 39 år gammel og gravid. Jeg har termin i midte av april 2011. Jeg er veldig overvektig og har vært det +- hele livet, så hadde fått invilget slankeoperasjon i April 2011 som nå må utsettes. Så ble jeg altså gravid og må prøve å ikke legge på meg så veldig mye under svangerskapet.

Men så opplever jeg nå at jeg må spise hver 2. time for å ikke bli kvalm, og på ettermiddag/kvelden når jeg normalt går tur en times tid, så er jeg nå så sliten og svimmel at det kun er senga som lokker.

Leser om dere andre som går ned i vekt og er lykkelig gravide og trener osv... føler ikke jeg er i den kategorien... Kanskje noen andre her inne også er mer i min kategori?

Noen forslag til hvordan jeg skal komme gjennom dette uten å legge på meg 30 kg??? Jeg legger på meg av vanlig mat, vi snakker ikke om å spise godteri, chips osv... Jeg spiser heller ikke store mengder av noe, ligger normalt på et kaloriinntak mellom 1600 - 1800 pr dag... Men kan lett legge på meg opp til 6 kg på en mnd om jeg ikke går tur ca hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; gratulerer så mye med graviditeten :( Spennende tider du har foran deg!

 

Jeg ville rådet deg til å melde deg på et Grete Roede gravid-kurs. Der kan du få verdifull oppfølging gjennom hele graviditeten.

Ettersom du er 40 kg overvektig er det viktig at du ikke går for mye opp i vekt under svangerskapet. Anbefalt vektøkning for deg er max 6 kilo, men det er heller ikke skadelig for hverken deg eller fosteret å stå stille ( som faktisk betyr at du går ned....) eller gå noen kilo ned i svangerskapet. Snarere tvert imot. Du vet helt sikkert at stor overvekt øker farene for komplikasjoner, både under svangerskapet og selve fødselen. Derfor er det viktig at du forsøker å holde fokus på kostholdet ditt disse månedene. Kutt ned på sukkerinntaket. Spis ofte, men lite. Nøyaktig utregning av meny finner du her eller så får du hjelp til det hvis du begynner på kurs.

Gå en tur hver dag, selv om sofaen frister mer.....gå i trapper i stedet for heis, gå av bussen et stoppested før osv, osv. All aktivitet hjelper.

 

Ønsker deg all mulig lykke til med svangerskapet :)

 

Hilsen fra soleia ( forumets jordmor :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:)

 

Sukkerinntaket er allerede lavt, og det å gå tur når man er dårlig er ikke så enkelt som det høres ut til. Jeg klarer å gå tur tidlig på dagen i helgene når jeg ikke er på jobb, for på dagtid er formen som regel helt grei. I ukene sitter jeg på forelesninger hele dagen, så da får jeg ikke utnyttet dagene til turgåing. Siden jeg er student og lever på studielån/stipend og en bitteliten deltidsstilling, så er GR-kurs for dyrt for meg. Jeg kunne derfor ønske meg noen mer konkrete forslag på mat som ikke krever så mye forarbeid og holder sulten borte en stund. Jeg er flink å spise frukt og grønnsaker i steden for godterier osv... men det har jeg egentlig vært lenge før jeg ble gravid. I mitt forrige svangerskap var jeg 6 kg tyngre etter fødselen enn før jeg ble gravid, noe jeg syntes var akseptabelt når man tenker på hvor lett jeg legger på meg. Men dette er 12 år siden, så kroppen min har nok forandret seg (til det verre) siden den tid.

 

Selv om jeg er overvektig, har jeg alltid vært aktiv, både med turgåing og ridning. Så formen min er heldigvis god på tross av kiloene... Jeg ser frem til å få slankeoperajon, så jeg faktisk kommer merkbart ned i vekt, i tillegg til å få enda bedre form :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matti06.

 

Det er ikke bare greit å være overvektig når man er gravid. Alle snakker om komplikasjonene som kan oppstå pga overvekten. Noe jeg selv var veldig klar over i mitt forrige/første svangerskap, og det hjalp ikke å få det gnudd i trynet på sykehuset på kontroller osv heller. I mitt første svangerskap var jeg veldig veldig overvektig, og graviditeten var ikke planlagt. Var egentlig veldig overrasket over at jeg kunne bli det med alle mine overflødige kilo. Tenkte med en gang at jeg måtte snu om livsstilen, men før jeg rakk å starte med det ble jeg skikkelig dårlig. Morgenkvalmen varte hele døgnet. Jeg spydde hver eneste dag fra uke 7 til uke 41. Så jeg gikk ikke opp. Veide 2kg mindre da jeg fødte, enn da jeg ble gravid. Og ila 10 dager etter fødselen, hadde det rent av 12kg til. Så jeg gikk ned en god del. Men til tross for formen min, og at jeg ikke fikk i meg mye næring, så var sønnen vår 3790g og 52cm da han kom 9 dager på overtid! Så han fikk det han skulle uansett. Derfor anbefaler jeg deg, om du ikke har råd til kurs, å ta kontakt med fastlegen din. Jeg har hatt god hjelp av min fastlege. Jeg hadde heller ikke råd til kurs da jeg før jul i fjor bare måtte ta tak i livsstilen min. Men jeg har en fantastisk fastlege som har hjulpet meg med alt. Jeg fører maten her inne på GR, og er til legen på veiing og måling annenhver uke. Var der hver uke i begynnelsen. Uten han hadde jeg ikke klart å gå ned til nå 30kg siden før jul.

 

Jeg fant ut for 1,5uke siden at jeg er gravid igjen, termin 9.mai foreløpig :) Planlagt denne gangen da. Men jeg har fremdeles altfor mange kilo på kroppen. Er selvfølgelig blitt dårlig denne gangen også, men skal prøve å spise sunt de gangene jeg makter mat. Skal også fortsette til legen annenhver uke, for å følge med vekten og få blåst ut litt frustrasjon o.l :(

Jeg får heller ikke trimmet noe særlig nå, for kvalmen blir enda værre når pulsen stiger, men er heldigvis i god form fra før denne gangen!

 

Det høres ut som du allerede har mange gode rutiner innarbeidet. Og det er vel ikke slanking som er greia nå da, men man kan absolutt gjøre en del som en slags "damage controll".

 

Det jeg har overlevd på disse månedene, som er enkelt og raskt er mange ting.

Feks:

- grove knekkebrød. Bake selv eller wasa sport og wasa sport pluss. Holder deg mett lenge. Eller ingers rugbrød.

- magre påleggstyper som skinke, kylling og kalkun pålegg, magerost på tube, hamburgerrygg, lettost osv.

- yoplait dobbel 0% yoghurt. Jordbær, bringebær og vanlije er 3 veldig gode smaker.

- lage wrap å ha med til lunsj. Fyll med masse god salat/grønnsaker, og kyllingfilet, laks, skinke eller hva du måtte ønske. Min favoritt er tacokylling :) Da kan du bare lage alt kvelden før. Pakke den i folie, og vips så har du en god luns eller liten middag.

- Kutt opp gulrøtter, sukkererter, fukt osv og ta med som snack/mellommåltid hvor en du måtte dra.

- wasa sandwich er supert og ha i vesken når man er på farten.

Prøv å ha lite salt i kostholdet, så slipper du å samle mer væske en nødvendig.

 

Kanskje du kan gå en tur når du skal til undervisningen? Bare en halvtime hver dag i moderat tempo er mye bedre enn ingenting!

Dette er noen av tipsene mine hvertfall.

Håpe du finner noe som kan hjelpe deg.

 

Jeg håpe du holder deg her inne, så jeg kan følge deg :)

 

Lykke til!!

 

Hilsen Turtles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg faller på mange måter i samme kategori som deg. Er mye overvektig (30 kg) og "nygravert". Har gått ned 6,5 kg siste 10 uker men ser med skrekk på når bekkenløsningen melder sin ankomst og trøttheten setter inn for fullt.

 

Hvis du vil kan vi jo motivere hverandre. Selv små gåturer kan gjøre stor forskjell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Vi har ein del tilfelles ser eg..

Eg har 35kg for mykje på kroppen og har hatt ein plan om å

gå ned dei kiloa før eg skulle bli gravid igjenn (nr2).. Første mann er

2 1/2år å eg la på meg 25kg første svangerskap, eg har absolutt alle kg

på kroppen enda :0(

denne gangen har eg erfaring fra sist å veit kor vanskelig de er å gå ned

i vekt når den først har komt på:0( eg spiste absolutt alt eg ville ha..

Fekk både bekken løysning å halsbrann i veke 30, so da henta eg ikkje posten eingong! :0(

amming hjalp meg ingen ting å gå ned i vekt... Men no har eg

kjent på kroppen korleis det er å vere overvektig å 24år, det er ikkje

noko å spøke me!! :0/

 

Måla mine for dette svangerskapet er å ikkje legge på meg noko..

Prøve å holde 113kg (eller under de)

Eg er 175cm høg og 113kg..

Det blir tøft for meg å klare det på egen hånd so eg treng støtte, tips,

ideer å motivasjon..

Begynte på eit GR standard kurs sist veke(før eg viste eg var gravid)..

Kan eg fortsette på det kurset? Mange som sier det er skadeli for

barnet at mor slanker seg i svangerskapet...

 

-Iselin-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild29

Hei!

Jeg er ei dame på 29 som nylig hr blitt gravid - går inn i 8. uke i dag :) Er veldig glad for graviditeten og gleder meg veldig til neste sommer :) Har en gutt fra før på 3,5 år - og har ikke klart å ta av det jeg la på meg i forrige graviditet. Jeg er veldig redd for å legge på meg like mye nå, for da tror jeg gaviditeten blir tung. Må nok innse at jeg er 30 kg for tung som det er nå.

 

Så da er jeg i gang! Har gått GR kurs tidligere - så vet veldig godt hva som skal til og hva det går ut på. Spiser fornuftig og grovt :) Har samtidig kjøpt mnd-kort i basseng og tenker det er en fin treningsform i vinter - i tillegg til å gå da selvfølgelig :)

 

Har lest innleggene her og finner masse motivasjon i å se andre som er i gang - det er nok lettere å dra lasset når man føler man er flere!

 

Lykke til alle sammen, håper vi kan dele litt frustrasjon og glede her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Godt å se at jeg ikke er alene om overvekt i svangerskapet; er gravid i uke 22 og hadde allerede ved starten av graviditeten ihvertfall 8-10 kg for mye, har til nå gått opp 10 kg til (sukk), prøver å begrense skadene ved å nå starte på Roede gravid/ammende-kurs. Sliter bare litt med motivasjonen, dessuten gjorde komplikasjoner med forrige/første svangerskap at jeg må være litt mer i ro denne gangen; dvs det blir mindre trening, håper vi kan hjelpe hverandre :-)

 

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette ser ut som tråden for meg. Får jeg slå følge med dere?

 

Jeg er også alt for overvektig og har alltid vært det. Forholdet mitt til mat er at jeg vet hva som må gjøres, men sliter med å gjennomføre det. Trening er omtrent det samme. Jeg vet hva som skal til, men er flink bare i perioder før jeg dabber av, som oftest i takt med årstidene siden jeg ikke trives på helsestudio og fort mister motivasjonen når stormen hyler og regnet kommer vannrett...

 

Jeg har ei jente på 21 mnd., er høygravid med mitt andre barn, og pepper meg opp til skikkelig kamp mot kiloene etter fødsel som etter planen er om et par uker. I begynnelsen av denne graviditeten tok jeg et nettkurs for gravide, og fikk dermed en god start, men nå på slutten sitter jeg her likevel med 9 graviditetskilo på toppen av de kiloene jeg hadde for mye fra før.

 

Jeg er 31 år, 177cm høy og veier nå (i uke 38) 112,5 kilo. Målet mitt er å nå trivselsvekta som jeg tror vil ligge på rundt 85 kilo, og det skal jeg gjøre sakte men sikkert nå etter at lillebror har kommet til verden. Jeg vet at jeg kommer til å trenge drahjelp, og håper at jeg kan få gjøre jobben sammen med dere. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...