Gå til innhold

Er det noen i 40 årene som vil være med - vektnedgang


Gjest bronze
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går heller ikke på medisiner, nå. Bortsett fra ei sprøyte i uka. Sliter mye med tretthet, men kan ikke gi opp.

vekta begynner jo å bli bra, også, så på rett vei.

 

Ja, håper det blir en varm og fin sommer.

Det er ustabile vær som gir smerter her, og en del om vinteren...

Men sommer og sol og varme er balsam for muskler og ledd.

 

Kom meg ut på en god tur i dag, som ga 3,9 poeng.

Tør ikke annet enn å trene litt hver dag.

 

God dag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

+ 600 gram på meg, ikke overrasket pga konfirmasjon og jeg har da kost meg selve dagen og på rester, men jeg har trent hver dag og nå er resten av restene i frysen.

 

Ser ut som om vi har funnet hverandre vi revmatikere, jeg har bechterew og var 1 uke på behandling i januar, skal tilbake i neste uke for å få vite om jeg får starte opp på biologiske medisiner eller noe annet.

 

Det gjør det nok ekstra vanskelig for oss å ta av pga betennelser som vi har i kroppen. Jeg sliter og mye med tretthet og mangel på energi.

 

Prøver å ta minst mulig betennelsesdempende medisin så jeg bruker naturmedisinen MEDOX og ved sterkt behov annen medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Pussig at det var flere revmatikere her ja. Jeg var veldig plaget etter sønnen min ble født, måtte faktisk operere ankelen - en såkalt utskraping. Gikk i flere år på Salazopyrin, som hadde god effekt og ga meg ingen bivirkninger. Jeg sluttet med dem da jeg ble gravid med datteren min og siden da har jeg kun brukt prednisolon i korte perioder når reumatismen har blusset opp.

 

Jeg merker ikke så mye slapphet og trøtthet heldigvis, men det jeg har merket er at etter en kortisoninnsprøytning har jeg fått masse energi dagen etter, så kanskje jeg i utgangspunktet har vært slapp uten at jeg helt var klar over det.

 

Bechterew kjenner jeg ikke så mye til, annet enn at jeg vet at det er i "revmatiker-familien".

 

Jeg har forresten fått mensen nå og føler meg opplåst og stor. Orket ikke trene i dag, og har kjent meg sulten i hele dag, samt at jeg for første gang på lenge kjenner søtsuget. Har ikke gitt etter for suget, men jeg er ikke spesielt blid i dag for å si det sån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, felles skjebne er felles trøst - om en kan si det...

 

Godt å kose seg innimellom.

Jeg var heldig og gikk ikke opp selv om jeg hadde en uke med god mat og drikke.

Men det ser jo ut som om vekta mi har funnet seg til rette på sånn ca 71,8...

 

Pøve å få tatt en InBody test i morgen, så jeg får et hint om hvordan det har gått siden jeg startet dette for 17 kg siden.

Og hva jeg skal gjøre for å komme ned de siste 7-8 kg.

 

bronz - hvor var du på behandling da?? Lillehammer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Jeg var Haugesund revmatismesykehus Tjorven45, var veldig fornøyd med oppholdet der, mye god trening hele dagene og varmtvannstrening hver morgen som gjorde veldig godt. Men vi hadde ikke noe særlig god mat, jeg tok av 1,5 kg på den uken. Kanskje jeg skulle blitt innlagt i noen måneder, da hadde jeg kanskje nådd trivselsvekten:) Hva slags medisin er den sprøyta du tar hver uke, er det biologisk medisin?

 

Hvor får du tatt InBody test? og hva måler den? hørtes spennende ut.

 

Sienna71 - bechterew er en betennelsessykdom som er nær beslektet med leddgikt, liksom en gren ut av leddgikt, den gir meg betennelse i ledd og muskler rundt forbi alle steder i kroppen, men for det meste i store ledd/muskler også er det selvsagt mye rundt musklene og leddene som også blir vonde pga de prøver å fikse opp osv osv.

 

Nå har vi enda mer felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Dette er nesten litt komisk, hvis det går an å si det, men jeg har faktisk en reumatisk diagnose jeg også. Det er verken Behterew eller leddgikt, men Sjøgrens syndrom som betyr at betennelsen har satt seg i den glatte muskulaturen eller slimhinnene. Kjenner godt til verking i ledd når det er kaldt, ja. Desto mindre grunn til å belaste kropp og ledd med overvekt i tillegg. Så jeg håper virkelig jeg skal klare å holde meg nede denne gangen. Utfordringen er periodene med lite energi. Da blir det fort mye spising som trøst. Er blitt anbefalt av en lege å ikke trene med for høy puls - så her går det mest i turgåing på ski eller til fots + hjemmeyoga, men det siste er jo mest for å holde meg så myk som mulig.

 

I går var siste veiing på kurset og den viste at jeg har stått stille siste uka. Litt som forventet, egentlig. Blitt mye sosialspising siste uka. Men fornøyd med å ha gått ned 6 kilo siste 8 ukene alt i alt. Deilig å kjenne at kroppen blir lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Men da ønsker vi velkommen til enda en revmatiker. ;) He he - trådtittelen burde kanskje heller være noe sånt som "revmatikere i 40-årene som vil ned i vekt" :)

 

Tjorven: Da jeg ble operert var jeg to uker på revmatikersykehuset på Lillehammer.

 

I dag har jeg også vært på sykehus - men denne gangen med sønnen min. Han skulle ha ett lite dagkirurgisk inngrep og alt gikk bra. Da vi kom hjem skulle han få spise hva han ville, så vi måtte bort på gatekjøkkenet og kjøpe hamburger med pommes frites til han. Gjett om jeg var misunnelig da han satt og koste seg med det. Var liksom ikke så mye trøst i multigrain-knekkebrødet jeg satt og gomlet da. :D Merker at jeg sliter med sult og søtsug nå som jeg har mensen. Har ikke hatt noe særlig problemer med det så langt kursperioden, så det må være en sammenheng mellom mens og matlyst. Greit å vite, for da må jeg være ekstra obs i fremtiden på at jeg kan bli et potensielt matvrak en gang i måneden hvis jeg ikke passer på.

 

Cirkus: Gratulerer så mye med 6 kg på 8 uker - det er jo kjempebra. Hvis jeg klarer det samme er jeg veldig fornøyd. Skal du fortsette nå fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Ja, jeg hadde tenkt å gå ned til 80 kilo. Dvs at jeg har 4 igjen, sånn som jeg tenker nå i hvert fall. Brant meg på sist jeg var på kurs at jeg tenkte jeg skulle ta resten selv. Noe som ikke gikk så bra, så denne gang går jeg rett over fra ett til neste mens jeg først er i gang. Planlegger vel egentlig å ta et hold vekten kurs etter der igjen med felles veiing 1 g i måneden.

 

Spurte kursleder sist om noe jeg har hørt om at det går 5 år før kroppen venner seg til sin nye vekt, men det viste seg å være feil. Men 1 1/2 til 2 år etter vektnedgang mente hun at kroppen søker seg tilbake til gammel vekt, så det er bare å holde på :)

 

Ser vel egentlig litt på meg selv som en matoholiker. Jeg spiser stort sett ganske sunt, men i visse situasjoner blir det overspising. F.eks. av is. Jeg kjenner meg veldig igjen i mensen-problematikken, ja, med søtsug og saltsug og sug i det hele tatt, egentlig. En av fordelene ved å ha Sjøgren er at man kommer tidlig i overgnagsalderen. Så sånn sett løser jo dette problemet seg av seg selv etterhvert, da. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo merkelig at alle sliter med revmatiske lidelser.

Kan det være derfor vi ikke går ned så mye??

jeg gikk ned bare 4,5kg på kurs, men har selv klart litt over 12 kg selv.

Men nå ser det ut som jeg ikke klarer det alene lengre,

som sagt har jeg stått mer eller mindre stille siden februar.

 

Men jeg fikk vite at jeg måtte ned på den vekta jeg skulle ligge på, før jeg kunne gå på HOLDVEKTEN Kurset... og jeg har igjen 7 kg til det.

 

Jeg er også, veldig glad i mat, men i sund mat, men det legger en jo på seg av, også, når det blir for mye.

Jeg tar en 1/2 nutrilettbar når jeg får lyst på noe søtt - det er jo bare litt over 100 kcal.

Når det gjelder salt bruker jeg Snack a Jack, bare ca 50 kcal i en stor riskake. Jeg bruker litt buljong innimellom, også, kanskje med noen grønnsaker i, innimellom. Dette metter så da blir suget borte, også...

 

Nye mat som var litt mat har blitt nei mat her ute. Dette synes jeg er merkelig. Som f.eks Fiberrik med solsikkefrø, de er jo så gode, med spekepølse eller geitost.

 

Ja, jeg har vært på Lillehammer og der er det jo selvsagt også, varmt vannsbad hver morgen, trimrom og fint turterreng. Men det var god mat, også. Påsmurte snitter til lunsj og kvelds. Så rart det skal være så stor forskjell.

 

I dag har jeg hatt en dårlig dag, så ingen tur, lite energi. Men i helga er det dans, lørdag og søndag fra kl 12-16, drar uansett form. For dans er som rus. Energien øker og smertene blir borte, men kommer tilbake når jeg er ferdig.. og så sliten som en er... men samtidlig godt sliten.

Men blitt lite dans de siste årene. Men formen er blitt bedre med tap av kiloene, så, ja, vi må klare å holde vekta når vi har klart målet.

 

InBody test viser hvor musklene er hvor fettet sitter, vitaminer og mineraler i kroppen. Ødemer, forbrenning i hvile. Det er vel det grøfte.

Men jeg har ikke fått sjekket dette enda da...

Testen tar vi herover tar vi et sted som driver med Arbeidshelse- og Livsstilsinstitutt. Men tror noen treningssenter har det, også.

 

Det er så koselig og moro at dere her ute er så aktive. Dette gir inspirasjon til å stå på. Bra alle sammen og takk.

 

Dette ble langt.

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Tjorven:

Snack a Jack skal jeg jammen få kjøpt meg. Får også ett sånt saltsug innimellom og hvis jeg kan få stillet suget med 50 kcal er det verdt å kjøpe noen - så takk for tipset. :)

 

I dag har jeg kun klart å få meg 1180 kcal. Skal ligge på 1300 men eier ikke matlyst nå, og har ikke lyst til å stappe i meg så sent på kvelden bare for å fylle det opp. Dette opplever jeg flere dager og er redd for at vekten stagnerer hvis jeg ikke klarer å holde antall kcal oppe der de skal være. Hva tror dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Jeg er mer tilhenger av å liksom lure kroppen av og til, spise litt mer enn vanlig plutselig en dag, og litt mindre en annen dag, har lest det engang, men vet at når jeg gikk på GR kurs var det mye mas om viktigheten av å komme opp i riktig kalorier pr.dag.

 

Idag er jeg stup- strøtt, sovna på sofaen rett etter jobb og våknet til vondt i mange ledd. Har nå spist en hel pose masipangodt, det smakte godt i starten, men de siste bitene var ikke gode engang, men puttet de inn. Så nå har jeg dårlig samvittighet, og full skjerpings imårå.

 

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Hei igjen - er så imponert av at dere klarer å holde koken uten kurs.

Bronze: en smell kan vi alle gå på fra tid til annen;) Mine pleier å handle om is. Det som er viktig, er hva du gjør etter smellen. At man ikke tenker at nå er alt forgjeves, liksom. Mine smeller kommer også når dagen har vært slitsom.

 

Tjorven: Smack&Jack var smart. Kjekt å ha smarte valg for hånden til en regnværsdag. Du skriver at du synes det har stoppet opp. Siden du allerede har gått ned så mye, har du sjekket utregningen din i det siste i forhold til kalori-inntak. Når vekta går ned så endrer jo regnestykket seg - hvis aktiviteten er lik ? Synes nesten det er litt rart jeg at det skal gå an å beregne dette, men det funker jo. Kropp er ferskvare :) Høres fantastisk morsomt ut å drive med dansing, forresten. Er det swing eller hva slags dans er det ? Har du noen du danser sammen med ? Tror det er kjempeviktig å ha noe hyggelig å holde på med selv om det tar energi. Man får så utrolig mye igjen for det på andre måter.

 

Ha en fortsatt god helg. Her er sol og godt vær i dag så i ettermiddag blir det nok en skogstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Hurra! Veiedag og ned ytterligere 800 gram. Vekten viser nå 64,3 og jeg kan se delmålet mitt på 63 kilo nærme seg. En positiv ting til er at jeg har mistet 2 cm i midjen den siste uken og 5 cm der tilsammen. Midjemålet er nå på 79 cm, så endelig kom jeg under den magiske 80 cm-grensen. :) Lårene er 6 cm mindre siden kursstart, men baken går det litt tregere med. Hærlig og motiverende å se resultater, men jeg føler at jeg jobber hardt for det. Mye jeg må avstå fra og det blir mye planlegging av innkjøp og dagsrutiner både for å rekke trim og for å spise riktig.

 

Ønsker dere en god søndag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Veiedag og ned ytterligere 800 gram. Vekten viser nå 64' date='3 og jeg kan se delmålet mitt på 63 kilo nærme seg. En positiv ting til er at jeg har mistet 2 cm i midjen den siste uken og 5 cm der tilsammen. Midjemålet er nå på 79 cm, så endelig kom jeg under den magiske 80 cm-grensen. :) Lårene er 6 cm mindre siden kursstart, men baken går det litt tregere med. Hærlig og motiverende å se resultater, men jeg føler at jeg jobber hardt for det. Mye jeg må avstå fra og det blir mye planlegging av innkjøp og dagsrutiner både for å rekke trim og for å spise riktig.

 

Ønsker dere en god søndag. :D[/quote']

 

Flink du er. Gratulere så mye. Med fin vekt nedgang og cm.

Så at jeg tilsammen har gått ned 52cm, over alt... Det er tøft;-)

 

jeg får fra i morgen gå ned på kcal inntaket så får jeg se om det nytter.

 

Hatt en lang og fin tur med staver og gode venner i dag.

Ble 4 poeng og nesten 800 forbrente kcal.

De adnre spiste is og jeg hadde med meg vann og 1/2 nutrilettbar - nam nam.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bronze - Ja, noen ganger, får en et kikk, men som sagt bruker jeg nutrilettbar med karamel, den synes jeg er god, men klarer aldri mer enn en hel bar og da har jeg bare spist ca 220 kcal. Blir jo så mett.

Marsipangotteri er vel ikke det værste å stappe inn heller??

 

Jeg danser swing og bugg ol varianter mest nå. Men kan alt innen dans.

Jeg har ingen fast dansepartner og det er utfordrende for det er jo ingen som danser likt. Men jeg har jo noen favoritter og jeg er dems favoritter, også da ;-)

Driver å prøver meg som "gutt" for tiden, og der er veldig utfordrende, også. Jeg har danset i over 40 år, men synes det er kjedelig å danse gutt, elsker alle turer som går fort rundt og som gutt skal jeg egentlig ikke danse rundt i det hele tatt, men selvsagt gjør jeg det... hehe

Drevet litt med Zumba,også. Moro det, også.

Heldigvis "forsvinner" smertene under dans. Dans er som rus. Men ikke like godt etterpå. Kramper og det meste.

Men merker at treningen det siste året, og vektnedgang har vært virkningsfult. I går da jeg skiftet dekk kunne jeg sitte på huk over lengre tid og det har jeg ikke kunne på lang tid.

Men er veldig trett for tiden, så sover mye mellom det jeg bare må gjøre.

Burde vel kanskje da spise mindre de dagene jeg ikke orker annet enn å komme meg opp av senga, for noen timer.

 

God søndag, videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Gratulere Sienna71 du er flink, og du får gode resultater av god jobb:) skulle ønsket jeg var like flink.

 

Tjorven45 er enig med deg at dans er kjekt, jeg danser zumba og glemmer ut at jeg trener fordi det er så gøy.

 

2 mil på sykkel ute på meg idag før jeg gikk i konfirmasjon og kunne spise med litt bedre samvittighet:)

 

Skal være veldig flink nå i 3 dager før jeg skal reise til Nice med venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71
Gratulere Sienna71 du er flink' date=' og du får gode resultater av god jobb:) skulle ønsket jeg var like flink.

 

2 mil på sykkel ute på meg idag før jeg gikk i konfirmasjon og kunne spise med litt bedre samvittighet:)

 

[/quote']

 

Du er da kjempeflink - 2 mil på sykkel er jo suverent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Veiekveld på første kursdag i runde nr 2. Jukser litt med å veie meg hjemme hver morgen. Klarer ikke å vente en hel uke mellom hver gang. Ser ut til å være inne i en god stim igjen og har gått ned 600 gram de siste fire dagene.

Tjorven: så gøy med alle centimeterne :) Jeg har gått ned 31 cm og det beste med det er at jeg har fått tilbake ansiktet mitt.

Vært mye verking siste uka og lite energi etter en litt aktiv periode. Synes det er vanskelig å finne balansen mellom aktivitet og hvile. Prioriterer å være med på det som er gøy, og ta det som kommer etterpå. Men noe særlig intensiv trening blir det ikke på meg. Bare rolige gåturer med vår gamle hund på 11 år. Forrige kursdag fortalte kursleder om folk hun hadde hatt på kurs som satt i rullestol og allikevel klarte å gå ned i vekt, så da behøver jeg kanskje ikke stresse så mye med treningstanker jeg heller.

___________________________________________________

Startvekt: 88,5 (mars 2011). Ned til 82,3 - 31 cm minus (mai 2011)

Høyde: 176

Mål: 78 kg

 

uke 1 -

uke 2 -

uke 3 -

uke 4 -

uke 5 -

uke 6 -

uke 7 -

SOMMERFERIE - HJELP :0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går virkelig riktige veien for dere.

 

Jeg står fortsatt på stedet hvil.

Men gått ned på matinntaket denne uka, så spent på resultatet.

Blir ikke så mye trening på meg for tiden heller. Veldig sliten, men kommer meg ut noen dager.

Vi har jo et nydelig vær, men allikevel blir jeg i senga, meste av dagen, på de dagene jeg ikke jobber. Men de dagene jeg jobber klarer jeg å gå til og fra jobb. Bare nedoverbakker til jobb, 20 min, og da blir det bare oppover hjem og da blir det 30 min. Så får litt trim de 2 dagene.

Og så går, jogger jeg 1 gang dag i uka med min sønn.

Og kanskje det blir en rask tur med staver sammen med venner.

OG som tidligere sagt, så danser jeg når jeg har ork og overskudd.

Skulle drevet med styrketrening, også. Men det har blitt borte etter påske.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Hei, ingen nedgang eller oppgang på meg denne uken. Greit nok, har trent nok som vanlig, vært i konfirmasjon ellersa har jeg og hatt endel vondt i kroppen og er sliten og trøtt. Håper energien kommer når jeg reiser til Nice i morgen med venninner, da kan mann og barn styre på selv hjemme:) Skal kose meg, men tenke fornuftig likevel, også blir det nok endel "gåing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

 

Slenger meg med på tråden deres, har hatt en pause med slankingen, men har gått ned 6,5 kilo tidligere i vinter/vår :D

 

Veier nå 77,5 kilo og vil ned til 70-72 tallet ( jeg er 170 høy og trives med litt former )

 

Utfordringen min er å komme igang med trening igjen !! Det har vært litt slappe tider, vært endel syk og da blir det så som så..

Men trives med både gåturer ( har planer om å begynne å jogge litt ) og zumba, så her er det bare å begynne !!

 

Ha en fin dag :)

Klemmer fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Velkommen Storesøster. :D

 

Jeg har hatt fridag i dag og fikk trent en time zumba og 30 min styrke. Har slitt mye med stølhet og vonde skuldre de siste dagene, men det plager meg ikke når jeg trener. Men merker det nå noen timer etterpå. Lurer på hvorfor det blir sån - skal man ikke bare bli sterk og få masse overskudd av all denne treningen da?

 

På matfronten går det fint. Jeg holder meg på 1300 kcal om dagen og ingen utskeielser på de fire ukene jeg har holdt på.

 

Nå lader jeg opp til andre semifinale i Eurovision i kveld. Ja - jeg er en grand-prix-nerd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verking i kroppen vist en tar litt for mye i er vel ganske naturlig for oss som sliter med revmatiske lidelser.

Samtidlig er jo trening og dans som rus - adrenalinet øker og smertene minsker en liten stund. Men kommer igjen etter økta.

 

Flink du er. Jeg har heller ikke utskeielser i form av gotteri men blir litt mer mat en jeg kanskje skulle hatt, enkelte ganger.

Lagt meg på 1600 nå, så får jeg se hvordan det går.

 

Ja, jeg skulle ønske trening ga energi hver gang. Men er jeg energiløs så forblir jeg det etter trening, også.

 

Etter Norge falt ut av GP har jeg ikke sett noe. Så kanskje ikke så mye før heller, men fulgte da litt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Endelig veiedag og da må jo selvsagt vekta gå bananas. Går først på vekta med en gang jeg står opp - den viser da 64,4. Veldig rart at jeg har lagt på meg tenker jeg og går på den en gang til - da viser den 64,0. Merkelige greier - så jeg flytter vekten til det stedet den egentlig pleier å stå, ved siden av sengen og går på den igjen. Da viser den 63, 8. Går på den sikkert 7 ganger til og den viser nå 63, 8 hver gang. Jeg tar en pause, spiser frokost og drikker en iskaffe og går tilbake til vekten som nå viser 64,3.

 

Hvilken vekt er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...