Gå til innhold

Å komme seg til januar uten å gå opp!


Gjest ElinPelin

Anbefalte innlegg

Jeg regner med det er flere med meg, som er litt nervøse for vekta i jule og nyttårsuka, for ikke å snakke om adventstida.

 

Starter en tråd hvor vi kan snakke om utfordringene vi har i denne tida. Jeg går på kurs til 19. desember og har som mål å holde vekta gjennom jul og nyttår. Og før 19. desember vil jeg gjerne ned noen kilo til. Første mål er å klare - 5 kg totalt på neste kurskveld ;)

 

Det var et tips om sylte i en annen tråd, for de som liker det har rema mager kalkunsylte fra Solvinge!

 

Andre gode tips er å ha tørket frukt i hus, og fersk frukt så klart, sånn at vi alltid har bedre alternativer enn kakene!

 

Andre runde av slankekrigen begynner 2. desember, så det kan også være med på å "stogge" oss når fristelsene er der. Veiedag hver torsdag, selv om det er jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé med denne tråden!

 

Min første, store utfordring for sesongen er nå på fredag. Julebord på jobben! Med gratis vin til maten og bonger til baren etterpå, lurer jeg fælt på hvordan jeg skal klare å begrense alkoholinntaket. Det enkleste hadde sikkert vært å stå over all alkoholen, og heller drikke brus. Men i "min alder" (35) og med ny samboer, kommer i så fall alle garantert til å konkludere med at jeg er gravid. Jeg orker ikke alle de spørsmålene, så noe må jeg drikke, hehe! Og jeg vet av erfaring at når jeg først har begynt, er det veldig vanskelig å stoppe etter to glass... dessverre.

 

Kanskje jeg rett og slett må gi bort bongene mine?? FØR vinserveringen til maten begynner?! Etter noen glass vin, har jeg i hvert fall ingen viljestyrke lenger...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god idé!

 

Jeg har vært igjennom en helg med masse utfordringer, og neste helg blir likedan med hotellopphold lørdag til søndag. Mmmmm...hotellfrokost.....

 

De neste ukene / helgene blir rolig før jul, men så er det selve jula da.

 

Fint å finne tips og støtte her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Da er jeg snart på vei til årets første julebord (sitter bare foran pc'en mens jeg venter på at neglelakken skal tørke!), og strategien er vel ikke helt fastlagt. Tror jeg må vurdere underveis hvor god stemning det blir på festen. Hvis det bare blir sånn passe, gidder jeg ikke bruke haugevis av kcal på alkohol bare fordi jeg kjeder meg! Jeg klarer visst ikke bestemme meg om jeg skal drikke bare bittelitt, eller gå for en mer seriøs party-seanse.

Så vi får se hvordan dette vil gå! Gleder meg uansett, da:) Tjo hei og party on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

For de som måtte lure... så ble fredagens julebord en mer seriøs party-seanse enn strengt tatt planlagt. Hjemme igjen kl 0430, etter myyyye vin og TO stk white russian i baren - kanskje verdens mest kaloririke drink, eller?!? Men ÅÅÅ så god;)

 

Anyways! Nå gjelder det å se fremover! Jeg har de siste ukene plutselig oppdaget at det finnes noe som heter sukrin.... Naturlig & kalorifritt sukker, helt utrolig. Skjønner ikke åssen jeg kan ha unngått å få med meg dette?! Nå bruker jeg sjelden sukker til vanlig, så behovet er ikke vanligvis der. Men nå som jula nærmer seg, skal man jo gjerne bake litt. Jeg har i dag prøvd denne oppskriften på sjokoladekuler:

http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter.php?matkategori=julebakst

 

Med noen dråper romessens i den oppskriften, ble det ikke gæern't! Faktisk veldig godt, jeg prøvesmakte to stk før de forsvant i kjelleren:) Og bare 31 kcal pr stk (jeg fikk 58 kuler ut av den)!

Jeg skal nok etter hvert prøve meg på flere av de oppskriftene inne på funksjonellmat.no, kanskje det er flere som er gode? Hmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElinPelin

Guri meg, jeg sliter allerede og enda er det to uker til jul :) Har gått opp 800 g siste uka og går og småspiser på kaker hele tida!!! Kan ikke holde på sånn, fy skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig for tiden.

Ikke fordi jeg spiser for mye, men fordi ting går ut av sine daglige rutiner..

Avsluttning, ekstra jobb, julebord og bursdagsfeiringer...

Jeg går opp bare jeg tenker på det!

 

Jeg har ikke bestemt meg om det blir alkoholfritt julebord på lørdag, men jeg kjenner at jeg vurderer det sterkt.

Vet at alkoholen stjeler SÅ mange kcal; og at jeg i tillegg blir veldig fysen på søndag.. det passer dårlig når jeg skal i bursdag med alle slags fristelser.

 

Men jeg har som mål å gå ned litt til til jul, og så holde meg der i jula- og det bare MÅ jeg klare. Viss ikke blir det så mye mer å ta igjen i januar, og det vil jeg jo ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så må jeg si at ambisjonen er å gå i null gjennom jul.

Det jeg veier torsdag 23.12 skal jeg også veie torsdag 6.1. Gjerne mindre, men i allefall ikke mer. Jeg er veldig fornøyd med status quo :)

 

 

Jeg har bestemt meg for å legge en skikkelig plan for NÅR jeg skal spise HVA i jula. Den skal være detaljert ut fra de planer vi har før jul, type :

 

Julaften: Selskap - middag med pølser og ribbe og saus er ok, men velg litt mer grønnsaker og litt mindre kjøtt enn vanlig for årene før. Dessert er OK, men kun 1 porsjon. Kaker etter middagen står jeg over.

 

Slik er jeg forberedt og da vet jeg av erfaring at jeg ikke føler meg "snytt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også som overordnet hovedmål å komme meg gjennom jula uten å gå opp! Men aller, aller helst vil jeg nedover... Selv om jeg dessverre merker at jeg er blitt mer slepphendt de siste dagene med å småsmake på pepperkakedeig og sjokolade. "Nip it in the bud", heter det så lurt, det MÅ jeg få til denne uka!! Enig med Dillaa, det er vanskeligere med fokus når hverdagsrutinene er langt vekke...

Det hørtes ut som en veldig god idé å ha en plan, Slippe! Men før jeg kan legge den, må jeg vite hvordan jula blir. Jeg skal ikke være hjemme, og det gjør jo alt bittelitt vanskeligere. Men, jeg har planer om å pakke med meg treningstøy, og satser på gjestebesøk drop-in på treningssenteret i romjula. Så DET er i hvert fall en konkret plan. Jeg har dessuten planer om lange turer (ski eller gå) de dagene det ikke skjer stort, det er jo så deilig med hvit jul og dagslys og vinterstemning:)

Denne jula har jeg heller ikke ønsket meg favorittsjokoladene mine, det er i det minste en forsiktig start;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i samme baner, Ninjastar, og er blitt enig med ektemannen om at vi ikke kjøper inn favorittgodteriene til frua akkurat i år ;-)

 

Det handler kanskje mest av alt om å ha en god selvinnsikt og god oversikt over fallgrubene. Vi skal klare dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...