Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nei pokker heller altså, dette er så ufortjent! Kjenner jeg nesten er enda mer sur i dag! Hadde jeg enda gått opp fordi jeg har skeiet ut, eller vært uforsiktig! Men jeg har ikke det engang, og noe usunt har jeg knapt spist siden februar! Helsikes drittkropp, håper seriøst ikke det skal bli så forbanna vanskelig å gå ned fremover, for da vet jeg ikke hva jeg gjør! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Uffda Smula... så kjedelig...

 

Jeg gikk på kurs for noen år siden. Der var det også en jente som gikk på idrettsskole. Hun trente maaaaange timer i uken - men vekten stod BOM stille! Så begynte hun å spise mer mat... vips så begynte vekten å gå ned!

 

Så jeg må si meg enig med kurslederen din. Spis mer mat men av det sunne slaget. Dvs, hvis du føler at du ikke orker så mye mer mat, legg til avokado, nøtter, olivenolje, linfrø, solsikkefrø... Dette er mat som er superbra for kroppen og gir masse næring som kroppen trenger. Samtidig gir det mye kalorier, så pass på mengdene. Men kom deg opp i 1400-1600 kcal daglig. Jeg tror virkelig det vil hjelpe deg.

 

Fant denne linken på en annen tråd her, ta en titt:

 

http://www.thedoctorstv.com/main/home_page?init_type=Feature&init_id=594

 

Lykke til og ikke gi opp!! Heier på deg!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Nei og nei, det var så visst ikke fortjent !

 

Men rist av deg følelsen, og krom nakken ! Så skal du se att resultatet kommer neste uke ! Helt sikkert ! Jeg har erfaring :D

 

Jeg er akkurat som du, blir driiiit skuffa, og vil gjerne drite i alt. Men stol på meg, du får igjen for å være flink neste uke.

 

Som du sier, mye vann i kroppen. Ta tablettene, og bli kvitt det.

 

Gå ut en tur, besøk en vennine el.l og rist av deg denne kjipe følelsen !

 

Men føler med deg, for dette er kjipt, og føles absolutt ikke rettferdig ut !:cool:

 

 

Stoooor trøsteklem !

 

P.S du har vel hørt om de platåene ? Jeg tror det er noe i det. Om du f.eks ligger på en vekt du har vært på før, bruker kroppen litt tid på å komme videre nedover. OG det går saktere og saktere ned etter hvor langt ned man kommer...

Og spis mer ! Det bruker å funke... Men ikke alt for mye da... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ligger nok i kaloriene for min del. Jeg vet jo at jeg spiser for lite, og det har jeg i grunnen gjort hele veien disse 12 ukene. Men jeg spiser mer nå enn jeg gjorde i starten, det skal sies. Jeg ligger nok sånn jevnt over på 1300 kcal, men i helga ble det litt lite igjen. Bare 1100 på fredag, 1200 på lørdag og 1100 på søndag. Jeg var redd for å spise for mye, så da ble det for lite. Håpløst, jeg vet. Mulig kroppen gikk rett i sparebluss fordi den tidligere har måttet vende seg til såpass lite at den trodde det var "dårlige tider" igjen.

 

Jeg er også forresten veldig flink til å velge sunt fett fremfor usunt. Jeg er utrolig redd for å være feit på innsiden siden jeg har hatt blodpropp i lunga. Det var millimeter unna å koste meg livet, så i denne kroppen er det kun nøye utvalgte matvarer som får slippe inn. Det finnes selvfølgelig unntak, som da jeg måtte tvinge i meg den nasty bigmac'en her for noen uker siden. I nøden spiser fanden fluer. Men ellers går det mye i sunne oljer, nøtter, avocado, fet fisk etc. Jeg er definitivt tykkere på utsiden enn på innsiden, og foretrekker det heller enn det motsatte. Men jeg må spise flere kalorier. Håper jeg får uttelling neste uke, ellers vet jeg ikke hva jeg gjør. Det er utrolig frustrerende å forsake så enormt mye man tidligere har sett på som kos og matglede, og så får man ingen synlige resultater. Forstå meg rett, det er godt synlig på meg at jeg har gått ned i vekt, men nå har jeg stått her jeg står i mange, mange uker. Jeg jobber og sliter for disse grammene, og det er tungt å holde motivasjonen oppe når jeg ikke ser at nåla flytter på seg.

 

Jeg er ved bedre mot nå, enn jeg var i går. Jeg har troen på at denne uka skal få ting til å løsne. Forrige onsdag gikk jeg glipp av min faste Zumbatime også, men dit skal jeg endelig igjen i kveld. Da er ting litt mer i rutine igjen, selv om jeg trener ellers i uka også. Skal prøve ligge unna vekta helt frem til tirsdagen, så slipper jeg de psykiske opp- og nedturene disse uoffisielle veiingen fører med seg. Neste tirsdag vil jeg være over kneika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble forandring i treningsplanene på onsdag, da instruktøren brått ble syk, og en vikar ble kastet inn. Corebar utgikk også, og vi havnet i en annen time som liksom skulle være så og si det samme. Vel... Det har jeg liten tro på, timen vi var på må ha vært en rød time eller noe, nybegynnervennlig var den i hvertfall ikke! Det var beinhard trening, rett og slett, men vi gjennomførte med nød og neppe. Kollapsa bare i en haug på slutten der, fy flate så sliten! Men jeg fikk da nesten 1000 kcal på pulsklokka, så innsatsen var det ingenting å si på. I dag er det den berømmelige dag 2, og den lever virkelig opp til sitt dårlige rykte. Trodde jeg var støl i går, det var helt til jeg våknet i dag morrest. Føler meg 200 år gammel, det eneste stedet som ikke gjør vondt er fingrene mine... PAIN! Hadde store planer om Zumba i morgen, men tror faktisk ikke jeg greier! Stiv som en tømmerstokk, og bruker 5 minutter på å få på meg shortsen... Nei, denne kroppen skal ikke på Zumba i morgen! *knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Au, det hørtes vondt ut!! :o Men tross alt bedre med en time som er for hard, enn en som ikke er hard nok spør du meg. Har nemlig opplevd det også, og det er kjipt når man har satt av tid til treningssenteret og så får man ikke det utbytte man burde. Stølheten går over, kom deg ut og gå en tur så blir du fortere bedre.

 

Du er flink som står i mot søtsuget midt i PMS-uka!! Veldig bra! :D God helg og kos deg med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg HELT enig i! Verste jeg vet er å ta meg tid til trening, og så er instruktøren dritdårlig. :mad: Heller en hard økt sånn at man kjenner at man har brukt kroppen, ja. Ingen tvil om det for øyeblikket, for å si det sånn. :o Lovte ungene at vi skulle sykle oss en tur, men jeg har bare ikke sjans i havet til å sykle nå - er virkelig helt vrak altså! Putta minsten i vogna, så trillet vi bort til butikken for å kjøpe slush istedenfor. Ungene like fornøyd med det, heldigvis. Pleier vanligvis prøve å få trent litt hvis jeg er litt støl, for da blir det nesten i 100% av tilfellene mye bedre. Problemet nå er at jeg er ikke bare "litt støl", så jeg greier ikke komme igang med såpass til bevegelse at jeg får myknet opp kroppen. Føler meg 200 år gammel, hver bevegelse utløser et ras av vondter her og der. :D Jaja, vi får håp det blir likar i morra, som Gjertrud ville sagt. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen har forløpt som normalt, men til tross for at jeg lovet meg selv å la være ta en tur på den psykiske berg og dalbanen, så har det blitt en tur alikevel. Har ikke veid meg, men har følt veldig på hva jeg gjør om vekta ikke har endret seg til denne kurskvelden som kommer i morgen. Jeg greier ikke late som om jeg ikke bryr meg, eller at vekt ikke har betydning, for det har jo det. Jeg trenger virkelig at det vises på vekta nå, jeg _trenger_ å runde de forbanna -10 kg! De føles mer som en forbannelse nå, enn noe annet. Jeg føler ikke lengre noen glede ved tanken på å runde de, sånn som tidligere, nå vil jeg bare bli ferdig med de sånn at jeg kan få litt ny motivasjon på andre siden av disse 10 kiloene. Jeg har enda 10 kilo til som skal bort, og tar de jo i puljevis. Om jeg skal greie jobbe noe med de neste 10 kiloene så kan jeg ikke stå i stampe på 9 kilo så veldig mye lengre. Føler det er stadig tyngre å ta sunne og riktige valg, stadig vanskeligere å ikke ta bittelitt større porsjoner, og stadig vanskeligere å holde den velkjente trøstespisinga på avstand. Jeg greier holde meg til menyen min foreløpig altså, men så sitter det en liten en på skuldra mi og sier at jeg kan jo like gjerne bare ta noen dårlige valg innimellom fordi det er jo ikke som at det vil ødelegge nedgangen uansett - jeg har jo ingen! :o

 

Skikkelig syting fra meg nå, beklager det. Er bare så utrolig frustrert over situasjonen, og sliten av å yte maksimalt uten å få resultater for arbeidet. Det er jo skikkelig tungt arbeid å endre livsstil og kost, og det er ikke alle ukene man gliser like bredt, om man kan si det sånn. Kurs nummer 2 har definitivt vært langt mer psykisk utfordrende enn kurs nummer 1 var, for min del.

 

Men sett bort i fra berg og dalbaneturen så har det vært en nydelig helg, ingen tvil om det. Sommeren har virkelig kommet for fullt, og jeg har fått satt ned både tomatplanter og bringebærbusker i løpet av helga. Ungene har lekt ute og spist unevnelig antall is i løpet av helga, og vi har både grillet og pillet reker. En perfekt sommerhelg! Og i går fikk jeg et kompliment da jeg leverte datteren min i bursdag, og det trengte jeg veldig akkurat nå. Kom i treningstøy og følte meg ikke akkurat råfresh, men fikk høre at jeg virkelig begynte bli slank nå, og så stilte hun seg for å se meg fra siden av, og sa "herlighet, nå er det jo snart ikke mer igjen av deg!". Haha, skulle tro jeg veide 40 kilo eller noe, men det gjør jeg altså IKKE. Men godt å høre at ting skjer selv om jeg ikke har vekta på min side. Følte meg mye bedre resten av dagen faktisk, så det får man si var et kompliment som traff blink. :D

 

Enn du? Hatt en fin helg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minimax

Hei smula.

Hvordan går det med maten? Får du i deg nok eller sliter du litt som meg å få opp kcal? Jeg har blitt litt nazi , som dem sier her inne.... Spiser en Goood frokost, og lunsj , gjerne litt over 250 kca for da vet jeg om jeg "glemmer mellom måltidet" så kommer jeg i boks.

Legger også frem mine 2-3 frukter for dagen. Ser jeg dem så spiser jeg dem...

Middag er egentlig ikke noe problem for meg, blir den litt mager tar jeg bær og kesam til dessert. :D

 

Du må ikke la "styggen" på skulderen din styre tankene dine. Uannsett spiser du sunt er du jo sunn, ikke sant ?

 

Ps. Vet du att i en sånn nutrilette bar ( vet det er NEI mat ) så har du til en hel frokost eller lunsj.....bare sånn att visst du syns det er fryktelig vansklig med å få spist nok...har alltid en i vesken selv jeg..

 

Minimax sender positive tanker din vei :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Minimax! Jeg har spist og spist for å komme meg opp i rett kalorimengde denne uka, og med ett par unntak så har det egentlig gått veldig greit. Pleier havne litt under på frokost og lunsj, og så detter mellommåltidet ut fordi jeg ikke rekker bli sulten mellom lunsj og middag. Det er som regel sånn jeg blir sittende igjen med en hel haug kalorier til overs på kvelden. Men nå har jeg kjøpt ny vaniljekesam, så jeg lager meg fruktsalat på kvelden med vaniljekesam på, og da greier jeg som regel dra i havn de siste kaloriene. Er ikke så veldig glad i de Nutrilettbarene, men tar meg gjerne en Bixit turbar som mellommåltid. Det er jo ikke noe som metter så fryktelig, så jeg greier fint få den ned selv om jeg ikke er sulten i utgangspunktet. Blir jo mest som kjeks det, og kjeks er mer godt enn mat, i mine øyne. :D Skal kjøpe meg en ny pose med nøtter i dag, noen synes visst de så litt for fristende ut der de lå i åpnet pose i skapet, så da jeg tenkte ta meg en liten håndfull i går så var de jaggu borte!

 

Middagen er vel egentlig det måltidet som går greiest av alle, der har jeg lite problemer med å nå kalorimengden, og så pleier jeg gjerne ta på bittelitt ekstra kjøtt eller fisk for å hente meg inn litt på det jeg har havnet under resten av dagen. Synes det er tilnærmet umulig å greie spise så mye som 1600 kcal i løpet av en dag, men som kurslederen min sier så er det bedre om jeg greier komme meg opp i 1400 kcal, enn at jeg blir liggende nede på 1000. Og i går skjedde det igjen. Jeg var oppe hos mamma for å hjelpe de male gangen, så hele kveldsmaten ble helt glemt! Kom hjem alt for sent, og så var det ikke noe pålegg jeg hadde lyst på, og ingenting annet spennende heller, så da gikk jeg og la meg med bare 970 kcal i kroppen... Huff, skikkelig dårlig, så i dag skal det spises igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Skjønner sååå veldig godt tankene dine nå.

Og tro meg, det første kurset er pice of cake, så kommer resten der man må jobbe...

Og jeg vet att du får resultater bare du biter deg fast, og fortsetter !

Jeg tror kanskje du ubevisst stresser kroppen din litt nå, og att den derfor holder litt igjen.

Spiser du nok ?

Kanskje du skulle trimme på en annen måte enn du pleier, f.eks å jogge er veldig effektivt...

Jeg håper og tror att denne uken skal det bli nedgang med deg !

Husk å tenke att dette er langvarig, og att resultatene kommer !! :D

 

Stor trøsteklem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minimax

Uff , ja jeg har også lett for å glemme å spise, mest i helgene.....

Men ja alt av barer hjelper jo. Bare de er "sunne" nok. :D

ligger på rundt 1400 jeg også men for meg går det greit for jeg er såpass mye større enn deg. Plutselig sier det stopp her også, og da vet jeg att jeg må øke...

 

Vel vel , vi står løpet ut ikke sant :o

 

Minimax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Smula, sender deg en trøsteklem!

 

Smiley-Hugging.gif

 

Husk at du har hatt en uke med pms og de f**** hormonene virker jo inn på både humør og mat/forbrenning og alt som er... håper du er over det verste nå og ønsker deg MASSE LYKKE TIL på kurs imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisen er avlyst, jeg fikk igjen med renter denne uka til tross for at mensenhelvete dukket opp i går kveld. 2,1 kg ned denne uka, og jeg er offisielt over -10 kg. Faktisk har jeg gått ned 11,3 kg hittils, og har "bare" 8,7 kg igjen før jeg er i mål. :D Stadig like optimistisk om at "denne uka løsner det!", og håper jeg vil se hvertfall 1 kilo i minus på vekta neste tirsdag. Kunne jeg valgt så hadde jeg mye heller gått ned 1 kilo i uka, istedenfor 0 ene uka, og 2 andre uka. Sånn har jeg faktisk holdt på en god stund. Det er forferdelig slitsomt psykisk sett, og gjør denne nedgangen til en voldsom berg- og dalbane følelsesmessig. Den uka der vekta viser 0 er så forferdelig kjip og tung, og hver eneste dag blir en kamp for å holde trøstespisinga på avstand. Så går det bra ei uke, sånn som nå, og jeg er superoptimistisk og tenker at nå løsner det, og nå skal jeg greie 1 kilo til neste tirsdag. Så kommer tirsdagen igjen, og vekta viser nøyaktig det samme... Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er en kjip måte å holde på. Så om jeg bare kan få en litt mer jevn nedgang, så hadde det vært flott. På forhånd takk. *knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg slitt litt med kaloriene igjen. Ligger litt lavt, men håper ikke det ødelegger noe... Synes det er vanskelig å finne tid til å spise når dagene har tettpakka program, og plutselig er jo kvelden her og det er fint lite å gjøre med at man kanskje bare ligger på 800 kcal... ;) Prøver finne litt småting som er safe å putte i munnen, sånn at jeg i hvertfall ikke blir helt utsulta når det blir lenge i mellom måltidene. De wasa sandwichene er kjekke.

 

I morgen skal jeg på fest, og det gleder jeg meg enormt til. I dag var jeg på jakt etter antrekk, for jeg har jo ingenting igjen som passer nå. Fant en sommerkjole jeg synes var så fin, og tenkte jeg skulle driste meg til å prøve på en i str. 44. Det er mye mindre enn jeg har brukt før, så jeg tenkte det var optimistisk, men tok den nå med meg i prøverommet. Og tror du ikke kjolen var for STOR!? :eek: Jeg trodde knapt mine egne øyne, men den hang og slang rundt meg. Den følelsen jeg hadde da jeg oppdaget det tror jeg nesten man knapt kan greie forestille seg. Så utrolig DIGG!! :D Kanskje ikke så rart alikevel, at venner og kjente ikke greier la være kommentere at det er så synlig at jeg har gått ned i vekt...? I går snakket jeg med ei skolevenninne av datteren min, og hun kjente meg faktisk ikke igjen! Er det mulig, eller? Jeg spurte henne om det kanskje var fordi jeg hadde fått ny frisyre, men nei, den hadde hun jo sett før. Prøvde å fiske litt for å se hva hun synes var så annerledes, men hun greide ikke sette fingeren på hva det var som var så annerledes med meg, men hun gjentok flere ganger at hun synes det var så rart for det var nesten som at hun ikke kjente meg mer.

 

Men tilbake til festen: På tirsdag fortalte jeg kurslederen min at jeg skal på fest i morgen, og at jeg akter la Roedekost være Roedekost. Vi skal grille og kose oss, og jeg har planer om å spise grillmat uten å telle så mye som en eneste kalori, og jeg har planer om å drikke vin til jeg ikke orker mer. Jeg synes faktisk jeg fortjener en sånn utskeielse nå, det blir den aller første på snart 14 uker, og det er ikke den ene dagen på 14 uker som utgjør den store forskjellen - det er alle de andre dagene. Så jeg gleder meg til å spise og drikke helt uten å tenke på hvor mye kalorier det utgjør. Jeg kommer ikke til å stappe innpå med potetgull og sjokolade, men grillmat og vin har jeg sagt at er lov den kvelden. :)

 

Håper dere andre får en knakende flott helg, med sunne og gode valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'lala, for en kveld! Det ble liiiiiitt vel mye vin på denne dama, gitt... Tror i grunnen jeg tåler en del mindre enn tidligere, for jeg ble rett og slett kanakas i går! Rullgardina gikk temmelig rett ned, og jeg husker ikke særlig fra siste del av festen. Mannen min var jo heldigvis med, så han passet på meg når jeg ikke var helt mentalt tilstede selv. Vi tok etter sigende drosje hjem i 04.00-tiden, så fikk han kledd av meg og lagt meg i senga hjemme rundt 04.30. Formen er overraskende fin i dag, det var ett par tømremenn som ikke holdt hviledagen hellig tidligere i dag, men ett par Ibux satt en effektiv stopper for den arbeidsmoralen. :D

 

Hadde bestemt meg for at grillmat og alkohol var det eneste som skulle være lov i går, og holdt meg til det selv om jeg fikk skikkelig lyst på potetgull utover kvelden. Man kan ikke få i både pose og sekk, og siden det ble en del Mojitos også, så tror jeg i grunnen at jeg fikk i meg nok kalorier, om jeg ikke skulle gått på med potetgull i tillegg. ;) Jeg danset i timesvis da, så jeg antar jeg brant en del kalorier også. Hehe!

 

Våknet i dag med et skikkelig sug etter kebab eller pizza, men lagde meg et ostesmørbrød av grovt brød, lettost og kalkunpålegg. Og selv om det ble en litt mer kaloririk frokost enn jeg ellers ville spist så gjorde det jo ingenting - for frokosten ble inntatt først i 14.00-tiden. Hahaha.

 

Jaja, spent på hva dette har å si for vekta på tirsdag. Er innstilt på både stillstand og muligens oppgang, men det er det verdt, for denne festen har jeg faktisk gleda meg til siden vi var på den samme festen i fjor sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjapt innom for å oppdatere etter gårsdagens veiing. 0,8 kg ned viste vekta, jeg er litt overrasket over å ha gått ned noe særlig denne uka, men kurslederen fikk bare styrket sine mistanker om at jeg ellers nok spiser for lite. 7,9 kg unna mål nå, jøje meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg prøvd meg uten vektklubbens matsider. Jeg har ikke ført inn noe som helst, for å se om jeg greier få til en hverdag der kaloriene kun "telles" i hodet. Tror imidlertid jeg har spist aaaalt for lite, så jeg er redd det betyr stillstand i morgen. Skjønner at denne kroppen kniper inn straks det er antydning til lite mat. Neste uke blir det tilbake til vektklubben igjen. Om 4 uker reiser vi på ferie, og jeg vil gjerne være 4 kilo lettere til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1,9 kg ned denne gangen, totalt 14 kilo borte. 3 uker igjen til vi reiser, og jeg har igjen 2 av de 4 jeg ville bli kvitt før den tid. Det bør jo gå fint. :)

 

Har spist for lite tidligere uker, som jeg mistenkte, så det dro på litt på vekttapet denne uka da jeg begynte få i meg litt mer akseptabelt antall kalorier. Utrolig hvor mye det utgjør, altså. Helt sykt at kroppen går så innmari i sparemodus, men nå har jeg jo spist litt mer denne uka da og ser jo at det har en hel del å si for forbrenninga sin del. Nå er jeg klar for ei ny uke, og håper og tror jeg skal greie få i meg det jeg trenger for en fin nedgang til neste uke også. Står på et rundt og fint titall nå, og gleder meg til å se nytt titall neste uke! Håper og tror også at det blir nytt epleklistremerke på meg neste uke, da står det i såfall -15 på det. Hadde vært veldig moro! Har gått ned 7 kilo så langt på dette kurset (akkurat like mye som på det forrige), men har enda 2 kurskvelder igjen. Dette går veien! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreyMinerva

Whohoo!

Så bra, Smula - gratulerer med flott nedgang! :)

Ja, de kaloriene er vanskelige - jeg har slitt med det selv.

Etter at jeg kuttet ut 1-2000 kcal med smågodt og sjokkis i døgnet var jeg plutselig nede på 11-1200 kcal totalt (når jeg spiste sunt og fornuftig og droppet de doble middagene m.m., da :)), og må vanligvis "kontrolltelle" i hodet på slutten av dagen.

 

Denne uka har jeg "jukset" litt, da - sitter kattevakt hos noen venner og har plutselig tilgang til matbutikk med godt utvalg rett i nærheten, så da endte det med Diplom sjokoladelettis i fryseren og dagens "melkekvote" har altså vært lett sjokoladeis to kvelder på rad... *rødmer*

 

Men jeg tenker som så at denne isen inneholder så lite fett og sukker at det nesten er "melk" og ikke så veldig farlig, og det er bedre å få i seg omtrent riktig antall kalorier enn å sulte seg. :)

 

Høres ut som om du er inne i en god periode/bølge i hvert fall, og krysser fingrene for at du fortsetter med den fine nedgangskurven resten av veien!

 

Jeg har visst gått litt over i "hold vekta"-modus for sommeren, og sparer ambisiøse nedgangsmål til høsten.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...