Gå til innhold

Nok en ny tråd, måtte denne bli lang....


Anbefalte innlegg

Får jeg være med og skravle med dere også? Jeg har en egen dagboktråd som jeg oppdaterer hver mandag, men synes det er hyggelig å skravle litt gjennom uka i tillegg til det.

Jeg tror kanskje jeg er den her med lengst vei å gå, for jeg skal ned i overkant av 20 kilo før jeg er i mål. Og idiotisk nok så var jeg jo i mål i 2012, men «glemte» å holde vekten, så her er jeg igjen. ? Har meldt meg på kurs som starter i slutten av august, men har som mål å gå ned 5 kilo før den tid. Bestemte meg for at jeg like gjerne kunne komme igang først som sist, jeg har ikke gjort annet enn å kose meg i flere år så nå får det være nok! Men det er deilig å være igang. Jeg er supermotivert og absolutt ikke verken sulten eller søtsyk, og det hjelper veldig. Det er tredje uka siden jeg la om kostholdet nå. Trening er det som holder meg i ørene, og det er gøy å se hvor fort formen kommer seg. Gudene skal vite den har vært dårlig! Er langt i fra bra enda heller, men nå føles det hvertfall ikke som at jeg er døden nær når jeg går i oppoverbakker. ? Ønsker dere en sunn og fin helg med gode valg i matveien! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle. 

Ny mandag og ny veiedag for min del. Vekta stoppet på 77,8 og da veier jeg faktisk mindre enn før ferien. Rest til mål = 8,8 

Gj.snitt kalorier 1461 og 14,7 TP

I dag blir det ingen gåtur for i dag skal jeg i klatrepark med gutta.

Ellers synes jeg denne uka har gått bra allikevel og jeg sier ikke det bare fordi resultatet ble så bra men i starten av uka gikk det litt trått, og det var vanskelig å komme igang med raske gåturer og jeg gruet meg litt for å notere kalorier igjen men det er så lett når jeg gidder og sette meg ned 2-3 ganger pr.dag og skrive inn det jeg har spist og formen kommer raskt tilbake.

Det har blitt ekstra skritt «gratis» denne uka siden jeg har ryddet i garasjen. 

Mannen min går det også bra med og han er supermotivert og har gått ned 2,3 og jeg må si det har vært deilig og slippe å se at han spiser masse godteri og is. 

Ha en fin uke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da er jeg tilbake fra ferie og har hatt det rett og slett herlig. Sol, strand, nydelig natur, rolige dager uten stress, deilige restaurant middager og masse tid med familien. Kan ikke bli bedre. ? Men jammen var godt å komme hjem også. ? 

Så da er det om å gjøre å komme i gang med den sunne livsstilen igjen fra i morgen. Startet hjemreisen i natt, så i dag skal jeg få fri. Kjempe kjekt å logge på her å se at det har kommet til så mange nye. Velkommen alle sammen. ? Det er godt med følge på veien og et aktivt forum, da blir det lettere å nå målet. ? 

Var ganske spent på hvordan det har gått med vekta i løpet av ferien. Måtte kontroll veie ganske fort etter jeg kom hjem. Veide meg med klær og det var ikke morgen vekt men det ser ut til at jeg har greid å holde meg ganske stabil. Kanskje 500 g opp. Får veie i morgen tidlig å se nøyaktig da. Uansett veldig fornøyd. Har kost meg med mye god mat og øl og vin, men har holdt meg unna godteri. Bare det er en utrolig seier. Og så har jeg trent annen hver dag. Ikke så lange økter, ca 30 minutt, men det var jammen nok i varmen. Svetten rant i strie strømmer etterpå. ?

Så flott at du er tilbake på vekta du hadde før ferien Goggeline, da er det bare å jobbe på mot nye mål. Du er heldig som har fått med mannen på laget, kunne ha ønsket meg det samme. Min mann har også en god del kilo for mye, så jeg håper han vil ta tak for helsas skyld. Vi er jo ikke ungdommer lengre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85,2 kg ble dommen etter ferien. Dvs 300 g opp. Veldig fornøyd med det etter 12 dagers sydenferie. ? Nå skal jeg ut å prøve joggeskoene. Spent på hvordan det går etter 2 ukers pause. Håper treningsøktene i ferien har bidratt litt til at kondisen ikke har blitt alt for redusert.

Merker magen er litt uvant med fiber etter å ha bare spist fint sydenbrød. Spiser jo sjelden finbrød og loff ellers, men der nede var det ikke så mye annet å velge i. Men nå blir det snekkerbod fremover.

Lurer litt på hvordan jeg skal legge opp løpet fremover. Da jeg startet opp var det 8 uker til ferie, og jeg hadde den å telle ned imot. Det var egentlig ganske motiverende. Og når det gikk litt trått underveis og jeg var sulten og litt umotivert visste jeg at det bare var et visst antall uker igjen. Kunne tenkt meg noe lignende nå også. Men hva skal jeg telle ned imot? Litt for lenge til jul... Høstferie kanskje? Har noen dager fri da. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 300g opp er jo helt fantastisk da, snupsipups. Det er i mine øyne ingen vektoppgang i det hele tatt etter 12 dager ferie. Det kan jo like gjerne være at du holder litt vann i dag, liksom. :) Synes det er en god ide å telle ned mot noe. Jeg er veldig avhengig av både mål og delmål for å klare holde fokus og være skjerpet. Det blir langt frem hvis man bare skal se på vekta. Har du laget deg noen belønninger for oppnådd delmål da? Det synes i allefall jeg at hjelper. Det er jo en måte å ha noe å se frem til på det også, når man går tom for ferier å telle ned mot (eller hvis neste ferie er fryktelig langt unna). ? Her nede har vi høstferie i uke 40. Det er 8 uker unna. Rekker få gjort mye på den tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært Snupsipups 300 gr. er jo bare helt rått. ( jeg gikk jo opp 3,8 på 9 dager???)

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med å telle ned mot noe. Jeg er også sånn. Nå har heller ikke jeg noe å se fram til med tanke på ting jeg skal oppleve, så jeg måtte bare sette meg en ny dato som er 23. Januar. ( mangler 8,8 kg. nå) Da har jeg god tid og jeg blir ferdig med jula, og klarer kanskje og ta litt sunnere valg igjennom den. 

Mannen min og jeg drar til Riga i 3 dager på søndag og det er siste feriedagene for i år. Da skal vi kose oss igjen, men håper ikke jeg legger på meg da såklart. 

Littvrang: Jeg belønner meg ikke men setter delmål på 5 og 5 kg. Det jeg synes er gøy å kjøpe er undertøy da, belønner meg kanskje  litt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å rydde i ytterklær og vinterklær i går og jammen var det gøy å prøve det som hang der. Fikk på meg 2 jakker som ihvertfall har hengt der i 6 år. De var like pene og jeg likte dem like godt som sist de var i bruk. Så prøvde jeg vinterjakka fra i vinter og det så jo bare komisk ut, heldigvis det er ikke det som er problemet. Problemet var at jeg ikke klarte å legge den i posen som skal gå til UFF. Da var det «kilo-trollet» som lurte seg inn i tankene igjen og bare skrek ut: «du må jo ta vare på den i tilfelle du går opp igjen» 

Det er jo det jeg ALLTID har gjort før, tatt vare på klær og har ALLTID gått opp igjen. I alle år, og jeg tenker hva er det som skal til for at jeg skal klare det denne gangen, og holde meg der?

Jeg har vært litt flink underveis denne gangen og kastet/gitt bort for stort tøy, men kunne tydeligvis vært flinkere.

Enda jeg sa til sønnen min (på 22) på mandag at denne gangen tror jeg faktisk jeg skjønner at jeg må være flink for bestandig så jeg ikke legger på meg igjen for det vil jeg IKKE. Jeg merket på han at det var vanskelig å tro på meg og det skjønner jeg godt. Det er vanskelig å tro på det selv. Når jeg skriver dette nå får jeg faktisk tårer i øynene og blir så lei meg når jeg tenker på hvor dum jeg er som tillater meg selv å gå opp igjen gang på gang. Jeg mener det, det kan ikke og jeg vil ikke la det skje denne gangen. Etter kaffen skal jeg gå ned og legge den jakka i posen og vekk med den. 

Jeg tenker at det skal gå bra den her gangen for:

1. Jeg har holdt på snart i 1 år.

2. Jeg har gått ned over 25 kg.

3. Jeg elsker å gå/løpe turene mine.

4. «Kun» 8,8 kg. til mål

5. Og nesten det beste, jeg klarte å begynne på igjen etter utskeielsene i ferien OG jeg synes akkurat nå at det er like gøy som jeg syntes det var før sommeren.

 Det er akkurat dette punktet jeg tror det er som redder meg. 

+ Håper jeg fortsetter å logge inn her, selv kanskje etter jeg har nådd målet mitt tror jeg det er viktig. Så jeg henger på og følger dere lenge til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg du skrev om i innlegget ditt Goggeline? Kjenner meg så godt igjen, dessverre. Jeg har greid å gå ned i vekt og nådd målet så mange ganger, men som du ser - jeg driver fortsatt på. Jeg har heller aldri kvittet meg med for store klær, jeg har vel heller aldri hatt troen på at jeg skal greie å holde vekten og har jo heller ikke greid det. 

En tabbe jeg gjorde mye før, var at jeg gled fort tilbake til gamle vaner. Måtte liksom ta igjen for alt godteriet jeg hadde gått glipp av mens jeg slanket meg. Og dermed kom jo vekta fort på... Planen nå er å prøve å holde meg unna godteri. Det er der min svakhet og store avhengighet ligger. En alkoholiker kan ikke drikke bare et glass vin uten å komme på kjøret. Og jeg begynner å lure på om det er sånn med meg og sukker også. Kaker og is som inneholder mer enn bare sukker ser ut til å gå bra, men godteri går ikke. Da er jeg solgt. Og egentlig har jeg tenkt at jeg kanskje ikke koser meg når jeg spiser det heller, bare pakker innpå fordi jeg ikke greier å la være. Så min strategi denne gangen blir å kutte godteri helt, så får vi se om det hjelper. Vet Jeg kan klare meg uten for jeg har greid det i 10 uker nå, og lysten på det har bare blitt mindre og mindre.

Kom meg forresten på joggetur i går og det gikk ganske greit. Hadde kledd på meg for mye klær siden jeg har vært litt frossen etter sydenturen, så ble litt varmt underveis. Da jeg kom til slutten sto det et team fra Get Inspired og tok bilder av nye klær. Litt moro for jeg kjøper jo nesten alle klærne mine derifra. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goggeline: Kanskje det er det som må til? At man bare kvitter seg med de svære klærne? Jeg tar nemlig også vare på sånt, "i tilfelle". Og når jeg da går opp så gjør det ikke noe om klærne strammer, for jeg har jo større i skapet! Merker ikke overgangen engang, plutselig bruker jeg bare andre klær, og så blir de små liggende bakerst i skapet. Denne gangen skal jeg kvitte meg med alt som er for stort sånn at HVIS jeg mot formodning skulle gå opp igjen så må jeg faktisk avgårde for å kjøpe større klær. Kan hende terskelen blir litt høyere da, og at jeg heller tar tak i vekta enn å bruke penger på større klær. Synes forøvrig nytt undertøy høres ut som en fin belønning for oppnådd delmål! Jeg skal absolutt skaffe meg noe fint å ha under når vekta for alvor begynner å gå ned. ?

snupsipups: Da jeg gikk på kurs sist så drakk jeg uhorvelige mengder Cola. Da sa kurslederen min at noen ting må man bare ta ut varig skillsmisse med. Det blir som du sier en avhengighet, og kanskje kjenner man ingen begrensninger hvis man først havner utpå. Jeg kunne lett drikke noen liter Cola om dagen jeg altså. Hver dag! Jeg har faktisk ikke drukket så mye som en dråpe Cola siden kurstiden i 2012. Dvs, jeg drikker gjerne et glass Cola Zero i ny og ne nå, men Cola (eller annen sukkerholdig brus) er ikke en del av mitt daglige inntak, og kan rett og slett aldri bli det igjen heller. Det er en varig skilsmisse. Kanskje er det sånn med deg og godteri også? Hvis det er det som velter lasset hos deg så er det kanskje bedre å leve uten? Man finner jo erstatninger. Istedenfor smågodt så finner du noe annet, forhåpentligvis litt sunnere, du kan kose deg med. Jeg har også kutta godteri. For kosemerkene mine spiser jeg hver lørdag en Troika. Den spises med andakt. Det er bare den ene hele uka. Så når guttene mine har lagt seg lørdag kveld så finner jeg den frem, rigger meg til i sofaen med en eller annen serie på Netflix og hunden i armkroken. I mellom små tygg så legger jeg den fra meg på bordet sånn at den varer lengre. Ingenting skal stappes fort og gæli i gapet her. Små tygg, kjenne godt etter på smaken, spise langsomt, ta pauser... Jeg koser meg faktisk skikkelig med den! Og når den er tom så er den tom. Da er det ikke mer, og ikke skal jeg ha mer heller. Og det er faktisk helt greit! Jeg har bestemt meg for at det skal være sånn, så det er ikke noe alternativ å snoke mer i skapene. Hadde det stått potetgull eller smågodt (eller vanlig sjokolade) på bordet så hadde normalt sett hånda gått jevnt fra skåla og inn i munnen. Kunne like gjerne spist knekkebrød, liksom. kos var det i hvertfall ikke. Mer fråtsing!

 

Jeg tror at for å lykkes med en varig vektnedgang så må man ta et oppgjør med seg selv som handler om veldig mye annet enn porsjonsstørrelse. Det er ikke bare mengden middag som avgjør om man blir tjukk eller ei. Det handler om de dårlige vanene man har i forhold til andre ting også. De to literne med Cola. Den plata med sjokolade som man skal "kose seg med" om kvelden. For mange så handler overvekt om en form for spiseforstyrrelse, og i alle fall et unormalt forhold til mat, og da må man bare innse at for å bli kvitt problemet så må man holde seg unna de tingene man ikke klarer å ha et normalt forhold til. For meg var det f. eks sånn med Cola at det var alt eller ingenting. Så da ble det ingenting. På samme måte slutta jeg å røyke også. Man må bestemme seg sånn helt på ekte. Nå et punkt der man bare er så dritt lei av å ha det sånn, og virkelig ha et sterkt ønske om endring, og så må man holde på det og stå i det uansett om man kjenner at man ombestemmer seg underveis fordi man angrer. Man må holde på det helt til impulsen slutter å komme og nye rutiner er så godt innarbeidet at det til slutt er utenkelig å gå tilbake. Det er jo sånn man slutter med andre uvaner. Kanskje det er det som må til når det kommer til vekt også? Ett par skilsmisser med dårlige vaner gir kanskje rom for nye og bedre vaner som er forenelig med et sunnere og lykkeligere liv? Jeg tror i alle fall det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Snupsipups det var nok fler enn meg selv jeg skrev det der til og du skriver dette om godteri som jeg skulle sagt det selv. Akkurat sånn er det og akkurat derfor holder jeg meg unna. Både det og kaker og desserter og alt annet som er så godt og så usunt. 

Det mannen min og jeg har avtalt er at hvis vi skal spise noe av dette skal vi gjøre det fordi det skjer noe ekstra feks. blir bedt i bursdag, ferie eller det er noen å feire her hjemme. Da tror jeg vi skal klare det begge to. 

Må le av det du skriver Littvrang angående skilsmisse og det er jo så sant. For min del eller vår her hjemme blir vår skilsmisse og kvitte oss med godteri i hverdagen. For alltid og kun følge det jeg skrev over. Jeg har stort sett klart det hver dag siden påske og mannen min startet jo forrige uke så her skal hode vaner opparbeides og følges. ?

Vi begge sluttet og røyke i 2012 og det er noe av det letteste jeg har gjort selv om jeg egentlig ikke ville i utgangspunktet og storrøyker som jeg var. Det eneste jeg til stadig gikk og tenkte da var: du må ikke ta en røyk, aldri» og det tenker jeg fortsatt. Jeg vet at jeg aldri begynner å røyke igjen og det er den følelsen jeg venter på skal komme angående det og ikke bli tjukk igjen også. Skal skrive her inne når den kommer om det så er 10 år til???

Så har jeg fortsatt min rydde-vekk-for-store-klær aksjon i dag og jammen ble det en stor søppelsekk som skal vekk. La også vekk mye som passet men som jeg hverken likte eller brukte lenger.

Jeg er ikke glad for at dere sliter men det er så godt å dele dette med dere og se at andre sliter også.

Må si jeg er om mulig enda mer motivert etter og ha lest det dere skriver i dag. Tusen takk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har rett i at det må bli skilsmisse Littvrang. Etter så mange år med feiling må jeg vel bare innse at jeg sannsynligvis ikke kan få et normalt forhold til godteri. Jeg vil nok aldri bare kunne kose meg med litt, for da vekkes den sterke og forferdelige trangen til mer. Og for første gang i livet er jeg positiv til å kutte ut. Før har til og med tanken vært uutholdelig. Men nå har jeg innsett at jeg egentlig ikke koser meg med godteri. Det er noe jeg må ha, en sterk trang/ avhengighet jeg ikke har kontroll på og som ødelegger helsa mi. Jeg er ikke interessert i det lengre. Og det må da være mulig å greie seg uten?

Tror forresten jeg skal følge samme plan som deg Goggeline. Kake kun hvis det er bursdag eller noe annet spesielt. Dessert spiser vi sjelden uansett. Og når flere kilo forsvinner skal jeg jammen kvitte meg med for store klær jeg også. PR nå er de største klærne litt romslige, men kan fortsatt brukes. 

Tror jeg vil belønne meg selv med nye klær når jeg når målet mitt. Så noen lekre høstklær i går som jeg egentlig hadde veldig lyst på, men fant ut at det ikke er noen vits i å kjøpe nå. Da vil jo klærne bli for store om noen uker. Så da får det heller bli premien min når jeg er i mål. ? Men jeg burde jo ha noen premier for oppnådde delmål også. Kanskje ny veske når jeg når 80 kg? Holdt på å kjøpe en i går, men kan jo egentlig gjøre meg fortjent til den først. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mannen din er med på laget, Goggeline. Det hjelper veldig at man er to om jobben, kanskje spesielt når man bor sammen. Hvis begge er enig om spillereglene og hva som er fy så er nok terskelen høyere for å være den som drar hjem en pose potetgull fra butikken også.

snupsipups: Høres ut som skilsmisse er på sin plass. Man klarer seg helt fint uten godteri! Kom over denne saken her, og tenkte på det vi snakker vi ift avhengighet: https://nhi.no/kosthold/ernaring/er-du-avhengig-av-sukker/

Sitat

 

Ifølge Bartlett er det vist at sukker øker nivåene av dopamin - som påvirker hjernens belønnings- og nytelsessenter på samme måte som avhengighetsskapende stoffer som tobakk, kokain og morfin.

Et langvarig sukkerforbruk, fører til det motsatte: en reduksjon i dopaminnivåer. Bartlett forklarer også at om man spiser mye sukker over tid, vil man trenge mer for å oppnå den samme effekten og opplevelse av nytelse og belønning.

 

Det er jo ikke rart det går utfor. Nei, skilsmisse høres ut som en løsning. Det finnes masse andre ting man kan kose seg med som ikke koster helsa. Og så tror jeg at du har kommet et langt stykke på veien bare ved å være positiv til endringen. Mye av jobben er gjort bare der. Man må jo ville det selv. På ekte. Bli skikkelig dritlei og ferdig med det, og bare gjennomføre skilsmissen først som sist. ? Heia, heia!

Denne uken har det blitt alt for lite trening på meg. Bare en ussel liten tur på mandag. Hadde jo den knalluka forrige uke med 3 mil i løpet av 6 treningsøkter, men denne uka jobber mannen min overtid nesten hver dag. Eldstejenta er på sommerleir, så jeg er stuck alene hjemme med guttene. Har bestemt meg for at det blir tur på meg i kveld uansett hva som skjer. Guttene klarer seg jo hjemme en times tid, de er ikke så små, men de begynner å bli ganske lei av ferie (og hverandre) så det er mye gnisninger mellom dem når de er alene. Men i kveld lar jeg det stå til. Mor trenger luft! Og trim! ? Dessuten er det meldt skikkelig uvær hos oss i morgen, og på lørdag skal vi på teater i Oslo. Skal jeg få til målet om minst tre treningsøkter pr. uke så må det derfor skje i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kommer deg ut på tur Littvrang, vi vet jo det at alt blir så mye bedre etter...

Sykt det der om sukker...

 

Enig med deg Snupsipups at det er lurt å vente litt med å kjøpe nye klær nå siden du ønsker å gå litt mere ned.

 

Til alle som leser dette: kan dere skrive hva slags utgangspunkt, resultat hittil og mål dere har igjen for jeg husker ikke og orker ikke å lete i gamle meldinger. Hvis dere ikke ønsker det så gjør dere det ikke. Jeg er bare nysgjerrig men det er lov og la være. 

Jeg startet 21/8-17 og veide da 103,1 kg. er 1,64 høy, 43 år og har gått ned 25,3 kg og veide sist mandag 77,8. Rest til mål: 8,8 kg

I dag var jeg og 13-åringen jeg er beredskapsmor for i Sverige, og jeg hadde planlagt på forhånd hva som skulle kjøpes i godtebutikken. 

Ingen godteri?Jeg kjøpte kun Pringles til han, tyrkisk pepper og werthers original uten sukker. Det var så deilig og faktisk gå igjennom butikken og klare det og la være. 

Kjøpte ingen klær i dag. Vil gjerne litt nærmere målet før jeg handler noe mere nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så flink du var som kom deg gjennom godtebutikker uten uplanlagte varer i kurven! Jeg er absolutt ikke klar for den utfordringen enda, og holder meg langt unna Sverige til jeg er sikker på at det er trygt. ? Kjøpte du noen andre spennende matvarer da? Utvalget er jo litt annerledes i Sverige, men jeg tror aldri jeg har handlet noen spesielle magre/sunne produkter der. Har gått mest i kjøtt, flesk og ost. Og godis, da. Mengder! Har de noe særlig lettprodukter? Vi har pleid å reise dit for å handle glutenfritt, men nå begynner utvalget å bli bra her hjemme også, heldigvis. Min mellomste (eldste gutt) har cøliaki, så her er måltidene et puslespill. ?

Jeg er ikke så komfortabel med å snakke rene tall (av en eller annen grunn), men har en teller i signaturen min som oppdateres ukentlig på både nedgang og rest til mål. Jeg er kvitt 3 kilo nå, og skal enda ned ca 21 til. Helt i startgropa, med andre ord. Har bare holdt på å tre uker foreløpig. Veier meg på mandager, og håper på på å være i mål på nyåret. Har bestemt meg for å gå hold vekten-kurs når jeg er ferdig slanket, så jeg er her for the long run. Ellers er jeg 169cm høy og 36 år. 

Har forøvrig fortsatt ikke kommet meg på tur da ettermiddagen har gått med på fredsmekling og husvask, men pulsklokka er litt mer fornøyd etter støvsuging, klesvask og støvtørking enn den var før. Jeg jobber på kontor og har en veldig stillesittende arbeidsdag, så jeg kan fint komme meg gjennom en hel dag uten å ha forflyttet meg over 5000 skritt. Det er alt for lite, og i dag viste klokka bare 2000 skritt da jeg reiste fra jobb. Da er det langt til mål. Men nå har elleveåringen tatt seg en tur ut med kompis, så jeg skal forsøke lure med meg åtteåringen ut på tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 3 kilo på 3 uker er jo kjempebra, og jeg tror man trenger å gå ned en del i starten for og bli motivert. Kjedelig hvis det går tregt eller stopper da synes jeg. Uansett så er det bra at vi er så godt i gang nå og virkelig har tatt tak.

Helt greit og ikke nevne vekt, det er bare jeg som er stikk motsatt. Jeg har alltid snakket med «Gud og hvermann» om vekta mi om den har vært høy eller lav. Men jeg skjønner deg godt allikevel.

Jeg kjøpte ingen spesielle sunne matvarer bortsett fra kalkun-pålegg. Ellers gikk det i karbonadedeig, koteletter uten bein og Cordon Bleu med kylling som ikke er det sunneste valget men absolutt en av favorittene her i huset. Av drikke ble det Ramløsa, Pepsi Max, Fun light og Caprisonne. ( til 13-åringen) Jeg er veldig heldig for jeg elsker vann og drikker det til alle måltider, også frokost. Hvis jeg en sjelden gang har lyst på litt smak blir det Farris eller Pepsi Max.

Det går litt trått med de sunne middagene for tiden fordi kjøleskapet vårt røyk forrige søndag og vi har garanti igjen på det (mindre enn 5 år) og reparatør kommer ikke før torsdag 16/8 og det ekstra kjøleskapet vi har er så lite. Nå skal alt plasseres der hvor vi til vanlig kun har drikke. Men vi skal ha en del salater fremover når dette er ordnet og det gleder jeg meg til. (Gubben sa at de har sikkert så lang leveringstid på reparatør for at man skal dårlig og ikke gidde og vente og heller kjøpe nytt?)

Jeg vet alt om lav hverdagsaktivitet siden jeg «ikke jobber», jeg er jo hjemme med beredskapsbarn men han er til vanlig på skole og klarer seg for det meste selv. Så da blir det mye stillesitting på meg. Er glad jeg har skrittelleren min så får jeg fulgt med. De dagene jeg ikke går tur stopper det gjerne på rundt 5000 men når jeg går tur ender det på rundt 12-14000

Innimellom tar jeg vakter på sykehjemmet der jeg jobbet før og skal jobbe kveldsvakt på lørdag. Da blir det ca. 5-6000 skritt der også.

Vi tar opp et program på TLC som jeg tror heter Fedme-hvor er de nå? Anbefales virkelig. 

I dag regner det her og det frister ikke mye å gå ut men tightsen er på så det er bare å komme seg ut etterhvert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Kjedelig med ødelagt kjøleskap, da! Vi hadde den runden der før jul. Det er vel ikke tilfeldigvis IKEA dere har kjøpt kjøleskap hos? I såfall kan du belage deg på lang ventetid. Jeg måtte til slutt skrive en skikkelig sint melding på facebooksidene deres både fordi det tok lang tid, og fordi de tilbydde oss omtrent en kjølebag som låneskap mens vi ventet på å få nytt. Vi er fem personer hjemme hos oss. Kjøleskapets størrelse gjenspeiler det. Så får vi tilbud om å låne den minste modellen deres mens vi venter på at produsenten LAGDE et nytt skap til oss, liksom? For det var det som var tilfelle. IKEA mente vi ikke kunne få et fra deres lager, for dette var en garantisak og da var det bare produsenten som hadde ansvaret. I tillegg hadde det gått fra slutten av oktober og tett opp til jul uten at nytt skap var i sikte, så de fikk høre det, for å si det sånn. Tilfeldigvis kunne vi komme allerede samme dag å hente nytt kjøleskap, etter meldingen jeg la ut på sidene deres. ?Håper dere har kjøpt skapet deres et annet sted, ellers har jeg noen tips til hvordan få fortgang i sakene.

Vedr. å snakke om vekt så er jeg nok litt  rar. Jeg er vokst opp med en spiseforstyrret søster, så vekt (og slanking) har alltid vært noe vi ikke har kunnet snakke om av hensyn til henne. Hun utviklet anoreksi, og senere bulimi, i en alder av 9 år, og hadde siste innleggelse så sent som for 4 år siden. Hun er 30 år nå.  Nå er hun så frisk som hun får blitt, lever normalt, spiser til alle måltider (og beholder det) og har det bedre med seg selv enn hun noen gang har hatt. Men vi som sitter rundt henne har fortsatt litt skader av å være pårørende i så mange år, og da sitter det så langt inne å skulle være åpen om noe som har vært så hysj og fy i så mange år. Selv mannen min vet ikke hva jeg veier. Det er bare kurslederen min på GR (og ett par jordmødre) som noen gang har fått vite min vekt. Det har rett og slett blitt skikkelig tabu for meg. Målet mitt når jeg har kommet ned til trivselsvekt er å fortelle noen hva jeg veier. Bare for å ha gjort det.

Jeg kom meg forresten ut på tur i går. Mannen kom hjem litt før 21.00, og da snørte jeg skoene og la avgårde. Skulle egentlig gå den faste ruta mi, men slang på 1,5 km ekstra for å få litt flere kalorier og skritt. Føltes deilig!


Kos deg på tur i regnværet. Det er så deilig når det er gjort! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt igjen det med å ikke ville oppgi vekt. Jeg synes også det er vanskelig, og ville aldri ha fortalt det til folk rundt meg. Men til dere er det greit, fordi dere er i samme situasjon, og dømmer meg ikke. Hos meg ligger nok årsaken i at jeg var tykk allerede som barn og ble mobbet pga det. Mange ville vite hvor mye feita veide. Etter det fikk jeg en aversjon mot å oppgi vekta mi, og den sitter i fremdeles. Av samme årsak har jeg hatt problemer med å like kroppen min så lenge den er overvektig. Vil nok aldri kunne slå meg til ro med en fet kropp og tenke at jeg er god nok som jeg er, selv om jeg synes det er mye lettere å akseptere det nå enn da jeg var yngre. 

Jeg kom i gang med vektnedgangen 28.mai. Da hadde jeg vel egentlig prøvd litt halvhjerta siden nyttår, men aldri kommet skikkelig i gang. Litt ned og opp igjen, noen ganger. Men 28.mai klaffet det med motivasjon og jeg kom omsider skikkelig i gang. Vekta var da 92,2 kg og nå på tirsdag veide jeg 85,2 kg, så 7 kg ned foreløpig. Målet er 70 kg, da er jeg normalvektig med et par kilos margin. Høyde ca 1,70. 

Det regner mye her i dag også. Og jeg som skal på utendørs konsert... Bare å finne frem regntøy å glemme det med å pynte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at noen av dere skreiv noe om at vi kunne se nedgangen deres i signaturen, og skjønte ingenting... Jeg har jo ikke sett en eneste signatur på lenge, trodde de var tatt bort. Jeg både leser og skriver fra mobilen. Funderte litt videre og fant ut at jeg måtte sjekke pcen. Til å begynne med var det ingen signaturer der heller. Så forsøkte jeg å logge på, og vips der var de. Oppdaget til og med at jeg hadde en signatur selv som ikke stemte i det hele tatt. Både opprinnelig vekt og nedgang var jo feil, var bare målet som var riktig. ? Men nå er den rettet opp, og jeg får vel passe på å oppdatere den også  da, nå som jeg vet at jeg har en signatur.

Riktig god helg til alle. Stikker snart på konsert i øsende regnvær. Må vel bare bli litt alkohol for å holde varmen da. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snupsipups: Unger (og voksne!) kan være så fæle. Leit å høre om bakgrunnen din i forhold til vekt. Jeg håper du kommer deg dit du trenger være vektmessig sånn at du kan sette pris på den kroppen du har. Jeg tipper du er fin uansett, men jeg har aldri brydd meg noe om hva som befinner seg på utsiden av en kropp. Hyggelige og snille mennesker kan gjerne ha en arm voksende ut av hodebunnen for min del. ? Hvordan gikk det forresten med konserten? Ble det en våt opplevelse? 

 

Var et forferdelig ruskevær her også. Mannen snudde i døra da han kom fra jobb i går. Vi har campingvogn i en annen by, og hørte at stormen herjet så voldsomt der så han dro avgårde for å sjekke at telt og alt fortsatt sto. Vogna vår ligger 3 meter fra strandlinja til sjøen, så det røsket godt, kan du si. Ti vogner/fortelt på plassen hadde blitt ødelagt av den sterke vinden, så det var en ekkelt magefølelse å gå med før vi fikk sjekket at alt var OK med vår. Han ble der i natt i tilfelle noe skulle skje. Eldstejenta skal plukkes opp i samme by når hun kommer fra sommerleir i dag, så vi måtte uansett ha reist dit denne helgen. I kveld skal vi på teater i Oslo, og planen er å spise ute før forestillingen starter. Å spise på restaurant synes jeg alltid er litt vanskelig når jeg slanker meg. Har ingen kontroll på hvor mange kalorier som går inn, og kan heller ikke bestemme mengden på tallerken jeg får. Man trenger jo selvfølgelig ikke spise alt som ligger der, men er det saus på så er det kanskje overalt (og mye!), og kanskje er maten stekt i smør i tillegg. Plutselig har man spist middag til 1300 kcal, liksom. Vanskelig å finne ut av hva som er passe mengde å spise, så jeg pleier å styre unna restaurantbesøk når jeg jobber aktivt med vektnedgang. Hvordan gjør dere det? Og har dere noen tips til hva man kan spise som ikke ødelegger hele kaloribudsjettet?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konserten ble den veldig våt affære. Det bare bøtta ned. Men det gikk egentlig ganske greit mens vi sto sånn nogenlunde i ro og så på konserten, verre ble det da vi skulle gå ned til byen etterpå. Hadde nok flere desiliter vann i hver støvel til slutt, ikke fordi de var utette men fordi det rant via buksa og nedi. Nesten overraska over at vi fikk bli med bussen hjem. ? Nå kjenner jeg på begynnende forkjølelses symptomer... æsj. Har ikke tid til det jeg som vil trene å bli slank.

Så bra at campingvogna deres greide seg, aldri moro med sterk vind. 

Når jeg skal på resturant prøver jeg å spise litt mindre resten av dagen, slik at jeg har litt å gå på. Når jeg skal velge prøver jeg å unngå mat med fløtesauser. Får jeg velge tilbehør velger jeg bakt potet isteden for pommes frites, synes forresten det er best også. ?  Og så velger jeg gjerne retter med rent kjøtt eller fisk. Ellers prøver jeg å tenke litt at det er så sjelden at jeg er ute og spiser at akkurat den dagen kan jeg kose meg uten dårlig samvittighet. ?

I syden spiste vi ute hver dag. Da spiste jeg til jeg var passe mett og lot resten stå. Fungerte veldig greit det. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,
Her kommer et lite livstegn fra meg igjen. Med mine gode fortsetter går det så som så. Trenger det skikkelige "kikket" for å komme i gang for fullt. Og det har jeg ikke fått enda. Da orker jeg ikke å stresse med det. Men det "går seg til". Er fremdeles litt i feriemodus.
Men jeg tenkte jeg skulle kommentere det dere skriver om restaurantbesøk. Det er vanskelig når en prøver å spise riktig kalorimengde. Men jeg synes at de ansatte på restaurantene også er blitt veldig flinke med å tilpasse kundenes ønsker. Det går f.eks. an å spørre om det finnes et lettere saus-alternativ, eller at pommes frites i en tallerkenrett kan byttes ut med bakt potet. Den første gangen jeg spurte slik, tenkte jeg det var dumt, men det var bare forståelse å få.
God helg til dere! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Vekta mi gjorde et hopp ned denne uka, og det var skikkelig motiverende. Da var jeg kjapt i mål med mitt første mål: under 85 kg. Jeg er nå 83,5 og skal jobbe meg ned mot 80 ?

Jeg var naturlig slank helt fram til jeg var ca 30år. Jeg er veldig glad for at jeg ikke tenkte på kropp og slanking da jeg var ungdom. Fra 30 og til idag har jeg lagt på meg ca 25kg. Jeg er nå 42 år gammel og 164cm. Min høyeste vekt hadde jeg i april i år da jeg så tallet 88. Jeg er litt usikker på målet mitt. Jeg ser jeg har satt 65kg her på GR-sidene. Først vil jeg under 80 og tar så 5kg om gangen. Hadde vært fint å komme under 70 og bli normalvektig på BMI-skalaen, men jeg må se hvor samarbeidsvillig kroppen blir etterhvert. Jeg har gått på kurs 2 ganger og gått ned, men så opp igjen ++. Nå prøver jeg meg på egenhånd med noe som funker for meg. Det er veldig viktig å finne noe som fungerer for en selv, både når det gjelder kosthold, måltids-rytme, trim og trening. Vi er så forskjellige alle og forskjellig skrudd sammen. For noen funker det å spise en rute sjokolade hver kveld. Andre, meg inkludert, spiser hele sjokoladen på en gang. No way om jeg klarer å ha noe i hus :)

Akkurat nå bruker jeg mest viljestyrke på kostholdet, og lar treningen vente litt. Men jeg prøver å innføre gode vaner på hverdagsaktivitet og jeg går turer. Jeg har blitt hekta på endel podcaster, og da blir jeg motivert til å gå tur. Er det noen andre av dere som gjør det og har noen gode tips på podcaster? Gjerne noen om helse/kosthold/trening/mental trening osv :)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her hadde det skjedd mye siden sist, så gøy da...Trist å bli mobbet, jeg selv har ikke det, selv om jeg var den mest kraftige av ungene igjennom skoletiden. 

Jo kjøleskapet ble kjøpt på Ikea så vi får håper det går bra på torsdag. Ellers spør jeg om råd??? Det var ruskevær så det holdt hos oss i går da vi bor ved Oslofjorden og det var hvite topper så langt øyet kunne se. Var uten strøm i 5 timer.

Jeg også sparer litt kalorier igjennom dagen de gangene vi skal spise ute. Imorgen drar vi til Riga og veier oss da søndag istedenfor mandag, og jeg kommer ikke til å skrive kalorier neste uke. I kveld har jeg jobbet på sykehjemmet og det er så koselig å høre gamle kollegaer si at de savner meg. Har hatt permisjon siden april-17 og foreløpig har det fram til april-19. Får se hva jeg velger å gjøre etter dette. Blir nok stille fra meg de neste dagene, kommer hjem igjen onsdag kveld. Kanskje jeg melder inn vekt i morgen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med et så godt resultat Olga, gratulerer. Sånne resultat motiverer til å fortsette. ? 

Kan ikke ha sjokolade i huset jeg heller nei, og jeg kan bare glemme å kose meg med bare en bit, her er det alt eller ingenting. ? Podcast har jeg ennå ikke fått prøvd meg på, glemmer at det er et alternativ. Så her går det i fengende musikk når jeg skal trene. ?

Riktig god tur til Riga Goggeline ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...