Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er lov til å komme litt i feriemodus nå som det er sommer! Det er definitivt den kjipeste tida på året å slanke seg, synes jeg. Så mange fristelser på alle kanter! Men jeg tror slettes ikke det er dumt å ta seg en pause innimellom, så lenge man ikke lar det balle på seg igjen. Det er såå kjedelig å slanke de samme kiloene om igjen! icon11.gif Lurt å kose seg litt når man kan, så lader man opp til en skikkelig sjau om litt igjen. Har hatt noen "hvileuker" jeg også (ikke sammenhengende da, men innimellom har det kommet en uke jeg har slitt med motivasjonen, og da har jeg tillatt meg å slakke litt på krava). Min erfaring er at det bare har vært positivt for vekta sin del, tror det utfordrer forbrenninga litt fordi den får litt mer å jobbe med, og da jobber litt hardere. Man kan fint unne seg sånne uker når man har slanket seg så lenge som vi har. Det har vi ærlig fortjent! :) Jeg skal ta meg ei uke ferie fra slankingen når vi reiser på ferie om 3 uker. Frem til da biter jeg tenna sammen og går på, og ser frem til nytt titall! Bare 300 gram til jeg ser det første av det nå, og gleder meg til det. Da veier jeg faktisk det samme som jeg gjorde da jeg ble gravid med datteren min i 2003. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Oioioi, nå er det lenge siden sist! Er det noen av de gamle traverene igjen, eller er dere sylslanke og long gone?

 

Jeg mistet litt piffen rundt sommertider i fjor, og var i grunnen greit fornøyd med tingenes tilstand en god stund. Vekta holdt seg ganske stabilt frem til juletider, og da vi reiste på ferie i februar gikk det skeis. Nå sitter jeg her med 5 kilo mer enn da jeg sluttet på kurs i fjor sommer, og det er kjipt. Samtidig skal det sies at jeg har kost meg voldsomt, og spist mye god mat. Det kunne vært verre enn 5 kilo, men jeg synes det er ille nok, og velger ta tak i dette før det eskalerer ytterligere. Lurer på om jeg skal melde meg på et kurs igjen, erfaringsmessig er ikke selvdisiplinen helt på topp når jeg er på egenhånd. Jeg greier holde meg skikkelig bra på jobb, for nå jobber jeg til alt overmål med min tidligere kursleder (vi jobber ikke sammen i Roede, altså)! Ikke så vanskelig å være flink når man har selveste kurslederen til bords. Når jeg kommer hjem, derimot... Men nå er det slutt. Ikke mer søtsaker i ukedagene, ikke flere dårlige valg når det kommer til middag, og mer trening!

 

Første delmål tenker jeg at blir 2 kilo til 9 juni. Da skal mannen min feire rund dag, og jeg har en bukse jeg vil greie klemme meg inn i.

 

Ellers tenker jeg at jeg vil ned 12 kilo totalt, så får jeg gruble litt på delmålene frem til første delmål er nådd.

 

Gleder meg til å bli kjent med alle nye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Henter frem den gamle tråden min, og håper at det er noen som har lyst til å følge meg på veien. Veldig rart å lese gjennom denne tråden, ingen tvil om at jeg la blod, svette og tårer ned i vektnedgangen i 2012. I grunnen ganske motiverende å lese nå, for da får jeg bekreftet at jeg faktisk har det i meg. Og "famous last words": "Jeg greier holde meg skikkelig bra på jobb, for nå jobber jeg til alt overmål med min tidligere kursleder (vi jobber ikke sammen i Roede, altså)! Ikke så vanskelig å være flink når man har selveste kurslederen til bords.". Hahaha. Det var bare avskrekkende det første året. Da hun ikke jobbet som kursleder lenger så forsvant fokuset, og jeg ble alt for inaktiv og ukritisk til hva jeg har stappet i meg. Jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle tilbake til den vekten jeg hadde ved kursstart i 2012, men jaggu snek de seg tilbake, pluss ett par bonuskilo til! Er det mulig, liksom?? At det går an å være så dum. Jeg er altså feitere enn noen gang, og fryktelig motivert til å gå ned i vekt og få tilbake den aktive livsstilen. Jeg vantrives med kroppen både utseendemessig og med hvor dårlig den presterer, men det alene motiverer tydeligvis ikke nok. Det som fungerer for meg er at jeg må gå opp på vekta foran noen, og få det svart på hvitt om jeg har vært flink eller ei. Har forsøkt med sånne ordninger med venninner, men det har ikke fungert fordi man er for redd for å være direkte nok. "Det har jo vært litt mye for deg denne uka da... ". Sånt funker ikke for denne kroppen. Jeg trenger høre det fra noen som ikke har en personlig relasjon til meg, som kan piske meg litt og gi meg beskjed om å skjerpe meg. Så nå har jeg meldt meg på kurs. Det begynner i slutten av august. Jeg er veldig motivert til å komme i gang, og tenker at jeg skal bruke tiden før kursstart til å forberede meg og komme inn i opplegget som jeg jo tross alt kjenner godt. Siden forrige mandag har jeg fulgt Roedemeny 2 slavisk, og spist 1600 kcal. Det har allerede resultert i -1,3 kg, og det er jo en fin start! Målet er at jeg skal klare 5 kilo før kursstart. Det har jeg gitt ny kursleder beskjed om også, for å forplikte meg litt. Det endelige målet mitt ligger 23 kilo unna akkurat nå, men håper allikevel jeg kan få innpass her hvis jeg lover å kvitte meg med de tre jeg har for mye til å passe beskrivelsen av gruppa. ;) Planen er å gå på kurs til målvakta er nådd, og etter det skal jeg gå på Hold vekten, for å sikre at det blir et varig resultat. Jeg hadde jo planer om det sist også, men så ble det liksom ikke allikevel. Men man lærer av sine feil, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke og ny veiing. Hadde ikke akkurat de helt store forventningene i dag da jeg har første dag av menstruasjon og vet av erfaring at det som regel innebærer en annen vekt enn normalt sett. Hadde allikevel gått ned -0,7 kg, så da blir det nesten mer spennende å se hva vekta viser neste mandag når kroppen er tilbake til normalen. 

Forrige uke var en god uke hva trening angår, og jeg fikk med meg 8,7 trimpoeng til tross for at det var første arbeidsuke etter sommerferie. Klarte å skli og skade hånda mi i skogen på onsdag, så jeg har gått med bandasje og mørkelilla fingre  siden, og blir mer hemmet av det enn jeg synes er Ok. Jeg får ikke til å gripe noe med den, eller belaste leddene, og da blir det vanskelig å løfte vekter eller bruke den til lignende trening. Det er takk og pris ikke en evigvarende tilstand. Og beina er det heldigvis ikke noe i veien med, så jeg får jo rørt på meg. 

Ellers har mat gått greit, selv om jeg igjen sliter med å spise nok. På fredag skulle vi være med et vennepar og drikke litt vin og sånn, og da hadde jeg på forhånd bestemt meg for at jeg skulle drikke tre glass, men at jeg ikke skulle ha noe annet av det som sto på bordet. Og sånn ble det. Etter de tre glassene lå jeg fortsatt under i kcal den dagen, så jeg må prøve spise litt mer sånn jevnt over. Når godteri og potetgull er tatt bort fra kostholdet, og erstattet med sunne og magre produkter, så synes jeg at 1600 kcal er veldig mye mat. Det er sjelden jeg kommer i mål, så noen kvelder må jeg spise «på trass» for å komme litt nærere mål. Det er liksom ingen mellomting. Enten så spiser jeg en million kalorier, ellers så spiser jeg nesten ingen .?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er egentlig veiedag, men jeg har ikke fått veid meg enda fordi jeg det bare er ett par timer siden jeg kom hjem etter helgetur. Har et mandagsmorgenrituale som innebærer veiing og måling, så da venter jeg til i morgen tidlig med å få inn tallene. Det føles som det har skjedd noe enten med vekt eller cm, men det er ikke godt å si hvor mye det utgjør. Forrige uke gikk egentlig helt etter planen sånn matmessig (altså ingen katastrofale smeller som innebar mengder av potetgull eller litersvis med smørsaus på middagen). Hver morgen har jeg spist kjøleskapsgrøt med diverse bær og frukt, og hver lunsj har vært 2 grove knekkebrød med magert pålegg. Middagsoppskriftene har utelukkende vært hentet fra GR sine oppskriftssider. På lørdag spiste jeg en Troika for kosemerkene mine, helt etter planen. Jeg er imidlertid redd at det kanskje ble litt for stort kaloriunderskudd. Jeg forsøkte nå kalorimålene hver dag, men med litt sene middager så var det vanskelig å få ned kveldsmat så kort tid etterpå. Mellommåltider er jeg visst også dårlig på. I tillegg ble det hele seks treningsøkter i løpet av uka. Det resulterte på de mest aktive dagene med at jeg bare i løpet av treningen forbrant mer enn jeg klarte få i meg tilsammen gjennom hele dagen. Når jeg da spiser 1200 kcal, trener bort 1300 kcal + kroppens eget forbruk gjennom dagen så blir det jo litt lite å gå på.... Det er jo første og raskeste vei til at kroppen går i sparebluss dét... Blir så oppgitt over meg selv! Tror jeg skal lage meg noen muslibarer eller noe som er lett å hive nedpå selv om jeg er sliten og ikke sulten. Kanskje noen grove pizzasnurrer til å ha i fryseren?  20 treningspoeng ble i allefall resultatet av forrige ukes innsats, og hele 108 000 skritt. Noen av de skrittene gikk med på skog og fjell jevnt og trutt gjennom uken, og til sammen 3 mil med tur ble det på meg. Tror dessverre ikke det blir noen standard med seks treningsøkter eller så mye tid til trening i det hele tatt, for nå starter snart skolen igjen - og fritidsaktiviteter for både små og store sparker igang og krever sitt av tiden min. Må prøve få orden på disse måltidene før den tid. Tror mye løses hvis jeg bare planlegger litt bedre. Det er det jeg gjør med frokost, lunsj og middag. Da er det lett å gjøre som det står. Men mellommåltid og kvelds avhenger av at jeg "kommer på noe", og det er litt mer tiltak når man egentlig ikke har lyst på mer mat. ? Nå er det bare 3 uker til kursstart. Jeg ser frem til å komme igang på ordentlig, selv om jeg allerede er all in på både trening og mat. Jeg gleder meg kanskje mer til målet enn prosessen, men man må ha det litt gøy underveis også for at det ikke skal bli for langt til mål. Håper kurslederen har noen gode mellommåltidstriks til meg.

 

For kommende uke er målet å få til å spise 1600 kcal hver dag, og ikke 1200 (eller mindre...) som har vært de tidligere ukenes status. I tillegg skal jeg fortsette å finne tid til trening, og håper på å få med meg guttene mine ut på tur. Eldstejenta er på sommerleir denne uka, så hun får ikke løpt etter mora si opp fjellsida før neste uke. Jeg skal også få bakt litt horn og pizzasnurrer til å ha i fryseren, så kanskje det er håp om at det blir årnings på denne spisingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-1 kilo ble resultatet denne uken. Og 3 cm mindre i midjemål. Deilig! Da må jeg bare klare 2 kilo til de neste 3 ukene for å nå målet mitt om -5 kilo før kursstart. Har startet dagen med en litt større porsjon kjøleskapsgrøt enn jeg pleier, og planlegger å legge på litt ekstra til de andre måltidene også. Det vil nok føre meg nærmere kalorimålet. Så klar for ei ny uke nå! ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra og oppløftende resultat! Kjekt med en liten boost første uken. Når det gjelder å få opp kaloriinnholdet så kan du jo evt. bytte ut magert pålegg med litt mer kcaloririkt innimellom. Og kanskje øke lunsjen litt - den ser ganske liten ut. Jeg var hos ernæringsfysiolog før ferien og fikk beskjed om å øke inntaket tidligere på dagen (jeg spiser ofte lite da for er ikke sulten, men er desto mer sulten om kvelden) og også få inn et mellommåltid mellom lunsj og middag fordi det går så mange timer mellom. Men det med mellommåltider er en liten utfordring altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag valgte jeg både lettsmør og "vanlig" pålegg på knekkebrødene mine, og det hjalp på kaloriene. Jeg har aldri vært noen frokostspiser, så nå som jeg får i meg det så er jeg som regel ikke så sulten til lunsj, og så forplanter dette her seg gjennom dagen. Min store synd (og årsak til jevn og trutt vektoppgang) er at jeg spiser sjelden, men mye. Som regel holder to måltider for meg. Lunsj og middag. Og så sper jeg på med potetgull og/eller sjokolade på kvelden hvis jeg har det tilgjengelig. Grøss og gru. Ingen grunn til å stusse over hvordan kiloene har sneket seg på i allefall. Det er ganske åpenbart. Men nå prøver jeg spise jevnt gjennom dagen, for å unngå den store smellen på kvelden. Men kroppen, stakkars, er jo helt i sjokk. Det er jo dobbelt så mange måltider som den er vant til! Det er ikke bare, bare å få ned all denne maten hele tiden. For ikke å snakke om alle glassene med vann! ? Da blir sultfølelsen litt fraværende, virker det som, og så havner jeg litt bakpå fordi jeg velger for magre produkter. Jeg synes det er en vanskelig balansegang, og husker jeg slet med akkurat det samme gjennom begge de to kursene jeg gikk i 2012. Kanskje jeg knekker koden denne gangen. Skal absolutt gjøre som du sier og øke inntaket tidligere på dagen. Ikke nødvendigvis mengde, men i allefall ikke bare velge lavkaloriprodukter! Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke og ny veiing! -1,3 kg viste vekta i dag, og det får man jo si seg fornøyd med! Det betyr -4,3 kg totalt, og 19,7 kg til mål. Langt igjen, men jeg er underveis!
10,3 treningspoeng ble det også denne uka, overraskende nok. Jeg slet sånn med å finne muligheter til å komme meg ut av huset fordi eldstejenta var på sommerleir og mannen jobbet overtid hver dag, så det var ikke så lett å få planlagt noe med to gærne gutter hjemme. Glad jeg klarte komme meg ut uansett, det handler jo til syvende og sist bare om å være villig til å finne løsninger. Det er jo så deilig når man bare får gjort det! I går fikk jeg med meg mannen min på topptur. Nesten 3 timer i bratte bakker og ulendt terreng ble det. Snakk om svettefest. Han på sin side er ganske godt trent, noe man så tydelig da vi sammenlignet pulsklokkene våre. Jeg pesa og svetta og hadde over 150 i puls, mens han ikke hadde 90 engang! Her kan det bare bli bedre, for å si det sånn. ? Ellers gjorde jeg en hyggelig oppdagelse i går, da jeg fant frem en joggebukse jeg ikke har brukt siden før sommeren. Det var nemlig litt kjølig etter at vi kom fra turen, så etter at jeg hadde dusjet så dro jeg på meg nevnte joggebukse, og den var blitt stor!  ?Den som tidligere har vært rimelig tight i både midje og lår måtte jeg knyte nå for at den skulle holde seg oppe. Den knytingen har bare vært til pynt før, for å si det sånn. Jeg har gått inn 8 cm i midja siden start, så det er jo klart at det har noe å si for hvordan klærne sitter også. Jeg har ikke hatt på meg noe annet enn lette (og ganske vide) kjoler siden mai, så det var en hyggelig påminnelse om at kroppen krymper. Det gir motivasjon til en ny uke. Det er 2 uker til jeg begynner på Maxikurs, og jeg er 700g unna målet om -5 kilo til kursstart. Tror jeg rekker det. ?

Målet for denne uka er stadig å klare spise nok. Jeg ser i kalenderen min at jeg skal klare skvise inn 4 treningsøkter hvis jeg vil, og har i allefall avtalt en tur hit med stefaren min til helgen. På fredag skal jeg spise reker og drikke vin med jentegjengen, og har bestemt meg for å spise meg mett og drikke den vinen jeg vil, men holde meg unna det andre som settes frem på bordet. Kan ikke få i både pose og sekk. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med supert resultat. ? Moro når det begynner å merkes på klærne, da vet man at det nytter.

Imponerende innsats på topptur med mannen din da, nesten litt urettferdig at det gikk så lett for han. Men da fikk vel du den beste treningsøkta. 

Ser fin ut den turen du planlegger med stefaren din, fikk lyst til å dra på fjelltur jeg også. ?

Blir koselig med reker og hvitvin da. Reker er egentlig perfekt slankemat, man kan spise masse uten at det utgjør særlig mange kalorier. Så kos deg med god samvittighet. ?

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott resultat Littvrang. Og 8 cm på under 5 kilo - da har du nok gjort noe annet lurt for kroppen også og fått trimmet bra. Veldig viktig det der med målebåndet. For selv om det gjør godt å vite at kiloene går rett vei så er det jo målene som faktisk synes! Er så deilig å se at klærne sitter bedre og etter hvert begynner å bli for store. Gjelder bare å følge med på hva man har av for smått i skapet så det ikke plutselig blir for stort før man rekker å bruke det ;)

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. -1,7 kg denne uka, og jeg er helt i sjokk og vantro over et så høyt tall! Det er nesten så jeg ikke kan tro det, og lurer litt på om jeg skal bytte batteriet på vekta i dag fordi jeg vet at det begynner å bli litt dårlig. Veide meg 3 ganger og fikk samme resultat hver gang, men det er jo helt sprøtt!? Ikke at jeg klager altså, digg å gjøre unna nesten 2 kilo i en jafs! Nå har jeg slanket bort 6 kilo, og dermed klart målet mitt til kursstart. Kanskje jeg klarer -7 til kursstart? Det hadde vært gøy. :D

Uka har gått som planlagt. Jeg har trent det jeg skal trene, og spist det jeg har bestemt meg for. På fredag var jeg på fest med jentegjengen min og da ble det både vin og god mat. Jeg sto imidlertid over snacks, da det holdt i lange baner med en hel flaske vin ++. Ellers besøkte vi i går Madonna med barnet (i Sigdal), en fantastisk flott tur med nydelig natur og strålende turfølge. Dit skal vi flere ganger! Anbefales virkelig hvis man bor på Østlandet. Det er en liten kjøretur for alle som ikke bor i Sigdal, men det er absolutt verdt det! Vi brukte ca 1 1/2 time fra Drammen. :) 

Denne uka blir litt mer hverdag enn ukene har vært frem til nå. Det er skolestart i dag, og allerede i morgen skal vi ha første foreldremøte i 7. klasse. Leirskole er nært forestående, så her er det ingen smooth overgang fra ferie til hverdag. Jeg håper jeg skal greie skvise inn litt trening denne uka, men har fullt program hver eneste dag så det blir spennende. ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en lynoppdatering i dag, for i kveld er det nemlig kursstart, og jeg begynner oppdatere vekta etter kveldsvekt på mandager istedenfor. Jeg veide meg selvfølgelig i morrest som vanlig uansett, og er glad for å melde at den viste -600g siden forrige mandag. Jeg trodde forrige ukes store nedgang kanskje skulle gi utslag i form av mindre nedgang denne uka, og til tross for at mensen dukket opp i går kveld og jeg våknet skikkelig oppblåst og fæl i morrest så var det altså fortsatt nedgang. Det er jeg fornøyd med. Det betyr at jeg klarte kvitte meg med 6,6 kg før kursstart, og jeg er såååå glad for at jeg dro i håndbrekket og endret kurs i sommer, sånn at jeg nå ikke sitter her med enda flere kilo unna mål. For hadde jeg ikke tatt tak i dette i sommer så hadde jeg garantert sikkert gått opp 5 kilo før kursstart, istedenfor de 6,6 jeg har gått ned. Så hurra for gode valg, og for tyvstart på den lange veien mot mål. Det er ingen grunn til å vente med å ta tak. Det er ikke bare det at man utsetter problemet, men man risikerer å gjøre problemet større også. Så hopp i det! Ikke kjenn etter om du har lyst eller ork. Bare gjør det allikevel!

Kurset jeg skal gå på går over 7 uker. Jeg har lyst til å sette meg et hårete mål om -7 kg, men vet av erfaring at det etter de første 7 kiloene begynner å gå litt tråere (altså herfra). Så kanskje jeg skal si at målet er -6 kg, jobbe beinhardt for å få til det, og la alt over være bonus? Jeg ser for meg at jeg kanskje trenger 3 kurs for å komme i mål, og så er planen Hold vekten-kurs etter det. Denne gangen er jeg realistisk, og innser at jeg faktisk trenger oppfølgingen etter at jeg er nede i trivselsvekt. Vi så jo hvor bra det gikk sist, da jeg skulle klare meg på egenhånd. Her er jeg jo igjen, liksom... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var kurskveld nummer to overstått. -1,1 kg denne uka, og det er jeg fornøyd med. Fikk ikke tid til å trene så mye som jeg ønsket forrige uke, men sånn er det bare innimellom. Trodde egentlig ikke at jeg skulle få så mye nedgang denne gangen, kanskje først og fremst fordi middagen i går ble uplanlagt mye saltere enn jeg hadde regnet med (salt lammekjøtt bør visst vannes ut sånn som pinnekjøttet må....). Dessuten ble det både møtemat og bursdagsselskap, men det hadde visst ingenting å si for nedgangen. Det er jo fint, for det er jo sånn det er i livet. Det er møter og bursdager og alt som hører med. 

Ellers nærmer jeg meg med stormskritt første delmål og det er jo deilig! I følge morgenvekten min er jeg nå bare 1,5 kilo unna. Jeg begynner for alvor å merke at kroppen er i endring, for plutselig er det noen klær som ikke passer lengre, og andre klær som plutselig passer. Jeg kjøpte meg en høstjakke på Kari Traa lagerutsalg tidligere i uka som er en størrelse mindre enn jeg er nå, så den henger i skapet og venter på at kroppen skal krympe enda mer. Gleder meg til den passer! Jeg får den på meg, men det er trangt å lukke glidelåsen over hoftene så jeg ser litt for stappa ut til at jeg tenker bruke den enda. Men det jeg kanskje merker aller størst forskjell på er trusene mine! Er ikke det rart?? Noen av de har jeg bare måttet kaste, for de henger overhodet ikke på lenger. Fasongen har liksom bare blitt snodig, og de klumper seg når jeg tar på meg trange bukser. Snodige greier. ? 

Ellers er det nå under to uker til jeg skal opp på Gaustatoppen med ei venninne, og det gleder jeg meg skikkelig til! Har dessuten vært litt gæærn og meldt på meg og mannen på topptur med overnatting sammen med DNT i oktober. Det er ganske langt utenfor komfortsonen, men turen virker så fin at det får bare våge seg! Og så elsker jeg fjellet på høsten, og ser frem til en barnefri helg på tur med mannen. Det er ikke så alt for mange av dem, for å si det veldig forsiktig. ? 

Dette ble langt, men kort oppsummert; Ny uke here I come! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med super nedgang, bra jobba. ?? Jammen ikke lett å skjønne seg på når saltet virker inn og ikke. Noen ganger utgjør det kjempe mye, og andre ganger ikke. 

Merker det faktisk best på trusene jeg også. ? Andre klær kan jeg fremdeles bruke etter over 10 kg minus, men trusene henger og slenger. Ser ut som vi må ut på undertøy shopping begge to. ?

Så heldig du er som skal på to så flotte turer. Jeg har også utrolig lyst til å dra på fjelltur, men ingen å dra med. De jeg kjenner som liker å gå i fjellet bor så langt unna. Håper jeg etterhvert blir kjent med noen med interessen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det kurs igjen. Vekta viste -1,1 denne uka også. Jeg er fornøyd! Morgenvekta viste at jeg nå bare er en liten halvkilo unna første delmål, og nå er jeg heller ikke så langt unna de første 10 kiloene. Jeg har egentlig fokusert mer på delmålet enn å passere -10 kg, så jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget at det også faktisk nærmer seg nå. Delmålet mitt gir meg et nytt titall på vekta, og jeg må innrømme at jeg gleder meg skikkelig til å se det igjen. Håper og tror det blir neste uke! Ellers er det litt rart å tenke på at jeg snart har tapt 10 kilo. Jeg synes det har gått ganske fort å komme hit! Har fått flere kommentarer denne uka på at det er veldig synlig i ansikt og rundt livet at jeg har gått ned i vekt. Jeg blir alltid litt usikker på om folk bare sier det for å være grei, for det er jo ikke så lett å se det selv alltid. Men jeg har som sagt nesten ikke fortalt noen at jeg går på kurs og jobber med vekta, så det er nok mer synlig enn jeg tror. Dessuten er jeg ganske dårlig til å ta i mot sånne komplimenter, selv om jeg setter stor pris på å få dem. 

Ellers skjer det ting i klesskapet nå, og det er hyggelig. Klær jeg ikke har passet på en stund kan endelig tas i bruk igjen. I dag har jeg på meg en olabukse jeg ikke har brukt på sikkert et år! Knappen gikk fint igjen, ingenting tyter på utsiden, og jeg greier puste helt som normalt. HURRA!  I helgen tok jeg på meg ei joggebukse som de siste ukene har vært stadig løsere. Jeg har aldri trengt å knyte den før, og har ikke lagt meg til den vanen nå heller. Putta mobilen i lomma, og så sklei buksa ned! Jeg vet ikke hvem som ble mest overrasket; Jeg eller mannen min. ? Han sa at han som belønning for at jeg har vært flink og jobbet så hardt skal få nye tursko og turklær av han. Jeg går jo en del både i fjellet og skogen, og kunne ikke fått en bedre belønning! ❤️ Dessuten så har jeg ikke tenkt på noe egen belønning for å nå delmål enda heller, så det var jo midt i blinken, og veldig hyggelig! Denne uka skal jeg endelig på Gaustatoppen med min beste venninne gjennom ungdomsårene, og gleder meg så utrolig mye til å se henne igjen. Vi snakkes ofte, men ses alt for sjelden.Det blir bål, noe godt i glasset, masse latter, god trim, vakker natur,  og mat tilberedt på stormkjøkken. Det blir helt fantastisk, det er jeg sikker på! Det begynner å bli ganske fast form på nedbøren der oppe nå så jeg håper vi greier komme oss både opp og ned uten å bli tatt av snøvær. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen med super nedgang. Så bra jobba. ?? Og så artig at det nærmer seg både -10 kg og nytt titall. Jeg heier på deg. ?

Så herlig en gave fra mannen din da. Og helt enig med han, det har du jammen fortjent. ? 

Håper dere får en fantastisk fjelltur, og at dere slipper unna snø og minusgrader. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det kurs igjen. Jeg var på Gaustatoppen i helgen og var altså så rekordstøl i går at jeg regnet med at vekta kom til å vise stillstand. Ble imidlertid veldig positivt overrasket over at den viste -0,7 på kursvekta. Morgenvekten i går viste nemlig ingen endring i det hele tatt, men etterhvert som dagen gikk og jeg fikk varmet opp musklene litt så ble jeg hakket mer gangbar enn jeg var da jeg våknet, så det kan jo være derfor. I morrest følte jeg meg mye mindre støl enn i går, og veide meg bare for å se om det var noen endring, og da var den nesten en kilo mindre enn morgenvekten i går. Så bare musklene slipper all den ekstra væsken den bærer på nå nå så tipper jeg at resultatet egentlig er veldig bra. Men jeg har i alle fall registrert det kursvekta sa, nemlig 0,7 kilo mindre siden forrige mandag, og så blir det spennende å se hvor mye den dropper til neste uke. Da skal jeg ikke være støl! Jeg målte meg i går, for nå er det 2 uker siden sist. Det viste blant annet 6 cm mindre rundt brystet (!), 1 cm rundt overarm, 2 cm rundt lår og 3 cm rundt baken. Det får man si seg fornøyd med. Og med morgenvekten i dag så er første delmål nådd. Jeg er offisielt over på nytt titall! Herlighet, så digg det var å se et nytt tall på vekta! Vi er omtrent akkurat halvveis i kurset nå, og det hadde vært gøy hvis jeg klarte 4 kilo til før det var slutt. 


Ellers må jeg si at turen til Gaustatoppen var helt super. Hele det fjellet er jo en eneste stor steinrøys, og det er ganske krevende terreng å gå i når man må planlegge hvert eneste skritt fordi du potensielt setter foten ned på en stein som er løs. Det krever mye stabilisering og relativt langsomt tempo både oppover og nedover, og jammen var det krevende nok. I tillegg var det nesten storm i kastene når vi nærmet oss toppen, så vi holdt på å snu flere ganger, faktisk. Vi klarte jo nesten ikke holde oss på beina i de verste vindkastene, og passerte et følge der en mann hadde falt og slått seg skikkelig i ansiktet. Han hadde blåst overende. Men vi bestemte oss for å fortsette i samme rolige tempo, og kom oss til toppen til slutt. Det var så deilig å ha klart det, og vi fant oss en benk og en varmeovn inne ved Gaustabanen der vi spiste kjøttsuppe og samlet energi til veien ned igjen. Totalt forbrente jeg 2000 kalorier på turen opp og ned, og var altså så pumpa da jeg kom hjem at jeg bare kollapset etter dusj og middag. Hele søndagen gikk med i stabilt sideleie, jeg var så sliten at jeg følte meg dårlig. Jeg fikk ikke i meg nok væske på turen, så jeg var ganske dehydrert i ca et døgn etterpå. Våknet på natten av at jeg var helt uttørket, og drakk en halvliter før jeg gikk i koma igjen. I løpet av søndagen drakk jeg sikkert 3 liter før middag, og da begynte jeg føle meg litt bedre også. Det var en helt super tur som jeg (under omstendighetene) koste meg med. Jeg må dog si at jeg nok foretrekker å gå i fjellet heller enn å bestige fjell, men en gang i mellom er det gøy å ha vært på en topp også. Om 2 uker er det høstferie og da skal vi gå i fjellet. Det gleder jeg meg veldig til. Og om ytterligere 2 uker til så skal vi bestige fjell igjen. Heldige er vi som har så mye fin natur rundt oss! Og for hvert kilo som forsvinner så blir det lettere og lettere å benytte seg av den. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så tøff du er Littvrang! Du har det virkelig i deg å ta'an helt ut altså :D Og merker sikkert ekstra godt de "manglende" kiloene når man går oppover. Jeg merker også at det er lettere å bevege seg i ulendt terreng når ikke magen er sånn i veien... Og 6 kilo rundt brystet - det må du merke godt på klærne også! Blir spennende å se hva vekten sier neste uke når du ikke har en hel fjelltur i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Fuglesang. Når jeg først bestemmer meg for noe så blir det sånn. Sta er bare forbokstaven. ? Jeg tror ikke jeg hadde klart denne turen sånn som ståa var for 10 kilo siden, så det er utrolig hvor mye det utgjør å jobbe med vekt og kondis/styrke! Det er så lurt å ha fokus på trening samtidig med at man går ned i vekt. Min mor har nylig gått ned over 30 kilo. Det var ikke noe hun aktivt valgte, men en konsekvens av en operasjon for et problem i øvre del av magesekk og spiserør. Hun har ikke trent ett eneste sekund i løpet av vekttapet, og du kan jo tenke deg hva som skjer med kroppen og muskelmassen når man går ned så mye på relativt kort tid. Dama er jo bare en pose med grøt. Som hun sier selv så klarer hun knapt løfte sin egen håndveske for tiden. Man trenger ikke pumpe jern og bli helt Marit Bjørgen, men jaggu er det lurt å gå noen turer i løpet av ei uke bare for å holde kroppen og musklene igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurskveld nummer 5 er unnagjort. -1,2 kg denne uken, viste kursvekta. Kurslederen kommenterte at hun ser det i ansiktet mitt nå. Jeg ser det selv også. I følge morgenvekten har jeg endelig gått ned over 10 kg nå. Hurra! Nå er det 2 uker til neste kurskveld, for neste uke er det høstferie her og vi skal på hytta. Håper jeg greier gå ned minst 2 kilo til neste veiing, det hadde vært så gøy å komme tilbake fra ferie med mindre vekt, for en gangs skyld. Ferie betyr ikke akkurat vektnedgang for min del, normalt sett. Men det blir en aktiv uke på fjellet, vi har sett oss ut flere turer vi vil gå, og maten blir sånn som den «pleier» her hjemme, så det bør jo gå veien! 

I uka som har gått så har det vært uvanlig lite aktivitet på treningsfronten. Grunnen til det er rett og slett at jeg brukte mesteparten av uka på å komme meg etter Gaustatoppen, så jeg orket bare ikke! Enkelt og greit. Men den turen alene var verdt over 10 trimpoeng, så jeg tenkte at jeg hadde litt å gå på sånn sett. Jeg trente torsdag, men det var det. Denne uka blir det imidlertid andre boller, og jeg gleder meg til noen gode økter igjen nå som energien og overskuddet er tilbake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang. ? Bra jobba. Deilig når vektgangen begynner å vises og føles, da vet en at det har vært nytte i jobben en har gjort. ? 

Håper dere får supert vær i høstferien så dere får noen flotte turer. Har høstferie uka etter dere vi. 

Lykke til med trening i uka som kommer, håper kroppen samarbeider igjen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...