Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg begynt å få litt roligere dager med vanlig arbeidstid. Så nå må jeg få tilbake gode kostholdsvaner og treningsvaner. Jeg glemmer jo bare å lage meg matpakke nå... Haha! :)

Planen min nå er å lage klart på kveldene slik at jeg kan spise kjøleskapsgrøt til frokost og salater til lunsj. Så må jeg fylle kjøleskapet på kontoret med litt yoghurter og Skyr, så jeg kan spise litt sunne mellommåltid. Middagene i huset pleier å være bra, men jeg må passe på å ikke spise for mye. Kun 1porsjon, og begrense pastaen... Jeg skal spise kveldsmat hver kveld, så jeg ikke blir så fysen og begynner å snoke i skapene. Og så skal jeg alltid ha tyggegummi i veska, så jeg begrense kjøp av godteri når jeg får søtsug. Det høres jo ikke så vanskelig ut i teorien :) Og så skal jeg gå/sykle mer, og etterhvert begynne å jobbe igjen. Jeg vurderer å kjøpe en slynge så jeg kan trene mer styrke hjemme. Trene du noe for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 5 weeks later...

Jeg tenker at jeg skal begynne å skrive litt videre her. Selv om jeg blir aleine i tråden :) Jeg har funnet ut at det er veldig greit å ha infoen jeg har her, slik at jeg kan gå tilbake og sjekke. Sånn som nå. Nå ville jeg sjekke hvordan det gikk den gangen i 2014 da jeg prøvde meg på 5:2-dietten.

Jeg skrev her første gangen september 2011. Da var jeg 74kg og ville under 60kg. Jeg tror målet mitt lenge var 57kg. Det er det ikke nå lenger. Heldigvis :) Men jeg vil likevel gå ned i vekt. Jeg er nå 87kg og jeg vil unngå å bli 90kg, så noe må gjøres. Mine største 'fiender' er sjokolade, potetgull, pizza og pasta. Men jeg har store problemer med måtehold. Jeg har nå vært misfornøyd med vekta mi i over 10 år, men jeg har ennå ikke greid å gå ned og beholde vekta. Alle 'slankekurer' funker jo, men problemet er å stabilisere og å ikke skli tilbake i gamle vaner. Jeg har gått på GR kurs flere ganger, og det funket også bra. Men for meg er det ikke riktig. Det tar for mye tid, jeg synes det er styrete med registreringen og veiingen. Jeg har ikke de rutinene i livet mitt som den livsstilen krever, synes jeg. Og så er kursene kostbare, og det kan jeg ikke bruke penger på nå. Jeg har vurdert 'Bright light eating'/'Spis deg fri', fordi jeg tror jeg trenger noen enkle regler å forholde meg til, samt en litt drastisk endring. Men jeg er ikke mentalt klar for å kutte mel og sukker helt. Jeg tror heller jeg vil være tjukk enn å ta farvel med sjokolade og kanelboller... Så jeg er ikke helt klar for det. Men så kom jeg over noe info om 5:2-dietten, og jeg synes å huske at det fungerte ganske bra for meg. Jeg kan fra naturen sin side gå lenge uten å spise. Jeg har aldri hatt problemer med å hoppe over frokosten. Det har heller vært slik at jeg har måttet tvinge meg til å spise noe om morgenen. Jeg har også en jobb som jeg forsvinner litt inn i og jeg kan glemme å spise. Utfordringene mine er som regel å begrense middagsporsjonen og å ikke spise for mye usunt på kveldstid. Så nå har jeg lest meg opp igjen på 5:2-dietten og jeg har hatt min første fastedag i dag. Jeg spiste et knekkebrød til lunsj og så hadde jeg en omelett til middag. Totalt 500kcal. I morgen skal jeg spise normalt igjen. Og planen min er å faste 1-2 ganger i uka resten av livet. Jeg er spent på om jeg får det til. I 2014 gikk jeg ned ca 5kg, men så kom jula og så fortsatte jeg ikke etterpå. Da gikk jeg over til GR kosthold, men klarte ikke å følge opp. Jeg vet at 5:2-dietten også virker drastisk for noen, men alle kropper er ulike, og vi må finne den livsstilen som passer for oss selv. I dag er planen min å legge meg tidlig så jeg unngår fristelser i kveld :) Jeg kjenner at jeg tror selv på at dette er gjennomførbart for meg. Jeg er veldig spent på å se om det gjør noe med vekta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olga ?

 

Leeeenge siden sist nå! Huff, vi har visst fulgt hverandre på veien oppover ja..... Har ikke vært på vekta på en stund - men tipper jeg ligger på 85. Har lagt mellom 84-87 i altfor lang tid. 

Har gjort det samme som deg, gått på flere kurs hos GR, og andre. Kursene er absolutt bra, men for meg fungerer det ikke helt. Dvs jeg  er veldig klar over at feilen ligger hos meg. Min utfordring er definitivt å være konsekvent over tid. Endre livsstil helt. 

Trening har det og blitt dårlig med.

 

Så - jeg vil heller ikke se 9 tallet på vekta mi. Jeg har skrevet så mye om mål og ønsker på dette forumet. Mange drømmer, men har jo ikke klart å realisere dem. Men, kan jo ikke gi opp heller. Så fortsetter å sette mål.... I august blir jeg 50. Ønsker så veldig å være fornøyd med meg selv da. Så mitt mål for tiden fremover er å veie 75 kg innen da. Jeg må gjøre noe drastisk, for jeg har jo ikke fått det til så langt. 

Men, det er 3 måneder til, så det burde la seg gjøre ? 

Koselig om vi kan være litt aktive sammen her inne, trenger litt støtte - og et sted å få ut alle mine tanker...

Kanskje Snupsipups stikker innom her og - så kan vi ta tak på nytt alle sammen? ?

Vi snakkes - snart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!!! Så utrolig hyggelig å høre fra deg Soleie! ? Det var veldig uventet, men veldig veldig hyggelig! Jeg var forberedt på en lang monolog nå! Haha!

Helt klart, la oss ta i et tak sammen! Jeg gleder meg til å fortsette fokuset sammen med deg. Og håper også at Snupsipups kommer etter. Vi skal få deg ned til 50-års dagen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ble glad da ?

Ja, da kom jeg meg på vekten i dag - og gjettet ganske riktig i går. 85,3 kg.

Da setter jeg igang en ny start i dag, sammen med deg. I dag har jeg arrangement på jobb - så null bevelgelse, men blir ikke så mye mat. Liker ikke å mingle og spise samtidig... Men, skal legge en plan for treningen fremover - har et medlemsskap på treningssenter som bør benyttes litt oftere....

 

Ha en fin dag - og lykke til med dagens valg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malene

Hei Olga76 og Soleie68 ??. Jeg blir så motivert av å lese det dere skriver. Nå trenger jeg virkelig motivasjon til å komme skikkelig i gang. Jeg begynte med GR for 3 uker siden, men jeg har ikke gått ned mer enn 2 kg. Syns ikke jeg kommer skikkelig i gang. Motivasjonen  er lik null. Kan jeg henge meg på tråden deres ??. Ha en fin slankehelg Olga76 og  Soleie68 ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malene! Veldig kult at du henger deg på! Det hjelper på motivasjonen å dele erfaringer.

Jeg har som sagt bestemt meg for å følge 5:2 dietten, så ikke et standard GR kosthold på meg. Jeg hadde kun1 fastedag i forrige uka, siden jeg kom litt seint i gang :) Den dagen gikk veldig fint. Jeg fikk bittelitt hodepine, men det skal være normalt og vil gå bedre etterhvert.

Jeg er nå 86,6 kg. Jeg tenker å ha veiedag onsdager. Mine fastedager skal være mandager og onsdager (som evt kan flyttes til torsdag hvis det skjer noe spesielt en onsdag som gjør det vanskelig å faste).

Jeg velger å fokusere på kostholdet nå. Det krever nok viljestyrke fra meg. Så treningen slapper jeg litt av med nå i begynnelsen og orker ikke stresse med det. Men jeg trenger litt yoga og går litt turer, men ikke noe organisert. Men jeg har et ønske om å bli mer rutinert der, men jeg tar det taket litt seinere.

Så bra at jeg klarte å motivere deg Soleie! :D Hurra! Hva trente du?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fastedag igjen, og så langt har det gått bra. Jeg hadde bare en liten lunsj, og nå skal jeg ha middag. Gleder meg veldig til middagen i dag da. Men er veldig sulten nå og har SÅ lyst på en liten sjokolade-boost. Men det skal jeg ikke ha i dag :) Det er ettermiddagene og kveldene som er den største utfordringen, enten man faster eller ellers. Grillet kylling, superris og salat i dag. Egentlig en helt vanlig middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag og vekta viser nå 86,1 kg. Det er 0,5 kg ned og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg har fastet 2 dager på 1 uke. Jeg tenkte fastedager mandager og onsdager, men fant ut at mandager og torsdager nok er smartere, for å få en bedre spredning. Og så var det fin motivasjon å lese dette også, som viser at det faktisk funker over lang tid også :)https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Funker-52-dietten-egentlig-Ny-norsk-forskning-gir-svaret-11988b.html Men det er viktig å finne den metoden som funger best for hver enkelt. Jeg håper denne fungerer for meg :) Fortsatt god uke dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nedgang denne uka. Det var litt skuffende for jeg fastet 2 dager. Men jeg har nok spist for mye de andre dagene slik at det har jevnet seg ut. Jeg må passe litt bedre på denne uka. Det ble mye is forrige helg. Jeg har ikke trent, men jeg har gått mye tur. Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei?

Som jeg har gledet meg til å skrive på denne tråden. Jeg har nemlig de siste ukene lest hele tråden fra den ble startet i 2011 og synes dere har vært helt rå på og holde den i live. Jeg har fulgt med på dere og deres opp- og nedturer og men har også følt meg underholdt og jeg føler det har vært som å lese en blogg.

Jeg er ganske lik dere vil jeg si og har vært en jo-jo slanker i hele mitt voksne liv. Er 43 år og 164 høy.

Sist gang jeg trivdes med meg selv var i 2011, da gikk jeg ned nesten 20 kg. 

Da jeg startet 21/8-17 veide jeg 103,1 kg som var match-vekt for meg og jeg håper virkelig ALDRI jeg kommer til å se det tallet igjen. Jeg tenkte da at hvis jeg ikke stopper det nå kommer jeg til å bli alvorlig syk. 

Fra da til nå har jeg gått ned 21,1 kg og veide sist mandag 82 kg. Mitt mål er 74,1 kg og da blir det totalt 29 kg. 

Jeg har veiedager på mandager og gru-gleder meg til mandag. 

Jeg har aldri vært flink til å trene eller likt å trene bortsett fra i 2011, da jeg gikk på spinning og nå.? 

Siden august har jeg gått 2-7 x pr uke og jeg har kjøpt skritteller og lastet ned Endomondo som registrerer aktiviteten, og det er så mor å se fremgangen i tiden og lengden på turene.

Jeg har også lastet ned Storytel og har bok på øret mens jeg går. De siste 2 ukene har jeg faktisk begynt å jogge, noe jeg aldri trodde jeg skulle klare. Vet ikke helt hvor langt jeg jogger men i løpet av en runde på ca. 7,5 km. tror jeg det er tilsammen mellom 1-2km. Fordelt på 4-5 ganger med løping. 

Underveis mens jeg har lest på tråden har jeg blitt så motivert av dere og håper dere logger dere inn og leser dette. ?Tenk at Snupsipups gjennomførte halvmaraton....Ble så imponert over alle de gangene det var lenge siden dere var logget på men dere kom stadig tilbake. 

Håper virkelig det kunne skje nå også. Er faktisk spent på hvordan det går i fortsettelsen med dere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, veiedag og jeg er så glad. At det er mulig å bli så glad for og se et nytt 10-tall det hadde jeg glemt. Gikk på vekta 2 ganger i dag og der lyste det 79,9 mot meg. Har ikke sett 70-tallet siden i 2011 og det er en ganske ubeskrivelig følelse. Gjett om jeg ble enda mere motivert for å nå målet mitt?

 

Har 19,8 TP og gjennomsnitt 1388 kalorier. Da funket det når jeg la meg litt ned på kalori-inntak. Har tidligere ligger rundt 1600 men da har det gått sakte ned.

 

 

Dato: Kg.: +/-    Tot.   Rest til 74kg

                                     Målet mitt❤️

  21/8-17= 103,1

...

 21/5  84,1  ...      -19          10,1

28/5  82,7 -1,4    -20,4        8,7

4/6   82    -0,7      -21,1         8

 11/6 79,9 -2,1     -23,2        5,9

18/6

25/6

2/7

 9/7

  15/7

  15/7 = natt til cruiset ⛴??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fløy jeg avgårde når jeg jogget og presset meg lenger enn jeg har gjort noen gang. Rundetidene på gåturen min blir raskere og raskere. Lenge siden jeg har kjent på den følelsen at jeg ønsker å jogge 2 x dagen og jeg er så heldig fordi det er dere som har motivert meg. Etter all den ståpåviljen fra dere tidligere i denne tråden. 

På torsdag er det markedsdag på ungdomsskolen på ettermiddagen og jeg vet de skal selge kaker der og det blir en utfordring, men jeg skal spise middag før vi drar og ha med meg frukt og vann. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket akkurat BMI og fant ut at jeg må veie 67 kg for å bli normalvektig. Det har jeg ikke veid siden videregående tror jeg. Hvis jeg klarer 74 som er målet er jeg fortsatt overvektig, men hvis jeg er like motivert da som nå skal jeg prøve......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mye aktivitet det har vært her i det siste. Moro. ? Også noe nye «fjes» også, koselig. ? Jeg har nok ikke blitt slank siden sist jeg heller, men har ennå ikke gitt opp. ?? Greide å gå ned noen kilo i januar og februar, men etter en lang periode med lite energi kom alt på igjen. Og jeg har ikke funnet motivasjon til å begynne igjen før nå. Nå er jeg på tredje uka. Startet på 92,2 kg den 28/5. Veier meg egentlig mandager, men tjuv veide meg i går og da viste vekta 89,6 kg. Denne uka er det diverse feiringer hele 4 dager, men satser på at det at jeg så 80-tallet kan gjøre at jeg greier å begrense meg litt. Vil jo slett ikke tilbake til 90-tallet. Da jeg startet var det 8 uker til ferie, og «drømmen» var å komme ned til 85 kg innen da. Slett ingen drømme vekt egentlig, men mye bedre enn 92. Så får hovedmålet være å bli slank til neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det vi her inne er så vant til, nemlig å starte på nytt gang etter gang. Egentlig er det så dumt og sykt at vi tillater oss å gå opp igjen også men siden vi begynner på nytt igjen og igjen beviser vi jo ovenfor oss selv at vi vil. Vi vil gå ned og vi vil ikke være overvektige. 

Er så glad for at jeg tok tak selv i august og at jeg hittil har klart det så bra men jeg vet jo av tidligere erfaringer at jeg må passe meg hele tiden. Derfor bør jeg ikke begynne å spise godteri eller annet søtt igjen for jeg er livredd at sukker-trollet skal ta over. 

Jeg skal jo på cruise i juli og jeg planlegger da og spise det jeg vil men håper ( siden jeg ikke har spist søtt siden påske) at jeg ikke har lyst på så mye av det. Jeg er gudskjelov ikke glad i hverken brus eller alkohol og sparer mye der.

Allikevel er jeg min største kritiker og den som kjenner meg selv aller best og vet at jeg skal ikke spise mye av det søte før jeg er rett tilbake på «smellen» 

Jeg har ihvertfall lært av å lese mye om slanking at hvis jeg går opp igjen om det så bare er litt MÅ jeg ta tak så fort jeg har sjansen. 

Jeg blir mobba av venninna mi som skal være med på cruiset og mannen min når jeg sier jeg skal ta med treningstøy på båten, så sier de at de ikke vil dra med meg og at dèt får jeg ikke lov til, jeg trenger ikke å tenke tanken en gang.

Jeg vet jo at de tuller (ihvertfall litt) men helt ærlig så blir jeg skuffa over dem. Jeg hadde mye heller likt at de sa: oi, mener du det fy søren så flink du er og jeg tar av meg hatten osv......

Min mann skulle også starte med meg den 21/8 å slanke seg og trenger å gå ned ca. 30 kg. og har bare klart 5 og venninna mi ville egentlig gå med noen kilo hun også som hun ikke har klart. Så innerst inne tror jeg begge er misunnelige selv om de begge sier de unner meg det og mannen min bare elsker når jeg går ned og blir sprekere i «bingen» ????Så egentlig synes jeg det er rart hvis han skulle være misunnelig.....

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen?

Jeg falt visst litt av igjen jeg..... men, så hyggelig med nye "fjes" her inne - litt rart å tenkte på at det faktisk bare er å lese seg opp på vår noe kroglete slankehistorie - har på en måte føltes privat - selv om man jo vet at det er et helt åpent forum ? Gøy å høre at du ble underholdt litt, Goggeline.

Og så hei igjen til deg , Snupsipups! Hadde vært så hyggelig om vi nå klarte å holde stø kurs, og hjelpe hverandre ned noen kilo. Jeg begynner å lure på om jeg noengang kommer til å se 7 tallet på vekta igjen. Er rett og slett skikkelig lei av at vekten hopper så mye opp og ned! Og opp! Så jobber fortsatt mot det samme målet - se 7 tallet på vekta først - og så fortsette.

Må nok lage en plan for meg selv. Nå er det som det ofte er  - for få måltider - men de blir ofte for kalori-rike.... Vet jo hva som fungerer - flere, men midre måltider - kutte ut alt av godis og søtt - og bevege meg hver dag. Høres egentlig ganske lett ut ?

Ønsker dere en fin helg, så skal jeg være flink å veie meg på mandag - og skrive noen ord da ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Så gøy at du også er tilbake Snupsipups! ? Herlig! Og så utrolig morsomt at du har lest vom våre opp- og nedturer Goggeline!  Haha! Det er fint at vi har skrevet så lenge, for det blir jo en slags dagbok. 

Gratulerer med flott nedgang Goggeline! Det er jammen meg godt jobba! Skjønner at du blir skuffa over venninne og mann. Jeg synes også at de burde ha støttet deg. Men kjør på du! Vis at du er sterk og sprek og at det er en selvfølge å trene litt på ferie også! 

Selv har jeg vært på seminar med jobben denne uka, og det har vært vanskelig å å holde planen. Mye alkohol og desserter. Men neste uke er det tilbake i hverdagen igjen :) Og jeg kjenner at jeg har lyst å begynne å trene og løpe igjen.

Ha en fin helg dere! Jeg er veldig glad for at vi er en liten gjeng igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så moro og motivere hverandre. Lettere når man er flere. I går spiste jeg potetgull og aaalt for mange nøtter og det ble langt over 2000 kcal. Og det var så godt og det var det jeg fryktet aller mest, nettopp at det skulle være så alt for godt. Derfor vet jeg og visste det jo egentlig på forhånd at jeg ikke burde smake i det hele tatt. 

I dag blir det både tur og jobb selv om jeg ikke pleier å gå tur når jeg jobber i helgene. 

Veiedag imorgen og super-spent som vanlig. Vekta er satt fram allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt du skal ta med treningsklær på tur Goggeline. ? Jeg syns selv at trening er aller best når man har ferie. Da er energi nivået høyere siden man ikke er sliten etter jobbing, og man har mye mer å gi. 

Uka her har vært en eneste lang utfordring for meg også. Mandag falt jeg for en bit gulrotkake som sto igjen etter jeg hadde med på sommerfest. ? Tirsdag ble minstemann 10 år og da var det jo kakekalas. Fredag sommerfest med mye god mat, kake og alkohol. Lørdag 50 års dag med spekemat, kaker all mass og alkohol og i dag barneselskap med pølser og kaker. Har selvfølgelig prøvd å begrense meg men vet ikke om det er nok. Hadde egentlig tenkt å holde meg unna kake helt i dag, men det er utrolig hvor fort fingrene dras mot det søte når man først har fått smaken på det igjen. ? Så det ble en liten kakebit i dag også. Nå skal jeg ut å gå tur for å bøte på skaden. Veiing i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god mandag!

Vekten viste 85,5. Og litt skuffet over det...

Men, ny uke, og blanke ark ?

Imponert over hva du hr fått til i år Goggeline! Viser at det nytter å være standhaftig! Ser at du teller kalorier, og reflekterer da over at det gjør jeg jo egentlig ikke selv. Men, at det nok hadde vært veldig lurt. Lurer nok meg selv en del....

Ha en fin uke - så får vi sammen jobbe mot lavere tall på vekta ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vekten din viser et penere tall neste uke Soleie. ?

Vekten min viste 89,4 kg i dag. Ikke særlig pent det heller, men iallefall ned 1 kg siden forrige mandag. (Vekta viste forresten 88,5 kg på fredag, men det er jo ikke offisiell veiedag og jeg har spist mye mat og salt etterpå ? Håper bare vekta kommer raskt tilbake dit ?). Fortsatt 5 uker igjen til jeg starter ferie, så satser på et lavere tall innen da. Skal iallefall gjøre det jeg kan. ?

Nå har jeg akkurat vært ute å jogget. Ble litt over 5 km. Går langt ifra fort, men så har jeg bare så vidt kommet i gang denne sesongen. Satser på bedring i både fart og lengde etterhvert. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...