Gå til innhold

Slutte å spise sjokolade!!!


Gjest lise80

Anbefalte innlegg

Gjest Svirre

Perle20: Det er ikke farlig å gå til psykolog. Det kan være ganske fint. Man kan få hjelp til å håndtere følelser som man fortrenger med andre ting. Jeg har hatt veldig godt utbytte av det, selv om jeg trodde jeg visste hva som var galt. Jeg visste det forsåvidt også, men likevel, det er noe med det å få litt hjelp til å se ting fra en annen vinkel enn den man gjerne har gått seg litt fast i selv. Og når du er student og har mulighet til å gjøre det gratis, er det en kjempeanledning i seg selv, nesten.

 

Blackdiva: Takk for at du spurte om det med BMI. Jeg lurer også på det. Mitt mål er jo å komme ned til 80, som er normalvekt, mens mange her veier mye mindre enn det...

 

Helga gikk veldig fint. Jeg koste meg litt ekstra med å frotse i sushi og hvitvin, og smakte noen få biter sjokolade fra skåla på bordet. Det var godt å kjenne at jeg kunne begrense meg. Men i dag lærte jeg (igjen) at jeg må passe på å spise riktig og ofte nok, og ikke være sulten. Av ulike grunner gikk jeg 8 timer uten mat (inkludert en 40 min. gåtur i skauen), før jeg bare skulle innom apoteket på handlesenteret på vei hjem. Trenger jeg å si at det skar seg fullstendig, og at jeg endte opp med en ganske kjip sprekk? Nå er i alle fall knekkebrødpakken på plass i veska, slik at jeg har noe jeg kan stappe i meg, før jeg ender opp på mc.donalds fordi jeg er for sulten. Det der med på-farten-mat til travle dager, er en utfordring for meg, merker jeg.

 

Men jeg gikk en ekstra kveldstur også. Ikke at det veier opp for kaloriene, men det er bedre enn ingenting. Jeg merker jeg gleder meg til jeg kan begynne å løpe igjen, da kan jeg trene litt mer effektivt.

 

Det er en ny dag i morgen - med blanke ark og fargestifter til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Veie dag i dag, har gått ned 1kg:) det er jeg stor fornøyd med! Har vært flink til å trene og spist bra. Så deilig når det blir resultater. Har faktisk spist mye mat, men vært flink med å veie det jeg har spist, å holdt meg unna sjokolade. Suget har blitt mye mindre.

 

Iamikke: har selv veid mye mer enn jeg gjør den dag i dag, har holdt vekta mi ganske så stabil i to år nå. Men blitt en del overspising siste halve året. Å da mener jeg overspising så jeg har blitt veeeldig kvalm!! Så av dette ble det da 5 kilo som kom raskt. Å som merkes på klær fra i fjor sommer. Mitt mål er å legge av meg denne farlige uvanen som lett kan bli til en form for spiseforstyrrelse. Det med de ekstra 5 kiloene eregentlig ikke så farlig, de har kommet av overspisingen min, å de vil forsvinne av seg selv når man får ett normalt forhold til mat.

 

Mitt ønske har vært nå å kunne si YES!!! Jeg har ikke overspist meg så jeg blir ubehagelig STAPP mett, å jeg har ikke lest noen blogger.. Jeg har koset meg med mye god mat osv. Har spist så jeg selv er tilfredstilt. Spist brød,frukt,pasta,youghurt,frukt,magert kjøtt, popcorn og is i helga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

TH88: Så flink du har vært: det er til stor inspirasjon for (meg iallefall!) oss alle!!

Syns det var deilig å lese at du skriver at du merker at den sunne linje faktisk gjør kroppen glad og at du har levd opp til slik du ønsker at livet/hverdagen skal være!:-)

 

Selv har jeg forskjellige "dagsmål" som jeg krysser av på om er utført. Dagsmålene er "kriterier" for om det blir en god dag som jeg er fornøyd med eller ikke alt ettersom om jeg oppnår målene. Justerer dem litt pr uke, feks jeg hadde mål om 5ganger pilates på 30 min sist uke, men så at jeg ikke klarte å gjennomføre det (jeg holdt kanskje på 5 ganger, men aldri fulle 30 min), så denne uken er målet 20 min pilates, 5 ganger. Som eksempel. De andre målene går på om jeg er flink med skolearbeidet, utført styrketrening/kardiotrening og lignende, og den jeg liker best; om jeg har smilt/gitt komplement/hjulpet noen fremmede. Det gir litt lykkefølelse å smile til noen som trenger det:-)

Tror jeg skal innføre en "bloggfri"-kolonne også:-) har holdt meg unna de vanlige bloggene, men har hatt 1 som jeg har latt meg få lov til å gå inn på (som ikke har trening/kosthold som hovedbeskjeftigelse) + i går og i dag har jeg prøvd å friste meg selv med å gå inn på diverse bakeblogger. WHYYYYY?!?!? det må det bli en slutt på, hvorfor kan jeg ikke bare nyte det at kroppen faktisk IKKE skriker etter noe søtt og leve på den sunne bølgen? benytte anledningen til det liksom! jeg har ikke søtsug, det sitter bare mellom ørene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iamikke

Takk TH88 for tips, og gratulere med nedgang!Og takk til deg Frukt86 for at du forstår:)

Hadde veiedag idag og som jeg selv hadde mistanke om så gikk det desverre feil vei.+0,5 kg. Ikke mye men for meg ble det for mye. Ble deppa, men så fikk jeg tilbakemelding fra kursleder Hanne og nå føler jeg meg motivert for å stå på!

TAKK Hanne-hvis du leser her!!! :D

Men litt skryt må jeg få komme med: Har vært 2 ganger på butikk idag, og BEGGE! gangene kommet ut UTEN å ha handlet søtt! Hurra! Det var inspirerende.

;p

Måtte det bare fortsette!

Stå på alle her på denne tråden. For meg er det godt å følge denne for tips og motivasjon og tilbakemeldinger som jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle:) hvordan går det med dere? Nå er det fredag igjen, synes tiden går så fort! Har gått ganske bra med meg, holdt meg til maten min. Men har vært i selskap i dag, å spist 5 snitter. Vet jo ikke hvor mange kcal en snitt inneholder med feks laks og eggerøre. Men blir jo to og en halv brødskive med heller litt ekstra pålegg. Kunne sikkert spist 10 stk, men klarte heldigvis å beherske meg. Også spiste jeg ikke bløtkake!!! Jippi:) er ikke så svak for sånne typer kake, hadde det vært ostekake eller sjokolade kake hadde det blitt verre tror jeg. Tankene kommer lissom i hodet med en gang man ikke spiser noe som ikke står på "planen" men gjelder jo da å heller være litt flink senere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ble mye godteri i går gett:( små godt og potetgull! Men gjelder bare å være flink resten av helga da.så det var en annmerkning, i forhold til at jeg skulle klare 4 uker uten godteri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iamikke

Du er lur du Svirre!Som har veiedag på lørdag.Noe å tenke på ja!!!Selv skal jeg prøve noe nytt. Skal være uten bil i 3 uker, så da blir det spennende å se. Får dermed "mye lengre vei" til butikken, men kan jo sykle. Og da begrenser det seg hvor mye jeg kan ta med hver gang. Dessuten får jeg trim på toppen!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh nå er jeg sinna på meg selv, spiste så mye i går også. Skikkelig sprekk!!:D

 

Nå er jeg bare nødt til skjerpings asså!! Er det noen her som har gått på kurs? Lurer litt på hvor mye kcal jeg skal spise. Kanskje det lureste er å få i seg 1600 kcal hver dag, så man føler seg mett. Synes bare det høres så mye ut. Forrige uke hadde jeg trening på 9.8 er ca dette jeg ligger på hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TH88: Det spørs jo litt på aktivitetsnivå på jobb, vekta di, og kor mye du trene så klart. . Men alt mellom 1600 - 2000 e nokså normalt og i allefall nok til oss damer med normalt treningsnivå og litt overvekt. Om man trene mye kan man spise mer..men det viktige e at man MÅÅÅ ikke spise mer..hehe. Sjøl drikker jeg Yt Restitusjon, når æ har trent hardt, og sliter me å spise nok. Den e full av protein, og smaker ikke fullstedig vemmeli hehe.Trenger ikke drikke hele, men den store skjelven gir sæ fortere, den e søt, og da går også suget etter ulovlig snadder over.. Desuten kommer æ da ut av katebol fase.. Det æ har oppdaga e at jo mindre æ spis og mer æ trene..det mer mislykka e livsstilen..da sprekk æ og legg på mæ mer enn æ gikk ned.. sjøl har æ BMI på 24,5 og trene ikke absolutt hver dag. . men ønsker så klart å gå ned noen kilo til..som alle damer.. særli til bikinisesong..(selv om æ e blitt 36 og slutta å vise mæ offentli i bikini) hehe

 

Nu har æ som mål å leve sundt og tilfredstillende(les ikke være ekstremt streng me mæ sjøl) - uten å la det gli ut -:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Heisann godtfolk! (Hehe, har ikke tenkt å spise dere da, selv om dere er "gode";-))

 

Jeg tar nå dag for dag.... Jeg klarte meg toppers på jobb på lørdag - no brownies or cookies!! :-) Tror det hjelper godt å ikke surfe på blogger/oppskrifter som automatisk frister og gir meg unnskyldninger til å spise.

 

Problemet kommer ofte dagen etter jeg har vært flink, av en eller annenmerkelig grunn har jeg derfor "til gode" å skeie ut......... Så i går laget jeg cookiedeig med 200g smør og spiste dette.... Herregud så ekkelt egentlig. Og jeg var mett og alt. Det var bare det at jeg hadde den smørpakken i kjøleskapet. (Har ikke kjøpt smør til leiligheten på over ett år, men sist ukes ekstravagansa førte til en hel rekke "bomkjøp"!!)

 

Tilslutt overtok noen andre krefter og jeg kastet smøret i søppelet. Selv om jeg egentlig ikke klarer å kaste mat, av hensyn til både pengene som er brukt og slikt, så merket jeg en stor lettelse av at nå var resten av smøret ute av bildet og ingen flere muligheter til å mikse deig.

 

Det jeg imidlertid savner er noen som kan gi meg en alvorsprat. Det er så "lett" å være flnk, og så skeie ut, det er jo bare å gå inn her og klage litt over det, få litt trøstende ord fra dere som skjønner hva det går i, og også det å lese om deres utskeielser gjør det liksom "ok" at jeg utskeier også..Det blir en ond sirkel føler jeg?? Og at vi er litt for snille med hverandre? Det skal ikke være lov med utskeielser, hvorfor utsetter man seg selv for utskeielsene in the first place? Man skal faktisk ikke hive innpå med sjokolade etc - hvordan kan man da forvente å gå ned i vekt?!??!?!? Man må være litt streng med seg selv, vet man at man ikke kan ta bare en bit, ja da lar man faktisk være........

 

Vet det er kjempevanskelig, og alt er jo lettere sagt enn gjort..Men men.

Så langt i dag har jeg vært flink og god og mett. Jeg har fortsatt tanker om å ta med lommeboken når jeg skal ut på tur etterpå, sånn i tilfelle om jeg skulle gå på butikken fordi jeg har lyst på noe.... Men jeg VET at jeg er "ferdig" med smør og det glutenfrie melet så det slipper jeg å spekulere i om jeg skal kjøpe:-) Det som er på hjernen nå er sjokoladeplater til -40% og yndlingschipsen min til 20kr.........(Elsker et godt tilbud! Men må prøve å tenke at det ikke er -40% kcal for kroppen selv om det er det for lommeboken!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svirre

En ikke helt bra helg her i gården. (Nei, Perle20, det at jeg har hatt ei dårlig helg med mye sukker, betyr ikke at det er greit at du skeier ut :D ). Vi er visst ikke heilt enige om helga er frisone eller ikke - min bedre halvdel mener visst at man skal frotse i helga, så det stod brus og sjokolade og chips på stuebordet hele helga. Jeg skal være strengere med meg selv - og med ham - neste helg. Han kan få kjøpe inn akkurat så mye som han tror han trenger for å kose seg, men ikke nok til meg.

 

Men nå - fokus!

 

På lørdag var jeg på zizzi og kjøpte litt sommerklær - det er utrolig deilig å føle seg velkledd, selv om man er stor. Jeg er veldig glad i den butikken!

 

@Perle20, jeg synes det høres ut som du trenger noen å snakke med, og at du ser det selv. Jeg kan godt si at jeg synes du skal skamme deg over å lage cookie-deig og spise den (hva er egentlig greia med å spise deig? jeg synes det høres kvalmt ut!). Du sier at det å overspise og få trøst etterpå her gir deg en falsk trøst. Vi skal oppmuntre hverandre, ikke legitimere og si at det er greit å overspise. Det blir helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg svirre! Nå er det slutt på overspising og sprekking folkens! Nå må vi f... Se å skjerpe oss!! Sommeren er like rundt gjørnet. Det er nå eller aldri! Når helga nærmer seg synes jeg at vi skal planlegge hva vi har lyst til å spise, å skrive det her inne hva som er planlagt. Jeg har tenkt å ha en dag i helga som jeg spiser 2000kcal. Da får jeg heller planlegge hva jeg velger å spise bare det holder seg innenfor 2000 kcal. Noen som blir med? Søndag er verst for meg så tror det blir denne dagen på meg. Hvilken dag har dere størst sug??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vet med seg selv at man ikke klarer å unngå å kose seg en dag i helga, så kan man faktisk spise en hel boks med dream is og en pose med maarud popcorn, isen er vel ca 700kcal og popcornet er ca 300kcal, å da kan man jo spise mat for 1000kcal. Så lenge man holder seg til planlagt kcal mengde. Kanskje det er bra for oss at vi har noe å glede oss til. Kan vel ikke gjøre noe forskjell på vekta det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

TH88; Ja, handler om planlegging + stick to the plan! Det er meningen det skal være vanskelig og vi må bare lære oss å være disiplinerte. Hadde dette vært lett hadde vi ikke hatt ekstra kilo i det hele tatt.

 

At man kan spise såpass mye for "bare" 1000 kcal var litt gøy å se. Selv trener jeg for ca. 1000 per dag! Yey!

 

Tror også, eller det gjelder iallefall meg da, at når man planlegger noe usunt, da får man faktisk mindre lyst på det når dagen kommer - det frister liksom ikke like mye / man føler seg ekstra flink dersom en ikke spiser alt eller noe av det. Det er de uplanlagte fristelsene som ødelegger - og de er vi ferdige med nå!! På tide å bli seriøs og slutte å sabotere seg selv! Liker det at vi er litt strengere! Det er ikke rom for utskeielser. Skeier man ut skal det isåfall være en del av planen til den enkelte - og det skal ikke være noe man får dårlig samvittighet av eller at det går utover vekten eller humøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svirre

Å planlegge utskeielsene høres veldig lurt ut. Da blir det litt mer kontrollert.

 

Jeg må bare si at for min del merker jeg at jeg vurderer litt å trekke meg ut av denne tråden, dersom den ikke skifter litt fokus. Ikke fordi jeg ikke liker dere, men fordi jeg merker at det negative fokuset og all snakkinga om overspising (som jeg også har deltatt i) er med på å trekke meg ned. Men jeg prøver litt til også ser vi - hvis vi klarer å begynne å løfte hverandre opp, er jo det best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Jeg er enig med deg, Svirre. Jeg fikk samme påvrkning her (og holdt meg unna tråden i helgen, og tenk da gikk det fint enda jeg var på jobb!!!).

 

..men når sant skal sies så selv om planlegging er bra og "kcal er kcal", så VET jeg at jeg, kroppen og sinnet fungerer titusen ganger bedre UTEN sukker/søtsug! Jeg blir dvask, oppblåst, sur, irritert, lat, trøtt, negative tanker og orker rett og slett ingenting. Jeg mister energien!

 

Ha en fin dag dere, jeg starter på an med en kopp sitron/ingefær-grønn te og en kopp kaffe med soyamelk, merker jeg har en "klump" i halsen (kke gråt, enda!!) men sånn I'm coming up with a cold-type. Har gurglet saltvann så nå bare krysser jeg fingrene for at dette ikke blir min første forkjølelse på....hm, kan ikke huske sist! 2 år siden muligens. Akter ikke å "stoppe" med treningen, men skal heller ta det litt mer med ro, fysisk aktivitet er min beste "medisin" mot søtsug, de dagene jeg trener mye har jeg så lite lyst på søtsaker at jeg nesten ikke kjenner meg selv igjen;-) Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Må bare skryte litt av meg selv. (Selv om dagen ikke er over enda, da!): Jeg har bevisst unngått å gå på den butikken som har tilbud på sjokolade/chips. Har merket at jeg i underbevisstheten har prøvd å få meg til å gå der (feks ved å tenke at jeg må gå på den nærmeste butikken fordi jeg må spare tid slik at jeg kan lese litt mer til eksamen), men trosset det og gav meg selv 4 minutter mer og gikk på den butikken jeg vanligvis går på (og hvor jeg ikke tør å kjøpe noe usunt! :-D).

 

Må dele en kjempegod salat med dere som jeg har spist i dag; enkel, sommerlig og god!:

Isberg, vårløk, mango, jordbær (tinte opp frosne faktisk!) og limejuice........ Jum! Spiste dette til fajitaskrydret karbonadedeig.

 

Ha en flott tirsdagskveld videre! Selv skal jeg på fjelltur med en venninne - UTEN bankkortet! (skal ikke innom på butikken på vei hjem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

På handleturen: Du tar en sjokoladeplate ned i kurven, det var ikke planlagt. Før du går for å betale prøv å komme på dette spørsmålet: HVA ER ET SUNNERE VALG?

 

Så tar du til fornuften, tar ut sjokoladen, og går heller og henter det du kommer frem til er det sunnere valget som letter det samme "behovet". Feks det kan være bakekakao som du kan putte en liten teskje av oppi kaffen for å få "sjokoladefølelse"? Eller det kan være som mange av dere liker; frukt med kesam eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Tanker som stopper søtsug:

Jeg vil ha sjokolade. Jeg vil også gå ned i vekt.

 

Sjokolade vil ikke hjelpe meg med å nå dette målet. Det er tusenvis av grunner til hvorfor vekt-målet er mer tungtveiende enn "gleden" av å spise sjokolade. Sjokolade er kortvarig glede med tomme kalorier. Alt som går inn teller, og sjokoladen vil sabotere målet mitt.

 

Tenk over hva du vil mest; hjelpe deg selv til å gå ned i vekt, bli sunnere og friskere? Eller spise sjokolade og ikke gå ned i vekt.

 

Bestem deg og ta valg deretter ! Det viktigste er viljen - har du ikke lyst nok til å forme kroppen slik du KAN med rett kosthold og bevegelse, så er det selvsagt at du ikke klarer å stå imot det som blir fristelser.

 

Man blir virkelig det man spiser. Søppelspannet er (som regel?) under vasken, ikke inn munnen din...Tenk på målet, hvor deilig det er å være sunn og frisk - det er mye lettere det enn å være usunn og "syk"! Tenk på de gangene du har bøyd deg ned for å ta på skoene og magen er i veien, de gangene du andpusten står på toppen av 22 tilbakelagte trappetrinn, de gangene du har rullet deg til sengs etter "kos" foran tv.....Er det ikke så utrolig mye deiligere å føle seg BRA og vite at man er sunn og vite at man tilfører kroppen næring som gjør at den holder seg bra i fremtiden?? Man har masse energi og føler seg med ett mye mer levende når har en aktiv livsstil, som man trives med. Trives man kke i en sunn og aktiv livsttil, ja da må man først prøve på nytt/prøve litt variasjon/alternativ måte til å imøtekomme den sunne livsstilen, ikke gi opp med en gang...Går det ikke den tredje, fjerde, femte gangen, ja da er det kanskje ikke noe for deg? Lev det livet du vil leve - men vær obs på at det er den sunne livsstilen som er den beste for deg og som vil være best mtp fremtiden hva gjelder aldring, sykdommer og leveår:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nessie87

hva er det dere finner på som skeier slik ut?

Dere vet jo så godt hva som må til for å greie dette her, om det må bli total avholds eller en dag i uken må dere finne ut selv, eg vet hva som fungerer for meg.

 

Ta med de slanke tankene hele tiden, la det ligge i bakhodet og ikke kom her og syt om at dere ikke greide det.

Bli klar over problemet som gjør at dere spiser godteri og unngå det så godt som mulig, skulle det likevel stå rett foran nesa di så må du tenke på alt fettet det inneholder..

Følelsen av å ha greidd å unngå godteri er mye større enn dei få seundene smaken ligger på tungen.

Vi er avhengige, er ingen annen måte å si det på, det er hardt å skulle holde seg unna men gevinsten er så stor når en greier det!

 

Litt brutal i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske menneskelig å falle for fristelser en gang i mellom. Noen er sterkere enn andre når det gjelder svakheten for søtt mens de kan være veldig sterke på andre ting. Det er vel ikke for uten grunn at vi alle er her, noen med et ene problemet, andre med noe annet. Godt vi alle er forskjellige:)

 

Har vært utrolig deilig å være på trening i dag, har trent 50min kondisjon og 20min styrke. Det er jeg godt fornøyd med. Også er det en ting jeg lurer på, hvilken meny følger dere sånn ca? Jeg har regnet ut på kalkulatoren her inne å blitt anbefalt å spise ca 1600 kcal. Tror dere det er viktig å følge det for best vektnedgang? Ha en god natt alle sammen, å nyt dagen i morgen for dere som har fri:) håper alle får en sunn og aktiv dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo godtfolk :D Overser kommentarer for og i mot overspising. . og går heller rett på skryt om mæ sjøl hehehhehe

 

Idag har jeg ikke "trent", men jaggu jobba i hagen heeele dagen. . Når søtsuget melder seg tenker jeg - "hva gjelder dette egentli?" og som regel e æ faktisk sulten, og det er lenge siden jeg har spist.. Holder meg til lav gi, og da har æ faktisk mindre søtsug!!! heeeerlig. Husker ikke hvem som sa det i begynnelsen på tråden, men de holdt seg unna alt søtt/snop over en viss periode, for å minske på søtsug. Og det stemmer såå bra hehehe

 

Har spist smootie som mellommåltid når søtsug har vært for stort, bakt fullkorn muffins med tørka frukt, benyttet meg av vanilje kesam og frukt osv osv. . funker for meg i allefall --- men vekta... den står i ro.. og æ må viiirkeli konsentrere mæ om å ikke stresse me det.. BMI ligg på 24.5 og da e det jo ikke ille ille..meeen.. :o

 

Fatt mot damer. Bikinisesong nærmer seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...