Gjest rosalilje Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Har i 4 år vore så sjuk at eg ikkje har kunna trene noko, ikkje hatt anna bevegelse enn rundt i huset og husarbeid + ein halvtimes rolig gåtur i veka. Har no blitt bedre og gradvis trent meg opp utover våren, slik at eg no går ca 5 timar i veka på tur i ganske bra tempo så eg blir svett og sliten. I tillegg rockar eg 20 min 4 gangar i veka. Er tyngre no enn før eg begynte med dette. Litt er nok at eg har lagt på meg, men kan litt av det skyldast auka muskelmasse? Isåfall kor mykje? Nokon som veit? Tok heldigvis ein Inbody-test då eg begynte å auke treninga, så skal ta ein ny sjekk der over sommaren for å sjå om noko har forandra seg. Men mister litt motivasjonen til vektnedgang når vekta helst går oppover når eg trenar såpass mykje til meg å være.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest camilla92 Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Man kan gå opp i vekt av å trene musklene, muskler veier mer enn fett. Jeg skjønner at motivasjonen ikke er på topp når man går på vekta og den viser ikke det man vil se, men om du kanskje måler deg i tillegg, vil du se reduseringer rundt magen og andre steder. Om man ikke går ned, går med ned i cm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sivalur Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Ikke for å være slem med deg, men jeg er redd det ikke er økt muskelmasse som er grunnen til at vekten har gått opp... for at muskelmassen skal øke, må man trene musklene, og de vokser nok ikke så mye av å gå tur og rocke med rockering. Derimot vil jeg tippe at din økte aktivitet har gitt deg økt apetitt, og så har du kanskje spist litt mer uten helt å ha oversikten over hva/hvor mye du spiser... Når det er sagt, så er det bare positivt å trene musklene slik at muskelmassen øker, da vil du også forbrenne mer fett. Du kommer heller ikke til å få 'bolemuskler' av den grunn, det skal ENORMT mye til. Så knebøy, utfall, planke, pushups er fine øvelser å gjøre hjemme, i tillegg til å gå turer. Skriver du inn i dagboka her inne hva du spiser? Du bør bruke energikalkulatoren https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi for å finne ut hvor mange kalorier du skal ha, og så prøve å spise i forhold til dette. Riktig antall kalorier sammen med 5 timer gåtur i uken bør gi resultater både på vekten og målebåndet. Er forøvrig helt enig med Camilla, bruk målebånd og mål midje, hofter, over og under bryst, overarmer og lår - da ser du at kroppen forandrer seg selv om vekten kanskje ikke går så fort nedover som du skulle ønske. Masse lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest rosalilje Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Takk for svar Camilla92 og Sivalur! Nei, er vel ikkje meir muskelmasse som er grunnen då kanskje. Det som gjer at eg lurer, er at sist gang eg hadde denne vekta, følte eg meg mykje tjukkare. Hvis eg ikkje hadde gått på vekta no, men berre gått etter korleis kleda passar og korleis eg føler meg, hadde eg trudd eg var eit par kilo lettare. Derfor eg lurte på om det kunne vera meir musklar som var årsaken. Hvis eg skal ned der eg følte meg passelig for eit par år sidan må eg ned 6 kilo, så mykje ekstra trur eg rett og slett ikkje eg har på kroppen...3-4 får kanskje vere målet:-)Er berre siste pyntekiloane igjen for at buksene skal sitte perfekt igjen. Har rekna ut kor mykje kaloriar eg skal ha, ja. Dagsbehovet er 1900-2000 kcal. Et 1300 kcal for dagen. Har gjort det sidan nyttår. Grunnen til at eg ikkje har gått ned er nok eit par feriar, helgar og bursdagar der det har blitt for stort inntak, så veit jo kva som gjer det!:-) Står på vidare, blir spennande å ta ny Inbody-test til høsten. Kan jo hende eg ser litt endring i kroppssammensetningen iallefall. Er uansett mykje fastare i fisken pga at eg klarer å vere så mykje i bevegelse no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sivalur Skrevet Juni 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2011 Altså, en kilo muskler tar mindre plass enn en kilo fett. Nå vet jeg ikke når du sist hadde denne vekten, men du har jo sikkert mer muskler nå enn du hadde den gang. Men hvis du nå i vår har gått turer og rocket med rockering, så tror jeg ikke det er mer muskler som skyldes at du har gått opp i vekt. Forøvrig har du jo gjort det kjempebra hvis det bare er de siste pyntekiloene som gjenstår!!! Synes du skal slappe av med tanke på vekten og heller se hvordan klærne passer. Husk å tenke positivt, se på hvor mye du har oppnådd og ikke på hvor mye som gjenstår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest rosalilje Skrevet Juni 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2011 Takk for det, Sivalur:-) Ja, prøver for det meste å berre kjenne etter korleis eg føler meg og ikkje sjå så mykje på vekta. Er egentlig ganske fornøyd no. Men begynner liksom å lure litt når eg føler meg ganske vel, og så går på vekta og den viser meir enn eg trudde, då tenker eg at eg kanskje lurer meg sjølv og trur at eg er slankare enn eg er, hvis du skjønnar kva eg meiner.:-) Den lavaste vekta mi hadde eg for to år sidan etter å ha gått ned 12 kg på eit halvt år. Har stort sett holdt meg stabil på et par kilo over det sidan då, men i vinter blei det endå 2-3 kilo opp som eg har prøvd å kvitte meg med i vår. Uttrykte meg litt feil når eg sa at eg har vektoppgang pga trening, meinte vel heller om det er mulig at eg går ned i fett og aukar i musklar, for sjølv om eg et akkurat som eg skal og trenar det eg kan, så heldt egentlig vekta seg meir eller mindre stabil. Hjelp, eg er dårlig å forklare! :eek: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet Juni 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2011 Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg synes det høres rart ut at man ikke skal få økt muskelmasse av å være i større aktivitet enn tidligere. F.eks vil en person som er sengeliggende miste veldig mye av muskulaturen. Men denne vil jo øke når personen begynner å bevege på seg igjen. De vokser kanskje ikke så mye av turgåing og rockering. Men 5 timers gange pr uke hvor man blir svett og sliten vil jeg påstå kan gjøre noe med muskelmassen i kroppen i forhold til at du tidligere har gått en halvtime rolig pr uke... Nå vet ikke jeg hva slag rockering du har, men særlig de med litt vekt i vil jo være med på å styrke muskulatur i mage/rygg. Jeg mener det ikke er usannsynlig at vektoppgangen kan skyldes trening. Og det at du føler deg fastere i fisken er jo et godt tegn på at muskelmassen har økt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar