Gå til innhold

Termin april 2011


HappyLife

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid, straks 15 uker på vei. Til nå har jeg lagt på meg 1,5 kg. Jeg ønsker moderat vektoppgang gjennom dette svangerskapet, som er mitt 3. Det har gått fint begge de to foregående svangerskapene, har lagt på meg 13-14 kg, og kommet meg fint ned igjen i vekt i etterkant... (men IKKE uten innsats!!)Denne gangen har jeg en ekstra utfordring i og med at jeg har komplikasjoner som gjør at jeg ikke kan trene. Jeg håper ting vil bedre seg utover i svangerskapet og at jeg kan begynne å ta meg noen trimturer med rask gange etterhvert. Jeg kommer til å legge inn vekt her hver tirsdag. Vil prøve å legge meg på en sunn linje, og holde nede inntaket av søtsaker. Ikke lett dette her... :) Dersom det finnes et par - tre andre som også har termin i april og vil slå følge, er dere hjertelig velkomne til det:) Kanskje kan vi hjelpe hverandre til å fokusere på sunne vaner også i graviditeten? Neste gang jeg legger inn vekt, blir tirsdag, 19. oktober.

 

Startvekt: 62 kg ( Er 1,70 m høy)

Vekt etter 15 uker: 63,5 kg ( +1,5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei! Ollebollemamma, beklager så mye at jeg ikke har ønsket deg velkommen eller gitt respons. Nå ser jeg at du er inne på et annet forum og forstår godt om du ønsker å vere der. Men du er hjertelig velkommen til å stikke innom her også en gang i blant. Eller kanskje er det jeg som må skifte forum, ikke akkurat så mange besøkende her.. hehe... ;)

 

Nå er jeg klar for å være mer aktiv inn på her. Jeg har hatt en tøff start på svangerskapet. Som jeg skrev i første innlegg, var det komplikasjoner som gjorde at jeg ikke kunne trene og jeg var i det hele tatt veldig usikker på hvordan ting kom til å gå. Nå er jeg straks halvveis, og ting har blitt mye bedre. Jeg kan ta meg små rusleturer og graviditeten har så og si normalisert seg:)

 

Jeg har slitt med motivasjon i forhold til å holde meg unna søtsaker. Når jeg føler jeg ikke kan trene og magen bare vokser og vokser, så er det lett å tenke at det går bare én vei med vekta uansett.. Så jeg har ikke klart å holde meg til kun snop på lørdagene, slik jeg vanligvis gjør. Trassig at det skal være så vanskelig nå som jeg virkelig har grunn til å leve sunt!! Men bortsett fra snoperiet, så syns jeg faktisk jeg klarer å holde et sunt kosthold.

 

Vekta viser 65,3 og jeg er 19 uker på vei.

Siden jeg har "ukeskift" på torsdager, så går jeg over til å legge inn vekta hver torsdag. Jeg vil iallfall prøve å få gjort det hver uke. Og jeg håper jeg skal klare å spise fornuftige mengder og slippe å gå opp unødig.

 

Målet mitt for kommende uke er å holde meg unna søtsaker bortsett fra lørdag + en liten kos onsdag kveld. Tror ikke jeg klarer å holde meg bare til lørdagsgodt, så MÅ bare ha en liten kos å se frem til på onsdager også. Men det skal bare være en liten "rasjon";) I ukerapporten på torsdag skal jeg legge inn hva jeg spiser når det gjelder godteri lørdag og onsdag. Jeg bare MÅ vere streng med meg selv og prøve om dette kan hjelpe meg.

 

Startvekt: 62 kg ( Er 1,70 m høy)

Vekt etter 15 uker: 63,5 kg ( +1,5)

Vekt etter 19 uker: 65,3 kg (+ 3,3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 65,5 kg (+3,5)

Der fungerer fint m litt utskeielser lørdag og onsdager. Lørdag: 6 ruter sjokolade og 35gram potetgull. Onsdag: 5 stk smågodt og en new energy. Ellers normalt kosthold, men merker fristelser fra butikkhyllene og på jobb: pepperkaker, kakemenn osv. Prøver å holde meg til måtehold her,men ikke lett. Er halvveis i svangerskapet,det føles fantastisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thewaterlily

Jeg har også termin i april og syns du har vært kjempeflink!

Jeg har ikke vært flink til å passe vekta, og fikk helt sjokk hos legen i dag: Jeg har gått opp 10 kg ALLEREDE!

 

Jeg har ikke hatt tid til å trene de siste månedene, før så trente jeg nesten hver dag. I tillegg er det eksamenstid og stress, så jeg har ikke vært flink til å følge opp verken trening eller kosthold.. Men nå må det bli andre boller! (eller helst ikke boller, kanskje;))

 

Jeg er gjerne med på å passe vekta sammen i ukene som kommer! (Vi er halvveis, hurra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Aller først, velkommen til deg, "thewaterlily"! Gøy at du også har termin i april og har lyst til å slå følge inn på her. Håper det går bra nån som du er inne i eksamenstider. Forstår at du mangler tid både til å tenke på trening og kosthold da... Det blir fort at man trenger noen "raske karbohydrater" innimellom all lesinga...;) Men som du skreiv, du fikk litt sjokk da du var hos legen og har lyst til å prøve å passe vekta mer. Så får vi gå på med friskt mot!:D Håper vi kan være til hjelp for hverandre.

 

Jeg bruker å legge inn vekt torsdager, det er da jeg skifter uke.

Nå er jeg 21 uker på vei og veier 66,4 kg. Det er nesten 1 kg opp på en uke. Huff, jeg syns det var mye! Men det skyldes muligens en hotellweekend forrige helg. Det ble altfor masse god mat - og søtsaker... Så den helga klarte jeg ikke å begrense meg til bare lørdag ang snop. Sukk. Men denne uka har det gått litt bedre, har prøvd å begrense litt på inntaket av mat, har funnet ut at jeg dytter i meg altfor mye, mer enn jeg trenger. De sier jo at man bare trenger en skive, en frukt og et glass melk ekstra i forhold til ellers når man er gravid. Så her har jeg en vei å gå... Denne uka har jeg klart meg uten de store utskeielser. Men jeg gir meg selv lov til litt kos på onsdager, og denne onsdagen ble det en Hobby sjokolade. Ellers sliter jeg fortsatt med pepperkaker i butikken, det er SÅ fristende å kjøpe og spise.... Har sikkert trykt i meg 10 stykker bare i ettermiddag. HUFF! Det burde vært i samme kategori som søtsaker, jeg vurderer om jeg må innføre et forbud eller i alle tilfeller en begrensing. Jeg klarer ikke styre meg uten, tror jeg. Huff...

 

Så fra nå av tenker jeg at dersom jeg spiser julekaker / pepperkaker, noterer jeg antall og må rapportere dette sammen med hva jeg tar inn av snop. Så får vi se om dette er gjennomførbart.

 

OK! Nå må jeg finne senga her. GOD HELG til deg:)

 

Startvekt: 62 kg

Vekt etter 15 uker: 63,5 kg ( +1,5)

Vekt etter 19 uker: 65,3 kg (+ 3,3)

Vekt etter 20 uker: 65,5 (+3,5)

Vekt etter 21 uker: 66,4 (+4,4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vekt: 67,0 kg, + 0,6 på to siste uker, + 5,0 kg totalt.

Sier meg fornøyd med at jeg har klart å bremse litt vektøkningen siden sist rapport,da det var 1 kg opp på en uke... Har klart meg noenlunde mtp fornuftig kosthold og begrensing av julekaker og kos. I dag er unntaket,har vært i bursdag og klarte ikke avstå fra snop:( fra i morgen er det full skjerpings!! Snop er fremdeles kun tillatt lørdager + en liten kos onsdager,og dette MÅ jeg prøve å holde på.. Spesielt i disse søte juletider...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vekt: 67,2 (+0,2 fra forrige uke,+ 5,2 fra sv.skapets start)

Jeg sliter!!! Det blir altfor mye julesøtt og altfor lite tid til trim..jeg MÅ prøve å skjerpe meg til jula kommer,men forstår ikke helt hvordan jeg skal greie det.. Det er vanskelig å spise sunt og balansert i disse søte juletider med fristelser over alt!!!!

Sånn sett kjempefornøyd m bare 0,2 kg opp,tror torsdag var en heldig veiedag...:)

Forresten - er det noen andre innom her?? Håper dere har en fin førjulstid:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, jeg er bare innom og leser litt for å finne motivasjon:)

 

syns dere er flinke jeg.. gikk selv opp 25 og 23 kg i svangerskapene mine..

minstemann er 5 mnd nå og i dag viste vekta 70,7kg, dvs har kun 700 gram før jeg er kvitt alle 23 svangerskapskiloene mine.

brukte rundt 2 år etter første sv.skap å komme meg ned alle 25 kg, så jeg er veldi fornøyd med å ha klart det så "fort" uten at det har gått utover melka :)

 

lykke til videre til dere med smått i magen <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Den har blitt litt lang,årets juleferie.. Men nå er jeg tilbake. Etter en desember m mye kos har jeg prøvd å stramme litt inn. D har ikke vært lett...:) Men kommer med følgende vektrapport:

28 uker: 69,9 kg (+ 7,2 kg fra sv.skapets start)

Synes kiloene har komt på i ekspressfart den siste tida,godt hjulpet av jula... Sukk.. Opp 2,7 kg på en mnd føles ikke bra,håper det jevner seg ut fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så flink du er!! Er kjempeimponert, jeg. Jeg er 19 uker og har gått opp 5,5 kg allerede. Her trengs det grep, så jeg begynner på kurs om en uke. Kjenner meg selv fra tidligere svangerskap (er mitt tredje), og vet at jeg trenger noen til å holde meg i ørene for å hindre tilsvarende vektøkning denne gangen. Har gått opp 20 kg begge gangene tidligere.... Men har gått ned igjen også, heldigvis!

 

Nå nærmer det seg jo termin for deg, jeg har i slutten av juni. Min rapport:

 

Startvekt: 60 kg

19 uker: 65,4 (+5,4 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at du kom innom her da! Og takk for oppmuntrende ord:) Jeg føler meg ikke spesielt flink, men det var hyggelig å lese at du synes det går bra.

 

Gratulerer med graviditeten, du er jo snart halvveis! SÅ spennende...:( Og 5,5 kg er jo ikke SÅ ille, det er jo bare 2 kg mer enn hva jeg hadde gått opp på samme tidspunkt. Så ikke fortvil! Mange går jo fort opp 10 kg før de er halvveis, kanskje mer også. Men forstår godt at du vil prøve å få minst mulig vektøkning denne gangen. Kiloene skal av etterpå, og det er jammen lurt å ha i bakhodet...

 

Sist svangerskap tror jeg jeg gikk opp ca 15 kg, det første svangerskapet gikk jeg opp 13-14. Så det var i grunnen ganske likt. Har hatt som mål å ikke gå opp mer enn 14-15 kg denne gangen. Så får vi se hvordan det går mot slutten her... Jeg er av den typen som ikke mister ET gram pga ammingen.. Det er ganske fortvilende. Rett etter fødsel er jeg som regel 8 - 10 kg i minus, uten å gjøre noe spesielt for det. Men deretter sitter kiloene bom fast, og de forsvinner kun dersom jeg spiser sunt og i riktige mengder + trimmer. Så jeg vet akkurat hva jeg har i vente. Ergo prøver jeg å gjøre vektoppgangen minst mulig, slik jeg forhåpentligvis har rundt 7-8 kg å jobbe meg nedover med.

 

Jeg har gått ett Grete Roedekurs i hele mitt liv, det var over internett våren 2003. Da gikk jeg ned fra 68 - 61 kg, og har klart å holde meg stabil der (borsett fra graviditetene) Målet er denne gangen også å komme ned på 61-tallet og forbli der (jeg er superfonøyd om jeg får 3 barn,og har ikke planer om flere;) Jeg går ikke på noe kurs nå, har heller ikke gjort det etter fødslene. Men har prøvet å holde meg innenfor rasjonene og anbefalingen til Grete Roede. Men det er en kamp, det skal vere sikkert og visst. Jeg ønsker deg lykke til nå som du skal starte på kurs og håper du vil få god hjelp til å holde fokus.

 

Det er kjempehyggelig om du blir med innpå her, men forstår også om du vil finne noen med felles termin med deg. Dette får vere helt opp til deg, du er iallfall hjertelig velkommen her! Litt morsomt siden vi har ganske likt utg.pkt for vekten før graviditet. (Jeg var 62 kg da jeg ble gravid, er 1,70 m høy )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Huff, har gått opp mye nå, i dag var vekten på 66,4 kg (+6,4 kg) og jeg er 20 uker...

 

Men nå har jeg begynt på kurs, så jeg håper det flater litt ut fremover! Jeg kan jo også trøste meg med at jeg av erfaring vet at jeg trenger en del ekstra under ammingen og går mye ned da selv om det blir en del cafebesøk også! :-) De to dagene jeg har gått på kurs har jeg vært flink! Mannen min tok meg med på en fin restaurant til lunsj i går, og jeg bestilte salat (med dressingen ved siden av) og overså det fantastiske kakebordet (eeeelsker kaker!!)! :-)

 

Føler meg mye mer fornøyd nå som jeg går på kurs. Jeg skal spise en del mat (1900 kcal), så jeg er ikke sulten - så langt alt bra!

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 uker: 71.3 kg, opp 9.3 kg

Jeg synes også at vekta øker.. For et par uker la jeg inn vekt,da hadde jeg gått opp under halvkiloet på to uker, nå er det rundt 1 kg på samme tidsrom. Jaja.. Babyen vokser og trives,jeg også!!

Dette blir kjapp rapport før jeg drar på jobb. Ønsker deg en fin helg, tussi 27!! kjekt at du er innom. Flott at du er fornøyd m å gå på kurs! Det viktigeste er jo ikke antall kilo opp,men at d faktisk er sunn mat man putter inn og som fører til voksten :o Du er bevisst på dette og da tror jeg dette skal gå veldig bra,selv om du synes du har økt mye. Men husk - du er halvveis:) Gratulerer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ny statusrapport etter en uke på kurs...

Startvekt: 60 kg

21 uker: 66,3 (+6,3 kg)

 

Jeg har altså gått ned bittelitt... magen vokser, så jeg må være fornøyd med det! Håper vekta står sånn passe stille noen uker så jeg ender på normal vektøkning! Men jeg synes de er litt "kjipe" på Grete Roede når de sier at normal vektøkning er mellom 8 og 11 kg, når Helsedirektoratet sier mellom 11 og 16 kg....

 

Synes det er veldig vanskelig å være streng mot meg selv når jeg er gravid, men har greid det en hel uke! Får håpe det holder!

 

Kjempebra av deg, nå er du jo langt på vei også! Så spennende... Venter du gutt eller jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 uker: 71,0 kg - ( + 9 kg fra svangerskapets start)

Det har stagnert litt på vektfronten. For så vidt veldig greitt, men saken er den at jeg er kvalm og sliten for tiden - med periodevis dårlig matlyst... Er fortsatt i jobb, men føler jeg synger på siste verset nå... Hektisk med barn på 2 og 4 i tillegg, som også krever sitt. Men nå er det bare 7 uker til vår lille venn ankommer, og vi lever i spenning om det blir en liten bror eller søster :D

 

Flott at du ha fått startet på kurs, og at du føler du har klart deg bra denne uken, Tussi 27! Er enig med deg når du sier at de i GR er litt "kjipe" som sier 8 - 11 kg er normal vektøkning i et svangerskap. Jeg har iallefall ikke hørt noen som har gått opp under 10 kg! De fleste har ligget mellom 15 - 20 kg av de jeg kjenner. Så jeg har jo egentlig følt meg litt flink som iallefall ikke har gått opp mer enn 15 kg. Denne gangen håper jeg det ikke blir fullt så mye...

 

Ja, det er ikke lett å være streng mot seg selv når magen bare eser utover... jeg kjenner meg veldig igjen! Men siden jeg har slitt med litt kvalme og utilpasshet, så har det gått bra å styre unna en del fristelser den siste uka, og det får jeg jo se litt positivt på, selv om jeg ikke akkurat ønsker at vekta skal gå ned på dette tidspunktet.

 

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 uker: 66,5 kg

Startvekt: 60 kg

Vekten står heldigvis litt stille etter at jeg begynte på kurs. Men det er ikke lett alltid heller! Mannen min lurte faktisk i meg sjokolade på søndag....! Han synes det er kjempedumt å gå på kurs når jeg er gravid, så det er ikke mye støtte å hente der!

 

Nå er det ikke så lenge igjen for deg, men det er kjedelig at du er blitt så uvel! Håper du kommer deg litt så du orker å spise mer, for babyen vokser jo mye nå! :-)

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 71,8 (+ 9.8 kg fra sv.skapets start)

Det går bedre,matlysten er tilbake,har ikke vært kvalm siste uka. Så da stiger vekta også,faktisk fornøyd med det;) 6 uker til termin,synes ukene går kjempefort nå.

 

Flott at det går bra med deg på kurs!! Stå på,du er flink som har stabilisert oppgangen din de siste to ukene:) Vet dere hva dere får? Har dere barn fra før av? Spennende med baby i magen!! Skal tro hvem den lille egentlig er...? Noen ganger føler jeg det nesten uutholdelig å vente lenger på å treffe lille vennen..

 

Ønsker deg en fin uke. Er forsinket m denne rapporten. Ny rapport kommer til helgen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2011 - Starten på et nytt liv

Hei :)

 

Har ikke vært her inne på sikkert 2 år, men godt å komme i gang igjen. Hadde helt glemt hvor mye hjelp det er å skrive ned alt her inne. Jeg er 29 uker gravid og venter en liten jente om 11 uker.

 

Jeg henger meg gjerne på her sammen med dere. Greit med litt støtte.

Litt om mitt svangerskap så langt. Jeg gikk ned ca 5 kg i begynnelsen av svangerskapet, men i løpet av de 3 siste ukene har jeg gått opp rundt 4kg igjen... Hvor kom de fra...? Har ikke gjort noe annerledes enn i begynnelsen... :) Men opp er vel å regne med når man er gravid. Er førnøyd med så liten vektoppgang så langt. Men håper jo på å begrense den litt.

 

Syntes dere er kjempe flinke her inne! Motiverende å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi27

Skikkelig nedtur denne uka!

Vekten sa i dag 67,2 kg! (23 uker)

Startvekt: 60 kg (+7,2 kg)

 

Kan ikke skjønne hvorfor jeg har lagt på meg så mye, det må nesten være babyen, for jeg har vært veldig flink! Jeg følte meg også mye bedre før jeg gikk på vekten, magen strutter, men resten av meg vokser ikke så mye. Huff, huff, håper det går bedre neste uke.

 

Vi venter nummer tre, har gutt og jente fra før, og skal muligens ha gutt igjen nå. Dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi27

I dag veide jeg meg igjen siden jeg hadde gått opp så mye i går... Veide nå 66,7, dvs en halv kilo mindre enn i går!!

 

Hm.... Får se igjen neste veiedag, håper i går var feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 uker: 72,8 kg ( + 10,8 kg fra sv.skapets start)

Vekten fortsetter å stige jevnt og trutt. Dette er torsdagens veiing i forrige uke,er litt sent ute med å legge den inn.. Rart å bare være en mnd unna termin nå, eksakt termin er 10.4. Spennende! Føler meg i bra form nå, deilig:)

 

Kjekt at du også er med, angelgirl:) Synes du har vært flink mtp vektoppgang, sikker på du vil komme greitt i mål. På slutten må det jo nødvendigvis bli en del oppgang, men det er jo bare naturlig... Blir spennende å følge med deg!!

 

Tussi 27,ikke stress om vekten av og til viser mer enn forventet. Det kan ha ulike grunner. Jeg bruker bare å ta ny veiing dagen derpå om jeg synes vekta virker urimelig en dag.. Er sikker på dette jevner seg ut. Og i noen perioder vokser jo babyen mer og vekta også. Du er sunn og flink, fortvil ikke. kjekt at du føler det er magen som vokser mest...!!

Ønsker alle en god uke!

 

Ps Vi har to jenter,spørs om det blir en gutt eller en jente til - vi ønsker begge deler like velkommen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi27

Da var det veiing igjen. 24 uker: 66,8 kg

startvekt: 60 kg (+6,8 kg)

Helt ok dette, men synes fremdeles jeg går opp mye i forhold til hvor mye og hvordan jeg spiser. Uansett; babyen har veldig godt av dette! Spiser masse grønnsaker, frukt og sunt, drikker mer melk og masse vann og spiser mye, mye mindre godteri og sånt. Prøver å motivere meg med det, men har planlagt en liten kontrollert sprekk på lørdag. Da er jeg alene hjemme og har gledet meg i mange uker! :-)

 

Du er kjempeflink 2010, det blir nok ikke noe problem å ta av de kiloene i etterkant! Håper det går greit med deg, du begynner sikkert å bli ganske høygravid etter hvert!

 

Jeg greier fremdeles ikke trene noe særlig pga plagsomme kynnere, men håper jeg får med meg noe av joggesesongen etter at babyen er ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 uker: 73,2 kg (+ 11.2 kg fra sv.skapets start)

Nå fyker vekta oppover,jeg merker at matlysten er god og er skikkelig sugen på sjokolade for tida..helt tragisk. Klarer ikke holde meg til bare helgene lenger.. Ett eller annet som skjer når fødsel nærmer seg:( Var slik med de to andre også.. Men mååå prøve å skjerpe meg. Spiser ellers sunt,så håper den lille ikke bare tar opp sukker og fett;) Skal på vekstkontroll nå i formiddag, fordi den ser ut til å ikke vere av største sort. Så med babyen går det nok bra,det er vel heller på meg at det legger seg;)

 

Så flink du er, tussi 27:) Du har skikkelig kontroll virker det som, spiser sunt og planlegger utskeielsene dine. Sånn skal det være!! Sikkert kjempesmart å gå på kurs. Har du mange uker igjen av kurset? Stå på videre!

 

Ønsker dere en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...