Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Da er det snart helg igjen, gitt! Er forundret over at tiden flyr selv når jeg har det så rolig som nå...

 

Nå er dagens mat registrert, hvert eneste gram :-)(og slurk med rødvin...) Fordelen med å gjøre det på forhånd er at jeg ser så tydelig hvilke valg som må tas.

 

Vi skal ha fajitas til middag - og så ganske så raskt at jeg har best av å droppe tortillaen - men lage en salat av alle de andre ingrediensene. Det skal gå fint. De andre i familien tenker ikke over det. Er som kjent opptatt av at vi skal spise den samme maten - slik at ikke barna vokser opp med en mor som er på diett.

 

Føler meg fortsatt litt oppblåst, så jeg skal prøve å holde karbohydratene under 40% - vet av erfaring at da blir magen mer fornøyd.

 

Kroppen min vil ikke ha et lavkarbokosthold - det har jeg prøvd (!) men å redusere litt kjenner jeg at er godt for meg.

I sesongboken til GR fra i høst, mener jeg å ha hørt at det står at om man ønsker noe redusert på karbofronten, så anbefales det ca. 40% (tror jeg..)

 

Sjokolade er godt, Olga76 :-) Jeg skjønner så altfor godt følelsen du har etter å ha spist en. Men, litt kan vi jo unne oss - kunsten er å være fornøyd med litt.

 

Her er det begynt å bli kaldt nå, men solen skinner så nydelig blandt alle de flotte høstfargene. Ha en fin fredag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får en fin helg :) og husk vi skal kose oss med måte ;)

 

Jeg gjør som deg soleie68, jeg noterer all mat og drikke på forhånd ( også rødvinen til i kveld er notert) for da vet jeg at jeg kan kose meg med god samvittighet

Jeg spiser også som du helt vanlig mat med familien (samboer og to unger på 11 og 15) og snakker ikke om vekt eller slanking, men om sunn og god mat :)

 

Har bakt kaker i dag uten å små smake underveis og er storfornøyd med meg selv!!

Samboeren har bursdag, så det kan bli en helg med mye mat..men det skal jeg takle.

 

Ellers så blir det nok noen turer ute i det grå høst været og zumba på søndag, målet er 7 trim poeng denne uka.

 

Klem fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her har det jammen vært aktivitet siden i går. Koselig ;)

Har gjort som dere noen ganger og registrert mat på forhånd jeg også, da vet jeg hva jeg kan spise. Sjekket rødvinen jeg skal drikke i morgen og fant ut at en halv flaske blir 245 kcal, så da burde det være overkommelig å havne på ca 1600 kcal. Maten må jo bare bli sånn ca, men om det skulle bli 200 kcal over er jo ikke det noen krise.

 

Håper alle får en super helg :)

 

PS den skalaen fikk jeg til ved å kopiere den "webkoden" (vet ikke hva det heter) som sto nederst på siden. Jeg brukte den nederste av de tok boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det blitt søndag, og helgens utskeielser er et tilbakelagt kapittel. Det ble en øl i tillegg til den halve vinflaska + masse god mat. Vi kjøpte noe som het grillfest lux og da fikk vi både kyllingfilet, scampi, indrefilet av okse og lammeknoke. I tillegg var det soppstuing, sauterte grønnsaker, potetstappe, maiskrem, tomatsalat og masse sauser. Har ingen anelse om hvor mange kalorier jeg kan ha satt til livs, men satser på at det ble under 2000, sånn at jeg ikke går opp iallefall. Venninna mi avslutta det hele med en irish coffee, mens jeg nøyde meg med en vanlig kaffe. Fornøyd med den ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det blitt søndag' date=' og helgens utskeielser er et tilbakelagt kapittel. Det ble en øl i tillegg til den halve vinflaska + masse god mat. Vi kjøpte noe som het grillfest lux og da fikk vi både kyllingfilet, scampi, indrefilet av okse og lammeknoke. I tillegg var det soppstuing, sauterte grønnsaker, potetstappe, maiskrem, tomatsalat og masse sauser. Har ingen anelse om hvor mange kalorier jeg kan ha satt til livs, men satser på at det ble under 2000, sånn at jeg ikke går opp iallefall. Venninna mi avslutta det hele med en irish coffee, mens jeg nøyde meg med en vanlig kaffe. Fornøyd med den ja ;)[/quote']

 

Så bra, ser at dette klarte du helt supert :) Grattis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært superflink i helga, kun holdt meg til mine planlagte frimerker og ikke spist en eneste bursdags kake.

Men jeg var på vekta i morres ( har jo egentlig veiedag i morgen, men var såå spent for uka her har jeg hatt topp innsats ) og den har IKKE rikket seg ett gram !! ;)

 

Det var en stor skuffelse, har spist i gjennomsnitt 1300-1400 kcal og det ble 8 trimpoeng i uka her.. men er stiv og støl i kroppen og antagelig er mensen på gang.. Så jeg håper det er forklaringen og at det hele løsner neste uke..

 

Men jeg har vært litt "tenkeboksen" i helga og innsett at jeg må faktisk ned 15 kilo så jeg kommer meg på normal BMI og da er jeg helt i øverste skalaen.. Nå er jeg faktisk i faresonen for sykelig fedme.. Ikke bra..

 

Så dette ER faktisk ett endre livsstil prosjekt som kommer til å ta lang tid og ikke noe " nå skal jeg bare ned noen kilo og så blir alt bra igjen"

Så da får det faktisk ta den tiden det tar å gå ned så mange kilo.. og det skal jeg klare :) Er topp motivert :) Og det hjalp virkelig å se noen bilder fra i sommer.. for sånn vil jeg IKKE se ut.. Dessuten kjenner jeg at jeg virkelig har fått mere energi og overskudd de to siste ukene. I går så vasket jeg rundt badet før kl 11 og i dag var jeg ute på en laang tur kl 10

 

I dag tok jeg frem målebåndet og fikk notert ned målene mine, så hvis vekta tar seg en pause fra nedgangen i ny og ne.. så er jeg forbredt.. for jeg regner med at da har jeg gått ned i cm..

 

Håper det går bedre med deres veiing jenter :)

Ha en fortsatt fin søndagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig når vekta ikke viser noen fremgang når man vet man har vært flink. Men det kan godt være som du sier at kroppen din holder på vann. Og da vil nok resultatene snart komme ;) Et godt råd er å drikke masse rent vann, det bruker å hjelpe.

 

Har vært en skikkelig sløvedag på meg. Håper gubben snart kommer hjem så jeg får trent litt før jeg blir for trøtt... Drøyer det for lenge er jeg redd det ikke blir noe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er egentlig ganske flaut. Jeg har ikke vært noe flink denne helga. Helga mi ble på 3 dager. 3 dager uten trening og med altfor mye junk og godterier og 2000-2500 kcal per dag. Jeg er en såkalt "emotional eater". Jeg spiser sjokolade og annet søtt og fett som comfort food. Både når jeg skal kose meg og slappe av, men ikke minst når jeg er lei meg eller stressa. Jeg tror ikke jeg overspiser abnorme mengder, men når jeg er i disse sitasjonen klarer jeg ikke å tenke fornuftig. Jeg hadde en skikkelig kjip dag på jobb på fredag, og på vei hjem kjøpte jeg både potetgull, cola og en stor pose sjokolade. Og jeg spiste av dette både fredag, lørdag og søndag. ;) Jeg skulle så ønske at jeg klarte å være sterkere i disse situasjonene! For det ødelegger jo for den gode jobben jeg hadde gjort mand-torsdag. Veldig irriterende! Jeg hadde lyst til å gi opp hele prosjektet, og ikke plage dere med dette. Men kanskje er det noen som har det likt? Eller har noen gode mentale verktøy?

Jeg er ikke sykelig overvektig, men jeg vil gjerne kvitte meg med noen kilo. Men nå har jeg tenkt det i mange år, og jeg klarer tydeligvis ikke å ta meg skikkelig sammen og gjøre noe med det! Jeg har hatt lyst til å slanke meg i 5 år nå! 5 år!!! Men på de 5 årene har vekta gått OPP 8kg. Jeg klarte det jo faktisk i fjor høst, da gikk jeg ned 5-6 kg, og kunne kanskje nådd drømmevekta hvis jeg hadde klart å fortsette den gode livsstilen. Den gang gikk jeg på kurs, og kanskje det er det jeg må for å holde koken. Men jeg hadde så lyst å klare dette på egenhånd, for jeg kan jo ikke gå på kurs hele livet? Jeg må klare å endre livsstilen min. Jeg må ville det selv! Jeg vet jo hva jeg må gjøre. Jeg har kunnskapen allerede.

Noen ganger har jeg tenkt at jeg burde hypnotiseres så jeg ikke liker sjokolade lenger... men det blir jeg jo trist av å tenke på, for jeg elsker jo sjokolade! Jeg vil jo helst ha den i livet mitt, bare ikke så mye.... Herregud så patetisk...

Beklager dette lange innlegget. dere må ikke føle at dere må kommentere det eller motivere meg. Jeg vet at det kan være vanskelig! :)

Vekta mi har som dere kanskje skjønner gått opp igjen. Men jeg har ikke gitt opp. Gir meg selv en ny sjanse denne uka + helga! arrrgh!

Jogget meg en tur i morges etter at jeg hadde vært på vekta... :)

 

Gratulerer til deg Snupsipups! Du har vært veldig flink i helga. Det står det respekt av! Jeg vet veldig godt hvor vanskelig det er! :)

 

Storesøster, du spiser ikke for lite da? Kanskje du skulle hatt 1600 når du har 8 trimpoeng?

 

Hvordan har det gått med deg da Soleie68?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese at du ikke har gitt opp !! ;)

 

For dette klarer du, du sier jo det selv du har kunnskapen som trengs! men så var det dette med viljen da.. Jeg og mange flere her inne vet at akkurat det du har opplevd i helga og løst ved å putte i deg det du IKKE skal.. er bare såå utrolig vanlig for oss jo jo slankere..

 

Det eneste du kan gjøre er å tenke " ops, det var ett lite feilsteg, der falt jeg, NÅ har jeg reist meg opp og fortsetter videre"

Og det ser jeg du har gjort, jeg er stolt av deg :)

 

Jeg tror kanskje vi kunne ha hatt godt av å prøve å forandre tanke møstret vårt, så ett lite tips : kanskje du kunne ha begynt å tenke på at du skal holde deg unna sjokolade ? Vet det høres veldig vanskelig ut.. men hvis du tenker på de du vet er slanke, hvor ofte spiser de sjokolade og snop ?

Det har faktisk jeg tenkt på og jeg vet at de jeg kjenner definitiv ikke spiser no særlig usunt.. De kun koser seg en sjelden gang.

 

Jeg jobber med å forandre tankemøstret mitt selv når det gjelder sjokolade og snop, også når det gjelder trening. Jeg sier til meg selv : " trenig er GØY" . Har ikke lykkes helt med å TRO på det ennå.. har ofte tanker som gidder ikke, har ikke tid, strevsomt, osv osv osv.. Men jeg gir meg ikke, jeg skal fortelle hjernen min at trening er GØY helt til jeg TROR på det, og begynner å leve etter det.

 

Ha en fin dag Olga76 og jeg er sikker på at neste uke blir det bedre resultater

Klem fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen ja olga76. Jeg kan også pakke innpå med snop og brus når noe går meg imot. Og akkurat der og da hjelper det veldig, men etterpå kommer den dårlige samvittigheten.... Jeg tror ikke jeg kunne tenke meg å gi opp sjokolade helt jeg heller, men lære meg å kontrollere inntaket og nøye meg med normale mengder. Men veien dit er lang, jeg har aldri greid å stoppe før det er tomt. Men det kan da ikke være umulig?

Kjempebra at du ikke har gitt opp iallefall, og det er helt supert at du kommer deg inn hit og forteller om det som har skjedd. Da har du kommet langt, og det er lettere å komme tilbake til sporet igjen. Har dessverre ingen gode mentale verktøy, jeg hadde nok gjort akkurat det samme som deg i din situasjon....

 

Til storesøster: det gjelder å finne den treningsformen som DU synes er gøy! Alle liker ikke alt, så har du alltid hatet å jogge, er det ikke sikkert du noen gang blir å like det. Men det finnes garantert noe som passer deg også, du må bare lete til du finner det ;)

 

Angående vekt så viste min vekt 81,9 kg i dag :) Ned 2,0 kg siden forrige uke og faktisk lavere enn da jeg starta, hurra :)

 

 

 

weight.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen ja olga76. Jeg kan også pakke innpå med snop og brus når noe går meg imot. Og akkurat der og da hjelper det veldig' date=' men etterpå kommer den dårlige samvittigheten.... Jeg tror ikke jeg kunne tenke meg å gi opp sjokolade helt jeg heller, men lære meg å kontrollere inntaket og nøye meg med normale mengder. Men veien dit er lang, jeg har aldri greid å stoppe før det er tomt. Men det kan da ikke være umulig?

Kjempebra at du ikke har gitt opp iallefall, og det er helt supert at du kommer deg inn hit og forteller om det som har skjedd. Da har du kommet langt, og det er lettere å komme tilbake til sporet igjen. Har dessverre ingen gode mentale verktøy, jeg hadde nok gjort akkurat det samme som deg i din situasjon....

 

Til storesøster: det gjelder å finne den treningsformen som DU synes er gøy! Alle liker ikke alt, så har du alltid hatet å jogge, er det ikke sikkert du noen gang blir å like det. Men det finnes garantert noe som passer deg også, du må bare lete til du finner det ;)

 

Angående vekt så viste min vekt 81,9 kg i dag :) Ned 2,0 kg siden forrige uke og faktisk lavere enn da jeg starta, hurra :)

 

 

 

[img']http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wEtxj0L/weight.png[/img]

 

Så bra at du har gått ned hele 2 kilo, dette går rett vei :) det er sikkert en superdeilig følelse snupsipupsi, ta den med deg inn i uka som kommer, stå på, dette klarer du !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for oppmuntrende ord!

Og gratulerer med 2 kg ned Snupsipups! Det må føles fantastisk deilig!

jeg har hatt en bra dag. Trent MASSE! Det er deilig. 5TP idag, det er mer enn vanlig for jeg tok meg en joggetur i morges. Deilig start på dagen. Skal ta meg en tur ut i morgen tidlig også. og komme sterkere tilbake neste mandag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter

I dag så var jeg ute å spiste middag med ei venninne, var faktisk litt spent på hvordan det kom til å gå..

Men det gikk veldig bra ;) er fornøyd med det, jeg hadde kontroll, spiste sunt, holdt meg unna sauser,og kosa meg med bare ett glass rødvin ( og bra er jo det, det er jobb i morra tidlig...)

 

Så i dag ble det 1500 kcal og hele 3 trimpoengene, var på nesten to timers tur i det flotte høst været

 

Hvordan fikser dere den skalaen ? Den var jo kjempefin

 

Ha en forsatt fin tirsdags kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba storesøster, høres ut som du har full kontroll for tiden ;)

Den skalaen finner du på tickerfactory.com. Der er det mange forskjellige skalaer og figurer å velge i. Når du har fått valgt den du liker best får du opp en kode lenger ned på siden som du kopierer (ctrl c). Etter på limer du koden inn i teksten du skriver (ctrl v).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt unnagjort. Spinning med påfølgende styrke. 565 kcal forbrent ;) I dag besto styrkedelen av sirkeltrening og det var faktisk gøy. Har lenge slitt med å få trent nok styrke, rett og slett fordi jeg syns det er gørr kjedelig. Derfor var det kjempe greit å oppdage at styrke faktisk kan være gøy det også. Synd de ikke har sirkeltrening fast på timeplanen.

Vet så inderlig vel at vil jeg ha fin kropp må jeg rett og slett trene mer styrke. Det er styrketrening som virkelig former kroppen. Tenker litt for ofte at jeg skal begynne å trene mer styrke nå jeg blir tynnere. Men hvorfor vente, det er jo tross alt bedre med en rundt velformet kropp enn en rund dvask en. Dette må bli mitt neste mål tror jeg. Noen som vet hvor ofte man må trene styrke for at det skal gjøre noe monn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Godt med trimpoeng på dere også! ;)

Høres gøy ut med sirkeltrening. God gammeldags styrketrening er sikkert det som funker best. F.eks armhevinger... Det er drithardt, men effektivt. Jeg klarer ikke armhevinger uten knærne i gulvet, men tenkte jeg skulle øve på det i høst :)

Jeg leste denne idag:

http://www.dagbladet.no/2011/10/25/tema/helse/klikk/18767334/

 

Selv orker jeg ikke trene mer enn 30min styrke i strekk, når jeg trener på egenhånd. Det er jo ganske kjedelig, men 30min holder jeg ut. Så dette programmet i dagbladet er jo ganske langt, men jeg tenker det går an å plukke litt øvelser og dele på to-tre dager. Mange av øvelsene er jo sinnsykt harde, men det virker fornuftig og basic øvelser. Jeg skal prøve noen i kveld! :)

 

Yngvar fra "Puls" på NRK sier jo 3 timer trening i uka er bra, og da består det av 1t intervall, 1t 'langkjøring' og 1 t styrke. og den timen med styrke kunne man dele inn hvis det passet best, 2x30 eller 4x15min f.eks. De folka som er med på det programmet går jo ned i vekt. Jeg vil tro minimum 1 time styrke i uka, men her er det sikkert mange teorier som det alltid er med trening og kosthold... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaidMyDues

Hihi, må si at jeg ble utrolig inspirert av det du skriver: En rund, velformet kropp er vel bedre enn en rund, dvask kropp. Det er jo så utrolig sant!!!

Jeg pleier å kjøre 4-5 treningsrunder med litt forskjellig fokus. Jeg har fordelt det ca 50-50 styrke og kondis. Styrke er bare UFATTELIG kjedelig, men fra og med i dag skal jeg bruke ordene dine som et mantra ;)

 

Sånn i min grønne ungdom (sånn ca da dinosaurene vandret rundt her) drev jeg som treningsinstruktør. Da var tommelfinger-regelen at ca 1 time styrke hver uke ville gjøre ganske store forskjeller på ganske kort tid. Det viktige da er å finne øvelser som er effektive.

De beste figurformende øvelsene foregår i god gammeldags "sirkelformasjon". Hold deg unna styrkeapparater i helsestudio så godt det lar seg gjøre. Øvelser hvor du bruker din egen kroppstyngde, kanskje hjulpet av enkelte vekter, er de mest effektive. Det kalles funksjonell styrketrening.

Lykke til med din figurforming, så skal jeg forsøke å motivere meg til min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg kan være til inspirasjon ;)

1 time styrke i uka er da slett ikke så ille, det må jeg da greie å smette inn. Og egentlig liker jeg bedre øvelser der en bare bruker kroppen og løse vekter fremfor apparater.

 

Skal prøve å få lest artikkelen du foreslo i morgen Olga76. Nå begynner det å bli sent, og jeg bør vel finne senga, for jeg på opp kl 05.15 i morgen.

 

Go natt alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips som jeg har brukt.. ja sier har.. men nå skal jeg begynne igjen ;)

Er å ta en runde styrketrening på ca 30 min etter en gå eller løpe tur. Jeg gjør det så enkelt som mulig, trener på stua og bruker kroppsvekt eller fyller på to halvliter flasker med vann og bruker dem som håndmanualer.

 

Ved å gjøre det så enkelt, så har jeg jo egentlig ingen unnskyldning for å la være.

 

Så nå er planen ( du har inspirert meg også, snupispups) styrketrening i morra og søndag !!

Reiser på hytta i ettermiddag, så nå har jeg 3 dager med fri og kan virkelig gå lange turer eller prøve meg på litt jogging :)

 

Ha en fin torsdag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal prøve å få gjort det samme som deg, smette inn litt styrke når jeg allikevel trener. En halvtime ekstra pr gang har jeg tid til. Og så blir det ekstra trimpoeng :)

Har akkurat kommet hjem etter en lang dag. Har bare hvert hjemme 1 time siden kl 06.00 i morges. Ingen trim i dag, men i morgen er det fridag, så da blir det trening kl 10. Og på lørdag er det zumba- maraton - tre hele timer med zumba, det blir gøy det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pøser regnet ned..men koselig å være på hytta, nå koser jeg meg forann peisen med god samvittighet :)

 

Var ute på en kombinert gå og joggetur, og jeg jogget faktisk tilsammen halvparten av tiden, er superfornøyd !! Ble ganske sliten ja, men regner med det går bedre neste gang.

 

Har som vanlig planlagt helga, hva jeg kan spise/drikke og ikke minst frimerkene mine.. Og de går som vanlig til rødvin her i gården :)

 

Håper du/dere får en flott helg med sunne valg, vi er godt i gang jenter

 

Fredagsklem fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...