Gå til innhold

Sulten på kveldstid


Gjest kringlo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynner å få et problem med at jeg blir så sulten på kvelden! Da har jeg spist frukost(spiser 1 skive, 1 knekkebrød, - eggerøre med paprika, tomat, og sjampingjong på skiven, røkt laks på knekkebrødet. drikker ekstra lett melk ca 3dl. bruker soft light smør, og steker med vita hjertegod margarin) lunsj/frukt/smoothie(en av delene), middag(alltid innen 400 kallorier +/- 10) og kveldsmat(på linje med frukosten). Frukost og kvelds varierer med valg av pålegg og bruk av egg, men ellers ganske likt hver dag.

Men selv om jeg spiser kveldasmat klokken 20:00, er jeg så spisesyk og småsulten 21:00 igjen. Hva er det som gjør dette? Prøver å drikke 10 glass vann om dagen, men blir ofte 7-8. Drikker alltid melk, aldri juice. Kaffe til frukost og lunsj. Noen gode råd til hvordan jeg kan styre tankene bort fra mat/snacks? Får alltid i meg nok mat(anbefalt kaloriinntak), planlegger å gå ned 10 kg på 10 uker. Jeg klarer aldri å holde kveldsmaten innen 110 kallorier heller, blir altfor sulten fra middag(rundt 16:30) til kveldsmat.. Har også hørt at det bør gå noen timer fra kveldsmat til jeg legger meg, og jeg pleier å legge meg halv 11 pga tidlig jobb/skole. Så jeg bør jo ikke ta kveldsmaten for sent heller...

 

 

Hilsen Hanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ide kan være å bytte ut melken med en lettyoghurt, jeg syns i alle fall det metter mer. Du kan jo spise litt/alt av melkerasjonen din som yoghurt om kvelden når du er sulten? Evt er skyr også bra til det og inneholder mye proteiner som man skal bli mettere av. Jeg prøver å drikke minst mulig av kaloriene mine, fordi jeg ikke syns det metter så mye som fast føde gjør.

 

En annen ting du kan gjøre hvis du bare er småsulten på kveldene, er å snacke på grønnsaker - tomater, gulrøtter etc egner seg jo bra til dette men har lite kalorier.

 

Ellers, spiser du grovt nok brød og bruker fullkornsvarianter av pasta, ris etc? Det hjelper generelt på metthetsfølelsen. Det samme gjør det å spise mye grønnsaker, og det inneholder lite kalorier.

 

Det finnes også et produkt på apoteket som heter Benefiber. Det er fiber som løser seg opp i væske, og du kan prøve å drikke et glass vann med det i om kveldene og se om du blir mettere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Fullkorns produkter går det MYE av her ja :D Noe av pastaen jeg bruker er ikke fullkorn, men spiser alltid mye grønnsaker, mer enn kjøttet. Skal prøve med skyr og yoghurt istedefor melk på kvelden. Er ikke så god til å spise grønnsaker bare som snacks, blir liksom lei etter første bit. Men kan alltids prøve med noe benefiber eller noe tilsvarende fra kostholds butikk..

 

Prøver først og fremst skyr/yoghurt istedefor melk til kveldsen! Hørtes lurt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage meg cottage cheese og eple på kvelden. Kutter eplene i biter og blander m/Cott. cheesen. Strør over strønatrena og kanel. Smaker deilig og demper søtsuget + at det metter godt.

 

En stor kopp te er også fint om en er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ofte ei skål med ren, grønn salat eller en pose salatmix fra bama, hvis jeg er sulten om kvelden og har behov for mer mat enn dagsrasjonen. Dette gir 18kcal/100gram, og 100gram salat er ganske mye. Det fyller godt opp og stagger sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Smukkeline

Jeg lager av og til en liten skål med tomater kuttet i små biter, hakket rødløk og slangeargurk :P dette spiser jeg av og til ved siden av et rugsprø med Philadelphia lett eller alene. Få kcal, mye smak og sunt!

 

Smukkeline

 

Uke 1 - 88,8 kg

Uke 2 - 88,3 kg (-0,5)

Uke 3 - 87,2 kg (-1,1 / -1,6)

Uke 4 - 87,3 kg (+0,1/ -1,5)

Uke 5 - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Gjest Synsegulla

En stor kopp te eller lavkallori kakao hjelper på søtsug, pluss å holde hendene opptatt med noe. Jeg skriver mye, evt spiller spill, bretter klær, rydder osv når trangen til å spise kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Toro Grønnsaksuppe har 13 kcal pr 100g, altså kan du unne deg en god porsjon suppe på kvelden. Varm mat/drikke og å ikke være sulten før leggetid hjelper dessuten på søvnen for meg. Hjemmelaget grønnsakssuppe blir nok dog med mye mindre salt og er å foretrekke for mange.

 

Frossen lapskausblanding er også mettende og med få kcal i. (Mener å huske det var 29 kcal pr 100g.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du sier du kommer innenfor anbefalt kaloriinntak, men du nevner ikke noe om mellommåltid? Kanskje blodsukkeret ditt faller litt mye uten mellommåltid?

 

Her er mine kosetips:

 

1 porsjon med Toros sjokolademousse (ca 120 kcal)

1/2 nutrilett bar med toffee

rugsprø med philadelphiaost og litt syltetøy (smaker nesten ostekake!)

eple og/eller annen frukt med mager vaniljekesam

skyr som noen andre nevner

havregrøt med litt syltetøy eller sukker(erstatning) og kanel

 

Ser at noen nevner suppe, det er jo helt genialt. Varmt og godt, og man kan spise endel.

Hvis jeg går og sjesker eller er litt småsulten på kvelden kan det hjelpe godt med eks 1 rugsprø med leverpostei, litt majones, masse agurk og godt krydder. Og et glass vann.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...