Gå til innhold

pepsi max og trinnhet


Gjest PrinsesseAstrid

Anbefalte innlegg

Gjest PrinsesseAstrid

Jeg lurer veldig på om noen kan fortelle meg hvorfor det heter seg at pepsi max (altså sukkerfri) er like ille å drikke som vanlig cola! Er det andre enn meg som lurer på det? Eller som har erfaring fra å gå fra cola til pepsi max med hell? Jeg synes det er veldig mystisk at det går an å gå fra å drikke 3 liter sukkerbrus daglig til 3 liter sukkerfri uten å miste vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret jeg har hørt er som følger:

Kroppen vet ikke at det er sukkerfri brus som kommer i kroppen, den reagerer på de kunstige søtningstoffene som om det var sukker. Dermed blir det produsert overskudd av insulin som legger seg som fett, som oftest rundt magen. I tillegg blir aspartam(søtningstoff) beskylt for å ha en drøss med andre negative effekter i tillegg, blant annet kan man vistnok pådra seg tinitus og alzheimer. Dette er det riktig nok ikke forsket alt for lenge på i og med at sukkerfri brus er et "moderne" fenomen.

 

men jeg må si at jeg med god samvittighet koser meg med en pepsi max innimellom, men velger somregel og drikke det sammen med mat, og velger da å tro at de negative sidene ikke blir så ille. Naivt kanskje, men noe må man jo få kose seg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tøv som lever sitt eget liv i ukeblader og syklubber, helt uten vitenskapelig dokumentasjon. At man blir tjukk av søtningsstoffer uten kalorier er et typisk eksempel. Synes det er betenkelig at GR bringer dette videre. Det er mange gode grunner til ikke å drikke 3 liter lettbrus i døgnet, men at du blir feit av det, har ingen bevist/dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PrinsesseAstrid

Takk for svarene!

Jeg er fremdeles i tvil om sukkerfri brus. Greit at det ikke er direkte fetende (kanskje). Men motvirker jeg en slankeprosess ved å drikke det? Jeg forstår at brus ikke er like rensende som vann...men hvis hovedmålet mitt er å gå ned i vekt, vil jeg forsinke prosessen ved å drikke lettbrus????

 

Har noen av dere testet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har betydning at du drikker lettbrus...det er kullsyra som gjør noe med kroppen...jeg har levd med lett brus i mange år,men nå har jeg klart og bytte ut den med 2 liter vann om dagen...jeg tar ett glass i ny og ne men ikke hver dag...kiloene går lettere av når du drikker vann,masse vann...lykke til på ferden du er ikke alene på tur...Ha en fin slankefredag...klem rittis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg har akuratt startet på GR kurs og har de to første ukene gått ned i vekt selv om jeg drikker masse lightbrus. Kanskje ikke 3 liter til dagen, men 1 liter tror jeg nok. Da jeg studerte drakk jeg vanlig cola, og da drakk jeg mye. Byttet til cola light og det tok 2-3 dager så var du vant med den smaken.

Det som er mest skadelig med brus er vel kullsyren som ikke er bra for tennene. Skal en drikke brus, så drikk til måltidene, og drikk heller vann utenom måltidene. (kan ikke si at jeg følger dette rådet selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tøv som lever sitt eget liv i ukeblader og syklubber' date=' helt uten vitenskapelig dokumentasjon. At man blir tjukk av søtningsstoffer uten kalorier er et typisk eksempel. Synes det er betenkelig at GR bringer dette videre. Det er mange gode grunner til ikke å drikke 3 liter lettbrus i døgnet, men at du blir feit av det, har ingen bevist/dokumentert.[/quote']

 

Det er dokumentert at aspartam har en rekke skadelige effekter på kroppen. Blant annet stimulerer det insulinproduksjonen, som Honney beskriver. Høy insulinproduksjon fører til økt sultfølelse, noe som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt.

 

Dette er ikke "tøv fra ukebladene", men informasjon fra en artikkel i diabetesforbundets medlemsblad, som jeg av en eller annen grunn velger å tro at er en pålitelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har kommet frem til, ved egen erfaring; at Pepsi-Max hindrer meg i å gå ned.

Er i gang med GR på nett og gikk ned 17 kg fra september til jul. Etter jul og t.o.m. mars har vekten stått stille. I denne perioden har jeg drukket Pepsi-Max hver dag mot hver helg før jul. Nå har jeg i en uke kuttet ut brusen og drikker vann med sitron. Vekten har gått ned 1 kg. Vet at det er altfor kort tid til å konkludere, men jeg tror det er noe i det. Trist- for det er kos og belønning i et glass brus om kvelden. Ikke helt det samme med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Hei,

det er absolutt ikke bevist at aspartam stimulerer insulinproduksjonen; den reagerer på glukose, ikke aspartam. Jeg har søkt grudig etter dette i pubmed, og finner ingen artikler publisert som skriver om dette.

 

Det er derimot spekulasjoner i andre bivirkninger fra aspartam, deriblant kreft. En studie jeg fant viste at rotter fikk kreft når de inntok aspartam som svarer til at voksne mennesker skal drikke 2000 bokser lettbrus om dagen (men det er vel måte på hvor mye brus en skal drikke?). Men ingenting er bevist.

 

Derimot, det er ikke bra å drikke brus hver dag! Det ødelegger emaljen på tennene, og selv om det ikke er bevist skadelige effekter av aspartam, kan det være greit å være "føre var" og ikke drikke masse. Om ti år kan det hende at det dukker opp noe som vi ikke vet i dag!

 

Så vidt jeg vet skal ikke lettbrus direkte fremme vektøkning. Men ha i mente at den kan ha innflytelse på mengde vann i kroppen. I tillegg syns jeg selv at dersom jeg først drikker litt brus (om det er sukkerholdig eller lettbrus), kan jeg fort ha lyst på noe annet, være seg mat eller snacks.

 

Dersom 3 L cola er erstattet med 3 L sukkerfri brus, og du lurer på hvorfor du ikke går ned i vekt - har du tenkt på om du nå står stille i stedet for å gå opp?

 

Linker til en artikkel der de mener at å drikke vann for overvektige kvinner på diett hjelper til med vektreduksjon:

 

http://www.nature.com/oby/journal/v16/n11/full/oby2008409a.html

 

Ergo; jeg tror at lettbrus er et bedre alternativ enn sukkerholdig brus mhp vektnedgang, dersom du skal velge mellom to onder. Vann er alltid best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...