Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

En god helg hilsen :)

 

Juni72,Panki og alle dere andre flotte damer her inne: God helg og ta valgt som bygger dere opp!

 

Her blir det å ha fokus på 1200 kcal, for senebetennelsen sitter fremdels i.. Heldigvis så er ikke helgen full av utfordringer, jeg skulle egentlig på konsert, men det går ikke pga foten.. Men jeg skal da få en fin helg uansett :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg, storesøster, og til Panki :)

 

Håper den blir fin på tross av at det ikke ble konsert og at foten fortsatt ikke er bra. Synes du er tøff som gutser på med 1200kcal, det står respekt av det!

 

Disse dagene hjemme har ikke blitt like effektive som jeg skulle ønsket, men har holdt kostholdet på plass innenfor kcalgrensa, da er jeg fornøyd med det. Så forresten helt nytt titall i morges, men det blir straks en firedagers tur bort, så da får jeg se hva det betyr innen neste ukesveiing. Det tar den tiden det tar - men gleder meg likevel til å endelig kunne si at jeg har nådd første delmål og kanskje også passert det litt, hadde vært deilig ;)

 

Nja, måtte bytte bort en yoghurt mot en spiseskje vaniljeis sammen med jordbær, og prøvd ny oppskrift i dag som ikke var GR, da er det litt styr å prøve å beregne sånn ca, tok på øyemål og ikke vekt...ah, glemte helt at jeg egentlig hadde regnet med villris til, da går det bra likevel :D og jeg kan spise moreller og kanskje et knekkebrød om jeg merker at det røyner på mot kvelden. Kroppen vil egentlig snu om til annen døgnrytme, så lå søvnløs til kl fem i morges og oppe før kl ni...klar for senga om noen få timer, gitt.

 

Jau, jau - god fredagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet går greit, litt på grensen til fysete i går, men i dag har jeg laget en fin plan som ser MYE ut til 1522kcal :)

 

Frokost: liten skål havregryn m rosiner og ekstra lett melk

Lunsj: 2 Finn Crisp multigrain m baconleverpostei og rødbeter og 1 lite glass appelsinjuice

Mellommåltid: 125g cottage cheese m banan, jordbær, mandler og kanel

Middag: Kyllingbryst m spekeskinke og råstekte grønnsaker 1 porsjon(GR-oppskrift)

Kvelds: 2 Finn Crisp multigrain m 40g makrell i tomat og 6g majones

 

Er blitt god på øyemål synes jeg selv, så alt er "standard" mengde uten å veie, men vet gram siden jeg har lagt det inn før, sånn sett går det raskt å registrere også :D

 

Har ikke gullmedlemsskap, så hva dette ville utgjort i kostholdsscore aner jeg ikke, men dette funker jo for meg så da så!

 

Snill vekt i morges også, det lover godt som utganspunkt før langhelgstur med restaurantmat i sikte. Null bekymring, mål som før er å kose seg med måte, lurest mulige valg, mindre porsjoner enn før, masse vann og null godis. Joggeskoa er med i tilfelle det blir mulighet for gåtur ;)

 

Ha en fin og regnvåt lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag :)

 

Jepp, i dag ble det ett stort smilefjes! Vekta viste 79,2 kilo, ned 0,8 :)

Så det å gå ned på 1200 kcal når det er null trening: det funker!

 

Veldig godt å få den motivasjons innsprøytingen nå, så kysser fingrene for at senebetennelsen begynner å gi seg snart. Kjenner jeg har lyst til å bevege kroppen min.

 

Hvordan går det med deg? Krysser fingrene for gode resultater hos deg også!

 

Klem fra en happy storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro, storesøster, gratulerer med flott nedgang også i sofamodus! Kostholdskontroll virker, det er vi bevis godt nok på ;) Jeg er fortsatt på tur enda et par dager, så det er deltakelse per mobil, knotete å trykke ivei, men må være her når jeg kan.

 

Har dratt på meg en lei kink i ryggen, så bare å skyte lang hvit pil etter lengre gåturer, ble med et par-fire kilometer så langt, håper jamen det gir seg. Ellers er det restaurantmat på oss (igjen), så vi holder oss til suksessoppskriften fra sist og satser på at vekta er passe grei neste gang jeg får gått på den. Hvis det er litt opp så går det raskt av igjen. Men vi er som sagt temmelig bevisste selv om vi koser oss med vått og tørt ;)

 

Håper du snart kan kysse betennelsen farvel, så du får lindret treningskløen din ;)

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Juni72 :)

 

Håper du koser deg på tur, selv om ryggen har slått seg vrang! Her i gården går det bra med antall kcal, blitt litt mye salat til middag i det siste.. Travelt på jobb, og da er det så greit å ikke stresse for mye på hjemmefronten med "tungvinte" middager som tar for lang tid.. Spesielt når vi er sultne alle mann..

 

Betennelsen er heldigvis på retur, men nå har jeg blitt så stresset av min evige dårlige samvittighet i forhold til trening.. Sukk..

Det er akkurat som disse TP "henger seg opp" i bakhodet mitt, og jeg tenker hele tiden :" jeg skulle ha trent mer.." Synes faktisk det var litt lettere å være på 1200 kcal og IKKE trene.

Men vet jo at trening er bra, jo flere muskler jeg har så forbrenner jeg mer, samt jeg blir sterkere. Og ikke minst får jeg jo en flottere kropp med å stramme opp.. Må vel ned i kjelleren for å hente opp trenings motivasjonen her ;)

 

Ha en fortsatt fin onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei storesøster!

 

Ta kontroll over det området som teller aller, aller mest - kostholdet! Du klarte imponerende 1200kcal, som ikke engang er nødvendig å holde og samtidig gå ned i vekt - du kan vente med trim helt til foten er blitt ordentlig bra, og hvis du har passet på kostholdet i mellomtiden har du kanskje gått ned litt i mellomtiden også :) Vinn-vinn, spør du meg :D

 

Nå i august kan vi ta tak i trimformen etterhvert sammen også - jeg har som mål å være i gang mot slutten av måneden, så nå prioriterer jeg å få på plass alle måltidsrutinene og legge solide ukesplaner så det også går fint i løpet av jobboppstart.

 

Resultatet etter siste ferietur ble 90,8 - altså bort fra det nye tallet som jeg rakk å se et par dager, men ned 100g fra forrige ukesveiing. Absolutt godkjent, men er klar for å passere delmål 1 for godt snart og legge tiden over 90 kilo bak meg.

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirasjon og gode ord :) Har spist ca 1400 kcal i gjennomsnitt hittil i uka og kun 3 TP.. Så helgen skal benytttes til hverfall noen gåturer.

 

Jeg vil jo gjerne komme igang med trening, og må vel sette meg ett mål der også:)

 

Håper du får en fin helg, her skal jeg styre unna de værste kaloribombene!

 

God helg klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også, storesøster! :)

 

Nå har jeg holdt på siden mai, og ikke én eneste uke har jeg klart å få til 7TP. I utregninga har jeg lagt inn 4TP, men er litt usikker på om jeg i snitt har fått til engang dét. Må si meg fornøyd da med at det har "holdt" enn så lenge med kun kostholdsendring, har jo ikke akkurat trimmet bort disse kiloene jeg nå er kvitt :rolleyes:

 

Mot slutten av denne måneden så får jeg forhåpentligvis dreisen på trening også, spent på dette kurset jeg skal prøve meg på og håper at det er forenlig med GRtankegangen (har aversjon mot pulver, vil ha mat jeg kan tygge!).

 

Ett av målene er, i tillegg til å på sikt komme ned i en trivselsvekt som både er utseendemessig og helsemessig det beste for meg, å finne en treningsglede og -form som ikke er basert på at jeg må tilhøre et treningssenter - jeg vil aller helst bli ei fjellgeit som stikker til fjells hver helg og ferie ;) Men først må jeg komme meg opp av sofaen, altså... :)

 

Snill vekt i dag og vekk med siste ferieturgrammene; 90,0kg - da kan jeg kanskje endre på signaturen min til onsdag, det hadde vært moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også, storesøster! :)/>

 

Nå har jeg holdt på siden mai, og ikke én eneste uke har jeg klart å få til 7TP. I utregninga har jeg lagt inn 4TP, men er litt usikker på om jeg i snitt har fått til engang dét. Må si meg fornøyd da med at det har "holdt" enn så lenge med kun kostholdsendring, har jo ikke akkurat trimmet bort disse kiloene jeg nå er kvitt :rolleyes:/>

 

Mot slutten av denne måneden så får jeg forhåpentligvis dreisen på trening også, spent på dette kurset jeg skal prøve meg på og håper at det er forenlig med GRtankegangen (har aversjon mot pulver, vil ha mat jeg kan tygge!).

 

Ett av målene er, i tillegg til å på sikt komme ned i en trivselsvekt som både er utseendemessig og helsemessig det beste for meg, å finne en treningsglede og -form som ikke er basert på at jeg må tilhøre et treningssenter - jeg vil aller helst bli ei fjellgeit som stikker til fjells hver helg og ferie ;)/> Men først må jeg komme meg opp av sofaen, altså... :)/>

 

Snill vekt i dag og vekk med siste ferieturgrammene; 90,0kg - da kan jeg kanskje endre på signaturen min til onsdag, det hadde vært moro!

 

Ikke lett det med trening. Det er den delen som er vanskeligst, synes jeg, i alle fall nå. I motsetning til deg, vet jeg at jeg aldri vil bli noen fjellgeit. Jeg mistrives ute når været er ikke er bra, så skal jeg klare å trene regelmessig og ikke bare de få dagene i året med perfekt vær, må jeg finne noe innendørs. Håper å få i stand en treninsavtale med noen kolleger. Vi har tilgang på et treningsrom gjennom jobben, og avtaler med andre er mer forpliktende enn å prøve på egen hånd.

 

Motiverende å se at det er flere som baserer seg på å hvedsaklig klare det med kostholdet. :) Mange her forteller om så mange trimpoeng at jeg aldri vil ha sjanse til å oppnå dem, men alle må jo finne sin vei. :) Men for helsesns del må jo også aktivitetsnivået litt opp. Fordelen er at jeg merker det er lettere å trene nå som jeg har gått ned litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett det med trening. Det er den delen som er vanskeligst, synes jeg, i alle fall nå. I motsetning til deg, vet jeg at jeg aldri vil bli noen fjellgeit. Jeg mistrives ute når været er ikke er bra, så skal jeg klare å trene regelmessig og ikke bare de få dagene i året med perfekt vær, må jeg finne noe innendørs. Håper å få i stand en treninsavtale med noen kolleger. Vi har tilgang på et treningsrom gjennom jobben, og avtaler med andre er mer forpliktende enn å prøve på egen hånd.

 

Motiverende å se at det er flere som baserer seg på å hvedsaklig klare det med kostholdet. :)/>/> Mange her forteller om så mange trimpoeng at jeg aldri vil ha sjanse til å oppnå dem, men alle må jo finne sin vei. :)/>/> Men for helsesns del må jo også aktivitetsnivået litt opp. Fordelen er at jeg merker det er lettere å trene nå som jeg har gått ned litt. :)/>/>

 

Hei, Sabine :)/>

 

Vil nok allerhelst være fjellgeit i behagelig turvær, svært gjerne uten mygg og sånt, men vet aldri om også værfølsomhet endrer seg jo lettere en blir :)/> At jeg velger tur fremfor sofaen og TV-helg er et ideal som jeg håper jeg kan prøve å leve opp til når jeg blir sprekere enn jeg er i dag og myyye lettere.

 

Jeg er rolig på trimfronten ennå, men ser jo at både kondisjon og styrke er viktig for helsa på lang sikt...spesielt nå når en begynner å dra (litt) på åra B)/> Skal i gang med et mer rutinemessig treningsopplegg i slutten av måneden, da hadde det vært fint å kjenne at 9 kilo lettere er et BRA utgangspunkt og at det er mindre pyton å bli sliten (hehe) Nei, kommer heller aldri til å ha skyhøyt TP-antall, vil ha akkurat passe på sikt som stemmer overens med en aktiv hverdag med utendørsaktiviteter som turgåing (trenger ikke være på fjellet - er et stykke å kjøre dit også), sykling (urk) og jogging (dobbelturk), kanskje tilogmed en fast dag med svømming - i tillegg til styrkeøvelser som antageligvis alltid kommer til å være et ork av en nødvendighet...vurderer yoga mtp kjernemuskulatur, og det kan jeg kanskje få til utenom et treningssenter.

 

Inntil videre er faste trimvaner en fremtidsvisjon jeg ikke stresser med å klare å leve opp til, det blir som det blir, tenker jeg ;)/> I mellomtiden så jobber jeg med kostholdet og synes at mer og mer har falt på plass i disse månedene jeg har holdt på.

 

Ting jeg vet fungerer for meg:

#1 Planlegging!

Middagsmeny, oppdaterte handlelister og å registrere inn dagens måltider hver morgen

#2 Porsjonsberegning!

Å vite ca hvor mye som er en porsjon middag og ikke minst overholde det (magesekken MÅ skrumpes hos en tidligere slukhals) GR-oppskriftene har vært til en stooor hjelp her, kaster nesten aldri mat og har sjelden rester med mindre det er planlagt som lunsj til dagen etter.

#3 Takle ferie/helg/fest/endringer i planen!

Har lært at det går an å avvike fra planen/hverdagen i kortere perioder og likevel ikke "ødelegge" fremgangen. Ved å forsyne meg én gang og i mindre målestokk enn hva "gamle" jeg ville gjort, er jeg allerede flink! Hvis porsjoner på en restaurant er store, kan man fint be om å få dele en rett (også her hjemme i Norge, i utlandet er det mer utbredt enn man skulle tro, også det å ta med hjem rester hvis porsjonen er mer enn man orker spise opp).

#4 Ta gode valg! (eller best mulig ;)/> )/Vær forberedt!

Hvis fristelsen tar overhånd, så finnes det løsninger likevel. Jeg vet hva som fungerer som "søtsak" for meg; moreller, nøtter, frukt&vaniljekesam, Lindt mørk sjokolade m havsalt, energibar(på tur og når jeg ikke vet noe om neste måltidsmulighet) - er jeg hjemme og på sofaen og fyser på noe, så får jeg enten vurdere å gå en tur, drikke et stort glass vann (viktig å drikke nok vann!), finne på noe annet enn å glo på TV og tenke på mat, eller ty til en liten håndfull mandler. Jeg VET hva godteri inneholder av poengløse kalorier, så jeg tenker meg om en ekstra gang hvis noe blir tilbudt - det er LOV å si nei! I kakelag så har jeg LOV til å ta et lite stykke, kanskje tilogmed av flere kaker, men i mindre målestokk enn jeg før ville gjort.

 

Nja, alt faller ned på god planlegging, enten av tilgjengelighet til matvarer, oversikt over dagsbehovet eller forberede seg på annerledesdager så det blir minst mulig hodeløse avgjørelser i matveien.

 

Disse fire punktene FUNGERER beviselig for meg - etter tre ferierunder i sommer med litt opp hver gang (og null baderomsvekt eller kjøkkenvekt med i bagasjen) har jeg likevel gått sakte, men sikkert ned i vekt.

Dagens resultat er hyggelige 89,5 - tredje gang jeg ser dette nye tallet og et solid tegn på at det går i riktig retning også denne måneden.

 

Med andre ord: Bare å fortsette å følge disse fire punktene!!!

 

Ha en finfin søndag, Sabine, storesøster og kikk (og alle andre som kanskje har svingt innom en tur:)) - og Panki, håper det går bra med deg! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag :)/>

 

YES, ned 0,5 kilo! Jeg er glad og fornøyd!

Det ble kanskje ikke helt den store treningsuken, ble 5 TP.. men klarte å holde meg innenfor ca 1400 kcal og det funker!

 

Juni72: Gratulerer med nytt tall forann :) Du har jo virkelig gjort en super innsats i sommer.

Jeg kjenner meg godt igjen i hvor viktig planlegging er for å lykkes. Jeg er også avhengi av det, ellers blir det så lett å "skli" ut. Jeg merker også at det lønner seg for meg å noterer her inne hva jeg spiser og drikker, ellers så kan jeg fort både spise for lite og for mye.

 

Mål for uken her: notere alt hva jeg spiser og få 7 TP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg må jo smile når du er litt fortvila for "bare" 5TP på en uke, storesøster, jeg synes jo det er råbra jobba, jeg! Hvis du ikke har justert inntaket litt opp de dagene du har trent, så har du jo hatt et større kaloritap enn differansen mellom energiforbruk før trim og 1400kcal (husk å ikke gå under 1000 per dag) - og på sikt må det bli veldig så bra hvis du klarer å holde på dette!

 

Jobber masse med å ikke stresse meg opp denne gangen, dessuten har jeg lest at stress kan være en faktor for vektøkning, så da er det ENDA viktigere å ikke la seg stresse av selve livsstilsendringen!

 

Har i bakhodet at alt jeg gjør skal kunne fungere på sikt og passe inn i min hverdag, så jeg skal verken måtte sulte meg eller trene frenetisk for å gå ned i vekt, det må føles naturlig, fornuftig, forsvarlig og mulig å opprettholde det jeg driver med.

De fire punktene (kunne sikkert vært fler) jeg skrev i går er jeg svært fornøyd med å ha fått satt ord på, for de dekker min hverdag og måten jeg kan løse problemet med å ha over tid lagt på meg for mange kilo (ved å overhodet ikke følge de fire punktene).

Et erkjennelsespunkt jeg kunne lagt til er det at jeg må ta tiden til hjelp, skal ikke prøve å fremskynde resultater som jeg har gjort tidligere (mantraet mitt :)/>).

 

Jepp, det mellom ørene fungerer veldig fint nå, altså!

 

Ser ut som det KAN bli signaturendring på onsdag (og delmåloppnåelse), men siden det svinger hit og dit så må jeg pent nødt til å vente og se til da :)/> 89,3 i dag

 

Ny uke og nye muligheter - og denne gangen skal jeg få til kostholdet også inkludert jobbhverdag, ny utfordring som også skal gå bra men som krever litt ekstra planlegging.

 

Ha en fin mandag! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Juni72 og Storesøster :D/>.

 

Det er godt å være igang igjen B)/>. Første dag med kontroll er gjennomført, og bortsett fra en litt rumlete og tom mage så gikk det fint. Dagens vekt er betydelig hyggeligere enn gårsdagens, og det er typisk meg etter en sukkerrik helg......

 

Godt å høre at senebetennelsen er på retur og at du så smått er i gang igjen Storesøster!! For meg høres 1200 kcal ut som rene fastekuren, det vet jeg jammen ikke om jeg hadde overlevd. Men det går helt fint å gå ned i vekt uten mye fysisk aktivitet. Første gang jeg gikk på GR-kurs var ikke fokuset på trim der i det hele tatt (2003). Jeg gikk enkelt ned 17 kg på like mange uker uten noe annen trim enn normal hverdagsaktivitet (jeg hadde 2 små gutter i hus....). Så det lar seg absolutt gjøre. Samtidig er jeg helt enig i at fysisk aktivitet er viktig for helse og hvileforbrenning. Men hvis man starter i den ene enden og får kontroll på maten, så må man ikke bli treningsnarkoman for å lykkes. Hvis det er vanskelig å få til "nok" TP hver uke og dette blir en negativ belastning er det kanskje bedre å fokusere på å utnytte de mulighetene som hverdagsaktivitet gir. Alltid gå trapper, parkere 5 minutter lenger unna jobben, melde seg frivillig til å klippe gresset etc. Det er viktig å gi seg selv ros for det man faktisk får til og ikke alltid se hva man ikke får til B)/>.

 

Og til Juni72, jeg kunne ikke vært mer enig i de 4 punktene dine. De funker for meg og. Jeg kan nok bli bedre på planlegging, og en stadig utfordring er å la fornuften styre handlingene mine og ikke lysten.... Tålmodighet er også en viktig faktor, ikke nødvendig å stresse - dette er jo en VARIG livsstilsendring :D/>.

 

Nå er det på tide å kjøre minstemor på turn, så dette får være nok for denne gang. Jeg henger i stroppen, hverdagene er fortsatt tunge. Heldigvis har jeg gode venner som tar godt vare på meg. Og for meg funker det å ha litt å gjøre. Trening er terapi og et fristed og brukes flittig ;)/>. Vi tastes B)/> .

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, panki!

 

Det er så godt å høre at du er i gang igjen! Kloke tanker og jeg nikker enig her jeg leser det du skriver :)/> (og håper livet smiler til deg, raskt, det fortjener du!!)

Første dagene er verst, mange uvaner som skal skrelles bort i matveien, men heldigvis blir magesekken mindre ganske raskt, nja, temmelig raskt, da... :huh:/> Drikk vann, så føles det litt mindre "tomt" i magen.

 

Ja, det holder langt på vei med kostholdsendring, men at det er viktig med trening også er det ikke tvil om - men ikke nødvendigvis mest i vektreduksjonsøyemed, da heller hovedsaklig som styrking av kjernemuskulatur så vi holder oss spreke lengre (+ bonus i form av økt forbrenning). Stresser ikke, behovet for og lysten til økt trening vil komme - imens jobber jeg med kostholdskontroll, det trengs fortsatt.

 

I dag fikk jeg testet ut det siste punktet på lista mi;

#4 Ta gode valg! (eller best mulig ;)/>/> )/Vær forberedt!

Jadda, FØR middagslaging er jeg allerede oppe i 1600kcal og det enda jeg begrenset meg i snittefatet og kakefatet, pluss hadde nødløsning (halv energibar) med på jobb fordi jeg visste måltidstidspunktene ble litt skjeve ellers i dag...litt i villrede, men glad for at jeg sjekket hva dagens valg (som jeg trodde var gode) utgjorde...nå vet jeg at jeg må nøye meg med TO snitter i stedet for tre :blink:/> og finne noen å dele kakebiten med eller rett og slett droppe den...kaka inneholdt like mye kalorier som en snitte!

 

Er jeg sulten egentlig, eller bare vant til å spise middag så sent som halv ni om kvelden?? Drikker vannglass på vannglass mens jeg funderer litt på hvordan jeg løser dette...kan jo legge meg kl ti, feks...da har jeg bare tre timer til å holde meg oppe og ikke spise mer. (Jeg har spist havregryn m rosiner til frokost og solid wraps til lunsj, så jeg lider INGEN nød!)

 

Slukhalsen i meg angrer nå litt på at jeg ikke erklærte dette for en annerledesdag, kanskje tilogmed ukens lørdag, og droppet å legge inn i registreringen, mens realisten som ønsker varig livsstilsendring ser at dette var en god leksjon i "Du skal ikke tro du velger sunnest, du skal VITE" :unsure:/>

 

Vekta bikker mot nytt tall, kanskje jeg kan flytte på signaturen min i morgen - gøy, gøy og en fin gulrot til å droppe mer mat i dag (jeg har nådd dagens grense - og spist kake+en halv sandwich-is innafor kcal, hallo!)

 

Mye note to self på tampen her, men det er nå engang kjekt å se på trykk det som sitter mellom ørene! Og litt skriveterapi :)/>

 

Glad for at du har gode og omsorgsfulle venner og treningsterapi i en tung tid, panki :wub:/> klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til slutt for tøft i går å avstå fullstendig fra noe mer å spise, men kjæresten foreslo heldigvis å åpne en boks oliven, yay! Gumlet sakte i meg min del og så la jeg meg tidlig :)

 

Så, dagens tall lyste blidt mot meg: 89,3 og farvel til 90kg-tiden! Delmålene fungerer som Varselsvekt i det jeg har passert dem - så nå, hvis jeg av en eller annen uforståelig grunn skulle slutte med å være flink, så skal det å se 90-tallet på vekta få en forferdelig skingrende alarm til å gå av, og det er ingen annen utvei enn å snu den dårlige utviklingen igjen! Når jeg delmål 2 uten problemer, så er det dét tallet som regnes som varselsvekt, osv...bare å fortsette å ta gode valg og planlegge hverdagsmåltidene og ukesmiddagene og å holde godteriet på avstand osv...dette går bra!! :D

 

Nå har jeg lyst til at alle andre skal få det til også, kom igjen, det funker, dette! Hurra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, storesøster og kikk :)

 

Moro å se at det fungerer og kjenne på kroppen at den er blitt lettere! (At korsryggen krangler nå når den får mindre belastning skjønner jeg ikke helt, da - men blåste i den i går og fikk til ei kort runde med gå/jogg og slo gamle "rekorden" med 1 minutt :)) Må nok til med styrketrening så jeg får muskler som kan hjelpe ryggen til å holde seg stabil, men gjennomføringsevnen sitter så langt inne ennå...bare glimtvis jeg kommer meg ut døra etter å ha havnet i sofaen :( Forbedringsområde, absolutt!

 

Vekta fortsatt blid; 89,0 i morges - jeg forventer at den svinger hit og dit som den pleier fra en dag til en annen, så det får den bare gjøre.

 

Jeg fortsetter med planlegging, gode innkjøp, best mulige valg og porsjonskontroll!

 

Ha en fin torsdagskveld, allihopa! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god helg hilsen :)

 

Takk for gode innspill når det gjelder trening Juni72 og Panki. Så lenge jeg har kontroll over kcal, så skal jeg forsøke å ikke la det bli ett negativ stress dette med antall TP. For jeg merker jo at hvor mer jeg "snakker" negativt til meg selv om alt jeg ikke får til.. jo mindre motivert blir jeg! Så nå skal jeg forsøke å snakke positivt til meg selv og være fornøyd med det jeg får til!

Og som du sier Juni72, vi skal jo leve med livsstils endringen etterpå også;)

 

Snart ferdig på jobb her, skal bli godt med helg.. Heldigvis ingen store utfordringer ift sosiale lag, jeg skal ha middags gjester, men da er det jo ganske enkelt.. Siden jeg da kan bestemme hva som skal serveres :)

 

Ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye mer positivt ut, storesøster, det er bra!

Snakk deg masse opp, det er faktisk ikke lett å holde seg selv i ørene i matveien, så at du har kontroll på det er FLOTT! TP'ene kommer etterhvert, både for deg og for meg, det har jeg klokkertro på :) Vi tar en ting av gangen nå, og så kan det hende at vi helt naturlig får en rutine på å flytte skrotten rundt forbi - og som ikke er så ofte at vi ville gått opp i vekt med en gang vi ikke trente så mye igjen (tror jeg, da) - alternativt blir vi sånne fitness-jenter og flytter inn i leilighet over et treningsstudio :D :D :D Hehe!

 

Ellers er det en slags merkedag i dag, siden dagens vekt er eksakt 10kg ned siden jeg tok meg sammen i begynnelsen av mai; 88,9 er både snusing på nytt tall og altså et rundt tall i totalt vekttap, hurra! Hjelper stort på selvtilliten og ikke minst på motivasjonen - dette funker jo! Videre marsj med små skritt, har ikke dårlig tid - alle gode vaner skal innarbeides til det er en livsstil verdt å leve og som i bonus gir økt livskvalitet :D

 

Ha en flott fredagskveld, alle som er innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

 

Det ble med snusing på det nye tallet, i dag våknet jeg opp til 89,1 (hehe, jeg vet at jeg ikke stresser med daglig veiing, når jeg alltid må inn på mobilen for å sjekke hva det egentlig sto, jeg går ikke rundt og husker på desimalene i alle fall - skrev først 89,2, det var det jeg trodde det var ;) ).

Men, godt å se at det er normalt å svinge hit og dit, trener fortsatt på at det skal godtas - også på lengre sikt, når jeg skal klare meg uten registrering av måltider og daglig veiing skal bli til ukesveiing og kanskje tilogmed månedsveiing en gang laaangt frem i tid (mest kontrollering av hold vekten som jeg ser for meg da).

Da har jeg et eller annet tall som Varselsvekt, som skal få meg på rett kjøl igjen om det skulle skli ut - sånne mentale tankesprang prøver jeg å ha, sånn at jeg IKKE havner i halvannet års uføre som sist, jeg vil være best mulig forberedt til eventuelle utfordringer. Kan ikke kontrollere alt, men må være mulig å ha slagplan klar i tilfelle rottefelle :D Ellers så tar det den tiden det tar - jeg har goood tid så lenge jeg holder fokus, null stress, små skritt nedover på vei til sunn og sprek skrott for denne dama over førr!

 

I dag SKAL planlegging av morgendagens middag OG lunsj/middag for alle i huset til mandagens jobb/skole gjøres. Grundig handleliste i forkant av butikkrunden og tenke gjennom når det er lurt å ha gjort klart lunsjen - søndag kveld eller rekker jeg det mandags morgen..? Vil unngå nødløsninger på jobb og samtidig sørge for at kjæreste og ungdommen har det de trenger med seg også.

 

Veksler brått fra kald høstdag til sommertemperatur, sprøtt vær vi har nå!

 

*påtideåfågjortnofornuftigidagogikkeminstkommesegutavsofaen* :D

 

God lørdag, flinke jenter!

 

Dagens godsaker er enchiladas m guacamole og salat, samt 1 Lindt-bit og moreller :D alt plottet inn, ofc!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta står i ro og jeg er tidlig oppe en regnvåt søndags morgen. :)

 

Har nettopp regnet ut kcalinnhold i to ulike wraps vi skal teste ut som lunsjmat på skole/jobb, gjenstår bare litt kokkelering senere i dag og så vet vi i morgen hvilken som er favoritten eller om vi kan bruke begge. Tortilla "holder" litt bedre enn potetlomper, men mindre kcal i lompene så vi prøver dem denne gang.

 

Tok mål i morges og der var det jamen endringer siden i slutten av juli! Inn 15,5cm tilsammen og kun lår som ikke hadde endret seg - da skjønner jeg hvorfor topper ser bedre ut, bukser er blitt litt videre i linningen men like vrange å få opp over lårene :D Antar det vil endre seg enda mer i cm hvis jeg får til jevnlig trim, kanskje aller mest om jeg får begynt med noe styrketrening (og med kranglete "isjasryggen" min, så burde jeg nok det temmelig snart :mellow: ) Er neeeesten på gli med Jillians 30 days shred...men det var jeg også med denne sideplanken, så jeg holder ikke akkurat pusten mens jeg venter på at treningsiveren skal løsne :rolleyes:

 

Kjæresten fikk oss ut i går, gitt! Vi snakket om å få til en gåtur i nærområdet men siden værvarselet for i dag åpenbart stemte (øs pøs regn :( ) så mente han det måtte bli lørdagstur i stedet for søndagstur, bra for oss! Vi var ute i nesten to timer, fikk gått opp til to små høyder og 6,5km med noe skog og kratt og resten asfalt. Kjenner det i beina i dag, ja! Veldig hyggelig å gå sammen, hadde vært fint å gjøre det oftere ;)

 

Beste uka så langt med 5,3TP - jeg har regnet med 4 ellers (og hittil ikke klart dét engang).

 

Leste forresten i en tweet i går at kostholdsplanlegging kom først, så cardio (hva kaller vi det på norsk, egentlig? Utholdenhetstrening? Pulstrening?), dernest styrke og til sist mageøvelser. Gjaldt hyppighet i løpet av en uke og hvor lang tid du skulle bruke på det hver gang. 60-20-15 og 10, tror jeg det var i minutter (men ikke daglig bortsett fra kanskje kosthold? Tror jeg må lese det en gang til hvis jeg finner det igjen...). Veeeldig informativt, føler jeg B)

 

Har i alle fall brukt 60min fornuftig - i tillegg til wrapsutregningen så la jeg middagsplaner for halvannen uke i går etter å ha konferert med resten av gjengen her hjemme - godkjent innhold og om det blir noe endringer så tar vi det i så fall da. Handlet inn i går så alt er klart til i morgen, men vi skal prøve å få til ukeshandling - i alle fall av basisvarer (kjøleskapet blir temmelig fullt og litt uoversiktlig ellers) og så får heller ferskvarer handles oftere.

 

Enchiladasene i går druknet praktisk talt i all osten som sto i oppskriften (ikke GR, men hadde regnet ut kcal per stk forrige gang) og i tillegg ble det guacamole ved siden av - sjelden vi har sånne kcalbomber til middag, men laget fra bunnen av og med fullkornstortillaer tror jeg neimen ikke det var så ille. Totalt sett med en iskule, en Lindt-bit og moreller sånn på tampen av kvelden, så rodde jeg første Lørdags-lørdagen i land med rundt 1900kcal. Ukesgjennomsnitt blir likevel bare litt i overkant av 1600, så det går fint ;) Når jeg en gang kommer ned til hold vekten, så er det faktisk nesten så mye jeg kan spise daglig...nesten litt rart nå som det har gått bra å venne seg til mindre. Men, det er langt frem i tid, jeg har masse tid til å sementere gode vaner!

 

Hmmm, bakdelen med å stå opp tidlig når man har mulighet til å sove lenger...må vel være å bli litt trøtt igjen og ha lyst til å legge seg litt nedpå når en burde stått opp... :blink: Gjeeesp!

 

Ha en fin søndag enten den allerede har begynt eller skal det om en liten stund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag..

 

Jaja, der sto vekta helt stille..

Og jeg vet hvorfor.. For lite TP i forhold til kcal..Og ble dessverre en liten "sprekk" på fredagen, hadde besøke av ei venninne og da ble det alt for mye vin og mat :(

Jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet på lørdagen, men klarte heldigvis å hente meg inn igjen, så det ble med den ene dagen.

Så fremad marsj uka her med 1400 kcal og 7 TP!

 

Juni72: gratulerer med at du virkelig har "krympet" i antall cm, det er jo såå godt når det kjennes på klærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, storesøster - deilig å se at det går inn i cm også. Denne gangen var det null endring på lårene, så det blir ingen smetting inn i mindre buksestørrelse på enda en god stund...antar at jeg må krype til korset og begynne med styrketrening før jeg ser forbedring der eller få bakenden ut av sofaen, gitt.

 

Har GR-utregningen gitt deg 1400kcal når du klarer 7TP i uka? Jeg har 1600kcal med bare 4TP, som du jo vet jeg ikke får til engang... Hvordan ble dagsgjennomsnittet ditt inklusive lørdagen? En utskeielsesdag (lørdag) i uka er jo nettopp det vi kunne ha i følge min store helt fra forrige gang, Mr. Berre Gjer Det, så du hadde en fin uke kostholdsmessig du da :)

 

Min vekt står også stille! :D

Snuste først på litt lavere tall, og så de tre siste dagene har 89,1kg lyst mot meg hver morgen.

Og det enda kaloriantallet gikk opp til 1900 på lørdagen (men gikk tur på nesten to timer den dagen), mens de andre dagene i uka har jeg holdt meg innafor rundt 1600.

 

Øver meg masse på å godta alt på vekta, bare bruke den som en pekepinn (viktig at det er null stress med vekt, tallet skal kreve like mye tankekraft som ved tannpuss ;) ). I tillegg skal jeg sette pris på masse med meg selv på veien nedover - så nå setter jeg pris på at jeg holder meg stabil rett under delmål 1 - Varselsvekta mi. Jeg skal ALDRI over 90 igjen uten at alarmen går og jeg får snudd en (i så fall) dårlig utvikling i riktig retning igjen! Basta!

 

Planleggingen går fint som bare det - på jobb så gjenstår å iverksette planen...kom hjem i dag og knappe 400kcal inntatt, hallo liksom! Vet jo fra tidligere at da snakker vi ulvehunger og søtsug og fysing og det kan jo bare gå galt! I dag hjalp det stort at middagsplanen var ferdig, bare å skrive handleliste etter oppskriften - og jeg fikk i meg cottage cheese, banan og mandler rett etter jeg kom hjem. Nå gjenstår to måltider før dyna kaller (må handle først da, hverdagstrimmen i dag :)).

 

I morgen SKAL jeg passe på å få spist frokost før jeg drar, pluss ha med det jeg trenger til lunsjen. Middagen i morgen, ut uka og halvveis inn i neste uke er allerede planlagt - utrolig kjekt å slippe å bruke tankekraft på akkurat det!

 

Heia oss alle! Små skritt NED i vekt på LANG sikt og der skal vi jamenmeg BLI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...