Gå til innhold

'Kontrollert oppgang' i graviditet


NokERNok2010

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er 14+1 med baby nr.3 og har vaert veldig daarlig de foerste 3 mnd og dessverre var eneste maate aa holde kvalmen i sjakk og spise :) Jeg har spist sunt, men litt for mye litt for ofte. Jeg gikk ned 7 kg foer jeg ble gravid og har naa gaatt opp hele 6.5 kg allerede. Naa som kvalmen er borte og jeg kan kontrollere inntaket litt mer vil jeg vaere mer bevisst og proeve aa ikke gaa opp mer enn strengt tatt noedvendig. Maalet mitt er aa ikke komme opp i 100kg foer foedsel. Jeg veier naa 88.4 kg og har en BMI paa 28. Jeg har selvsagt ikke tenkt aa slanke meg eller noe, men oensker aa kontrollere vekten litt slik at det ikke gaar over stokk og stein!

 

Jeg spiser for tiden ikke kaker, godteri og kjoett fordi jeg rett og slett ikke har hatt lyst paa siden jeg ble gravid. Fantastisk! Naa maa jeg bare faa magemaalet paa rett kjoer igjen etter den konstante spisingen de foerste 3 mnd.

 

Noen andre der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gaar ikke saa veldig bra, har ikke klart aa samle nok styrke til aa si at naa maa det bli slutt paa den konstante spisingen! Jeg tror jeg er litt i 'denial', for jeg spiser mer enn jeg registrerer i hodet mitt, spesielt broed. Og det blir man tjukk av vettu.

 

Men jeg begynner NAA! Ikke i morgen og ikke paa mandag, men i dag.

 

1) Kutte ned paa de enorme porsjonene

2) Velge lettere meieri produkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I morgen er jeg 18 uker og veier 89.1kg, saa jeg har lagt paa meg 700g siden sist. Har vaert litt flinkere til aa velge bort raske karbohydrater, men av og til blir det en skive eller to med hvitt broed. Jeg proever aa velge ting som metter... MEN jeg er fremdeles saaa sulten! Proever ogsaa aa kutte ut sukker fra kostholdet mitt, det har gaatt bra... naa maa jeg bare kutte ut korte karbohydrater siden de omdannes til sukker og dermed til fett.

 

Jeg er litt trist pga at jeg la paa meg saa mye de 3 foerste mnd, det er jo da man ikke gjoer det vanligvis. Men siden jeg er overvektig saa trenger jeg ikke legge paa meg mer enn 11 kg i loepet av svangerskapet... utfordringen blir aa IKKE gjoere det!! Men det betyr vel at jeg har nok aa ta av og kan kontrollere inntaket litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes det virker som om du har vært flink den siste tiden. Så keep up the good work :) Jeg jobber med akkurat samme som du, og forsøker å kontrollere vektoppgangen. Har et enormt søtsug, som jeg gjør forskjellige ting for å stanse (deriblandt, dessverre, og bare gi etter for søtbehovet og stappe innpå sjokolade og div :). De siste ukene har jeg virkelig forsøkt å ta grep, og jeg har begynt å skrive opp alt jeg spiser inne på vektklubben igjen. Det har jeg ikke gjort siden jeg gikk på GR-kurs for en god tid tilbake. Det fungerer egentlig fint, for da slipper jeg å gå rundt å ha dårlig samvittighet for at jeg tror jeg har spist for mye, men da enten 1) vet jeg at jeg har spist for mye eller 2) vet at jeg har spist akkurat passe. Så det kan jo være et tips da, hvis du ikke allerede gjør det. Men husk - man skal som gravid ikke slanke seg, jeg forsøker å ligge mellom 2200 til 2500. Får holdt styringen på grønnsakene, fruken og treningen på den måten også. Så jeg vil egentlig si at dette med registrering fungerer fint, og jeg har ikke fått opp så mye de siste uken heller. Nå er jeg akkurat på vei inn i tredje trimester og har totalt gått opp 8 kg, med målsetning om å begrense vektoppgangen til 12 kg. Du skrev lite om trening? For det er jo også en effektiv måte å kontrollere vektoppgangen (som legen så elegant påpekte til meg sist jeg var der). Jeg forsøker å trene lett to ganger i uka, og gå minst en halv time de dagene jeg ikke trener. Har du noen målsetninger ang. trening? Uansett - lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...