Gå til innhold
Gjest jojo91

3252 kcal!!!

Anbefalte innlegg

Gjest jojo91

Hei! Har et problem som eg treng litt hjelp til. Er 161 cm og veger 66,6 kilo, og i følge kalkulatoren her inne har eg et forbruk på 2250 kcal per dag. Ligg rundt 1450-1550 kcal per dag no. MEN, har no fått pulsklokke og tenkte det ville vere litt kult å gå med den heile dagen og sjå kor mykje kcal eg eigentlig forbrukar. Så har gått med den no i 14 tima, og den viser at eg forbrent 3252 kcal!!?? ken har rett, pulsklokke eller kalkulatoren?

 

Spiste før veldig lite rundt 1100 kcal, økte kcal opp til 1450 og gikk ned nesten en kilo på 4 veke. Men no har det stått stille noken veker. Er så usikker, burde eg då spise meir? I følge pulsklokka burde eg spise 1000 kcal meir per dag, noke som er heilt uforståelig for meg. og 3252 er berre 14 tima, det er jo 10 tima meir i døgne. Men man bruka jo nesten ingenting når man sover då....

 

Hilsen fortvila jente!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest silversook

Hei!

Kaloriforbruket ditt kommer helt an på hvor aktiv du er, men 3252kcal på en dag høres veldig mye ut, er det inkludert trening? Det er viktig å ikke spise for få kalorier, jeg har erfart det selv! trente mye og lå på 1200-1300kcal om dagen men gikk ikke ned noe som helst. da jeg gikk opp til 1900kcal om dagen (med like mye trening) så begynte vekten å gå nedover. Får man i seg for få kalorier så vil kroppen gå i sparemodus og tviholde på alt, og ikke forbrenne noe av det. Hvis du ikke trener noe så burde du prøve å legge deg på rundt 1300kcal om dagen f.eks, men hvis du er aktiv så burde du absolutt spise mer. Det er mange faktorer inne i bildet, (og alle mennesker er forskjellige), så man må prøve seg litt frem, men jeg tror kanskje du har spist litt for lite.. som sagt, alt avhenger av hvor mye du trener og hvor aktiv du er ellers i hverdagen, osv.. Men det kan virke som den pulsklokken din er litt ute av drift, hehe.. (med mindre du har hatt en heftig treningsøkt iløpet av disse 14 timene)

 

Veldig generelt så forbrenner du ca 2000kcal om dagen (hvis du er normalt aktiv og ikke trener noe voldsomt) og du burde trekke fra 500-1000kcal fra ditt daglige forbruk, da går du ned ca 0,5-1kg i uken (det er max av det kroppen klarer å forbrenne av fett på en uke, så hvis du går ned mere enn det så tærer du på muskler - noe som ikke er bra selvfølgelig, for da senker du hvileforbrenningen din)

 

Lykke til da hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest jojo91

Takk for svar!

 

Eg trena rundt 14-18 trimpoeng i veka. Kor masse trener du for å spise 1900 kcal?

 

Eg hadde ei lita treningsøkt den dagen, 300 kcal. Men eg har jo ferie, så det var en daffe dag, med en liten ekstra gåtur i tillegg til treninga.

 

Skulle gjerne spurten av ekspertane, men virka ikkje som dei har hatt nettmøte på veldig lenge.

 

Burde eg spise meir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest jojo91

Og pulsklokka fungerer veldig fint på trening og sånn, har sammenligna den med den registreringa ein brukar her inne, og då ligger dei ganske likt i forhold til kcal forbrukt. Men syns det virka rart med 3252 kcal på 14 tima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest silversook

Ja, det virker rart med så mye på 14 timer. Derimot, ligger du på 14-18 trimpoeng pr. uke så spiser du for lite! Du må spise mer ja. Da skal du i utgangspunktet faktisk ligge på ca 1900kcal pr.dag.. Jeg trener sånn ca 17-22 trimpoeng pr. uke, noe som tilsier egentlig at jeg skal ligge på 2200kcal men jeg pleier å ligge på rundt 1900..

 

Jeg ville kanskje startet med å legge meg på rundt 1600kcal (minimum!) hver dag hvis jeg var deg, sett at du fortsetter med jevnlig trening..

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å telle kalorier osv, men veldig mange "glemmer" småting i registreringen som faktisk kan utgjøre ganske mye. F.eks en skje med olje i stekepanna når man skal steke kjøtt, er jo bortimot 100kcal.. melk i kaffen, en liten banan som mellommåltid, eller noen få nøtter som man slenger i seg på farta, alle sånne ting er veldig viktig å huske på sånn at tallene blir mest mulig korrekt.. det er fullt mulig du har stålkontroll på dette, men jeg vet at det er på denne måten folk jeg har snakket med tidligere har bomma.. de har trodd de har spist riktig men så har de ikke gått ned i vekt.. viser seg at deres kaloritelling var way off..

 

Fortsett med treningen men spis mer - og spis riktig - masse proteiner, sunt fett (nøtter,avocado,fet fisk osv - bare pass på å spise de tingene i moderasjon siden det har høyt energiinnhold), og velg langsomme karbohydrater istedet for de raske (som bare er sukker og som gjør at kroppen lagrer fettet) - da er du på god vei til vektnedgang skal du se!! Lykke til! Og god sommer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest jojo91

Oki, då prøver eg å spise meir! Er flink til å registrere alt eg spiser, men har ikkje tenkt på olje i steikepanna:O No skal eg bli flinkare i registreringa mi.

 

Tusen takk for svar silversook, og god sommer til deg og:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest silversook
Oki' date=' då prøver eg å spise meir! Er flink til å registrere alt eg spiser, men har ikkje tenkt på olje i steikepanna:O No skal eg bli flinkare i registreringa mi.

 

Tusen takk for svar silversook, og god sommer til deg og:D[/quote']

 

hehe,nei det er nettopp den type "småting" det er fort gjort å glemme, og vips så har man kanskje inntatt 300-400 flere kalorier mer enn det man tror.. og da blir det en ganske treig vektnedgang, som igjen fører til at man bli sur og lei og oppgitt fordi man tror man gjør alt riktig - og når det ikke funker så mister man motivasjonen og gir opp, heller enn å kjempe videre.. vekten vil i perioder stå litt stille, men man må bare kjempe seg igjennom de kjipe platåene og fortsette i det samme gode mønsteret - til syvende og sist VIL du gå ned, og husk at du gjør kroppen en stor tjeneste av å leve sunt :) bare husk å vær tålmodig - når vekten går sakte nedover betyr det at det er høyere sannsynlighetet for at den også blir der nede, istedet for at man raser ned i vekt over kort tid - da går vekta som regel like fort opp igjen (pluss litt til).. så nøkkelordet er tålmodighet :)

 

Foresten: Jeg er med i tråden "Man er da optimist!" (ligger også under "Ned under 10kg"), du er velkommen til å joine oss der, vi prøver så godt vi kan å motivere og inspirere og hjelpe hverandre gjennom mat-hverdagen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest silversook

Bra artikkel, og han har så veldig rett på*mange måter. Dette er et lite utdrag fra en av kommentarene til artikkelen:

 

"Det finnes grenser man ikke bør gå under i daglig kaloriinntak, hvis man er interessert i å opprettholde sin muskelmasse.

Kanskje enda viktigere: spiser man lite nok mat, så får man nødvendigvis ikke i seg det man trenger av vitaminer og andre viktige næringsstoffer."

 

Det er et poeng, går man under grensen for hva som er bra (kaloriinntak) så vil man automatisk miste muskler, kroppen klarer rett og slett ikke å kvitte seg med så store mengder fett på så kort tid! Og som vi vet - mister man muskelmasse så settes også hvileforbrenningen ned, akkurat som den går opp jo mere muskler man har. Ergo, det kommer vel an på hva slags mål hver enkelt person har, men å gå noe særlig under 1300kcal daglig holder jeg fast ved at ikke er bra for verken kropp eller helse. For noen. Alle er forskjellige, men som jeg skrev tidligere i denne tråden, jeg har erfart first-hand at da jeg satte opp mitt daglige kaloriintakk fra (ca.) 1200kcal til 1800-1900 kcal (uten å forandre trening) så gikk vekten ned for første gang på lenge. Så om det var fordi min kropp var i såkalt "sparemodus" eller hva, det vet jeg ikke, men noe må det hvertfall ha vært. Jeg lå på det tidspunktet i et daglig kaloriunderskudd på ca 1800kcal. Og det finns andre som har opplevd lignende, så det er nok ikke kommet fra løse luften dette fenomenet de kaller "sparebluss", selvom jeg er enig i mye av det som står i artikkelen. Han satte det litt på spissen ved å fortelle om folk som dytter i seg pizzaer av frykt for å gå i sparebuss - det var overhodet ikke mitt poeng da jeg skrev om dette lengre ned i tråden her - jeg mener bare at det ikke er bra å spise altfor lite, og lykkes selv best med vektnedgang når jeg spiser litt mer (i form av proteiner for det meste), og ikke ligger på skadelige inntak på rundt 800-1000kcal som jeg også tidligere har gjort.

 

Men ja, det er nok av folk der ute som trengs å filleristes litt når de kommer med idiotforklaringer på hvorfor de ikke går ned i vekt selvom de er "SÅÅ FLINKE".. når jeg overhører slike samtaler må jeg gå langt inn i sjela for å ikke hoppe på vedkommende med brutal ærlighet.

 

Jeg tror alle må prøve seg litt frem og finne ut av hva som fungerer best for seg selv, selvom det til syvende og sist uansett handler om kalorier inn og kalorier ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...