Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Planen ganske klar for denne tirsdagen: frokost og lunsj er plottet inn - middagen tweaket fra GR-oppskrift og lagt inn sånn ca-ish (sikkert litt i overkant, da), blir torsk på grønnsaksseng, men med kyllingfilet i stedet for torsk. I morgen blir det alles favoritt; meksikansk tacosuppe :)

 

Vekta er i godlune i dag også, spørs om det holder helt til i morgen, ukesveiingsdagen - godtar det om det svinger litt opp igjen, har jo sett nytt tall to dager på rad allerede! :D

 

Ha en fin tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Third time's the charm! :D Her var det jamen et bittelite platå på dette nye tallet: 93,9 i dag også! Må visst flytte litt til på signaturen min, riktig vei mot høyre, hurra :)

 

Var godt forberedt på langdag, så hadde med meg nok til et par lunsjer - klarte ikke å ta meg tid til å spise alt jeg skulle, så var rimelig skrubbsulten fra før jeg dro hjem. Deilig å vite at alle ingredienser til GR sin meksikanske tacosuppe alt var i hus, og gikk temmelig raskt å slenge den sammen også - mens jeg ventet på resten av gjengen, ble det litt dacapo med stangselleri/økologisk peanøttsmør - min hjemmesnekra "energibar" :P

Likevel er jeg ikke i mål med nok kalorier, må bli et knekkebrød med pålegg og et glass juice før jeg legger meg.

 

Torsdag - ukens utfordring gjenstår - men det blir laks/tunfisk og ovnsbakte grønnsaker, da er middagen i boks. Med havregrynsfrokost og yoghurt + frukt og nøtter med på jobb, burde det gå fint.

Note to self: Må huske å spise på jobb på torsdager!!!

 

Her plasker det allerede ned, og verre skal det visst bli i natt...jaja, slapp å vanne stemorsblomstene som hang litt med hodet...øh, samt klippe gresset.

 

Ha en fin onsdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kryper det sakte nedover - eller svinger disse hundregrammene (når skal jeg egentlig lære?) :) 93,8 i dag.

 

Sitter med havregrynen min og leser litt i dette blogginnlegget - ikke enig i absolutt alt, men antakeligvis de fleste:

http://gullimunn.com/2012/03/28/verdens-beste-slanketips/

Dette er for det meste sannheter de fleste av oss som har holdt på en stund her inne kjenner til, og har står det at det er ikke bare en kamp, men en krig! Krig mot store konglomerater som vil høre at det klinger i kassa i stedet for å gi forbrukerne god, ren mat - og venner, familie, bekjente osv som kanskje innerst inne vil at vi skal klare å gjennomføre vår livsstilsendring, men som ikke er helt klare for det selv - og dermed gjør sitt for at det skal bli vanskeligere (det siste er jeg heldigvis temmelig forskånet fra i denne omgang, har så langt bare møtt positiv oppmuntring og at folk prøver ta hensyn - ikke blir noen snurt på jobben hvis jeg sier nei takk når kjeksfatet serveres rundt, heller :)

Jfr Ida Jacksons brilliante blogginnlegg: http://stappmett.wordpress.com/ (les dem alle, hun er helt rå til å formulere seg!)

 

Kan kanskje bli en mindre slitsom torsdag i dag, gjenstår å se...men tror jeg har planen ganske klar - og det meste er ferdig handlet, bare fisken som gjenstår :)

 

Ha en fin, tross regnvåt, torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag :D.

 

En uke med god kontroll og selvdisiplin avsluttes med en helg full av fristelser..... Rekeaften med gode venner i dag, og venninnetur med barn på hytta fra lørdag til søndag :o . Så jeg forventer at pila peker oppover i starten på neste uke, men at det retter seg etterhvert. Planen er å kose meg med mat og et par glass vin i kveld (med andre ord ligge laaaangt unna snop.....) og prøve å spise så fornuftig som mulig når vi griller på lørdag. Heldigvis er venninnene mine også relativt forsiktige i matveien ;)

 

Å luske i riktig retning er bedre enn oppgang, så fortsett med den gode jobben. Jeg vet alt om hvor vanskelig det er å få spist nok i en hektisk hverdag. Og hvis man går glipp et måltid kommer oksehungeren og tar en i etterkant..... Jeg har hatt veldig god effekt av krom og kanelkapsler, har knapt søtsug eller oksehunger lenger. Så hvis jeg skal unne meg noe ekstra nå er det bær og vanilje kesam eller grønnsaker og dip som gjelder B) .

 

Skal lese bloggen du la ut en lenke til, men rekker ikke nå :P . Må få barna på skolen og meg selv på trening :D .

 

Ønsker alle lesere en deilig fredag . B) . Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Panki!

 

Oksehungeren min ga seg til slutt etter middagen, en porsjonstallerken jeg følte meg skikkelig stolt av!

 

Høres ut som du har en god og bevisst plan i forkant av en helg med mulighet for større utskeielser! Helt sikkert sunnest å være med på alt som er gøy, og så heller prøve å begrense seg selv etter beste evne - for min del betyr det å følge et sett ferdige sjekkpunkter; velge best mulig blant det som tilbys, ta bare litt av alt jeg har lyst på - men bare litt, forsyne meg én gang, spise sakte og drikke mye vann. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten å kunne kose meg med god mat! Det er noe annet enn å trøstespise, det å nyte et bedre måltid og god drikke. Tror dét er sunt, jeg! Virker som vi er skikkelig på nett her, Panki :)

 

I dag har jeg en utfordring selv, ut og spise på restaurant - men har kikket på menyen på nett og blinket meg ut en fiskerett jeg har forsøkt å legge inn i registreringen etter beste gjette-evne - så kan jeg kose meg skikkelig med det. Kikket litt på dessertmenyen, men var egentlig ingenting som fristet veldig, endel trauste klassikere som ikke er blant mine favoritter, så tror det skal gå helt fint å stå over i kveld - er planen så langt.

 

Har veldig sansen for bær og vaniljekesam selv, nyyyyter hver skje med god samvittighet :)

 

Du er skikkelig flink til å få på plass trening, der har jeg noe å jobbe mot! Har kontroll på ett område av to - i følge ernæringsekspertisen så er mat 70% og trening 30%...men begge deler er viktige for å ha god helse fremover i livet - så jeg SKAL få treningsrutiner på plass til slutt, akkurat nå prioriterer jeg det som faller lettest for meg. I sommer har jeg tid til å få bakenden i gir ;)

 

Hittil denne uka har jeg gått 5km og tatt planken én gang - to dager igjen å gjøre noe med dét!

 

Ha en strålende rekeaften og superhyggelig hyttetur!

 

God fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag brunsjtid og dette har allerede vært en uke over all forventning i kostholdssammenheng - kom meg fint gjennom restaurantbesøk og overlevde oksehungerdag, har hatt en hyggelig tur på vekta hver morgen, med bare nytt tall og enten stillstand eller litt ned dag for dag - og i morges var det ENDA et nytt tall! 92,9, faktisk :)/>/>/> Så utrolig deilig å se at avstanden fra utgangspunktet på 98,9kg tidlig i mai øker og øker, jeg skal ALDRI opp disse samme kiloene igjen, EVER!!!

 

Treningsiveren har nok en gang vært heller laber, kun mandagens overraskelsestur...lysten til å få til noe har vært der, men det skorter på gjennomføringsevnen - men, har kontroll på ett av to områder, så da så! Når ferien kommer, blir det mange anledninger til å legge fra meg fjernkontrollen og GÅ MEG EN TUR! B)/>/>/>

(Middag og alle andre måltider ferdig planlagt og registrert inn, har plass til en kakebit både i kalorier og kosemerker til overs, yay - k o n t r o l l !!)

 

Har en merkelig "greie" for tiden, følelsen av å ha gjerne ville ta sideplanken, av en eller annen grunn??!! Kan det være kroppen som får av fett og har lyst til å vise muskler?? Jaja, så langt har jeg klart å motstå fristelsen, men gir vel etter for trangen til sist... :blink:/>/>/>

Har tatt vanlig planke TO ganger denne uka, dog.

 

Filmvær eller god-bok-og-tekopp-vær ute, må bake en kake til å ha med på jobben i morgen...what to do first, liksom ;)/>/>/>

 

Ha ein strålande søndag!

 

Da ble det en tur likevel! 5km i passe fart på litt over 1 time - 2 TP = 3,9TP denne uka, alt = bedre enn ingenting!

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har riktig og kontrollert kosthold og litt økt mengde fysisk aktivitet virkelig hatt så mye å si?? Hvis vekta holder seg stabil nå frem til onsdag - så har jeg altså gått ned totalt 6 kilo på like mange uker - wow! :blink:

 

Det har vært seks uker med stort sett bare planlagte måltider, når jeg har vært usikker (bortebesøk og langweekend) har målet mitt vært å forsyne meg mye mindre enn jeg ellers ville gjort - og velge riktigere, dét har jeg også klart å gjennomføre.

 

Treningen er fortsatt uten struktur, jeg vet jeg kan og at jeg også har lyst til å ville sprette ut på tur enten tidlig om morgenen eller rett etter jobb, men hittil har sofaen eller andre ting fanget. Men, uansett hvor sliten jeg har vært, så har det blitt hjemmelaget GR-middag HVER eneste dag!!! DET er jeg stolt av å ha fått til; unngå enhver form for snarvei i matveien!

 

Bare å fortsette i samme stil, altså :)

 

Ha en fin mandag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig med noen vekkere underveis, det er eneste måten å lære på! I går ble det totalt litt over kcalorimengden, og det mer eller mindre med øynene vid åpne - dårlig planlegging, med andre ord!

 

I dag har jeg hatt bedre kontroll, nå er det snart tid for kveldsmat og alt er ferdig registrert innenfor det jeg skal ha - fornøyd!

 

Vekta svingte opp noen hundre gram i morges til 93,1 - så gjenstår å se hva morgendagen har å by på - sjette ukesveiing. Skal også få litt info om et trenings- og kostholdsprogram, det er jeg spent på hva innebærer. Trenger en ekstra dytt i forhold til trening, så det er mest den delen jeg håper vil gi meg det jeg trenger - så langt er det absolutt godkjent på kostholdsfronten, men må si jeg gruer meg til å finne ut om jeg må videre ned fra meny 2...hvilken vekt er det, tro? Synes uansett at 1300kcal per dag høres veeeldig lite ut for en som er så glad i mat som meg - kler absolutt ikke å sulte meg! Så både fastekur og suppekur er lite funksjonelt for min del - GR sitt opplegg er og blir løsningen inntil jeg har lært nok til å la kjøkkenvekta hvile litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, vet at vekta skal være sekundær og at passform klær er primært viktigst i det lange løp - men i morges viste den tilbake til nye tallet: 97,2kg!! Det er NED 1,2 siden forrige onsdag - hurra! Da har jeg også bare 2,8kg igjen til der jeg startet første gang i tråden min ;) ;) ;)

 

Delmål 1 er så absolutt innenfor rekkevidde, jeg skal fortsette å være like flink som jeg har vært til nå!

 

I går var jeg merkelig mett i lang tid etter middagen, til slutt ble det for sent og bare dumt å spise kveldsmat, så med noen moreller jeg ikke har regnet på så endte det med rundt 1300kcal, hehe, der har jeg for sytingen min; klarer dét også, jeg :D

 

Fin-fin onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self - altså: Grillfest med kake er ikke hverdagskost! Visste jo at det ikke ville bli en GR-dag i går, men la inn så godt jeg kunne få til uten å ha veid noe som helst: 2100kcal. Det er et stykke unna 1600. Og kom på noe sukkerholdig drikke jeg har glemt å legge til på toppen.. :blink:

 

MEN, jeg var faktisk svært flink til å være MEG på grillfest! Det ble ganske fornuftig tidligere på dagen, alt tatt i betraktning, og jeg vet at det ble mindre inntak totalt enn hva jeg vanligvis ville dyttet innpå! Rørte ikke potetgull, men koste meg med oliven (også glemt å legge inn...) og drakk mest vann (sikkert av alle som var der, også :)). Ikke noe trim, men litt dansing ble det :)

 

Ikke minst så starter jeg dagen med å fortsette å være flink! Det blir en lunsj senere i dag som kan være litt utfordrende, men skal søke på nett og se om det er en meny jeg kan sjekke ut i forkant, så vet jeg mer om valgmuligheter - da føler jeg at jeg kan kose meg kontrollert, uten dårlig samvittighet, det er bra.

 

Vekta var snill også i morges, 92,9kg er opp 200g (men jeg vet jo at sånn svinger det gjerne frem og tilbake - ikkeno å bry seg om), nå ble det lørdag på torsdag og kosemerkene er allerede oppe i 22 (kakebaking og -smaking, og litt spising blir en del tilsammen, gitt) - så da blir det frukt og bær, samt oliven til godis i helgen :) Kjenner jeg gleder meg til årets første norske jordbær!!!

 

Ha en god fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lørdag var på torsdag, så i dag holder jeg meg innenfor 1600kcal. Selv om jeg har planlagt dagen, så blir det fort endringer som må tas på strak arm. Da er det godt å ha registrert matvarer før, så har jeg en viss peiling på om det er et bra valg eller ikke.

 

Tygger litt på restene av en gulrot, snart er det middagslaging - avokadosalat med pinjekjerner og kyllingfilet fra GR (endret fra svinekjøtt), håper den faller i smak hos alle.

 

Fikk gått en tur i dag på 4,5km som ga 1,8TP. Ukas eneste tur så langt.

 

Og vekta var igjen grei: 92,7 - bare å kjøre på videre i samme stil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, i dag så jeg et nytt tall igjen! Snakk om at hundregrammene kan svinge kjapt - ned 1kg fra i går til 91,7? Hmmm, jeg "godkjenner" ikke nye tall før jeg har sett dem litt oftere enn bare en gang - og uansett holder jeg på onsdagstallet for ukesveiing, så får bare vente og se...bør nok være forberedt på at det kan svinge andre veien igjen like brått, før det fortsetter å gå sakte ned.

Kjenner det er deilig å være nøktern, og ikke stresse med tall selv om jeg går på vekta hver morgen, lar bare mobilappen lagre det og tenker ikke stort mer på det, egentlig - gleder meg mest til å kunne bruke noe av tøyet som ennå er for trangt, enn at jeg skal nå det og det tallet. Skriver mest inn vekta her også, sammen med funderinger - så har jeg et sted å gå hvis/når motivasjonen skulle stoppe opp og jeg trenger å repetere noen lure OG mer nøkterne tanker for å fortsette med å holde fokuset!

 

En ukes ferie er straks om hjørnet, så da merker jeg meg vekta om morgenen før jeg drar - og så den neste morgenen etter jeg har kommet hjem igjen. Mål for den uka er først og fremst å holde meg nogenlunde stabil, men tåler å se oppgang. Skal uansett inn i faste rutiner igjen med GR og hjemmelaget middag med en gang vi er tilbake.

 

Har sjekket litt hva jeg bør holde meg unna, og er optimistisk klar for å kose meg med måte, kanskje et par ekstra lørdager på ferie, men ikke hver eneste dag. Starte med en solid frokost, bevege meg mest mulig og bruke det mellom ørene til lunsj og middag - godteri trenger jeg ikke, da vil jeg heller velge en dessert. Tar med knekkebrød, smøreost og Lindt sjokolade eller kanskje energibar - så har jeg krisemat hvis det ikke er noen gode alternativer til små måltider og godkjent søtsak hvis det trengs.

 

Målebåndet ble brukt i går, har gått inn 3-4 cm til totalt; 16,5cm mindre i omkrets her og der tilsammen ;)

Fornøyd med å like rumpa mi litt også over 90kg! (I begynnelsen av mai var jeg IKKE spesielt fornøyd med det jeg så av den i speilet.)

 

Nå blir det pizzaeksperimentering a la GR straks; veldig fornøyd med Hot pizza, for variasjonens skyld prøver jeg også Sommerpizza og Tacopizza i dag. Kjæresten blir veldig glad for å ha lettvint pizza rett fra frysa, 1 porsjon til lunsj eller to til middag, med salat ved siden av. Da snakker vi myyyye bedre valg enn frossenferdigpizza eller restaurantpizza!

 

God St.Hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger igjen :) 92,0 i dag.

 

Pizzaene i går ble gode, de! Digget bunnen til Sommerpizzaen, den minnet litt om en grov foccacia. Ungdommen plukket av cherrytomatene, jaja. Ruccolaen bør bare puttes på de stykkene som skal spises, blir slapp og udelikat etter å ha vært i kjøleskap, pluss vanskelig å varme opp igjen også.

Tacopizzaen hadde nesten knekkebrødbunn :blink: men med solid fyll på toppen, så ble det også en suksess (for oss voksne, ungdommen vil jo ikke ha ananas på...). Hot pizza er og blir en sikker vinner, så får ungdommen plukke av paprika og løk. Orket ikke salat ved siden av all pizzaen, tok en halv bit av hver, så var jeg innenfor halvannen porsjon, dvs ble én bit av Hot pizza :) Bare melon og yoghurt til kvelds, så var jeg likevel innenfor dagens kcalorimengde. Snitt for uka ca 1600, da gikk det helt fint med lørdag på torsdag :)

 

Mangler to gåturer på å tangere mai-trimmen, så bør ut en tur både i dag og i morgen - har litt på agendaen etter hvert, så får se om jeg kommer over dørstokkmila. Skal prøve!

 

Fisk i dag, tenker jeg. Ovnsbakte grønnsaker til. Dagen er planlagt, kjennes bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens treningsøkt? Hmmm, tja, hvis jeg kan få litt poeng for å prøve å klippe gress ("gress" - er vel mest mose, riktig nok HØY mose) med litt sløv, manuell klipper + skrubbe små nypoteter fri for jord :blink:

 

Håper at joggesko og treningstøy med på ferietur betyr at jeg får brukt dem, ofte! Min egen trimutfordring henger i en tynn tråd hvis jeg ikke får på plass minst to gåturer til på ca en time - jeg hadde trodd at det ikke skulle by på problemer, men jaggu... Har riktignok hatt litt lenger økter totalt sett i forhold til mai måned, men men. Da bør jeg i alle fall klare juli!

 

Dagen i dag er planlagt minutiøst, siden det er ferie på gang og jeg ikke ønsker gå i feriefella på utreisedagen. Alt som skal inntas i dag er lagt inn, inkludert medbrakt knekkebrød og tubeost til kveldsmat. Energibar er med, så får jeg nible langsomt til den og drikke mye vann. To måltider igjen før avgang, altså - inkludert middag fra bunnen av; pasta carbonara med spekeskinke og salat i dag.

 

Vekt i dag, 91,7kg, skal helst tangeres av neste veiing, som blir 3. juli - men fordi det nye tallet kun har vist seg to ganger, så kan jeg nok forvente litt opp igjen. DET TAR DEN TIDEN DET TAR!!!

Uansett resultat - 3. juli er det GR helt frem til neste tur! Bare å hive seg rundt med ny månedsutfordring også for den neste måneden ;) Veldig motiverende gjeng å holde følge med både der og i andre tråder!

 

Hvis det er grei nettilgang, oppdaterer jeg som best jeg kan underveis, har mest rolige kvelder å se frem til, så det hadde vært fint. Jeg kommer til å kose meg masse, så det blir ikke stress å oppsummere dagen med litt registrering (forhåpentligvis masse TP!!) :D

 

God ferie til alle som har det - og god tirsdag og fin arbeidsuke til dere som har ferien rett rundt hjørnet! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er jeg tilbake igjen fra ferie og kan sjekke at fokuset er på plass som det var før ferieuka begynte - altså fortsette der jeg slapp :)

 

Resultatet måtte bli opp på vekta; 92,8kg

 

Det er 1,1kg opp siden forrige tirsdag og siste mulighet til å stå på vekta før jeg dro. Så da gjenstår det å se hvor raskt jeg kan hente meg inn igjen, har allerede startet med GR igjen, det er bra!

 

Legger vekt på å ha en sunn tilnærming til vektnedgangen, så er fornøyd med resultatet siden jeg vet at jeg var så flink jeg bare kunne, samtidig med å nyte ferien uten å føle at jeg kun tygget på salatblader :) Fikk til to gåturer, og følte at selv oppoverbakke i temmelig varm temperatur gikk ganske greit, det VET jeg ikke ville vært tilfelle i begynnelsen av mai!

 

Har jeg virkelig bare holdt på i to måneder?? Jeg følte meg faktisk ok i bikini, enda det er valker her og der, stor rumpe og formfulle lår osv. - ser jo på klesutvalget jeg kunne ta med meg at jeg er større enn i fjor på samme tid, det ene bildet som ble tatt av meg denne gang fortalte meg at jeg har mer jobb foran meg, ja.

 

Nå er det to-tre "normale" uker foran meg før neste ferietur, gode vaner skal være godt innarbeidet igjen frem til da - så skal jeg tåle å se et kilo opp igjen da også. Det svinger normalt frem og tilbake ganske mye, så med mindre dette kiloet bruker to-tre uker på å fås av, så sier jeg meg fornøyd med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først gårsdagens gladmelding;

ei olabukse lå i skapet, hadde ikke prøvd den siden mai (umulig å få dratt opp over lårene) og nå passet den!! Litt stram knapp, men bare en ubetydelig valk (ikke en slik "vulkan-bukse"valk som tyter voldsomt over)! Sååå fornøyd at jeg droppet cardigan over tettsittende tskjorte :D/> Tenk å være superfornøyd med fasongen også når jeg veier over 90kg!

Dét er litt av en annerledes tankegang enn jeg har hatt tidligere, dette bare MÅ være sunt forhold til vektreduksjon/livsstilsendring.

Det SKAL ta den tiden det tar, så lenge jeg har riktig fokus - og jeg skal være FORNØYD med meg selv mange ganger på vei nedover i vekt. Yess!!! :D/>

 

Så dagens gladmelding; Nøkternt og aksepterende forhold til ferieukens vektoppgang var helt riktig innstilling! Kroppen har holdt på væske, sikkert pga varme og mer saltholdig kost - i dag morges (allerede) ga den slipp på masse - 700g ned på vekta!

 

Nøktern igjen - kun onsdag er offisiell ukesveiing, daglig veiing er kun påminnelse om å holde fokus og se at gjennomsnittskurven fortsatt peker i riktig retning! Og hundregrammene svinger, vær forberedt på det - ingen grunn til å henge med hodet eller juble for tidlig ;)/>

 

Dag 2 hjemme fra ferien er helt i GR-ånd - her er alle dagens måltider registrert inn og kun frokosten er så langt fortært. Gleder meg til dagens middag som er tacosuppa til GR og til alle mellommåltid, liker Finn Crisp sitt multikorn-knekkebrød, liker kokt egg og makrell i tomat og har plass til en liten skvurt majones og liker yoghurt med melon og pasjonsfrukt, for meg funker det ikke med 0% fett yoghurt i det hele tatt, det smaker kunstig søtstoff. LIKER at jeg kan spise det jeg liker og allikevel gå sakte men sikkert ned i vekt!!!

 

Været er grått, men yr.no lover sol fremover - tror kanskje jeg får til en liten gåtur etterpå? Kosthold teller 70% og trening 30% - så lenge jeg har kontroll på én av to ting, så er det i seg selv en suksess, gåtur eller ikke gåtur :)/>

 

Ha en FIN torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det SÅ vanskelig å holde meg til planlagt kosthold!!! :blink:/> Jeg var utrolig sulten lenge før middag - og da var det kun middag som gjensto av dagens ca 1600kcal...trodde jeg skulle bli tullerusk!

Det har gått så greit vanligvis, at jeg er helt uforberedt når jeg ikke føler jeg får nok mat...faren var stor for at jeg skulle sprekke - måtte finne en redningsplanke...den kom i form av noen biter honningmelon, et stort glass vann og at jeg rett og slett dro på joggesko og bestemte meg for å ta en kort runde, men at jeg skulle prøve å løpe litt av den. (Som tittelen på en blogg jeg leser: "Legg fra deg kaka og løp deg en tur!";)/>)

 

Sprøtt, men det virket! Etter å ha slept meg gjennom 2,1km på 21minutter var det først og fremst et stort glass vann som fristet da jeg kom hjem - i tillegg hadde jeg brukt opp "fysetiden" på noe aktivt og det var tid for å lage middagen jeg hadde ventet så lenge på. Puhhh!

 

Vekta står pent stille på 92,1 (som er bra), men det er ikke rart at jeg plutselig fikk på meg olabukse som har vært for liten - har jo gått ned i cm rundt både midje, hofte, rumpe og lår! Ytterligere 7cm inn tilsammen på disse stedene og har nå siden mai gått inn 22,5cm totalt.

 

Bare å fortsette, altså! Dagen er planlagt til minste detalj (igjen) og har lagt inn en halv energibar som kan tas når det passer, resten skal spises til fastest mulig tid. Skal bort i kveld, men det er utenom måltider og ikke lagt opp til annet enn drikke - jeg holder meg til vann ;)/> som jeg uansett liker best. Fylt kyllingbryst med pastasalat til middag, det blir bra :)/>

I morgen har jeg tenkt å lage et par av GR sine pizzavarianter, så kan fryseren fylles litt opp.

 

Lenge siden jeg har lagt inn oversikt over cm-måling (tall i parentes er i forhold til laveste cm-måling i 2011):

 

Midje 111 (+12)

Hofte 116 (+9)

Rumpe 125,5 (+8)

Bryst 112 (+8)

Arm 34 (+3)

Lår 68 (+3)

 

Masse forbedring i forhold til tidligere i mai! Lav arm har ikke rikket seg, men nå har jeg heller ikke drevet noe styrketrening å snakke om. Overarmen er litt redusert, men dette er målene jeg tok for to år siden og som jeg nå skal oppnå igjen - forhåpentligvis med enda bedre resultat :) Er litt usikker på hva "sunn" midje er, leste vel et sted at det ikke burde over 80cm for kvinner, i så fall har jeg et stykke vei fortsatt. Tar ikke sit-ups, så det kan jo endre seg raskt om jeg får en rutine på noe der...jaja :)

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en softis med strø på tampen av gårsdagen så holdt jeg meg innenfor kalorigrensen, ganske spesielt å se... Vekta i morges var skikkelig blid, og er nå laveste til nå (91,4) - men onsdagsvekt er og blir eneste som teller og nye tall må vise seg flere ganger før jeg bruker det som utgangspunkt og sammenligning :) Nøktern holdning, det er tingen!

 

Er svært nærme utgangspunktet mitt både i midjemål og vekt - altså fra da jeg logget meg inn aller første gang i 2011 :blink: så snart er jeg tilbake fortsatt på gamle kilo, men på riktig side av første delmål. Gleder meg - men skynder meg ikke utover å holde fokus og prøve å være ekstra aktiv (2 ganger tur hittil i juli, jeg sliter meg ikke akkurat ut...)

 

Normalt sett synes jeg at restemiddag er litt "skummelt", siden det før i tiden var ensbetydende med at jeg spiste både dét i tillegg til for mye ellers, men i dag er faktisk TO restemiddager inkludert i dagens måltider pluss biffmiddag og ett glass vin mm - alt innenfor 1600kcal! :D Snakk om å kunne ha lørdag på lørdag og kose seg og alt kan nytes med GOD samvittighet :D

 

At det er bursdag i morgen og kakebord i vente, og jeg alt har brukt 17 kosemerker denne uka, jaja, det får bli bittelitt kake og vann - ikkeno godteri, så får det bli litt lørdag på søndag også, men med måte.

 

God lørdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse trimpoengene sitter langt inne - er fortsatt litt for mye sofagris, dessverre. MEN, har kontroll på kostholdet, så det holder lenge ennå.

 

I dag blir det nok litt kakesmaking, men har klokket inn ca 1400kcal totalt så langt (inkl middag, hot pizza og sommerpizza med salat og balsamikoeddik), og med en liten runde romaskin og ca 100kcal trimmet bort, så bør det bli greit totalt sett. Kanskje frister det med en gåtur i kveld også? Fikk jo til ei runde gå/jogg på 21 minutter, og det gikk ganske greit med knærne, så mulig jeg prøver på den igjen. Er jo dessverre mye mer effektivt å bevege seg fort enn sakte...må nok tenke tidsbesparing innimellom...men, men.

 

Vekta er stabil på 91,4kg. Jeg kan faktisk kjenne det når jeg beveger meg at jeg har fått av utrolige 7,5kg siden begynnelsen av mai (15 SMØRPAKKER!!) - det er DEILIG å være lettere! :D/>/>

Jeg har vært FLINK og jeg føler meg FIN! :lol:/>/>

 

Vel, fin og fin...sånt avhenger visst av størrelsen på plaggene... Har i dag kastet to slitne, store bukser, en i str 50 og en i str 48. Optimistisk trakk jeg ut en capribukse fra bakerst i skapet som var str 46 (etter å ha blingset og funnet enda lenger bak i skapet en bukse i str 42 - I wish). Wow, FOR en valk over linningen! I tillegg ble det nesten forstrukket rygg i forsøket på å skvise meg inn i det "vesle" plagget :blink:/> Små skritt fremover var det, små skritt...og det er et GODT stykke igjen til mål!

 

Nyt søndagen, det gjør jeg :D/>/>

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Sår hals er ikke noe gøy. Prøver å forhindre å bli forkjøla, pøser på med c-vitamin og svarthyllebær og pakker inn halsen i skjerf.

 

Gårsdagen ble litt annerledes enn planlagt, men kjennes godt å ta det som det ble - fulgte prinsipper for gode valg, tok litt av alt men bare én porsjon. Smakte på to av tre kaker, også bare ett lite stykke av hvert. Jordbær og Farris. Kjente på lysten til å forsyne meg en gang til, men ventet litt og så var det greit likevel. :)

 

Vekta står ca stille, litt ned til 91,3 - men veiedag er i overimorgen, så da får jeg se. Ikke veldig langt igjen til første delmål! Gleder meg til å nå dit, men det tar den tiden det tar - om så jeg må vente til ut i august. Ca to uker til ny reise, da vet jeg jo fra sist at litt oppgang nesten er uunngåelig, derfor kan det hende at jeg rekker å se nytt tall, men at det går opp igjen på tur, og da tar enda lenger tid å forsere delmålet, uansett er det en lettere sommer enn i fjor, allerede!

 

Dagens måltider er allerede registrert, ser ut til å bli årets første sykkeltur også! Må først sjekke at alt er i orden med doningen...har hjelm, får vel bruke den :mellow:

 

Ny uke og bare gode valg fremfor meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første sykkeltur ble gjennomført og godkjent ;) 14,7km! Såpass inspirert at jeg tar sykkel i stedet for bilen dit jeg er bedt bort i kveld - dét hadde heller ikke vært tilfelle for to måneder siden!

 

Litt store og for få måltider i går og litt lite vann på sykkelturen, men vekta er fortsatt grei, ned til 91,1 i dag. I følge appen på telefonen så er jeg nå under laveste vekt i juli i fjor, det føles godt :) Hyggelig å se at grafen praktisk talt stuper i forhold til siste tre månedene også, dette går SÅ riktig vei, med små skritt!

 

Skal som sagt bort, og har tatt høyde for det, så alt er registrert inn for i dag. I tillegg er middagene for de neste fire dagene planlagt og blir handlet inn til av kjæresten. Han er blitt veldig engasjert selv, og det er utrolig moro og en ekstra motivasjonsfaktor for meg til å fortsette i samme gode stil!

 

Ikke verdens grønneste fingre, men i dag må jeg til pers litt i hagen...får ta det som mosjon, men skulle helst ønske at alt gjorde seg selv der ute :mellow: Blåser heldigvis litt, så da blir det vel ikke altfor varmt å holde på...jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt med en sunn og korrigerende påminnelse!

 

Har vært bortskjemt med enten ned eller stillstand nå i flere dager, så i morges var faktisk første gang jeg nølte litt før jeg stilte meg på vekten...var forberedt på å se oppgang, men også litt skuffet - og det skal jeg jo ikke være!!! :angry: Jeg føler meg lettere, smalere og mer opplagt - og så er jeg skuffet over et tall på vekten, faktisk gruet meg litt til å se oppgang - HALLO!!! Reality-check!!! Vekta har gått NED med 1,3kg siden forrige onsdag - hengehue/surt fjes/skuffa ER IKKE LOV!!!!

 

Ja, jeg vet det ikke er langt igjen til første delmål på 90kg...men det må likevel ta den tiden det tar! Har jeg ikke lært noenting fra sist gang?? Det mentale MÅ være på plass hele veien, jeg skal være forberedt på både platå og sprekk - og likevel ikke miste motet, men fortsette selv om det ikke er nedgang hver morgen...i tillegg er det ferietur igjen snart, da er det ikke meningen å tenke nedgang, men å kose seg med måte for så å fortsette med GR når jeg kommer hjem igjen - kan hende må jeg vente til august med å nå delmålet, men det får bare være - ikke stress!!!

 

Trengte en formanende pekefinger - note to self - nå, kjenner jeg...fort gjort å bli for tøff i trynet, vet jo at de to siste dagene har vært i overkant med inntak og ikke riktig fordelt gjennom dagen (og dermed ligget i overkant) og er fortsatt ikke nevneverdig kommet over dørstokkmila, langt lerret å bleke fortsatt!

 

Bare onsdag i dag - mange gode valg igjen å ta denne uka. Små skritt fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har kommet et skritt videre siden i går (skal visst ikke så mye til, mellom ørene :)) Kommer til å fortsette å oppdatere her i denne tråden, men så langt har det blitt mest monologer...hvor er det blitt av dere, Panki, Leverpostei:) og Trixi2 - Storesøster, Vivaebella, eller andre?! Håper dere klarer brasene på egenhånd, uten å behøve forum og GRnett, jeg husker dessverre alt for godt at det ikke gjaldt meg da jeg holdt meg utenfor...

 

Fikk ryddet opp både mellom ørene og i to store kjøkkenskap i går, det var så deilig å bli kvitt masse unødvendige ting! Smiler stort når jeg åpner disse skapene, får fler og fler sånne opplevelser rundt omkring i hjemmet - det har tatt tid å få det til, og jeg vet at dette skal fortsette helt til alt her har sin egen plass og jeg har full oversikt! Det samme gjelder å stokke om på tanker og få nye vaner naturlig innarbeidet. Ingen nøling på vekten i morges, ned 100g fra i går...gjør ingen som helst ting, siden et nøkternt mål nå for sommeren er å nå første delmål innen august. Skulle det dukke opp nå før ferien, så er oppgang etter ferien forventet oppgang og det er GRmodus som gjelder når jeg er hjemme. Målet burde derfor være overkommelig - og passer jo fint når premien for å nå dit er ferietur ;) Er så heldig å ha to til å glede meg til!

 

Med to litt kaloririke dager i starten av uka, ble gårsdagen og dagens plan seende noe bedre ut - i går ble det opprydding i stedet for trim, en del tøy og bøy og ikke minst hadde jeg energien og gjennomføringsevnen til å fullføre prosjektene helt ut!

 

GR sin tacosuppe i dag, gleder meg til den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt fristet til å få til strandtur i dag, men med litt humørsyk bil betyr det i så fall å sykle dit...da blir det nok heller solstolen her hjemme i stedet. Fire dager siden forrige trimtur...jeg har ikke fått dreisen på rutiner på dette området ennå, nei.

 

Men jeg er flink med kostholdet fortsatt, ingen sprekk tross litt oksehunger og fysing innimellom. Nå hjelper det veldig at jeg ikke kjøper noe annet enn frukt, bær og nøtter som kosemat når jeg er på butikken, det skal sies. Lindt-sjokoladen min har nå stått der i skapet, det blir kanskje et snitt på 1-2 biter per uke, faktisk. I går var det sukker i tekoppen som ble lagt inn som frimerke, det går overraskende fint å ikke savne godteri - eller, dvs. jeg vet at jeg fortsatt KAN spise mengder av både godis og annet, hvis jeg får sjansen til det UTEN å legge på meg, så hadde jeg nok gjort det uten å blunke engang...men fordi jeg vet dét, så er det bare å holde strengt på registrering og mantraet litt, men bare én osv.

 

Etter å snart ha gått ned 8kg for det meste kun pga endring i kostholdet, lurer jeg nå på om jeg har nådd et vektplatå. Kan ikke huske å ha havnet på et sist jeg gikk ned, men da trente jeg jevnlig også, det gjør jeg jo absolutt ikke nå. I alle fall sto jeg pent på 91,4kg i morges, det samme som forrige lørdag. Beste vekt før ferien var 91,7, så ligger litt under det, i alle fall, men da er det samme nivå i tja, nesten tre uker snart? Det må jo være et platå?

 

Trives jo mye bedre i eget skinn allerede, så kan godt hvile litt på laurbærene her en stund, til ferien er over i alle fall :) Små skritt fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platå eller ikke platå, det er spørsmålet...

 

På vei inn i snart tredje uka med samme vektnivå, på tide å søke litt info rundt temaet sånn at jeg er mest mulig forberedt på hva jeg kan forvente meg eller bør gjøre. Uansett litt greit å være stabil en stund, så jeg virkelig kan nyte det faktum at jeg er nesten Å T T E kilo lettere enn i begynnelsen av mai - og det kjenner jeg HVER dag at jeg er!

 

I går brøt jeg en liten barriere ved å gå utildekt fra et basseng til et annet blant mange mennesker, solkjolen og håndkleet lot jeg ligge på solstolen...var litt utilpass, men ikke så mye som jeg skulle trodd. Leser en bok hvor det legges vekt på at du skal føle deg slik du ønsker å være, som igjen vil hjelpe deg å nå målet ditt, uavhengig av hva det er. Så i går følte jeg meg slankere og kanskje vistes det litt også, på tross av overvekten? En fin tanke, i alle fall :)

 

Treningsformen min er fortsatt trygt bevart mellom ørene, tok meg i å ha lyst til å gå/jogge en liten runde etter en lang biltur! :rolleyes: Men kvelte lysten effektivt ved å måtte spise litt først og så var det nytt sjåføroppdrag og deretter TVkveld resten...jaja, hadde vært utendørs i mange timer i sola, da...gjøre tankens kraft om til handling, snart?

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...