Gå til innhold

13 desember skal jeg veie 70 kg


Gjest Mettemarie

Anbefalte innlegg

Gjest Mettemarie

Hei alle der ute som sliter med litt for mye på kroppen

 

Jeg har satt meg et mål 13 desember, da skal jeg veie 70 kg!

 

Det er et ganske strabasiøst mål, det er en kg i uka fram til 13 desember, men jeg vil klare det!

 

De siste årene har kroppen bare blitt større og større, egentlig uten at jeg helt har lagt merke til det. Jeg har alltid vært lubben og følt meg litt stor, men nå er det helt vilt. jeg er 1,57 så selv med 70 kg vil jeg være overvektig, men mindre overvektig enn jeg er nå :)

 

Jeg jobber en god del, reiser mye med jobben og er ellers ganske bedagelig anlagt. Når jeg først trener, trives jeg godt med det, men dørstokkmila kan være utrolig lang! Jeg liker også godt sunn mat, men det er godteri og sjokolade som er mine hovedproblemområder. Synes godteri burde vært vondt mens man slanket seg....

 

Jeg går på kurs nå, og registrerer maten jeg spiser her på nettet. Ser jo at jeg spiser alt for lite i kalorier, men du verden så mange frimerker jeg får puttet inn i løpet av en uke. Det er jo ikke sunt jeg skjønner det, men det er vanskelig å endre oppførsel. Kroppen gjør ting før hodet har klart å stoppe kroppen. Som på fredag da jeg fikk servert kake så hadde kroppen plutselig forsynt seg med et stort stykke, før hodet fikk summet seg og tenkt at det burde jeg ikke...

 

Hva gjør dere for å endre oppførsel? synes det er vanskelig, det er så mye annet å tenke på i løpet av en dag at mat og trening fort glemmes.

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Meldt meg på kurs 20.8 vekt 85,5

1.veiedag 31.8 84,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Ja det var ett rått mål, men sier du att du klarer det så gjør du jo også det !!

Vi er noen "vanedyr" tilslutt gjør vi ting vi ikke tenker over. Derfor er det viktig å begynne å bruke hue igjen syns jeg. Min plan har vært å bestemme meg på forhånd om jeg vet det blir servert ting jeg ikke skal ha. Kommer det ting uventet på bordet skal det komme opp ett rødt flagg og en stemme som sier "tenk over hva du gjør, en bit? Javel men den MÅ være liten" ( feks ) Det er lov å nøle før man tar til seg noe, det er også lov å si "nei takk" . (følsen etter en neitakk, er god :))

Det har tatt tid å venne kroppen til å høre på hodet men det er verdt det i lengden.

 

Snakkes, Minimax (du kan følge meg på -ned 10-20)

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mettemarie

Hei Minimax,

hyggelig å høre positive kommentarer :-) Jeg vil klare å gjøre vaner av å spise sunt og trene, istedet for at det skal være et slit for å ta fornuftige valg.

 

Jeg har akkurat startet på GR-kurs og synes det er vanskelig. Jeg ender opp med å spise alt for lite i kcal og samtidig skeie ut med Nei-mat. Det er jo ikke noe rart at kroppen ender opp med å nekte å være sunn og slank!

 

Men jeg nekter å gi meg. Jeg skal jevnt og trutt forsøke å spise en sunn meny 2 og trene fram til jul, så må jo noe skje innen den tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg brukte tre uker på å finne riktig balanse med riktig kcal mengde om dagen.

Det tar jammen tid. :) og nei maten forsvinner helt til slutt når du ser att det hjelper :)

Ennå fører jeg mat inn i "boka" her på forum ! Men jeg ser det er det som funker for meg . Det er spennende, frustrerende, krevende og slitsomt i starten, men du Vil få lønn for strevet og lære deg gode livslange vaner :)

 

Minimax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Hei Mettemarie

 

Jeg er akkurat som deg!

 

Mye reising, spiser ALT for lite, og når jeg da bare MÅ ha noe så er det "for sent" for mat - da er det mere energi-rikt kroppen (eller jeg!) vil ha - sjokolade på butikken, ekstra mye chips i helgen... Ja, jeg kjenner meg så godt igjen.

 

Jeg begynte på internettkurs i går men fikk kursbøkene for halvannen uke siden. Begynte å lese og legge om allerede da, og før kursstart har jeg gått ned 3,5 kg. Jeg synes jo at jeg spiser HELE tiden! Frokost, mellom, lunch, mellom, middag, kvelds - og de mengdene, da! Men jeg er jo IKKE sulten og har ikke noe "sug".

 

Jeg skal ned en 18-20 kg så jeg har egentlig vært inne på 10-20 kg, men kunne veldig gjerne tenke meg å gjøre dette sammen med deg, virker som vi har samme utfordringene.

 

Allerede denne uken begynner jeg vanskelig med 4 døgn på reise... What to do??

 

Hilsen "nedogblider"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mettemarie

Liker navnet kallenavnet ditt. jeg vil også ned - og bli der!

 

Det er fint å ha noen med like utfordringer å snakke med.

 

3 kg i løpet av noen få uker, da har du vært flink. Jeg gikk også ned før jeg startet på kurset, men bare etter noen uker har jeg gått opp en del igjen. Jeg har ikke fått dette helt til å stemme enda, jeg spiser for lite og samtidig for mye usunt. jeg skal veie meg igjen i morgen tidlig siden jeg skal rapportere i morgen, og håper det ser litt bedre ut enn nå rett etter middag...

 

jeg er på jobbreise nå, og det er utfordrende. Frokost på hotell er kjempefint, da kan man spise oppskåret frukt, grønnsaker og grove kornvarer. Problemene begynner med sunne mellommåltider, lunsj og middag. Noe helt annet er hvordan man skal vite hva maten inneholder og hvor mye det veier. Det blir mye matregistrering på skjønn om dagen.

 

Jeg prøver å spise frukt når alle de andre sitter med kake till kaffepausene og til dessert, men da kommer jeg over 200 kcal i frukt. Det må jo uansett være bedre enn kake!

 

I dag var det middag ute med de jeg er på møte med. Og selv om det er langt fra drikkepress, er det da veldig lett å drikke vin til maten eller å møtes etter arbeidsdagen for et glass. Det er jo en del av å treffe nye mennesker i jobbsammenheng. Men igjen det er jo frimerkedrikke, nesten fristende å si at det er behandlet frukt og burde være i den kateogorien..... :P)

 

Noe jeg har lært er ihvertfall å velge hotell med treningsmuligheter. Det er en god hjelp. Da har man plutselig treningsmuligheter i samme bygg, og det er enkelt å bare stikke bort og trene litt før frokost.

 

Det hender jeg har kjøpt med noen av de wasaknekkebrødene på reise, men jeg glemte det denne gangen. De er greie å ha i veska enten når man er sulten, eller når man er på farten og samtidig egentlig skal spise et mellommåltid.

 

Jaja, jeg kunne skrevet ganske mye nå ser jeg, men jeg får vel komme meg i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Hei Mettemarie!

 

Så hyggelig at du liker "nicket" mitt!

 

Jeg er også på reise nå. Sto opp klokken 4 i morges og smurte matpakke. Heldigvis bare interne møter i dag, så har ikke drukket alkohol. Men jeg er enig med deg, på en måte er det jo drikkepress. Ikke at man MÅ drikke, men på en måte forventes det. Jeg reiser mye i Tyskland, og der er det jo alltid vin til maten. I dag sa jeg at jeg har en ny strategi - alkohol og "kos" bare i helgene og ikke i ukene. Jeg reiser så mye at hadde jeg holdt meg til det hele året, hadde jeg kanskje ikke vært i så mye trøbbel ;-) Og den forklaringen ble akseptert.

 

Jeg fikk til en kjempefin tur med staver i dag, 660 kcal forbrendt så det er jeg kjempefornøyd med! Fikk låne staver her, det har jeg aldri prøvet før, så regner med jeg er litt stiv og støl i morgen!

 

Skal hjem i morgen kveld, så skal nok klare en dag til, men det er som du sier, mellommåltider er helt håpløst.... Tok med frukt hjemmefra, jeg, og så skal jeg se om jeg ikke klarer snike med meg noe knekkebrød fra frokosten (hvis de har!).

 

Jeg har veiedag mandag - og tror nok de første kiloene var sånn "flying start" som jeg har sett andre har. Men på tre dager har jeg allerede over 7 trimpoeng, så kanskje det blir litt til... Da hadde jeg blitt glad. Lykke til med veiingen din i morgen!

 

Ellers skal jeg rett videre på reise på fredag til lørdag, så nok ett hotelldøgn som må tilpasses. Litt utfordring, ja, men det må jo bare gå.

 

Fortsatt god reise - og "vi snakkes" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mettemarie

nå har jeg vært hjemme noen dager og det er uten tvil lettere å holde oversikt over maten.

 

I dag følte jeg meg veldig flink da jeg var på kino og tok med en kopp te og ikke godteri :-)

 

Men jeg kjøper fortsatt en del mat ute... Falt for fristelsen til å kjøpe en klimuffins fra kaffebrenneriet. Damen bak disken sa at det var noe av det sunneste de hadde, siden den inneholdt honning og ikke sukker samt grovere mel og kli. Jeg er allikevel litt usikker, for den må jo inneholde en del fett!

 

Jeg synes at de som selger burde ha hatt oversikt over kaloriinnholdet av den maten de selger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mettemarie

Nå har jeg bestemt meg for å følge meny 2 til punkt og prikke!

 

De siste ukene har jeg ligget på ca 1100 kcal per dag, og jeg innser jo at det er alt for lite. Men det er utrolig fristende, for da "føler" jeg at jeg er så flink og kommer til å gå fort ned i vekt. Jeg "vet" jo selvsagt at det å spise så lite ikke er sunt, men tenker at jeg har så mange kilo å ta av så det er bare fint å starte nedgangen med å ta av noen kg ekstra.

 

Jeg er jo også klar over at grunnen til at jeg veier for mye i dag er fordi jeg spiser for lite sunn mat, og ikke registrerer at jeg er sulten for så bokstavlig talt å hoppe ned i godteskålen når blodsukkeret synker!

 

og da hjelper det ikke at jeg sulter meg nå på kurs. Jeg vil jo bli sunn, det er det viktigste.

 

Er det noen av dere som har problemer med å spise riktig mengde mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Hei igjen!

 

Ja, "borte bra men hjemme best" passer absolutt på oss reisende!

 

Jeg skal ha meny 2 og ligge på 1600 om dagen. Jeg har litt problemer med dette, det er ganske mye mat! Middagstallerkenen min er jo kjempestor når jeg skal ha grønnsaker og salat.

 

Jeg har (endelig) skjønt at jeg ikke nødvendigvis må øke mengdene, men kan velge andre produkter. Ikke bare gå for lett-variantene. Fikk tips fra kurslederen min å velge både fra påleggstype 1 og 2, så det er målet mitt denne uken, variere pålegget litt mer.

 

Problemet også når jeg spiser alt for lite (selv om jeg da føler meg flink) er at jeg VET at forbrenningen går ned, og at jeg til slutt sprekker og spiser alt jeg vil - og ikke det jeg bør :-) Så jeg vil anbefale deg å gå opp til meny 2. Da er du ikke sulten og får ikke noe sug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mettemarie

har enda ikke kontroll på alt, men så godt det er når man har kommet seg på trening og føler at man har gitt masse. Det er en god følelse!

 

jeg er på vei til en sunnere versjon av meg selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...