Gå til innhold

Hjelp til middag/lunsj til å ha med på jobb


Gjest Sungirl

Anbefalte innlegg

Gjest trenignsjunkie

brødskive/knekkebrød med div pålegg

salat

omelett

sunne pannekaker med div fyll (enten salt eller søtt)

pizzamuffins

middagsrester (kan mikres de dagene du skal ha kveldsvakter)

pitabrød med fyll

cottage cheese (en hel boks) og oppkuttet frukt, hakkede nøtter og rosiner

sun pai

sashimi av salmalaks (skalldyr er mer "suspekt" å drive med selv ift bakterienivå)

kornblanding og melk/yoghurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Dersom du lager i stand maten kvelden før du skal på jobb, slipper du problemer dersom du ofte har dårlig tid på morgenen. Selv har jeg begynt med å lage middag for flere dager i strekk, som jeg har med på jobb/universitet neste dag. For eksempel lager jeg en middag mandag kveld som jeg har i bokser og spiser tirsdag og onsdag. På onsdag lager jeg en ny middag som jeg spiser torsdag og fredag. Om du ikke liker å spise samme middag flere dager i strekk kan det være en idé å fryser porsjoner i bokser som du kan tine senere.

 

Kyllingsalat kan være en god idé å spise - både til middag og lunsj. Kylling har mye proteiner og metter lenge; magert er det også. Salat og grønnsaker etter ønske, kylling, kanskje litt pasta om du ønsker det, og et egg.

 

Skrelle reker kvelden i forveien, ha over sitronsaft, og du har godt, proteinrikt pålegg til neste dag. Ha med brødskiver eller knekkebrød. Reker kan også være godt i salat.

 

Omelett, eggerøre er også mettende og går raskt å lage.

 

Tunfisksalat. To varianter: du kan lage tunfisksalat ved å blande litt yoghurt naturell, mais, paprika (eller andre grønnsaker du måtte like) og litt krydder og smøre på brødskiva i lunsjen. Eller du kan ha tunfisk i en salat.

 

Jeg bruker å skjære opp brødet mitt i skiver (i butikken om du kjøper brød, hjemme om du baker) og fryse det ned. Hver morgen tar jeg opp det x antallet skiver jeg måtte ønske. Om du har pålegg som f.eks. ost på frossene skiver, blir ikke osten svett før du skal spise den til lunsj. Holder seg frisk og fin :) Pålegg som hjemmelaget syltetøy (kun rørte bær, ikke sukker), eller annet, kan være lurt å pakke ned i en egen boks, og smøre på skiva til lunsje. Blir med ett mye mer delikat lunsj. Skjær også opp grønnsaker som du kan spise til, f.eks. paprika, avokado, agurk, tomat..

 

Er egentlig bare fantasien som setter grenser. Er det noe spesielt du liker/ikke liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sungirl

Tusen takk for svar!

 

Jeg er egentlig ganske kresen av meg, så det er ikke så lett :) Hehe..

 

Har sett den tortillalefse med kesam, spekeskinke og avokado her inne! Den tenkte jeg å prøve på kveldsvakt i morra!

 

Har heldigvis ikke mange kveldsvakter, så det går greit.. Men greit å ha noe å variere med på dagvaktene, så jeg slipper knekkebrød hver gang :)

 

Føler jeg ikke blir mett av salat, men med kylling oppi og et egg så blir det jo brått mer mettende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest superida

jeg jobber og i helsevesenet , og til middag/kvelds på jobben bruker jeg å ha med meg middagsrester, men skjelden karbohydrater som poteter, ris, pasta.... men jeg lager VELDIG ofte grønnsaksstuing til, lager tykk hvit saus med skummetmelk, og har i masse grønnsaker, og har det til stekte magerpølser, kyllingfilet, laks osv. event wok-grønnsaker, omelett, eggerøre og laks, salat med kylling, egg og kanskje pasta, lagder pai (dog uten paideig..så det er vel mer som ovnsstekt omelett) med alt mulig godt oppi, ovnsbakte rotgrønnsaker, og en kotelett? det er j oen million tips... :) ellers er jo noe av det fjordland har heeeeelt okåååå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...