Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Swissie: Takk for tips om å spørre om lettere alternativer! Sender litt motivasjon din vei, og håper du finner igjen inspirasjonen snart. Det går jo i bølger, og det tenker jeg er helt OK så lenge ikke «nedetiden» innebærer fri flyt av alt som fører til vektoppgang. Jeg tror det er fint å bruke litt tid på å stabilisere også, før man går på en ny intensiv periode med litt mindre kalorier. 

Olga76: Så flink du har vært! Nå kan du jo skimte et nytt titall i det fjerne. ? Jeg kan forresten heller ikke spise en rute hver dag. Kan faktisk ikke engang ha en rute sjokolade i hus... Best å holde seg unna til viljestyrken er mer pålitelig. ?

Goggeline: Riga er en så fin by! Jeg elsker å være der. Kos dere masse! ?

Vi fikk litt dårlig tid før forestillingen i går, og fjortisen ville på død og liv ha sushi etter en uke på sommerleir. Så da ble det sushi. Jeg bestilte 8 biter (fritert scampi, avocado og chilimajo. Min all time favoritt og store svakhet! ?) og to vårruller. Hadde hoppet over lunsjen for å «spare opp», og jaggu ble det så sent at det ikke ble kveldsmat heller! Måtte kjøre søstera mi hjem etter at hun hadde passet guttene, og klarte ikke rive meg løs før klokka var 01.00. Jaja. Men forestillingen var fantastisk da. Vi så Book of mormon. Jeg så den før jul i fjor og bestilte sporenstreks billetter til mann og datter som de fikk i julegave. Den er ikke for sarte sjeler, men helt blinkskudd i forhold til den humoren vi har. Tror aldri jeg har sett fjortisen le så mye av en forestilling før, hun elsket hvert sekund. Jeg lo så jeg grein selv! Hadde nesten ikke sminke igjen da forestillingen var over. Anbefales virkelig! Alt i alt en helt fortreffelig kveld i Oslo, og deilig å kunne kose seg med god mat ute. Nå er vi straks klare for ny uke. Men først skal jeg ta med meg mannen min til fjells. Har sett frem til en langtur hele uka, så det får ikke hjelpe at det er både overskyet og kjølig. ?

Ønsker dere en strålende søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du greide deg veldig bra på restauranten jeg, Littvrang. 8 biter sushi var jo beskjedent. Jeg sliter virkelig med å begrense meg når det kommer til sushi, det er noe av det beste jeg vet. ? 

Gratulerer med flott vekt og super innsats Goggeline. :) 

Her hos meg ble dagens vekt 83,4 kg, og det er ned 1,8 kg siden forrige uke. Totalt 8,8 kg. Digger sånne oppstarts uker der vekta virkelig går fort ned. Synd den ikke kan gå ned like raskt hver uke. Spørs om noe av det er vann, hadde sikkert en del vann i kroppen etter ferien og reisen hjem.

I går trente jeg spinning og styrke på treningssenter. Det kjennes i kroppen i dag, det er lenge siden sist nå. Jeg er rett og slett alt for dårlig til å trene styrke. Vet jo at det må til for at kroppen skal bli penere, forbrenne fett og forebygge skader. Men det er da så kjedelig. Skjønner virkelig ikke hvordan de greier å motivere seg de som trener styrke hver dag. Nei den biten der må jeg bare jobbe med. Litt lettere å komme seg på en styrke time enn å holde på alene, så spørs om jeg skal satse på det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 1,8 kg er jo helt sykt bra, snupsipups! Snart er du faktisk halvveis! ? Og kudos for at du kom deg avgårde på både spinning og styrketrening i går. Personlig liker jeg godt styrketrening, men jeg h_a_t_e_r spinning. Sånn skikkelig. Synes bare det er vondt og fælt, og selv om jeg har prøvd i en lengre periode å gå regelmessig og bli vant til sykkelsetet og sånn så klarer jeg det ikke. Føles jo som om man har født spinningsykkelen! Selv med bleiebukse på.

8 biter sushi er litt beskjedent ja, og tro meg jeg kunne lett spist det dobbelte om jeg ble sluppet løs. ?Men jeg bestilte jo to vårruller i tillegg da, pluss at inni sushien (makien) var det fritert scampi, så jeg tror nok at det sånn kalorimessig var mer enn nok. Burde ha fulgt opp med kveldsmat så hadde det nok ikke dagen blitt så verst sånn egentlig. Ellers er det veiedag her i dag også. -1,3 viste vekta denne gangen. Jeg er fornøyd med det! Dagboktråden min er oppdatert for de som vil ha flere detaljer. ? Fortsatt fin dag ønskes dere alle!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok veldig hva som passer for hver enkelt ja. ? Jeg har til nå aldri opplevd å få vondt i baken etter en sykkeltur, hverken på spinning sykkel eller vanlig sykkel. Har til og med vært på flere 3 timers spinningmaraton uten å merke noe til det, og jeg bruker aldri sykkelbukse. Har nok en bakende som er polstret på rett plass. ?

Gratulerer med super nedgang til deg også  Littvrang ??, skal gå inn å lese detaljer på tråden din. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venninner som elsker spinning, og jeg er skikkelig misunnelige. Det er jo dødsbra trening! Men jeg orker ikke dagevis uten å klare sitte ordentlig. Mulig polstringen min sitter på feil sted, for jeg får vondt helt inn til beinet, liksom. Kjennes ut som jeg har masse blåmerker inni der, på en måte. Heldigvis finnes det jo uendelig treningsformer, så det skal være gode muligheter for å finne en eller flere favoritter for de aller fleste. ? 3 timers spinningmaraton høres helt galskap ut! Jeg bøyer meg i støvet!

Vi leker med tanke på å lage oss et treningsrom i kjelleren. Da får vi trent selv om det er dårlig vær også. Vi er ikke medlem av noe senter, så vi trener bare utendørs foreløpig. Vi fikk en tredemølle av tanten til mannen min for noen uker siden, og så har vi en del vekter og utstyr i tillegg. Hadde vært deilig å vite at treningen er sikret gjennom vinteren! Er det noen av dere andre som har treningsrom hjemme eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skryte av at jeg har et treningsrom, men jeg har en tredemølle hjemme, noen håndverker og strikk. Det har reddet meg mang en gang når dørstokkmila har vært høy. Kunne godt ha tenkt meg litt mer utstyr slik at det ble et skikkelig treningsrom. 

Skjønner godt at du holder deg unna spinning når du får så vondt. Jeg hadde neppe dratt om jeg hadde opplevd det samme. Det har blitt noen timer på meg de siste årene. Der jeg trente før reduserte de så mye på gruppetimene at det nesten bare var spinning igjen. Så da hadde en ikke så mye valg om en ville være med på en time. Har bytta senter nå, det ligger lenger unna, men mye mer å velge i. 

Nå driver jeg å manner meg opp til å trene. Fortsatt stiv og støl etter timene på søndag, og da blir motivasjonen noen hakk lavere. Men jeg skal gjøre det. Tror det blir 4x4 på mølla i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det noe trening på deg, snupsipups? Jeg trente på senter før, og der hadde de masse ulike saltimer som jeg likte kjempegodt. Men så var jeg støttemedlem i noen år og bestemte meg for at det skal være høy terskel for å melde seg inn igjen noen gang. Jeg blir jo bare støttemedlem til slutt uansett. Det har vært et tydelig mønster gjennom voksenlivet, for å si det sånn. Men nå som jeg trener regelmessig igjen så kjenner jeg jo at jeg savner å gå på senter der alt er tilrettelagt. Og jeg savner saltimene mest av alt. Spesielt Zumba. Men ingen senter på meg denne gangen. Det koster for mye, og jeg trenger å finne en treningsform som gjør at jeg ikke trenger sette meg i bilen for å komme dit. Har trua på treningsrom hjemme altså. Da er det i allefall ingen unnskyldninger for å la være. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ble trening på meg. ? Og det hjalp faktisk en del på stølheten, så det var jo bra for flere ting. Nok en gang mølla som redda økta. ?

Jeg har nok vært støttemedlem i perioder jeg også, spesielt det siste året kanskje. Før det har jeg egentlig trent jevnt siden 2010, med noen sløvere perioder innimellom. Elsker å trene ute så lenge det er varmt og været er greit. Men kroppen min er ikke så glad i kulde, får vondt i alle ledd, så da er det greit med innetrening og senteret er godt å ha. ?

Når dere er to sparer dere jo fort inn det utstyret til et treningsrom koster i forhold til å betale på et treningssenter. Og så er det vel lettere å finne motivasjon om dere trener sammen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening hjelper godt for stølhet ja! Fint å få varmet opp stive muskler!

Jeg har nettopp kommet tilbake etter den vanlige runden min. Den er på ca 6 km, og jeg pleier gå den rundt i rask gange på litt over en time. Men i dag dristet jeg meg faktisk til å jogge deler av den! Og klarte runden på 7 minutter kortere enn når jeg bare går. Nå kjenner jo ikke dere meg personlig, men la oss si det sånn at det egentlig skal en øksemorder i hælene for å få meg opp i sprang. Jeg pleier si at hvis noen ser meg løpe så bør de også løpe, for da er det farlig det som kommer etter. Men i dag jogget jeg altså. Ikke langt, men kanskje i underkant av 2 kilometer av løypa? Jeg er jo ingen løper verken i beina eller kondisen, så jeg løp litt og gikk litt, og jobbet pulsen opp og ned. En dag kanskje jeg greier løpe hele løypa? Mannen min trodde meg ikke da jeg sa jeg hadde løpt, enda jeg var så sliten at jeg nesten ikke klarte si noe, og ansiktet var rødt som en overmoden tomat. Fornøyd med egen innsats nå altså! Jeg har pushet grenser og beveget meg utenfor komfortsonen! Det er lov å være stolt da? ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra Littvrang.?? Og synes no du greide å løpe langt til at du ikke har løpt før. Hvis du ønsker å løpe hele løypa, er jeg sikker på at du kan greie det. Bare bruk god tid, og øk gradvis litt etter litt. Øker du for raskt vil du kunne oppleve at det blir for tungt og uoverkommelig pluss at det er lettere å pådra seg skader.

For noen år siden sprang jeg halvmaraton. Jeg startet treningen til det over et år tidligere. De første turene var på bare 2 x 5 minutter. Jeg fulgte treningsprogrammer på iform.no. Til å begynne med syns jeg turene var litt for korte og kunne tenkt meg mer, men fulgte programmet som det var. Angret ikke i etterkant fordi jeg hele tiden opplevde mestring. Jeg kom heller hjem med følelsen av at dette var deilig, enn følelsen av å være døden nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok mer døden nær ja, men hadde absolutt følelse av mestring. Jeg er egentlig overrasket over at jeg klarte å løpe i så lange strekker som jeg gjorde. Men nå går jeg mye power walks, og tror at det kanskje er det som gjorde utslaget her. Tenker å fortsette med å utfordre meg selv til å fortsette med å løpe deler av løypa, og så får vi se om det blir hele runden til slutt. En gang i fremtida kanskje jeg orker være med på Jentebølgen eller hva de nå heter alle disse løpene. Mannen min har jogget som en del av sin opptrening etter en kneoperasjon, og har siden mars klart å komme seg opp i 1 mil pr. løpetur. Det er jo helt sykt, spør du meg. Jeg jogget 500 meter, døde litt, gikk til pulsen roet seg, løp 400 meter, døde litt, gikk til pulsen roet seg, osv. Det er et stykke frem til distansen er noe å skrive hjem om her, for å si det sånn. ? Men det viktigste er at man har kommet seg ut og fått svetta litt, sant? Så får nivået være så som så. Jeg har egentlig en time til rådighet i kveld også, og lurer på om jeg skal være flink å komme meg ut på tur i dag også. Eller kanskje trene litt styrke hjemme? Jeg skal i allefall ikke legge meg på sofaen når jeg kommer hjem for da blir det ikke noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så flinke til å trene og for noen pene resultater. Jeg for min del elsker spinning, men det høres litt rart ut at jeg skal skrive dette, men for meg er det sykt kjedelig i Norge. Sier jeg som ikke er noen treningsnarkoman akkurat men vi bodde i Spania i 7 år for noen år siden, og sist jeg var slank i 2011-12 gikk jeg på spinning der og det var noe av det råeste jeg har gjort innen trening. Instruktørene der var så flinke og vi trente hver eneste muskel i kroppen. Tok brystpress og armhevinger og sto igjennom (les: fikk ikke lov til å være nær setet) i hele timer med trening. Og kroppen så veldig bra ut og da var jeg 36 år.

 Så flyttet vi hjem og jeg rett på spinning her og det var de dårligste og kjedeligste timene jeg noen gang har vært på. Så jeg sluttet og det var jo synd men da sluttet jeg også på studioet. Jeg er også lei av å være støttemedlem så siden 2013 har jeg ikke meldt meg inn noen gang. Vi har et «karnapp-rom» (karnapp i stue og i kjelleren) så der har jeg begynt å lage treningssted. Det er jo bare en åpen del av hallen, men jeg er så ofte hjemme alene på dagtid at det er jo ingen som kommer til å se meg allikevel. Jeg liker ikke styrketrening, men er så heldig å ha en sønn som driver med dette, så han kan vise meg noen øvelser. Jeg trenger spesielt og få trent armene, synes det er flaut det som «henger og slenger» der. Jeg må bare få kjøpt et teppe siden vi har fliser der. Så har jeg ordnet yogaball, strikker, hoppetau og manualer. Har også egen bok på riktige og gode mageøvelser. Tror jeg drar til Jysk til uka for nå ble jeg så inspirert av dere?

Så var de siste feriedagene til mannen brukt opp og vi har kost oss i Riga spist, drukket, slappet av, sovet, gått, sett og kjørt buss. De siste Kvikk lunsjene gikk ned på høykant i går kveld, og nå er det igjen hverdag og normalen.

13-åringen som bor hos  ble 14 på tirsdag og nå er han på sommerleier og jeg skal hente han imorgen. Da skal jeg bake ostekake til han siden det var det han ønsket. Da spiser jeg litt av det  i helgen så er det slutt. Skal også jobbe på sykehjemmet i helgen.

Hvis vi ikke blir bedt i noe selskap eller bursdag så har nestemann i huset her bursdag i november, og det er jo overkommelig. Hvis gubben og jeg faktisk klarer det vi ønsker så er det ingen utskeielser før dette, og hvis vi klarer det, DA har jeg stor tro på oss. 

Jeg noterer skritt denne uka men ikke kalorier, det starter jeg med igjen på mandag. Nå venter jeg på reparatør og håper han kommer snart så jeg får kommet meg ut på tur. 

Jeg også jogger endel når jeg er ute og går og det lengste jeg har jogget er litt over 3 km og da var mye av det i nedoverbakke. (På cruiset jogget jeg litt over 4 km på løpebane) og jeg merker at formen kommer seg men det er jo ikke godt når det disser her og der.

Det var morsomt det du skrev angående jogging Littvrang?

Snupsipups: har du tenkt på å melde deg på maraton igjen? 

Jeg har egentlig lyst å melde meg på ett eller annet i Oslo, men har ingen som vil gjøre det sammen med meg og egentlig vet jeg jo ikke hvordan kroppen ville taklet det heller. Men det finnes et løp på 5 km tror jeg så kanskje jeg gjør det til neste år. Jeg skal tenke litt på om det skal være et nytt mål?‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem, Goggeline! Og velkommen tilbake til hverdagen! Supert at du har funnet inspirasjon til å komme igang med styrketrening! Det er en bra start på hverdagen det! Ift spinning her VS utlandet; min erfaring er at instruktører på sånne senter er så forskjellig. Da jeg gikk fast på senter i 2012-13-14 så visste jeg veldig godt hvilke instruktører jeg ville ha på hvilke timer.  Jeg var blant annet helt gal etter å danse Zumba og gjorde det flere ganger i uken over noen år. Men de ukene min favorittinstruktør var syk eller fraværende så gadd jeg ikke dra fordi hun som var fast vikar var noe av det mest uinspirerende som fantes i to sko. Jeg trodde Zumba var Zumba (altså GØY!), men med henne i front så hadde jeg dårligere treningsutbytte enn med favoritten i front. Hun ga meg null energi, og jeg forbrant mye mindre på hennes timer enn jeg gjorde med hun andre. Jeg prøvde flere ganger å dra på timene hennes i tilfelle hun bare hadde dårlige dager, men det var ikke dagene som var dårlige, for å si det sånn. Det var hun! Det var ikke en ukjent sak at folk forlot timene hennes før vi var halvveis inn i den, fordi det var så lite inspirerende. Så instruktør har mye å si! På hun andre sine timer så var det så stort trøkk at man måtte sitte klar klokken 08.00 på morgenen for å få booket. Var man ikke raskt nok ute så var det ikke håp om å få plass. Flere ganger fikk senteret trøbbel med nettsidene sine på grunn av pågangen. Det sier litt! Er det ikke rett person som står foran der så kan det fort bli helt feil. Skulle jeg orket å gå med den "jeg har født en spinningsykkel ut av rompa mi"-følelsen i dagesvis etter treninga så skal det sitte en helt spesiell person foran der som får meg til å fortrenge ubehaget. Vedkommende har jeg foreløpig ikke møtt, men det kan jo høres ut som at h*n bor i Spania. ?

Ellers så kan jeg melde om at hvis det skal arrangeres NM i støl så tror jeg at jeg har en god sjanse til å gå av med seieren! Ikke bare kom jeg meg ut på tur i går (6km), men jeg avsluttet det hele med 20 minutter styrketrening. Det har jeg ikke gjort på ei stund (les: år), og det er merkbart! Ganglaget er ganske funky i dag, og jeg er helt drøyt støl i mageregionen. Trodde kanskje jeg kom til å ha ganske lange armer også, men de kjennes helt ok ut sammenlignet med alt det andre som foregår i kroppen. ? I dag blir en hviledag, ingen tvil om det. Jeg er så heldig at jeg har mulighet til å trene i arbeidstiden på fredager, så da får jeg lurt unna ukas nest siste økt der. Lørdag skal jeg på fjellet, og det gleder jeg meg til.

Pleier dere føle det på kroppen når dere går ned i vekt? Altså at dere kan kjenne fra dag til dag at vekta er på vei nedover, og at den ikke står i ro eller går opp? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg pleier å kjenne det på kroppen om vekta har gått opp eller ned en uke. Nesten som at midja kjennes slankere, eller noe. Jeg vet ikke.. Vanskelig å forklare egentlig. Men har dere det sånn?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning timer med ekstra øvelser tror jeg var mer vanlig før. Har vært borti noen instruktører som kjører på med armhevinger og diverse underveis nå også,  men ikke mange som gjør det. Personlig foretrekker jeg timer uten ekstra dikkedarer. ?  Men som du sier Littvrang, instruktøren har utrolig mye å si. En god instruktør får deg til å yte 110 %,  du har det gøy mens du trener og timen er over før du aner det. Med en dårlig instruktør snegler tiden seg forbi, en ser på klokka uastanselig og kan ikke skjønne at det bare har gått 5 minutter...

Jeg har så lyst til å løpe halvmaraton igjen. Den følelsen da jeg kom i mål og visste at jeg hadde greid det, ja den kan ikke beskrives med noe. Og så savner jeg å være i så god form som jeg var da. På den tiden var en løpetur på en mil en liten behagelig tur som jeg gjerne gjorde flere ganger i uka. Drømmen (eller skal vi si målet?) er å gjøre det igjen til neste år. Enten i Trondheim eller Oslo. Moro om du også får gjenomført ditt første løp til neste år Goggeline. ?

Høres ut som du fikk gjennomført en bra styrkeøkt Littvrang. Så nå kan alle se på ganglaget at du har trent ? Så heldig du er som kan trene i arbeidstiden. Ja, det kan vi bare drømme om. Har jo et yrke med mye belastningsskader, men tilrettelagt for trening - det skjer nok aldri,  selv om vi ble oppfordret til å trene styrke da vi starta i jobben. Om ikke annen får vi rabatt på treningssenter da.

Vet ikke helt om jeg kjenner at kroppen går ned i vekt, har liksom ikke helt tenkt over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig synes jeg det er deilig å være støl men du er kanskje litt over gjennomsnittet???Jeg må få kommet i gang jeg også. 

Hvor langt er halvmaraton igjen og som jeg har skrevet før jeg tar sv meg hatten for at du gjennomførte. Jeg får se om jeg kanskje bare melder meg på et eller annet løp så er det gjort?‍♀️

I dag skinner sola igjen ( Akershus rett utenfor Oslo ) og nå blir det kakebaking før tur. Kjenner at det er slitsomt å kle på seg mere klær og at turene blir mye tyngre og attpåtil må ha på regntøy også. 

Jeg må ut å kjøpe nytt regntøy og ny vindjakke, det henger og slenger og det blir ekstra tungt av det også tror jeg. Ønsker meg nytt i freshe farger og ikke i det mørke fra Helly Hansen. Så trenger jeg nye joggedresser og tynne gensere, egentlig trenger jeg alt nytt til vinteren, bukser og ytterjakke også. I går ryddet jeg vekk mere tøy som var for stort. Og jeg la vekk mye sommertøy, men som passer og som forhåpentligvis er for stort eller i det minste passer til neste år. 

Jeg sa til gubben i går at han skal ta nye bilder av meg den 21/8 for da er det 1 år siden jeg startet og det skal bli gøy og se før og etter bilder. Sist veiing var det 26,1 men det kan jo hende jeg har lagt på meg litt nå etter turen og med kakespising i helgen er det vel fare for det. Til uka er 100% fokus igjen og jeg gleder meg. 

Reparatøren kom i går og kjøleskapet kunne ikke fikses så vi får nytt. Det er jo bra men det kunne ta opp til 3 uker, og vi har ekstra kjøl/frys nede så det går bra men det er veldig liten plass der. Får liksom ikke handlet det jeg ønsker. ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Så kjipt at dere må vente på nytt kjøleskap, Goggeline. Det er den samme runden som vi gikk med Ikea. Jeg fant faktisk frem til innlegget jeg postet på facebooksiden deres nå:

Sitat

 

Hei Ikea! I månedsskifte oktober/november gikk kjøleskapet vårt istykker. Dere var raske med å sende folk for å se på det, og reperatøren avgjorde nesten umiddelbart at kjøleskapet måtte bli med tilbake til verkstedet. I forrige uke ble det klart at det var flere komponenter som var problemet, og at kjøleskapet ikke lot seg fikse. Vi måtte få et nytt, sa de. Heldigvis var det godt innenfor garantien. Verkstedet mente at det ikke ville ta lang tid å få nytt kjøleskap, men at saken måtte sendes inn til produsenten. Dumme meg trodde det var grei skuring, og at når dette var meldt inn til både produsent og dere så kunne vi få utlevert et nytt kjøleskap. Jeg sjekket til og med lagerstatus på vårt nærmeste varehus, og der var det flere på lager av samme modell som vårt gamle.

Nå er det over en uke siden siste beskjed fra verkstedet (og fem uker siden kjøleskapet ble hentet), og da jeg purret på saken i dag så kommer det frem fra Ikea hvitevareservice at jeg slett ikke får ett av kjøleskapene som er på lager, nei kjøleskapet skal fabrikken i Italia LAGE til oss først!? Jeg trodde nesten ikke mine egne ører! Er det virkelig tilfelle? Her står det 7 kjøleskap på lager 20 minutter borte i gata her som vi ikke kan få et av, og vi risikerer derfor å gå jula i møte uten kjøleskap fordi fabrikken i Italia må _lage_ et til oss først? På hvilken måte er dette god kundeservice? Det er jo ikke vår feil at kjøleskapet vårt ble ødelagt, og det spiller neppe noen rolle for Ikea Slependen om vi får ett av de som står på lager der. De bestiller jo bare fra hovedlageret i Sverige og får varer etter få dager, mens vi må vente på at fabrikken skal levere.

Vi har selvfølgelig fått tilbud om å låne et kjøleskap så lenge, men dette er altså så bittelite at vi omtrent kan ha det på kjøkkenbenken. Sikkert et fint kjøleskap for én person, men vi er altså fem! Jeg har lest gjennom kjøpsloven, og kan ikke se at dere oppfyller denne i det hele tatt. Jeg siterer:

"§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

(...)

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Det jeg reagerer på er først og fremst det som står om "innen rimelig tid". Med forsøk på reperasjon og nå produksjon av nytt kjøleskap vil vi nærme oss to måneder uten. Så avsnittet om erstatningsgjenstand. Altså et lånekjøleskap i dette tilfellet. Hvordan skal dette hybelskapet på noen som helst måte erstatte det vi hadde fra før? Det er jo som en litt stor kjøleboks! Vi går jula i møte nå, og jeg har ikke fått forberedt noe som helst fordi vi mangler kjølemuligheter til både råvarer og ferdige produkter. Hvordan ser dere for dere at jeg skal kunne julehandle mat til en familie på fem (for ikke å snakke om de 4 gjestene vi skal ha på besøk i tillegg) når jeg har et bittelite hybelkjøleskap å lagre det i? Hvis ikke dette er en vesentlig ulempe for oss så vet ikke jeg!

Jeg ber med dette om at dere finner en løsning på saken snarest. Vi kan ikke vente de 15 arbeidsdagene vi er forespeilet etter at produsenten har behandlet saken ferdig, for da skriver vi faktisk 2018 på kalenderen.

Med vennlig hilsen

XXXX

 

 

Det tok nøyaktig 3 minutter før Ikea ringte meg og sa at jeg kunne komme og hente meg et nytt kjøleskap fra lageret deres. Håper ikke det drar ut like lenge for dere, men hvis det gjør det så har du i allefall kopi av den aktuelle delen av kjøpsloven i sitatet mitt. ;) Jaja, nok om Ikea! Så gøy at du må ut for å kjøpe deg nye klær! Det er virkelig det beste beviset på den innsatsen man har lagt ned i kroppen sin. Bra jobba! Og veldig lurt å ta bilde på startdato, sånn at man kan sammenligne når man nærmer seg mål. Da ser man ganske tydelig hvilke endringer som har skjedd. Vil tro det nesten er to ulike personer på de bildene. ?

Jeg er fortsatt støl, men nå er det armene som er verst. Kjenner det så godt i både biceps og triceps, men kanskje aller mest inn mot brystet. I overgangen fra arm til bryst, liksom. Var tungt å snu på rattet da jeg kjørte til jobb i dag. ? Jeg synes egentlig det er litt godt å være støl jeg også. Sånn godt-vondt. Deilig å kjenne at man har brukt kroppen, men det er jo vondt å være skikkelig støl. Mulig jeg burde ha startet litt mer forsiktig, men jeg hadde et fast styrkeprogram jeg pleide kjøre, så jeg tok jo det samme nå. Bare at da jeg brukte det sist så var jeg betraktelig bedre trent enn jeg er nå... Da går det som det må gå. ?

I kveld skal jeg på fest med jentegjengen. Det gleder jeg meg til. Det blir reker, hvitvin og god stemning. Jeg skal ikke spise potetgull, men gleder meg til reker! Og vin! Håper jeg greier runde av før det blir alt for sent (eller for mange glass vin) for i morgen skal jeg gå i fjellet. Det kan bli tungt hvis jeg kommer for langt ned i flaska i kveld. Skal være alene hjemme hele helgen, og merker at jeg er litt bråkjekk foreløpig. Tenker at det blir deilig og stille i huset, og sånn... Men jeg hater jo å være alene. Jeg er ikke noe flink til det i det hele tatt. Det er OK i kanskje 2 timer, og så begynner jeg å føle meg ensom. Det er jo skikkelig teit, for jeg er jo egentlig ikke ensom, jeg er bare veldig dårlig til å være noe særlig alene. Mann og barn tar til og med med seg hunden, så jeg har ikke engang selskap i han. Vi får se hvordan helgen går. Nå skal jeg jo bort store deler av morgendagen, så jeg må egentlig bare holde ut kvelden og natta i morgen, og så kommer de hjem litt utpå søndagen. Det er jo ikke lenge i det hele tatt....... ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det blir storshopping på deg Goggeline. Så moro å kunne kjøpe så mye nytt da, og det i en liten størrelse. Kjenner nesten det kiler i magen ved tanken. Jeg elsker å kjøpe meg noe nytt. ?? PR nå er det jo lenge igjen til jeg når noe mål, så jeg har bestemt meg for å vente litt før jeg kjøper nye klær. Vil jo heller kunne kjøpe en størrelse eller to mindre når jeg er i mål. Men må jo innrømme at jeg har litt abstinenser. Så for et par dager siden endte det med at jeg kjøpte en turbukse på tilbud som overhode ikke passer ennå, og et par sko som jeg slett ikke trenger men fargen var bare så kul. Litt skummelt å kjøpe den turbuksa egentlig. Har jo kjøpt ting som var for små med vilje før, fordi jeg skulle gå ned og ikke greid det. Burde jo ha venta, men så var den på tilbud da... Får bare satse på at motivasjonen er med meg gjennom hele høsten så den buksa passer etterhvert.

Bra stølheten er litt mindre i dag Littvrang. ? Jeg liker også å være litt støl så det kjennes at man har trent, men ikke godt når det blir for mye.

Kjenner igjen det med blandede følelser i forhold til å være alene. Elsker egentlig å få litt tid for meg selv fordi det er så sjelden. Men samtidig så kjeder jeg meg nok litt, for det ender veldig ofte med at jeg snoker i skapene og spiser det jeg kommer over. Helt merkelig egentlig. Håper du finner på noe koselig å bedrive tiden med som du kanskje ikke får muligheten til ellers. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så digg når buksa passer da, snupsipups! Du får prøve den jevnlig fremover sånn at du merker at den passer bedre og bedre. Kan være god motivasjon i det! 

I går var såååå hyggelig. Herlighet som jeg koste meg. Jeg har verdens herligste venninner, og er full av takknemlighet i dag. ❤️ Jeg holdt meg til planen om mat og vin, og sto over både smash og potetgull som havnet på bordet i løpet av kvelden. Det holdt hardt altså. Fy søren så frista jeg var på slutten. Men jeg tviholdt på vinglasset og kikket en annen vei når skåla ble sendt oppover. ? Avsluttet kvelden med å gå hjem istedenfor å ta drosje med de andre. Det var bare 2,5 km hjemmefra, så det var godt å få klarnet hodet litt før senga kalte. For det ble jo i grunnen nok vin... ? Skulle egentlig reist på fjelltur i dag, men det regner sidelengs der oppe i følge værmeldingen så vi venter til i morgen. Da er det meldt strålende sol og skyfritt, og det er litt mer fristende turvær. Ellers var det veldig rart å komme hjem til tomt hus i går, men mannen hadde vært grei nok til å la hunden vår få være hjemme i helgen så jeg har i alle fall litt selskap! Har allerede rukket å rydde i skapene til gutta mine, og har både rensket ut for små klær som skal til gjenvinning og ting som er helt og pent og som kan selges. Så nå har jeg lagt ut litt på finn, pakket en svær sekk med klær som skal i returcontaineren, skrevet handleliste, vasket, brettet og hengt opp tøy, og vasket kjøkkengulvet. Føles som om jeg prøver lure meg selv til å være opptatt så jeg ikke skal merke at jeg er alene.. ? De største utfordringene gjenstår fremdeles: Middag for én (lett at det hadde blitt take away tidligere....) og masse dødtid i kveld. (Lett at det hadde blitt potetgull og godis-orgie tidligere...). Håper jeg har selvdisiplin til å være flink når jeg er helt alene også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg håper jo den buksa kan virke som en motivasjon. Men samtidig skremmer tidligere erfaring meg, og jeg er redd den blir liggende der til spott og spe. Du trodde du skulle greie det du ja, haha. Lett å si nå at det skal ikke skje denne gangen, men vet jo hvor fort det kan snu. 

Så flott at du kosa deg sånn med venninnene dine. ? Og virkelig imponerende at du bare lot potetgull og smash passere forbi. Det er jammen ikke lett, spesielt ikke etter litt vin. ?

Håper det gikk greit å være alene i går kveld. Så kjekt at du fikk selskap av hunden iallefall. Jeg hadde fort endt opp med å rane skapene, iallefall om jeg ikke prøvde å gå ned i vekt. 

Blir det fjelltur på deg i dag?

Jeg skal i bursdag til broren min i dag, så da gjelder det å begrense seg. Jeg kommer fra en skikkelig kake familie der det er vanlig å forsyne seg både to og tre ganger av bløtkaka. I dag får det bli en liten bit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo bare ha trua på at denne gangen blir det annerledes, snupsipups. Ellers er det jo ikke noe vits i å holde på, sant? Jeg tror du kommer til å klare det. Du har allerede fått til nesten 14 kilo. De resterende 8-noe er jo ikke no! ;) Hvordan gikk det med kakespising i dag? Ble det bare et "blondestykke" på deg?

Helgen har gått bedre enn fryktet. Det skulle vise seg at det var et lite gøy campingvær på lørdag, så mann og barn kom hjem igjen på ettermiddagen. De synes ikke det var noen grunn til å sitte inne og se på TV der når de heller kunne gjøre det her - sammen med meg. Så da fikk jeg overraskende nok selskap til både middags og kvelds. ? I dag har jeg vært på en deilig fjelltur. Jammen var det litt høstlige temperaturer der oppe, så jeg er glad jeg hadde med meg jakke. Fjortisen min spurte om å få bli med, så det ble et veldig hyggelig følge opp med oss tre. Stefaren min, meg og henne. Vi spiste lunsj på toppen, men holdt på å blåse bort så vi tok de obligatoriske bildene og ruslet ned igjen. 2 timer vandring i fjellet resulterte i 980 forbrente kcal, så jeg sier meg fornøyd med det. :) I morgen er det veiedag, jeg er spent på hva som har skjedd siden sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått helg og alskens fristelser sier jeg til både dere og meg selv? Opp 1,9 her i gården og det er velfortjent og helt greit. Det går forhåpentligvis fort bort igjen. Faktisk min første tanke når jeg så det var så mye opp på 8 dager var at kanskje jeg trengte den og kanskje det var bra fordi det gjør noe med meg, og det er at jeg vet enda mer i dag enn tidligere at dette må være varig livsstilsendring. Jeg vet jo det og ser jo det på vekta at med en gang jeg skeier ut så går det oppover. 

Jeg tror det nå blir enda lettere for meg å holde meg til min manns og mine avtaler om når vi skal skeie ut. Når den siste biten med ostekake gikk ned i går sa jeg at nå blir det ikke kake før i november på hans bursdag. (Her i huset altså, om vi blir bedt bort blir det er stykke og ferdig.)

I dag begynner jeg å notere kalorier igjen, kjedelig men viktig for min del. Jeg har «1-års dag» imorgen siden starten av kampen mot kiloene, og da har jeg gått ned 24,2 kg. som jeg er veldig fornøyd med og 9,9 igjen til mål. 

Jeg får støtte av familie, venner og kollegaer og de tror at jeg skal klare både målet mitt og å holde meg der så får jeg virkelig bare håpe det. 

På lørdag jogget jeg 3,1 km i ett strekk og det var så moro, tror kanskje jeg kunne klart litt lenger men da begynte oppoverbakkene og jeg måtte stoppe. 

Håper det går bedre for dere på deres veiinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en muffins på meg i bursdagen, veldig fornøyd. Angret litt etterpå da det ble satt fram boller, for de så veldig gode ut. Men greide å la de være. Merker at jeg er lite vant til søtt for tiden, ble litt småkvalm av den muffinsen, litt godt å kjenne på også egentlig.

Så bra at du slapp å sitte alene på lørdagen, Littvrang. ? Og koselig å få med tenåringer på tur også. 980 forbrente kalorier var jo et veldig bra resultat. Regner med dere hadde en fin tur selv om det blåste på toppen. ?

Så bra at et dårlig resultat på vekten bare gjør deg mer motivert Goggeline. Liker tankegangen din. ? Skal prøve å huske på det neste gang jeg opplever det samme. Tenk at du har holdt på et helt år da, og for et fantastisk resultat du har oppnådd. Ja, har du greid det så greier du å komme i mål også. ?

 

Da var det mandag og veiedag for meg. Dagens vekt 82,8 kg og ned 0,6 kg siden forrige uke. Totalt 9,4 kg. ? Nærmer seg 10 kg nå. Kan jo alltids håpe på at det skal skje neste mandag, men jeg starter på jobb igjen etter ferien denne uka og avslutter med arbeidshelg, så vi får se. Samler gjerne litt mer vann i kroppen når jeg jobber enn når jeg har fri. Uansett er det lenge til mål, så det er bare å smøre seg med tålmodighet. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goggeline: Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Innimellom trenger man en skikkelig oppvekker, og jeg synes det er kjempebra at du greier snu noe negativt til din fordel. Nå er du dønn sikker på at det er dette du vil, og det er helt supert. Du går de helt sikkert fort av deg nå som du har begynt å holde oversikt over inntaket igjen! Og grattis med 3 km jogg! Neste gang jogger du litt oppover før du stopper! ? ?

snupsipups: Jeg tror du runder -10 kilo til neste mandag. Heia, heia! :D

 

Jeg har oppdatert dagboka mi. Overraskende stort vekttap, vil jeg si. Jeg klager ikke! Denne uka kommer til å gå unna i en fei. Jeg har tett program fra morgen til kveld, og man merker virkelig at hverdagen er igang for fullt. Vi har vanligvis travle dager når det ikke er sommer, så jeg føler vi nesten at helgene blir brukt til å trekke pusten før uka smeller igang. Kidsa mine har første skoledag i dag, så jeg er redd at hvis jeg blunker litt lenge nå så er det jul. Det er bare å henge med i svingene! Bare én uke til kursstart nå. Enda en ting som skal klemmes inn i kalenderen gjennom høsten. Hjelpe og trøste, hva har jeg begitt meg ut på? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! ?

I dag har hverdagen innhentet meg, så i dag starter jeg for alvor! Ferien er over og skolestart i dag så ingen unnskyldninger lenger.. ? Vekta har hoppet opp og ned hele sommeren og i dag sto den på 79,8 kg.. Mitt første mål er å gå ned 4 kg til høstferien, og det er vel ca 6 uker til. 

Tenker jeg må begynne å registrere maten. Trimmen har jeg så smått kommet igang med.

Jeg synes dere andre i denne tråden er kjempe flinke!! Og dere har jo gått ned mye!! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...