Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Ja - da var helgen over.....og godt er det...!

 

Ikke en god helg for meg matmessig - og da blir det en dårlig mandag og.. Det er så typisk meg; veldig fornøyd fordi jeg har fulgt planen hele uken - og har en god følelse i kroppen. Vet ikke om hodet mitt da tenker at det ikke da er så farlig om jeg spiser vanlige helgemiddager+++, siden jeg har vært så flink???

 

Vel, jeg veide meg på torsdag - og har nå gått opp i helgen fordi jeg koste meg for mye.

Må virkelig lære meg å faktisk følge opplegget 7 dager i uken - ikke bare 5!!

 

Så da er resultatet minus 0,3 gram. Ikke fornøyd, siden jeg ikke klarte å være konsekvent i helgen.

Neste helg skal det ikke bli sånn :-) Lover :-)

 

Olga76:

Ja jeg prøver å følge hele planen til GR - det er målet. Vet at f.eks. mellommåltid er veldig lurt for meg, slik at ikke blodsukkeret mitt faller så mye at jeg spiser for mye til middag - eller faller for fristelsen og putter andre usunne ting i munnen før middag...

Så det er målet mitt - å følge planen, og så klarer jeg det absolutt ikke hver dag.

 

Hvordan har det gått med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke gått så bra, og jeg er veldig skuffet. Jeg har gått OPP et kg! Jeg skjønner det ikke, og lurer på om det kan stemme. Jeg må veie meg i morgen også og se.

I uka som gikk trente jeg mye, 11,4 trimpoeng. mandag-fredag hadde jeg et gjennomsnittlig inntak på 1625kcal. Det har variert litt fra dag til dag, men jeg trodde det viktigste var gjennomsnittet. Mend et er mulig det var helt feil. og som sagt, er jeg ikke flink til å få i meg mellommåltid i tillegg til frukt og yoghurt. lørdag og søndag hadde jeg ALTFOR stort inntak. Selv om jeg kom meg på lang joggetur, var ikke det nok. ca 2400 og 2500 kcal... Jeg er sikker på at det hadde blitt mer og jeg ikke hadde holdt igjen, for det var festligheter og fet mat som ble servert. Det er jo veldig godt også, så jeg klarte ikke å stoppe i tide. Det har sin pris. Jeg tenkte nok at jeg sikkert ikke hadde gått ned noe særlig, men OPP 1 kg? Det var overraskende. Det er fristende å bli sur og si 'ddrit i da, jeg kommer aldri til å bli slank', og så hive i meg sjokolade og andre fristelser. Men det er akkurat nå at jeg MÅ være sterk! og IKKE GI MEG! Buksa var jo blitt større, og det er et godt tegn. I morgen veier jeg meg igjen, og måler midjemålet. Og jeg skal ikke spise sjokolade. Men sundt, grovt, grønt og melk ;)

Soleie 68, vi er nok ganske like. Helga er utfordrende. Jeg skal gi plass til litt kos, men ikke like mye som denne helga. Men jeg synes du har vært flink som har gått ned 0,3! Gratulerer med det! Og neste uke skal det bli enda mer, for vi skal være enda flinkere neste hel! Avtale? :D

Hvordan har det gått med deg da Snupsipups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til soleie med fin nedgang :)

 

Her hos meg har det heller ikke gått så bra - opp 0,5 kg til 82,8 kg :D Jeg hadde også et par dager som ikke ble så bra, men ikke så ille at jeg trodde det skulle ødelegge alt sammen. De andre dagene har jeg jo vært kjempeflink + at jeg har trent 4 dager uka som var. Så jeg håper på at det skyldes salt mat i går og stive muskler etter treningen og at vekta gjør et riktig så fint hopp nedover neste uke. Ser jeg er hoven i bena iallefall. Gi opp har jeg ingen planer om ;)

 

Startvekt 26/9: 82,3 kg

Vekt 3/10: 82,8 kg (opp 0,5kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke opp nei :-) Ingen av oss! Dette får ta sin tid, målet er jo på lang sikt å få inn nye gode vaner, som gir oss en sunn kropp, gode dager og jevnt over en god følelse i forhold til mat og helse.

 

Målet er vel for oss alle å komme dit, at vi ikke bruker så mye energi på å tenke slanking, være misfornøyde - og deppa over klær som ikke passer. Men, være tilfredse og fornøyde med oss selv?

 

Det ser ut til at det er helgen som er utfordringen for oss alle. Vi må nok tenke litt nytt! Nye vaner for helgen, rett og slett! Erfaringen vår er jo at kroppen reagerer veldig fort på det ekstra kaloriinntaket i helgene, som nok helt sikkert kommer fra NEI-mat.

 

Skal vi utfordre oss selv på om vi klarer å planlegge helgen slik at vi kun spiser JA og LITT mat?

Rett og slett ikke gi oss selv lov til å bare "ta litt" av NEI-maten? For er det verdt det, når det ødeligger 4 fine, "flinke" dager? Jeg skriver 4 dager - for for meg denne helgen ble det kos fredag-søndag..... Og jeg ser at jeg aldri til bli slank om jeg slanker meg kun 4 av ukens 7 dager.

 

Det må god planlegging til - kjøpe inn god helgemat som er sunn og god, og så må vi snu tankene våre til at det er dette vi koser oss med. Og om vi skal noe, hvor fristelsene står på rekke og rad - så får vi tenke på hverandre, og heller kose oss med tanken på at vi er flinke :-)

De gangene jeg klarer å beherske meg når fristelsene bugner, gir iallefall en veldig god følelse! Det er godt å legge seg, når man har klart å stå imot - og magen føles god og sunn mett.

 

Dere er superflinke som trener! Vær fornøyd med dere selv - da har dere jo klart noe veldig bra for helsa deres!

 

Denne uken skal jeg jobbe enda hardere for å få frem alle de grønne "hakene". Tror det er lurt for min egen del. Hvordan står det til med de grønne hakene hos dere? Klarer dere å få i dere nok, av de riktige tingene?

 

Lykke til, mine slankevenner! Dette skal vi klare sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag veide jeg 0,5kg mindre enn i går... Så jeg hadde nok mye vann i kroppen eller noe sånt. Det var en på forumet her som veier seg både fredag og mandag for å motivere seg til å holde seg til planen gjennom helga. Det hørtes lurt ut, så det skal jeg begynne med.

Jeg elsker sjokolade, og jeg skal ikke slutte med det. Men jeg skal bare spise 1 i uka. Og da snakker jeg ikke om en på 200g, men en i vanlig str ;) Jeg vil ikke nekte meg selv sjokolade. Det har jeg prøvd før, og det vet jeg av erfaring at jeg blir sur og lei av. Men ellers er jeg med på planen om kun JA og Litt-mat i helga også. Jeg tror det er lurt å strekke seg mot det. Det er jo mange gode oppskrifter her inne som kan prøves.

Jeg prøver å få de grønne hakene hver dag. Tran, hjertevennlig, frukt og melkeprodukter går som regel helt fint. Det jeg strever med er grønnsakene. 450g er mye! Hvis jeg spiser salat til lunsj, pleier det å gå bra. Som reger har jeg litt grønnsaker til middagen, men kan definitivt bli flinkere med det. Prøver å få i meg ei gulrot som mellommåltid, men ofte glemmer jeg hele mellommåltidet.

Idag har jeg hatt salat til lunsj og ei plomme til lunsj-dessert :D Då slipper jeg unna søtsuget som ellers pleier å komme etter et måltid. Det anbefales hvis dere har søtsug som er vanskelig å motstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Olga76 - godt å få lønn for strevet :-) Den kroppen fungerer så rart noen ganger...

 

Jeg sliter og med å få i meg nok grønnsaker ja - så det jobber jeg med! Har heller ikke vært flink til å få i meg nok hjertevennlig mat. Må få kjøpt makrell i tomat - synes det faktisk er veldig godt på havreknekkebrød med agurk :-) Da sikrer jeg at jeg får i meg litt hver dag. Laks, står på menyen i morgen så da er den dagen i boks.

 

Spis sjokoladen din du og kos deg - det viktigste er at vi klarer å finne frem til noe som faktisk funker på lang sikt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle begynne å veie både fredag og mandag jeg også? Det kan nok gi en bra oppvekker det. Har ikke veid meg på nytt i dag jeg, kjenner jeg fortsatt er hoven i bena så har ikke troen på så veldig stor fremgang. Får håpe det har roet seg til neste uke (eller evt fredag hvis jeg veier meg da).

Kjenner jeg er fryktelig sliten i dag. Har trent både lørdag, søndag og mandag så i dag er det treningsfri. Til gjengjeld har jeg stått å sett på sønnen min som har spilt fotballcup hele ettermiddagen. Så nå er det godt å sitte under pleddet med en god kopp te og slappe av resten av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på deg selv - og ikke slit deg ut!

 

Håper treningen gir litt energi også, siden du er så flink nå :-)

 

Jeg sitter her og tenker at dette nesten er for godt til å være sant....

 

Har hatt noen utrolige hektiske år, og det å få sitte helt stille dag etter dag, er jo noe jeg har drømt om mange ganger. Så timingen for operasjonen var ikke dum, barna er så store at de klarer å hjelpe meg, pluss at de kommer seg hit og dit til treninger - stort sett selv, iallefall de eldste og så lenge det er sykkelvær.

 

Så jeg leser bøker, strikker og er veldig fokusert på slankingen nå. Har aldri hatt så god tid før noengang til å være aktiv her inne - og jeg må virkelig si at det hjelper, pluss at jeg har tid til å føre opp nøyaktig det jeg spiser.

Men, slanker meg ikke slik at noen i familien ser det. Tror ikke det er sunt for barna. Så vi spiser samme mat alle sammen, men jeg følger nøye med på hva jeg putter i munnen. Har gått såpass opp og ned mange ganger de siste 25 årene (hjelp!) , og også gått på GR kurs, så jeg vet hva jeg skal spise/ikke spise - og veid såpass mye før at jeg vet stort sett mengden jeg skal spise. Når jeg er usikker så smugveier jeg maten :-)

 

Ha en fin onsdagskveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal slappe av til helgen ;)

 

Høres egentlig veldig behagelig ut sånn som du har det nå. Du får nyte det i fulle drag, for det varer vel ikke så lenge før det er full fart igjen. Tar måltidene sånn litt på følelsen jeg også. Syns det blir for mye styr med veiing av maten. Men går ikke vekta snart rette veien får jeg vel bare finne frem matvekta jeg også. Har gått ned i vekt x antall ganger jeg også, så regner med jeg har en viss peiling jeg også. Tror forresten det stort sett blir litt for lite, ikke for mye som puttes i munnen når jeg er flink (men da har jeg litt ekstra til helgen :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag - og snart helg...må klare å holde meg innenfor det jeg skal denne helgen! Blir vanskelig for vi drar på hytta i dag - og der er det vanligvis mye kos....! Har mange ganger gått opp 2 kg. etter en helg der! Når vi er der baker jeg ganske mye, og lager vafler - og vi koser oss med deilig mat.

Må kose oss på en litt annen måte - tenker jeg...

 

Det er høstferie her denne uken. Vanligvis er jeg på hytta hele denne uken, men mannen min har mye gjøre på jobb - så da blir det bare noen dager. Hadde jeg vært frisk hadde jeg vært der med barna alene - men de har hatt det fin hjemme og, så de er fornøyde alle tre - og det er det viktigste :-)

 

Er spent på turen opp også - har fortsatt vondt i foten, og har det best når jeg sitter med den høyt. Men, det skal bli veldig godt å komme til andre omgivelser. Tenk har vært inne i to uker nå!

 

Lykke til dere andre også - håper dere klarer å komme dere igjennom helgens fristelser på en god måte. Har veid meg i dag - og har gått ned siden mandag :-) Nå gjelder det å ikke ødelegge det.

 

Hadde vært så utrolig deilig for meg å fortsette i den gode "tralten" jeg er i! Har litt for mange trange bukser i skapet som venter - og tenker på hvor godt det vil være å ha bukser som sitter løst på den dagen gipsen forsvinner (nå om dagen er det kun myke kosebukser som går greit over gipsen :-))

 

Er fornøyd for hvert gram som forsvinner - alt hjelper jo! Og det er viktig for meg å stoppe vektoppgangen. Holdt meg på rundt 74 i flere år - og var nede i 72 av og til. Men i fjor høst hoppet jeg opp (spiste meg opp!) på 78 - og har virkelig slitt med motivasjonen for å gjøre noe med det. Har prøvd flere ting dette året, både GR kurs, lavkarbo m.m. Men, har mest hatt tanker om alle endringer jeg skulle gjøre - men ikke klart det i praksis. På kveldene når jeg la meg og følte meg uvel pga. feil matinntak - planla jeg at I MORGEN DA skulle jeg begynne, men når dagen kom så hadde jeg ikke motivasjon til det.

 

Det var først da jeg leste det om det å ha MÅL - og det å ikke like veien dit.... Dvs. at om man skal nå MÅLET SITT, så må man være villig til å endre på noe/evt. forsake noe for å komme seg dit. Da klarte jeg å endre tankene mine. Nå er jeg innstilt på at det er veien til målet, som er mitt mål! Det er hver dag som kommer, jeg vil føle en mestringsfølelse. Jeg fokuserer kun på det. Tidligere har jeg kun sett meg selv for meg i lekre klær i str. 38, og med en skikkelig god følelse inni meg. Derfor har det nok også vært lett for meg å utsette starten på mitt nye liv - setningen "jeg begynner heller i morgen" har vært en gjenganger i hodet mitt!

Nå jobber jeg med å kun tenke på dagen i dag - og så vet jeg at om det blir mange nok dager på rad jeg klarer det - ja, så vil jeg nå en BMI som er god også.

 

Litt godt å skrive tankene ut av hodet - kjenner at det blir mer en sannhet for meg selv. 16 dager er nå tilfredsstillende gjennomført - og jeg er fornøyd.

 

Ha en riktig god helg, og lykke til - "snakkes" på mandag - klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg og lykke til med hyttekosen! Vi skal også på hytta, og jeg vet hvor vanskelig det er. Men jeg planlegger å rydde vekk alt av godterier som allerede er der, så jeg ikke ser det. Og så skal jeg kun kjøe én sjokolade, men jeg skal handle inn masse god frukt, grønt, noen gode te-typer og et godt grovt brød. Koke egg til frokost og drikke te, så blir det nok hyttekos allikevel ;)

Jeg spiste en altfor stor middag igår, så inntaket ble altfor stort. Men idag har jeg vært på joggetur, så forhåpentligvis jevnet det seg ut!

Ha en fin torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder nok å tenke annerledes når en er på hytta ja. Prøve å ikke tenke på alt det gode (og usunne) en ikke kan spise, men heller tenke på alt man faktisk kan spise. Utrolig mye sunn mat som er god også, så man har egentlig et hav av muligheter. ;) Og vil du bake, så er nybake rundstykker med supergodt.

Selv har jeg kost meg med frosne bær med vaniljekesam på flere ganger i det siste, kjempegodt. Og som du sier Olga så finnes det utrolig mye god te. Nei bare bruk fantasien jenter, så blir det nok kos allikevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok ei uke er over, og den har vel gått litt opp og ned. Skulel gjerne hatt en skikkelig joggetur idag, men været her var skikkelig ille. deler av dagen ihvertfall. og så kolliderte det med måltider. Men jeg har med meg en treningsvideo, så jeg fikk brent litt kalorier allikevel ;)

Det har blitt for mange kalorier denne helga, men jeg har forbedret meg stor fra tidligere hytteturer. Jeg synes det er ganske vanskelig, men det føles godt å ikke ha fråtset så mye. Jeg bakte rundstykker til lunsj idag, og det var supergodt! Ble jo for mange da, men jeg trøster meg med at det er bedre med et ekstra rundstykke enn en pose potetgull og 200gr melkesjokolade...

Jeg får ikke veid meg i morgen, for vekt har vi ikke her. Og det er jo egentlig bra... Skal på besøk på tirsdag, så kanskje jeg skal lure meg til en veiing der. vi får se...

Håper dere andre har hatt ei fin helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag med nye muligheter :-)

 

Jeg dro ikke på hytta alikevel - ble hjemme sammen med eldstemann. Har hatt så vondt i foten, så jeg orket ikke bilturen.

 

Jeg synes du har vært flink jeg Olga76 - det virker som du har klart å endre tankegangen din for en hyttetur - og det er jo supert! Det å kose seg med mat, betyr jo ikke at man skal kose seg med fet og usunn mat - men det er jo ofte sånn det blir..

 

Har spist etter planen, og vært veldig nøye hele uken - helt til i går ettermiddag.... Lagde meg to pitabrød med skinke og altfor mye ost - pluss at jeg spise middag og senere på kvelden hvor jeg ikke akkurat tenkte på GR.

 

Huff - er så lei meg for det! Nå har jeg klart å være skikkelig nøye i nesten tre uker - og så "sprakk" jeg. Og det synes jo selvfølgelig på vekten - har veid meg ganske ofte i det siste - men det er virkelig utrolig å se hva en dags utskeielse gjør med kroppen. Jeg gikk iallefall opp 800 gr. fra søndag til mandag. Kiipt. Så da ble det bare 400 gr. ned på meg.

Nå gjelder det at jeg fortsetter :-) En kilo ned totalt på disse ukene - med et 100% stillesittene liv er jo bedre enn ingenting. Motiverer meg med noe du skrev Olga76 - at 0,3 kilo i uken utgjør jo mye på et år - så jeg har regnet ut at om jeg går ned i snitt 0,3 kilo i uken frem til 1. juni - ja så er det 13 kilo - og jeg er i mål! Så jeg har ingen hast, litt hver uke er helt OK :-)

 

Hvordan har helgen din vært Snupsipups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat meldt med på "Slankekrigen" som starter i morgen inne på "Motiver meg"

 

Så du og hadde meldt deg på Olga76 :-) Gleder meg, så flott at noen gjør så mye for oss andre her inne!

 

Vil du være med Snupsipups?

 

Er jo litt spent på om jeg ryker fort ut - kjenner at kroppen hadde hatt godt av å bevege seg i tillegg til å være nøysom med maten. Men - uansett morsomt å henge seg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, jeg har ikke vært flink i det hele tatt i helgen. Snikveide meg fredag og så at vekta fortsatt ikke gikk rett vei og mistet motivasjonen fullstendig i helgen. Tenkte vel noe sånt som at hva er vitsen med å være flink når det ikke hjelper uansett.... Så i morges overså jeg rett og slett vekta. Vet at den ikke hadde gitt meg noe oppløftende resultat uansett. Men jeg har ikke tenkt å gi opp enda, fra i dag skal jeg være flink igjen, og veiing skal være i rute neste mandag.

 

Slankekrigen.... hmmm, må tenke litt på den. Har prøvd å være med på noe slikt et par ganger tidligere, men har mistet motivasjonen ganske fort. Tror nesten det går best for meg når jeg ikke har noe press på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp kjære venn - dette klarer du :-) Det har du jo bevist for deg selv før, ikke sant?

Kjenner meg igjen i det med press......noenganger er det best å ta ting i sitt eget tempo - enkelte ganger kan jo nesten press virke mot sin hensikt - og det er jo ikke meningen.

 

Lykke til med uken din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo damer :)

 

Hvordan går det med dere? Jeg har slitt med motivasjonen noen dager og forsøkt å tenke litt på hvorfor. Jeg føler meg fortsatt for stor og tung og vil mye heller se slank og lekker ut. Hva er det da som stopper meg?

Har kommet frem til at denne gangen er det stress. Det har vært mye å gjøre på jobb den siste tiden og stort arbeidspress. Og da greier jeg ikke å fokusere på sunt kosthold. Men vil jeg bli slank må jeg finne en måte å løse dette på. Kanskje det hjelper å planlegge mer og ha masse sunne mellommåltid i væska? Sånn som det har vært i det siste har frokosten blitt kl 05.30, og lunsj nærmere kl 12.00. Da er det ikke så lett å holde seg på matta.... Men det største problemet har egentlig vært ettermiddagene, da kommer lysten på noe godt. Og sliten og sulten som jeg har vært, har jeg ikke greid å stå imot. Spørs om jeg trenger noe sunt og godt som jeg kan spise om ettermiddagene med god samvittighet. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaidMyDues

Motivasjon, ja....... Vi har det vel alle slik innimellom at motivasjonen svikter litt. Noe jeg har funnet ut fungerer for meg er planlegging. Det høres kanskje teit ut, men dagen før planlegger jeg alt jeg skal spise. Frokost, lunch og mellommåltid ligger klart i kjøleskapet om morgenen, sammen med oppkuttet gulrot, agurk, smakstomater o.l. slik at jeg bare kan legge det rett i veska og dure avsted på jobb. Når det gjelder middag så forsøker jeg så langt det lar seg gjøre å lage for 2 dager av gangen. Slik får jeg noen dager hvor middagen er klar på ca 15 min, og da rekker jeg ikke å bli så fryktelig sulten. Når så kvelden nærmer seg og søtsuget event skulle melde seg, så har jeg lagt inn en te/kaffepause. Da setter jeg meg ned med koppen min, stikketøyet, boka, min favorittsit-com eller hva det nå er jeg ønsker å kose meg med. Så er det kveldsmat plutselig :)

Og husk, du kan jo spise så mye grønnsaker du bare vil!!! Smakstomater/cherrytomater er både søtt og godt, og sammen med gulrot demper det mye av "tyggebehovet".

 

Det er jo ikke alle dette fungerer for, men det gjør det for meg. Så lenge jeg har planlagt godt på forhånd så klarer jeg stort sett å holde meg til planen.

 

Jeg ønsker deg lykke til med både motivasjon og sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg igjen :-)

 

Ja, det er vanskelig å få system på ting når det blir for travelt - men når man ikke får i seg mat ofte nok så stuper jo blodsukkeret, og man faller fort for fristelser...

 

En kursleder jeg hadde fikk meg til å innse at mellommåltidet, og kveldsmaten var de viktigste måltidene. Jeg har ikke vært så flink til å spise disse - spesielt ikke mellommåltidet. Resultatet var at jeg var supersulten når jeg var på vei hjem fra jobb. Om jeg da ikke hadde planlagt og fått kjøpt inn på forhånd - var det fort gjort at sjokoladen fant veien i handlekurven - pluss at jeg fortsatte med å småspise mens jeg lagde middag....og så spiste middag!

 

Mitt tips til mellommåltid når jeg er på farten er WASA sandwich - jeg er veldig glad i den grønne, pluss en frukt og noen mandler. Det kan stort sett spises i de fleste sammenhenger uten for mye styr.

 

Jeg har en pitteliten boks med mandler liggende i vesken. Frukt og wasa sandwich får man kjøpt overalt.

 

Lærte av den samme kurslederen at det var smart med 4 mandler sammen med frukt - husker ikke helt hvorfor.....men det hadde med blodsukkeret å gjøre :-) Men, uansett grunn - så føler jeg frukten metter mye mer.

 

Men - som oftes så har jeg smurt en ekstra skive som jeg tar med meg, sammen med frukt og mandler.

Min dag begynner og tidlig (til vanlig :-)) og jeg er ikke flink til å få i meg frokost så tidlig - så jeg har ofte med meg tre forskjellige matpakker...frokost, lunsj og mellommåltid.

Dette er i de gode periodene, og sånn jeg helst vil ha det - etter sommerferien og frem til jeg skjerpet meg nå for noen uker siden, ble det for lite mat på dagen - og ALT for feil mat etter jobb....

 

Jeg sitter fortsatt godt i stolen min...fikk skiftet gips i går. Var redd det var infeksjon, har hatt så utrolig vondt hele tiden, og ikke følt meg bra. Vel, alt var bra - men jeg føler meg som et nytt menneske i dag med ny gips. Den var rett og slett altfor trang!

 

Håper du klarer å finne motivasjonen midt i en travel hverdag. Klarer du å få satt av litt tid til å planlegge ukas mat og innkjøp?

 

Jeg våger meg på å komme med et tips....jeg vet jo hvordan det er med jobb, tre barn og aktiviteter....

 

Jeg har laget liste i et excel-ark med en kolonne for alle de matvarene vi bruker mest ( er jo vanemennesker :-)), sortert etter plassering i butikken vi bruker. Pluss en kolonne for antall. Og lagret det som en mal.

 

Vi prøver å handle en gang i uken, med strek under prøver... Da planlegger jeg alle middager for hele uken, får det inn i handlelisten - og fyller inn kun antall på melk, ost, skyllemiddel, zalo etc.

 

Det hjelper meg veldig - for da blir jeg minnet på hva vi trenger - og må alltid tenke igjennom om vi er tomme for hver enkelt matvare - og så går det fort når man etterhver får rutine på hvor mange brød og liter melk man egentlig bruker.

 

Om jeg skal klare å spise sunt og lage god mat til familien - må jeg gjøre dette. Da slipper jeg og unna de fristelsene som er i butikken, som lyser imot meg når jeg må handle på vei hjem fra jobb. Pluss at jeg sparer minst 20 min. hver dag!

 

Vel - dette er mine beste tips.....dette kan du sikkert så alfor godt selv - nå fikk jeg iallefall tenkt gjennom hva som skal til i min egen travle hverdag for å lykkes!

 

Masse lykke til - dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, begge to. Tror jammen jeg skal forsøke å følge noen av dem :)

Som du sier PaidMyDues, jeg må nok planlegge bedre. Kan bli lenge til lunsj, men et mellommåltid skal være mulig å smette inn.

Kjenner veldig igjen det du skriver om å være sulten før middag Soleie. Føler meg ofte desperat sulten når jeg kommer fra jobb, og det er kjempevanskelig å la være å småspise noe virkelig usunt. Skal prøve det med mandler sammen frukten. Frukt er jo så lettvint å spise mens en venter på maten. Spiste forresten de Wasa knekkebrødene en del i sommer, får nok kjøpe inn noen slike igjen og putte i væska.

 

Så bra at alt ble bedre med ny gips. Tror det kan være et vanlig problem det at gipsen er for trang, husker svogern min sleit med det samme. Han hadde så vondt at han trodde det var blodpropp, men så var det gipsen som var for trang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestemt meg: fra i dag skal alt gjøre skikkelig! Nå er det slutt på å gjøre ting halvveis. All mat skal veies og registreres. Fikk en liten oppvekker i går når jeg la inn alt jeg hadde spist i løpet av dagen og oppdaget at inntaket var over 2000 kcal. (Da var alt ødelagt allikevel, så da kunne jeg like godt ta meg et glass vin) Ikke rart jeg går opp i vekt med den tankegangen jeg har. Men nå skal det bli forandring. Kjente motivasjonen begynte å komme etter at jeg var å kjøpte med nytt treningstøy i går. Og etterpå fant jeg ut at jeg skulle registrere all maten. Og da viste det seg altså at den dagen jeg trodde var helt grei matmessig slett ikke var det.... Ikke rart at vekta ikke har gjort fremskritt når jeg bare har tatt ting på følelsen. Nei her må det registrering til hvis jeg skal komme noen vei.

 

Ellers vil jeg få ønske alle en riktig god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) :-) :-)

 

Lykke til Snupsipups! Nå høres du skikkelig motivert ut! Så flott - jeg heier på deg, vet du!

 

Jeg er fortsatt like motivert, og må innrømme at jeg nesten er overrasket over meg selv...

 

Jeg regnet ut energiforbruket mitt i går - og fikk meg en overraskelse. Meny 2 er jo regnet ut da jeg gikk på kurs, og da var jeg jo ganske aktiv.

Nå derimot, med å sitte stille - bør jeg ikke spise mer enn 1300 kcal....oj, oj, oj - det er ikke mye..

Men, nå har jeg registrert alt jeg skal spise resten av dagen. Så da måtte jeg vurdere ting opp mot hverandre, frem og tilbake. Min kjære Norvegia, må byttes ut med Philadefia light, og til tacoen i kveld må jeg droppe både rømme og ost...

 

Det er viktigere for meg å få meg mellommåltid, frukt, melk og kveldsmat! Ellers stuper blodsukkeret mitt - og jeg er da klar for FREDAGSKOS - med begge hender! Så må spise litt hele dagen.....men ett glass vin kan jeg vel unne meg?? Har jo noen frimerker, tross alt :-)

 

Men - 1300 synes jeg er i minste laget uansett - så jeg prøver å legge meg på 1400.

 

Lykke til - dette klarer du! 100% sikker - ha en fiiiiiiiiiiiiiiiiiiin fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat nå føler jeg meg veldig motivert, måtte det bare sitte i en stund :D

 

1300 kcal er ikke mye nei... men du har da gått ned selv om du spiste 1600 kcal, så blir det for tøft vet du jo at du går ned allikevel, men at det tar lengre tid. :)

 

Lenge siden jeg regnet ut nå, men mener jeg lå på grensa mellom meny 2 og 3. Har stort sett holdt meg til meny 2 og det har fungert bra. I en periode spiste jeg rundt 1800 om dagen og det fungerte veldig bra det også.

 

Nå har jeg akkurat vært på trening, i dag var det tungt. Kan det være vinglasset i går tro? I ettermiddag og resten av helgen blir det jobbing. Sånn er det å være sykepleier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi begge to er i gang igjen :)

Jeg var nede i 77 kilo, men etter det så slappet jeg ALT for mye av...og så kom kiloene snikende på...spesielt i sommer..

Nå er jeg 83,4 kilo og er inne i første uka mi, nå VIL jeg ned til minst 73 kilo og bli der :) Er så utrolig lei av jo-jo slanking !!

 

Det er motiverende å lese det du skriver snupsipus, kjenner meg bare sååå godt igjenn.. Godt å lese at du har fått tilbake motivasjonen, dette klarer du :D

 

Slenger meg med på tråden din, ha en fin helg alle damer her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...