Gå til innhold

Mat- Før og etter trening

Gjest Lashara

Anbefalte innlegg

Først - om du bare TROR så vær så snill å la være å svare! Vil ha konkrete "sanne" svar. No offence ;-)

Slanker meg og trener 50 minutt 6 dager i uka. Har sittet i hele kveld å lest artikler på nettet, men finner så mange svar...

Hva og NÅR spiser en FØR trening?

Hva og NÅR spiser en etter trening?

Stiller desse spm fordi jeg vil ha mest mulig fettforbrenning ut av treningen min.

Leste ett sted at om en spiser rett etter trening så forbrenner kroppen MATEN istedenfor underhudsfettet...Da er jo treningen fiasko..! Hvertfall for min del.

(Jeg trener kun kondisjon. 20 minutt på sykkel å så 30 minutt intervaller på tredemølle)

Mange steder står det at en ikke bør spise 2 timer før trening og også heller ikke før 2 timer etter trening. Om en da legger til 1 treningstime så blir det 5 timer uten mat, noe som neppe kan være særlig bra..

Noen som KAN noe om dette? Spør her inne fordi det er GR slanking jeg driver med -så ikke alle lavkarbo-folk og andre kommer med "sine" råd. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg har funnet noen fornuftige svar:

(Dette har jeg plukket ut fra 2 forskjellige artikler)

FØR:

Før trening er det trege karbohydrater og proteiner som gjelder. Eksempler på trege karbohydrater er: grovt brød, fullkornspasta, byggris, hveteris, rå grønnsaker, pære, eple, plomme, rug og melk.

Driver du ren forbrenningstrening, kan du godt spise måltidet en til to timer før trening. Hvis du trener for tidlig etter måltidet, risikerer du at kroppen bruker maten du nettopp spiste som forbrenning, i stedet for det lagrede fettet i kroppen din. Det vil du altså helst unngå.

ETTER:

2. Trener du for å oppnå slankeeffekt, vil det være gunstig å vente med inntak av karbohydrater etter trening. Dette fordi man ønsker å lengdt mulig opprettholde kroppens forbruk av underhudsfett som energikilde. Spiser du karbohydrater etter trening, så vil kroppen raskt ta opp dette som ny energi, og underhufsfettet vil i større grad bespares.

Men har fortsatt problemet med antall timer mellom før og -etter måltidene... Jeg kan godt vente 2 timer før og to timer etter jeg, men med treningen så blir det ca 5 timer....

Hvordan løses dette???????????????

ANYONE med peiling??! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ENDA mere lesing og filtrering kan det se ut til at det beste er å spise proteiner ganske kjapt etter endt trening. Slankere bør IKKE spise raske karbohydrater slik som mange andre gjør.

Så ett par kokte egg blir med i sekken til neste treningsrunde!

Det bør jo være ett greit mellommåltid det med ca 143 kcal totalt?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne71

Det er absolutt viktig å få i seg litt å spise etter ei hard treningsøkt. Hva og hvor mye avhenger jo av hva slags trening, hvor hard og lang økta har vært, og hva man ønsker å oppnå.

Litt karbohydrater i tillegg til protein kan være lurt for da vil restitusjonen gå raskere, og man er klar for ei ny treningsøkt raskt. Disse karbohydratene trenger jo ikke å være av de raskeste.

Nå vet ikke jeg hvor mye og lenge du har trent, hvor mange kilo du skal ned osv, men, nyere forskning viser at det aller viktigste er forskjellen på hvor mye du spiser og hvor mye du forbrenner. Når du spiser har minimalt å si for forbrenningen. Noe annet er at vi jo er svake sjeler og ofte velger usunne løsninger om vi blir for sultne.

Jeg mener derfor at for meg som er en vanlig mosjonist, med 3 moderate til harde økter i uka, først og fremst skal konsentrere meg om å komme meg på trening, ha gode økter, spise sunt og ha et snitt på 1600 kcal. Hva jeg spiser etter trening varierer etter treningsøkta, hva jeg spiste før trening.

Vil du gå vitenskapelig til verks vil jeg også anbefale deg å lese litt om det å spise fett rett etter trening. Nøtter f.eks. Dette fordi kroppen må bruke en del energi på å omdanne dette til drivstoff. For meg blir slike varianter for ekstreme.

Du får lese deg opp og teste ut. Er nok også litt forskjell fra kropp til kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
Gjest Hannah91

For at du skal ha utbytte av treningen du nettopp har utført, er det viktig å få i seg næring, aller helst masse proteiner, i løpet av 30 min etter endt trening. Dersom du klarer det, øker du treningsutbyttet med 35 %. Det er med andre ord bare å spise med god samvittighet etter trening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...