Gå til innhold

Sprek og gravid!


Gjest Smint

Anbefalte innlegg

Hei er nesten 4 måneder på vei og har vært sengeliggende mye av svangerskapet pga ekstremkvalme, vært innlagt på sykehus flere ganger osv. Men nå begynner endelig formen å komme seg og jeg ønsker å starte treningen igjen! Er det flere som er gravide som trenger noen til å motivere seg så hadde det vært fint å kunne hjelpe hverandre? Håper noen slenger seg med!

 

Litt om meg, er 28 år, venter mitt første barn og har termin i september :D

 

Satser mest på trening med denne tråden tenkte jeg, og tar kostholdet utenfor, er ikke noe mål å gå ned i vekt, men å være i god form under graviditeten og få mer energi!

 

Gleder meg til å få satt i gang igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykletiljobben

Jeg blir med! Jeg har termin i juli. Har vært heldigere med starten på mitt svangerskap, har stort sett klart å trene to ganger i uken for det meste - bare en gang ukentlig den siste måneden pga møter og andre ting. Kjenner at det begynner å bli fristende å trappe ned, så jeg vil gjerne være med i en"støttegruppe" for å holde aktiviteten oppe! Jeg prøver også å fokusere litt på maten, gikk litt over stokk og stein i starten, da fant jeg liksom ikke helt balansen i kostholdet. Går bedre nå, men skal på middag med jobben i kveld... Fort gjort å få i seg dobbelt så mye som man trenger da, så jeg står og lager salat til å ha med i lunsjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 20 uker på vei. Dette er mitt andre svangerskap, og jeg erfarte i det første at å være sprek var veldig viktig! Hadde en god fødsel og tid etter, og jeg gir all æren til et aktivt svangerskap. Denne gangen har jeg ikke fått være så aktiv, kvalmen har tatt meg også... Jeg klarer bare få i meg 1300-1500 kcal om dagen og synes dette er kjedelig! Prøver å trimme litt, men er ikke lett med så lite næring. Noen tips til mat som ikke gir kvalme, halsbrann og som gir energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei så koselig at det er noen som vil bli med!

 

Sykletiljobben (hehe morsomt navn) Så flink du har vært å trene da! Hva trener du? Jeg prøver også å bli flinkere med maten, først gikk jeg ned 6 kg på kort tid pga all spyingen, så da kvalmen endelig begynte å gi seg så ble jeg et matvrak og spiste alt jeg kom over!! Og gjerne fet mat og godteri..nå begynner jeg å finne den gyldne middelveien, men vil gjerne bli flinkere på å kutte godteri og ta sunne valg i hverdagen, vet jo det bare dreier seg om å komme inn i en god sirkel så blir det lettere :) Har lyst å bli flinkere til å planlegge og ta med sunn mat slik som du gjør nå med salat! :)

 

Krijul Hei på deg også, ja det å holde seg i form i svangerskapet er nok veldig lurt, og det har du jo erfart også, Hm, tips til mat som ikke gir kvalme, tror det er veldig individuelt hva folk klarer å spise, på mitt verste kunne jeg ikke drikke vann en gang, alt kom opp igjen, men etterhvert ble brødskiver min beste venn, spis ofte og lite, aldri gå sulten da kommer bare kvalmen, epler synes jeg var godt også. Rosiner kan kanskje gi energi? fruktsalat? Du får prøve deg frem :) Kaster du opp er det viktigste å få i seg salt og sukker, drikk f.eks saft og spis salte kjeks osv. Hvilken trening driver du med?

 

I dag har jeg vært på treningssenteret for første gang, nå er jeg endelig i gang igjen! jippi! Og jeg føler meg helt topp! Ble bare 30 min på skimaskin og 15 min gange på tredemølle, starter litt rolig. Håper på å dra på gruppetimer snart og har lyst å komme i gang med nybegynnerprogram på jogging hvis bekkenet mitt tåler det, har litt vondter der. Ellers skal jeg på time på tirsdag å få satt opp styrkeprogram.

 

Har dere en plan?

Dette blir bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykletiljobben

Jeg har trent step og en del spinning, men reduserer intensitetsnivået når jeg føler behov for det - orker ikke pushe meg like hardt som vanlig lengre, tenker at det viktigste er å holde aktiviteten ved like og få opp pulsen uten at jeg føler at jeg "dør" - merker godt at det egentlig er pulsen som hindrer meg i å ta ekstra i ofte, men det er jo ikke så rart ;-) Fant ekstra motivasjon i en artikkel et sted som sa at gravide som trener kondisjon vil kunne oppleve at formen er bedre etter svangerskapet, fordi trening under svangerskapet virker litt på samme måte som høydetrening. Ikke vet jeg, det blir spennende å se om jeg føler det stemmer!

 

Krijul: jeg syntes det var deilig å spise mat uten smak, ris kokt med lite salt, og lyst kjøtt eller fisk uten særlig krydder eller smak... Stakkars kjæresten min, men jeg fikk i hvertfall i meg maten og beholdt den... Frukt, eple og appelsin, var også store favoritter en periode. Og mandler, mariekjeks og hvitt/lyst brød med ost. Ikke det sunneste, men det var det eneste jeg orket i perioder. Håper du føler deg bedre av kvalmen snart!

 

Min plan er egentlig bare å prøve å holde formen og fortsette, vil helst trene et par ganger i uken, og selvfølgelig fortsette å sykle til jobb når det er praktisk mulig ift møter og planer før/etter jobb. Ser for meg å gå mer turer nå som våren er her, men tiden strekker liksom ikke helt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte2011

Hei hei jenter! Jeg hiver meg gjerne på!

 

Litt om meg: Jeg er 29 år og straks halvveis i mitt andre svangerskap :) To vidt forskjellige svangerskap! Forrige gang var jeg i skikkelig dårlig form i første halvdel av graviditeten og måtte melde pass for alt som het trening. Så når kvalme og hodepine ga seg, overtok bekkenløsningen. Det hele toppet seg da hetebølge og vann slo innover kroppen :) Veldig kjedelig! La på meg drøye 20 kg til slutt.

 

Denne gangen er det heldigvis annerledes! Ja, bekkenløsningen meldte sin ankomst allerede i uke 10 og jeg har måttet legge spinning på hylla, men utover det har jeg en aktiv hverdag :) Enig det som blir sagt om et aktivt svangerskap! Det er alfa omega, om man kan!..

 

Denne graviditeten tar jeg turen til og fra barnehagen som trim nesten hver morgen og ettermiddag og jeg har lagt inn minimum 2 turer innom treningssenteret. Hovedfokus ligger på styrke, både på apparater, med ball, bosu og manualer. Kondisjon er redusert til oppvarming på ellipse i 10-15 min, rett og slett fordi jeg ble rådet til å begrense kondisjonen litt pga bekkenet. På mandag har jeg likevel planer om å prøve meg litt på den sykkelen hvor man sitter nærmest tilbakelent på en stol :) Ellers har jeg også vært veldig bevisst på kostholdet mitt. Treningen og kostholdet har gitt betaling: har ennå ikke gått opp en eneste kg. Hadde 5 kg for mye før graviditeten så veldig happy over å stå stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg også Trulte2011, koselig at flere hiver seg med! :)

 

I morgen starter jeg på et joggeprogram som jeg skal fortsette med, blir jogging 2-3 ganger i uka tenkte jeg. Skal også få satt opp styrkeprogram på 3T så det blir bra! Gleder meg til å få satt i gang.

 

Plan for uka er å trene tirsdag, torsdag og en dag i løpet av helga.

 

Har ikke gått opp noe enda jeg heller, men magen vises likevel, spent på når kiloene kommer til å krype oppover, ikke noe jeg gleder meg til, men det hører jo med! :) Neste uke skal vi på ultralyd og grugleder meg! Blir spennende :)

 

Håper dere får en fin og aktiv uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 på joggeprogrammet er gjennomført, og startet på det nye styrkeprogrammet i dag! Ble skikkelig motivert nå og er klar for å bli enda sprekere og sterkere framover, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 i joggeprogram + styrkeprog. Skikkelig deilig å ha gjennomført dagens trening allerede! Har hatt litt vondt i lysken i gårkveld + litt i dag, men tenker det er pga det strekkes der nede? Iallefall var plutselig magen mye større i dag enn i går, hehe, kom så plutselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, slenger meg gjerne på her jeg og. Jeg er i uke 15+5 i dag. Har ikke trent tidligere i svangerskapet, men begynt altså litt i forrige uke. Har spinningsykkel hjemme som jeg har tenkt til å bruke.

 

Har tidligere vært på vektklubben.no før graviditeten og gått ned masse, men gikk desverre opp igjen til 75 kg før jeg ble gravid. Har gått opp ytterligere 4 kg nå, og tenkte det var på tide å stramme inn litt på kostholdet (bare litt moderasjon altså) og begynne å trene igjen. Håper sånn sett å begrense videre vektoppgang en del, har jo litt ekstra å gå på.

 

Har trent en del før, men var litt slapp de siste månedene før graviditeten og i 1. trimester, så lurer på om jeg skal anse meg som en som ikke har trent før graviditeten eller ikke med tanke på hvor "hardt" man kan begynne på. Hva tror dere?

 

Har begynt med sykling 30-35 min x 3 per uke. Samt gåtur så ofte som mulig, og i gjør i tillegg styrkeøvelser. Har kjøpt Jill Jahrmanns bok som heter "trening for kule mager".

 

 

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at flere joiner tråden :) Jeg var innlagt på sykehus og rørte meg nesten ikke i tre måneder, men likevel så hadde styrken holdt ganske bra, og treneren på treningssenteret sa at styrken holder bedre enn f.eks kondis. kondisen forsvinner veldig fort, så har du vært inaktiv lenge ville jeg startet som nybegynner her, men kjent an ang styrken, hvis du skal trene styrketrening da, jeg kunne nesten ha lik vekt som før, eller helt i nærheten. Er nok lurt å ta de første øktene rolig uansett og øke etterhvert, kjenn an på kroppen :) Du har vært flink som har gått ned masse før da, og som nå skal trene videre, er nok lurt! :)

 

Jeg har vært suuuperstøl etter treningen min på torsdag, hehe, har faktisk problemer med å gå og sette meg osv, tror det ble en bra styrkeøkt ja! :)

 

Satser på å få til trening i morgen også, min plan fremover er jogg + styrke 3 ganger i uka, evt bytte ut den ene dagen med gruppetime noen ganger, men går for treninge 3 dager i uka og så gåturer i tillegg da. Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fullført uke 4 med joggeprogrammet, er stolt av meg selv! Ble styrke i dag også :) Neste uke reiser jeg på påskeferie, men skal ta joggeskoene med meg og fortsette programmet, er skikkelig "inne i det" nå, føles godt :)

 

Håper dere har en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Smint!

 

Jeg har ikke vært så flink siste uka, begynte på ny jobb på mandag etter ikke ha jobbet noen uker og det har jo vært litt slitsomt.

 

Men gjorde noen halvhjertede forsøk på styrketrening ila uka som gikk og tok meg en runde på spinningsykkelen i dag, så er jo i hvert fall litt da.

 

Har ellers ikke hatt noe særlig vektoppgang siste ukene og det er jo positivt!

 

Ha en fin helg og en fin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte2011

Jeg merker at jeg har tatt litt påskeferie her :) Fra forum og internett altså! Og litt kosthold og trening forsåvidt. Har ikke vært så streng med meg selv, men heller ikke lagt meg ned og hevet innpå. Testet ut Elixia Express her om dagen forresten. Ikke dumt om man har lyst på en litt kjapp styrkeøkt for hele kroppen! Er fortsatt støl i fremside lår hehe. Ellers har magen begynt å poppe noe veldig den siste uka, men virker som all vekten har lagt seg der og det er jo positivt. Gikk dog plutselig fra 0 kg vektoppgang til +2, men får leve med det. Er straks 23 uker på vei :)

 

Neste treningsøkt blir mandag!

God påske alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, da er jeg tilbake etter påskeferie, hadde med joggeskoa men fikk bare jogget to dager før bekkenet slo seg vrangt og jeg ble faktisk halt! Kjenner det fortsatt og er spent på om jeg greier å jogge eller om jeg må gå over til gåturer/skimaskin, tenkte komme meg på trening antagelig søndag. Flere som plages litt med bekkenet? Kjente det tidlig også men så forsvant det da jeg fikk trent..men nå etter å ha måtte være rolig i påsken så kom det tilbake. Krysser fingrene for at det kanskje forsvinner igjen når jeg får startet opp med vanlig trening igjen, jeg måååå jo trene, hehe.

 

Her også har magen poppet ut, tydelig at jeg er gravid nå og ikke bare småtjukk liksom, hehe, men ikke gått opp så mye, nesten 2 kg, er 21 uker. Kjente forresten liv uttapå i påsken, var veldig gøy! Nå kjenner jeg det hver dag - koselig!! :D

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...