Gå til innhold

Dagens middagstips... ??


Gjest ElisabethV

Anbefalte innlegg

Gjest ElisabethV

I dag var det kyllingfilet skjært opp i skiver, stekt i litt smør. Sammens med wok grønnsaker, ris og peppersaus. Veldig godt ! :)

Andre middager som er populære for tiden er tomatsuppe med pølsebiter og kokt egg, fiskekaker og fiskepudding sammens med poteter og grønnsaker.

 

Ender med man tar det samme hver uke...

Så derfor tar jeg GJERNE imot gode tips ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Supert med en egen middagstipstråd, ElisabethV! I dag har jeg vært og storhandlet slik at jeg har middager for nesten en uke. Det går i kyllingfilet, karbonadedeig, frossen torskefilet osv (rene produkter som ikke er spedd ut!). Så har jeg kjøpt inn masse grønnsaker slik at jeg kan lage lapskaus en dag. Når jeg vet at jeg har noe i frysen får jeg helt roen.... Da tar jeg det jeg ønsker(eller familien) opp om morgenen før jeg går på jobb, og jeg slipper å stresse når jeg kommer trett hjem og ikke vet hva jeg skal lage.

Skal nok komme innom med mine forslag etterhvert!;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde filet av svin i dag - stekt i panna med litt smør og med pepra sopp og brokkoli som også gikk i panna. Stekte pommes frittes uten fett i ovenen. Veldig lett og raskt og lite oppvask ;P

 

I går hadde jeg hjemmelaget pizza masse brokkoli, babymais, løk og litt karbonadedeig. Veldig greit så lenge man husker å lage tynn bunn og ikke overdriver osten og tomatpurren i bunn. Grønnsakene gir masse fuktighet så man trenger ikke så mye tomatpurre og ost likevel.

 

Om man har mye man skulle gjort er det veldig greit å hakke opp søtpotet, purre, squash og tomat og legge i en form. Sleng litt vann i bunn og legg filet av torsk eller lignende oppå, pepre og krydre og dekk med folie. La det steke i en ca15 min tid før man tar av folie og drøsser litt ost over og sett på grill så man får litt god spør ost oppå (i stedet for saus). Så kan man jo koke pasta, ris e.l. om man vil også da, men jeg syns det er veldig godt uten det også jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med en middagstråd! ;)

 

Vi har som oftest en tacovariant på fredagskvelden.

Idag skal vi ha Chicken Crispy fra santa maria.

 

Syns det er viktig å spise ting man liker godt selv om man slanker seg...

 

I denne er det kyllingfilet stekt i steikeovn, med et slags krydder på.. Masse salat, tortillalefser, salsa og en dressing.

I dressingen bruker jeg ekstra lett rømme i steden for craime frech. Ellers er det jo lefsene som trekker en del kcalorier. Ellers er dette en finfin fredagskos- både kcalmessig og som kos!;)

 

Syns det er topp med ting som man kan gjøre "lettere" med små grep! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i plukkfisk. Og det er det dessuten veldig få kcal i (ca75 kcal pr 100 gram). Flott å lage en stor porsjon og fryse ned eller ha i egg og lage til plukkfiskekaker dagen etter. Nam!

 

Paella er også utrolig godt og overkommelig kcal-messig (ca100 kcal pr 100 gram).

 

Begge deler metter godt, synes jeg, og paella ser jo dessuten helt nydelig ut. Jeg synes stort sett at om jeg erstatter kjøttdeig med karbonadedeig/kyllingkjøttdeig, legger til mye grønt og justerer litt på sausen, så blir de fleste ovns-/gryteretter noe jeg kan spise meg mett på med god samvittighet. F.eks. lasagne og moussaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Fredag = Taco dag ;)

Med kesam og karbonadedeig så er det ikke så ille.

Værre er det att jeg toppet den med advocado, det er såååå godt !

Men dessverre alt for mange kcal...

Vi klarer vel å holde liv i denne tråden ??, så kjekt med nye oppskrifter og tips ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

I dag hadde vi marinert kalkunbryst, kantarell saus, wok grønnsaker og potetpoter, stekt med bitte litt olivenolje.

Har ikke regnet kcal på middagen siden jeg ikke er i tellemodus ennå, men tror ikke jeg kommer så ille ut !

 

Hva med dere andre ?

Hvilke søndagsmiddager har dere ?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Hei - er på besøk - hører egentlig til på 20-30 tråden, men er nå der at jeg skal ned 13 kilo til - tenkte jeg skulle fortelle hva dagens middag her i huset er:

 

Jeg kaller det "BARNDOMSMIDDAG"

 

Stek svinekoteletter (i dag 8 stk) i pose ca 30 minutter eller uten fett i panne til de blir litt brune. Legg de i en kjele og dekk med vann og 2-3 buljongterninger. Kjør opp temperaturen og kok opp - ha i godt med salt og pepper.

 

Kapp opp 2 store purre i biter på 2-3 cm - legg oppi

Kutt 1 kg gulrøtter i 2 cm biter - legg oppi

Ha i to poser med frosne rosenkål

 

Krydre over med salt og pepper igjen

 

La det koke opp og stå å putre i 2 timer - gjerne 3.

 

Det er så DEILIG og smakfullt - om du vil kan du jo slenge poteter oppi på slutten, men selv synes jeg potetene kan vike når det er så masse deilige grønnsaker - det er forresten knallgodt å mose poteter oppi skyen:-)

 

Dette er min favoritt mat høst og vinter - og det er noe du kan spise så mye du orker av!

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Denne oppskriften skal jeg prøve Hermine !

Svinekoteletter har en tendens til å bli tørre med meg ! ;)

 

Tar fortsatt imot gode forslag damer, gjerne med fisk !

Som jeg dessverre ikke er så flink til å bruke i hverdagen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Her i huset går det mye i det samme, egentlig. Men prøver jo nye ting innimellom, derfor er det flott med en tråd der man kan få litt tips.

 

det var nevnt taco her, det er også et must i helgene her i huset. Jeg kutter ut ost, bruker karbonadedeig el go' og mager kjøttdeig av svin, kutter ned på rømme (er ikke så glad i kesam), men kutter man ned til bare litt, så syntes jeg det går greitt i helgen. Kutter også ned på lefse/shell-inntaket. det blir jo litt mere kcal enn annen mat, men det er greitt noen ganger. Jeg syntes også det er viktig å kunne spise ting man liker selv om man slanker seg.

 

Ellers går det mye i kylling her i huset, både filet og grillet (uten skinn). Karbonader spiser vi også, kjøpt på kjøttforetningen, deilig mat, lite kcal og fint for barna.

 

Wok er en favoritt også, magert og godt!

 

Søndag blir det koteletter ala hermineH, det hørtes deilig ut!

 

Skal spe på med oppskrifter og tips her nå jeg kommer på noen!

Fiskeoppskrifter er ønskelig,ja. det er jeg dårlig på.

Syntes laks med pasta og brokkoli er deilig mat. Med litt rømme/kesam.

 

I dag blir det karbonader, kokte gulrøtter og hjemmelaget potetstappe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Jeg er veldig glad i å lage torsk i form. Til oss 5 (3 gutter på 5,7 og 9) Bruker jeg 800-1000g torskeblokk. Del den i passe biter, og ha i ildfast form. Litt smør, strøkavring og sitronpepper. Stekes i ovnen på ca 225 grader i ca 20 min (avhengig av ovn og om fisken er tint). Serveres med potet og grønnsaker. Enkelt og greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Jeg må bare inn med favoritten min jeg også.

 

Jeg oppdaget den i sommer; Røkte sommerkoteletter og kålrotstappe!

 

Når den ikke var tilgjengelig lenger, gikk jeg over på røkt skinke eller røkt svinekam. Bare damper det i vann og kålroten stapper jeg bare og krydrer med salt og pepper. ....og så bare må jeg ha sterk og god sennep til!

 

Maaagert og goooodt! ....så nå er vel sesongen for røkte sommerkoteletter snart i gang igjen og da er det bare løp og kjøp:-)

 

Hilsen fra Krepsedama:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Krepsedama: Det hørtes godt ut. Det skal jeg jammen prøve! Har litt juleskinke igjen etter jul, kanskje jeg skal tine den og lage kålrotstappe til! Hvordan lager du den? Stapper den bare i kokevannet og krydrer? Ingen melk el smør som i potetstappe?

 

Blir ikke mye kcal, nei!!

 

mmmm... Senepen; dupper du bare kjøttet i den når du spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

i kveld blir det gratinerte fajhitas med salat, rømme, guaqemole og nachos med meg.

hadde klubb i går kveld, og det ble en del rester igjen ! hehe !!

Og absolutt ingen slankekost nei... :)

MEN veldig godt ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

D e så mye godt atte.......!!!!

 

Først kålrotstappe: Kokevannet helles helt av og kålroten stappes. Krydre med salt og pepper etter smak. Kan det bli enklere? Her er ikke noe smør, melk eller mel nei, så derfor blir den supermager og det metter veldig ettersom en nesten kan spise ubegrenset...mmmmm:-)

 

Fajhitas ja, mmmm....tror jeg vil vente til senere på våren med den :)

 

Ha en fortreffelig helg - Krepsedama:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

I dag blir det pølsegrateng, poteter og myyyye grønnsaker !

Lagde denne i går med go og mager pølser, og hvit saus laget med skummet melk, og fullkorns makaroni.

Det er jo nesten umulig å telle kcal på dette, så da er det bare å ta myyye grønnsaker og ikke fullt så mye av resten... Og osten kan jo lillegutt få !

 

Hvordan teller dere kcal på "egen" mat ? Gryter som ikke er oppført ? :D

 

Tar gjerne imot flere innspill her altså damer ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å telle kcal på egne gryter og lignende.

Jeg pleier å regne ut hvor mye hele gryten/hele formen blir, så deler jeg på antall porsjoner f.eks.

Det blir jo aldri helt nøyaktig- men noe lunde! ;)

 

Idag skal vi ha kyllingfilet, grønnsaker, ris og lettere bearnesaus til middag.

Har skrevet middagsliste for 5 uker som skal følges til punkt og prikke!

Hverdagsmiddager vel og merke. Helgene er så forskjellige at de kan jeg ikke planlegge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

I dag skal vi ha stekt fiskepudding, poteter, grønnsaker og hvit saus.

En favoritt med både voksne og barn :)

Og ikke minst ganske grei/lett mat for mamma !

 

Og går var det biff karbonader, hjemmelaget potetstappe og grønnsaker.

 

Og i morgen... Hm.. Egentlig taco dag, meennn... Har lyst på noe annet !

Ett eller annet med karbonadedeig blir det nok !

 

Kom med de gode forslagene deres da folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med minsten i dag til middag og har lyst på noe enkelt, sunt og lettvint. Jadda...ikke alltid så lett det der.

 

Kanskje jeg skal prøve meg på en lett hvit saus med fiskepudding jeg også? Med blomkål og makaroni kanskje? Høres det for usunt ut tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...