Gjest Deckhand Skrevet Februar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2011 Hei. Har kjøpt meg nye langrennski, men har også et gammelt par som er ok. Problemet er dette med smørespenn. Altså området hvor man smører for å få feste. Jeg veier 116 kg og selvom skiforhandleren sa at jeg hadde ca 40 cm å smøre på så merket jeg i dag (isete spor) at smøretapen ble slitt i stykker på bare et par km. Kanskje tapen er for tykk, og at jeg heller må smøre tynnt med klister/voks? Jeg får prøve det gamle paret også, og så får jeg prøve meg frem. Men jeg finner lite om de praktiske utfordringene ved skigåing og overvekt på nettet. Kanskje er det bare meg som synes det vrient? Jeg er jo nybegynner også. Det virker som om jeg kanskje burde funnet en spesialbutikk som er eksperter på ski. For noen steder ser det ut til at det skiparet med mest spenn skal passe til alle over 85 kg. Hehe..og jeg er jo litt i det øvre skitet der da. Er det noen her som har noen erfaringer og tips de vil dele med meg? Særlig angående ski og smøring da. Går bare i oppkjørte løyper. Vil bruke det som trening om vinteren, så får jeg brukt den også til noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Spipp Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Prøvde du skiene i butikken før du kjøpte, for å se om spennet passer deg? Når du står på skia på gulvet, skal det være mulig å føre et papirark mellom ski og gulv. Om det ikke er mulig, har ikke skiene det riktige spennet for deg. Har ingen erfaring med smøretape, men har oppdaget at vanlig smørning hverken er så skummelt, eller vanskelig, som jeg trodde ;-) Det viktigste er å vite hvor du skal smøre, snakk med skiforhandleren og få de til å merke smøresonen på skiene dine. Du sier du bare går i oppkjørte løyper, har du sjekket på nett om de som kjører opp løypene (kommunen, f.eks) har egen hjemmeside? Der står ofte smøretips, altså hvilken smørning som passer den aktuelle dagen. Ellers finnes det mange "smøreskoler" på nett, prøv f.eks Swix sin hjemmeside. Jeg har "alltid" gått på ski, men aldri lært noe teknikk, før nå. Var på kurs forrige helg, og det var veldig lærerikt, fikk mange aha-opplevelser :-) Så det kan jeg anbefale deg, har du muligheten, gå på kurs! Alternativt kan du sikkert kjøpe bok/dvd om langrennsteknikk, men det er bedre med instruktør som ser hva du gjør og kan hjelpe deg å forbedre teknikken. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Spipp Skrevet Mars 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2011 Hei, hvordan går det, har du fått teken på smøringa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trilifo Skrevet Mars 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2011 Det ligger en del teknikk-videoer på Youtube også. Både Trude Dybendal, Thomas Alsgaard og Team United Bakeries har gode teknikk-videoer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar