Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Godt tips ang litt luksuriøst godteri Snupsipus! :) Det skal jeg også prøve. Og så har jeg en plan om å ha med salat til lunsj, og å ha endel ingredienser liggende klar i kjøleskapet, slit at det er kjapt å lage salat til matboksen. F.eks ferdigkokt pasta eller couscous, stekt kyllingfilet, ferdig-vasket salat, kokt egg osv... Det er i hvertfall planen! Har ikke kommet helt inn i hverdagsrutiner enda, så prøver til uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Velkommen hit, du som er ny her :)

 

Bare hyggelig at du skriver laaaangt, Olga :) Det var veldig interessant! Jeg har lest om at kroppen " husker", og at det ikke er naturlig at man går for fort ned i vekt - men, det er lett å drømme om å ta hele vektreduksjonen på null komma null ;)

 

Du har vært superflink som er 7 kilo mindre enn i fjor på samme tid! Om du går ned 7 kilo det neste året også - så er det jo helt supert!

 

Jeg er nå ferdig med alt av ferie, og hverdagen begynner - også mht mat! Det er bra! Det er ikke det at jeg spiser mer enn andre, når jeg har fri. Men, maten er annerledes enn hva jeg vanligvis spiser, og derfor går jeg fort opp. Pluss, at det selvfølgelig er mere kosemat....

 

Jeg er motivert til å ta fatt igjen nå!

 

I november har vi vært gift i 20 år. Da har jeg lyst til å pynte meg, og være stolt av meg selv - ikke ha mest lyst til å gjemme meg bort... så målet mitt nå er å jobbe frem mot det, og ta gode valg for meg selv!

 

Jeg vil - og jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Så koselig at det har vært masse aktivitet her mens jeg var borte. :)

Jeg er nå ferdig med to uker av ferie, og kom hjem fra ferie i går kveld. Som dere har jeg ikke telt kalorier i ferien, og har kos meg med god mat, sjokolade, potetgull og øl eller vin omtrent hver dag. Var derfor ganske spent på hvor mye jeg hadde gått opp i vekt denne ferien. Overraskelsen var derfor stor da jeg kunne konstatere at jeg faktisk hadde gått ned 400 g. Skjønner ikke helt hvordan det kunne gå til, men tror jeg må ha spist litt lite mat i tillegg til at jeg har fått inn noen treningsøkter. Gledelig var det iallefall, så nå er motivasjonen stor for å gå tilbake til den sunne livsstilen igjen fra mandag av. :) Har fortsatt 3 uker ferie, men er jeg hjemme så får det bli hverdag i matveien iallefall.

 

Har lest igjennom artiklene din Olga og må vel si jeg ble litt skuffet. Vil jo så gjerne gå ned fort og så holde vekten etterpå. Men tror nok det stemmer det som sto der. Jeg har jo så langt aldri greid å holde vekten særlig lenge. Men jeg leste en artikkel nylig (husker dessverre ikke hvor) som ga meg nytt håp. Der sto det at om man greide å holde på vekttapet gjennom det første tunge året, så skulle det visstnok bli enklere å holde vekten etter det. Så da er det jo "bare" å bite tenna sammen det første året da :lol:

 

Utrolig bra at du veier 7 kg mindre enn på samme tid ifjor. Jeg veier vel omtrent det samme som i fjor nå, men har jo veid over 11 kg mer i løpet av året, det er ikke fult så bra. Satser på bedre statistikk neste år. ;)

 

Velkommen til Juli71, fint med flere, jeg vil gjerne ha mer aktivitet her. ;)

 

Så fint med 20 års bryllups dag da Soleie. Tenk så deilig å kunne feire den dagen og vite at du har vært flink de siste månedene. Det er jeg sikkert på at du kan få til ;)

 

Ha en fortsatt god helg flotte damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ar du ble skuffa Snupsipups. Jeg gjorde også delvis det. Men så ble jeg letta. Og jeg følte meg ikke så mislykket. For det har jeg gjort. Jeg har tenkt at det var min feil at jeg ikke klarte å gå ned det jeg ville. Det er ikke bare min manglende viljestyrke som har skylda. Forskning og fakta forteller meg at det ikke er min feil. Og det fant jeg endel trøst i. De fleste av oss setter seg for høye mål. Jeg ser det her på forskjellige tråder på forumet her hele tiden. Og de aller fleste er jo da dessverre dømt til å mislykkes. Og det er så trist. For da blir vi så misfornøyd med oss selv. Selv om jeg hadde gått ned 7 kg, så var jeg ikke fornøyd. For jeg hadde jo gått på flere Roede - kurs, og 'burde' etter statistikken vært 16 kg lettere. Men nå er jeg fornøyd. Heller ned litt hvert år enn ned 25kg på et år og så opp 30... :( Men det sto jo også at noen klarer mer enn 10-15%. Og det er nok ofte disse vi får lese historier om :)

 

Så gøy med jubileum Soleie. Jeg er sikker på at du kan klare det. Jeg synes høsten er den beste tida for vektnedgang, trening osv. Etter at vivhar ladet batteriene i sommerferien :)

 

Supert at du faktisk har gått ned i ferien Snupsipups! Det er jo knallbra. Jeg har også spist mye usunt i ferien, men ofte ble det kun 2 måltider til dagen... ikke ideelt, men da blir det jo litt begrenset likevel :)

 

Ha en fin uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge tenkt på hvor mye jeg egentlig burde spise etter at jeg er ferdig med vektredusjonen for å holde meg stabil. Kanskje jeg rett og slett ikke bør spise så mye mer enn jeg gjør nå da, hvis den artikkelen din stemmer? Egentlig er jo det en fordel, for nå føler jeg at jeg har kontroll og dette opplegget kan jeg godt. Og jeg er sjelden sulten. Det føles egentlig verre å skulle spise 500-800 kcal mer, for hva skal jeg da fylle dem med? Blir jeg mer sulten da?

Akkurat nå som det går så greit er jeg livredd for å miste kontrollen igjen, så vil helst bare fortsette som nå for alltid :P Men jeg vet jo at denne kontrollen ikke varer for evig. Det kommer da alltids tider der motivasjonen er som blåst bort. Og nøkkelen til å holde på den har jeg fortsatt ikke funnet.

 

Dagens vekt ble 80,5 kg. Så nå nærmer jeg meg 70-tallet. :D Gleder meg sånn til å se det på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei :)

 

Hvordan går det med dere? Det var litt stille her nå. :)

Jeg har fortsatt ferie og går og tråkker hjemme om dagene i kjedelig trøndervær. Det å skal gå ned i vekt mens man samtidig er en kjedespiser er ingen god kombinasjon. Så nå snoker jeg støtt og stadig i skapene og sørger for å holde 70-tallet på en armlengdes avstand.

Det jeg skreiv nylig om at nå hadde jeg kontroll stemmer altså ikke helt. Jeg har hatt mye søtsug etter ferien og er mer sulten (sånn cirka hele tiden :P ). Gleder meg derfor litt til skolen begynner igjen slik at jeg får mer å holde på med om dagene. Er jeg mer opptatt kjenner jeg ikke sulten så godt slik at jeg kan venne meg til å ha mindre i magen igjen. Elsker egentlig å ha ferie altså, men når det regner og er 8 grader ute får jeg liksom ikke den helt store feriefølelsen...

I dag tenker jeg å ta med minsten til et lekeland, kanskje det får tankene over på noe annet enn mat. ;)

Håper dere andre også kan legge igjen noen ord, også om ting ikke går helt optimalt slik som hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg sitter her og spiser Stratos til frokost... og det har jeg gjort hele uka. Har ingen matlyst om morgenen for tida. Jeg har begynt å jobbe igjen, men har ikke kommet inn i gode hverdagsrutiner ennå. Her på vestlandet er det også drittvær, og det gjør noe med oss. Jeg får lyst på sjokolade, pizza og annen 'comfort food'. Ikke salater og lett sommermat. Urk :( Men neste uke skal det bli sol og varmt. Og jeg har planer om å komme inn i rutiner og godt kosthold også. Jeg vil jo ned noen kilo denne høsten. Jeg har heller ikke trent etter ferien. Men fra mandag av er det full gass igjen. Jeg har kjøpt noen nye spreke treningsklær, og håpet er at det skal motivere meg... :)

Jeg tør ikke gå på vekta engang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratos til frokost kunne nok fort jeg også ha funnet på, hadde jeg hatt det tilgjengelig. :lol:

Nye treningsklær er ikke dumt, det bruker å hjelpe på motivasjonen min iallefall (sier hun som bruker en formue på treningsklær). Treningen har gått bra hos meg både i ferien og nå etterpå (må jo forsvare å bruke en formue på treningsklær :P ). Krevde litt ekstra viljestyrke å få trent i ferien, men så utrolig fornøyd jeg var etterpå. Trur nok aktivitetsmåleren min også bidro litt for å få meg ut. Jeg har som mål at iallefall ukes gjennomsnittet skal ligge over 100 %, og for å greie det må det trenes jevnlig.

 

Den største lasten min i det siste har vært is, og boller med rosiner. Selv om været har vært skikkelig dårlig, har isen smakt like godt. Har hatt store problemer med å komme meg ut av butikken uten minst en av delene. :huh:

I går var vel den første dagen på lenge at jeg klarte meg uten en eneste utskeielse. Satser på at i dag blir den neste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanskelig å unngå det når man har det tilgjengelig. Stratos i kjøleskapet blir ikke liggende lenge... men så klarer jeg ikke å kaste det heller. Det var bursdagsfest i juset forrige helg, og vi kjøpte inn altfor mye godis. Men nå er ihvertfall Stratosen vekk... :rolleyes:

Jeg skal begynne å registrere maten igjen på mandag. Samt trene regelmessig. Og begynne å gå til jobb igjen. Nå i det siste har jeg fått låne en bil, og da har det blitt lite hverdagsaktivitet også.

I dag er det drittvær og regn igjen, så nå blir det en opprydning innendørs.

Iiiik jeg skal løpe KK-mila om kun 3 uker! Jeg har overhode ikke trent så mye som jeg hadde tenkt dette året. Jeg har kun sprunget 1 mil 1 gang før, i fjor høst. Jeg håpet å løpe litt fortere i år, men jeg får være fornøyd med å delta tror jeg :)

Ha en fin lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrering var en god ide. Ser av mine resultater de siste ukene at jeg også bør begynne med det igjen. Har spist alt for mye i helgene, sånn frotsing nærmest. Og i ukedagene har jeg vel spist sånn omtrentlig det jeg trenger for å ligge stabil. Det vil med andre ord si at vekta går feil vei. Er veldig sulten om kvelden for tida, og vanlig kveldsmat har ikke vært nok til at jeg ble mett. Det har medført ekstra snavling. Tenker jeg starter registrering fra mandag av jeg også. Syns det er gørr kjedelig, og kvier meg for å starte. Men vet jo av erfaring at det er det som må til. Så får jeg bruke de neste dagene til å psyke meg opp. Det siste jeg vil er jo å gå opp igjen. Planen var jo tvert imot å kvitte meg med ca 10 kg til. Så da er det bare å henge i. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våget meg på vekta i går, og det var ikke så bra. Jeg har gått opp. 79,6kg nå, så hvis jeg ikke klarer å skjerpe meg er jeg snart over 80 igjen :(

Jeg snavler også på kveldene. Altfor mye. Jeg spiser nok for lite skikkelig mat og blir fysen på kveldene. uff uff.

Skulle vi hatt en felles veiedag i uka? Jeg har hatt onsdager, men skifter gjerne. Har du/dere en fast dag? SÅ blir det litt som å gå på kurs og rapportere inn uka som gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med på en felles veiedag. ???? Jeg har vekslet litt hvilken dag jeg har brukt, så spiller vel egentlig ikke så stor rolle. Vil du ha onsdag, kan jeg godt bli med på det. ????

Ikke noe moro når vekta går feil vei nei. Og litt skummelt når en nærmer seg et nytt 10-tall i feil retning. ???? Jeg nærmer meg jo også et nytt 10-tall, men har jo ikke greid å legge inn den innsatsen som skal til for å komme under. Kanskje en slags mental sperre? Håper isåfall på å komme over den sperren snart, for jeg vil se 70-tallet!!!!

Spiser fortsatt for mye til å gå ned. Så nå satser jeg virkelig på at skolestart i neste uke skal hjelpe meg på rett vei. Det må da hjelpe litt å fylle dagene med noe slik at jeg ikke tenker på mat hele tiden. ????

Nå står en ny helg for døren og målet denne helgen må bli å ikke spise mer enn det jeg forbrenner iallefall. Greier jeg å ligge på det nivået i helgen og på underskudd i ukedagene så bør det jo gå rette veien.

 

Riktig god helg ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har registrert maten de siste dagene og fikk meg en liten aha opplevelse. Har spist langt mer enn jeg har trodd, og det på de dagene jeg trodde jeg hadde spist OK. Tørr ikke tenke på hvordan det ligger an de dagene jeg virkelig har skeiet ut, da unngår jeg glatt å telle. Så nå må det bli registrering hver dag fremover. Må nok til for å komme i mål.

Ellers har jeg fullført ukens 4. trening. Bootcamp i dag. Fikk en strekk i låret så håper ikke det ødelegger for neste ukes treninger. Må vel bare være litt forsiktig.

 

Fortsatt god helg ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det jammen blitt onsdag. Hadde helt glemt at vi skulle ha veie dag, men gikk helt tilfeldig opp på vekta i dag allikevel. 80,9 kg på meg, så litt opp. Men så har jeg jo heller ikke greid å spise som planlagt siden ferien heller. Får bare fortsette å prøve, og satse på at kvelds sulten avtar snart.

Har akkurat vært på en time tabata. Hjelp, det var tungt. Men jeg gjennomførte. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så flinke dere er som både holder liv denne tråden her, og som er flinke å ha fokus på riktige ting.

 

Her er det vel egentlig på stedet hvil. I tankene vil jeg så gjerne, men gjennomføringsevnen er ikke helt på plass. Men, da er det vel egentlig tankene som ikke er på plass! Det er jo der det må begynne...

 

Jeg opplever det fortvilende, for jeg er jo ikke fonøyd. Drop-in kurset er over, og ikke hjalp det meg mye heller. Jeg gikk ørlite ned på de ukene, så det hjalp sånn sett til at jeg ikke gikk opp.....

 

Jeg blir gjerne med på en felles veiedag, så slenger meg med på onsdag.

 

Ha en riktig fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleie, så fint å se deg igjen også. Må vel innrømme at jeg ikke helt har greid å holde fokus etter jeg kom hjem fra ferie. Jeg tenker mye på hva og hvor mye jeg skal spise, og er egentlig motivert, men er sulten konstant så jeg greier ikke å holde meg helt til det. :/ Greier kanskje noen dager helt innafor i løpet av ei uke, men ødelegger det gjerne i helgen. Forrige helg tok jeg helt av både fredag og lørdag, og da sier det seg selv at jeg ikke greier å ro i land det resten av uka. Så derfor ble dagens vekt 81,1 kg og det er opp 200 g. Feil vei ned andre ord....

Skal prøve å skjerpe meg denne uka, men vet ikke helt om jeg tørr love noe. Er nemlig inne i en krevende periode på skolen med både en svært omfattende eksamen og hovedoppgave som står for tur. Så dette, og ikke mat blir nok å ta mitt fokus fremover. Kjenner jeg er litt småstressa og det hjelper nok heller ikke på vekta. Men det kommer da bedre tider etterhvert. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig at du er her ennå Soleie :)

 

Feil vei her også. I dag viste vekta 80,6. Så hvis jeg ikke klarer å ta meg i nakken, er det snart tilbake til start :(

 

Men nå er jeg blitt kraftig forkjøla og får ikke trent. Og matinntaket er ikke helt etter planen. Men forkjølelsen går fort over, og da er det full fokus igjen :)

 

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er her.....

 

Men, det går ikke helt som jeg vil….jeg veide meg på onsdag, og tallet var 83 – litt mer enn jeg trodde. Som vanlig vet jeg jo hva jeg gjør feil. Det er ikke de store utskeielsene, men det er de stadige munnfullene som ikke skulle vært tatt.

Valg som blir gjort, som jeg angrer på…

 

Det er som om jeg ikke klarer å virkelig gå inn for det. Jeg vet jo så godt at kiloene ikke blir borte av seg selv....det hjelper jo ingenting å bare tenke på det.....

 

Håper jeg klarer å ta gode valg de neste dagene, slik at tallet neste onsdag blir litt hyggeligere :)

 

Ha en riktig fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ????

 

Jeg vet hva du mener Soleie, jeg har drevet på sånn den siste måneden jeg også. Er på en måte motivert, så jeg unngår de største utskeielsene. Men ikke nok motivert til å gi alt. Så da står vekta i ro, eller går litt etter litt feil vei ????

Jeg som trodde jeg snart skulle få se 70-tallet da jeg veide meg etter ferien. Men den gang ei. Ligger å vaker 0,5-1,1 kg unna. Er ikke sånn helt misfornøyd med det heller, for vanligvis er jeg et sånn enten eller menneske som enten gir alt og går ned eller gir blaffen og går opp. Nå har jeg jo sett at jeg faktisk kan ligge ganske stabil også. Så selv om det ikke er det jeg ønsker akkurat nå, så er det jo greit å vite at jeg faktisk kan få til det også. ????

 

Nå skal jeg komme meg avgårde på Bootcamp, fortsatt god helg til dere. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

81 kg i dag. Det er trist og vanskelig at jeg ikke får til å gå ned i vekt. Ikke på sikt. Jeg hater denne jo-jo-slankingen :( Jeg vet jeg trener og beveger meg altfor lite. Og at jeg spiser for mye middagsmat og altfor mye søtsaker. Det burde ikke være så vanskelig å snu på livsstilen min, men jeg klarer det ikke. Nå er jeg usikker på om jeg har tro på at dette er mulig for meg. Jeg vet ikke....

Jeg har ihvertfall begynt å spise salat til lunsj. Neste steg er å få inn mer trening. En ting om gangen...

Hvordan har det gått med dere i uka som gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gårdagens vekt ble 81,1 kg, dvs nøyaktig det samme som forrige uke. Driver fortsatt å stresser med eksamens forberedelser (1 uke igjen), så jeg er fortsatt strålende fornøyd med stabil. Jeg har fått trent bra, og daglig motstått den sterke trangen til å kjøpe en kjempe pose med smågodt for å ha mens jeg leser. :P Isteden har jeg spist litt mer mat, noe som jeg ligger stabil fremfor å gå ned.

Satser på bedre tider etter eksamen, eller iallefall etter hovedoppgaven er levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...