Gå til innhold

Gravid - begrense vektoppgang


Gjest SkinnyMinnie

Anbefalte innlegg

Gjest SkinnyMinnie

Ved min forrige graviditet la jeg på meg 23 kg ved å spise for mye og endte opp på 80 kg.

Jeg er nå 28 uker på vei og har hele tiden ønsket å gå opp mindre enn forrige gang. Men jeg har hatt et stort press og formen har vært dårligere så jeg har endt opp med for mye spising av middag, godterier og usunne saker. Idag er vekten min 78 kg.

12 uker igjen av svangerskapet, og allerede 2 kg unna det jeg veide sist gang - da jeg fødte!

 

Jeg kjenner jeg har ekstra vekt i form av fett, og jeg vet at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men jeg vet samtidig at man kan hoppe over de usunne kaloriene, spise mye frukt og grønt,grovt brød etc, så kan man jo til en viss grad redusere vektoppgangen.

 

Problemet mitt har vært at jeg har nektet å veie meg. Jeg veide meg da jeg fant ut jeg var gravid: 66 kg (9 kg for mye), og en gang i uke 24 (73 kg), og idag uke 28 (78 kg). Vært ekstremt stresset og lagt på meg 5 kg siste 4 ukene.

 

Idag ble jeg sykemeldt i litt over en uke. Denne tiden har jeg tenkt å bruke til litt soulsearching. Finne tilbake til sunne matvaner, og bli mer reflektert rundt matinntaket mitt. I tillegg til å finne en god balanse som hindrer stress i hverdagen.

 

Jeg skal konfrontere vekten, og veie meg hver tirsdag. ;)

 

Er det flere gravide her som skal bremse vektoppgangen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Gjest SkinnyMinnie

Første kvelden igår uten usunt snop på lenge! Spiste heller et par brødskiver med skinke! Begrenset middagen litt også, og spiste masse laks og grønnsaker! Well done! Tror nok det blir en slags sukkeravvenning fremover, for merker suget etter noe søtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Igår gikk til en viss grad greit. Jeg greide å unngå kveldssnopet, noe som er fantastisk! Men jeg bakte boller på dagen og måtte såklart smake en liten bit (eller ti....), og så ble det litt mye pizza til middag! ;)

 

Idag skal det gå bedre. Bollene er vekke, og jeg skal spise sushi til middag og masse frukt og vann iløpet av dagen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lenemora

Hei Smalasussi!

 

Vil bare ønske deg lykke til! Selv har jeg lagt på meg henholdsvis 30 og 20 kg begge mine svangerskap... Siste gangen tok jeg et internettkurs for gravide siste delen av svangerskapet og det begrenset vektoppgangen, tja - kanskje 10 kg? Kan jo være et tips hvis det blir vanskelig på egenhånd. Det koster penger, men er absolutt verdt det mener jeg.

 

Hilsen Lenemora som nå har tatt fatt på gravidkiloene ;)

 

Igjen lykke til med spiren i magen og husk å kose deg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei og takk for tips Lenemora! Ja det hadde nok vært nyttig med et GR kurs, men jeg føler liksom at det er så liten tid igjen, og at jeg må lære meg å ta tak i dette litt selv. Jeg vet egentlig veldig godt hva som skal til for å spise nok og sunt, men det er bare litt lett å glemme det ovenfor fristelser.

 

Nå har jeg ikke vært her på noen dager, men gir en kort oppdatering. De siste dagene har vært ok. Jeg har spist sunt, spist mindre fint brød. Men jeg har også spist godteri og litt kake... Ikke så ille som det kunne vært, og jeg har vært bevisst på alt jeg har puttet i munnen..

 

Imorgen skal jeg veie meg igjen, så det blir en ny liten "milepæl" for meg som ikke liker å veie meg i graviditeten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Veiingen idag var ikke så fristende, men siden det var bestemt på forhånd og ikke opp til humøret å avgjøre, så tok jeg skrittet opp på vekta for å se. Ser at jeg har "gått ned" litt, men tror ikke det er reell nedgang, fordi jeg har spist mye mindre salt enn jeg pleier, i tillegg til at i forrige uke var det lenge siden jeg hadde vært "på do" da jeg veide meg. ;)

 

Formen begynner å ta seg opp igjen også. Kanskje hodepinen jeg har sliti med kommer av for mye salt i tillegg til stress? Har så lyst på salte ting i denne graviditeten, men for å hindre for mye vann i kroppen må jeg kutte ned på det altså. :)

 

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Nå er det snart slutt på 100 % sykemeldingsperioden, og jeg føler jeg har fått brukt tiden bra til å komme tilbake til de sunne matvanene og tankene. Så nå er cottage cheese med yoghurt og eple tilbake på menyen, og jeg digger det! Det er så deilig å vite at man er sunn, og at en evt vektoppgang (som er naturlig når man er gravid) ikke kommer av sukker og fett... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SmalaSussi!

Jeg er akkurat i samme dilemma som deg, er nå i uke 29 (30 neste tirsdag) og allerede for 3 uker siden hadde jeg gått opp 15 kg, det samme som da jeg fødte min sønn for tre år siden! Jordmor på helsestasjonen fikk helt hetta og sendte meg på glukosebelastningstest dagen etter. Helt normale verdier, heldigvis, men fikk meg en skikkelig vekker. Har nå vært i kontakt med kurslederen fra da jeg gikk på grete roede før graviditeten (la på meg masse da jeg sluttet å amme) og har fått anbefalt å prøve å holde vekten stabil de neste 10 ukene. Blir ikke lett, så vil gjerne ha en følgesvenn på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått opp for mye synes jeg. Er i uke 27 nå og har gått opp ca 10 kg. Nå veier jeg 84,5 (hjemme). På kontroll hos legen i uke 24 fikk jeg "beskjed" om at jeg måtte prøve å begrense oppgangen, hvilket jeg er helt enig i, så har lagt om kostholdet og tror ikke jeg har gått opp noe særlig siden uke 24. Vekta hos legen viser nok litt høyere enn min hjemme. Skal på kontroll igjen til uka så da får jeg se hvordan jeg ligger an.

 

Når det gjelder trening har jeg nesten aldri energi til det etter 100 % jobb. Orker å gjøre noen styrkeøvelser i blant på hverdager, og går turer i helgene når jeg har fri, men ellers er jeg bare så fryktelig trøtt og sliten så blir desverre ganske inaktiv.

 

Har foreløpig forsøkt å legge meg på rundt 17-1900 kcal...og først og fremst vil jeg unngå oppgang, men takker ja til et par kg ned også hvis det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Gikk på vekten igjen idag og har gått opp 1,4 kg. Det var jo ikke meningen! snakket med GR leder i uken, og hun mente jeg burde ligge på rundt 2000 kcal, men nå lurer jeg på om jeg må kutte mer? Hadde en skeie ut dag i helgen og spiste kanskje litt for mye salt mat, men opp 1,4! Hallo!?! Føler at kroppen lever fullstendig sitt eget liv. Vel, denne uken blir det å skrive opp alt jeg spiser og være ultraforsiktig i familiefeiring i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei lizzie77 og Sibbie! Så fint at dere vil bli med her. Høres ut som vi er i veldig lik situasjon alle mann. Jeg trenger absolutt støtte, så supert om vi kan følge hverandre på veien! Vi har termin i September alle sammen? Jeg har termin 8. September. Ser du også har et barn fra før lizzie77, er dette din første Sibbie?

 

Jeg har ikke vært så flink som jeg burde. Derfor vært litt stille fra meg her den siste tiden, er så lett å skli ut, særlig når man har besøk. Jeg har spist relativt sunt, og gode størrelser på måltidene, men det har blitt en del ekstra snop på kveldene (chips og smågodt :) ) Må legge det på hylla igjen, og fokusere på frukt og farris istedet :) . Prøver å minne meg selv på det hver eneste dag, at det jeg begrenser i oppgang nå, slipper jeg å gå ned etter fødsel, i tillegg til at selve fødselen kan bli litt lettere om jeg ikke er altfor tung. Burde nok begynne å telle litt kalorier igjen jeg også. Legger dere inn hva dere spiser her?

 

Jeg veide meg ikke denne tirsdagen. Uff.. Men jeg skal veie meg neste tirsdag! Da vil jeg være 31 uker på vei.

 

Hvordan går det med dere? Hva er det dere vil gjøre annerledes fremover nå i forhold til tidligere? Jeg prøver å være en del aktiv, men har litt bekkensmerter som blir verre jo mer aktiv jeg er. Det er litt frustrerende. Jeg er også veldig trøtt og sliten.

 

Har dere noen faste veiedager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere to! Takk for svar SmalaSussi, utrolig nok har vi termin på samme dag! Jeg har prøvd å ta meg sammen siste uken, men det skulle ikke mer til en litt utskeielse i helgen og så hoppet vekten opp. Så nå skriver jeg opp rubbel og bit av det jeg spiser, og ser at jeg faktisk ligger for høyt hver dag(det forklarer jo litt..)har trodd at jeg lå rundt 2000 kcal, mens jeg i virkeligheten har ligget rundt 2300. Så nå blir det skriving og atter skriving...Begynner ferie neste uke og er veldig spent på hvordan det skal gå. Når jeg jobber spiser jeg forholdsvis jevnt og det er kveldene som er utfordringen, men nå må jeg "styre" meg hele tiden! Også spent på hvordan første uka skal bli, da jobber mannen min, og jeg er alene med gutten vår på tre år. Det er jo kos, men ganske slitsomt og når jeg blir sliten og trenger ekstra energi har løsningen alltid vært å spise noe...så det blir en kjempeutfordring. Håper vi kan backe hverandre litt opp i ukene som kommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LinnH91

Jeg fant ut forje helg at jeg var gravid. Noe jeg er kjempe glad for, men kom jo litt i krasj med vektnedgangen min. Men skal nå prøve å begrense oppgangen og heller starte på nytt med vektnedgangen når jeg er ferdig med svangerskapet.

Jeg ligger idag på 1200 kcal, men skal gå opp 300 kcal fikk jeg beskjed om av kursleder igår. Så får jeg se om jeg ikke er så sulten da, er sulten hele tiden. Men jeg vil jo ikke spise hele tiden, og dermed gå opp i vekt.

 

Jeg har aldri vært gravid før, så jeg er kjempe nervøs. vet så og si ingenting om dette heller, ikke så mange å snakke med om det. Så all hjelp jeg kan få her, er jeg kjempe takknemmelig for.

Jeg skal til legen på Torsdag, og får vell da vite litt mer. Håper alt er bra med spiren i magen.

Er ca. 6 +1 uker. Hvor langt er dere andre på vei? Kan man likevell gå ned i vekt, selvom man er gravid? Eller bør man heller prøve å holde vekten stabil?

 

- Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Velkommen til deg og LinnH91! Ja sålenge du spiser nok mat og ikke sulter deg, så kan man gå litt ned i vekt selv om man er gravid. Men du veier jo ikke så mye da, så jeg ville antatt at det er normalt for deg å gå opp i vekt iløpet av graviditeten. Kanskje kurslederen din eller legen din kan gi deg mer råd ang dette?

Ja, så morsomt vi har termin samme dag lizzie! Jeg har også en gutt fra før på 2.5 år. Vi har valgt å ikke vite hva vi får denne gangen da. Vet dere det?

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver når det gjelder å ha et fornuftig kosthold på dagen, for så å skeie litt ut på kvelden og når det er ferie og ingen "faste" rammer. Det er mitt store problem også. Jeg har ennå 2 uker igjen på jobb, før jeg har 3 uker ferie og så er det bare 1 uke jobb igjen før permisjon! Blir spennende å følge hverandre da!

Imorgen reiser vi på helgetur til sommerhus i Sverige med foreldrene mine, så da vil jeg være fraværende fra internett helt til mandag igjen. Det er alltid lett å skeie ut når man er der, men jeg skal være flink, og huske at jeg må "skrifte" her igjen på mandag, og da blir det litt vel pinlig om jeg har skeiet helt ut da. :) Til uka skal jeg også begynne å skrive ned hva jeg spiser og få en oversikt over hvor mange kcal det er. Lurt!

Prøvde akkurat en sommershorts som passet fint forrige sommer, fikk den ikke engang over rumpa! Uggh! Det var ikke moro! Tar det som motivasjon til å spise sunt fremover! :) Vi høres over helga da! Kjempefint at vi er flere som kan backe hverandre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! nå skal vi backe hverandre altså! God tur til Sverige SmalaSussi, vi tar en status oppdatering på mandag, bra å ha som en liten bremse i tankene i helgen(som også er begynnelsen av ferien for min del). Vi skal forresten ha en jente, har en gutt fra før, så det blir koselig:) Sibbie, hvordan går det med deg? Går det greit med 1700-1900 kcal om dagen? Jeg klarte å begrense meg til 1900 idag, godt fornøyd med det, kanskje jeg endelig kan se litt resultater!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at vi er litt fler her, fint med litt oppbacking og "skrifting" av synder :)

Jeg har termin den 26. september så ligger noen uker etter dere andre septemberjentene da. Skal på 28-ukers kontroll i dag hos legen, og er spent på hva vekta hans viser.

Det er forresten mitt første barn så det er jo utrolig spennende :) Vi skal ha en jente! Jeg er forresten 32 år, så det var jo ikke for sent å begynne med babylaging. Og har vel lyst til å prøve å få til i hvert fall en til. Hvor gamle er dere?

 

Jeg klarer å være ganske flink på hverdagene, ligger i hvertfall under 2000 kcal. Men som sagt så er jeg ganske inaktiv om dagen så stort mer enn det skal jeg vel uansett ikke ha. Og i helgene skeier jeg nok litt mer ut desverre, men jeg synes man må kose seg litt og når man er gravid, så lenge man er flink de fleste dagene.

 

Lykke til gjennom helgen alle sammen! (tar helgen litt tidlig her merker jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Sibbie, koselig å høre fra deg! Så vi skal ha jenter begge to altså:) Lurer på om det er lettere å gå opp i vekt med jente, jeg ser i hvertfall helt anderledes ut nå enn forrige gang, bred over hoftene og baken, med gutten kunne du ikke se bakfra at jeg var gravid, var bare en stor bump. Men men, blir så kos med jente at det er verdt det!:) Jeg er 34 år. Er du også høy Sibbie? Ser ut til at vi veide ca det samme da vi ble gravide. Jeg får heller ikke trent noe på kveldene, er også helt kjørt etter 100 % jobb på dagtid. Men nå som det snart er ferie håper jeg å få gått litt tur.. og tar med treningsstrikken på ferie!:) Håper alle får en fin dag og en fin helg(ferie for min del i morgen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lizzie, det blir veldig koselig med jente! Sikkert veldig koselig med gutt også :) Om det er forskjell på gutte- og jentesvangerskap i forhold til vektoppgang vet jeg ikke, men det er kanskje enda vanskeligere å holde vekten med nr. 2? Mindre tid til seg selv, kanskje noen kg sitter igjen fra forrige svangerskap osv. ?

 

Jeg kan desverre ikke skilte med å være så høy, er 167 cm. Men er tungt bygget så det ser ikke så ille ut det hele. Hvor høy er du da? Jeg har vært gjennom en Grete Roede runde for noen år tilbake og gikk da ned til 62 kg på det minste og da var jeg nok litt for tynn for meg å være. Trivselsvekten min ligger vel på 65-67 kg og deromkring. Men jeg klarte altså å gå opp igjen til 75 kg før jeg ble gravid. Så har litt å jobbe med etter svangerskapet. Men gleder meg til å kunne ta ordentlig fatt på treninga igjen! (optimistisk?)

 

En gledelig nyhet i dag på legekontrollen var at jeg faktisk veide 700 g mindre enn sist, og det var jo oppmuntrende. Ellers var alt vel, babyen vokser som den skal, blodtrykk og urin i orden :)

 

Får vel komme meg tilbake til jobb etter litt sen lunsj her i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sibbie

Hvordan har det gått med dere i helgen?

 

Jeg har ikke registrert noe, og har nok spist litt mer enn jeg "burde". Men men...Så lenge det er flest av hverdagene går det forhåpentligvis bra. Og jeg har jo ikke fråtset helt heller heldigvis! Fikk gått litt i går, og satser på å gå litt i dag og. Også bare fortsette løpet med god og sunn mat så ofte som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei, tilbake fra helgeturen nå. :) Det gikk helt ok. Det kunne gått verre, og det kunne gått bedre. Begrenset meg bra, men spiste litt av alt liksom. Det er så kjedelig å takke nei hvis man blir tilbudt noe godt. Bedre å spise litt da, og heller begrense seg litt mer ved neste måltid. Er veldig spent på veiingen på tirsdag, er da 2 uker siden forrige veiing. Jeg også legger på meg mer på rumpe og lår denne gangen enn sist. Sist fikk jeg jo gutt, så kanskje jeg og får jente denne gangen? Gjenstår å se til etter fødselen. Har dere funnet ut navn?

Deilig med ny uke imorgen og litt mer hverdag. Mye lettere å holde seg i tøylene da. :-) Jeg er forresten 29 år, og 169 høy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei, idag var det veiedag, men jeg glemte det helt bort idag tidlig siden jeg måtte så raskt avgårde på jobb. Jeg veier meg imorgen tidlig og rapporterer da! :)

Håper ikke det har steget altfor mye, vi får se! Har dere andre veid dere i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Fikk veid meg idag, er 31+1, og veier 78.7 kg. Det er ok det. Sålenge det går relativt sakte nå fremover også så skal jeg ikke klage. Har jo alt i alt vært relativt stabilt de siste 3 ukene, og må vel kanskje regne med litt oppgang?

Skal være flinkere i tiden fremover, så får vi se hva jeg ender på. :)

 

 

 

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

31+1: 78.7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sibbie

Hei hei! Jeg veier meg vel nesten hver dag jeg, er klar over at det går mye opp fra dag til dag så tar ikke så på vei hvis det er litt økning en dag. Siste vekten var 600 g opp, eller 85,6 kg. På mandag 84,8 og det er det som er min offisielle veiedag :)

 

Har blitt sykemeldt 20 % nå så har vært hjemme i dag, og det har vært godt, så håper at jeg får litt mer energi etterhvert sånn at jeg holder ut hele uka.

 

I dag blir det tomatsuppe til middag (i varmen, puh). Magert i hvertfall.

 

Virker som du har ting under kontroll da SmalaSussie :) Jeg tenker også at noen kg vil man jo gå opp, så får man være så flink man klarer, også ta resten etterhvert når babyen har kommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Jeg slenger meg med jeg også, enda jeg er supertidlig gravid, faktisk bare 3+6! skulle altså få mensen i morgen, men testet positivt i dag :)

 

Jeg veide i dag 65,6 kg og lurer litt på om jeg allerede har samlet meg litt vann, ihvertfall så gikk jeg plutselig opp 1,2 kg over natta her i forrige uke... Jaja, har hatt en lang historie med å gå opp og ned i vekt, nå har jeg vært stabil siden nyåret 2010.

 

Jeg er livredd for å legge på meg masse under/etter graviditeten og at de siste årenes jobb med å få en kropp jeg trives med skal være forgjeves... Så her skal det følges med fra starten, maks ti kg (12) opp på meg! Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei, og gratulerer med positiv test Camillok! Spennende tider foran deg da. Høres veldig fornuftig ut å følge med på kostholdet fra starten av. Jeg har også hatt en historie med å få opp og ned i vekt før jeg ble gravid, og syntes det var vanskelig å måtte "akseptere" å ikke ha kontroll på vektoppgangen. Jeg veide meg derfor ikke mellom uke 4 og 24, og det tror jeg egentlig var litt dumt. For da tillot jeg meg å spise mye jeg ikke pleier å spise. Så det hadde egentlig litt motsatt virkning. Så nå er jeg i uke 32 og nesten bare 1 kg unna vekten da jeg fødte sist (men jeg har veid mer før når jeg ikke har vært gravid, så det er jo veldig positivt!)

 

De siste dagene har vært helt ok for meg. Spist litt av alt, men ikke overspist noenting. Merker at jeg har hatt litt redusert matlyst i det siste, noe som egentlig er greit. Denne helgen skal jeg ikke kjøpe snop eller snacks, ble litt mye forrige helg, så det blir nok mer Farris og nektarin som snop denne helgen!

 

Ha en god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...