Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Det er ikke så uvanlig at motivasjonen går i bølgedaler, og det synes jeg ikke man skal bruke for mye tid til å hate seg selv for heller. Her er noen tanker jeg har gjort meg opp i løpet av min prosess: Det viktigste er ikke at man er superflink hele tiden, men at man alltid har det liggende akkurat passe langt fremme i pannebrasken til at man ikke fullstendig mister kontrollen. Vi skal ikke leve på diett for alltid, så et sted i mellom null kontroll og full kontroll er jo fint uansett hvor i prosessen man er. Jeg ligger ganske godt midt på selv, akkurat nå. Det er et ganske fint sted å være, faktisk. Jeg har vært veldig streng mens jeg har gått på kurs, for å oppnå de resultatene jeg ønsket i det gitte tidsrommet. Nå skal jeg stabilisere (for jeg nærmer meg 70 jeg også! Har ikke sagt det til noen før, men herregud! 🙊), og har derfor sluppet opp litt mer, selv om jeg fortsatt er nøye (veldig mye mer nøye enn jeg var før sommeren, men ikke i nærheten så nøye som jeg var mens jeg gikk på kurs). Føler absolutt ikke at jeg teller kalorier, men jeg holder jo øye med hvor mye det er som går inn. Fører inn i dagboka hver dag fortsatt, og de dagene jeg ikke har mulighet til å gjøre det så sitter rutinene godt nok til at jeg allikevel har temmelig god oversikt. Jeg tror dessverre at det må være sånn, hvis jeg skal klare å holde vekta. Personlig kan jeg ikke la det flyte, for da lukker jeg øynene og later som at det ikke teller hvis jeg ikke skriver det ned og sjekker hvor mye det egentlig er snakk om. Sannsynligvis ikke akkurat nå, men det blir en gradvis utvikling som ender opp i at jeg kommer dit at det blir sånn. Det er jo en helsikes prosess det vi går gjennom nå. Ikke bare fysisk, men psykisk også. Det er tøft å være så dønn ærlig med seg selv om at man faktisk har et problem med mat (som er mitt tilfelle, da jeg medisinsk sett er tipp topp). Som deg, Milda, så har jeg også alltid gått opp (pluss litt til) etter at jeg har gått på kurs og/eller gått ned i vekt. I motsetning til de andre gangene så har jeg denne gangen veldig klart for meg, og er innstilt på, hva som må til for at jeg skal holde meg nede. Jeg kan bare snakke på egne vegne, men jeg må jo si at det er litt nedtur å innse at jeg sannsynligvis alltid må være nøye med maten. De dårlige impulsene som roper på "noe godt" ligger jo nærmest latent, og det er lett å stikke hånda i potetgullposen, eller what not, på gammel vane. Hvis jeg er uoppmerksom litt for lenge så havner jeg plutselig utpå igjen. Det gjelder å ha tunga rett i munnen, ikke bare nå, men i all fremtid også. Fordelen er jo at når man du gjør noe lenge nok så blir det en ny vane, så forhåpentligvis vil jeg ikke alltid føle at det er kontroll rundt mat, selv om det egentlig er det. Har man godt innarbeidet rutiner på porsjonsberegning og måltidsrytme så trenger man ikke være dødsmotivert for å klare stå i det. Da går det av seg selv. Opplegget fungerer jo. Man går på kurs, går ned i vekt, og alt er bra. Så slutter man. Ikke bare på kurs, men med opplegget også. Kanskje ikke bevisst, men fokuset flyttes og man får ingen ukentlig påminnelse lenger. Det går jo selvfølgelig som det må gå, og da er det viktig å tenke litt på hvorfor det skjer. Det er ikke fordi opplegget ikke fungerer, det er fordi man slutter å følge opplegget. Antagelig må vi stadig jobbe med å akseptere at å følge opplegget er sånn livet må være hvis vekta skal holde seg lav. Det er i alle fall det jeg jobber med i hodet mitt, og som fungerer for meg! 😅 Da jeg gjorde dette sist hadde jeg ikke noen tanker om at det skulle være sånn etter kurs. Da levde jeg veldig med tanken om at dette med å gå på kurs og følge opplegget veldig rigid var midlertidig og forbigående, og at alt nærmest skulle løse seg bare jeg gikk ned i vekt. Teit, jeg vet, men sånn fungerte hodet den gangen. 🤪 Jeg har lest så mye om risikofaktorer ved stort vekttap det siste halve året, og skjønner jo nå hvorfor det alltid har gått som det har gått. Kroppen kjemper egentlig for livet. Den er stort sett ganske smart, men akkurat når det kommer til dette så er den fryktelig dum. Den tror det store vekttapet er farlig, og kjemper for å motarbeide det den tror er undervekt. Uten hjelp og oppfølging fra fagpersoner er det nesten uunngåelig at kroppen vinner dette slaget, og vekta spretter tilbake. Det trenger ikke være Roedekurs man går for oppfølging, her kan jo fastlegen eller andre fagpersoner også være vel så riktig å involvere. Matinntaket må gå gradvis og kontrollert opp, for å få igang forbrenningen ordentlig igjen etter lang tids sparebluss. All forskning tilsier at oppfølging er helt nødvendig for nesten alle i denne situasjonen, for å lykkes med varig vektnedgang. Ingen grunn til å føle seg mislykket for at man ikke har fått til dette selv, med andre ord. Selv har jeg brukt mye tid på å snakke stygt til meg selv om hvor mislykket jeg er som ikke får det til. Det har virkelig lagt tilrette for mye trøstespising og dritt. "Jeg klarer det jo ikke uansett, så samme kan det være"  og "Denne kroppen er tydeligvis ikke skapt for å være slank, så jeg kan like gjerne bare spise dette her med god samvittighet" har vært gjengangere her. Nå har jeg bestemt meg for å bruke penger på oppfølging den tiden det tar å komme opp i normal mengde kalorier, og til en forbrenning som fungerer 100% optimalt. Kanskje tar det et halvt år, kanskje tar det to år. Hvem vet. Men jeg skal i alle fall ikke opp igjen! Det tar den tiden det tar, og med kunnskap om bakholdsangrepet kroppen kommer til å sette igang så er jeg beredt til å ta kampen. Og vinne. Denne kroppen ER skapt for å være slank, og jeg fortjener å bli snakket til på en hyggeligere måte!  💪 ;)  Jeg ønsker det så inderlig for alle dere andre som kjemper denne kampen også, for det er så slitsomt å holde på sånn som dette. Opp og ned, og opp igjen. En stor klapp på skuldra til dere alle som står i dette hver dag. Ikke rart motivasjonen varierer. Det er en langdryg prosess, og jeg er takknemlig for at vi slår følge på veien. Det har vært helt uvurderlig for meg disse 6 månedene jeg har holdt på. Logg dere på her og få det ut når det butter i mot. Alle vi som er her vet veldig, veldig godt hvordan det er å ha det sånn. ❤️ Dette er jo som sagt bare tanker jeg har gjort meg i min prosess, og selvfølgelig ikke noen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Milda skrev:

Er det ikke litt utrolig at vekta kan variere med 2-nesten 3 kilo fra dag til dag. Det sies jo at kroppen består av 70% væske, så går jo sikkert mye på det. Bare et lite sukk fra meg.. Den ene dagen jiipi vekta stopper på 75,7 to dager senere 78!!! 😝

 

Oi, det var mye ja. Spiste du mye salt i går eller? Jeg kan godt oppleve at vekta varierer litt fra dag til dag basert på mengde salt eller (dårlig) væskeinntak, men 3 kilo variasjon er jo veldig mye da. Når vekta svinger hos meg så er det som regel innenfor en kilo. Antar du har veid deg på samme tid på døgnet, og med samme mengde klær? Kroppen er rar, og du får trøste deg med at fort opp stort sett er fort ned igjen også. 😅 Drikk masse vann i dag, så skal du se du er tilbake til der du skal være innen ett par dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere her inne! Nå ber jeg dere om hjelp, tips og råd... Jeg har LENGE vært helt bestemt på at noe GR kurs skal jeg IKKE gå på...At dette er noe jeg klarer på egenhånd.. Har gått tidligere på kurs, har gått ned, men vekta har kommet på igjen like etter. Men nå føler jeg at nok er nok.. Og begynner seriøst å vurdere kurs. (Nettkurs) Synes det er fryktelig vanskelig å stå alene. Synes det er veldig demotiverende å se tia gå uten noe særlig vekttap å snakke om.. Hva synes dere? Flere av dere går vel på kurs og har gjort det en stund..?

Help... 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Milda skrev:

Hei dere her inne! Nå ber jeg dere om hjelp, tips og råd... Jeg har LENGE vært helt bestemt på at noe GR kurs skal jeg IKKE gå på...At dette er noe jeg klarer på egenhånd.. Har gått tidligere på kurs, har gått ned, men vekta har kommet på igjen like etter. Men nå føler jeg at nok er nok.. Og begynner seriøst å vurdere kurs. (Nettkurs) Synes det er fryktelig vanskelig å stå alene. Synes det er veldig demotiverende å se tia gå uten noe særlig vekttap å snakke om.. Hva synes dere? Flere av dere går vel på kurs og har gjort det en stund..?

Help... 🤩

Jeg tror helt klart du vil ha god effekt av å starte på kurs. Jeg ville nok ikke valgt nettkurs hvis det var mulig å gå vanlig kurs, men det er fordi jeg opplever at effekten er større for min del når jeg har fellesskapet og støtten i en gruppe. Jeg tror også at det som fungerer for meg er å måtte fysisk gå opp på vekta foran en kursleder fungerer bedre enn å rapportere det inn via nettsiden, men det er mer fordi jeg fort kan begynne å manipulere resultatene og tenke at jeg skal jobbe inn det jeg eventuelt ikke har fått til, senere i uka. Mulig du er mer pålitelig enn jeg er, altså. 😂 Du vet jo at kurs har fungert for deg før, så jeg hadde ikke nølt. Det som ikke fungerer for deg er når du slutter på kurset, så jeg tenker at det er der fokuset ditt bør ligge denne gangen. Velg å gå hold vekten! Da har du større sjanse til å lykkes der det tidligere har gått åt skogen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Littvrang skrev:

Jeg tror helt klart du vil ha god effekt av å starte på kurs. Jeg ville nok ikke valgt nettkurs hvis det var mulig å gå vanlig kurs, men det er fordi jeg opplever at effekten er større for min del når jeg har fellesskapet og støtten i en gruppe. Jeg tror også at det som fungerer for meg er å måtte fysisk gå opp på vekta foran en kursleder fungerer bedre enn å rapportere det inn via nettsiden, men det er mer fordi jeg fort kan begynne å manipulere resultatene og tenke at jeg skal jobbe inn det jeg eventuelt ikke har fått til, senere i uka. Mulig du er mer pålitelig enn jeg er, altså. 😂 Du vet jo at kurs har fungert for deg før, så jeg hadde ikke nølt. Det som ikke fungerer for deg er når du slutter på kurset, så jeg tenker at det er der fokuset ditt bør ligge denne gangen. Velg å gå hold vekten! Da har du større sjanse til å lykkes der det tidligere har gått åt skogen for deg.

Hei Littvrang. Tusen takk for ditt svar! Takk for at du alltid deler så mye og gir av deg selv! 😍 Jeg har virkelig lyst til å gå på GR kurs, tror det hadde vært bra for meg. Men nå har jeg og mannen min gått igjennom økonomien. (Litt tabu å snakke om penger, men jeg gjør det allikevel...) Og jeg føler rett og slett ikke at jeg kan ta med råd til noe kurs.. Bare en av oss er i full jobb, vi har dyre boutgifter og ellers mange regninger hver måned som alle andre. Så har vi barn å forsørge.. Det er ikke synd på med selv om jeg ikke har råd til å gå på kurs, altså. 😊 Jeg får bare legge en annen plan. For dette med å redusere vekta er noe jeg virkelig ønsker!! Jeg skal finne frem mine gamle kursbøker, begynne å registrere maten hver dag og alt jeg spiser. Ligge rundt 1400 kcal. Legge inn trim i hverdagen. Prøve å tenke positivt og hver dag bestemme meg for at dette er det jeg vil. Jeg begynner i dag. NÅ!! Og skal sette meg et delmål i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du motivert nok, er det ikke umulig å greie det selv. Jeg har greid det jeg også. 😉

Uka som gikk ble ingen topp uke for min del. Nattevakter som ødelegger døgnrytmen og gjør meg mer lysten på usunt, kurs og resturant besøk, bursdag med kake to dager, middag hos venninne med god mat, vin og dessert. Og på toppen av det hele en sprekk på søndag. Hadde liksom hodet med meg hele uka og greide å holde igjen ganske greit. Men på søndag når jeg liksom skulle tilbake til normalen så skar alt seg. Skal så lite til for å vekke søtsuget og frotselysten til live. 😕

Kjenner jeg også denne uka er mer sulten enn ellers. Blir ofte sånn når jeg lar kroppen få mer enn ellers. Det bekymrer meg litt i forhold til hold vekten fasen. Vil det bli sånn da også? Vil jeg måtte gå rundt å være sulten konstant? Har jo ofte vært sånn etter tidligere vektnedgangs perioder. Jeg har blitt ekstra sulten og søtsugen, og ikke greid å holde meg unna. Vipps tilbake til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milda: Økonomi er en ærlig sak! Det koster å gå på kurs, ingen tvil om det. Men med den rette gjengen rundt deg så kan du klare det selv også. Eventuelt gå til oppfølging hos fastlegen, for å ha noen «utenfra» til å veie deg og følge med på fremgangen. Det hjelper å forplikte seg til noen, er min erfaring. Og så må man rett og slett bare bestemme seg for at nå er det nok! Jeg er sikker på at du får det til hvis du kommer dit. 💪

Snupsipups: Æsj, så dumt at det ble sånn, men ny uke og nye muligheter! Når du skal holde vekten så skal du sakte og kontrollert øke mengden kalorier. Vi snakker typ 200kcal ekstra per dag i en måned, til du er oppe i ditt daglige energibehov. Mitt ligger på 2300 kcal, og det er jo en del mat! At man er ekstra sulten etter vektnedgang er helt etter boka. Fettcellene higer etter å bli fylt opp igjen, og kroppen tror det er krise, så sultfølelsen skrus opp på maks og man får impulser om å hive innpå med alt som er fett og søtt. Det er vanskeligere å holde vekten enn å gå ned i vekt, i følge min kursleder. Sultfølelsen er så slitsom å leve med, så det gjelder å ha fokus og være sta, og ignorere den dumme kroppen som prøver lure oss til å spise oss opp i vekt igjen. Akkurat nå er forbrenningen vår veldig lav også, etter å ha levd på underskudd så lenge, så en sakte oppjustering av kalorier er helt nødvendig for ikke å rase opp i vekt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snupsipups skrev:

Er du motivert nok, er det ikke umulig å greie det selv. Jeg har greid det jeg også. 😉

Uka som gikk ble ingen topp uke for min del. Nattevakter som ødelegger døgnrytmen og gjør meg mer lysten på usunt, kurs og resturant besøk, bursdag med kake to dager, middag hos venninne med god mat, vin og dessert. Og på toppen av det hele en sprekk på søndag. Hadde liksom hodet med meg hele uka og greide å holde igjen ganske greit. Men på søndag når jeg liksom skulle tilbake til normalen så skar alt seg. Skal så lite til for å vekke søtsuget og frotselysten til live. 😕

Kjenner jeg også denne uka er mer sulten enn ellers. Blir ofte sånn når jeg lar kroppen få mer enn ellers. Det bekymrer meg litt i forhold til hold vekten fasen. Vil det bli sånn da også? Vil jeg måtte gå rundt å være sulten konstant? Har jo ofte vært sånn etter tidligere vektnedgangs perioder. Jeg har blitt ekstra sulten og søtsugen, og ikke greid å holde meg unna. Vipps tilbake til start.

Så bra snupsipups, da er vi ihverfall to.😊👍 Man må bare prøve å legge "dårlige" uker bak seg og se fremover til nye muligheter. Ta et skritt om gangen. Gjort er gjort og spist er spist... Har ikke så mange gode råd å komme med i forhold til hold veken fasen.. Har dessverre sjelden klart det selv.. Men må jo bevare troen på at man skal klare det!! Det gjelder vel mye med bevisstgjøring, ha hodet med seg i prosessen. Men jeg synes du virker som du tenker endel på det og forbereder deg! Det er jo viktig og jeg har troen på deg! Og jeg har bestemt meg for at dette skal også jeg klare!! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Littvrang skrev:

Milda: Økonomi er en ærlig sak! Det koster å gå på kurs, ingen tvil om det. Men med den rette gjengen rundt deg så kan du klare det selv også. Eventuelt gå til oppfølging hos fastlegen, for å ha noen «utenfra» til å veie deg og følge med på fremgangen. Det hjelper å forplikte seg til noen, er min erfaring. Og så må man rett og slett bare bestemme seg for at nå er det nok! Jeg er sikker på at du får det til hvis du kommer dit. 💪

Snupsipups: Æsj, så dumt at det ble sånn, men ny uke og nye muligheter! Når du skal holde vekten så skal du sakte og kontrollert øke mengden kalorier. Vi snakker typ 200kcal ekstra per dag i en måned, til du er oppe i ditt daglige energibehov. Mitt ligger på 2300 kcal, og det er jo en del mat! At man er ekstra sulten etter vektnedgang er helt etter boka. Fettcellene higer etter å bli fylt opp igjen, og kroppen tror det er krise, så sultfølelsen skrus opp på maks og man får impulser om å hive innpå med alt som er fett og søtt. Det er vanskeligere å holde vekten enn å gå ned i vekt, i følge min kursleder. Sultfølelsen er så slitsom å leve med, så det gjelder å ha fokus og være sta, og ignorere den dumme kroppen som prøver lure oss til å spise oss opp i vekt igjen. Akkurat nå er forbrenningen vår veldig lav også, etter å ha levd på underskudd så lenge, så en sakte oppjustering av kalorier er helt nødvendig for ikke å rase opp i vekt.  

Takk for oppmuntringen! Det er sant, viktig å ha gode støttespillere rundt seg. Har en fantastisk mann som sier han skal "sympatisere" med meg, vi er litt runde begge to så dette er bare en vinn-vinn situasjon!😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og leser i gamle GR kursbøker. Skal virkelig ta de i bruk framover! Beit meg fast i et godt råd. "Gi deg selv mer ros enn ris. Vær bevisst de positive endringene du gjør. Også de som ikke synes på vekten. Unn deg selv en tabbekvote."

Nå er jeg i gang med registrering av all mat. Må innrømme at det er uvant og plutselig være bevisst og ikke bevisstløst i forhold til hva man putter i munnen..😂 Veldig mye av spisingen min har gått på automatikk.. Så overgangen til faste måltider og ikke snacks og småspising er betydelig.. Men det går bra. En dag om gangen. Små skritt... 

Ha en fin dag videre dere! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du er i gang Milda, dette greier du. 💪 👍

Jeg jobber også med motivasjonen denne uka. Jeg vil fortsatt litt ned, men må stadig minne meg selv på det. 😂 Er så sliten for tiden, så viljestyrken er noe svekket. I tillegg har jeg vært ganske sulten de siste dagene, så det er ganske utfordrende for tiden. Ønsker meg noen uker der alt går litt av seg selv nå... Må vel bare være litt tålmodig og standhaftig så kommer forhåpentligvis bedre tider. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 19.18, snupsipups skrev:

Så flott at du er i gang Milda, dette greier du. 💪 👍

Jeg jobber også med motivasjonen denne uka. Jeg vil fortsatt litt ned, men må stadig minne meg selv på det. 😂 Er så sliten for tiden, så viljestyrken er noe svekket. I tillegg har jeg vært ganske sulten de siste dagene, så det er ganske utfordrende for tiden. Ønsker meg noen uker der alt går litt av seg selv nå... Må vel bare være litt tålmodig og standhaftig så kommer forhåpentligvis bedre tider. 😊

Ja, snupsipups det er utfordrende og til tider slitsomt å kjenne ganske mye på sult.. Spiser du nok mat? Jeg skal ca få i meg 1400 kcal. Synes ikke det er så mye.. Men jeg har nokså sittestillende jobb og hverdag så da jeg gikk på kurs var det kcal mengden jeg fikk anbefalt. Tenk så mye du har gått ned og hvor flink du har vært!! Jeg synes du virker som en veldig fornuftig person som innser verdien av å ta dette litt i sitt eget tempo uten å miste fokus. Dette slankeprosjektet går litt i bølger, ingen tvil om det. Jeg går rundt og sier til meg selv at jeg går på kurs, he-he jeg gjør jo ikke det. Men oppfører meg som jeg skulle gjort det! Registrerer det meste av mat. Har veid og målt meg denne uka. Og ikke minst ikke spist snop og snacks denne siste uka. Tenker jeg unner meg en troika i morgen. Ta vare på deg selv snupsipus. Gjør noe koselig og avslappende for deg selv. Og som jeg alltid sier til barna/ungdommen mine "du er god nok". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Så var det helg, med dens utfordringer matmessig.. Helger har jo dessverre ofte blitt til en mye spising av mye goteri, snacks, kaker... Denne helga har jeg bestemt meg for å spise 1.troika. Favoritt sjokoladen. Tenkte på deg snupsipups i går, jeg var så sulten og sugen på noe godt og mer mat! Ikke en særlig behagelig følelse. Endte opp med å spise 3 fiskekaker og noe usunt hadde jeg ikke i hus!!😆 Men nå har jeg både chips og smågoteri i skapet.. Siden det er lørdag er det til barna/ungdommene. Jeg får stålsette meg og nøye meg med troikaen. 

Hvordan går med dere andre? Ønsker dere en fortsatt god helg!😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊

Håper det fortsatt går bra med deg Milda. 😊 Hos meg går det uhorvelig sakte for tiden. Ned skarve 300 g til 73,2 kg. I dette forrykende tempoet vil jeg nå målet om hele 11 uker. Mistenker at jeg har kommet dithen at jeg må ned på 1300 kcal for å oppnå resultater av betydning. Men jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er best. Bruke lang tid eller gå mer sulten. 1600 kcal fungerer så greit, så har så lite lyst til å endre på det. Men så er det så kjedelig at det tar sånn tid også. Får tygge litt på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, snupsipups skrev:

Hei 😊

Håper det fortsatt går bra med deg Milda. 😊 Hos meg går det uhorvelig sakte for tiden. Ned skarve 300 g til 73,2 kg. I dette forrykende tempoet vil jeg nå målet om hele 11 uker. Mistenker at jeg har kommet dithen at jeg må ned på 1300 kcal for å oppnå resultater av betydning. Men jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er best. Bruke lang tid eller gå mer sulten. 1600 kcal fungerer så greit, så har så lite lyst til å endre på det. Men så er det så kjedelig at det tar sånn tid også. Får tygge litt på den...

Hei, hei. snupsipups. 300 g er nå 300 ned..😃👍 Ikke noe å kimse av det! Men jeg skjønner veldig godt din frustrasjon!! Jeg har levd på ca 1400 kcal daglig den siste uka. Og man kan faktisk ikke unne seg nesten noen ting på den kcal mengden føler jeg. Den eneste usunne jeg spiste var en troika på lørdag.. Og da har ikke ikke puttet NOE annet mat i min mun bortsett fra temmelig sunne måltider. Ja, jeg har periodevis gått sulten, sugen og litt sur..🤣 Det er demotiverende når man nesten ikke ser resultater, og i verste tilfelle går opp, så jeg har bestemt meg for at nå MÅ jeg se resultater.. Derfor har jeg satt meg selv på den "strenge" linja. Så er det jo den siden at det skal holde i lengden. Men jeg vil nødig gå på en smell når vekta er kommet ned. For målet vårt er jo å holde vekta. Ikke sant? Som jeg sier til meg selv og de nærmeste jeg går på GR kurs. (Gjør jo ikke det da, men det hjelper meg til å holde motivasjonen oppe og følge opplegget.)😁 Resultatet denne uka var ned 1 kg og 4 cm. snupsipups, min erfaring er at når man har kommet seg så langt ned i vekt som 73,2 så er det vanskeligere å gå ned, så ha tålmodighet! Dette klarer du! Men det er selvfølgelig kjedelig når de siste kiloene sitter "hardt".

Dette var en liten mandagsrapport fra meg. Ha en fin dag videre!😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at du er igang, Milda! 1 kilo og 4 cm er superbra resultat! Det er gøy når man får premie for strevet, og man klarer å finne en god tralt der mat og alt går litt på skinner. Jeg var helt slavisk i matveien begynnelsen, til rutinene ble automatisert. Det er kjedelig, men det er jo det som fungerer.

Snupsipups: Du skal ikke se bort i fra at grunnen til at du føler deg sulten nå er fordi kroppen din forsøker komme seg tilbake til der den tror den hører hjemme. Dette har jeg lest mye om, og i perioder kjent på selv også. Kroppen er dum og tror at vektnedgangen er farlig undervekt, og forsøker skru opp sultfølelsen for å gjenopprette "normalvekten". Ikke la deg lure, selv om impulsen er sterk. De dagene jeg har kjent dette så har jeg vært ganske nære å hive alt på båten, altså. Fy fader så kjipt det er! Og det krever en enorm vilje å stå i mot. Men dette er sånn kroppen fungerer, og det hjelper å vite at det er normalt og ikke nødvendigvis fordi man faktisk er sulten. Synes jeg i alle fall... Drikk masse vann, og velg magrere produkter så du kan spise litt mer. Tror dessuten fint du kan tåle et ekstra knekkebrød eller en frukt for å komme over den verste kneika, uten at det vil medføre endringer verken ene eller andre veien. Det er uansett å foretrekke fremfor at man går på en smell og stuper i potetgullposen istedenfor. Det går ekstremt langsomt her også, og det betyr at vi nærmer oss veldig nå. Viktig å tenke at man ikke skal så veldig mye lengre ned enn dette her for da blir det fort veldig strevsomt å opprettholde den nye, lave vekta. Vi må begge kjenne litt på balansepunktet nå, og finne akkurat det stedet der det ikke verken tipper opp eller ned. Det finner vi nok ikke nødvendigvis på det tallet vi på forhånd har bestemt.

Jeg er inne i første måned på Hold vekten-kurs, selv om jeg egentlig ikke har begynt å holde vekten helt enda. Vi var flere på kurset som hadde 3-4 kilo til vi helst vil bli kvitt, så vi ble enige med kursleder om at vi offisielt starter stabilisering fra neste kurskveld (slutten av måneden). I mellomtiden forsøker jeg riste av meg de siste kiloene, men jammen sitter de godt! Jeg har stått relativt stille så langt i år, men tror endelig jeg har skjønt hva jeg må gjøre for å løsne det siste. Løsningen ligger i styrketrening. Jeg kan ikke endre mer på inntaket, det vil bare ødelegge forbrenningen enda mer. Jeg må spise det jeg skal spise (1600), og så må jeg sørge for å trene på en sånn måte at kroppen bruker mer energi. Så nå driver jeg med ganske hard styrketrening en til to ganger i uka, og jaggu løsnet det en hel kilo her på mandag, gitt. Jeg har trent hele veien jeg altså, men ikke så mye styrke som jeg må nå. Jeg har trent mest kondisjon og sånn, og ganske lett styrke innimellom. Jeg har hatt mitt hovedfokus på turer og dansetimer. Men muskler brenner mer energi, så der legger jeg inn støtet nå. Følger gruppetimer, for da får jeg absolutt mest ut av økten. Sliter litt med å komme i kontakt med alle muskelgrupper (mage er jo et håpløst kapittel), men merker jevnt over en forbedring fra uke til uke! Kjempegøy! Jeg har jo lett for å bli hekta på ting, heldigvis. Ikke bare usunn mat, Netflix og ting som ikke er bra for meg, men trening, sunn mat og ting som er bra også. Det er både en styrke og en svakhet, er jeg redd. 😂 Går rundt med spagettibein og lange armer stort sett hele uka, for tiden. Så støl at jeg må gå sidelengs ned trappene på jobb, og jeg begynner svette når jeg skal snu på rattet i bilen... Men det er verdt det hvis de siste kiloene slipper, og jeg har en drøm om at jeg kanskje kan få litt mer definerte muskler etterhvert også. Håper jeg klarer ett par kilo til før neste kurskveld, men vi får se. De kiloene som er der nå er så seige at fy! Hvis jeg klarer å tone/stramme opp kroppen litt mer så er det ikke sikkert at det er så viktig for meg å få bort de siste kiloene heller.


Ellers har jeg fått innkalling til møte med kirurg i slutten av måneden! Husker ikke om jeg sa noe om det her inne, eller om det bare var til snupsipups på Snap, men jeg fikk i alle fall et brev der det sto at kirurgen har vurdert bildene mine og sagt at jeg har rett på helsehjelp, og at han nå ønsker en samtale. Han holder til i Trondheim, og timen er midt i vinterferien, så det passet jo egentlig veldig fint. Vi har hytte midt i mellom hjemme og Trondheim, så jeg er jo bare drøye 4 timer unna den aktuelle dagen. Kommer til å være så nervøs når jeg skal snakke med kirurgen at jeg tenker å ta med meg noen som kan huske på å si alle de tingene jeg sikkert kommer til å glemme. 😅

Ønsker dere en fortsatt fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med kirurgmøte da Littvrang! Har en drøm om å komme dit jeg også, at vekten er så lavt stabil at jeg kan fikse på nedre del av magen. Den plager meg mer og mer som vekten går ned, for det blir tett og klamt og kløete siden huden konstant ligger inntil hverandre. Spennende å høre hvordan det går!

Er fryktelig irriterende det med kroppen som på død og liv vil tilbake til toppvekt. Snakket litt med legen min om det sist jeg var på overvektsklinikken. Jeg nevnte det med at mine vektproblemer sitter mellom ørene og da var han veldig tydelig på at så enkelt er det ikke. Det som skjer mentalt påvirkes veldig av hormonene i kroppen som hele tiden sender signaler om å gjenopprette tidligere tilstand. Så det er faktisk mye vanskeligere for oss som har vært overvektige å holde vekten enn for de som alltid har vært normalvektige. Men klarer man å holde vekten over tid så vil "termostaten" i kroppen etter hvert nullstilles. Så alt håp er ikke ute ;) På gode dager tenker jeg at dette er en kronisk sykdom jeg bare må forholde meg til i lang tid framover (på dårlige tenker jeg at dette går uansett ikke, men det er en helt annen sak) Det gjelder bare å ikke gå i fellen og tenke at "dette går ikke samma hva så nå kan jeg like godt spise det jeg har lyst på".

Så bra at du får effekt av styrketrening da Littvrang - de siste gangene jeg har prøvd det så samler bare kroppen masse vann. Og jeg blir superstresset av å gå opp 1,5-2 kilo etter en treningsøkt, for det går ikke bort med det første heller... (da har jeg trent type bodypump)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med legen din om at dette ikke bare handler om viljestyrke. Det er nok dessverre ikke så enkelt! Og det synes jeg egentlig er litt fint å være klar over, for jeg må innrømme at jeg har snakket ganske stygt til meg selv og hvor mislykket jeg er som ikke får til det som «alle andre» ser ut til å klare uten problemer. Det er faktisk ikke bare opp til meg (eller deg!). Det er hormoner, impulser og en kropp som motarbeider det vi forsøker gjøre. Det betyr ikke at det er umulig, men det gjør det i alle fall vanskeligere enn jeg hadde trodd at det var, og krever en litt annen innsats enn jeg hadde tenkt. Men kunnskap er makt, eller hva? Vi får til det her! 💪 Håper du også kommer dit at du kan kontakte kirurg og få gjort noe med magen. Det er virkelig hemmende og plagsomt, og jeg føler at jeg uten denne operasjonen fortsatt har mye skam forbundet til egen kropp. Det er så synd, for jeg ser meg i speilet og ser en relativt normalvektig kropp, men en mage som gjør at jeg fortsatt kler meg som større enn jeg er for å skjule den. I tillegg er det jo plager som kløe og irritasjon, og det faktum at magen regelrett må stappes ned i buksa på morran. Håper og tror det går veien hos kirurgen. Jeg er både målt og vurdert, men tør ikke slippe jubelen løs før jeg hører han si det med egne ord ansikt til ansikt  

I forhold til det du sier om å legge på seg etter tung styrke, så har det også en naturlig forklaring. Og det beste med det er at det er veldig forbigående! Musklene er «revet opp», og da strømmer det til masse ekstra blod for å reparere dem. Det er den ekstra vekten, og grunnen til at vi blir støle. Musklene er stinne av blod, og såre etter den harde økten. Det er bodypump jeg trener også, forresten. Og i dag føler jeg at jeg har en eller annen diagnose, for beina slenger alle veier og jeg har voooooondt! 🤣 Dag 2, mer er det ikke å si om den saken. Men veide meg i dag (også....) og det ser lovende ut, altså. Det virker som at etterhvert som vekten min blir lavere så skal det mer til før jeg merker ekstra væske på vekta. Uansett så er disse styrkekiloene noe som forsvinner igjen etter at stølheten gir seg, og effekten av musklenes økte forbrenning varer lenge etter det så lenge man opprettholder treningen med jevne mellomrom. Bare gode grunner for å trene styrke, med andre ord! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører du sier det at det er forbigående, men... :D Det er jo det som er litt av problemet - den logiske delen av hjernen min vet at det er sånn det er, mens den andre delen løper rundt og roper "nei, nå blir jeg supertjukk igjen, dette går aldri bra!" Men - jeg har meldt meg på bodypump på lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, endelig kom jeg inn på forum igjen. 😊Ble litt bekymret når jeg ikke har fått logget inn de siste to dagene, blir jo litt avhengig av å logge inn her for å hente motivasjon.

Jeg har også kjent på skammen ved å ikke greie å gå ned i vekt, eller å ikke greie å holde vekten etter nedgang. De som er tynne tror jo det er så enkelt, og skjønner virkelig ikke hva vi sliter med. Men at noen greier det gir meg håp om at det er mulig. Vi må vel bare være innstilt på at det slett ikke er enkelt, og at det er hardt arbeid hver dag - lenge. Men håper jo at det kan gå litt mer av seg selv etterhvert. 

Jeg ble også svært stiv og gikk opp i vekt den første perioden jeg trente styrke. Jeg kan fortsatt bli litt småstøl, men ikke i nærheten av sånn som før. Ikke vises det merkverdig på vekta heller, så også det blir bedre. 😊 

Denne uka ser tjuv veiingen lovende ut, så har trua på et godt vekttap denne uka på tross av at jeg har holdt meg på 1600 kcal. Eksakt resultat kommer mandag. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Veldig koselig å lese det dere alle skriver her inne!! Jeg er også glad forum ikke var lagt ned når det var borte et par dager! Jeg synes denne tråden gir meg mye. Og jeg tror vi kan konkludere med at dette er ikke "lett" for noen, men jeg har absolutt troen på det beste for alle!! 😍👍

Jeg har absolutt ikke vært flink til å trimme, men har holdt meg veldig strengt til daglig kcal innhold. Men nå skal jeg gå på tredemølle i en time. Og var det ikke Littvrang som skrev det så flott. Trening skal ikke være en straff for det du spiste, men en feiring for det kroppen kan gjøre! Fritt oversatt til norsk! 🤩 Tar det med meg nå når jeg skal spiste 1 stykke ostekake (favoritt) som jeg har fått til morsdagen.

Ha en fortsatt fin søndag. Så håper jeg det beste for veiinga i morgen. Får ta det som det kommer... Snakkes!😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, var litt stressa jeg også, da forumet plutselig forsvant! De har jo hatt ny profilering og en del endringer på nettsidene, så det var nok bare forumet som kræsjet med noe på veien der. Jeg regnet med det ville dukke opp igjen, de hadde nok ikke lagt det ned uten å sende ut noe om det i forkant! 😅

Spent på hva vekta di sier i morgen, snupsipups! 

Milda: Viktig å finne balansen! Håper du koste deg med ostekake, og at det ble en knalløkt på mølla! 

Fuglesang: Ble det bodypump i går??

Jeg har vært på landsstyrehelg i Oslo, og tidligere i denne prosessen ville jeg hatt en dårlig følelse etter to dager på hotell. Det har jeg imidlertid sluttet med nå, for jeg føler rett og slett at jeg har funnet en form for kontroll på all maten og «kaoset» som oppstår i måltidsrytme og alle de usunne greiene som ofte settes frem når man bestiller sånne konferansepakker. Det synes jeg er godt å kjenne på, for jeg har såpass mange hotellovernattinger gjennom et år at jeg må finne en løsning. Jeg har ikke ført dagbok på alle måltider denne helgen, men noe har jeg lagt inn bare for å få en viss pekepinn. Ellers har jeg spist regelmessig og med omhu. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe som helst, selv om jeg hadde veldig lyst til å forsyne meg med dessert etter både frokost og lunsj. Men det kan jeg bare ikke, så det gjorde jeg ikke. Hadde det jaggu helt supert allikevel! 😉 Og vet dere hva? Herlighet, snakk om å være fornøyd med egen innsats! Etter at møtet var ferdig i går kveld så kasta jeg på meg treningstøyet, fant trimrommet på hotellet og løp 5,5 km! Svetten spruta, men det var en superfin økt! Kondisen holdt kjempefint, selv om jeg ikke har løpt på ganske lenge. Pulsen var jevn og fin, og jeg følte jeg kunne løpt hvertfall ett par kilometer til hvis jeg hadde hatt tid! Jeg trente sammen med en annen i landsstyret og han skrøt så fælt av løpeteknikk og hvor sprek jeg har blitt at jeg følte jeg vokste med flere meter! 😂  Jeg har jo slitt litt med å finne god teknikk, og synes ofte at det gjør litt vondt her og der når jeg løper, men i går satt liksom alt. Han løper mye selv, han som sa det, så det betydde faktisk mye for meg! Jeg gikk til middag med god samvittighet etter treningsøkta, og koste meg med både nydelig risotto og dessert! Spent på hva helgen betyr for vekten, men tror i grunnen det går fint. 

Ønsker dere en fin morsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig imponerende den innsatsen på mølla i helgen, Littvrang. Dette står det respekt av. 💪🏻🏆 Lenge siden jeg har løpt noe særlig jeg også. Men jeg burde virkelig begynne å komme i gang snart om jeg skal greie noe halvmaraton til høsten. Men så er det sånn at jeg foretrekker å løpe ute, og den senere tiden har det vært mye snø så da har det ikke blitt. Sitter gjerne litt lenger inne å få til ei løpeøkt på mølla. Nå har jeg trent minst 3 dager i uken altså, så utrent er jeg ikke, men en bør jo bruke mer tid på løping dersom en skal greie å gjennomføre et halvmaraton.

Så var det vekta da. Endelig skjedde det noe. 72,1 kg i dag og ned 1,1 kg sist uke. Totalt 20,1 kg nå. Og det beste av alt: JEG ER NORMALVEKTIG!!! Har disse siste månedene gått fra fedme til normalvekt og  det føles så bra. Kan nesten ikke tro det, men jeg er ikke overvektig mer. 😀 Bare et par kilo til nå så når jeg målstreken også, helt merkelig at den «plutselig» befinner seg så nære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag og ny uke!

Koselig å høre at du har funnet en balanse i forbindelse mat mange hotellopphold og utfordringer i matveien, Littvrang!! Godt gjort!! 😀👍 Må også si til deg at du er veldig flink til å se andre. Har tenkt flere ganger at du kunne ha vært en flink GR kursleder!! 😁

Og snupsipups. Gratulerer med nedgang og normalvektig da, you rock!! 🤩

Her har jeg gått ned 1 kg og 4,5 cm. Så det er ned 2 kg minus 8,5 cm på to uker. Veldig fornøyd. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...