Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Uff, uff. 81kg i dag. Vekta går feil vei. Jeg har vært på en sydentur med mye alkohol og god mat, så det var vel kanskje bare å forvente. Jeg har heller ikke registrert matinntaket, sånn jeg hadde planlagt å gjøre denne høsten. Så nå skal jeg starte med det igjen. Og jeg skal fokusere på å spise kveldsmat, slik at jeg ikke skeier ut på kveldene.

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei dere!

 

Så flott at du holder tråden her i gang, Olga!

Det hørtes jo deilig ut med en ferieuke - men, det å passe vekta på tur er en utfordring ;)

 

Det har vært en tung høst for meg, så langt. Har vært veldig sulten og fysen - så vekta har derfor gått feil vei! Eller mye opp og ned mellom 81-84.

 

Nå er jeg på vei nedover - etter å ha tatt skikkelig grep nå denne uken. Veide 84,4 på mandag - og dermed en BMI på 29.9! Det skremmer meg. Føler meg bedre allerede etter noen dager med et bra kosthold :) Noterer alt jeg spiser - er innstilt på at helgen skal gå greit.

 

Ønsker dere en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge to ????

 

Det har vært en intens høst for min del med både en stor eksamen og hovedoppgave. Begge deler har stresset meg mye, spesielt hovedoppgaven. Trodde liksom alt skulle bli bedre etter eksamen, men den var bare barnemat i forhold til oppgaven. Og stressa som jeg var gikk det med innmari mye sjokolade. Litt mer for hver dag ???? Men i dag ble det levert, så nå kan jeg begynne å leve et normalt liv igjen. Sitter med følelsen av å sveve akkurat nå. ???? Vel vekta var ikke mye å bli lykkelig over. Opp 3 kg siden i sommer. Det vil altså si 83,5 kg. Men akkurat nå er jeg bare overlykkelig over å være ferdig med de tyngste kravene i løpet av studiet. Så får jeg bruke tiden fremover på å jobbe meg nedover vekta. Blir vel kanskje ikke kvitt så mye denne uka, skal nemlig på hotell tur med beste venninna mi til helgen. Gleder meg vanvittig ???? Og da skal vi kose oss med god mat og drikke og det skal ikke telles en eneste kalori, dette har jeg nemlig gleda meg til lenge. Men neste er det ingen kjære mor, da er det på tide å prioritere helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gratulerer med levert oppgave! ????

 

Jeg er skikkelig håpløs for tida. Hele høsten egentlig. Trener ingenting og spiser sjokolade nesten hver dag ???? Spiser nok lit for mye usunt ellers også. Jeg har ingen god grunn for å oppføre sånn. Forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å skjerpe meg. Jeg har skikkelig svak viljestyrke og velger kos og varme inne og går ikke ut i kulden for å trene... Ikke bra ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei ????

 

Ble nok ikke noe nytt og sunnere liv etter eksamen og hovedoppgave. For når man er ferdig med noe venter alltid noe nytt, og ikke nødvendigvis mindre krevende. Praksis kan være hardt nok det også. Og når skolen er ferdig begynner jeg i ny jobb og får utfordringen med å være ny og uerfaren. Må nok regne med å være sliten enda en stund fremover...

Kostholdet har sklidd helt ut i det siste. Og det har blitt mye sjokolade på meg også. Og mer peiskos enn trening. Er nok ikke noe glad i mørke og kulde jeg heller.... Men egentlig trenger jeg ikke trene ute, kan jo bare dra til treningssenteret. Men så var det denne dørstokkmila da....

Får bare prøve å samle motivasjon og satse på bedre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har alltid gode unnskyldninger :) Jeg har både treningsmatte og manualer, så en liten økt hjemme på stuegulvet burde vært gjennomførbart. De dagene jeg ikke kommer meg ut i kulda. SÅ hvis jeg ikke kommer meg ut i morgen kveld, så SKAL jeg trene styrke og fleksibilitet på gulvet. AVTALE! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Javel, snart nytt år. Er dere fremdeles med og klar for ny innsats? Jeg skal ikke prøve for hardt og gape over for mye med en gang. Så mitt fokus nå er:

 

1) hverdagsaktivitet: gå frem og tilbake til jobb

2) øke inntaket av grønnsaker: salat til lunsj

 

2 konkrete mål som jeg skal jobbe med nå først.

 

Har dere satt noen mål?

Godt nyttår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei ????

 

Da var det plutselig gått over en måned inn i det nye året, og da er det vel på tide å komme skikkelig i gang?

Vekta har på nytt skutt i været etter en tøff høst med eksamener og hovedoppgave. Trodde det skulle bli enklere å leve sunt når de tyngste skole arbeidene var unnagjort, men den gang ei. Etter eksamen og oppgave kom en tøff praksis periode og deretter jula. Da var plutselig 8kg kommet på - igjen. Det er visst en evig runddans dette. Og jeg lærer visst aldri...

Men nytt år, nye muligheter. ???? Har fått starta sånn delvis i januar, selv om jeg ikke er sånn storveis fornøyd med egen innsats. Men 2 kg er iallefall borte, så det er da en start... Håper motivasjonen snart kommer for fullt, så innsatsen kan bli deretter. Sånn som det er nå er motivasjonen på plass på dager jeg har overskudd, men totalt fraværende på dager jeg er sliten. Det vil med andre ord si at jeg spiser bra noen dager i uka, og alt for mye (til å gå ned i vekt) de andre dagene. Denne uka har det blitt flest dårlige dager.

 

Hvordan går det med dere, er det noen som er motiverte for å gjøre en innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Satt og tenkte på dere i dag - og ble så glad for å se dere her inne! Jeg ser at jeg ikke har logget meg på siden oktober! Det er lenge siden!

 

Gjort er gjort - og spist er spist :)

 

Jeg ble sittende å lese de første innleggene våre her på tråden - tenk at det er 5,5 år siden tråden ble startet....Jeg for min del så at jeg veier ca 3 kilo mer nå enn den gang. Evig slanker...

 

Status nå er at jeg er 81 kilo. For noen måneder siden stoppet vekta på 85 - et nytt tall for meg.

Da ble jeg redd. Har kjempet lenge med 84 tallet - akkurat som om kroppen trivdes best der. Men, det at det hoppet videre oppover, likte jeg ikke...

 

Nå er det fokus på helse og ernæring. Har lest mye om hva kroppen trenger, og hva som er best helsemessig. Det har hjulpet meg til å få fokus bort fra vekt og kalorier. Jeg må passe på å spise ofte nok - jeg har ofte ikke spist før lunsj, og er altfor sulten til middag - og da er det lett for at det blir både feil mat, og mengde, Nå spiser jeg ofte - og det hjelper meg. Og kuttet ut hvete og sukker. Kroppen trives bedre, og jeg er mye mer opplagt.

 

Jobber og med det mentale - må knekke koden for hvorfor jeg ikke klarer å gjennomføre - det jeg jo vet må til. Over lang tid...

 

Er ikke kommet så veldig godt i gang med trening, men det kommer seg.

 

Så er motivert om dagen - hadde vært hyggeligom vi kunne pratet litt sammen igjen her inne,

 

God klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ????

 

Så koselig å høre fra deg Soleie. ???? Månedene har gått fort nå, vi har visst ikke vært så veldig aktive noen av oss. Men hadde vært supert om vi alle kunne blitt mer aktive her inne fremover og hjulpet hverandre på gli. ????

Vekta mi viste 85,8 kg på lørdag, så litt ned. Men spiste veldig mye på lørdag så skal ikke forundre meg at nedgangen har kommet på igjen.... Vi får se til helgen. Vet iallefall hvor et av mine største problem ligger - jeg har store problemer med å begrense meg i helgene. Problem nr 2 er sultfølelse og søtsug på kveldstid. Der har jeg også litt lett for å gi etter. Så å begrense meg på helg og kveld får bli det jeg må jobbe mest med fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Så hyggelig å se at det er aktivitet igjen. Jeg har savnet å prate med dere.

Jeg veide meg i dag for første gang på lang tid. 85 kg. Så da er jeg tilbake til min høyeste vekt fra sommeren 2015. Så nå vet jeg hva jeg har å jobbe med.

 

Jeg har spist salat til lunsj nesten hver dag, og jeg går mer til jobb. Og det var de to tingene jeg skulle fokusere på først nå i jan/febr. Jeg spiser fremdeles for mye sukker og pasta, og jeg trener for lite. Men nå skal jeg prøve å gjøre 1 endring hver mnd og bruke lang tid på livsttilsendringen. Jeg trenger gode vaner for å få til dette, for jeg faller bare tilbake i dårlige gamle vaner etter 'slankekurer'. Og selv om Roede-metoden ikke er en slanke-kur men en livsstilsendring, så blir det for mange endringer på en gang for meg. Så nå prøver jeg noe nytt igjen :)

Jeg vil ned 15-20 kg, men jeg har ikke satt meg en tidsfrist. For det har jeg gjort så mange ganger, og jeg blir bare skuffa. Så dette tar kanskje 1,5-2år. Vi får se :)

 

Har du funnet noen metode for å jobbe med det mentale Soleie? Jeg lastet ned en lydbok og skal lytte litt på den når jeg går turer. (The art of mental training). Jeg har ikke hørt så mye enda, så vet ikke hvor bra den er. Jeg er litt skeptisk til sånne selvhjelps-greier, og det hjelper sikkert ikke med den instillingen... :angry: Jeg trenger noen mentale verktøy for å tenke riktig. Jeg blir så svak i butikken når sjokoladen på tilbud lyser mot meg. I de situasjonene trenger jeg mental styrke.

 

Jeg har heller ikke trent mye nå i jan/febr. Jeg er ikke lenger medlem på treningssenter av økonomiske årsaker, og det er så kaldt og mørkt, at jeg kvier meg sånn for å gå ut. Men jeg prøver å gjøre litt øvelser hjemme på stuegulvet. Det er jo 'bare' å gjøre det... ;)

 

Veldig fint å ha dette fellesskapet igjen. Vi har nok alle ulike måter vi skal få til dette på, og det er viktig. Vi er alle ulike, og ikke alt funker like bra for alle. Men det er fint å dele litt tips og inspirasjon. Jeg har begynt å følge ei dame på Instagram, sunshinesjourney. Hun er inspirerende synes jeg.

 

Ha en god helg dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre fra deg også, Olga! Leit at vekta har gått opp igjen – men nå få vi sammen ta en innsats – som bør vare.

 

Dagens vekt var 80 – og minus 5 kilo siden november. Happy – happy!

 

Jeg teller ikke en kalori, men har kuttet ut alt med sukker, og hvetemel. Rett og slett fordi jeg føler meg så veldig mye bedre når jeg utelater dette fra kosten min. Mye mer energi, og føler meg generelt friskere. Fokus på mye grønnsaker og «ren» mat.

Jeg må og passe på å spise ofte nok. Hvis ikke så stuper blodsukkeret mitt, og jeg tar dårlige valg for meg selv.

 

Råd på mentaltrening.... Vel, jeg har jobbet mye med meg selv de siste årene, og har klart å snu en del tanker som ikke var bra for meg.

Tenk på at alt er et VALG. Vi har selv tatt en del valg, som gjør at vi er overvektige. Det har jo ikke skjedd av seg selv. Hvordan kan vi gjøre gode valg for oss selv? Det hjelper mye å ha tenkt igjennom situasjoner på forhånd. F.eks i butikken. Hva skjer hvis man handler, og er supersulten? Da kjøper i alle fall jeg ofte usunn mat, pluss at jeg har spist en sjokolade før jeg nesten har fått motoren i gang på vei hjem. Får det nesten ikke med meg en gang! Kjenner vel knapt smaken!

 

Jeg passer nå på å være passe mett – evt. ha nøtter i vesken. Og at jeg har nå bestemt at jeg NÅR det skjer (vet jo at det kommer til å skje :)) så skal jeg velge at bena mine går bort til frukten og kjøper en banan. Hvis det skjer 20 ganger så bør det jo bli en vane, og det blir en automatisk respons på hva jeg velger å gjør når blodsukkeret mitt er lavt.

 

Jeg har og et par setninger som jeg har «prentet» inn.

Om jeg står og har lyst på noe som ikke er bra for meg så prøver jeg å velge å tenke:

«Skal jeg la det måltidet/godisen gjøre slik at jeg ikke får oppleve å være 68 kilo igjen?» Er det så viktig for meg? Svaret blir ofte NEI, og jeg tar da andre valg. Det skjer noe med hva jeg velger å gjøre om jeg sier dette til meg selv, eller om jeg sier «det spiller ingen rolle, kan jo begynne å slanke meg igjen på mandag»

 

Det ble et langt svar på et lite spørsmål Olga. Er veldig interessert i dette ;)

 

Ønsker dere en god uke – planen min er å trene på onsdag, lørdag og søndag. (ps Olga har du forsøkt online-trening? Mye bra der ute som er gratis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med dere?

 

Vekta mi står stilt, men så har heller ikke innsatsen vært helt på topp. Men det hjelper på at det begynner å bli lysere nå og lettere å komme seg ut og i aktivitet :)

 

Jeg prøver å ta de riktige valgene når jeg står overfor valg. I dag skal jeg i familiebursdag, og da vet jeg at valgene og fristelsene står i kø... Og for meg er det da viktig å snu tankegangen om at 'dette er et unntak', fordi jeg synes nesten at unntakene kommer hver uke. Det er alltid en unnskyldning for å kose seg litt ekstra. Og sånn må jeg slutte å tenke.

 

Treningen går det tungt med nå, så jeg skal fokusere på kostholdet slik at jeg ikke blir så sur på meg selv når jeg ikke får trent.

 

Håper det går bra med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Må vel bare innrømme at jeg ikke har greid å komme i gang med den sunne livsstilen ennå i år. Så vekta går iallefall ikke riktig vei....

Som så mange mandager tidligere har jeg bestemt meg for å begynne med ny frisk fra i dag. Dessverre er ikke motivasjonen sånn 100 % og søtsuget prøver stadig å overtale meg til å bare vente en dag til... Men begynner å kjenne på at jeg rett og slett ikke kan utsette det lengre nå. Jeg trives ikke med denne tunge kroppen, og en lettere kropp kommer ikke ved å spise sjokolade, dessverre. :(

Så da må første dag i denne lange kampen bli i dag. Har ikke veid meg i dag siden jeg har jobbet i natt, så morgenvekten i dag hadde nok ikke blitt helt rett. Så da blir første veiing i morgen. Vil nok tro vekta ligger på noe av det samme som etter jul, så det lille jeg greide å ta av på nyåret er nok kommet på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Da har jeg fått veid meg. Vekta ligger sånn omtrent midt imellom nyttårs vekt og årets laveste, så heldigvis har ikke alt kommet på igjen. Tror det var denne uka i fjor jeg omsider greide å komme skikkelig i gang, så da øyner jeg et håp om å gjenta det samme i år. Heldigvis er vekta ca 5 kg lavere i år enn på samme tid i fjor, så da har jeg et litt bedre utgangspunkt.

Har fått gjennomført ukas første treningsøkt, starta med Pilates og avslutta med noen intervaller på tredemølla. Så nå gjelder det bare å holde seg på matta med kosten resten av dagen. Søtsuget er der stadig og tigger om noe godt, men jeg skal ikke la meg lure. Har vært sukkeravhengig alt for lenge nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg tatt årets første joggetur. Har virkelig ligget i dvale i vinter. Men så er det lørdag og jeg har handlet inn for mye godis... Så er det å fortsette med de gode valgene og ta færre og færre av de dårlige. Det skal gå til slutt. Skritt for skritt!

jeg kjøpte en sjokolade som jeg trodde var på tilbud. Men så viste det seg at den var full pris. Dritdyr. Så nå har jeg ikke lyst til å spise den engang... Så kanskje det var en god idé å kjøpe overprisa godis ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så flott at du kom deg på joggetur. :D Har akkurat kjøpt meg nye joggesko, så klør litt etter å komme i gang med jogging ute jeg også. Men i helgen kom det et nytt lass med snø, så nå er det glatt. Så da får jeg vente litt til. Får ta noen økter på tredemølla mens jeg venter, men synes det er så langdrygt og kjedelig så det blir ofte så jeg velger andre aktiviteter isteden.

 

Greide meg fint i matveien 5 av 7 dager forrige uke. Fredag ble det vin hos en venninne med snacks ved siden av, men egentlig i moderate mengder. Lørdag var jeg i 70 års dag, da ble det alt for mye mat. Hadde så gode forsetter om å begrense meg, men det var så innmari mye godt å velge i, både av mat og kaker. God vin ble det da også. Ja, ja. Får bare brette opp armene igjen denne uken.

 

Haha... var jo i grunnen lurt å kjøpe overpriset sjokolade når det fører til at du ikke har råa til å spise den. Har litt dyr lakris stående jeg også som jeg bare unne meg en bit av en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Hvordan går det med dere? Har gått etter planen med meg fra mandag til og med torsdag, men i går ble en skikkelig kosekveld med pizza, popcorn, lakris og øl. Det vil med andre ord si at jeg er nødt til å holde meg på matta i dag om jeg skal ha noen kjangs på nedgang denne uken. Forrige uke ble det oppgang, så det har jeg slett ikke tenkt å gjenta. Dagens plan: spise lite på formiddag/ ettermiddag og kose meg med sushi i kveld. Ikke noe gotteri eller snacks. Sushi er omtrent det beste jeg vet, så det får kvalifisere som lørdags godt i dag. Ellers er det mild og opphold i dag, så jeg tror jammen jeg skal komme meg ut å gå en tur også. Har vært snøvær og vind flere dager denne uka, så best å benytte sjansen når det er greit vær.

Håper på å høre litt mer fra dere andre fremover, det hjelper på motivasjonen. ;)

 

God helg fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Greide å holde meg i skinnet resten av helgen, og dagens vekt resultat ble bra. :) Ned 1,4 kg på 14 dager (og 2 kg siden forrige uke). Så da er det bare å jobbe på videre. :)

Har trent mye i det siste. Det pågår en kampanje på treningssenteret der man kan samle "moves" ved å trene. Jo mer trening, jo mere moves. Disse kan man donere bort og oppnår treningssenteret et visst antall moves gies penger til idrettsutstyr til ungdom for å forebygge overvekt. Har derfor trent litt ekstra, så kjenner kroppen er litt sliten nå. Ble en hektisk dag på jobben også, men kanskje litt tidlig å glede seg ti helg allerede mandag... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Begynner å føle meg en smule ensom her. Håper noen av dere andre titter innom snart. ????

Det ble ned 500 g på meg uken som gikk. Har fått trent bra, og spist etter planen alle dager unntatt lørdag, da greide jeg ikke å holde meg helt innafor. Men 500 g ned er jo godkjent selv om jeg hadde håpet på litt mer. Syns det er så innmari langt igjen til målet. Gleder meg til det har gått noen uker og det begynner å utgjøre litt mer på vekta, sånn når jeg begynner å nærme meg 80. Føler meg så fryktelig tung nå.

Er ganske sulten for tiden, men uka som gikk var motivasjonen så sterk at jeg greide å bite tenna sammen. Håper bare det varer. Ja, motivasjonen altså, sulten greier jeg meg helt fint uten.

Håper at dere andre snart titter innom og at vi alle kan bli litt mer aktive her inne igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nok ei uke gått, og vekta er redusert med ytterligere 400 g. Det går jo ikke akkurat fort, men går iallefall rett vei. Håper jeg kan si det samme neste uke. Med påskefeiring for tur blir det gjerne litt ekstra godsaker, så her gjelder det å begrense seg. Målet for denne uka får bli at jeg ikke skal spise over dagsbehovet noen av dagene, dermed bør jeg iallefall greie stabil på vekta. Så får jeg heller satse på litt mer ned etter påske.

Når det gjelder aktivitet er målet trening annenhver dag og gjerne noen gåturer de dagene jeg ikke trener. Så får vi bare håpe på at været blir litt triveligere enn det er nå.

 

God Påske til alle som titter innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det gikk ikke akkurat som jeg hadde tenkt i påsken, eller uken etter for den saks skyld. Alt for mange godsaker, så vekta har ikke gått den veien jeg ønsker. Denne uka er motivasjonen på vei tilbake, og jeg er på rett vei igjen med maten. Må nok nok en gang innse at vekta ikke vil ligge der jeg ønsker denne sommeren heller. Men greier jeg å gå ned litt er det bedre enn ingenting. Så får målet være at jeg skal være i mål innen neste sommer. Bedre at det tar lang tid enn at jeg aldri kommer i mål.

Det går forresten greit med trening for tiden, jeg har trent annen hver dag den siste måneden og det går gradvis bedre med formen. Første mål er å greie å løpe 1 mil innen 15.juni. Da har jeg meldt meg på et løp. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Lenge siden jeg har vært inn her nå. Jeg jobber veldig mye for tida, og har ikke tid til noenting utenom. Det betyr at jeg ikke får trent, men jeg er mye i bevegelse i løpet av dagen. Og jeg har ikke tid til å småspise mellom måltidene... Så vekta viser nedgang, og det er jo fint :) Jeg bor på hotell, og får får 3-4 måltid servert hver dag, og selv om det ofte er dessert, så spiser jeg nok ganske sunt likevel. Det er mye grønnsaker, så jeg spiser nok sunnere enn til vanlig når jeg er hjemme. Og ingen tid til snacks på kvelden. Det er jo skikkelig luksus å slippe og lage mat selv, det må jeg si. Og bare det å ikke ha matskap i nærheten som står og frister... Men det er jo ikke sunt å jobbe så mye og ikke trene. Jeg er hjemme i helgene, og da prøver jeg å gå litt tur ihvertfall.

 

Håper det går bra med dere!

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så fint å høre noen ord fra deg Olga. Høres ut som du har hektiske dager for tiden, skjønner det ikke blir tid til trening da. Men flott at du er mye i aktivitet allikevel. Høres ganske deilig ut å få maten servert om dagene. Synes det er litt ork å lage middag etter en lang arbeidsdag, så i det siste har det blitt lettvinte løsninger litt for ofte. Men selv om hotell livet høres deilig ut, er det sikkert slitsomt å jobbe så mye, og å være så mye hjemmefra. Syns du er flink som holder deg unna snacks på kvelden. ????

Her hos meg står det på stedet hvil for tiden. Er ganske flink på ukedager, men greier ikke å begrense meg i helgen. Så sommerkroppen 2017 blir nok en helt annen enn jeg hadde håper på. Men gir ikke opp, neste uke kommer en ny mulighet. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...