Gå til innhold

ang. dags-kcal..


Gjest Miapus

Anbefalte innlegg

Hej :-)

 

Har börjat lagt in på "mat og trim" men ser fort att noen måltiden blir det litt mer kcal å andra måltider mindre än det som står anbefallt :-S ex frukosten ligger litt mer, middagen runt det som står oppgitt (400kcal) osv.. kvälls spiser jag ikke alls :-S får i mig nesten dagsbehovet på 1600kcal/dag..

 

(Er bussjåfør så jag har laggt mig till vane å ikke spise så väldigt mye då jag har ett extremt stillasittende jobb med långe dager..som også resulterte med en viktuppgång på nesten 15 kg :-S .. man ska ikke ha lett för å legge på sig i transport yrket hehe )

 

Mitt spørsmål er.. er det VÄLDIGT viktigt att man får i sig det kcal antallet som står framför var måltid.. eller er det "slutsummen" i løpet av dagen som er viktigast?

 

Hoppas ni föstår hur jag menar.. jag er VÄLDIGT dålig på å förklara mig.. ha mig unnskyld för det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreyMinerva

Velkommen hit! Er halvt svensk selv, og ser at du skriver veldig likt mamma. :)

Når det gjelder spørsmålet ditt kan jeg dessverre ikke svare, men regner med at noen av de som har gått på kurs og er mer innsatt i metoden kan komme med noe fornuftig! :)

 

Jeg har selv prøvd å holde meg i nærheten av det anbefalte på hvert måltid, men "glemmer" ofte et måltid (smoothie til kveldsmat går på fruktkvoten og da blir det jo ikke noen kveldsmat, egentlig) slik at jeg har problemer med å nå de nødvendige kcal i løpet av en dag.

Vet det ikke er så gunstig å ligge under, men har i hvert fall vært heldig og gått ned i greit tempo. :)

 

Lykke til videre her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja jag er nokk svensk ja.. kom till Norge for 12 år sen..ja jag blander väldgt norsk og svensk både i skrivning å språk hehe..

 

Ja jag brukar også spise lite frukt till kvells, men det går ju som du sier under "frukt" å ikke under kvälls.. :-S

 

Vill ju ikke spise en pose lakrisbåter heller bara för att få i sig nokk kcal hehe, bröd er min mage ikke så "glad i" så det blir max en 4 skiver per dag.. å då går det i speltbröd...

 

Hoppas noen annan har svaret på spørsmålet mitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

GR er opptatt av måltidsklokken.

DVS att du ikke bør gå lengre enn 3-4 timer uten mat.

 

Forbrenningen vår er best på morgen, formiddag , ettermiddag, og lavest på kvelden.

Så lenge du spiser jevnt i løpet av dagen, så tror jeg det viktigste er att du lander på 1600 kcal totalt. Og ikke spiser for mye på kvelden. ( Selv om du BØR ha kveldsmat, i alle fall om du trener på kveldstid ! )

 

Håper dette hjelper noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack ElisabethV :-) ja jag spiser ikke mye på kveld.. gblir gärna middag i 18-tiden pga jobbet så er jag sellan hemma före det, å då tycker jag att det blir allt för mye mat på kvällstid å spise mer etter middagen, så kvälls mat har jag kke spist på snart 3 år hehe.. så det mesta av det jag spiser er från morron å fram till ettermiddagen :-)

 

GreyMinerva..avokado liker jeg ikke :-S men tar väldigt gärna emot tips ;-)

 

Ååå tips om "gotterier" som er sunne som man kan kose sig med en gång i bland ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LinnH91
Tack ElisabethV :-) ja jag spiser ikke mye på kveld.. gblir gärna middag i 18-tiden pga jobbet så er jag sellan hemma före det' date=' å då tycker jag att det blir allt för mye mat på kvällstid å spise mer etter middagen, så kvälls mat har jag kke spist på snart 3 år hehe.. så det mesta av det jag spiser er från morron å fram till ettermiddagen :-)

 

GreyMinerva..avokado liker jeg ikke :-S men tar väldigt gärna emot tips ;-)

 

Ååå tips om "gotterier" som er sunne som man kan kose sig med en gång i bland ;-)[/quote']

 

det er masse man kan spise for å få opp kcal inntaket, men du bør gjerne spise ca så mye som vi skal til hvert måltid!

Om du ikke vil spise noe særlig etter middag pga. sen middag, spis deg en yoghurt og frukt.. Om du spiser smootie på kveldstid er det kvelds eller frukt, det er opp til deg.. Men det er en alternativ kvelds! grønnsaker, melk og frukt er viktig at du får i deg hver dag, om du ikke liker melk, ta da melkeprodukter istede (feks ost)

Lykke til,,

- Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för svar Linn :-)

 

Jo mjölk dricker jag mye, liker også väldigt gott yoghurt å spiser gärna det till lunch.. kanske ska börja ta en yoghurt till kvells også :-) grönsaker har jag till vart middagsmåltid uavsett, synes middagen blir tråkig annars hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode svar her inne allerede :)

 

Det som er viktig å holde forbrenningen i gang, så støtter meg til Elisabeth ift måltidsklokka, spis ofte og spis variert, men hold deg innenfor kalorinivået.

 

Og gå tur eller begyn å trene, spesielt viktig når du har en stillesittende jobb.

 

Husk å drikk mye vann!

 

Lykke til videre med vektnedgangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...