Gå til innhold

Gravid - begrense vektoppgang


Gjest SkinnyMinnie

Anbefalte innlegg

Gjest camillok

Hehe, er jo i en litt annen setting en dere som har termin i september da :) Men sunnhet og kosthold er jo viktig for oss alle sammen! Jeg har ikke greid å holde meg unna alt som er usunt i dag - ble to vaffelhjerter (uten noe på!) på jobb og 2 biter av en kindersjokolade hjemme. Greide å holde meg unna bløtkake på jobben da, så er jo forsåvidt litt fornøyd også!

 

Kjæresten har ikke helt skjønt dette med at jeg er gravid ennå, men er veldig søt og kom med blomster :) Lurte veldig på om jeg hadde tatt med meg ekstra mat nå som jeg er gravid og sjokoladen jeg tok litt av hadde han kjøpt til meg og frøet inni der... Litt vanskelig å bare takke nei også, det er jo virkelig i beste mening :) Håper han legger av seg det der etterhvert - han kan heller kjøpe noe sunt som jeg VIL ha!

 

Tenker å i hvertfall få gått en tur hver dag, i dag ble det ikke mer en 20 min, men det er da bedre enn ingenting. Blir sykling til bussen på hverdagene også, men må kjøpe hjelm først. Hm... I morgen tro?

 

Når skjønte deres kjærester/samboere/menn at de skulle bli fedre? Foreløpig har det jo ikke skjedd noe annet her enn at jeg har vist han en positiv gravitest og at puppene har blitt litt større. At det stikker litt i magen innimellom og at doen er hyppig besøkt merker vel ikke han stort til... Kan skjønne det er litt vanskelig for mannfolka å virkelig forstå... jeg skjønner det jo nesten ikke selv heller :)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer Camillok! Er det din første også?

 

Hos oss tok det litt tid før vi begge skjønte at vi skulle bli foreldre, har kanskje ikke skjønt det helt enda. Men det begynner jo å gå inn på oss at livet om noen måneder kommer til å bli ganske annerledes :)

 

 

Her har vekten gjort noen hopp de siste dagene desverre, i helgene slipper jeg litt løs og koser meg, og det vises desverre på vekten nå. Opp 2 kg ila 3-4 dager, håper det bare er en midlertidig oppgang :) Litt ekstra vomfyll og salt/vann som utgjør noe av det håper jeg! Det er nok viktig å ikke gi opp selv om man går opp noen kg...men det er jo litt demotiverende! Men viktigst av alt er at babyen har det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Idag er jeg 32 uker på vei, og det var på tide med ny kontroll, av både vekt og alt annet. Veide 79.1 kg idag tidlig, helt ok det. Alle prøvene på kontrollen var fine også, så det er bra! Blir nok å se 80-tallet snart da tenker jeg. Vææ! Men forrige gang greide jeg å gå ned fra over 80 til 57 etter graviditet, så skal nok greie det denne gangen også.

 

I min første graviditet tror jeg ikke mannen skjønte det helt før etter 18 uker ultralyden da man ser babyen så tydelig! Jeg syns selv det var litt abstrakt før den ulralyden også. Denne gangen skjønte vi det tidlig da, men har tenkt mye mindre på det, så det er fremdeles litt uvirkelig at jeg skal føde igjen snart. Hehe...

 

 

Vekten går jo litt opp og ned på dagsbasis etter hva man har spist Sibbie, så det er nok ikke 2 reelle kilo på 3-4 dager, men mye vann som samler seg og sånn.

 

Jeg har ikke greid å "venne" meg av med sukker ennå, og spiser litt godis hver kveld jeg. :) Men bare litt da! Prøver å bli bedre på det!

 

 

 

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

31+1: 78.7 kg

32 uker: 79.1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Ja, det er første her ja :) Nå har han fridd også, så nå sitter jeg med en flott 0,5 ct diamant på fingeren og planlegger bryllup i september :) så her går det unna!!!

 

Synes det er så rart det der med de 2 kg jeg la på meg rundt implantasjonen. 64,5 fredag og vips 66,5 mandagen etter. Har jo ikke gjort noenting med kostholdet mitt annet enn å slutte å drikke alkohol! Det bør en jo ikke akkurat legge på seg av... Nå varierer vekten mellom 65,6 og 66,4. Gikke opp 2-3 cm rundt midjen den helgen også. hm. Er jo sykt obstipert da, og tror jeg har samlet litt vann. I følge en sånn gravi app på i-phone har jeg nå lagt på meg 593% mer enn jeg burde og fikk streng beskjed om å ikke spise så mye fastfood :) akkurat som om jeg gjør det! Håper nå at jeg kan holde vekta på under 68 frem til septemberbryllup da, skulle jo være mulig det. Eller hva sier dere jenter? Blir vel bryllup et sted mellom uke 13+0 og 15+0. Hvor mye mage synes da? Må jeg kanskje regne med mer kg opp?

 

Ellers greier jeg ikke helt å holde meg unna alt godt, i dag ble det en mokka på cafe. Men det er jo forsvinnende lite i et ellers sunt kosthold da!

 

Hadde dere tidlig UL? jeg er forresten 4+5 i dag, første dag spiren ikke bare er en plate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SkinnyMinnie

Her er det full ferie, og lite av veiing, og mer av kosing! :) Jeg tenker jeg veier meg igjen om et par uker jeg, orker nesten ikke å se åtti-tallet på vekta akkurat nå. Da kan jeg heller se det om et par uker. :-)

Ellers går alt greit, formen er bedre, og jeg spiser relativt sunt, selv om det blir et par sjokoladebiter om dagen.

Håper det går bra med dere andre disse dagene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, fravær herfra er vel tegn på at man kanskje ikke har vært så flink til å følge opp. I hvertfall gjelder det meg nå. Så har ikke registrert mat eller passet spesielt på siste ukene. Har gått opp et par kg til. Tilsammen gått opp 13 kg nå, uke 31+4. Så får vel prøve å skjerpe meg litt igjen, men det er så lite fristende...Men er jo ikke så fristende å bli forferderlig tykk før svangerskapet er slutt heller da....

 

Jeg har litt tendens til å være litt enten eller, så får prøve å finne en mellomvei jeg kan følge frem til fødselen...

 

Håper dere andre har det bra og at alt er bra med babyene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei;O)Jeg venter jente nr to rundt juletider og ønsker å begrense vektoppgangen denne gang. Gikk opp nærmere 30 kg med nr 1 så vil gjerne slippe det denne gangen.,...særlig siden jeg har fått bekkenløsning og kroppen er tung nok som den er.

Jeg veier per i dag 94 kg og vil gjerne holde meg under tresifret tall, men da må jeg vel virkelig stå på?

Har meldt meg på Grethe Roede for gravide og ammende på nett, og kurs begynner mandag. Jeg fant ut at det er ingen andre som kan gjøre jobben for meg så det er bare til å ta seg selv i nakken og tenke sundt.

Det blir lite trim på grunn av bekkenet, men jeg prøver å bevege meg litt iallefall.

Vesle tulla i magen har en tendens til å knipe rundt magesekken ved middagstider når vi egentlig skulle ha inntatt det største måltidet sånn kalorimessig.....også slipper hun taket ved kvelds.....rakkerunge...for da først blir mor sulten og da mener jeg sulten.

Jeg prøver å legge om litt og spise litt mer mellom måltid, slik at jeg ikke skal bli sånn bråsulten på kveld. I går kveld skar jeg opp gulrot og kålrot og satte i skål i kjøleskap, slik at jeg i dag skulle ha noe å momse på....blir sånn fysen i blant. Er for tiden sykemeldt med bekkenplager, og det er lett for om det ligger noe godis rundt om at det forsvinner i min munn....men mye frukt og grønt er jo bedre å momse en sjokolade og chips så da syns eg at eg var veldig flink...så får vi se hvor lenge det varer.

Noen som har tips til trening for gravide med bekkenløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter! Nesten en måned siden jeg var inne på siden, skrekk og gru!!! Har ikke hatt tilgang på vekt i sommer så gruet meg skikkelig til å gå på vekta da vi var tilbake fra ferie. Opp 2,7 i sommer, så det kunne jo vært værre. Har vært en rar sommer med alvorlig sykdom i familien, så GR ble fullstendig glemt i noen uker. Nå nærmer termin seg med stormskritt og det er på tide å begynne å ta vare på seg selv før fødselen og ikke bare alle andre. Så nå skal jeg tilbake til å registrere. Tenker å prøve meg på 1900 kcal til dagen. Og så får vi se på treningen da, kjenner meg ganske tung nå...men får hente litt inspirasjon her, trenger jo både muskler og kondis for å komme igjennom en fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Ja nå nærmer det seg termin her også med stormskritt. Er 35+2 idag. Her har det også vært en "rar" sommer, dog ikke på en negativ måte som med sykdom som hos deg Lizzie. Kjedelig med slike vanskelige ting på forholde seg til. Da havner jo kosthold og slikt litt i bakgrunn da.

I Juli har vi rukket å få oss boliglån, vært på 1 visning av rekkehus og slått til! Så da måtte vi også ha bil, og så overtok vi 1. Aug og mannen er igang med maling! Masse som må ordnes, med flytting og greier, så da er det lett å glemme at kosten syns jeg. Og at jeg snart skal føde :). Blir deilig å få flyttet inn på det nye stedet før lille babyen kommer da.

Har ikke veid meg på lenge nå. Men til uka er det 36 ukerskontroll på tirsdagen, så da blir det 1 veiing på morgenen da. :) Føler meg sååå stor nå for tiden, som en gående hval. Liker ikke hva jeg ser på bilder av meg selv heller. Magen liker jeg da, men jeg har jo vokst i alle retninger i tillegg!!

Gleder meg til å ta tak i kiloene etter fødsel! Har som mål å være nede i trivselsvekt (under 60) til 30 års dagen min i Mars. Bør jo være mulig det! ?

Og så ser jeg frem til bittelitt kjøligere vær igjen.. Blir såå varm disse dagene og føler jeg er stor og svett osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Idag var det kontroll igjen. Veide meg, og vekten viste 81.8 kg. Litt rart å se 80 tallet på vekta. Det er mye! Men det begynner samtidig å dra seg mot slutten, så det er jo en liten trøst da. Ellers så går alt ok her. Hvordan går det med vekta til dere andre da?

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

31+1: 78.7 kg

32 uker: 79.1 kg

36 uker: 81.8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Vekta her går finfint, i dag viste den 65,0 som bare er 0,5 opp fra før svangerskapet startet! Kvalmen er intens, må spise hele tiden, men har mest lyst på sunne ting så det er ok. Litt bekymret over at det ikke er mulig med trening... Håper kvalmen glir over snart :P er 8+4 i dag... Så i en kurve over hcg at den er høyest akkurat nå og at den fra nå av vil gå litt ned for så å flate ut. Krysser fingre for at denne nedgangen skal gjøre det levelig igjen - spesielt mulighet for å komme seg på jobb igjen!

 

Regner med at kvalmen betyr at alt er som det skal, det er jo en trøst! Gleder meg til tidlig ul... Blir fint å se det er noen der inne, med rett antall bein armer, hjertekamre etc :)

 

Lykke til til dere som nærmer dere slutten - eller starten om dere vil! Og gratulerer med ny bolig til SS, forresten tror jeg det absolutt er en mulighet for 60 kg innen mars med fullamming, men det vil nok kreve en stor porsjon motivasjon og innsats! Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Så fint du bare har gått opp 0.5 kg siden starten camillok. Det er jo ikke alltid så lett når man må spise ofte for å holde kvalmen i sjakk. Det måtte jeg også, men jeg fikk avsmak på alt sunt og dilla på chips, french fries og pizza og slikt (fellesnevner; salt og fett)! Spiser vanligvis 2 epler om dagen, men i starten av svangerskapet ble det ca 10 uker uten epler i det hele tatt! Rart hva en graviditet kan gjøre med kroppen. Du blir nok mindre kvalm i tiden fremover camillok, som du sier selv så vil jo mengden hcg flate ut, og reduseres og oftest er et jo pga disse hormonene man blir kvalm.

 

Merker det er veldig tungt for tiden å gå gravid. Nå har jeg bare 3 dager igjen til permisjonen min starter, og da skal også 2-åringen i barnehagen igjen. De siste par ukene har mannen min malt huset, mens jeg har passet gutten, og det har vært tungt! Må jo bevege seg hele tiden og holde han i aktivitet, så da er det ikke de beste mulighetene for å sove når det er det eneste jeg vil. Hehe... Tar det som trening da! :)

 

Forresten, camillok: når skal du ha tidlig UL? Det er spennende da! Jeg hadde en i uke 11, og så jo alle delene av kroppen da, veldig morsomt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

He, du sier noe, her sitter jeg med potetgull... :P ellers har det stort sett gått i frukt, og ja pizza. Men tror mengdene er såpass små at det ordner seg likevel!

 

Fikk beskjed om at de ikke visste når det var ledige timer til gynekolog etter den 16, så må vente i spenning på endelig dag for tidlig ul til da... Men det blir i slutten av mnd etter 22 en gang - i ellevte eller tolvte uke.

 

En ting skomaker er litt sykt er at jeg ofte tenker at det kanskje ikke er noen der inne... Vet det er tåpelig, er jo drit kvalm hele tiden, men likevel. Skal bli godt å få sett den lille!

 

Høres tungt ut med barn fra før ja, regner med at mannen må stille opp litt mer helt fra starten av da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann, er det noen som har fått baby enda?

 

Jeg er i uke 35 nå og har 2 uker til før jeg går ut i permisjon, det er deilig. Jeg har begynt å få litt bekkenløsningsplager, men ikke mer enn jeg kan holde ut. Men det virker som om det kommer hvis jeg har vært ute og gått en del.

 

Hadde gått opp noen kilo igjen etter at jeg hadde latt være med registrering, men nå har jeg vært flink i uka som var og registrert mat og ligget på mellom 1700-2000 kcal så det må vel være bra. Tror jeg har tapt et kilo igjen. Begynt å få litt vann i bena også. Så håper på å klare å være flink de siste ukene nå, samtidig som jeg ikke orker eller vil sulte meg selvfølgelig. Blir spennende å se hvor stor jenta er og hvor mye man går ned etter fødsel også :D Hva er deres erfarigner som har født før eller har født nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Ikke født her ennå! Men håper det skjer snart!! Er så klar og kjenner etter symptomer hele tiden, men ingenting. Er jo 2 uker til termin, og jeg gikk 2 uker over sist, så får prøve å være litt tålmodig. Men hadde vært kjekt med en liten krabat før 1. September da. :)

 

Når det gjelder vekta så her hopper jeg oppover på 80-tallet! Den lille i magen har det veldig bra, så vektøkninga får man bare observere og akseptere! :D Nå er det tungt (vært det lenge), er mye jeg vil gjøre som jeg rett og slett ikke orker. Begynner å grue meg litt til fødsel også, selv om jeg gleder meg veldig til å bli ferdig.

 

Sist jeg fødte la jeg på meg 23 kg, og hadde lest om alle de som kiloene rant av på - "da jeg kom hjem var jeg 13 kg lettere" osv, så jeg ble ganske skuffet da jeg så at bare 6-7 kg var borte da jeg kom hjem. Jeg gikk ned alle kiloene til slutt men det tok ca 10 mnd. Det sies jo 9 mnd på, 9 mnd av, så det var litt sannhet i det i forhold til min del.

 

Deilig du skal i permisjon om bare 2 uker da Sibbie! Da er det ikke lenge igjen. Jeg har hatt permisjon i 1 uke nå, veldig deilig å kunne sove når jeg vil. :)

 

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

31+1: 78.7 kg

32 uker: 79.1 kg

36 uker: 81.8 kg

37+6 uker: 83.5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SmalaSussie!

 

Høres jo egentlig ganske naturlig ut å gå ned 6-7 kg etter svangerskapet, 13 kg høres nesten for godt ut til å være sant! Greit nok at magen er stor, men desverre er det nok ikke bare der de 15 kg'ene mine har lagt seg :D

Jeg begynner å nærme meg 90 kg og ar jo fortsatt 4,5 uke igjen, så får se hvor vektnåla ender :)

 

Kjenner jeg trenger fri nå, sover dårlig om natta, i natt sov jeg bare 2-3 timer som jeg f.eks måtte ta igjen nå i kveld! (nettopp stått opp)

 

Lykke til med dine siste uker frem til termin! Får håpe vi slipper å gå noe særlig over tida noen av oss! Kos deg og slapp av med permisjonen inntil videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SkinnyMinnie

Idag er det tid for kontroll igjen, og jeg har veid meg igjen. 85 kg denne gangen!! Rekordmye! Aldri før har jeg sett et så stort tall på vekta når jeg har veid meg. Blir nok av kilo å ta av etter fødselen for å si det sånn!! Jaja.. *prøve ikke tenke på det*.

 

Blir Septemberbarn iallefall denne lille krabaten. :D Spennende når det skjer, men blir nok ikke før etter termin tror jeg.

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

31+1: 78.7 kg

32 uker: 79.1 kg

36 uker: 81.8 kg

37+6 uker: 83.5 kg

39+2 uker: 85 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Idag var det tid for kontroll igjen, og termin!!! Veldig spennende! Har gått op 1 kg bare den siste uka, så nå er vekta 86 kg!! Har lagt på meg akkurat 20 kg!!! Vææ!! Første mål etter fødselen blir iallefall under 80 kg da, så får vi ta det litt som det kommer. Skal lage en plan for ønsket vektnedgang etter fødsel, men såklart ikke for fort, vil jo amme og ha sunn morsmelk! Ønsker å veie 55 kg tilslutt, så det blir en laaaaang vei nedover! :)

Hvordan går det med dere andre? Lizzie77 har ikke du også termin idag?

 

 

4 uker: 66 kg

24 uker: 73 kg

28 uker: 78 kg

29 uker: 76.8 kg

31+1: 78.7 kg

32 uker: 79.1 kg

36 uker: 81.8 kg

37+6 uker: 83.5 kg

39+2 uker: 85 kg

40+2 uker: 86 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Takk for det. Dag 4 på overtid idag, og har begynt å merke litt tak i rygg og mage, men ikke spesielt vondt, så det kan nok ennå ta tid. Er såååå klar for å treffe den lille, finne ut om det er en sønn eller datter og bare ha litt av fleksibiliteten i kroppen tilbake igjen også! :) Er jo uansett ikke lenge igjen nå, men føder gjerne idag om kroppen vil det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Ja sitter her fremdeles og venter... Imorgen skal jeg på overtidskontroll så da må jeg vel veie meg igjen? Begynner jo å dra meg mot 90!!! Så det er ikke akkurat lystige tall å forholde seg til. Hehe...

Nå ser jeg frem til å lage meg en tråd med "ned i vekt og amming" som tema. :P Så får vi se om vekten går tilbake til det den en gang var. :( Ellers spiser jeg mye frukt for tiden, og passe mengder godt og usunt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere sikkert født begge to?

 

Jeg er 39+2 i dag og har altså en uke igjen, til termin vel og merke. Jeg har ikke noe følelse av at det kommer til å skje noe med det første. Regner med overtid egentlig.

 

Og vekten bare skyter i været. Jeg har gått opp 20 kg, hadde jo store planer om å unngå så stor vektoppgang, men den gang ei. Veier nå 95 og det er mer enn noensinne det også....Men som dere sier, man får ikke la seg deprimere for mye av det, men heller virkelig jobbe med kiloene det neste året. Men det hadde jo vært hyggeligere å være en av dem som går opp 10-12 kg og nesten veier mindre etter svangerskapet :(

 

Jeg lurer på når det er anbefalt å begynne på Grethe Roede - gravide og ammende. Har hørt man bør vente til barnet er ca. 4 mndr? Det må i alle fall jobbes. Gleder meg til å kunne begynne å trene igjen, selv om jeg vet at mesteparten av arbeidet med vektnedgang ligger på kostholdet, og det er ikke like forlystende :P

 

Håper dere som har født koser dere med babyen! Blir gjerne med på motivasjonstråder videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

19. September kom lille prinsessa vår! Da var jeg 10 dager på overtid, så var mer enn klar nok for å ta henne imot. :P Fødselen gikk overraskende greit også. Har skrevet en fødselshistorie her, om det er av interesse: barnimagen.com/forum/thread/143596700

 

Hun sover det meste av tiden, og ammer også mye. Veldig deilig (bortsett fra såre brystvorter og etterrier)! Storebror på 2.5 er veldig stolt,og det er vi alle mann!

 

Kan tenke meg du begynner å bli utålmodig Sibbie! De siste dagene går sakte, men plutselig så sitter du med babyen i armene dine. :( Blir spennende å høre når den kommer.

 

Siste jeg veide meg var 1 uke før fødsel, 86 kg. Jeg tenkte å vente 14 dager etter fødselen med å veie meg, så ikke det tar så mye fokus akkurat nå disse dagene pappaen er hjemme også. Men jeg skal spise sunt, og tenke på vekten da såklart. Bare venter litt med å lage en konkret plan. Jeg ser veldig tjukk ut, og det er jeg egentlig og, så håper jeg ser et ok tall på vekten om 1.5 uke. Håper på under 76kg, blir spennende å se!

 

Si ifra når du merker noe er på gang da Sibbie, veldig spennende! Jeg blir gjerne med på en motivasjonstråd senere også. Tenkte å starte en når jeg har veid meg. Er nok sikkert lurt som du sier å vente med "hardkjøret" til babyen er litt stor, men man kan jo være sunn og gå turer etc, så vil man jo gå litt ned iallefall! Jeg satser på 1 trilletur på minimum 1 t om dagen etterhvert. Skriver mer om det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta deres! Koselig at det ble en jente som nummer to, det var sikkert spennende når du ikke visste kjønn på forhånd :)

Håper dere koser dere masse!

 

Her er det fortsatt intet som skjer, så smører meg med tålmodighet! Har noen bakeprosjekter og strikkeprosjekter på gang som forhåpentligvis får tiden til å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Takk! Nå har jeg laget en "ned i vekt etter fødsel" tråd. I og med at jeg har over 20 kg å ta av, har jeg lagt tråden i forumet Ned 20-30 kg, siden det er litt mer aktivitet der. Håper dere følger på en dag dere føler dere motivert med babyen i armene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...