Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Elisabeth: Enkelte dager må man få kose seg, og jeg tror også at kroppen fint tåler at man er noen kcal over når man tross alt trasker på den smale sti hver dag ellers. Og du da, med hinsides mange trimpoeng, du kan jo hvertfall bare kose deg på sånne dager med verdens beste samvittighet! :D

 

Høst: Ja, sånt krever en del forarbeid, men som du sier: Hva gjør man vel ikke for ungene sine? luvvyasmiley.gif

 

I dag har jeg dyttet rundt på tvillingvogna i 3 timer. Det resulterte i nesten 700 kcal på pulsklokka, selv om det ikke var noe særlig tempo å snakke om. Deilig!

 

Har en gutt som nylig har fått diagnosen Cøliaki, i tillegg til at den andre gutten min har diverse andre matallergier. Fellesmåltider er derfor litt av en utfordring her i heimen, og jeg synes det er vanskelig nok å finne mat som de kan spise begge to, om ikke jeg skal komme med mine egne kriterier om antall kalorier osv. Huff. Har snakket med kurslederen min om dette, og hun skulle kontakte en av ernæringsfysiologene som jobber i Roede, for å høre om jeg kanskje kunne få tips om noen gode og sunne middager og sånn som vi kan spise alle sammen. For tiden er jeg i grunnen glad bare jeg greier finne noe vi kan ha til middag i det hele tatt, så jeg setter mine egne behov til sides for å få kabalen til å gå opp. I dag lagde jeg pannekaker uten melk, egg og gluten, og så hadde vi gul ertesuppe til. Fordelen med å kutte ut kanskje særlig egg og melk er at man slipper unna en del kalorier. Vet ikke helt hvordan det er med f. eks hvetemel og kalorier, men innbiller meg at også dette er med på å dra opp kaloriinnholdet på vanlige pannekaker. Nå brukte jeg glutenfri grov melblanding i pannekakene i dag, og havremelk istedenfor kumelk. Spiste en god porsjon ertesuppe, og kun én pannekake med blåbærsyltetøy. Havnet faktisk under 400 kcal på middagen, og er bare superhappy for det, må jeg innrømme. Det betyr at da har vi i hvertfall én middag vi kan spise med god samvittighet alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i Sverige i dag. Og før første gang handlet vi ikke flere kilo med smågodt! Faktisk kjøpte vi ikke noe smågodt i det hele tatt. :D Kun sunn og god mat ble med hjem, og en hel haug "allergimat" til guttene mine. Vi har mye å lære av Sverige der, utvalget på melkefri og glutenfri mat er laaaangt større enn hva noen norsk butikk kan skryte av så langt! Nå har vi masse deilig kjøtt i fryseren, så nå kan sommeren bare komme for vi har grillmat i lange baner! :)

 

På vei hjem holdt selvfølgelig ungene på å døøøøø av sult (helt sant!), og det eneste stedet jeg visste at de hadde glutenfri mat var McDonald's... Vel, jeg er litt skeptisk til pommes frites'en deres, jeg har nemlig jobbet på Mc'ern i min pure ungdom, og minnes vagt at vi stekte kyllingnuggets i samme olje som pommes frites'en. Og i paneringa på nuggetsene er det jo hvetemel så det holder... Men, gutten holdt som sagt på å døøøø av sult, så da ble det sånn. Ingen klager om magevondt så langt, håper det gikk greit tross alt. Siden det var langt over lunsjtider for min del ble det en burger på meg også, men fysj, jeg hater virkelig maten derfra! Kjøttstykkene er syltynne og knusktørre, og brødet smaker jo rett og slett papp! Absolutt, definitivt IKKE verdt de svimlende 486 kcal den inneholdt, men jeg greide da trøkke den i meg (med god hjelp av et stort glass vann for å greie svelge den tørre greia...Æsj!). I kveld overmannet den dårlige samvittigheten meg, og jeg fant inspirasjon til å gå meg en rask kveldstur før lørdagskvelden satt inn for fullt. 1 time rask gange ble 420 kcal forbrent, da fikk jeg bøtet på mesteparten av den fæle burgeren, om ikke annet. Neste gang vi skal på langtur skal jeg jaggu smøre med meg matpakke istedenfor, det var bare dumskap som hindret meg i å gjøre det i dag. Pakket stelleveska full av ting og tang til ungene, men tok ikke med så mye som en bitteliten turbar til meg selv engang. Jaja, gjort er gjort, og spist er spist. Kveldsmaten ble fruktsalat med vaniljekesam, og nå kan jeg ikke spise meg før i morgen. 1530 kcal spist så langt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har havnet på et av de berømmelige platåene jeg har lest så mye om? Nå har jeg ikke vært på kurs på 2 uker (fri forrige uke grunnet 17 mai), men det har heller ikke skjedd nevneverdig på vekta. Jeg har snikveid meg jevnt gjennom denne uka bare for å holde et øye med om det skjer noe (jeg har nemlig mistenkt dette platået et stund, siden det ikke ser ut som om jeg greier komme meg under -10 kg!). Vekta mi viser litt annet enn vekta til kursleder, men nå som jeg uansett bare har veid meg på min vekt disse 2 ukene så ser jeg jo at det ikke skjer en dritt. Jeg er irritert og utålmodig, og begynner merke at det tærer på motivasjonen. Nå som jeg dessuten går inn i PMSuka ganske snart kjenner jeg søtsuget melde seg, og det passer dårlig med laber motivasjon. Forstå meg rett, jeg har ikke falt for fristelsen enda, men jeg kjenner at jeg lett kan skli utpå om jeg ikke holder tunga rett i munnen! Jeg har vært flink hele denne uka så langt, og holdt meg til mine tildelte 1600 (og ikke alltid så mye engang), til tross for både 17 mai og svigermors bursdag om var i går. Jeg spiste et lass jordbær og en spiseskje med vaniljeis, og rørte ikke en smule av alle de andre kakene som prydet kakebordet.

 

Kommende helg skal jeg på jentetur, og jeg begynner bli redd for at en skuffende veiing i morgen skal sette meg fullstendig ut av kurs, og at jeg bruker det som unnskyldning for å skeie ut mer enn planlagt "siden jeg uansett ikke går ned av å la være!". Samtidig er jeg utålmodig etter å komme meg ned disse kiloene sånn at jeg endelig kan få en vurdering av kirurgen. Jeg skal nemlig vurderes for bukplastikk, og jeg er temmelig sikker på at jeg kommer til å få det, men da må jeg være ferdigslanket og ha en BMI under 28. Aller helst vil jeg ha en BMI på 25, men når jeg bare står og stagnerer på denne vekta her uten å komme meg noe sted til tross for at jeg ellers følger boka, ja da kjenner jeg at det krever sin kvinne å holde motet oppe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, fortsetter nå å oppdatere her jeg da, selv om jeg er litt usikker på om det er noen som leser her lengre.

 

I dag var det kurs igjen, etter 2 uker "fri". 17 mai, Sverigetur og bursdagsselskap hadde visst ikke satt noen stopper for nedgangen, vekta viste 2,1 kg mindre enn for 2 uker siden. Så sånn er ståa, og så er en ny uke igang. Jentetur til helga, men jeg har bestemt meg for at det skal gå fint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Jeg leser fortsatt!! :D Har bare ikke somlet meg til å skrive til deg.

 

Høres slitsomt ut med så masse allergier.. håper du får tips til noen greie måltider til dere. Jeg er glad bare jeg får varm mat på bordet hver dag, hvis det i tillegg måtte vært spesialmat hadde jeg blitt smårar!!

 

Så flink du har vært!! 2,1 kilo på to uker, det er jo superdupert!! Dermed var platået forsert og du suser videre på vei nedover! Juhu! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minimax

Fortsett å skrive smula, jeg leser også :D

 

Noen ganger trenger man ikke si så mye....jeg får inspirasjon likevel.

Du er foresten kjempeflink !

Stå på videre klem Minimax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det noen, ja! Var redd jeg var helt forlatt her i tråden min! Det er motiverende med tilbakemeldinger, så jeg håper dere har lyst til å følge meg litt til. :)

 

 

Vektplatået jeg fryktet var nok bare vann/ødem IGJEN, men nå tar jeg vanndrivende medisiner hver mandag sånn at jeg i hvertfall ikke stiller med 2 kilo vann i kroppen på tirsdagskveldene når det er kurs. Godt å se at det går nedover, og jeg føler plutselig at jeg nesten kan skimte målstreken i det fjerne. Det kjennes godt, og ikke minst motiverende! Om 5 kilo har jeg en BMI på 28, og er dermed innenfor BMIgrensa for å få (dekket) bukplastikk. Jeg vet jo ikke om jeg får den dekket enda, men da kan jeg i hvertfall skrive en fet "Check!" på BMI. Da kan ingen "ta" meg på det hvertfall! :D Og når BMIgrensa er nådd så er det faktisk bare siste finpussen som gjenstår, og jeg har 5 kilo igjen før jeg er i mål til trivselsvekt. Men jeg prøver ikke glede meg for tidlig, og ta 1 kilo om gangen. Samtidig er det deilig å kjenne på at dette her har en ende også, og at jeg snart kan leve uten slanking og veiing som en del av hverdagen (selv om jeg har planer om et Hold vekten-kurs når jeg er der jeg vil være vektmessig). I første omgang skal jeg konsentere meg om neste delmål, for det ligger bare 600 g unna nå! Da har jeg gått ned 10 kilo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Nå nærmer du deg - 10 kg ! Supert !!

2,1 kg på 2 uker er kjempe bra ! Gratulerer :)

 

det er jeg sikker på du klarer i løpet av uken :)

 

Og den bukplastikken ligger der som en fin gulrot !

Gru gleder meg slik !!

 

Vet du noe om hvor lang ventetid det er der du bor ?

 

Og de vanndrivende tabl, er det noe alle får kjøpt på apoteket eller ?

Kunne tenkt meg dem selv før veiekveld hos kursleder ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klinikken jeg skal til er det 4 uker ventetid til konsultasjon, og så 4 uker til etter det med ventetid på operasjon. Jeg tenker bestille meg time til konsultasjon når jeg er innenfor BMIkravet, sånn at det bare er siste finpussen mens jeg venter på at ukene skal gå til operasjonen. Det er en fin gulrot, som du sier. Jeg lengter etter å være igang med ventetid! Håper og tror jeg skal greie bikke 10 kilo i løpet av uken, selv om jeg skal på hurratur med ei venninne i helga. Bortsett fra at jeg har store planer om å drikke vin som jeg får betalt for det, så skal jeg holde meg på matta matmessig. Synes det er greit å bestemme seg på forhånd, da er det lettere å gjennomføre også. :D

 

De vanndrivende medisinene er reseptbelagt, og er noe du må snakke med fastlegen din for å få. Det er nok ikke noe du burde ta om du ikke virkelig trenger det, for den tømmer kroppen fullstendig så man må passe på å drikke godt så man ikke blir dehydrert. Om du er plaget med ødem kan du snakke med fastlegen din, men om kroppen din gjør som den skal så er det nok meningen at du skal ha det vannet du har. Min kropp er helt håpløs, den holder på utrolig mye vann, så jeg kan uten problemer tisse 2 ganger i løpet av en dag. Morgen og kveld. Og da er det ikke store skvettene heller. Har konstant veldig hovne fingre og ankler, og ser det godt i ansiktet også når det er riktig ille. Jeg ser ut sånn som folk flest ser ut på slutten av svangerskapene sine, ift ødem. Du kan jo tenke deg hvordan jeg så ut da jeg selv var gravid. Hehe. Har gjort alt jeg kan for at det skal bedre seg, som å kutte ned på salt, passe på å drikke nok, ikke drikke/spise ting jeg vet at holder på vannet (som kullsyreholdige drikker), drikke/spise ting jeg vet at skal være vanndrivende etc. Men mamma sliter med det samme, mormor var også sånn, ja selv min radmagre lillesøster plages av det. Skikkelig familiearv, rett og slett. Enda godt det finnes hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dillaa

Høres ut som du trenger de tablettene ja..

Høres skikkelig ille ut. Godt at det hjelper da!

 

Gratulerer med fin nedgang! :D

Det er deilig å se målet der fremme.. Og fram til vi når det må vi nok gjennom både nedturer og oppturer, mange fristelser og motløshet.. Men vi gir oss ikke!

 

Stå på- jeg følger med på deg jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Oi, Smula, de ødem-problemene hørtes slitsomme ut! Jammen bra du får hjelp. Det går rette veien nå! Fortsett å skrive, følger med på deg jeg. Håper du får en superduper helg - jeg VET at du klarer å holde deg til sunne matvaner i helgen også! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

De tablettene er nok ikke for meg nei... :D

 

Hørest fryktelig ut når det står på !

 

Ønsker deg en riktig god helg !

Noen kjekke planer ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe særlig, nei. Det prikker og klør i huden fordi den er så stram, så det var en ren lettelse å ta den første tabletten for for ett par uker siden. Nå tar jeg de ukentlig, av og til to ganger i uka også, for å holde det litt i sjakk. Kanskje kroppen etterhvert kommer i en god rutine, og skjønner av seg selv at vannet må ut av kroppen. Lov å håpe! :D

 

Denne helgen har jeg kjekke planer, ja! Jeg skal på husmorferie! Og en velfortjent sådan, sist jeg var på tur med venninner tror jeg må ha vært i 2005. Gleder meg helt vanvittig til ei hel helg med fri. Skal bare gjøre akkurat så lite eller mye som vi selv har lyst til, spise god mat, slurpe litt vin, skravle uavbrutt i timesvis, gå noen fine turer, sove lenge, og bare kooose oss. Jeg gleder meg! Nå skal jeg bare på kontroll på sykehuset med minsten klokka 13.00, så henter jeg mannen fra jobb på vei hjem igjen, så kjører han meg til togstasjonen. Rett etter 14.00 går toget, og da er det bare å plugge i øreproppene med musikk og finne frem strikketøyet. Gleder meg! :)

 

Enn dere da?? Noen spennende helgeplaner? Uansett må der ha en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Virkelig en super helg som står for tur med deg, NYT den ! :)

 

Her er det konfirmasjon på søndag, og kakebaking og stryking av klær til 5 stk som står for tur på lørdag.

Ellers ingen planer.

Skal prøve å få meg en trimtur lørdag, og en liten en søndag, selv om det frister lite i det møkka været vi har nå... 8 grader, skodde langt ned i fjellene og regn i bøtte og spann :D

Huff, jeg er rett og slett værsyk !

Etter en hard vinter, må det vel snart komme en skikkelig vår, * håpe håpe :cool:

 

"Snakkest" over helgen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ikke godt ut med de tablettene, men det virker som om du trenger dem, og da er det jo ikke så mye å gjøre med bivirkningene.

 

Håper du har det supert på husmorferien din og får maaaassse energi!:D)

Alltid godt med et avbrekk i hverdagen, og da er det så godt å komme hjem igjen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreyMinerva

Oi, så deilig med husmorferie! :)

Jeg hadde det i påsken - barnefri påske ble besøk hos familien i Sverige, noen deilige dager med favorittslekninger og jentekveld med kusinen min ++. :)

 

Håper du har hatt en herlig helg med masse mentalt påfyll!

 

Ødem er noe herk, ja. Har heldigvis bare hatt det når jeg var gravid, men da holdt jeg på å bli gal - elefantbein og konstant ubehag/smerter. :D

Enda godt du har fått medisiner som holder det i sjakk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herrrrrlig helg! Ah, dette var bare akkurat det jeg trengte, altså. Rakk til og med kjenne litt på at jeg savnet de her hjemme også. :D Det ble både god mat, god drikke, mye skravling, mye shopping, og litt trim! Perfekt! Første natta la vi oss nærmere 03.00, og tror dere ikke jeg våknet rett etter 09.00 og bare var lyys våken da? Typisk altså. Neste natt la vi oss omtrent på samme tid, og da klinka jeg til og sov 9 timer i strekk! Det var helt nydelig! :) Har shoppet litt alle dagene, det var mye "Rea" der borte, så det ble hauger med Reimatøy til ungene, nye Nike Shox (hvite og rosa!) på meg, og ellers litt småting fra hist og her til både meg og ungene. Lykke!

 

Har lagt inn all maten fra helgen, og ser at jeg har hatt stålkontroll! Ikke over 1600 kcal en eneste dag, og det enda til tross for at det ble både vin, sjokolade, entrecote med fløtegratinerte poteter, potetgull og annen kos på meg fordelt gjennom helgen. Alt med måte er tingen! :)

 

Nei, dette var kjekt altså! En real vitamininnsprøytning. :) Håper dere andre også har hatt en kjekk helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salget var fantastisk! Hadde jeg ikke skullet ta toget hjem fra venninna mi så skulle jeg hamstret med meg mer. Hadde bare en liten trillekoffert, og den var sprengfylt! :D Hadde i tillegg en bærepose pluss håndveske, og det var jaggu mer enn nok å holde styr på når jeg måtte bytte togsett underveis grunnet teknisk feil. Kofferten veide et halvt tonn, minst! Mor har vært på shopping, ja. Hahaha.

 

Har vært ute og gått en tur allerede i dag. Bestemte meg for å følge storejenta mi til skolen siden jeg uansett måtte handle, så da fikk jeg gått meg en god tur med de nye skoene. Lillebror koste seg med tørket frukt i vogna, så jeg fikk gått litt lengre enn planlagt. Handlet på veien hjem, og har akkurat kost meg med 2 skiver nybakt brød. En med røkt laks og en med kalkunfilet og plommetomat med litt salt og pepper på. Et iiiiskaldt glass med skummet melk på siden, da blir magen glad. :) Snikveide meg i morrest, og det ser ut som jeg står på samme sted som fredag, og da skal jeg i grunnen være fornøyd. Spent på kurskveld i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, dårlig følelse foran kveldens veiing. Glemte ta de vanndrivende medisinene i går, så jeg våknet med veldig hovne hender og føtter i dag. Har tatt en nå, men erfaringen tilsier at det gjerne tar et døgn før kroppen er kvitt alt. :D Tviler på at jeg greier 600g ned denne uka, og kjenner at bare tanken på at jeg FREMDELES ikke greier tippe -10 kg gjør meg temmelig demotivert og lei. Føler jeg bare står og stanger, og ikke greier komme over kneika. Får se hva kveldens veiing viser da, er redd helgen har satt sine spor til tross for at jeg ikke gikk over dagsrasjonen min noen av dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dillaa

Innom med en trøsteklem.

Det er ikke lett når man føler det sånn..

men det er "bare" kiloer og gram.. det viktigste er jo at du følger opplegget og at du er klar på det?

Så kommer gramma etterhvert..

 

VET at det ikke er lett og jeg vet hvordan det er..

Men ikke la det ødlegge for deg , for du er jo knallflink!

 

Lykke lykke til ikveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for trøstende ord, Dillaa. Det er helt sant som du sier at

det er viktig at man følger opplegget, og det gjør jeg. Til punkt og prikke. Og da føles det litt bittert når jeg ikke får de resultatene jeg ønsker meg. Nå vet jeg at jeg er veldig negativ, og helt sikkert krisemaksimerer, men selv "bare" 600g ned hadde vært fantastisk nå. Bare komme over den kjipe kneika! Det er uke 4 på kurset, og jeg har kun gått ned 2,1 så langt. Synes kiloene sitter så innmari hardt nå, selv om jeg legger samme innsatsen i nedgangen som jeg gjorde på første kurset. Vel, vel, den som venter på noe godt, osv... ? Jeg er så sugen på å runde de magiske 10 kiloene, og vet at jeg kommer til å bli skuffet om vekta sier at jeg fremdeles ikke når helt opp. Prøver innstille meg psykisk på at jeg neppe greier mer enn toppen 200g, men jeg bare vet at jeg kommer til å bli råskuffa uansett hvor hardt jeg prøver lure meg selv til at det ikke er så farlig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreyMinerva

Men, altså - om du VET du har masse vann i kroppen som forhåpentligvis er borte om et døgn... Da hadde jeg ikke stresset med veiingen i dag, og heller "kontrollveid" i morgen eller overmorgen og stolt mer på resultatet da!

Får samme opplevelsen når jeg har "PMS-veiing" og kroppen bare er oppblåst og stinn av luft og vann, da kan jeg ha gått ned kanskje 100g på en uke - men uka etter får jeg uttelling for to ukers nedgang, så jeg har lært meg å bare "ignorere" de kjipe resultatene innimellom. :)

 

Høres jo ut som om du har vært knallflink da, så jeg håper og tror at du snart får uttelling for den flotte innsatsen!

 

Når det gjelder kjapp nedgang i starten som så går tregere og tregere, så kan man jo se det slik at man går ned en prosentdel av kroppsvekten hver uke, og etterhvert som man går ned i vekt vil samme prosent utgjøre mindre og mindre. :D

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faaaaa...... Tror dere ikke jeg har gått OPP da? 200 fu..ings gram. Jeg tror jeg klikker! :mad: Kursleder mente problemet ikke nødvendigvis bare lå ift at jeg har spist mye salt/har ødem, men også det faktum at jeg har spist alt for lite over alt for lang tid. Nå har jeg fått "streng" beskjed om å komme meg opp der jeg skal være, og slutte vake rundt nede i 1100 kcal. Jeg har ALDRI hørt om noen som går OPP av å spise for lite, men det var ikke nytt for kurslederen min, så da så. Uansett: :mad: :mad: Motivasjonen SUGER akkurat nå, jeg har bare lyst til å drite i hele greia, denne dustekroppen kommer til å måtte forbli feit i all evig tid. :mad: Føles så sykt bittert at jeg forsaker så himla mye hele tiden, jeg greier meg gjennom fristelser hver eneste dag, og hva får jeg for det?? Ikke nedgang, i allefall! Pokker altså!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minimax

Smula, roooooolig nå :D detta ordner seg. Spis mer som kusr leder sier, men da mer av alt som er sunt. Har blitt avhengig av jordbær med kesam jeg og vips får jeg fylt melkekvota som pleier å stå i null....bare sånn til ettertanke.

Ikke gi opp du får det til i det lange løp :)

 

Stå på.

Klem Minimax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...